STADS NIEUWS SPORT AGENDA DINSDAG 9 JANUARI 1940 DE LEIDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAG. 2 Abonneny«nteprij*: voor Leiden II cent per week; 2.60 per kwartaal. By onze agenten dO cent per wc*k; f fc.80 per kwartaal. Franco per poat 2.95 per kwartaal Geïllustreerd Zondagsblad 0.50 per kwartaal. Loss# nummer» 5 cent, met geïll Zondagsblad 9 cent Advertentiën: 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen dubbel tarief. Telefoontjes hoogstens 30 woorden, 60 cent per plaatsing, al léén Woensdag en Zaterdag. HOE WORDT HET WEER 7 VORST. De Bilt seinti Verwachting: Meest matige Oostelijke tot Noord-Oos telijke wind. Helder tot licht bewolkt, droog weer. Des nachts strenge tot matige overdag matige tot lichte vorst. De weerstoestand van hedenmorgen 7.20 uur: Den Helder: betrokken, krachtige Ooste lijke wind, 5 gr. C. Vlissingen: betrokken, matige Oostelij ke wind, 3 gr. C. De Bilt: zwaarbewolkt, matige O. N. O. wind, 6 gr. C. Groningen: betrokken: krachtige Ooste lijke wind, 7 gr. C. Maastricht: betrokken, matige N. O. wind, 3 gr. C. BUITEN I. AN DSCH WEEKOVERZICHT De groei van het gebied van hoogen luchtdruk in de Baltische Staten heeft nog geen einde genomen. De luchtdruk is er thans tot zeer hooge waarden gestegen en de temperatuur tot beneden 30 graden gedaald. In Roemenië is de luchtdruk hechts weinig.lager dan in de Baltische Staten en komen temperaturen nabij 20 graden voor. Het geheele Oosten maakt thans deel uit van den continentalen Rus- sischen en Siberischen winteranticycloon, die zich over het geheele Westen tot waar schijnlijk reeds over de Britsche Eilanden, althans over Engeland en Schotland, uit strekt. Vermoedelijk zal de Westelijke uit- beiding in Zuid-Westelijke richting door gaan tot de Pyreneeën en het Westelijk Middelandsche Zeegebied. Een scherpe te genstelling met dit gebied van koude over het vasteland vormen de hooge temperatu ren op den Oceaan. De strooming van war me lucht langs den Zuid-Oost en Oostrand van de Oceaandepressie brengt tot hoog in het Noorden en tot diep in de Poolzee temperaturen boven het vriespunt. Be reneiland in Spitsbergen meldesn tempera turen plus 3 en plus 2 graden en in het Zuid-Westen van IJsland en op de Faroer kan men spreken van riviertemperaturen, De Randstoringen blijven ver in het Wes ten en brengen zoowel op de Azoren als op IJsland zware regens en kort durende stor men. LUCHTTEMPERATUUR 1.2 gr. onder nul. LICHT OP VOOR FIETSERS CJL: Van Dinsdagnamiddag 4.37 uur tot Woensdagmorgen 7.36 uur. HOOG WATER. Te Katwijk aan Zee op Woensdag 10 Jan. voorm. 2.55 en nam. 3.20 uur. Maan op 8.06 uur Woensdagmorgen. Maan onder 5.37 uur Woensdagavond. DE GROOTSTE PAROCHIE VAN CHINA In het Apostolisch Vicariaat van Han yang is een massale overgang tot de Ka tholieke Kerk te constateeren. In 1932 tel de de parochie van Changtangkow in dit Vicariaat 1.600 geloovigen, nu telt zy reeds 10.544 geloovigen, en is daardoor de grootste parochie van China geworden. In 1932 waren de grenzen van de parochie grooter, maar reeds in 1936 was het zie lenaantal der Katholieken zoozeer geste gen, dat zy in twee parochies werd ge scheiden. Binnen de grenzen van de paro chie van 1932 bevinden zich nu lo.OOO ka tholieken, zoodat de katholieke bevolking hier in acht jaar tijd vertienvoudigd is. LEVENSGEVAARLIJK! L e i d e n, 9 Januari. Langs dezen weg wilde ik de aandacht van de bevoegde instance's vestigen op den voor-historischen toestand, waarin de Rijn- en Schiekade verkeert. Zondag j.l. was ik hiervan zelf byna het slachtoffer geworden, toen ik met mijn wagen, waar in zich nog 4 personen bevonden, genoem den weg opreed en plotseling naar den waterkant weggleed. Dat er niet- ergers gebeurd is, is alleen te danken aan het