Pater Stalpaert van der Wiele's zielzorg in Leiden. IHhNÊ °PBnt JM' Rekening-Courant Land- en Tuinbouw H9 WOENSDAG 8 MAART 1939 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 11 Dc uitoefening van den katholieken godsdienst EEN MANUSCRIPT UIT DE 17e EEUW. De geschiedenis, die wij hier publiceeren, was blijkbaar niet voor publicatie be stemd. De schrijver van dit manuscript, Pater VINCENTIUS STALPAERT VAN DER WIELE kreeg opdracht van zijn hoogere Overste een nauwkeurig relaas te schrijven van den toestand en van zijn le ven en werken in de Hollandsche missie, met name te Leiden. Het was dus een soort rekenschap, die hij aan zijn overste en visitator had te geven. Wellicht is dit ook de reden,- waar om deze geschiedenis niet gepubliceerd werd, maar zorgvuldig opgeborgen bleef in het archief van de pastorie van Meer burg zoolang deze parochie door den pater Carmeliet Sarot bediend werd en later in het archief van het Generalitium dei Ongesch. Carmelieten te Rome. Ter gelegenheid van het Eeuwfeest der Paters Carmelieten in de parochie H a- zerswoudeGroenendijk heeft de hoogeerw. pater H. VAASSEN, provinciaal der Ongesch. Carmelieten, pastoor te Groe nendijk, dit' handschrift vertaald. In het eerste gedeelte van zijn relaas geeft Pater Stalpaert van der Wiele om standig weer hoe hij zich op bet geestelijk leven toelegde. Op 18 Februari 1618 ont ving hij te Douai (Frankrijk) het habijt; in 1619 legde hij zijn klooster-geloften af. Na verschillende functies te hebben uit geoefend te Donai, te Leuven, te Rijssel, te Gent en te Brugge werd in 1648 pater Stalpaert door de Congregatie tot Voort planting des Geloofs aangewezen voor de missie in Holland. Ziehier zijn verslag: Ik weet niet hoe het door de goddelijke Voorzienigheid gekomen is, dat op het zelfde tijdstip, onder denzelfden P. Gene raal, twee Hollanders uit Frankrijk en nog wel twee broeders, en ik uit Vlaanderen, zonder dat we van elkander afwisten met hetzelfde verlangen bezield, tegelijkertijd pogingen in het werk stelden en op den bepaalden tijd de goedkeuring van deze cr.ze pogingen kregen. De laatste echter was R. P. Petrus a Matre Dei, die 8 jaar na mij en zijn broeder P. Fr. Caesar hier heen kwam, om zich te wijden aan de be- eering der Walen en met mij samen te werken bij de pestlijdenden en bij anderen van iederen stand, die den katholieken Godsdienst beleden. R. P. Fr. Caesar ging naar den Haag en vestigde zich aldaar, ik echter ging naar het huis van mijn oom, Adriaan Stalpaert, die "voor mij altijd als een tweeden vader geweest is, niet alleen vóór maar ook na den dood van mijn va der, den heer Jacobus Sta'paert, prefect van het muntwezen in Oost-Friesland. Deze was het ook, die de bewerker was Tan mijn bekeering tot het katholieke geloof. Hiervoor te zorgen had hem mijn vader allerdringendst aanbevolen, terwijl ik te Leiden, waar ik van mijn prilste jeugd af aan ben opgevoed, de humaniora studeer de. Het huis van mijn oom was toen gedu rende vele jaren gewijd aan den dienst der kerk en als het ware een Godgewijde kerk. Hij brandde van ijver voor het ka tholiek geloof; geastelijken maar vooral kloos'erlingen nam hij allervriendelijkst op. Ik ging terstond aan het werk. Met groote opgewektheid van geest en inner lijke zalving heb ik mij steeds welwillend betoond voor iedereen maar vooral voor de armen en voor hen die van iederen troost verstoken waren. Als in de stal te Bethlehem. Al terstond had ik de zorg voor eemge dorpen in den zin, namelijk Katwijk en Slompwijk, juist hierom, omdat ze zonder troost waren, zonder herder, zonder pries ter, of iemand die dc Sacramenten der ka tholieke kerk kon uitdeelen, die de lau- wen door het woord Gods kon bezielen en die de wankelenden in het geloof kon be vestigen. Iedere week las ik bij de arme boeren de H. Mis en preekte bijna altijd ra het Misoffer, nu eens in stallen, te