[[De Liturgie der Kerk R.K. VOLKSBOND ZATERDAG 27 MEI 1939 DE LEÏOSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 R.K. DIOC. VROUWENBOND AFD. LEIDEN OFFICIEELE MEDEDEELINGEN Excursie. Binnenkort zal een excursie gehouden worden naar de oliefabrieken „Calvé" te Delft. Naderere bijzonderhe den worden nog bekend gemaakt. Onze Nieuwe Actie. De aanvragen tot het verstrekken van warm eten aan kraamvrouwtjes en anderen, die niet in de gelegenheid zijn daarvoor zelf te zor gen en dit hard noodig hebben, komen ge regeld' binnen. De onderafdeeling „Hulp in de Huishouding en de Baby" en de St. Elisabethvereeniging zorgen regelmatig voor nieuwe deelneemsters. Deze week ging het 00e etenakitje uit. Dit beteekent: meer dan 1000 warme maaltijden. Maar behalve deelneemsters om te ontvangen zijn hiervoor ook deelneemsters om te verstrekken noodig. Wie uwer gaf zich nog niet hiervoor op? 't Is zoo'n heerlijk werk, 'n dankbaar werk! En 't ligt ons, huisvrou wen, zoo! 't Kost u geen tijd. 't Kost u verder ook weinig. U merkt er bijna niets van. U zorgt gedurende 12 dagen bij het middageten voor slechts één mondje meer! Wie zou dit niet kunnen? Pinksteren! Kom, Heilige Geest, daal in dit uur in onze harten neer, ontsteek ze in liefdevuur! Eén vonkje van dit liefdevuur voor uwen medemensch en gij meldt u. Vergeet dit dus niet. Wend u tot mevr. J. MandersVermeulen, Boerhaavelaan 12, tel. 292. WACHTUUR BIJ HET H. SACRAMENT Onderafd. v. d. R.K. Vrouwenbond Afdeeling Leiden. Gelijk het vorige jaar zal ook dit jaar een H. Mis opgedragen worden om de le den te sterken in de vervulling van haar mooie taak tot Eerherstel aan het Aller heiligste Sacrament. De H. Mis zal worden opgedragen in de Kapel van het St. Elisabethzickenhuis aan de Hooigracht op Donderdag 8 Juni a.s., des morgens te negen uur door den wel- eerw. heer kapelaan F. A. Bernefeld, met een toespraak tot de leden onder de H. Mis en Algem. H. Communie. Het bestuur vertrouwt, dat alle leden zóóveel mogelijk op dezen dag aanwezig zullen zijn. Het Bestuur. ONZE DIENSTBODEN EN WIJ Het avondblad van de „Maasbode" van 11 Mei j.l. bevat een verslag over een vergadering van de R.K. Meisjesbescher ming in de Provincie Limburg. In dit verslag trof ons iets, wat ook wij hier in Holland ons zeer ter harte kun nen nemen. Een der sprekers, Rector Snij ders, zeide n.l. het volgende: „In de men taliteit van vele huisvrouwen moet nog zeer veel verandering komen. Ze behooren haar dienstboden niet alleen goed te be handelen en behoorlik loon te geven, doch het meisje moet zich godsdienstig-zedelijk in het huiselijk milieu thuis gevoelen. Wie een meisje redt, re'dt een moeder, wie een moeder redt, redt een huisgezin, en helpt dus mede de geheele gemeenschap in christelijken geest te hervormen". Wanneer we dit eens, ieder onzer voor zichzelf, herlezen, dan zullen velen van ons tot de conclusie komen, dat er aan onzen omgang met onze gedienstige nog zeer veel ontbreekt. Velen toch bekijken haar meisje van het standpunt, dat ze cr is om alle vuile en minder prettige dingen op te knappen, en dat ze daarvoor wordt betaald. Aan haar huiselijke omstandigheden, hun gevoelens op lichamelijk en geestelijk gebied wordt nooit gedacht, laat staan er naar geïnfor meerd. En toch is zoo'n meisje ook een