feit, dat ik, dezen weg kennende, op iets dergelijks al min of meer voorbereid was. Niettegenstaande dit zag ik me toch ge noodzaakt m'n wagen aan den huizenkant te parkeeren, (hetgeen met veel moeite ge paard ging) en verder te gaan loopen. Tij dens deze gedwongen wandeling hebben wij ons nuttig gemaakt door andere auto mobilisten, die in dezelfde moeilijkheden geraakt waren, te helpen. Nu weet ik wel, dat een en ander voor een groot deel op rekening van de glad heid van den weg geschreven kan worden, en men heeft dan ook den volgenden dag getracht door het strooien van zand e.d. het gevaar eenigszins te verminderen. Dit is ongetwijfeld sympathiek, maar overigens geen oplossing, want de Rijn- en Schie kade is niet alleen by gladheid, maar by alle weersgestelheden de gevaarlijkste weg van onze stad. Men kan b.v. dagelijks op merken, hoe wielrijders zich slechts door acrobatische toeren van een „frisch" bad weten te relden, terwijl de toestand bij avond niet meer te beschrijven is. Wij hoorden dan -ok van bewoners van dezen weg, dat het aantal kleine ongelukken en verkeersstrubbelingen dagelijks legio is. Oorzaak is o.a. het naar den waterkant af hellende. wegdek, het vaak dik opeenge hoopte grint en last not least de zachte berm. Bovendien is de weg voor het auto verkeer in beide richtingen te smal. De mooiste oplossing zou ongetwijfeld het op ruimen van de voortuintjes d^x huizen zijn, maar bij informatie bleek me, dat de bewoners een verzoek van de Gemeen te in deze richting, hadden afgewezen motto: „de Gemeente doet nie£ voor niets, wy evenmin!" Echter, als de Gemeente niet in staat is, met de bewoners tot over eenstemming te komen, zou ze toch alvast kunnen beginnen met het verwijderen van de boomen, die dezen weg trachten te ver sieren, en het achteruitplaatseu van de lantaarnpalen. In geen van beide gevallen zou m.i. aan het stadsschoon afbreiuk ge daan worden. Voorts zou een verhooging van den weg aan den waterkant, en een behoorlijke bestrating veel verbeteren. Daar ik er van overtuigd ben, dat iedere Leiden aar dezen weg een schande voor onze stad vindt, durf ik hopen, dat het bo vengenoemde geen droomwenscher. zullen blijven, maar integendeel de aandacht van de bevoegde instantie's. zal hebben. Of moet ook hier eerst een aantal onge lukken de verbetering voorafgaan? J. W. Wij zijn het met deze critiek volkomen eens. De gemeente moét hier verbetering brengen, hoe dan ook en niet tachten zich te verontschuldigen, zooals nu reeds enkelen keeren by de behandeling van de gemeente-begrooting is geschied, met een beroep op gebrek aan medewerking (gra tis afstaan van voortuintjes) bij de aan- wonenden! Red. L. Crt. TOERISTENKAMPIOEN No. 1. De „Toeristenkampioen" wijdt een hoofd artikel aan het ijstoerisme, dat dank zij de aanhoudende vorst plots is opgebloeid en iespreekt eenige tochten. Ook ir. P. Tel- der beschrijft een, ijstocht en geeft een aar dig relaas van zijn rit. M. Barendrecht— hoen vertelt van bloemen en kleuren in den winter en Ton Koot beantwoordt de vraag „Hoe begint men met kampeeren?" waarin nij er nog eens den nadruk op legt, dat de voorbereidingen reeds in den winter die nen te worden getroffen en verder schetst hy de voorpret, die de kampeerder bij dien arbeid heeft. Behalve een bijdrage over Dekema-State en een vervolgartikel over het leven in Parijs en de toeristische mo gelijkheden, die Frankrijk biedt, bevat het nummer een uitstekend artikel van de hand van den bekenden architect A. A. Kok over een nieuw kantoorgebouw aan de Keizers gracht te Amsterdam, dat wonderlijk goed in zyn oude omgeving past. AUTOKAMPIOEN No. 1. Ook ditmaai geeft de „Autokampioen" weer een reeks van technische raadgevin gen en waarschuwt den gebruiker van mo torrijwiel en automobiel