RADIO-PROGRAMMA'S KERKNIEUWS LUCHTVAART De film lokt de grootste schrijvers DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1939 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. lo VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1939 ZEILEN DE ZEEAREND TWEEDE, IN DE FASTNET RACE. Olivier van Noort vijfde. Gisteren is de Fastnet-race, de zeilwed strijd over 635 mijl van Cowes rond de Scilly-eilanden naar de Fastnetrock en te rug naar Cowes, beëindigd. Het weer was over het algemeen goed, er stond alleen pen vrij harde wind bij Fastnetrock. De wedstrijd, waaraan dertig jachten «deelnamen, werd gewonnen door het En- gelsche jacht Bloodhound in den bereken den tijd van 79 uur 4 min. 2 sec. De Zee arend van onzen landgenoot L. Bruynzeel gr. werd tweede, terwijl Olivier van Noort van Albert Goudriaan als vijfde werd ge klasseerd. Een fraai resultaat voor de Ne- derlandsche deelnemers. De uitslag luidt: 1. Bloodhound (Engeland) berekenden tijd 79 uur 4 min. 2 sec.; 2. Zeearend van L. Bruynzeel jr berekenden tijd 80 uur 9 miin. 22 sec.; 3. Roland van Bremen [(Duitschland) berekenden tijd 80 uur 18 min. 22 sec.; 4. Latifa (Engeland) bere kenden tijd" van 80 uur 56 min. 22 sec.; 5. Olivier van Noort van Albert Goudriaan, berekenden tijd 82 uur 44 min. 51 sec. WIELRENNEN DE RONDE VAN ZWITSERLAND. Didier draagt de gele leiderstrui. Ook in de vijfde etappe van de ronde van Zwitserland van Thun naar Luzern, een afstand van 208 km. was de strijd tusschen de Lu::emburgsche en Zwitsersche renners weer fel. Deze rit werd gewonnen door den Zwitser Litchi in 5 uur 23 min. 49 sec. Zwitserland bezet nog de eerste plaats in het landenklassement, doordat de vier eerst aankomende renner Zwitsers waren. Wagner, die Dinsdag de gele trui ver overde, kon het tempo niet volgen en ver loor meer dan 10 minuten. Didier leidt thans in de algemeene rangschikking. CRICKET FLAMINGO'S—FREE FORESTERS In den gistermorgen aangevangen wed strijd Flamingo'sFree Foresters, welke te Cheslehurst gespeeld wordt, gingen de Flamingo's het eerst aan bat. Zij bereikten het niet onverdienstelijk aantal van 191, waarvan Labouchère 42, Jansen 47, Witte- bol 20, Sillevis 24. Niet onverdienstelijk, noemden wij dit totaal hierboven, doch al spoedig zou blijken, dat dit veel te weinig was, althans naar alle waarschijnlijkheid, want op het moment dat onze berichtgever ons uit Cheslehurst telegrafeerde, stonden de Free Foresters reeds 112 voor 3. ZESTIGJARIG JUBILEUM PASTOOR MAAT. Donderdag 17 Augustus a.s. zal het zestig jaren geleden zijn, dat de zeereerw. heer H. C. Maat, rustend pastoor van Oudorp (N. H.), en sedert 1929 woonachtig in Huize „Sint Augustinus" te Alkmaar, uit de han den van Mgr. W. Snickers, den toenmali- gen Bisschop van Haarlem, de H. Pries terwijding mocht ontvangen. Zestig jaar priester! Voorzeker een zeld zaam voorkomend jubileum onder de rijen der priesters. Pastoor Hubertus Cornelis Maat werd 17 Augustus 1879 tot priester gewijd. Hij begon zijn veelbelovende priester loopbaan als deservitor te Ilpendam, waar na hij achtereenvolgens kapelaan was te Nieuwoop, te Den Haag in de dkenale kerk van den H. Jacobus, en te Amsterdam in de kerk van den H. Willibrordus (binnen de Veste), genaamd de Duif. Hierna volgde zijn benoeming tot hoog leeraar aan het Groot-Ceminarie te War mond, waar hij behalve econoom, docent werd in de gewijde liturgie. In 1890 werd hij benoemd tot rector van het Sint Jacobs-Godshuis in de Hagestraat te Haarlem, waar hij tevens belast werd met de samenstelling van het Directorium Divini Officii, welk werk hij gedurende 24 jaren met de grootste nauwgezetheid bleef vervullen. In 1899 eindelijk volgde zijn zeer eer volle benoeming tot pastoor van de St. Lau- rentiusparochie in het