Mg het 5e eeiuafeeót aan de pxvcoehie Maogmade Restanten opnieuw in prijs verlaagd OMGEVING DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1939 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 11 DE PASTOOR, DE KOOL EN HET GEITJE Tijd van onrust en onderdrukking ÏÏÏA. A. £oJunani 28 Januari 1477 gaf de Bisschop van Utrecht.David van Bourgondië aan den cureyt en kerkmeesters van Hoogmade, ver lof om de parochiekerk af te breken en we der op te bouwen en te vergrooten en tot dat doel de goederen der kerk te belasten met een som van 50 pond vlaamsch. 60 Jaar later was een nieuwe vergrooting en herstel van de kerk noodig. Willem van Enkevoort, kardinaal en bisschop van Utrecht, gaf den 28sten Januari 1534 toe- de pastoor van Wassenaar, Dirk Wouters- zoon dit wilde doen. Ook had hij bij die gelegenheid zijn best gedaan om Dirck Hey- mans te overreden om zich te stellen aan de zijde der calvinisten,, waarvoor hij hem 300 guldens per jaar had aangeboden. Pastoor Heymans deed afstand van zijn parochie op 26 April 1572 in handen van Gerrit van Poelgeest. Deze Poelgeest be hoorde ook tot de verbonden edelen. Wie de opvolger van Heymans geweest is, is niet met zekerheid bekend. Mogelijk is het een Jacob Willemsz. geweest. In het register van poorters van Leiden van 1581 staat vermeld, dat in September van dat jaar op het Rapenburg, het tweede huis noordwaarts, vanaf de Kloksteeg, ten huize van Oth Corneliszn. van Leyden, buiten andere priesters renegaten woonde Jacob Willemsz. eertijds priester te Hoogmade, hier gewoond hebbende sedert de alteratie der religie. De juistheid hiervan meen ik te mogen betwijfelen. In het archief van de Heerlijk heid Hoogmade waarin ettelijke acten van Het protcstantsche kerkje, dat in 1929 door de Heerlijkheid werd gebouwd. stemming aan Nicolaas Dirks, Petrus Ja cobs en Jacob Jacobs, kerkmeesters van Hoogmade, om de kerk te vergrooten en te herstellen, mits goedkeuring van Gerrit van Poelgeest, patroon der kerk en Johan Michielszoon, pastoor. Zij mochten 400 ca- roli guldens opnemen of de kerkgoederen daarmede belasten. Pastoor Meyndert Aernoutzoon werd in 1471 opgevolgd door Theodoor Allartzoon. Deze is gestorven in 1504. Hij werd opge volgd door Mathias Willemsz. de Bruyn. Bij zijn benoeming beloofde deze uitdrukkelijk bij een notarieele acte van 26 Maart 1505 om in zijn parochie te zullen resideeren. Voor het geval dat hij de parochie verliet om over de bergen (naar Rome) te gaan, had Gerard van Poelgeest het recht om in zijn plaats een ander aan den aartsdiaken van Utrecht voor te dragen. Pastoor de Bruyn stierf in 1518 en werd opgevolgd door Johannes Michielsz. Deze was vanaf 1515 vicaris van het Laurentiusaltaar in de parochiekerk van Koudekerk aan den Rijn, dat aan genoemden van Poelgeest toebe hoorde. Uit de informatie ten behoeve van de bede van 1515 blijkt, dat Hoogmade in het jaar tevoren 22 haardsteden had met de pastorie en de kosterswoning en dat er 80 communicanten waren. In de laatste 10 jaar was hierin geen verandering geko men. Onder Esselykerwoude wordt mede gedeeld, dat 500 morgen grond toebehooren aan de Kerk van Hoogmade, eenige kloos ters in Leiden en Leiderdorp en eenige bur gers uit Leiden. Zijn pastoraat te Hoog made duurde tot zijn dood in 1558. Zijn op volger was Nicolaas Cornelisz. Ruydt. Deze bleef in Hoogmade tot 1565, toen hij van standplaats ruilde met Adriaan Johannes Taling, rector van de vicarie van het H. Kruis in Hulst. Bisschop Frederik van Tou- tenburg gaf toestemming hiertoe in 1565. Deze Adriaan Taling bleef maar zeer kort in Hoogmade, daar hij in 1567 reeds af