VRAGEN EN ANTWOORDEN Wat te doen en wat te laten. LUCHTVAART Wilt U iets weten? BORDUURATELIER CordineEren, Vrijenhoek's Kruidenwijn RADIO-PROGRAMMA'S DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1939 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 Grensverkeer, enz. Vraag: Moet een Hollandsche familie, die in Duitschland woont, een visum be zitten om de grens naar Nederland te pas seer en? Antwoord: Men heeft op het Neder- landsche paspoort een ein- en ausreise- visum noodig. Men vrage deze visa aan bij de plaatselijke autoriteiten. Vraag: Zijn de bepalingen omtrent het medenemen van Duitsch of Nederlandsch geld enz. bij een reis naar Duitschland nog ongewijzigd? Antwoord: Ja. Vraag: Wij hebben sinds het eind van de vorige maand niets meer vernomen van onze familie in het buitenland. Hoe is dat te verklaren? Antwoord: Men make zich niet te spoedig ongerust in deze tijden. Bovendien is in alle oorlogvoerende landen censuur op correspondentie ingesteld. Indien het Nederlanders betreft, zou men zich, wan neer er werkelijk reden tot ongerustheid is, tot den Nederlandschen consul, in wiens ressort het familielid woont, kunnen wen den met de vraag of deze ambtenaar wil onderzoeken of het familielid nog aan het oude adres woont. Vraag: Kan men zijn huisraad, uitzet of lijfgoed uit Duitschland uitvoeren? Antwoord: De mogelijkheid daartoe hangt voor een belangrijk deel af van de vervoersmogelijkheden in Duitschland. Een onderzoek ter plaatse daarnaar is al lereerst noodzakelijk. Vervolgens overleg- ge men met de ambtenaren van invoer rechten en accijnzen, allereerst in Duitsch land, maar ook hier te lande. Kan men niet persoonlijk in Duitschland deze aan gelegenheden regelen, dan zal men de hulp van vrienden moeten inroepen. Lichting 1940. Vraag: Wordt voor de lichting 1940 nog vrijstelling verleend wegens kostwin nersschap? Antwoord: Ja. Vrijgestelden worden echter buitengewoon dienstplichtige en kunnen als zoodanig ook worden opgeroe pen. Vermoedelijk zal hun oproeping, in dien daartoe wordt overgegaan, eerst la ter plaats hebben. Vraag: Hoe is de vrijstelling wegens broederdienst geregeld? Is deze regeling voor de lichting 1940 wee'* van toepas sing? Antwoord: Vrijstelling wegens broe derdienst wordt verleend aan een zooda nig getal personen als bij de lichting meer beschikbaar zijn dan het bij de wet toe gelaten contingent bedraagt. Wie wel en wie niet voor vrijstelling in aanmerking kunnen komen, is afhankelijk van het ge tal der broeders, die gediend hebben of reeds dienstplichtig geworden zijn, en ver der van de grootte van het gezin. Dit is voor elke lichting verschillend. Voor de lichting 1940 is het getal vrijstellingen zeer ruim geweest. Daarvcor is in het alge meen ieder ingeschrevene ir aanmerkin" gekomer die een broeder heeft, die tot dienstplichtige bestemd is of dient of ge- dient heeft overeenkomstig d nader in de wet omschreven voorwaarden. Vraag: Is het mogelijk, dat een jonge re broer (behoorende tot de lichting 1940), toch moet opkomen, daar zijn c-udere broer (behoorende tot de lichting 1936) wegens voortdurend uitstel voor de mobilisatie nog niet in dienst was geweest? Antwoord: Deze mogelijkheid is niet uitgesloten. De jongere broeder had naar alle waarschijnlijkheid voor vrijstelling in aanmerking kunnen komen, indien hij de daarvcor noodige opgaaf tijdig had ge daan (bij de inschrijving voor den dienst plicht of in de tweede helft van April 1939). Heeft hij dit niet gedaan, dan is hij terecht niet vrijgesteld. DE POSTVLUCHTEN OP NED-INDIë. De positie der K.L.M. postvliegtuigen op de Indië-lijn was gisteravond als volgt: Op de uitreis arriveerden de „Toren valk" te Basrah en de „Nandoe" te Ban doeng. Op de thuisreis kwam de „Gier" te Calcutta aan Vraag: Waar kan ik 'n wildlederen tasch het best mee schoonmaken? Antwoord: Indien het peau de suède is, kunt u vlekken voorzichtig met benzine verwijderen, daarna zoo noodig bijkleuren