mensch, precies als de mevrouw, die haar betaalt. Hoe dikwijls zouden de moeilijkhelen, die ze hebben, niet kunnen worden opge lost, wanneer ze er in haar betrekking eens over konden praten met een mevrouw die haar begrijpt. Haar kijk op het leven en ieders moei lijkheden zou zeker geheel anders wor den, wanneer we haar eens een blik gun den in die van ons zelf. Het gevolg zal zeker zijn, dat ze meer met ons gezin zal medeleven, dan ze tot nu toe gedaan heeft. De katholieke gemeenschapsgedachte moet op dit terrein ook nog veel meer ons allen doordringen. En zeker de leden van den R.K. Vrouwenbond. Deze bond telt toch onder haar leden vrouwen van allen rang en stand. Gods heeft ons allen een levenstaak ge geven, de een onder meer gunstige om standigheden dan de andere. Laten de meer begunstigden zich daar nooit op ver heffen, maar zich eens voorstellen, wat zij van haar leven zouden maken, wanneer ze in de plaats waren van haar minder be deelde zusters in de maatschappij. Als we daar meer aan denken, zullen we het el kaar niet noodeloos moeilijk maken, maar probeeren, een andere vrouw zoo niet ge lukkig, dan toch gelukkiger en in ieder ge val tevredener te maken.* KOOKPRAATJE. Rabarber. Het wordt weer zoo langzaam-aan de tijd, dat we op de groentewagens de rabar- behr zien verschijnen. En misschien heeft menig stadstuintje een rabarberstruik, waarvan de huisvrouw zoo af en toe een maaltje snijden kan. Rabarber is een veel geliefde groente, vooral voor kinderen; ze heeft echter één groot gebrek: ze is n.l. duur. Door de groote hoeveelheid suiker, welke we moeten gebruiken om ze eet baar te maken. Eenigermate kunnen we hieraan tegemoet komen door toevoeging van een weinig dubbelkoolzure soda, waardoor het zuur gebonden wordt. Maar INTERPAROCHIEELE ST. JOSEPHSGEZELLEN VEREENIGING TE LEIDEN RETRAITE-CLUB. Vrijdag 2 Juni komt het bestuur van de retraiteclub bijeen. Het is een belangrijke vergadering, alle bestuursleden zijn dus present. DE LOTERIJ. Hard wordt er reeds door verschillen den gewerkt aan de verkoop der loten. Naar schatting zijn er reeds een duizend loten verkocht, mogen wij alle Gezellen nog eens aansporen, om mede te werken aan het welslagen van onze loterij. Gij kunt medewerken door loten te verkoo- pen bij familieleden en kennissen, maar zeker rekenen wij er op, dat iedere Gezel enkele loten koopt, om zoo onze eigen be weging te steunen. Het is zoo opvallend, dat er onder onze Gezellen worden ge vonden, die wel spreken over verande ringen: dit moet worden veranderd en dat, maar die niet medehelpen, om de dubbeltjes bijeen te krijgen, om die ver anderingen tot stand te brengen. KEMPERMANFONDS. Wij gaan de goede richting uit; het Kempermanfonds hebben wij nieuw le ven ingeblazen, maar nog lang niet alle leden hebben zich opgegeven; toch rusten wij niet vóór alle leden zich hebben op gegeven als lid van deze onderafdeeling. In de komende maanden zal er opnieuw een beroep worden gedaan op de leden. De eenige verplichting, welke het lid maatschap oplegt, is een maandelijksche bijdrage van 5, 10 of 25 cent. Als alle le den zich opgeven en het minste bedrag betalen, dan komt er jaarlijks een bedrag binnen van 168.Er zullen er echter zijn, die meer willen bijdragen dan 5 cent. Wanneer de leden zijn bewerkt, zullen