mid den van koeien, paarden en honden, als het ware in een ander Bethlehem, dan weer op de zolders der huizen, opdat we n et door den Schout en zijn gerechtsdie naars zouden betrapt worden De men- schen hoorden mij graag en door mijn ver maningen, vertrouwelijke onderwijzingen en heilzame gesprekken, groeide met den dag de menigte aan, ja ze vroegen me zelfs hun zielzorger te willen worden, ofschoon ze er al sedert eenige jaren geen meer gehad hadden, zoo groot was de verstrooiing der kudde. De Apost. Vicaris echter nam hun smeekingen niet aan. Nadat er een ge meente gevormd was, stelde hij in mijn plaats iemand anders over hen aan, waar mede ik geheel tevreden was en ik ging naar Leiden terug, naar mijn oom Adriaan Stalpaert, waarvan ik hierboven melding maakte. De dwalende herder. Reeds in het begin van mijn aankomst in de stad heb ik vele zielen uit verschillende dwalingen getrokken en ze verwijderd van den leider, die ze gedurende 18 jaren ver hard had in dit leven, tot zeer groote scha de der vrome zielen. Hij wilde echter niet daarvan aflaten, noch zich terug trekken. Ik echter nam al mijn moed bij elkaar, en indien hem de prelaten, wiens onderdaan hij was, niet hadden teruggeroepen, zoo stond mijn besluit vast mij te wenden aan de congregatie, opdat er aan deze godde loosheid een einde zou komen. Bij deze gelegenheid werden levenswijze en handelingen van alle ondergeschikten door de overheid nauwkeuriger onder zocht en verstandige voorzorgsmaatregelen getroffen; onder den schijn van het goede werden de onschuldige zieltjes door dezen boosaardigen leider in het verdérf gelokt, di? onder een schaapsvel een verscheuren de wolf was. Ik leerde toen bij ondervin ding, dat het veel gemakkelijker is open bare zondaars tot een beter leven te be- keeren, als een ziel die in dergelijke dwa lingen verstrikt is te overtuigen van deze dwalingen en ze te brengen tot een volle- De geschiedenis, die wij hier publiceeren, was blijkbaar niet voor publicatie be- dige en volmaakte verzaking. Ik deed ech ter wat ik kon: ik schreef, vermaande en bad zonder ophouden, dat deze leider uit de streek zou verwijderd worden, hetgeen gelukkig ook gebeurde, want op bevel van zijn meerderen werd hij teruggeroepen. Met dit voorbeeld voor oogen begonnen ook de andere missionarissen dezer stad zorg vuldiger hun schaapjes te bewaken en dikwijls nam ik waar, dat ze door mijne tegenwoordigheid uit een zekeren slaap van zorgeloosheid werden gewekt: niet mij maar U, goede God, alle eer en glorie. Geheime bijeenkomsten. Het is wonderlijk en bijna niet te ge- locven, hoe in de steden de vergaderingen werden bijgewoond zij het dan om de hei lige Mis te hooren, of het woord Gods te vernemen, om om welke andere vrome oefening dan ook: men kan het niet be grijpen hoe de Katholieken, die zooveel jaren gekweld werden, die een voorwerp waren van bespotting bij het volk, die streng door de Schout en zijn gerechtsdie naren bewaakt werden, hoe die het waag den toch met groote standvastigheid bij elkaar te komen, op ieder uur dat men hen riep, al was het te middernacht een, twee of drie uur 's nachts, zomer of winter. Zij achtten zich gelukkig als hun de deur naar het heiligdom openstond, want niet ieder een van de katholieken, die maar wilde, mocht komen, maar alleen een zeker aantal die te voren door een of ander gewaar schuwd waren, om uur en plaats te weten en dergelijke dingen, waarop men bij de vergaderingen diende te letten. Want het komt zelden voor, dat twee of miemaal per maand de H. Mis in hetzelf de huis gelezen wordt. Om onze tegenstan ders alle argwaan te ontnemen, wordt er van huis en tijd gewisseld, zoodat behalve dr katholieken niemand kan weten, wan neer of waar de H. Mis gelezen of de ver gadering gehouden wordt. Hierin wordt zoo trouw geheimhouding bewaard, dat geen enkel katholiek het waagt, dit aan tegenstanders