HET DAMSPEL
i
li
13
IS
ik
18
SL.
n
if
sp
1
f»f
H
M
i;
Geneeskrachtige Kruiden
BORDUURATELIER Cordineeren,
'DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1939
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 10
UIT HET LEIDSCHE DISTRICT.
Heeren scheidsrsechters.
In het voorbericht van gisteravond is
door mij een fout gemaakt wat betreft de
ueren van vertek naar Utrecht voor a.s.
Zondag. Deze zijn als volgt. Vertrek Noord-
wijk Lindenplein 9.15 uur. 9.30 uur Sas-
senheim K. S. A.. Leiden, Beestenmarkt
8.45 uur. Alphen, Hoek Brugstraat 10.05
uur. Gelieve hiervan allen goede nota te
nemen.
R. B. F—P. T. T.
Dinsdag speelde R. B. F. thuis tegen P.
T. T. Deze wedstrijd eindigde in een ge
lijk spel 44. Ruststand 13.
Dinsdag a.s. 8 Augustus zal het R. B.
F.-elftal een uitwedstrijd spelen tegen de
Paré-boys in Den Haag. Aanvang 7.15 u.
Het terrein ligt aan de Koningin Wilhel-
iminalaan.
POSTDUIVEN
„De Luchtklievers" (Lisse).
Zondag hield de Postduivenvereeniging
„De Luchtklievers" te Lisse een wed
vlucht vanaf Vilvoorde, afstand 148 K.M.
De vogels werden gelost met zuid-wes-
jten wind om zeven uur. In concours ston
den 120 vogels. De eerste bereikte het
hok om 8 uur 39 min. 43 seconden en
maakte een gemiddelde snelheid van 1383
meter per m. De uitslag luidde:
H. J. v. Diest 1, 3, 4, 9, 20, 23. Th. War
merdam 2, 17, 26. N. Bouwmeester 5, 16.
J. v. Diest 6. H. Meyer 7, 8. 11, 29. N. J.
Dol 10, 12, 13, 25. T. Assenberg 14. P. J.
(v. d. Hulst 15. P. v. d. Zwet 18, 27, P. J.
(v. Diest 19, 28, 30. A. de Wit 21, 22, 24.
Damredacteur: W. J. v. d. Voort, Rust
oordstraat 3, Nieuw-Vennep.
Alle correspondentie, betreffende deze
rubriek, gelieve men te zenden aan bo
vengenoemd adres. Zij, die antwoord wen-
sohen, 'gelieven postzegel bij te voegen.
PROBLEMATIEK.
Na een onderbreking van een drietal we
ken, komen wij thans weer met een tweetal
interessante vraagstukken, welke onge
twijfeld bij onze dams pelende lezers in
den smaak zullen vallen. In no. 734 is het
den heer Wortman gelukt een nieuwe slot-
stand te bewerken. Een vraagstuk van een
behoorlijken stand en 't oplossen zeer zeker
waard.
PROBLEEM No. 734.
Auteur: J. A. J. Wortman, Hazerswoude.
Ie publicatie.
Mo tief-probleem
gp
V
9
n
m
9
9
9
m
9
W
M
m
m
wi*
9
m
MS
Stand in cijfers:
Zwart 12 schijven op: 7, 9, 10, 13, 17, 18,
20, 23, 24, 29, 36 en 45.
Wit 11 sdhijven op: 16, 27, 31, 34, 35, 37,
38, 40, 47, 49 en 50.
Wit speelt en wint.
Vervolgens geven wij onze damspelende
lezers ter oplossing een vraagstuk van
schrijver dezer, dat, hoewel niet nieuw,
doch op een fraai bewerkte slotstand ge
baseerd en het oplossen ten volle waard is.
PROBLEEM No. 735.
Auteur: W. J. v. d. Voort, Nieuw-Vennep.
Ie publicatie.
Motief-probleem)
9
M
9
9
Z.':-
M
wk
w
9
9
9
M
m
él
M
Stand in cijfers:
Zwart 9 schijven op: 8, 12/14, 21, 23, 29,
35 en 36.
Wit 9 schijven op: 25, 32, 38/42, 44 en
45.