wij trachten ook buitenstaanders, die zich voor onze beweging interesseeren, als lid trach ten in te schrijven, zoodat wij binnen af- zienbaren tijd door middel van het Kem permanfonds het te kort aan contributie 350.per jaar) zullen hebbén goed gemaakt. DISTRICT. Onze districts-byeenkomst op Zondag 18 Juni moot slagen. Gij hebt het op de laatst gehouden Presidenten- en Senioren- vergadering reeds vernomen: onze dis tricts-bijeenkomst van dit jaar wordt ge houden in samenwerking met de R.K. ondanks dat blijft toch veel suiker ge- wenscht De gewone wijze kan klaarmaken is: de rabarber in stukjes snijden (afschillen is niet noodig), flink afwasschen en zonder water opzetten; men kan dit gerust doen als men ze maar vlug aan de kook brengt en af en toe roert. Daarna de dubbelkool zure soda toevoegen en zooveel suiker, tot men de smaak zoet genoeg vindt; het dun ne moes binden met aangemengde maize- na of aardappelmeel. Rabarber kan ook gebonden worden met geklopt ei; in dit geval roert men een weinig rabarber door het geklopte ei en doet daarna alles in het pannetje terug. Men kan het rabarbermoes warm en koud geven en bij voorkeur bij varkensvleesch. Het is zeer smakelijk als toevoeging bij boonen of capucyners. Rabarber kan ook gebruikt worden als toespijs en wel op verschillende manie ren: lo. Doe het moes in een vuurvast scho teltje, klop 2 eiwitten met suiker schui mig, leg dit schuin op de rabarber en laat er in een lauwe oven een lichtbruin korstje op komen. De dooiers kan men door het moes roeren. 2o. Rijstrand of griesmeelrand met ra barber gevuld. Bij gebrek aan een rijst rand legt men op een schotel een bergje rijst en daaromheen een rand rabarber; het overgeblevene kan men in een glazen schaaltje erbij presenteeren. 3o. Vul een glazen schaal halfvol met rabarber en giet hierover een vanillevla, welke nogal zoet mag zijn. Naar verkie zing kan men eer eenvoudige of fijne va nillevla nemen; desgewenscht geeft men er biscuits bij. 4o. Kook de rabarber zeer stijf, d.w.z. bind haar stijf met maizena of gelatine en geef ze met een vanillesaus of slagroom. 3o. Maak op de gewone wijze een zand taartdeeg en vul dit met rabarbermoes. Het deeg wordt gemaakt van 120 gr. bloem, 75 gr. boter, 60 gr. suiker, iets zout, halve ei. Meng al deze ingrediënten droog door elkaar met een koele hand, tot het deeg van de kom loslaat. Rol dit uit op een met bloem bestrooide tafei, maak er een ronde plak van ter grootte van het bakblik, en leg deze in het blik, dat met boter be smeerd en met bloem bestrooid is, maak van de rest een opstaand randje. Vul het taartje met het rabarbermoes, leg hierover reepjes deeg, die besmeerd worden met het ei, en laat alles in den oven gaarbak- ken, matig warm 3/4 uur met onder- warmte. Neem haar afgekoeld uit het blik. Al deze gerechten zijn ook zeer geschikt voor restverwerking. WINTERPROGRAMMA. Hebt gij nog wenschen voor het winter- programma 1939—1940? Weet gij iets goeds ervoor? Richt u dan deze week tot het bestuur. SLOTWOORD. Wat heb je nu weer te vertellen? Een zacht antwoord ontwape.it de gramschap. Word lid van den R.K. Vrouwenbond! Volksbond. Plaats van samenkomen zal zijn Zoeterwoude.. De kosten zyn zeer gering, 15 cent per persoon. Binnenkort zullen de affiches en ook de programma's, welke