RADIO-PROGRAMMA'S KLEINE ANNIE DONDERDAG 1 FEBRUARI 1940 OE LEIOSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 VRIJDAG 2 FEBRUARI 1940 HILVERSUM H. 301.5 M. Alecmeen Pro- gramma, verzorgd door dc KRO 8.00 Berichten ANP 8.059.15 en 10.00 Gra- mofoonmuziek 11.30 Bijbelsche causerie 12.00 Berichten 12.15 Gramofoonmu ziek 12.45 Berichten ANP, gramofoon muziek 1.10 Paul Godwin en zijn solis tenensemble (1.301.40 Gramofoonmuziek) 2.00 Orgelconcert, en gramofoonmuziek 3.00 KRO-orkest (3.454.00 Gramofoon muziek) 4.45 Gramofoonmuziek 5.00 Pianovoordracht 5.20 Musiquette 6.00 Gramofoonmuziek 6.15 KRO-Melodisten en solist 7.00 Berichten 7.15 Lucht vaartpraatje 7.35 Gramofoonmuziek 8.00 Berichten ANP 8.15 „De Cracht van 't Landt bestaedt", oratorium (ca. 9.00 Gra mofoonmuziek 10.30 Berichten ANP 10.40 Gramofoonmuziek 10.45 Rococo- octet 11.2012.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM I. 1875 en 414.4 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA. 10.40 VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek 10.00 Morgenwijding 10.20 Gramofoonmuziek 10.40 Declamatie 11.00 Zang, piano en gramofoonmuziek 11.30 Orgelspel 12.00 De Palladians 12.45 Gramofoonmu ziek 1.00 AVRO-Amusementsorkest 2.00 Voor de vrouw 2.10 Disco-causerie 3.00 Viool en piano 3.304.00 AVRO- Dansorkest 4.05 Gramofoonmuziek met toelichting 4.30 Groninger orkestver- eeniging en soliste (opn.) 5.00 Voor de kinderen 5.30 Gramofoonmuziek 6.00 Royal-All-Star-orkest 6.30 Causerie over beeldende kunst 6.50 Zang met piano begeleiding 7.00 Lezing „Sociaal-demo cratie en anderen" 7.18 Berichten ANP 7.30 Berichten 7.35 Lezing 8.00 Viool en piano 8.30 Lezing „Het rapport van de Wereldbond der Kerken" 9.00 Radiotooneel 9.20 De Ramblers 9.45 Gramofoonmuziek 10.00 Radiotooneel met muziek 10.40 Avondwijding 11.00 Berichten ANP 11.10 Jazzmuziek (gr. pl.) 11.30—12.00 Orgelspel. ENGELAND. 391 en 449 M. Na 6.20 n.m. ook 342 M. 12.20 Het Lyric-kwartet 12.50 Variété 1.20 Berichten 1.30 2.20 Het BBC-orkest 3.20 Het Sweet Rhythm-orkest 3.50 Cladon-kwintet 4.20 Berichten 4.35 Viool en piano 5.05 Filmpraatje 5.20 Kinderhalfuur 5.50 Variété-programma 6.20 Berichten 6.35 „In Britain now", reportage 7.05 Dansmuziek 7.20 Mededeelingen 7.40 Cembalo-voordracht 8.05 Causerie over Generaal Gamelin 8.20 Radiotooneel met muziek 9.20 Berichten 9.35 Radio tooneel 10.35 Gevarieerd programma 11.05 BBC-orkest 11.50 Henry Hall en zijn orkest 12.2012.35 Berichten. RADIO PARIJS. 1648 M. 12.05 Zang 12.20 Lichte muziek 1.05 Pianovoor dracht 1.35 Zang 2.00 Gramofoonmu ziek 2.05 en 2.30 Cellovoordracht 3.20 Orgelspel 4.20 Radiotooneel 4.50 Zang 5.20 Chansons 5.35 Kamermuziek 6.35 Viool en piano 7.20 Het Derveaux- orkest 7.50 Radiotooneel 9.05 Fragm. „Mydrin", opera 11.05 Quatre-mains 11.20 en 11.5012.20 Het Nationaal-orkest. KEULEN. 456 M. 5.50 Gramofoon muziek 7.40 Leo Eysoldt's kleinorkest 9.309.50 Zang, viool, harp en piano 10.50 Gramofoonmuziek 11.20 Concert 12.20 Amusements-sextet 1.15 Muzikaal tusschenspel 1.35 Populair concert 2.20 Zang 2.45 Omroepkoor en -orkest, en solisten 4.50 Folkloristisch programma 5.10 Viool, cello en piano 5.45 Gra mofoonmuziek 6.20 Omroepkleinorkest 7.35 Gramofoonmuziek 8.45 Sluiting: Zie Deutschlandsender om 8.35 BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.51 en 1.30 Omroep orkest 1.50—2.20, 5.15, 5.55 en 7.20 Gra mofoonmuziek 8.20 Voor de soldaten 8.50 Gramofoonmuziek 9.20 Omroep- symphonie-orkest, soliste en een vrouwen koor 10.3011.20 Gramofoonmuziek. 