Wit speelt en wint.
Oplossingen dezer beide vraagstukken
worden gaarne ingewacht tot uiterlijk Dins
dag 15 Augustus a.s., bij den redacteur
dezer rubriek.
OPLOSSINGEN PR. Nos. 728/29 en 731/32.
No. 728 auteur: J. A. J. Wortman.
Zwart: 4, 6, 8, 9, 13, 16/19 en 23.
Wit: 20, 25, 26, 32, 36/39, 42 en 43.
Indien Zwart 2329 speelt, wint Vit
door: 20—14 (19 x 10 gedw.) 26—21 (17 x
26 gedw.) 37—31 (26x28 beste), 38—32,
3934 en 25 x 5. Een practisch vraagstuk
met fraai dwangspel.
No. 729. auteur: J. J. van Kesteren.
Zwart: 12, 13, 15, 21/24, 27, 29 en 45.
Wit: 20, 34/37, 40, 42, 44, 47 en 49.
Wit wint zeer fraai door: 3530, 4238,
36—31, 47—41, 37—32, 31—26, 26x 17, 17—
12, (24—29) 17—8 (29—33) 8—2 (33—38,
anders volgt 2—30, 30x48) 49—43, 2—16
(49—43) 16x49.
Hoewel de zwarte schijf op 45 wat on
natuurlijk schijnt, behoudt dit vraagstuk
toch zeker zijn waarde door den fraai be
werkten slotstand. Beide auteurs onze com
plimenten.
No. 731. Auteur: A. W. Beukema.
Zwart: 8, 9, 12, 15, 17/19, 22, 23, 28, 33,
39 en 45.
Wit: 25, 26, 30, 34, 36, 40/43 en 48/50.
Wit wint: 26—21, 42—38, 48—42, 49—44,
36x27, 41—37, 30—24, 44x2, 25—20 en
2x17.
No. 732. Auteur: C. P. van Boven.
Zwart: 9/2, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 28
en 35.
Wit: 24, 26, 29, 31, 34, 36/40, 43 en 44.
Wit wint door: 24—19, 29—24, 34—30,
40—34, 39—33, 38—32, 31 x4, 36x20 en
4x
CORRECTE OPLOSSINGEN
ontvangen van:
G. Rijsdam, J. Maliepaard, G. Hogenes, H.
v. d. Kamp, J. A. J. Wortman en P. Loos.
CORRESPONDENTIE.
J. A. J. W. te H., probleem alsmede eind
stand in dank ontvangen. Zooals U ziet is
het probleem reeds geplaatst, eindstand
wordt nog bestudeerd.
J. M. te N. V., lokzet in dank ontvangen,
het is zeer interessant. Plaatsing volgt.
G. R. te L., precies zooals U dacht.
Ook de Residentie maakt toebereidselen voor de feestviering bij de
aanstaande blijde gebeurtenis Hi het Prinselijk Gezin. Liehtkabels
worden aan de Gevangenpoort bevestigd
VOOR BEGINNERS.
Hieronder laten wij volgen een eindspel
hetwelk zeer geschikt is om door begin
nende dammers te worden opgelost. Meer
gevorderden trachten het van blad af te
doen, dus zonder gebruik te maken van
bord en schijven.
EINDSPEL No. 736.
Stand in cijfers:
Zwart 2 schijven op: 6 en 45.
Wit: 4 schijven op: 14, 16, 28 en 32.
De vraag luidt, waarom mag Zwart niet
45—50 spelen? Op een beleend motiefje ge
baseerd, dat echter zeer goed in de partij
kan voorkomen.
Oplossingen zien wij gaarne tegemoet
tot 8 Augustus a.s.
„Het Speciaal Kruidenadres''
Het meest vakkundig en het best
gesorteerd en het voordeeligst adres
J. VRIJENH0EK, Haarl.str. 119
(recht over de Hartebrugskerk)
VEENENDAAL Stofknoopen enz.
Haarlemmerstr. 27, Tel. 21511
7Ae ïPAoiy Ueïnon
and
ÜAenc Caüie
BE PERSONEN EN GEBEURTENISSEN
IN DEZE FILM ZIJN NIET
DENKBEELDIG.