tegelijk toegangsbe wijzen zijn, gereed zijn. Gemakshalve zal de verkoop van de programma's niet van uit het district worden geregeld, maar plaatselijk De Senioren zullen wel zoo goed zijn zich plaatselijk te verstaan met de R. K. Volksbond. Zij kunnen bij de plaatselijke commissie zooveel programma's aanvra gen als noodig zijn. Het commissariaat zal zich dan wel willen belasten met de verkoop der programma's aan de leden. De Gezellen zullen als afzonderlijke groepdeelnemen aan het défilé. Ook op het terrein van samenkomst zullen de Gezellen een afzonderlijke groep vormen. Ook de verloofden van de Gezellen zijn van harte welkom. Bij het défilé zullen alleen Gezellen optrekken, maar op het terrein zullen de verloofden plaatsen worden aangewezen bij de res pectievelijke Gezellen. Het programma is u reeds bekend. Lof, défilé, spreker, pauze, openlucht spel door Pierre Balledux. Gegeven wordt ..De rare". ..DE RARE". „De rare" is een blijspel in drie bedrij ven, geschreven door Jac. Ballings. Het is even onderhoudend als de „Dorpspoëet". dat met het gouden feest van de Leidsche St. Josephsgezellenvereenigng werd opge voerd. Het heeft een zeer goede recensie ge had in de Katholieke pers. De inhoud is als volgt: Sursum corda! Dat is de lijkspreuk van Nardus Nop, een mensch niet beter of slechter dan wij allen. Nardus heeft veel tegenslag. De groothandel drijft den mid denstand in den hoek, waar de slagen vallen en Nardus vangt de slagen mee. En als „de rare" een zwerver, een strooper, die meer in de bosschen leeft dan in zijn huis, Nardus uit het water haalt, waar hij ingevallen is, wordt er zelfs in het dorp gefluisterd, dat Nardus zelf hier debet aan was. Maar Sursum corda zegt Nardus, het zal wel weer beteren. En inderdaad! Er komt een nieuwe baan voor Nardus. Zijn schoonzuster Odrada, een recht- streeksche afstammeling van Xantippe, die als weduwe met vier kinderen haar oog heeft laten vallen op Nardus, helpt hem aan een betrekking als vertegenwoor diger van een bank en nu komen de rijke dagen voor Nardus. Hij wordt bankier. Het materialisme doet zijn intrede bij Nardus en sursum corda wordt nu anders uitgelegd, totda^ „de rare", die door de liefde voor het pleegdochtertje van Nar dus, Lieveke, een ander, beter mensch is geworden; Nardus doet inzien, dat de ma- terieele dingen de menschen niet geluk kig maken. En sursum corda krijgt weer de juiste beteekenis-Voor Nardus en zijn zuster. OPROEP VOOR ONS DISTRICT. Senioren en commisarissen van al onze vereenigingen, aangesloten bij het district Leiden, aan den arbeid! Onze districts-dag te Zoeterwoude moet slagen. Geen Gezel mag hier ontbreken. Voor een groot deel zal het welslagen afhangen van de activiteit van Senior en Commissarissen. Wy verwachten een geweldig groote be- lingstelling van de Gezellen. HET IS DE GEEST. DIE LEVEND MAAKT. Wie niet eenigermate op de hoogte is met het streven van Kolping, die kan on mogelijk begrijpen wat de „Kolpingsgeest" eigenlijk beteekent. We hebben daarover grappen en domheden gehoord, die veroor zaakt werden, doordat de bijkomstighe den niet van het wezen der zaak werden onderscheiden. Het wezen van een verbond van duizen den jonge menschen is natuurlijk op vol doende hoog niveau geplaatst; wel. be reikbaar, maar niet