stand deed van zijn parochie. Godefrieda van Malburg, weduwe van Gerrit van Poelgeest droeg voor aan den Bisschop van Utrecht om Theodorus Hey mans tot pastoor te benoemen. De goedkeu ring van den Bisschop is gedateerd 2 De cember 1567. Deze was kapelaan te Was senaar. Van dezen Heymans beleefde de parochie in Hoogmade zeer weinig genoe gen. Hij was zeer wankel in het geloof. Men verhaalt van hem: op Hoogmade wist de pastoor zelfs niet wat hij was. Op eenen tijdt hoorende dat de Geusen d'Overhandt hadden, zeide hij'tegen zijn volk: Bemin den, het is met het catholijk geloof gedaan. Wij sullen voortaen geen rpisse meer lesen, maar wij sullen op sijn Geus spreken. We derom daarna hoorende, dat de catholijken meester waren, segde hij: ik sal niett meer op zijn geus prediken, maar naer onse oude gewoonte wederom missen lesen. Wederom wijfelende wie van beiden meester zouden blijven, verdeelde hij sijn gemeynte: voor den middag las hij missen voor de catho lijken en preekte voor haer, ende nae den middag preekte hij voor de Geusen. Bij sententie van 27 October 1568 werd Cornelis van Assendelft gestraft door den Raad van Beroerte van Hertog Alva met verbanning en verbeurdverklaring van zijn goederen, omdat hij behoorde tot het getal der verbonden Edelen, die het smeek schrift van Margaretha van Parma onder teekend hadden en hij een aanhanger was van de nieuwe leer. Hij had daarom een zijner kinderen te Leiden op zijn calvinis tisch laten doopen, omdat noch Dirck Hey- I (mans. teen kapelaan te Wassenaar, noch pastoorsbenoemingen voorkomen, is hij niet bekend. Ook komt hij niet voor onder Hoogmade in het register op de parochiën etc. in Rijnland door prof. Holtkamp. Er is wel een Jacob Willemsz. pastoor geweest in Koedijk, die is afgevallen, maar het is weinig waarschijnlijk dat dit dezelfde ge weest is, omdat? zijn afval reeds vermeld wordt in 1557. Ik meen dus, dat Dirk Heymans de laat ste pastoor geweest is voor de Hervorming. De onrust der tijden, gewoonlijk genaamd de alteratie der religie, zal wel verhinderd hebben, dat de nieuwe pastoor benoemd werd, en de katholieke ambachtsheer Ger rit van Poelgeest, die aan het eind van de zestiende en het begin van de zeventiende eeuw weinig medewerking verleende bij het benoemen van predikanten, heeft niet kunnen beletten, dat de Katholieke Kerk in handen van de Hervormden terecht kwam, en voor hen voorgoed verloren ging. Niet alleen in Hoogmade, maar in vrijwel alle plaatsen gingen de kerken voor de Ka tholieken verloren, deels door afval van de geestelijkheid, deels doordat de Calvinisten zich daarvan met geweld meester maakten, nadat op uitgebreide schaal plunderingen van kerken en kloosters (beeldenstorm) had plaats gehad. Wel trad de overheid aanvankelijk hiertegen op, maar haar tegen stand werd hoe langer hoe minder en ging spoedig over in het bevorderen van den cal- vinistischen godsdienst. De geestelijkheid werd verdreven, zoodat de zielzorg niet al leen in de steden maar ook ten plattelande vrijwel onmogelijk werd. In Leiden konden zich enkele geestelijken schuilhouden en slechts Pouwels Claesz. de Goede met nog een anderen, heer Arie ge naamd, waren de eenige, die zich door in hun (geestelijke kleeding op straat durfden ver- toonen. Zij werden wel geplaagd en bespot, en men strooide papieren en kruisen van stroo voor hun voeten, maar liet hen verder toch met rust. Van dezen Pouwels Claesz. de Goede, den stichter van het Salvator- hofje te Leiden, is bekend, dat hij ook in de omgeving van Leiden de dorpen tot ver in de omtrek en dus ook wel te Hoogmade geestelijke bijstand verleende. Eerst