met daarvoor in den handel zijnde midde len en boven kokend water opstoomen. Glad leer kunt u behandelen met crème in de kleur van het leer. Vraag: Hoe kan ik een bruin gen bad weer helder wit kirijgen? Ik heb het herhaaldelijk al met zeep en Vim ge schuurd, doch het helpt niets. Antwoord: Een bad kunt u weer wit krijgen met verdund bleekwater, waaraan een scheutje azijn wordt toegevoegd. VEENENDAAL Sn.Cn"' Haarlemmerstr 27, Tel. 21511 een combinatie van 20 soorten kruiden getrokken op de beste versterkende wiju Tegen zenuwen, zwakte, slapeloos heid, moeheid, b oedarmoede, gebrek aan eetlust, maagstoornissen enz Per flacon t I.45 Alleen verkrijgbaar DROGISTERIJ J. Vrijenhoek, Haarl.sir. 119 VRIJDAG 29 SEPTEMBER. HILVERSUM n, 301,5 M. Algemeen Programma, verzorgd door de KRO. 8.009.15 en 10.00 Gramofoanmuziek 11.30 Bijbelsche causerie 12.00 Berich ten 12.15 Gramofoonmuziek 12.30 Paul Wijnappel's strijkensemble (1.00 1.20 Gramofoonmuziek) 1.50 Gramo foonmuziek 2.00 Orgelconcert en gramo foonmuziek 3.00 Declamatie 3.20 KRO-orkest 4.00 Gramofoonmuziek 5.15 KRO-Melodisten en solist 6.00 Dansmuziek (gr.pl.) 6.20 Gramofoon muziek 7.00 Berichten .715 Causerie „Het Nederlandsche visschersleven" 7.35 Gramofoonmuziek 8.00 Berichten ANP 8.15 KRO-New Style Artists en solist (9.009.45 Radiotooneel) 10.30 Berich ten ANP 10.40 Lajos Veres en zijn or kest 11 4012.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM 1, 1875 en 414,4 IVL 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 4.00 VARA, 7.30 VPRO, 9.00 VARA, 10.40 VPRO, 11.00—12.00 VARA. 8.00 Eventueel Berichten ANP, Gramo foonmuziek 10.00 Morgenwijding 10.20 Declamatie 10.40 Pianovoordracht 11.10 Declamatie 11.30 Gramofoon muziek 12.00 AVRO-Amusementsorkest 12.45 Eventueel berichten ANP, gramo foonmuziek 1.15 De Palladians 2.00 Declamatie 2.30 Vicol en piano 3.00 Het Puszta-orkest 3.30 AVRO-Dansor- kest 4.00 Gramofoonmuziek met toelich ting 4.305.00 Cello en piano 5.05 Voor de kinderen 5.30 Zang met piano begeleiding 5.50 Orgelspel 6.30 Let terkundig overzicht 6.50 Gramofoon muziek 7.00 VARA-Kalender 7.05 Causerie „Het probleem van de vaste las ten in den land- en tuinbouw" 7.23 Be richten ANP 7.30 Berichten 7.35 Cy clus „De boeken van den Bijbel" 8.00 Zang en piano 8.00 Zang en piano 8.30 Cyclus „De boodschap van het Vrij zinnig Protestantisme" 9.00 Vraag en antwoord 9.15 Fragmenten uit de ope rette „Eva" 10.15 Puzzle-uitzending 10.30 Gramofoonmuziek 10.40 Avond wijding 11.00 Berichten ANP 11.10 Jazzmuziek (grpl.) 11.4012.00 Gramo foonmuziek. TRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50 en 1.30 Omroeporkest 1.502.20 Gramofoonmu ziek 5.20 Omroeporkest 5.50 Viool voordracht 6.25 Gramofoonmuziek 7.20 Dansmuziek (gr.pl.) 7.45 Gramo foonmuziek 8.20 Ontspanningsprogram ma voor soldaten 9.05 en 9.50 Omroep orkest en soliste, 10.3011.20 Omroepdans' orkest. 484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50 Radio-orkest en gramofoonmuziek 1.30 Radio-orkest 1.502.20 Gramofoonmu ziek 5.20 Radio-orkest en gramofoonmu ziek 6.35 en 7.05 Gramofoonmuziek 7.35 Dansmuziek (gr.pl.) 8.20 Uitzen ding voor soldaten 8.50 en 9.35 Omroep- symphonie-orkest 10.10 en 10.3011.20 Gramofoonmuziek, DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.40 Berlijnsch Philharmonisch orkest 9.40 Radiotooneel 10.20 Berichten 10.40 Omroepkleinorkest 11.00 Berichten 11.20 Omroeporkest 12.203.20 Nachtconcert. GEM. RADIODISTRIBUTIEBEDRIJF. 