zonder inspanning. Wel is het ons hier en daar gebleken, dat men het wezen der Gez. Vereeniging te laag schatte, omdat bijkomstigheden vaak sterker spraken. Dit zijn echter subjec tieve factoren, die we met het wezenlijke niet moeten verwarren. Wie het wezen eener zaak niet onderscheidt, wordt mis leidt. Het wezen der Gez. Ver. is door Kolping gewild in den gezinsgeest. Niet flauw of kinderachtig, maar frisch en eerlijk moet daarom de geest in een Gez. Ver. zijn; jong.en energiek, met een hoog ideaal voor oogen. We teuten dan ook niet over de bijkomstigheden van een feestavond of over een kwaal in een onderafdeeling, maar we werken. Jong en energiek wil niet zeggen eindelooze disputen in akelig- lange vergaderingen, maar voor en nadce- len in gezonde en zakelijke redenatie af wegen en zich bij het beslissend gezag van den priester-Praeses neerleggen. Dat is trouwens ook frisch en eerlijk! Het is de geest, die levend maakt. Lei ders en leden van de in wezen zoo gave en sterke Gez. Ver. moeten zich in leven in wat Kolping wil. En dan zullen zij steeds nieuwe vondsten doen en daardoor in staat zijn honderden jongen kerels te laten zien en ondervinden de levens- forma van Kolping. Morgen is het Pinksteren. Durf je te bezinnen, leiders en leden, en den H. Geest te bidden om Zijn zevenvoudige gave! s. M. DE VRIJE MENSCII. Van de vrijheid loopt de mond over. Vrijheid, vrijheid in denken en spreken en handelen, vrijheid in de moraal en i** QUATERTEMPERDAGEN. N.B. In deze week dagelijks Gloria en Credo. De Sequens „Veni sancte Spiritus". De Prefatie en de gebeden „Communican- tes" en „Hanc igitur" van Pinksteren. Kleui: Rood. ZONDAG 28 Mei. Hoogfeest van Pink steren of van de Nederdaling van den H. Geest over de Apostelen. Mis: Spiritus. De beloofde heilige Geest is ons ge schonken. De Geest des Heeren vervult de geheele aarde! Alleluja (Introitus). Moge Hij ook onze harten vervullen en daarm ontvonken het vuur van Zijn God delijke Liefde. (Alleluja-vers). Moge Hij ook zijn de zoete Gast van onze zielen, aan wie in Hem gelooven schenken Zijn zevenvoudige gave. (Sequens). MAANDAG 29 Mei. Tweede Pinksterdag. Dag van devotie. Mis: Cibavit. Pinksteren is het feest van de stichting van de Kerk. Het Epistel verhaalt ons van de groei van de jeugdige Kerk. Petrus bezield door den H. Geest, bekeert veel heidenen door zijn prediking tot de Kerk van Christus, welke ook nu nóg leert en altijd zal blijven leeren: „Wie in Christus gelooft zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven". (Evangelie). DINSDAG 30 Mei. Derde Pinksterdag. Dag van devotie. Mis: Accipite. WOENSDAG 31 Mei. Quatertemperdag. Geboden vasten- en onthoudingsdag. Vier de dag v. h. Pinksteroctaaf. Mis: Deus. 2e gebed van Maria Middelares van alle ge naden; 3e v. d. H. Angela de Merici, Maagd; 4e v. d. H. Petronilla, Maagd; 5e voo'* den vrede. DONDERDAG 1 Juni. Mis v. d. vijfde dag v. h. Pinksteroctaaf: Spiritus. 2e ge bed voor Kerk of Paus. VRIJDAG 2 J uni. Quatertemperdag. Geboden Vasten- en onthoudingsdag. Mis v. d. zesde dag v. h. Pinksteroctaaf: Re- pleatur. 