Fred Astaire en Ginger Rogers hebben
in de afgeloopen maanden, in de rollen van
Vernon en Irene Castle, hun eigen be
kwaamheid getoetst aan die van hun be
roemde voorgangers en gedanst op de mee-
sleepende melodieën, die een periode van
het Amerikaansche amusementsleven tus-
schen de. jaren 1908 en 1918 beheerschten.
Zij treden op in een film, die haar in
houd aan het werkelijk leven ontleent,
het leven van Vernon en Irene Castle. Iede
re handeling hierin is inderdaad tot in de
kleinste details historisch. Het stereotiepe
zinnetje „de personen en gebeurtenissen in
deze film zijn denkbeeldig", komt dan ook
niet onder de inleidingstitels van de film
„The Story of Vernon and Irene Castle"
voor. Om de beteekenis van dit feit ten
•volle te kunnen beseffen, bedenke men,
dat bijvoorbeeld de film „Maria Antoinette"
deze clausule wèl had.
Het begin van de fantastische carrière
van „The Castles", waarvan de film ver
haalt, dateert van April 1912 in het „Café
de Paris" te Parijs. Zij brachten met hun
eigen stijl een grooten ommekeer in den
balzaal-dans, eeri ommekeer, die in Ame
rika een ware dansrage ontketende. In 1915
lanceerden de Castles in het restaurant
Sans Souci te New York hun beroemde
Castle Tango. Het effect was verontrus
tend. Een maand later waren 40 millioen
Amerikanen bezeten door een soort tango-
obessie. Nu nog herinneren vele New Yor
kers zich de amusements-centra: Castle-
House, Castles-in-the-Air, op het dak van
het 44th Str. Theatre en Castles-by-the-
Sea te Long Beach, die als paddestoelen uit
den grond oprezen en bezocht worden door
de fleur fine van Manhattan.
Een generatie Amerikanen zal zich de
Castles herinneren om een tournée, dat
het frontpagina-nieuws van die dagen was.
Zij presteerden het om in 35 Amerikaan
sche steden op te treden binnen den tijd
van 25 dagen, een record, dat zelfs voor
dezen snellen tijd verbazingwekkend ge
noemd mag worden. Broadway-bezoekers
van weleer zullen nooit den avond verge
ten, dat Vernon, die met Irene de ster
was van Irving Berlin's „Watch Your Step",
na het laatste applaus weer op het tooneel
verscheen en mededeelde, dat hij afscheid
nam van de revue om dienst te nemen bij
het British Flying Unit in Frankrijk. En hij
ging naar het land, waar eens hun groote
roem geboren werd, niet beseffende, dat
dit het begin van een tragisch einde zou
beteekenen.
Het was in Frankrijk, dat de Castles de
buteerden in het Café de Paris en er sen
satie verwekten met de Castle Walk. Geen
bezoek aan Parijs was volmaakt, als men
dit jonge paar niet gezien had, wier elegan
tie de wetten der zwaartekracht scheen
overwonnen te hetbben. Kranten verbreid
den hun faam van land tot land. Zij keer
den in 1914 terug naar Amerika en ont
vingen daar twaalf maal het honorarium,
dat zij in Parijs genoten hadden.
Zooals Vernon en Irene het beleefden,
zoo geeft de film het weer, want Irene
Castle was persoonlijk in de RKO studio's
aanwezig tiidens de verfilming en diende
Stuart Erwin
als het Rugby-Wonder in de
20th Century-Foxiilm
IN DE LAATSTE MINUUT.
van advies bij het vervaardigen van de cos-
tuums van Ginger Rogers, bij het instu-
deeren der dansen, bij het schrijven van
het draaiboek. Wellicht van nog meer be
lang zijn de personen in de film.