geruimen tijd later werd dit werk overgenomen door Cornelius Fabricius, pastoor van Leiderdorp (16031610). Naast deze wereldheeren was hier ook werkzaam de Jezuiet Marcus van den Tem pel, die met Prins Maurits op goeden voet stond en dien de overheid daarom gerui men tijd met rust liet. Wel had hij veel te lijden van de tetgenwerking van anders- denken, maar de beschuldigingen dat de Jezuieten en ook van den Tempel, een aan- slap op het leven van Prins Maurits be raamd hadden, vond bij Maurits geen ge loof. Deze ontving hem zeer vriendelijk en beloofde hem zijn hulp indien hij moeilijk heden met de magistraten te Leiden zou krijgen. Bij gelegenheid van een brand in het Leidsch Academiegebouw, waarbij v. d. Tempel als brandstichter genoemd werd, is bij hem huiszoeking gedaan in zijn woning op het Rapenburg, maar niettegenstaande niets verdachts gevonden werd, is hij toch in 1620 verbannen. Het vertrek van Van den Tempel werd zeer betreurd, niet alleen in Leiden, maar ook in Hoogmade en Oud Ade, waar hjj zeer velen in het geloof versterkt had. Ook de pastoor van Koudekerk, die onder de rook van het kasteel van Poelgeest woon de, en door deze familie beschermd werd, kon in de omgeving veel goed doen. Poel geest zorgde er voor, dat hij ook ongestoord in Hoogmade zijn dienst kon verrichten, evenals de Leidsche pastoor Rombout Me- demblik. Het duurde tot 1630 voordat in Alkemade een pastoor benoemd kon wor den. Dit was Anthonius van der Plaat, een Leidenaar, uit Menisten-ouders geboren. De strenge eischen, door de secten der Menis ten gesteld, verwekten bij v. d. Plaat te genzin, zoodat hij op een goeden dag thuis weg liep en met een vriend naar Keulen ging. Hier ontmoette hij mr. Franciscus Dusseldorp, die eveneens te Leiden gebo ren was en die na aanvankelijk advocaat te zijn geweest, later priester geworden was. Deze had naar Keulen moeten uit wijken, waar hij zijn verder leven ver blijf hield. v. d. Plaat studeerde op kosten van Dusseldorp en werd in 1629 tot pries ter gewijd. Hij ging terug naar Leiden, waar hij zijn moeder na jaren weer terug vond. Hoewel hij zijn leven lang moeite gedaan heeft om haar te bekeeren, wilde zij van den katholieken godsdienst niets hooren en bleven al zijn pogingen vruch teloos. v. d. Plaat werd terstond na zijn aankomst pastoor binnen de Heerlijkheid Alkemade. Hij had het hier erg zwaar en de eerste 24 uur van zijn pastoraat heeft hij niets anders gedaan dan biechthooren. Aanvankelijk had hij ongeveer 500 geloo- vigen in Alkemade, Esselijkerwoude, Ja- cobswoude, Hoogmade, Langeraar en de tusschenliggende dorpen. Al deze men- schen wendden zich tot hem, omdat zij pastoor Medemblik te streng en te stug vonden. Het aantal Katholieken breidde •zich in eenige jaren zooveer uit, dat in 1637 op één dag er 3000 Katholieken het H. Vormsel kon worden toegediend. De parochie opnieuw opgericht. Hij kon zijn statie niet meer alleen be dienen, zoodat hij trachtte nieuwe op te richten. Het eerste lukte dit in Hoogma de in 1640. De eerste pastoor werd hier Damasus van der Does. Deze werd pastoor in Hoogmade, Esselijkerwoude en Jacobs- woude. Van een eigen kerkgebouw was natuurlijk geen sprake en men kerkte hier en daar bjj de boeren. Door allerlei geheime teekenen wisten de Katholieken aan te duiden, waar de pastoor zich be vond. Men moest dit wel doen uit vrees voor de overheid. Pastoor v. d. Does over leed 16 Juli 1649 en werd opgevolgd door Ludolphus Fredricus- van Metelen. Deze kreeg van eenige zijner parochianen Aris Cornelisse Luiberts en Cornelis Arissen in 1650 honderd roe land, waarop in 1651 een huis voor den pastoor