2e gebed v. d. H.H. Marcellinus, Petrus en Erasmus, Martelaren. N.B. Wanneer wegens de eerste Vrijdag de votiefmis wordt gezongen v. h. H. Hart van Jesus, moet worden genomen de bovenstaande mis van de Vrijdag in het Pinksteroctaaf met de gedachtenis v. h. H. Hart van Jesus (uit de mis v. h. H. Hart: Cogitationes), welke gedachtenis met het gebed v. d. Vrijdag wordt ver bonden tot één gebed. Laatste Evangelie v. h. H. Hart. ZATERDAG 3 Juni. Quatertemperdag. Geboden vasten- en onthoudingsdag. Mis: Caritas. 2e gebed voor Kerk of Paus. Na de Sequens wordt het Alleluja niet ge zegd. Vandaag eindigt de Paaschtijd. Quatertemperdag worden in ons Bis dom subdiakens en priesters gewyd. Volgens de geest van onze Moeder de H. Kerk worden de gebeden verzocht voor hen, die de H.H. Wijdingen ontvangen. IN DE KERKEN VAN DE E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: WOENSDAG. 2e gebed v. d. H. Petro nilla, Maagd; 3e voor den vrede. DONDERDAG. 2e gebed v. d. H. Angela de Merici. VRIJDAG. 2e gebed v. d. Z.Z. Hercula- nus van Plagale Felix van Nicosia en Joannes Pelingotto, Belijders; 3e v. d. H. H. Marcellinus, Petrus en Erasmus. ZATERDAG. 2e gebed v. d. Z. Andreas van Spello, Belijder. Amsterdam. ALB. M. KOK, pr. het zakenleven, vrijheid in de politiek, vrijheid op en langs den weg, aan het strand en in de bosschen. De' mensch heeft de vryheid gehanteerd als een twee de natuur. En zijn we er op vooruitgegaan? We vol gen even de geschiedenis Sinds de refor matie kregen we vrijheid van geloof en het geloof is de twistappel geworden tus- schen elkander bestrijdende kerken. Na de renaissance kregen we de vrijheicl in de kunst en de kunst ontaardde. De be faamde Fransche revolutie vocht de vol keren los uit de macht der vorsten en de volkeren hebben hun vrijheidsdorst ge lest met het gal der slaven. Ja, de mensch had een held kunnen zijn, als hij zijn hersens beter had gebruikt. Doch eenmaal los van het inzicht der waarde-verhoudingen is hij aan zijn eigen genialiteit ten gronde gegaan. De mensch geloofde in zichzelf, in zijn eigen natuur en zoo zag hij in de menschelijke dingen het hoogste goed. De groote econoom, Werner Sombart, getuigt zelf: „Niets heeft de moderne cultuur voor ons innerlijk le ven, voor ons geluk en onze tevredenheid, voor onze innerlijke tevredenheid gepres teerd, niets!" Er is een tijd geweest, dat bij het sim pele woordje „roomsch" de menschen een schrikbeeld kregen van gebondenheid, censuur en....- achterlijkheid. Men staat als katholiek perplex over de nonsikale opvattingen bij toch nogal ontwikkelde koppen, zij het dan dat de eenzijdigheid er duimen dik op ligt. Want wie haalt het nu toch in zijn hoofd om godsdienst en wetenschap als gescheiden gebieden te zien. Ze zijn wel onderscheiden en wat tot in de eeuwigheid reikt moet dominee- ren, maar in den loop der natuur is al te zien dat er een hoogere orde moet zijn en dat men zoo moet komen tot een hoogeren Ordenaar, Dien wij God noemen. Het is in sommige kringen, ook in ka tholieke, mode geworden om met het woord vrijheid te schermen naar links en naar rechts. Men zweert dan bij vrijheid van lectuur en steunt op z'n gemak de slechte pers, men zwamt over vrijheid van omgang en onteert zichzelf en ande ren, men zoekt vrijheid in opvoeding erf maakt zich tot slaaf van een decadentie. Om communist te zijn zou men zich scha men, maar een beweging te steunen, die in wezen even anti-godsdienstig is, ziet men geen kwaad in. Want ja, we zijn toch