Daar is bijvoorbeeld Fred Astaire als
Ver non, die niet alleen een wonderlijke
gelijkenis met laatstgenoemde vertoont,
maar ook Vernon's kleeren passen hem op
.eenige kleine veranderingen na. Dan Gin
ger Rogers als Irene en wie kan zeggen,
■welke van de twee het beste danste? Er
zullen bejaarde Broadway-bezoekers zijn,
die Vernon Castle nog gezien hebben als
Lew Fields' partner-met de-pruik in de be
roemde barbiersscène van „The Hen-
pecks" in 1911. Deze Lew Fields nu, die
zoo'n belangrijke roi in het leven van de
Castles gespeeld heeft, wordt in de film
uitgebeeld door.... Lew Fields zélf; Edna
Mae Oliver is de impressario Bessie Mar-
bury die de Castles naar hun succes leid
de; Walter Brennan, de trouwe bediende
der familie Foote (Irene's ouders), die Ver
non en Irene vergezelde, op hun huwelijks
reis en Etienne Girardot Papa Aubel, de
Fransche impressario, die de Castles naar
Parijs bracht.
Geen denkbeeldige personen, maar men-
schen uit een bewogen en sfeer vollen tijd
zijn weer in het leven geroepen door de
film! Maar meer nog dan een reproduc
tie van een historisch milieu, is „The Story
of Vernon and Irene Castle", de dramati
sche liefdesgeschiedenis van een verblin
dend paar, dat dansen tot het groote inter
nationale vermaak verhief; van Irene, het
meisje-uit-de-modeplaat, de eerste, die kort
haar droeg; van Vernon, den charmeur,
wiens rhythmische voeten verstijfden in 't
door den wereldoorlog verscheurde uitspan
sel. Van deze gebeurtenissen verhaalt de
film met als achtergrond een periode, waar
de ouderen weemoedig over kunnen mij
meren.
MAUREEN O'HARA BIJ KRO RADIO.
Maureen O'Hara, de 18-jarige Iersche
actrice, die kort geleden in de V.S. arri
veerde is door RKO Radio Pictures ge
en gageerd voor de vrouwelijk hoofdrol in
„The Hunchback of Notre Dame" met
Charles Laughton als „Quasimodo".
Laughton is de „ontdekker" van Maureen
O'Hara, die hij de vrouwelijke hoofdrol
bezorgde in de film „Jamaica Inn", nadat
hij een filmproef met het mooie meisje uit
Dublin gezien had. Zij is een leerlinge van
de Abbey Theater's Apprentice SchooL
RKO zal zich ook in de toekomst van
Maureen O'Hara's diensten verzekeren.
HOOVER HELPT „EDITH CAVELL".
Toen RKO's research faalde in het ver
krijgen van authentieke Belgische nieuws
bladen van den dag, dat Duitschland Bel
gië den oorlog verklaarde, wendde men
zich tot den ex-president der Vereenigde
Staten, Hoover, die tijdens den wereld
oorlog aan het hoofd stond van het comité
van bijstand in België en administrateur
voor voedselvoorziening in de V.S. was.
Het is bekend, dat Hoover, uit hoofde van
zijn functies destijds, een archief inrichtte
met talrijke en uitgebreide gegevens uit
die periode.
Hoover zond zonder voorbehoud twee
exemplaren van de Brusselsche courant
„Le Soir" van 5 en 6 Augustus naar RKO
te Hollywood, die onmiddellijk hun dienst
deden in een speciale opname van „Nurse
Edith Cavell", de nieuwe Herbert Wilcox
film, met Anna Neagle in den hoofdrol.
EVELYN BRENT, jaren geleden een
bekende ster, vervult thans een belang
rijke rol in RKO's „Panama Lady" met
Lucille Ball en Allan Lane.
SIEGFRIED ARNO EN CURT BOIS IN
KRO'S „KLOKKENLUIDER".
RKO heeft de twee bekende Duitsche
filmhumoristen Siegfried Arno en Curt
Bois geëngageerd om op te treden in Die-
terls's „Hunchback of Notre Dame", waar
in Charles Laughton den titelrol vervult.
Arno trad een tijd lang in Nederland op
en beproefde daarna zijn geluk in Holly
wood, waar hij met steun van zijn land
genoot Herman Koster(litz) debuteerde in
de Amerikaansche filmproductie. Ook Kurt
Bois is een bekende filmkomiek uit de
Duitsche filmindustrie van weleer.