voor de verschil lende gevaren, die het wintergetijde met zich heeft gebracht. K. R. vraagt zich in een goed gedocumenteerd motorrijwielar- ;ikel af, wat de Engelsche motorrywielin- custrie voor het voetlicht zal kunnen bren gen, wanneer de oorlog ten einde is. Op een bijdrage „Zijn ij zei waarschuwingen moge lijk?" en een beschrijving van de Hillman- Minx willen wy voorts nog de aandacht vestigen. Glijdend, schuifelend, op eieren loopend is katholiek Leiden gisteravond naar de Stadsgehoorzaal gegaan om daar als tweede avond in 't winterprdgramma van „Katho liek Leiden" ten tooneele te zien voeren een stuk dagelijksch leven uit een katholie ke Iersche parochie, getiteld „Schijn en werkelijkheid." Deze titel geeft wel nauwkeurig den in houd aan van dit zeer opmerkelijke stuk van den Ierschen katholieken dramaturg Paul Vincent Carroll. Dit heele stuk is gebouwd op een aantal zeer levendige karakters, die hun uiter lijke opvattingen lijnrecht tegenover elkaar staan, hoewel zy in hun hart uit eindelijk hetzelfde ideaal koesteren. De botsing wordt eenvoudig geleverd door ieders eigen geestelijke ontwikkeling, waar mee afstamming en karakter ten nauwste verband houden. Deze botsingen heeft Carroll uitstekend gecomponeerd, al zal het wel voor vele Ne- rerlandsche Katholieken een groote moei lijkheid blijven menschen, ook priesters, in andere landen anders te zien dan hun eigen priesters, in casu het leven van een Iersche pastorie anders dan hier. Dat kan men al leen, indien men het onstuimige Iersche volkskarakter den heelen avond geen oogenblik uit het oog verliest. Maar hierop tornen wij aan het eind van deze bespre king nog nader terug. De hoofdpersonen van dit stuk zijn de Kanunnik Thomas Sherrit, een man met een levensopvatting, die ver boven het begrip van den gewonen mensch uitgaat, een man die leeft op waardigheid en ge strengheid; het hoofd der school O'Flings- ley, een atheïst, die óók 'n karakter heeft als kanunnik en een idealistischen maar in veler oogen een valschen kijk op het leven en Brigitte, een zuiver, eenvoudig gods dienstig dorpsmeisje, met een zeer sterke intuïtie, en niet geheel evenwichtig. De kanunnik past niet in dit milieu van eenvoudige menschen. Hij is en hier komt als een der vermoedelijke oorzaken zijn afstamming in het geding gedeelte lijk van Spaansche afkomst en hij stelt de cultuur van Jiet Zuiden, de christelijke cul- aur op een veel hooger plan dan de kin derlijk beleefde godsdients van eenvoudi ge menschen. Hij ziet alleen het groote: de Kerk. De Kerk, die dichters en schilders tot onsterfelijke kunstwerken heeft ge ïnspireerd. De grootheid van de Kerk is /oor hem waardigheid en gestrengheid. Daarom kan hij ook niet een voorstelling van het H. Hart verdragen, die volgens hem niet in overeenstemming is met de eer biedwaardigheid en de grootheid der christelijke cultuur in vele eeuwen. Wat niet „klassiek" is deugt niet, en hij voert dit door in heel zijn optreden, in zijn geba ren, in zijn gesprekken, in zijn opvattingen. En toch is hij een vurig priester, maar een die wat ver van zijn parochianen verwij derd leeft. Maar hij is toch een prachtige, levende, vooral menschelijke figuur, die slechts de liefde voor de kleine dingen van net leven mits en het is niet te verwon- ceren, dat hij zich daardoor aangetrokken voelt, tot de eenvoudige Brigitte, omdat er verder niemand is, die hem begrijpt of ook maar begrijpen kan Zoo min als hij zijn parochianen, een primitief volk met kleine, burgerlijke opvattingen begrijpt. Zoo is Brigitte, het geestelijk overgevoelige dienst meisje, wat onevenwichtig van natuur, de eenige voor wie hij een werkelijk priester lijke en vaderlijke genegenheid kan koes teren. Maar diezelfde Brigitte koestert een even sterke