mooie, katholieke Oudorp bij Alkmaar, alwaar pastoor Maat is gebleven tot 1929, in welk jaar hij zijn emeritaat aanvroeg en eervol verkreeg. Katholiek Oudorp is het Oudorp van pastoor Maat. Op den dag van heden nog, nadat pastoor Maat reeds 10 jaren Oudorp heeft verlaten, wordt door de Oudorpsche parochianen zijn naam met eerbiedige en dankbare ontroering genoemd. HILVERSUM II. 301.5 M. Algemeen Programma, verzorgd door de NCRV. 8.00 Schriftlezing, meditatie 3.15 Be richten, gramofoonmuziek (9.309.45 Ge- lukwenschen) 10.30 Morgendienst 11.00 Gramofoonmuziek 11.15 Zang, piano en gramofoonmuziek 12.00 Be richten 12.15 Gramofoonmuziek (Om 12.30 Toespraak) 1.00 Quintolia en gra mofoonmuziek 2.30 Christ, lectuur 3.00 Gramofoonmuziek 4.00 Trioconcert en gramofoonmuziek 5.45 Declamatie en gramofoonmuziek 6.30 Berichten, hierna Tuinbouwcauserie 7.00 Berichten 7.15 Literair halfuur 7.457.55 Gramofoon- muz'iek 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-Berichten 8.15 Uitzending uit Zürich 9.15 De Vedelaars 10.00 Be richten ANP, actueel halfuur 10.30 Apollo-ensemble 11.25 Gramofoonmu ziek ca. 11.5012.00 Schriftlezing. HILVERSUM I. 1875 en 414.4 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA" 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA 10.40 VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gramofoonmuziek (ca. 8.16. Berichten) 10.00 Morgenwijding 10.20 Orgelspel 11.00 Declamatip 11.20 VARA-orkest 12.00 Gramofoonmuziek ca, 12.15 Be richten) 12.30 Kinderkoor 12.50 De Twilight Serenaders (opn.) 1.15 AVRO Amusementsorkest 2.00 Causerie „Kat ten" 2.30 Disco-variété 3.30 Nina Dolce's Puszta-orkest 4.00 Gramofoon muziek 5.00 Voor de kinderen 5.30 VARA- orkest 6.28 Berichten 6.30 Letterkundig overzicht 6.506.55 Gra mofoonmuziek 7.00 VARA-Kalender 7.05 Cyclus „Reizen en trekken" 7.23 Berichten ANP. 7.30 Berichten 7.35 Een woord van Luther: „Ferien haben .ist auch Religion": 2 Ruigte 8.00 Vocaal Ofschoon hij, na 50 werkzame priester jaren, thans reeds meer dan tien jaren in Huize „Sint Augustinus" rustend is, laten zijn vele vrienden en bekenden hem geens zins met rust, en gunt hij zichzelf evenmin rust. Tot laat in den avond blijven de ramen van pastoor Maat's kamer in de Alkmaar- sche Emmastraat verlicht, als een bewijs dat de „rustende" pastoor nog niet rust. concert en pianovoordracht 8.30 Cau serie „Tusschen Zomer en Herfst in de Nederlandsche folklore" 9.00- VARA- orkest en solist 9.30 Radiotooneel 9.45 Vervolg concert 10.30 Berichten ANP 10.40 Avondwijding 11.00 Orgelspel. 11.30 Jazzmuziek (gr. pl.) 11.5512.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH. 1500 M. 11.05 Gramo foonmuziek 11.35 Het Victor Fleming- orkest 12.05 Orgelconcert 12.35 Lew Stone en zijn Band 1.20 Causerie „I make glass eyes" 1.35 BBC-Northern orkest en solist 2.35 Doedelzaksoli 2.50 Het Stedelijk orkest van Colwyn Bay 3.20 Radiotooneel 4.05 Het Harton Colliery-orkest 4.50 Gramofoonmuziek met toelichting 5.20 Frank Walker en zijn kleinorkest 6.00 Gramofoonmuziek 6.20 Berichten 6.50 Causerie „Tomor row in the Country" 7.00 Causerie „Ro mance in Glass Cases" 7.15 Inleiding volgende uitzending 7.20 Uit Salzburg: le acte van de opera „Der Fi'eischütz" 8.20 Causerie „The forthcoming series of Promenade Concerts" 3.30 Radiotooneel 9.20 Berichten 9.50 Zang 10.20 Charles Brill en zijn orkest 11.05 Oscar Rabin en zijn Romany-dansorkest 11.50 Gramofoonmuziek 12.1512.20 Berich ten. RADIO PARIJS. 1648 M. 9.00 en 9.30 Gramofoonmuziek 12.30 Zang 1.10, I.45, 2.30 en 3.20 Gramofoonmuziek 3.35 Zang 3.50 Gramofoonmuziek 4.50 Zang 5.25 Twee fluiten en viool 6.05 Gramofoonmuziek 7.20 Locatelli- orkest 8.25 Gramofoonmuziek 8.50 Radiotooneel 11.05 Gramofoonmuziek II.2012.50 Nachtconcert m.m.v. solist. Dat God in Zijn onbegrensde goedheid dit bevoorrechte en nog zoo nuttige pries terleven blijve sparen, is op 17 Augustus a.s. voorzeker de wensch en het vurig ge bed van zijn geachte familieleden, van zijn vele priester- en leeken vrienden, en voor al ook van zijn dierbare oud-parochianen van Oudorp. „Tijd". KEULEN. 