te openbaren. Gedurende den tijd dat de heilige diensten op geheime plaatsen worden voltrokken, worden eenige wachters uitgezet, zooals bij de belegering van een stad; opdat zij er op letten hoe de burgers zich op straat gedragen; of nie mand het huis op de veelvuldige men- scben, die het binnentreden bespied; on- dertusschen v/orden anderen aangewezen, die het huis van den Schout bewaken, zoo dat hij zelfs niet uit zijn huis kan komen r.och iemand anders naar hem toekomt, zonder opgemerkt te worden. Zoodra men e-en dreigend gevaar bemerkt van den kant van het volk, van den kant van den schout of stedelijke gerechtsdienaren, loopt men dadelijk naar de plaats, waar de H. Mis gelezen wordt; de priester wordt gewaar schuwd, de heilige gewaden worden afge legd om zoo snel mogelijk te vluchten of zich te verbergen, als het mogelijk is: an ders zou het slecht met hem afloopen. Een overval tijdens de H. Mis. Hoe groot het verlangen naar het marte laarschap ook zyn moge, toch moet men deze middelen gebruiken om den naaste te dienen; als dit niet zou geschieden, dan zouden er in korten tijd geen priesters meer zijn en alle zouden met geringe moeite gevangen genomen en verbannen worden, waarbij men nog zeer groote som men gelds zou hebben uit te geven, om be vrijd te blijver, van groote en lange kwel ling: nl. gevangenschap. Voor het geval echter dat de schout met zijn gerechtsdie naars de vergadering overvalt en de ka tholieken vindt bij het aanhooren der pTeek of H. Mis wat dikwijls voorkomt Si.ms wel 6, soms 10 maal of meer of min der per jaar dan is het beweenenswaardig en treurig, het snikken, schreien en zuch ten der geloovigen te hooren. Terstond wordt, als het tenminste de tijd nog toe laat, het Allerheiligste Sacrament wegge bracht en opgeborgen, opdat het Heilige n.et aan de honden gegeven worde. De al taardoeken, de kandelaars, de kaarsen en de priesterlijke gewaden worden verstopt. Ais de schout binnentreedt waagt het nie mand van plaats te veranderen en ofschoon dikwijls zeer aanzienlijke personen in de vergaderingen zijn, zullen ze toch niet op bitteren toon antwoorden op de versma dingen, de beleedigingen en beschimpin gen, waarmede zij onzen Godsdienst bespot ten. Terwijl zij ons afgodendienaars noe men, zwijgen wij en op de verwenschin- gen antwoorden wij met drievoudigen ze gen. De schout snauwt ons toe, noemt de katholieken kinderen van den anti-christ. verstrikt in de bijgeloovige leer van het Pausdom, en dergelijke beleedigingen gobit hij ons voor de voeten. Ondertus- schen worden door zijn gerechtsdienaren de deuren en de uitgangen van het huis bewaakt, opdat er niemand van de bijeen komst kan ontsnappen. De katholieken worden op eenzelfde wijze behandeld als de soldaten, die in den oorlog door den vijand in een vesting worden gevangen genomen. Hun lever is niet in gevaar als ze zich aan den overwinnaar overgeven maar om de vrijheid terug te koopen, heb ben ze geld nondig. Op dezelfde wijze wordt in deze strekU' niet het bloed der katho lieken opgevorderd, wel echter hun geld, cm de gierigheid en den ouddorst der vervolgers te bevredigen. Boete en verbanning. Dat wat ik gezegd heb, Is voldoende, maar een, twee dagen na de verwarring wordt de huisbezitter door den schout en de schepenen der stad geroepen, om reken schap te geven over zijn stoutmoedigheid, waarom hij het gewaagd heeft, tegen de wetten en voorschriften der Staten van Holland en deze provincies te beproeven, in zijn huis bij dag en nacht vergaderingen te houden, de zoo dikwijls verboden af godendienst te begunstigen en de bijgeloovi ge vereering van het pausdom en de ze- óen van den antichrist te onderhouden. Bet drukt iemand inderdaad zwaar op het hart en het is verschrikkelijk voor vrome ooren zoo iets te moeten hooren. Ik heb familievaders gekend, die zoo aangegrepen waren, dat ze na zulke beschimpingen naar