genegenheid voor den schoolmees ter O'Flingsley, die een even sterke afkeer als de kanunnik heeft van het vulgaire en het bekrompene. maar er is een fun damenteel verschil in beider levensopvat ting en dat plaatst hem tegenover den ka nunnik. Hy veroordeelt de methoden der Kerk de eenige richtlijn juist voor den kanunnik en daarmee veroordeelt hij in diens oogen zich zelf. Tusschen beiden in staat Brigitte, die heiden bewondert, zon der dat zy het zich zelf bewust is, om hun hooger ideaal, en die beider vertrouwelin ge is. En de kanunnik wordt tot een men- schelijk-sympathieke figuur omdat hij in Brigitte belichaamd ziet de eenvoud van de kinderen Gods, die ook zonder klas sieke vorming en zonder theologische scho ling, alleen door de zuiverheid van hun nart en hun groote liefde tot God en de heiligen in het mysterie van het geloof vermogen door te dringen. En de atheïstische schoolmeester spreekt de waarheid, wanneer hij zegt, dat de op rechte vaderlijke liefde van den priester voor het arme, eenigszins gedéséquilibreer- d. meisje grootere waarde heeft dan zijn klassieke levensopvatting. Brigitte is de tusschenpersoon tusschen deze twee men schen; zij is de eenige, die deze menschen tot elkaar kan brengen en wanneer zij daar in niet met woorden slaagt, gelukt haar dit Kch door het offer van haai jeugdig en ongerept leven. In het bijzijn van Brigitte verliest de vrijdenker zijn agressiviteit, de kanunnik zijn hooghartigheid. De school meester heeft den kanunnik wel zien spre ken, maar Brigitte heeft hem zien bidden; ae schoolmeester heeft hem zien eten en zich er misschien aan geërgerd, maar Bri gitte heeft hem zien vasten. De schoolmees ter kent de stugheid van den kanunnik, Brigitte kent zijn zorgen en zijn verdriet. -Brigitte nu meent visioenen te hebben van haar patroonheilige. De kanunnik staat sceptisch tegenover deze beweerde visioe nen en weigert te voldoen aan het drin gende verzoek van Brigitte om samen met haar onder het luiden van het angelus naar het kerkplein te gaan en daar de Hei lige Brigitta aan te roepen waarna, zooals de heilige aan het meisje beloofd zou heb ben, op dit plein een bron zou ontspringen. Kanunnik Sherritt denkt dat Brigitte ziek en overspannen is. Inmiddels is de atheïstische schoolmees ter ontslagen en onder leiding van de twee jeugdige kapelaans van de parochie, die wél de kunst verstaan zich bij de dorpe lingen populair te maken, al heeft de ka nunnik weinig bewondering voor de wijze waarop zij dit doen, wordt een actie op touw gezet om den schoolmeester uit het dorp te verdrijven. De kapelaans beseffen niet welke instincten een dergelijke actie in de massa kan wakker roepen. O'Flings ley tart de dorpelingen, die daarover in woede ontstoken hem willen aanvallen. Maar Brigitte komt den bedreigden atheïst op het laatste moment te hulp en zij wordt doodelijk gewond door een steen, die voor den schoolmeester bestemd was. Stervend wordt zij door O'Flingsley naar de pastorie gedragen en daar. tusschen de beide tegen standers in. terwijl de klokken het angelus .iiüden, geeft zij den geest. Haar aangezicht ir door de steenworp op dezelfde wijze ge schonden als het gelaat van haar patroon heilige. Het wonder, dat de Heilige voor speld zou hebben gebeurt nu natuurlijk niet meer, maar er gebeurt een ander en eigenlijk veel grooter wonder in de harten van de twee menschen, die naast het ont zielde lichaam elkaar eindelijk leeren be grijpen, omdat hun zelfverzekerdheid en hun hoogmoed wegsmelten. Of de visioenen van Brigitte, echt zijn ge weest of niet, laat de schrijver in het mid den. Dat )comt er ook niet op aan. De dood van het meisje alleen is belangrijk, omdat deze dood een offer was. En het uur waar op zij stierf is een aanwijzing voor de zui verheid