vrije menschen „Het is de gewoonte der menschen, zegt Goethe, dat ze hoonen, al wat ze niet be grijpen". En het is een feit, dat de vrij heid als zoodanig niet begrepen wordt. Vrij is alleen hij, bij wien de geest de heerschappij voert over het lichaam; vrij is alleen die mensch, bij wien het ver stand de regulator is van den wil; vrij is slechts de mensch, die èn zijn eigen waar de èn zijn afhankelijkheid van God kent en erkent; vrij is de mensch, die arbeid en gebed samenstrengelt tot een levend geheel. Het opgeschroefde intellect, dat kultuur- looze leiding wil geven, is net zoo gevaar lijk als de zenuwachtige massa van de straat, die leeft van impulsen en leuzen. Aan beiden heeft de menschheid niets. Als Kolping in zijn eigen vaderland en daarbuiten het resultaat zag van de tech nische negentiende eeuw, was hij ontsteld bij gebrek aan godsdienst. Indien hij nu kon spreken, dan zou hy zijn woord her halen. Het gebrek aan godsdienst heeft de vrijheid tot ongebondenheid gemaakt. Uiteindelij!: is hij de vrije mensch, die zcihzelf overwint en weet te bidden. S- M. NEDERLANDSCHE AFDEELING LEIDEN PLAATSCLIJKC CENTR. R.K. ARBEIDERSBEWEGING BESTUURSSAMENSTELLING. In de ledenvergadering gehouden 20 April 1.1. was de bestuursverkiezing aan de orde. Als gevolg daarvan werd op 3 Mei daarop volgend het bestuur samengesteld als volgt: J. H. Nijhuis, le voorzitter; D. Haverkorn, le secretaris; A. de Kruiff, le penningmees ter;S. P. Strijk, 2e voorzitter; J. M. H. Horikx, 2e secretaris; W. Buil, 2e penning meester; B. C. Klein, le commissaris; L. J. Streefland, 2e commissaris en J. A. van Oijen, 3e commissaris en bibliothecaris. Voor de verzorging der Volksbondrubriek werd een commissie samengesteld, bestaan - die uit drie personen. DE ENCYCLIEKMEETING TE ZOETERWOUDE. Deze wordt op 18 Juni a.s. te Zoeter woude (Dorp) gehouden in samenwerking met de St. Josephsgezellen; vele Volksbon- ders uit Leiden worden daar op dien dag verwacht, want, gezien de samenstelling van het programma, moet de opkomst zoo groot mogelijk zijn. Daarom doen wij een beroep op de besturen der resp. vak- en onderafdeelingen, om de aandacht van hun leden op de Encycliekmeeting te vestigen. Na het Lof, waarmede wordt aangevangen, zal men zich in optocht naar het meetings- terrein begeven, waar een spreker het woord zal voeren. Het comité heeft zich ver zekerd van de medewerking van het gezel schap Pierre Balledux, dat voor de aan wezigen ten gehoore zal brengen het too- neelspel „De Rare". De toegangsprijs is zeer laag gesteld. Zie voorts nadere mededee- lingen. „HERWONNEN LEVENSKRACHT". In de maand April werden geheel of gedeeltelijk voor rekening van „Herwon nen Levenskracht" 13 personen naar het Sanatorium Berg en Bosch te Bilthoven uitgezonden en 2 naar Hornerheide. Op 30 April waren in de verpleging 92 mannen, 54 vrouwen, 159 kinderen en 20 patiënten in de nazorg. NATIONALE PAASCHLOTERIJ. Van de eerste loterij, gehouden in April, ten bate van het Comité Actie voor God is de trekkingslijst in het gebouw van den Ned. R. K. Volksbond, Steenschuur 15, ter inzage. Men kan zioh daarvoor tot den con cierge wenden. Prachtig nieuws, gene raal! Kolonel Fui heeft alleen een paar millioen Chineezen omsingeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 10