huis teruggekeerd, zich naar bed moesten begeven en van verdriet stierven. Intus- schen wordt het hoofd der familie met ver banning en een geldboete bestraft, die hij nog op denzelfden dag afgeteld moet be talen. Den eersten keer wordt hij menig maal met een geldboete bestraft, hetgeen als een zeer groote gunst van schout en schepenen wordt geacht, maar den twee den keer wordt hy met zijn heele familie verbannen en niemand waagt het een be- leedigend antwoord te geven. Bij deze ge legenheid wil ik ook niet voorbijgaan den ijver der katholieken van deze provincies, die ieder jaar een zekere geheime belas ting betalen, niet alleen om zich vrij te koopen van onrechtvaardige kwellerijen, rraar ook zich eenige vrijheid te verschaf fen, voor het houden van eenige oefenin gen of vergaderingen. Dit wordt niet al leen gedaan in de steden, maar ook in de Reinste dorpen, waar ze zich met geld iets zoeken te verschaffen van hetgeen ze wenschen. Dit is echter zeer bemerkens- waardig, dat de verschillende katholieken zich zelf vergeten en ieder naar stand en vermogen aanbiedt hetgeen hij voor goed hcudt, daar toch in de grootere steden, de geldsommen, die men moet besteden en be talen niet gering zijn en indien dit niet ge daan werd, zouden wij er nog veel slechter aan toe zijn. Pater Stalpaert van der Wielen verborg zich. Tot meerdere eer van God zal ik het zeg gen, dat ook ik zelf twee of driemaal aan de handen der gerechtsdienaren ben ont komen in den naam des Heeren: eenmaal te Utrecht, een andere keer te Leiden des morgens vroeg om 4 of 5 uur in de maand Mei. De schout zocht zorgvuldig overal na, ik echter vluchtte door een venster naar ten geheimen uithoek; daar bleef ik als Joras in den buik van den visch; Gij. goe de God, Gy, die alles weet, ook wat ik in <?eze benauwdheid 'beloofde en met wat een vuur ik bad, dat Gij me mocht redden uii den machtigen muil van den leeuw. Van dezen tijd af is me een zekere angst bijgebleven, als ik aan het altaar staan de aan de deur heftig kloppen of het ge klingel van het belletje hoor. De dame, die me haar huis afstond voor het houden van deze bijeenkomst, werd verbannen, door mijn bemiddeling is deze toen in het kloos ter der Annuntiaten te Venlo getreden, waar zij na een gelukkig verloop van haar proefjaar haar geloften deed. Ik heb wel oorzaak den Almach^igen God dank te zeggen, die zich dikwijls van mijn gering heid bediende ter bekeering van ketters scheurmakers, Menonieten en ook van eeni ge katholieken, die enkel nog maar den raam van katholiek hadden, geen zeden, geen leven, geen vroomheid noch iets an ders dat zij met onze godsdienst gemeen hadden, daar ze niets meer wisten van vas ten, noch van onthouding door de kerk voorgeschreven: gedurende twaalf en twin tig jaren gingen ze niet meer te biechten en te communie. Want ik ondervind bij mijn dagelijkschen arbeid en in mijn ambt geen geringe troost, over de bekeering van personen, die God door zoo'n zwak in strument tot het katholiek geloof gebracht beeft. dezen voegt zich no? een groot getal menschen, die door mijn vertrou welijke gesprekken en vaderlijke aanspo ringen, die ik hun bijna dagelijks gaf, met Gods hulp tot beter leven gebracht wer den. Disputen met predikanten. Bovendien heb ik dikwijls huwelijken coen sluiten van echtelieden, die soms twintig jaren onwettig met elkaar verkeer den: hier 'moet ik oo«; melding maken van een weduwe van een predikant, die op haar sterbed het Calvinisme, waarin ze was op gevoed en vele jaren had aangehangen, af zwoer, en het katholiek geloof aannam. Bij de bekeering der ketters was ik gewoon do volgende methode te volgen, om gevaren te vermeiden en tot grootere zekerheid bij samenkomsten met tegenstanders van het mil" i 218 DE REORGANISATIE VAN DEN L.T.B. Een wijziging in de wijziging. Het hoofdbestuur van den L.T.B. heeft besloten, alsnog enkele wijzigingen