3e Programma: 8.00 Keulen 10.20 Keulen (Berichten) 10.50 Diversen 12.20 Brussel VI. (1.20 Berichten) 2.20 Keulen (Berichten) 2.50 R. Danmark 3.35 Diversen 4.05 R. Danmark 4.50 Keulen 5.20 Brusel VI. 6.20 R. Dan mark 6.35 Brussel VI. 7.05 Brussel Fr. 7.20 Brussel VI. 7.35 Brussel Fr. 7.50 Motala of div. 8.20 Brussel Fr. 9.20 Brussel VI. 10.30 Brussel Fr. 11.20 Boedapest of div. 4e Programma: 8.00 Brussel VI. 8.20 Engeland 8.30 Brussel VL (Berichten) 9.20 Engeland 12.20 Brussel Fr. 1.05 Parijs Radio (Berichten) 1.20 En geland (Berichten) 1.30 Brussel Fr. 2.20 Engeland 3.20 Motala 3.50 En geland 5.20 Brussel Fr. 6.20 Enge land (Berichten) 6.35 Motala of div. 7.05 Diversen 7.50 Parijs Radio (Berich ten) 8.00 Gramofoonmuziek G.R.D. of div. 10.00 Brussel Fr. 10.20 Deutsch- landsender (Berichten) 10.40 R. Dan mark of div. Getracht zal worden bovenstaande sta tions door te geven. fywïw-eqjMleJumfrlm. De bekende filmcriticus Van Domburg schrijft in „De Tyd" het volgend waar- deerend oordeel over Max de Haas' Spoorwegfilm: Wie zou willen probeeren den feitelijken inhoud van de Spoorwegfilm na te ver tellen, zou voor een moeilijke taak komen te staan, omdat het niet de reëele inhoud der afzonderlijke beelden is, die den in houd samenstellen doch de beteekenis, wel ke de beelden door hun onderlinge ver binding verkrijgen. Tientallen onderwerp- jes komen aan de orde, die alle samen een sterken indruk geven van de beteekenis der Spoorwegen, hun comfort, hun groei, hun mogelijkheden in de toekomst. Van het kruipende treintje, dat honderd jaar geleden ontstond, tot den razenden Diesel van heden is heel veel te vertellen. De Haas neemt er een half uur voor en wat hij bereikt is de uitroep by den toeschou wer, dat de trein een levend ding is, dat alles met ons eigen leven te maken heeft. In een overvloed van détails, die stuk voor stuk met goeden smaak en humor ge kozen zijn, bouwt de Haas zijn film op, schijnbaar met het grootste gemak. Wie echter eenigszins thuis is in den chaos van een filmcreatie, weet welk een nauw keurige attentie voor deze film noodig was en hoe slechts de man, die het vak uit stekend beheerscht, dit maken kon. Ner gens toeft het beeld te lang. De diverse episoden zijn even gemakkelijk te onder kennen als dat zij elkaar vol kleur afwis selen. En naarmate de film haar einde nadert, stroomen de beelden levendiger over het doek om tenslotte uit te loopen in een meesterlijke apotheose der snelheid, die Ruttman alle eer zouden aandoen. Dit is geen gering compliment, maar het is verdiend. Zelden of nooit zagen wij een zoo volledig geslaagd stuk film als het einde van de Spoorwegfilm, waar de camera ra kelings langs de rails en den grond stuift, waar de telefoonpalen op ons toesnellen en via een feilloos volbrachte zwenking in de ruimte wegschieten. Hier bereikt de film de absolute compositie, waarin slechts de beste filmers zoo volkomen slagén. Na den gemoedelyken inzet en de velerlei ironische accenten, die telkens de zakelijke gedeelten doorkruisen, lykt het alsof de Haas aan het einde pas verschrikkelijk ernstig wordt en eens precies wil laten zien, hoe een filmer een roes kan uitleven. Dit was prachtig werk, dat alle respect ver dient en dat een openbaring in onze film wereld zou zyn, indien we niet reeds sinds jaren de bewijzen hadden gezien van Max de Haas' opmerkelijk talent. JOURNAALS VAN DEN OORLOG Waarom verboden? De Centrale Commissie voor de Film keuring heeft onlangs het besluit genomen de vertooning van oorlogsjournaals in de Nederlandsche bioscopen te verbieden. Dit besluit heeft in de kringen van het film en bioscoopbedrijf niet bepaald geestdrift verwekt wegens het verloren gaan van een debiet, waarop de filmimport en ook de filmexploitatie recht meenen te hebben. Ook het publiek verneemt met ongenoegen, dat de keuringscommissie ingrijpt in de zaken, d:e haa" eigenlijk* gezegd niet aan gaan. Me"1 mag de vraag stellen, of de Cen trale Commissie inderdaad gerechtigd is een verbod uit te vaardigen als zij ge daan heeft. Zij heeft tot taak toe te zien, dat de filmvertooningen geen letsel toe brengen aan de openbare orde. Zij moti veert inmiddels haar besluit met de ver zekering, dat zij het verbod heeft uitge vaardigd in verband met de onzijdigheid van ons land. Deze overweging nu dekt niet de bevoegdheid der commissie, die de zorg voor onze neutraliteit beter aan andere instanties kan overlaten. Afgezien hiervan kan men opmerken, dat