getimmerd werd. Dit stond binnen de Heerlijkheid Esselijkerwoude, even over de grens van Hoogmade in den Frederikspolder. Vanaf dien tijd hebben de Hoogmadesche pas toors daar steeds gewoond tot 1877. Voor 1675 werd steeds op verschillende plaatsen gekerkt. In dat jaar, toen de Spaarndam- sche dijk was doorgebroken, begon men den dienst te verrichten in dat huis, waar voor op den zolder een ruimte wag inge richt. Dit alles gebeurde zeer in het geheim en onder vele moeilijkheden van de Sta ter. van Holland, die daartoe steeds wer den aangezet door de predikanten. Be kend is het strenge plakkaat tegen Paap- sche Stoutigheden van 1654, dat zijn oor zaak vond in gebeurtenissen in Hoog made. De Hervormden van Hoogmade en Rijp- wetering kerkten n.l. in Hoogmade, deze latsten gingen langs het z.g. kerkpad, dat in 1546 door Poelgeest aan de bewoners van Rijpwetering was gegeven, naar Hoogmade. Zij moesten dan de woning van den pastoor voorbijgaan. Toen de Ka tholieken de polderkade bij het pastoors huis met een hek hadden afgesloten, klaagden de calvinisten bij de Staten van Holland en volgde een streng onderzoek, met het gevolg, dat het pastoorshuis moest worden afgebroken, of zoodanig moest worden veranderd, dat daar geen bijeen komsten van Katholieken meer konden worden gehouden. Alle katholieke bal juws, schouten- kerk- en armmeesters wer den afgezet. Dergelijke strenge plakka ten werden meerdere malen gegeven op aandringen van predikanten. Het was maar gelukkig voor de Katholieken, dat deze plakkaten na korten tijd niet meer zoo streng werden uitgevoerd, als zij wa ren afgekondigd. Pastoor van Metelen was de laatste ja ren van zijn leven ziekelijk, zoodat hij hulp had van kapelaan van Sonsbeek. Pastoor van Metelen stierf in 1658. Zijn opvolger was Laurentius Heijmenberg. Na een bijna 20-jarig pastoraat, kwam hij op een ongelukkige wijze om het leven, door dat hij door de duisternis misleid, den 16en Maart 1678 in het water viel en verdronk. Zijn opvolger Joannes Vis trof hetzelfde lot binnen het jaar. Ook hij verdronk, 4 Ja nuari 1679. Bijzondere koopjes in de betere artikelen, JAN DE NIE ZONEN 3URG 10 - TELEFOON no, 20025 IT MIDZA-BONS KATWIJK Aanbesteding. Een gehouden aanbe steding door architect D. Verloop van 2 woonhuizen in de Elleboogsteeg gaf de vol gende uitslag: J. Houwaard 6910.Wed. P. v. Duyvenbode 6900.J. Farlevliet 6250.— Getor. Guyt 6246.—, M. v. d. Plas 6220.— L. de best 6157.—, Gebr. Verloop 5945.—. Bliksem ingeslagen. Gisteren is de bliksem ingeslagen in een pand in de Var- kevisserstraat waar een voordeur getroffen werd en de ruiten vernield. Vervolgens is het radiotoestel van den heer v. d. B. in de Zuidstr. vernield en een kozijn stuk gesla gen en in de Hervormde school aan de Schoolstr. werd de vlaggestok vernield. Wedloop. Evenals vorig jaar organi seert de Vereeniging „Katwijk" een wed loop „de Ronde van Katwijk" en wel tegen Maandag 7 Augustus des avonds te half 8. Vorig jaar werd door V.V.V. voor deze wed loop een mooie Wisselbeker geschonken. Om dezen beker zal bet ook nu weer voor namelijk gaan. Voetbal. Zaterdagavond te 7.15 speelt „Quick Boys" een ongetwijfeld spannende wdestrijd tegen Wassenaar I op het ter rein aan den Zeeweg. Wassenaar I is kam pioen 4e klasse. KATWIJK AAN DEN RIJN Vreugdezang. Het Bestuur der Oranje- vereeniging heeft besloten een volkszang- avond te organiseeren zoo kort mogelijk na de geboorte van de vorstelijke telg. De Harmonie Katwijk heeft haar medewer king toegezegd, terwijl het geheel onder leiding zal staan van den heer Couprie uit Leiden, directeur der Harmonie. Indien het