aan te brengen in het ontwerp van huishoude lijk reglement en deze wijzigingen ter be oordeeling voor te leggen aan de buiten gewone algemeene vergadering van den L. T.B., welke op Vrijdag 10 Maart a.s. te Haarlem wordt gehouden. Deze wijzigingen houden verband met enkele wenschen, welke hieromtrent naar voren zijn gekomen uit de afdeelingen en kringen. De redactie van artikel 10 van het huishoudelijk reglement wordt gewijzigd en zal nu in zijn geheel als volgt luiden: „Het bestuur van iedere vakgroep be staat uit tenminste vijf personen, nL vier leden en een voorzitter, die door de alge meene vergadering van dt vakgroepen worden gekozen en wel op zoodanige wij ze, dat de behartiging van de vakbelan gen redelijkerwijze is gewaarborgd. In een reglement zullen de bevoegdhe den van de vakgroepen en de samenstel ling van de besturen worden vastgelegd. Dit reglement magk niet in strijd zijn met de statuten en het reglement van den bond, en behoeft de goedkeuring van het hoofdbestuur, dat onder meer zal nagaan of de verdeeling van de bestuurszetels van iedere vakgroep in overeenstemming is met de vakbelangen. Besluiten, die geldelijke of andere ver bintenissen tengevolge hebbeu voor den L.T.B., adressen aan regeeringsliciiamen, moeten van te voren ter kennis gebracht worden aan het hoofdbestuur van den L. T. B. en van diens goedkeuring en ha»v*tee- kening worden voorzien Alleen in uiterst dringende gevallen mag hiervan worden afgeweken. In dat geval echter is het hoofdbestuur niet verantwoordelijk. Iedere vaakgroep dient jaarlijks een begrooting van uitgaven in. Deze begrooting behoeft de goedkeu ring van het hoofdbestuur". De 2de alinea van artikel 15 van het huishoudelijk reglement wordt gewijzigd als volgt: „De algemeene leiding en de verorde nende bevoegdheid van den bond berust bij het hoofdbestuur, hetwelk bestaat uit '3 leden t.w.: a. een algemeen voorzitter; b. drie leden van de vakgroep tuindeis, drie leden van de vakgroep kworkers, drie leden van de vakgroepj veehouders, drie leden van de vaakgroep akkerbouwers". De rest van dit artikel blijft ongewij zigd De tweede alinea van artikel 17 van het huishoudelijk reglement wordt gewijzigd als volgt: „Door de algemeene vergadering van elke vakgroep worden voorts twee leden uit het bestuur van de vakgroep gekozen in het hoofdbestuur. Bij verval van het lidmaatschap van het bestuur van de vakgroep beëindigt het lid maatschap van het hoofdbestuur. De ver tegenwoordiging van elke groep in nut hoofdbestuur dient zoodanig te zijn, dat zij een voldoende waarborg geeft voor de behartiging van de onderscheiden vakbe langen". De rest van dit artikel blijft ongewij zigd. geloof vooral met predikanten. Niet ik zelf werp me terstond in het tweegevecht, maar ik kies een of ander uit mijn college van öisputeerkundigen uit, die dan de bedoe ling, de zeden en leer van den bekeerling zoekt te achterhalen; of deze bekeering ook wel ernstig gemeend dan wel verzon nen of gehuicheld is; want bij zoo veel te genstanders kan het gebeuren dat iemand onder een schapenvacht de gezinning van een wolf verbergt: vervolgens krijg ik be richt hoe het met de zaak staat. Ik over weeg bij mij zeiven en weeg of het een goeden uitslag belooft of niet, en als ik dan denk, dat er geen bedrog in het spel is van den kant van den persoon, dan begeef ik mij zelf er naar toe. Ik lok een tweegesprek uit, maak zelf moeilijkheden, bieng bewijzen naar voren waarop het ka tholiek geloof steunt en behaal eindelijk r.:et Gods hulp een ?hitt?rende overwin ning op mijn tegenstander. Ter verduidelijking zij hier opgemerkt, aat er een soort van leeken 'broederschap is opgericht, of deze gehuwd of ongehuwd zijn doet weinig ter zake, als ze maar aan- ltg hebben en onberispelijk zijn van zeden. In deze broederschap of college tot oplei ding van disputanten wordt iederen Zondag van het geheele jaar gesproken over zaken, die oneenigheid veroorzaken, er worden schriftuurplaatsen verklaard, die schijnen vatbaar te zijn voor moeilijkheden, hun aan leg wordt er ontwikkeld, zoodat ze na ver loop van eenigen tijd niet aarzelen met ta melijk spitvondige predikanten in het stiijdpe-k te treden, en het gebeurt niet zelden, c'at ze over hen zegevieren. Ieder college is samengesteld uit 12 dis putanten, die de kranken, zwakken en wankelenden in het gelooi sterken en doo.