456 M. 6.50 en 7.35 Gramo. foonmuziek 8.509.50 Leo Eysoldt's orkest 12.20 Fabrieksorkest1.35 Om- roepkleinorkest 2.303.20 Populair concert 4.20 -Militair orkest (5.205.30 Gramofoonmuziek) 6.50 Zang 7.20 „Der Freischütz", opera 11.0012.20 Paul Kley's orkest. BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50 en 1.30 Sarba-orkest 1.50—2.20 Gramofoon. muziek 5.20 Pianovoordracht 5.50 en 6.20 Gramofoonmuziek 7.05 He tLam- brechts-orkest 7.45 Gramofoonmuziek -1 8.20 Vervolg orkestconcert 9.35 Radio-! tooneel met muziek 10.3011.20 Gra-' mofoonmuziek. 484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50! en 1.30 Max Alexys' orkest 1.502.20,' 5.20 en 6.38 Gramofoonmuziek 8.20 Voor oud-strijders 8.50 Symphonie- concert# m.m.v. solist 11.00—11.20 Gra mofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. - 8.35 Augustus-overzicht 9.35 Viool en piano 10.20 Berichten 10.40 Orgelspel' 11.05 Berichten 11.20—12.20 Omroep orkest. I GEM. RADIODISTRIBUTIEBEDRIJF 3de Programma: 8.00 Keulen 10.20 Radio PTT Nord 12.20 Brussel VI. - 2.20 Keulen 3.20 R. Danmark of diver-1 sen 4.20 Keulen 5.20 Brussel Fr. 6.20 Londen Reg. 7.00 Diversen 7.50 Londen Reg. 3.50 Brussel Fr. 11.00: Keulen. 4de Programma:-8.00 Brussel VI. 9.2ö! Radio PTT Nord 9.50 Diversen 10.35! Londen Reg. 11.35 Droitwich 12.05 Londen Reg. 2.35 Droitwich 3.2o| Londen Reg. 4.05 Droitwich 6.50* Brussel Fr. 7.15 Droitwich 8.20 Gra mofoonmuziek GRD of diversen 10.001 Droitwich. 1 DE POSTVLUCHTEN OP NED. INDlë. J De positie der K. L. M. postvliegtuigen op1 de Indië-lijn was gisteravond als volgt: Op de uitreis arriveerden de „Nan- doe" te Singapore en de „Gier" te Basra. Op de thuisreis landden de „Valk" te Rangoon en de „Oehoe" te Athene. De dagen zijn voorbij, dat rijke en we reldberoemde schrijvers met verachting op de film neerkeken en er voor weiger den te werken; en indien zij het verfil- mingsrecht verkochten, het tot stand ge komen filmwerk afkamden en zich be klaagden, dat het verhaal verminkt was. Het beste voorbeeld is wel het eenige jaren geleden verfilmde werk van Theo dore Dreiser, „Een Amerikaansche Trage die" de schrijver protesteerde bitter te gen de wijze, waarop het verhaal verfilmd was maar hij bleef niet in gebreke de chèque, welke de producers hem ten be drage van 90.000 dollar voor het verfil- mïngsrecht van zijn uit twee deelen be- staanden roman uitschreven, te verzilve ren. Dergelijke klachten van hedendaagsche 6chrijvers behooren tot het verleden. Zelfs de beroemdste schrijver ter wereld mr. G. Bernard Shaw, geeft van lieverlede toe stemming tot het verfilmen van zijn boe ken en tooneelstukken dank zij het we reldsucces van „Pygmalion". De tijden zijn inderdaad veranderd. Mogaiijk of misschien is ongetwij feld het juiste woord is de film de kin- 'derschoenen ontwassen. Een van de beste en beroemdste heden daagsche schrijvers is momenteel in de Warner Bros. studio's werkzaam aan het scenario van het boek van dit jaar, n.L „We Are Not Alone". Wij bedoelen Mr. James Hilton, wiens „Goodbye, Mr. Chips'' Anna Neagle, in haar verpleegsterscos- tuum voor de Herbert Wilcox-film „Nurse Edith Cavell", krijgt haar laatsten toets schmink alvorens zij zich naar de studiohal van RKO Radio Pictures begeeft, waar zij de rol vervult van Miss Cavell. De film is gebaseerd op het tragische einde van de heldhaftige verpleegster uit den wereld oorlog, die met haar leven betaalde voor het helpen vluchten van krijgsgevangen der