484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50 en 1.30 Radio-orkest 1.502.20, 5.20 en 5.50 Gramofoonmuziek 6.35 Zang en viool 8.20 Voor de soldaten 8.50 Radio orkest en soliste 10.3011.20 Omroep- dansorkest DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 7.35 Programma gewijd aan de Westwall 8.35 Otto Dobrindt's orkest 9.20 Be richten, hoornberichten 9.50 Reportage 10.05 Gramofoonmuziek 10.20 Politiek overzicht, hierna: Omroeporkest 11.20 Berichten, hierna tot 12.20 Nachtconcert. Een verffabriek te Huizen is Woensdag door een fe'len brand geheel verwoest. Tijdens het blusschingswerk GEM. RADIO-DISTRIBUTIE OMROEP 3de Programma: 8.00 Keulen 8.20 Radio Parijs 8.359.20 Engeland 9.30 Keulen 9.50 Deutschl.s. 10.10 Diversen 11.20—11.50 Keulen 12.00 Keulen 12.20 Brussel VI. (1.20 Ber.) 2.20 Deutschl.s. 5.20 Brussel Fr. 6.20 Di versen 7.20 Brussel VI. (7.50 Ber.) 8.20 Brussel Fr. 9.20 Paris Post Par. 9.35—11.20 Brussel Fr. (10.20 Ber.) 11.30 Deutschl.s. 4de Programma: 8.00 Brussel VI. (8.45 ber.) 9.20 Engeland 11.20 R. Dan- mark 12.20 Brussel Fr. (1.20 Ber.) 2.20 R. Danmark 2.35 Diversen 3.05 R. Danmark 3.50 Engeland 4.20 Diversen 4.355.05 Engeland 5.005.09 Scheve- ningen Haven (ber.) 5.10 R. Danmark 5.35 Boedapest 5.50 Engeland 6.20 Breslau 6.507.00 Beromünster (berich ten) 7.05 Engeland 7.20 Motala of div. 8.2010.00 Gram.muziek G.R.D. of div. 10.00 R. Danmark 10.20—10.30 Brus sel VI. (Berichten) 10.35 Engeland. ZÉG, HEB )B PAT CEHOOm.iAriDY? ZB VERTREKKEN VAN AP MET P(Kj KANTOOR IN OEN LOOP V/AN OEN MORGÉN. WE moeten vroeg OP OM ER OP TM D Tf ZIJN. ZE ZIJN IN STAAT A LI ES IN DAT OUDE HUIS OVER VJiijfieidiheJid of tfiAui&AXKHWL... De geschiedenis is rijk aan figuren als een Wilhelm Teil, een Amdreas Hofer, een Simon Bolivar, of een Amadeo Calixto Garcia, die mannen waren, eensklaps uit- Ibarstend in een laaiend', mannelijk verzet, die het zwaard grepen, of den fakkel en die de vrijheidskreet aanhieven, die de menigte bezielden en volgelingen kregen, medestanders, bondgenooten, partijgangers. Zij leefden hun kortstondig heldenbestaan en bereidden de schoone overwinning voor. En na hun dood kwam de onsterfelijkheid, de jaarlijkscbe herdenking, het marmeren, of bronzen standbeeld, de faam, de diapha- ne glorie, de nationale en internationale roem. Dat is te zeggen; dit heerlijke, begeerlij ke, dit loon der herodieke onzelfzuchtig heid, deze onaardsche stralenkrans, dit militante martelaarschap blijkt alleen te zijn weggelegd voor den man, die slaagde, of: die het welslagen zeer onmiddellijk heeft voorbereid, zoodat zijn persoonlijk falen alleen een navrante noot vormt, een enkelen mineuiklank in een overigens zoo triomfantelijken zegezang. Wat zou ge schied zijn, als Wilhelm Teil had misge schoten en dus den appel op het hoofd van czijin zoontje niet had kunnen raken? In dien Jan van Schaffelaar eens ter elfder ure was teruggedeinsd voor den sprong van Barneveld's toren, wanneer Paul Re vere eens zoo gauw geen paard had kun nen