- htilzame raadgeving den val van velen verhoeden. Olllcleële CrlslspubUcaties UITPOOTVEROtlNNINOEN FABRIEKS AARDAPPELEN. De Nederlandsche Aardappelmeelcentra le maakt bekend, dat zij namens de pro vinciale landbouw-crisisorganlsaties een aanvang heeft gemaakt met het verzenden van de uitpeotkaarten voor fabrieksaard appelen. Er zal naar worden gestreefd alle uitpootkaarten, alsmede de afwijzende be slissingen op verzoeken om een uitpootver- gunning vóór 12 Maart a.s. te verzenden. De aandacht van belanghebbenden wordt gevestigd op de bezwaar- en beroepschrif tenregeling, welke o:m: inhoudt dat ztf, op wier verzoek om een uitpootvergunning afwijzend is beslist en degenen, die zich niet kunnen vereenigen met de hun toege wezen oppervlakte, het recht hebben een bezwaarschrift in te dienen bij het bestuur der Nederlandsche Aardappelmeelcentrale te Veendam. Dit bezwaarschrift moet binnen veertien dagen nadat de uitpootvergunning of het bericht van afwijzing aan den georganiseer de is verzonden, zijn ingediend. Vóór of op den dag van indiening van het bezwaar schrift moet 5.— worden gestort op post rekening No. 241487 van de genoemde cen- tiale, tenzij bij het bezwaarschrift wordt overgelegd een bewijs van onvermogen, af gegeven door den burgemeester van de woonplaats van den georganiseerde. In het bezwaarschrift moet nauwkeurig worden omschreven waartegen het bezwaar is gericht en op welke gronden men meent dat een andere beslissing had moeten wor den genomen. Het bestuur van de Nederlandsche Aard appelmeelcentrale zal binnen veertien da gen na de indiening van het bezwaarschrift den georganiseerde gelegenheid geven dit mondeling toe te lichten, waarna binnen veertien dagen een beslissing zal worden genomen. Indien een georganiseerde zich met de genomen beslissing niet kan ver eenigen kan hij bij den Minister van Eco nomische Zaken in beroep komen. Dit be roep moet, onder overlegging van de be slissing van het bestuur der Nederlandsche Aardappelmeelcentrale worden ingesteld binnen veertien dagen na den dag, vermeld op de kennisgeving van de beslissing in zake het by het bestuur van de Centrale ingediende bezwaarschrift. Indien een bezwaar- of beroepschrift ge grond wordt oevonden ontvangt men het gestorte bedrag van 5.terug. Gedurende den tijd v/elke verloopt tus- schen de indiening van het bezwaarschrift en de beslissing van het bestuur der Cen trale of van den Minister is de oorspron kelijke toewijzing voor den geor«"»niseer- ae bindend. 's-Gravenhage, 7 Maart 1939. 227 Wilt U iets weten? Vraag: Welke is de mooiste en kortste weg per fiets van Noord wij kerhout naar Hillegersberg. Hoeveel km.? Antwoord: Noordwijkerhout, Voor hout, Leiden, Zoeterwoude (Dorp), Stomp- wijk, Zoetermeer, Bleiswijk, Bergschen- hoek, Hillegersberg. Afstand 43 km. Vraag: Welke is de kortste weg per fiets van Leiden naar Weert? Hoeveel km? Antwoord: Leiden, Alphen, Woer den, Utrecht, Vreeswijk, Vianen, Deil, Zalt- Bommel, Hedel, Den Bosch, Vught. Boxtel, Best, Eindhoven, Geldrop, Heeze, Leende, Maarheeze, Weert. Afstand 165 km. Vraag: Welke is de kortste weg per fiets naar het Sanatorium Berg en Bosch vanaf Noord wijk? Hoeveel km.? Antwoord: Leiden, Alphen, Woerden, Utrecht, de Bilt, Blauwkapel, Bilthoven. Afstand 73 km. Steunt Luchtverdedigingslondsi Poitglro Oan Ha®g 287177 tan natia van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 11