van haar offer. Alle goedkoope sensatie heeft de schrij ver dus vermeden. Het wonder, dat er ge beurt, indien het gebeurt, voltrekt zich in ''e harten van twee menschen. Zoo voldoet dit stuk aan de hoogste kwa liteiten, hooger nog. omdat het zoo sim- oele gegeven zoo sterk en met zoovele menschelijke trekje zoo volmaakt mensche- lijk is uitgebeeld. Albert van Dalsum gaf een prachtige en drorleefde creatie van den kanunnik. In zijn waardigheid en ernst hoog boven de menschen levend de Spanjaard; in zijn on stuimigheid de Ier. Van Dalsum deed een gestyleerde. menschelijke figuur leven op het tooneel. Geen ander dan Charlotte Kohier kon erin slagen zulk een kinderlijk simpele vertolking te geven van de rol van Brigitte, die dikwijls met ontroering vervulde. Maar verder vermelden wij de beide Ier sche kapelaans, Eduard Palmers en Jac ques Snoek, echte Ieren, godsdienstig, on stuimig, werkend aan het heil der zielen en zich daarbij aanpassend aan de men schen, die zij te leiden hebben. Juist daarom komen zij in conflict met de hooge en waardige ernst van den kanunnik. Hier ligt ook het begrijpen van dit stuk. Het moge hier en daar ook al eens even zijn gechargeerd, men moet de onstuimig heid van deze Ieren allereerst hebben ver klaard uit hun volkskarakter, een onstui migheid, die zich vooral uit waar het hun Iersche vaderland of hun katholieke gods- d:enst betreft om te kunnen begrijpen het verschil van opvatting tucschen den ka nunnik en zijn kapelaans. En daarbij moet men het menschelijk zien, zóó, dat ook een priester zich van ingegroeide opvattingen n et zoo maar kan ontdoen. En zoo gezien was dit prachtige stuk in staat een langen avond velen te boeien. Maar dan volgt daaruit ook de conclusie, dat de geschetste vereischte ontwikkeling om dit stuk vol maakt te kunnen aanvoelen, een beperking lot geestelijk volwassenen noodzakelijk maakt. De avond werd met een kort woord van welkom door den voorzitter van ..Katho liek Leiden", den heer W. J. Kriek, ge opend, die tevens aan het einde woorden van dank sprak en aan Charlotte Kohier bloemen overhandigde. De collecte voor de R. K. werkloozen aan den uitgang gehouden bracht f 15.94 op. AAN ALLE DOCOS-LEDEN. Zooals de „Leidsche Courant" gister avond reeds berichtte, wordt Donderdag een Triduum begonnen voor de leden van alle afdeelingen van onze R.K. Sportver- eeniging „Docos." Iedereen zou denken, dat een aansporing tot bijwoning hiervan zou beginnen met deze woorden: „Het is niet noodig de leden op te wek ken, enz. enz." Pardon! Het is wél noodig! Als 't niet noodig was ;e leden aan te sporen, déden we het niet. Maar nu doen we het wél! We zouden niet graag het risico nemen, om met een enkel bericht te volstaan. Een beroep daarom op alle leden, se nioren en junioren, van welke afdeeling ook! Een triduum doet je weer eens pein zen over dingen, waarover een mensch eigenlijk veel te weinig denkt. Het is de taak van een R.K. Sportvereeniging om Gemeentel. Aankondigingen BRUINE BOONEN EN ANDERE PEULVRUCHETN. De Directeur van het Distributiekantoor, Oude Rijn 132, deelt mede: Bruine en witte boon en, capucyners en grauwe erwten zullen vanaf 19 Januari a.s. tegen inwisseling van een bon met een later bekend te maken nummer beschikbaar worden gesteld. Men zal een half pond van een dezer peulvruchten kunnen krijgen en er tot 15 Februari mee moeten doen. Vanaf dienzelfden datum zal de verkoop van groene erwten en spliterwten geheel vrij zijn. H.H. winkeliers zullen hun eerste toe wijzing op 12 Januari a.s. ontvangen. De minister van Economische Zaken raadt hun aan hun voorraden zoo spoedig mogelijk te bestellen, aangezien door deze vorstperiode transport-moeilijkheden te verwachten zijn. Heeren grossiers zullen op aanvraag bij de Vereeniging de Korenbeurs nog deze week van voorraden worden voorzien. Ook zij zullen goed doen haast te maken. Leiden, 9 Januari 1940. De Directeur, P. ROOSENBURG. LEIDEN. Donderdag, Derde Abonnements-concert Residentie-orkest, soliste Lili Krauss, pianiste, Stadsgehoorzaal 8.15 uur. Vrijdag: Afd. Leiden R.