vinden, voor zijn zoo beroemden rit? We moeten dit wel nolens volens con- cludeeren, dat heldendom en heerlijkheid van miniem kleine factoren afhankelijk zijn. Wellicht was de man, die faalde eigenlijk een nog veel grooter held, dan zij, die him daad met succes bekroond za gen. Maar dóórdat die kleinigheid ontbrak, ging de glorie aan hun neus voorbij. Naast de groote „officieele" helden, wier Heinz Rühmann en Carola Höhn, hoofdrolvertolkers uit „Hoera..., Ik ben papa!" namen met vette lettertjes worden afge drukt in de geschiedenisboekjes van de lieve jeugd, bestaan verder andere soorten, misschien in bepaalde opzichten van iets geringere hoedanigheid, maar minstens even 'belangwekkend. Het zijn die stellig even herodieke figuren, die zich, evenals de officieele helden, verzetten tegen de openbare orde, die ook volgelingen kre gen, maar die niet door heel een volk wer den gevolgd. Zij bleven dus, ook na hun „heldendaad" een geïsoleerde positie in nemen, zij brachten geen tyran ten val, zij dreven 's lands vijand niet op de vlucht, alwaar de hoogste vrijheid onherroeppe- lijk pleegt te eindigen, zij werden doodge schoten op de vlucht, of kwamen om on der de hand van den sluipmoordenaar. En wijl hun namen niet werden uitge houwen in graniet, of gegoten irn het on vergankelijk brons, en evenmin gegrift in 't koele marmer, zoo kon het gebeuren, dat vele malen die naam teloor ging en de heldendaden werden vergeten. Wie kent nog de rebelschen Kapitein Mac- Heath, den opstandigen en tragischen Ro ger la Hon te, den bijkans verdwaasden Kaspar Ziegenzack, den blinden Monti, of den door leed verwrongen Jesse James? De geschiedenis van ieder hunner (en naast deze namen zouden zoo heel, héél vele zijn te noemen!), is boeiend, belang wekkend, betooverend. En er is gelukkig één enkele biograaf (ook al vertoont hij af en toe een bedenkelijken lust tot idea- liseeren en flatteeren!), die het groote ver geetboek op gezette tijden opslaat, nauw keurig naleest, pagina voor pagina, en die terugvindt, wat wij verloren: de helden geschiedenissen dier vreemde en tragische rebellen, waartoe ook Jesse James behoord heeft. Die biograaf, dat is de productielei der der filmconcerns, dat is de man, die het veelkoppig monster puibliek moet voe den en altijd zorgen, dat weer nieuwe ver haaltjes kunnen worden verteld. En wat de fantazie niet vermag, dat kan de Wer kelijkheid. Zij is onze grootste en boeiend ste romanschrijfster, zij weet bonter en bevreemdender geschiedenissen uit te den ken, dan ons arme brein! Zoo neemt het relaas van dien Jesse Ja mes, de uitvinder van treinberoovinigen, de man, die door verontwaardiging, verminkt rechtsgevoel, door primitiev? gevoelsover wegingen gedrongen, zichzelf buiten de wet stelde. De geschiedenis van dezen Jes se James is de geschiedenis van bitter door leden onrecht, een misdaad jegens hem be gaan, die van den onbevangen achttien jarigen landbouwerszoon een outlaw maakte, die zestien jaren lang wet en ge weld tartte, er zijn eigen wetten en zijn eigen geweld tegenover stellend. In zijn overspannen geest werd de spoor trein, die in 1866 van de Amerikaansche Oostkust naar de Westkust werd aange legd, het zinnebeeld van zijn persoonlijke vertrapte vrijheid en van de mannen en vrouwen