Gemeentebestuur toestemming geeft zal deze uitvoering plaats hebben op het terrein vóór „de Roskam". KATWIJK AAN ZEE HET PROGRAMMA DER V.V.V. FEESTWEEK. Het Programma der Feestweek van V.V.V. luidt als volgt: Maandag 7 Aug. des v.m. te 9 uur: For- tenlbouw. Des n.m. te 3.30 uur: Het maken van zandfiguren. Deelnemers: Jongens en meisjes van 6 tot 12 jaar. N.m. 7.30 uur: Wedloop „De Ronde van Katwijk aan Zee" om een wisselbaker van V.V.V. Dinsdag 8 Aug., des v.m. 10 uur: Zak- loopen voor jongens en meisjes van 813 jaar. Des v.m. 11 uur: Ringrijdien met strandkarren voor jongens en meisjes van 116 jaar. Des n.tm. 7 uur: Stoelendans, met medewerking van de muziek ver. „U.V.I.", aan den Boulevard ten Noorden van de Muziektent, voor jongens en meis jes van l'O14 jaar en voor 15 jaar en ouder. Woensdag 9 Aug., des v.m. 10 uur: Wed strijd met autopeds op den Zuid-Boulevard voor jongens en meisjes van 68 en 912 jaar. Des n.m. te 2.30 uur: 100 meter hard- loopen, 4 X 80 meer estafette op den Zuid- Boulevard. Des n.m. 6.30 uur: Behendig heidswedstrijd met auto's op het parkeer terrein rond de Muziektent. Donderdag 10 Aug., des n.m. 3 uur: Ka- nowedstrijd in de Binnenwatering voor jon gens en meisjes van 1014 en boven 14 j., welke de zwemkunst machtig zijn. Des n.m. 7 uur: Zwemwedstrijd K.R.B. van Post tot Post. Des n.m. 8 uur: Groote Volkszang avond bij de Muziektent aan den Boule vard onder leiding van den volkszanglei der, den heer Jan de Rovaart uit Utrecht, met welwillende medewerking van de Mu- ziekver. „U.N.I.". Vrijdag 11 Aug., des middags 3 uur: Wed loop met hindernissen, voor jongens en meisjes van. 1216 jaar. Des n.m. 8 uur: Lampion-optocht. Opstelling in de Kon. Wilhelminastraat te 8 uur. D ete volgen route luidt als volgt: SLuisweg, B'urgerdiijk- straat, E. A. Boigestr., Boulevard, Voor at, Anniastraat, Secr. Varkevisserstraat, Boulevard naar het eindpunt. Des avonds 10 uur: Groot vuurwerk. Zaterdag 12 Aug., des middags 3 uur: zwemwedstrijden in de Binnen watering op de banen van de K.R.B. voor dames en heeren. Schoolslag, borstcrawl, afstanden 25, 50, 100 en 200 meter. Op 7, 8 en 11 Aug. wordt te Katwijk aan Zee in de zaal van den heer Gesink, Voor straat 80 de „Kruger-Wildtuinfilm" ver toond. De algemeen© leiding berust bij het be stuur van V.V.V., de wedstrijdleiding bij de „Blauwe Bende". Evenals vorige jaren belooft deze week het uitgebreide programma schitterend te worden! LISSE Rietschelf afgebrand. Gistermiddag waren de gebr. v. V. uit Lisse, resp. 13 en 10 jaren oud, aan het visschen, waarbij zij een sigaret rookten. Toen zij deze op had den gesmookt wierpen zij de brandende eindjes sigaret over hun hoofden weg, welke terecht kwamen in een rietschelf staande aan de Zwartelaan en eigendom van den heer M. Veldhuyzen van Zanten te Lisse. Deze rietschelf vatte vlam en brandde tot den grond toe af. De brand weer rukte niet uit, omdat er geen gevaar bestond voor aangrenzende perceelen en de rietschelf niet meer was te houden. De schade, welke ongeveer 300.beliep, wordt naar wij vernemen door de verzeke ring gedekt. De politie heeft de zaak in onderzoek. Uit goede bron vernemen wij nog, dat de jongens ondoordacht deze eind jes sigaret hebben weggegooid, zoodat er geen opzet in spel is. Een waarschuwing voor velen is het om toch vooral voor zichtig te wezen met het wegwerpen van brandende voorwerpen. Personalia. Voor het examen L. O. handelskennis, is geslaagd de heer C. G. Mijnders. NOORDWIJKERHOUT Santos. De netto opbrengst van de collecte ten bate van het Santosfonds be draagt 45. Personalia. Met ingang van 1 Septem ber a.s. is tot