-K. Staatspartij „Den Burcht" (foyer), 8.15 uur. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der apotheken te Leiden wordt van Z a t e r- dag 6 tot en met Vrijdag 12 Jan a.s., waargenomen door de apotheken: E. B. de Metz, Lammenschansweg 4, tel. 23553 en Van Driessen, Mare 110, telè 20406. Te Oegstgeest: Ooegstgeestsche Apo theek, Wilhelminapark 8, tel. 26274. haar leden niet enkel lichamelijke ont spanning te bieden, maar ze heeft hen ook wel degelijk geestelijk te vormen. Het beste middel daartoe is een geestelijke oefening van enkele avoi-den, die we Tri duum noemen. Jongens, we hebben elkaar al zoo lang niet gezien. Het weer heeft al 'n paar maanden eiken wedstrijd onmogelijk ge maakt. We zouden elkaar haast gaan ver geten! Het wordt tijd dat we elkaar weer eens spreken. We komen dus allemaal naar de kapel van het St. Lidwinagesticht, welwillend voor ons ter beschikking ge steld Je hebt de bestuursleden maar na de loopen, want deze hebben allen beloofd aanwezig te zijn. Om acht uur dus present. Willen de ouders zoo goed zijn hun jon gens te sturen? W. d. L. Abusievelijk is gisteren bericht: in de St. Lodewijkskerk; het is in het St. Li dwinagesticht, Zoeterwoudsche singel. Dames-congregatie St. Petruskerk. Hedenavond, wegens de gladheid, géén congregatie! Kapelaan BENDE. DE WISPELTURIGE KONING WINTER. Regen-Ijs ongemak. De anti-ijs Nederlanders hebben zich gisteren er ongetwijfeld in verheugd, dat de regen een einde zou maken aan de heerschappij van Koning Thialf, maar mét de ijsliefhebbers werden zij gisteren on aangenaam verrast doordat de vorst reeds terugkeerde toen de regen nog steeds viel. Zoo werden al degenen, die gisteravond over straat moesten, onaangenaam verrast door de spiegelgladde wegen. Zoowel in het centrum der stad als in de buiten wijken ondervond men den hinder daar van en speciaal het verkeer onder-ond hier en daar ernstige stagnatie. De ijzelvorming stuurde ook het tram verkeer in de war en de auto's konden zich slechts zeer langzaam op de spiegel gladde wegen voorbewegen. Tal van wa gens moesten den strijd tegen de gladheid opgeven. Gelukkig is het in de stad niet tot ern stige ongelukken gekomen. Op het Rapenburg bij de Houtstraat is een autobus, welke den dienst op Stomp- wijk onderhoudt van den weg gegleden. De chauffeur bemerkte op 'n gegeven oogenblik, dat zijn wagen naar den wa terkant gleed. Wat hij cok probeerde, het gelukte hem niet den wagen tot stilstand te brengen. Evenwel bleef het gevaarte gelukkig op den wallekant hangen. De inzittende pas sagiers en de chauffeurs konden zich in veiligheid stellen. Te kwart over vijf is de 16-jarige timmermansjongen J. J. K., uit de Wil lemstraat in de Balistraat met zijn rijwiel geslipt. Hij klaagde over pijn in een der heupen en werd door den E.H.D. naar het Acad. Ziekenhuis meegenomen voor on derzoek. Te kwart over zeven is de 17-jarige winkeljuffrouw W. v. E„ wonend in de Kapteijnstraat op de Botermarkt met haar rijwiel geslipt. Het meisje brak het rech- leronderbeen en werd door den E.H.D. naar het Acad. Ziekenhuis vervoerd. Handelsregister K. v. K. Wijziging. 453. Noord-Hollandsch Landbouwcrediet N.V., in liquidatie, Lei den, hoofdz.: Alkmaar. Het bijkantoor te Leiden is overgebracht naar het filiaal te Leiden van de Amsterdamsche Bank N.V., Rapenburg 39. )t&cfujn en w&t&eiy/ifïeid". De tweede avond van „Het Katholiek Winterprogram"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1940 | | pagina 2