om hem heen. Treinroover werd hij en zestien jaren lang zou hij het blij- I ven, tot eindelijk een schurk, Bob Ford, werp voor een film! Hoe is het mogelijk, dat de geschiedenis van Jesse Jam-es niet reeds twintig jaar geleden werd verfilmd? H-et verzuim is thans hersteld. Of deze film, een product der 20th Century-Fox, goed of slecht is blijve hier onbesproken, daarover uit zich onze recensent nog wel. Hier worde slechts aangestipt, dat Tyrone Power, Henry Fonda en Nancy Kelly de hoofdrollen vertolken en dat Henry King de regie gevoerd- heeft. Aldus valt het licht van de filmlamp op een uiterst merkwaardig man, een held zonder heldendom, een schurk zonder wreedheid, een kerel: Jesse James! Een der vele levendige beelden uit de groote 20th Century-Foxfiln» JESSE JAMES (De Wreker), die geheel in kleuren is opgenomen. hem op zijn vier en dertigste jaar verra derlijk neerschoot om de premie te ver dienen, die de Staat Missouri uitgeloofd had. Want deze staat h-ad inmiddels reeds den alom bekenden naam van „Robber State" gekregen, rooverstaat, om Jesse Ja mes en om zijn broer Frank James en om de handvol desperado's die m-et hem mee deden in dit wrekend roovers-bedrijf Maar men ziet in Jesse James meer en heel wat meer dan een ordinairen roover! Hij werd geleid door een ideaal, een over tuiging, een symboliek sentiment en al moge dit geen enkel excuus inhouden voor zijn daden en zijn volle verantwoordelijk heid, de hebzuoht en de boosheid hadden er niet mee te maken. Nimmer werd hij gevangen genomen, éénmaal in die zestien jaar heeft hij zich geheel vrijwillig, onder pressie van zijn vrouw, de door hem verafgode Zeralda, overgegeven. Zijn buit was niet geringer dan tweehonderdduizend dollar en zij-n periode staat in de Amerikaansche geschie denis te boek als „the Lawless A-era", het wette Looze tijdperk. Het was de tijd van de groote trek naar het Westen, de laatste groote avontuurlijke periode uit de ge schiedenis der U.S.A. Dn Jesse James is een der markantste voorbeelden van die wonderlijke en bonte reeks mislukte helden, groote mannen, die door een gril van het toeval, een fout in hun ziel, een dramatische speling van het lot, toch per saldo niet tot grootheid zijn gekomen, maar die, verbitterd en opstan dig, ridderlijke en dappere tegenstanders zijn geweest van een wettig bewind, ge voerd door kleinere geesten dan zij. Aan zijn graf werd gezegd, dat Jesse James een vogelvrije en een misdadiger was, maar dat Amerika zich zijner niet geschaamd heeft, dat hij een product was van zijn tijd en dat hij een liefdevolle her innering 'heeft nagelaten. Welk een figuur, welk een romantisch type, welk een bij uitstek geschikt onder - GRAAF ANDREI TOLSTOI IS HISTORISCH ADVISEUR BIJ M-G-M's „BALALAIKA." Betrouwbaarheid der historische details was een der vereischten van regisseur Reinhold Schünzel bij de verfilming der groote musical Balalaika welke maanden achtereen het gesprek der uitgaande Lon- denaars is geweest. Ilona Massey en Nel son Eddy staan tesamen aan het hoofd der imposantè rolverdeeling. Graaf Andrei Tolstoi, neef van den be roemden Leo Tolstoi, uitgeweken Rus na de revolutie, was technisch adviseur bij de opbouw der historische achtergrond, waar bij ook het Russische front in Gallicië in 