de Centrale Commissie haar doel voorbij- snelt door 'n veto uit te spreken over films, die zij niet gezien heeft. Tot dusver oor deelde zy over wat zij zag; in het huidige geval echter oordeelt zij over films, die zy niet kent, noch kennen kan. Zij houdt geen rekening met de mogelijkheid, dat de oorlogsjournaals onze onzijdigheid hoe genaamd niet aantasten. Hoe men deze aangelegenheid ook be- kykt, een verbod van oorlogsjournaals cn oorlogsfilms, door de Centrale Commissie voor de Filmkeuring uitgevaardigd, bezit geen wettelyke kracht. Wanneer het noch tans door de belanghebbenden wordt opge volgd, dan kan dit alleen geschieden uit vrees voor moeilijkheden, welke zich in de keuringspractijken kunnen voordoen. Intusschen is de veronderstelling niet denkbeeldig, dat men van hooger hand een verbod van orlogsfilms juist acht. Indien dit het geval is, zou een officieele ver klaring welicht te verkiezen zijn boven een onjuiste en niet-wettelyke procedure, maar ook dan nog blijft de vraag gelden, of onze neutraliteit iets te maken heeft met de vertooning van beelden uit den oorlog. Deze vertooning zou dunkt ons van belang kunnen zijn in verband met de urgente noodzakelijkheid van een zoo volledig mogelijke voorbereiding tot be- KENT U ZE NOG? Tyrone Power en Alice Faye, de beide hoofdvertolkers van „Alexander's Ragtime Band" en Al Jolson, die zijn songs brengt op de wijze, waardoor hij indertijd de wereld met zijn zang veroverde, treden gezamenlijk op in de 20th Century-Fox- film „Rose of Washington Square". En zie hier de nummers, die zij ten gehoore bren gen: „My Man", „Toot, *oot, Tootsie, Good bye", „Ja-Da", „April-Showers", „Mammy" „Rose of Washington Square", van James Hanley en Ballard Mac-Donald, „Tm Always Chasing Rainbows", „I'm Just wild about Harry" en „Avalon". Tenslotte, in den stijl van nu, Gordon en Revel's laatste song „I never knew heaven could speak". Een scène uit de geestige Engelsche film ,,'t Zit in de lucht" met Georges Formby. vestiging van onze veiligheid. Doch ook wanneer men hierover anders zou oordeelen, zal men moeten erkennen, dat het niet de keuringscommissie is, die in deze het laatste woord te spreken heeft. „De Tijd." treuse, diep kobaltblauw en zwart, gedra gen op een lichtblauwen plooirok. Het marineblauw herhaalt zich in Alice's breedgeranden stroohoed, schoenen en handschoenen, terwijl haar taschje van doorstikte stof gegarneerd is met char treuse leer. TYRONE POWER NU OOK ALS ZANGER! Voor het eerst klinkt de zang van Tyrone Power van het witte doek, en wel in de 20th Century-Foxfilm „Rose of Washington Square". Drie populaire songs in deze film werden toegewezen aan den jongen „King of the Movies" om ze samen met Alice Faye ten gehoore te brengen. Het zyn „The Curse of an Aching Heart", „Rose of Washington Square" en „The Vamp". George Formby, de Engelsche grappen maker in de film ,,'t Zit in de lucht." EEN VROUW IN T BLAUW Het is altijd goed nieuws voor talrijke spelers in Hollywood, wier filmrollen wat verbleekte, wanneer bekend, wordt, dat John Ford de regie van een film is toe vertrouwd. Ford vergeet namelijk nooit degenen, die vroeger naam maakten en indien mogelijk, zet hij er eenigen aan den den slag bij iedere film, waarover hij den scepter zwaait. Bij de verfilming van „Young Mr. Lin coln", een Darryl F. Zanuck productie van 20th Century-Fox, kon hij er liefst een twaalftal bij betrekken en waarschijnlijk zal menigeen er vele bekende gezichten in herkennen. De hoofdrollen worden vervuld door Henry Fonda, Alice Brady, Marjorie Weaver en Arleen Whelan. Deze bekoorlijke nieuwelinge bij de film is Alice Eden, winnares van den eersten „Gateway to Hollywood" speurtocht naar talent, die door RKO Radio op langen ter mijn werd gecontracteerd en debuteerde in de film „Career". Het nieuwste op het gebied van blouses is haar zijden Mayan blouse, bedrukt in marine-blauw, char-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 10