kraamverpleegster bij het W. G. Kruis alhier aangesteld Zuster C. v. d. Holst. OEGSTGEEST NAAR DE SINT WILLIBRORD- TENTOONSTELLING TE UTRECHT. Verleden Zondag werd onder alle H.H. Missen bekend gemaakt, dat door het Be devaart-comité in samenwei'king met het tentoonstellingscomité een bezoek aan de mooie en interessante Willibrordtentoon- stelling is georganiseerd. De prijs is gesteld op 1.75. om zoo doende het aan ieder mogelijk te maken mede te gaan. De datum is 13 Augustus des namiddags om 2 uur. De reis zal wor den gemaakt in autobussen. De inschrij ving tot deelname kan geschieden aan de Pastorie of bij den heer A. de Rooij, Ge versstraat -33, tot en met Zondag 6 Aug. Wij kunnen niet anders doen dan deze tentoonstelling bijzonder aanbevelen. In den ouden kloosterhof zijn van wijd en zijd schatten bij elkaar gebracht om de herinnering te eeren van dezen eersten Apostel, door wiens moeizaam werken en streven ons de zegen van het Christendom werd gebracht. De Tentoonstelling draagt een tweeledig karakter, nochtans met dezelfde grond gedachte: kunst, wetenschap, kerkelijk- en maatschappelijk-cultureel leven in de vroege Nederlanden weer voor den geest te roepen. Het gedeelte der tentoonstel ling, dat met St. Willibrord in verband staat is ondergebracht in de Aula van de Universiteit; het tweede gedeelte- is een tentoonstelling van vroeg middeleeuwsche kunst. Zoo is er te zien de kunst van de dagen der groote volksverhuizing af tot het einde van de XlIIde eeuw. Zoo zien wij prachtige inzendingen uit Ierland uit d entijd van St. Willibrord, zooals schrijnen van evangelieboeken, kerkbellen en tuniekspelden. Daarnaast vinden wij er talrijke exemplaren van Frankische sieraden en kunstvoorwerpen, welke getuigen van een hoog ontwikkelde edelsmeedkunst. Maar bovenal heeft de St. Willibrordtentoonstelling onze belang stelling om er te zien wat Nederland voor St. Willibrord heeft gevoeld in d enloop der tijden. Daar zien wij op de eerste plaats vele relieken van den heilige opgesteld op een altaar. Zoo vinden wij er de reliek van de Parochcies te Oegstgeest en van St. Petrus te Leiden. Ook de reliek van den H. Oswald, dié St. Willibrord zelf me debracht naar deze streken. Naast het altaar staat het beroemde Ka- lendarium van St. Wiliibrord, waarin hij met eigen hand zijn aanteekeningen heeft neergeschreven. Dit is het eenige hand schrift dat van hem over is. Daarnaast vin den wij getuigen van de vereering uit alle tijden van de Nederlandsche Kerkgeschie denis. Een bezoek aan deze tentoonstelling is dus bijzonder aan te raden. Geeft ji daar om nu nog op aan een van de bovenstaan de adressen. St. Josephgezellen. Hedenavond zal in de Gezellenzaal een verplichte bijeenkomst worden gehouden voor alle leden. Zij vangt aan om kwart over acht. Wij reke nen op aller komst. Personalia. Voor het examen Engelsch. l.o. is geslaagd d'e heer J. Swaak. VOORHOUT Jubileum „St. Cecilia". De R. K. Mu ziek vereeniging „St. Cecilia" herdenkt op 7 Juli haar 20-jarig bestaan. Dit jubileum zal worden herdacht op Zaterdag 5 Augus tus en Zaterdag 26 Augustus. Zaterdag 5 Aug. a.s. 8 uur des avonds, muzikale wandeling door het dorp, door het bekende Leidsc'h Harmonie Gezelschap „De Post", o.l.v. den heer M. Bolderddjk. 8.30 uur concert op de Gem. muziektent door „De Post". Zaterdag 26 Aug. des avonds 8.30 uur concert door de feestvierende vereeniging „St. Cecilia" op de Gem. muziektent. De samenstelling van dit program wordt voorbehouden wegens het eventueel samen vallen met de a.s. blijde gebeurtenis in het Prinselijk Gezin.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 12