1916 opnieuw herrees. In deze film zal men tevens v,oor de eerste maal vanaf het wit te doek het vermaarde Russische lied „De Wolgabootsman", gezongen door Nelson Eddy, kunnen beluisteren, terwijl men eveneens de hereeniging zal kunnen aan schouwen van twee acteurs die ruim tien jaar geleden tesamen hun filmdebuut maakten en nadien nimmer meer gezamen lijk in één film optraden, namelijk: Frank Morgan en Charles Ruggles. De eerste speelt de rol van zenuwachtig impresario aan de Moskousche opera, en Charles Ruggles is in deze Metro-Goldwyn-Mayer film Nelson Eddy's wapenbroeder, een ko zakken-officier. „GEJAAGD DOOR DE WIND" DOET DE VLAGGEN WAPPEREN! Nog zelden is een film met meer span ning verwacht en met meer vreugde voor de eerste maal vertoond, dan de techni- color-verfilming van Margaret Mitchell's opgang makende boek: „Gejaagd door de wind." In Atlanta, Georgia, de plaats waar het verhaal zioh gr ooten deels afspeelt, vond de wereld-première plaats en het was op grootsohe wijze, dat deze geschiedenis ma kende gebeurtenis in de annalen van de stad Atlanta wérd neergeschreven. De in tocht van Vivien Leigh en Clark Gable, de sublieme hoofdrolvertolkers die per vliegmachine uit Hollywood waren over gekomen, was voor Gouverneur Rivers me- aanleiding tot een gelijktijdige plechtige afkondiging van een manifest waarin de gaheele bevolking werd verrast met een drie-daagsche volledige vacantie en het uitroepen van deze dagen tot „hoogtij dagen." Onder meer tengevolge van de wereld- bekendheid welke de Stad Atlanta d!oor •boek en film ongetwijfeld zal verkrijgen^ werd bovengenoemde maatregel getroffen, waaraan door de Staats regeering nog werd toegevoegd, een verordening om naast de Amerikaansche vlag van alle officieële ge bouwen de Confederatieve en de Staats- vlag te laten wapperen. JEANNETTE MACDONALD. Door enkele geïllustreerde bladen is in de Vereenigde Staten een enquête inge steld naar de meening van het publiek over de meest alzijdige filmster. Niet min der dan veertig millioen mensehen hebben een antwoord ingezonden, en de absolute meerderheid van twee en twintig millioen stemmen wees MaoDonald aan. Uit de ant woorden bleek, dat men over Jeanmette MaoDonald op allerlei gebied tevreden is; zoowel in drama's als in dolle kluchten is zij uniek; zij kan voortreffelijk zingen, spelen, dansen, lachen en huilen. Een zeer groot aantal inzenders wees de film „Broadway Serenade" aan als een voor beeld van de alzijdigheid van Jeanmette MaoDonald, DE FILM WAS ZOO SPANNEND DAT ZIJ HAAR KIND VERGAT. In een warenhuis in Leipzig was eenige dagen geleden bij de sluiting van het ge bouw een kinderwagen achtergebleven. Er kwam echter geen moeder of kindermeis je opdagen, aan wie het slapende kind be hoorde. De politie vond echter na twee da gen de moeder, een 21-jarige vrouw. Zij wilde op dien middag naar de bioscoop gaan en had derhalve de kinderwagen in het warenhuis achtergelaten. De film was zoo spannend, dat de vrouw haar kind en de kinderwagen vergat, en eerst tot deze conclusie kwam, toen het warenhuis reeds gesloten was. CAROLE LOMBARD, die een der hoofdrollen speelt in de film naar Dr. Cronin's nieuwe boet: Vigil in the night."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1940 | | pagina 10