Duitschers. en „Lost Horizon" als film enorm succes boekten. „We Are Not Alone" is de geschiedenis van een Engelschen plattelandsdokter, uit gebeeld door den eminenten Paul Muni. Het is een buitengewoon interessant gege ven, dat zich tijdens de dagen in het be gin van den wereld-oorlog afspeelt, alhoe wel het niets met den oorlog heeft uit te staan en er geen enkele oorlogs-scène in voorkomt. „Ik ben blij en trotsch, dat mijn romans verfilmd worden", verklaart Hilton, een charmant uitziend, pijp-rookende Brit van middelbaren leeftijd, die eenige jaren ge leden nog recensent van de „Morning Te legraph" te Londen was. „Als een man een verhaal te vertellen heeft, kan hij dit, dank zij de film, verscheidene millioenen men- schen meer brengen, dan door middel van een boek. En wanneer je het publiek van beide hebt Hilton's beide vroeger verfilmde romans hebben hem een groot fortuin opgebracht. De keerzijde van de medaille is volgens hem, dat, toen hij vroeger nog een onbe kend schrijver was, hij, voldoende tijd om te reizen had, doch er geen geld voor be zat. Nu is hij rijk en ontbreekt het hem aan tijd. Zoo ziet men, dat er nog altijd iets te wenschen over blijft. Hilton is geen beginneling op het ge bied van het bewerken van stukken. Hij schreef in Engeland een aantal hoorspe len, bewerkte vervolgens „Goodbye, Mr. Chips" voor het tooneel, hetwelk zulk een succes oogstte, dat het ruim een half jaar in Londen avond aan avond voor uitver kochte zalen opgevoerd werd. Experts, die het scenario van Warner Bros.' „We Are Not Alone" doorgelezen hebben, verkla ren, dat dit al zijn vroegere werken over treft. Een bekend Amerikaansch schrijver, wiens boeken een enorme oplaag hebben, n.l. Lloyd C. Douglas, bewerkte ook twee van zijn succes-romans voor dezelfde stu dio, waar Hilton nu ook werkzaam is. Het waren „Geen Light" en „White Banners". Daarvoor had Universal „Magnificent Ob session" van hem verfilmd, momenteel is zijn „Disputed Passage" bij Paramount in bewerking. Hij is volkomen tevreden over de wijze, waarop de diverse boeken van hem door de verschillende studio's verfilmd zijn. Dr. Douglas was dominee vóór hij zich op het schrijven toelegde. Elk van zijn ro mans bevat een bepaalde boodschap en hij is van meening, dat hij meer kan bereiken door één boek, speciaal als het verfilmd wordt, dan door duizenden preeken. Mare Conelly, de beroemde auteur van het tooneelstuk „The Green Pastures" (Grazige Weiden), dat vijf jaar op Broad way repertoire hield, bracht indert^d ver scheidene maanden in de Warner Bros. stu dio's door met de bewerking van deze Neger-fantasie voor de film. Norman Reilly Raine, schepper van „Tuboat Annie", een vruchtbaar schrijver, is eveneens bij dezelfde maatschappij ver bonden. Veel andere schrijvers, wier namen u dikwijls in het één óf ander maandblad tegenkomt, zijn bij de diverse filmmaat schappijen werkzaam. Natuurlijk hebben de wekelijksche che ques, welker bedragen dikwijls in de vier cijfers loopen, hier veel invloed op. Maar in ieder geval heeft de film niet meer te klagen over gebrek aan sympa thie van de zijde der groote schrijvers. EEN KATHOLIEKE FILM IN WORDING. Het Nationaal Comité van K.F.A. in Ne derland schrijft: De berichten zullen u niet ontgaan zijn: te Parijs staat een groote katholieke film op stapel: „Notre Dame de la Mouise" („Onze Lieve vrouw van Ellende"); een machtig filmwerk, dat een even ontroe rend als overtuigend bewijsstuk belooft te worden van Apostolische durf en kracht. Deze film zal zoodra ze vertoond wordt het Nederlandsche volk in al zijn geledin gen iets te zeggen hebben! Maar een deel van datzelfde Nederlandsche volk: name lijk tienduizenden katholieken, kan nu reeds ook al is de film nog niet voor ver tooning gereed met gerechtvaardigden trots en voldoening over „Notre Dame de la Mouise" spreken. Wij bedoelen hen, die de Katholieke Film Actie gedurende de af- geloopen jaren daadwerkelijk hebben ge steund; mede aan hen is het te danken, dat te Parijs de productie van een groote ka tholieke film ter hand kon worden geno men. Immers: zonder zelfoverschatting mogen v/ij beweren, dat onze Nederlandsche K. F. A. mede den stoot gegeven heeft om een aanvang met dit bewonderenswaardige werk te maken. En „onze Nederlandsche K F. A.", dat zijn zij, die zich tot op he den achter de interdiocesane commissie voor K. F. A. geschaard hebben: 70.000 ka tholieke volkgenooten, die niet geschroomd hebben hun moreelen en financieelen steun aan „het grootste en mooiste Leekenapos- tolaat" van dezen tijd" (citaat van Paus Pius XII) te geven. Welnu, niet K. F. A.-leden: ook gij moet toch behooren tot hen, die opnieuw een bewijs gaan leveren voor het feit, dat de Kath. niet alleen veel durven te onder nemen, maar dat zij in krachtige en eendrachtige samenwerking daden kun nen stellen! Ook gij zult de consequentie aanvaarden van het woord van Paus Pius XI, z.g.: „Het is een gewetensplicht voor alle katholieken mede te werken aan de op lossing van het vraagstuk van de goede film". Sluit u nog heden aan bij de K.F.A. Wacht niet tot „Notre Dame de la Mouise" haar tocht dor onze Nederlandsche biosco pen begint te ondernemen, maar zorgt er voor, dat gij u in de rijen van hen kunt scharen, die het recht hebben te getuigen: dit hebben wij tot stand gebracht! Alle gewenschte inlichtingen verstrekt het Centr. Bureau van Katholieke Film Actie, Nieuwstraat 24 te 's-Hertogenbosch. Bobby Breen, de jeugdige ster van film en radio, werd op 4 November 1927 in Mon treal, Canada, geboren. Toen hij 2 jaar oud v/as verhuisde zijn familie naar Toronto, waar Bobby in het cabaret „The Silver Slipper" als zanger debuteerde en er ten slotte gedurende twee jaar, een avond in de week, op het programma bleef, in dien tusschentijd voor de radio optredend met het orkest van het cabaret. Daarna volgde een engagement van een jaar dn het gere- nommerde Savarin-restaurant en een veel vuldig optreden in variëté's en bioscopen. Bobby's zuster, Sally, nam hem mee naar Chicago, waar hij in talrijke theaters zong. New-York volgde met een engagement bij het Paramount Theatre. Naderhand deed hij mee in „Say When" met Harry Rich- man. Met zijn zuster ging Bobby Breen naar nieuwste film met Bobby Br,en is „Way Lesser hem ten huize van zijn leeraar hoor de zingen, Bobby onmiddellijk op langen termijn engageerde en hem de hoofdrol gaf in de RKO-film „Let's Sing Again". Daar op volgepde films, waar de kleine zanger in optrad waren „Rainbow on the River", „Make a Wish", „Hawaii Calls", „Brea king the Ice" en „Fisherman's Wharf". De nieuwste film met Bobby Br.en is „Way Down South". Ge,durende verscheidene seizoenen was de „wonderknaap", zooals Bobby in Amerika genoemd werd, een van de attracties van Eddie Cantor's radiopro gramma en was bovendien meermalen te gast bij den beroemden Amerikaansch en ceremoniemeester van den aether: Jack Benny, bij Ben Bern ie en anderen. Bobby Breen zingt zoowel Fransch, Italiaansch en Spaansch als Engelsch. Zijn repertoire om vat zoowel opera-aria's en klassieke liede ren als populaire melodieën. Bobby heeft een passie voor baseball en is een uitste kend zwemmer. De voornaamheid van deze royale ro be weet niemand zoo goed te doen uitko men als Hollywood's best gekleede vrouw, Kay Francis. Het is een van de prachtige toiletten die de film ster draagt in de nieu we RKO film „The Kind Men Marry" (vroegere titel: „Me mory of Love"), waarin Kay Francis met Cary Grant en Carole Lombard het sterren-trio vormt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 10