DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Toebereidselen voor het Conclaaf NED. OOST-INDIE MAANDAG 20 FEBRUARI 1939 30sl- argang No. 9266 S)e £eid<töli£(2oti/^a/nt Bureaux Papengracht 32, Telefoon: Redactie 15, Administratie 935. Adv. en Abonn.-tarieven zie pag. 3 Giro 103003. Postbus 11. -$wee journalisten in Conclaaf (Van onzen Romeinschen correspondent). VATICAANSTAD, 18 Februari 1939 De voorbereidingen voor het a.s. Con claaf zijn in vollen gang. Van den morgen tot den avond heerscht er in het Vaticaan een drukke bedrijvigheid. Op het groote Sint Damasusplein liggen hooge stapels steenen en hoort men het luid geklop van vlugge hamers. Want tientallen timmer lieden zijn bezig om volgens de meer dan eeuwen-oude traditie de planken beschot ten te timmeren waardoor de Kardinalen van de buitenwereld worden afgesloten. Terzelfder tijd worden uit de Pauselijke magazijnen, bedden, matrassen, tapijten en stoelen aangevoerd voor de Kardinalen, hun Secretarissen, kamerdienaren en an der personeel. Er moeten meer dan 250 kamers in ge reedheid worden gebracht en nachtver blijf met slaapgelegenheid voor ongeveer 400 personen, want behalve de Conclavis- ten is er ook een uitgebreide staf personeel voor de technische dienst, waarvan de keu keninrichting wel de voornaamste afdee- ling vormt. Verder is er een speciale in richting voor verlichting, verwarming, badinstallaties en ander sanitair. De geneeskundige dienst van de stad van het Vaticaan is disponibel voor allen die bij het Conclaaf worden ingesloten. Een afzonderlijk paleis. De overleden Paus Pius XI had nog de stille hoop gekoesterd om een speciaal pa leis te bouwen voor het houden van het Conclaaf. Hij had zelfs door de architecten van de stad van het Vaticaan heele plan nen laten uitwerken, maar de groote fi- nantieele zorgen waaronder zijn Pontificaat ge.bukt ging, waren oorzaak dat hij deze plannen niet meer tot een goed einde heeft kunnen brengen. Er wordt verteld dat wijlen Pius XI eens gezegd zou hebben: „Och, wij hebben reeds aan zooveel dingen moeten denken, laat mijn opvolger ook maar eens voor iets zorgen." De ruimte waar het conclaaf gehouden wordt, is gelegen in de vertrekken die uit zicht geven op het hof van Damasus. De bewoners die daar anders hun intrek heb ben genomen, hebben thans hun vertrek ken moeten afstaan en zijn elders in de Vaticaansche paleizen ondergebracht. Zoodra de 62 Kardinalen de Bronzen Poort zijn binnengegaan en de hooge mar meren trappen hebben betreden, neemt het geheime verkiezingswerk voor een nieuw Opperhoofd der Kerk een aanvang. Kardinalen per vliegtuig. De Zuid-Amarikaansche Kardinalen kunnen eerst op 1 Maart in Rome arrivee- ren, tenzij ze in Dakar van boord gaan en daar het vliegtuig nemen. Gisteren is.de Kardinaal van Lissabon per watervliegtuig in Ostia aangekomen. Tot op heden verwacht men dat alle be schikbare Kardinalen "ten getale van 62 zonder uitzondering aan het Conclaaf zul len deelnemen. Twee journalisten als concla- visten. Naar thans eerst bekend wordt zullen len in het conclaaf ook twee priester-jour nalisten worden ingesloten; niet om een reportage te leveren van de intieme ge beurtenissen die zich in deze gewichtige dagen voor de Kerk gaan afspelen dan wel om dienst te doen als secretaris voor en kele Kardinalen. Zoo heeft Kardinaal Lie- nart, de Aarstbisschop van Rijssel, tot zijn secretaris gekozen Abbé Achille Glorieux een der Romeinsche correspondenten van het Fransche katholieke dagblad „La Croix", terwijl Kardinaal Tisserant, den directeur van het Katholieke Persbureau Agentia Fides" Mgr. Bouquin als zijn secretaris heeft aangezocht. Hoe Pius XI werkte. „Om vruchtbaar te werken" zoo vertel de wijlen Paus Pius XI, moet men eerst het probleem zuiver stellen: dan moet men er niet voor terugschrikken om de zaken breed en diep te bekijken. Een plan kan soms pas na dagen en maanden tot rijp heid komen. Het is er mee als het graan van het Evangelie. Op den dag van den oogst komt het eerst tot rijpheid en be reikt men pas volledig succes; dat is wan neer iedereen de zaak zoo natuurlijk vindt, dat men niet meer denkt aan den man die het werk 'deed, evenmin als men niet bij voortduring over de Voorzienigheid peinst bij het beschouwen van de krachten der natuur. Dat vrijwaart ons van het stellen van daden van eigenliefde. Wij zijn afge zanten van de Voorzienigheid, daarom moeten we met de Voorzienigheid en zoo als de Voorzienigheid werken. Zoo hebben we de verschillende pro blemen onder het oog gezien en ter hand genomen. Eerst de zaak door en door be- studeeren, raadplegen, bidden en laten bidden door vurige zielen. Soms kregen we een buitengewoon goed inzicht, 's mor gens na de H. Mis, geheel onverwacht. Maar wanneer de beslissing ook eenmaal geno men is, dan was er ook niets ter wereld meer wat ons kon tegenhouden. Dan volg de onderteekening en verzending. Wij hadden als Paus onze taak gedaan. Aan God werd overgelaten om de rest te doen. Wat het verdrag van Lateranen betreft, op dit punt zijn we niet onfeilbaar. Mil- iioenen Italianen zijn ons dankbaar ge weest, maar de geschiedenis zal haar oor deel vellen. Ik geloof dat we hiermee goed gehandeld hebben!" KORTE SCHETS VAN EEN RIJK LEVEN Een levensschets van den overleden Paus, werd door Mgr. Antonio Bacci bij do bijzetting van het stoffelijk overschot van Z. H. Paus Pius XI z.g. uitgesproken, C'p perkament geschreven is deze toe spraak in 's Pausen graftombe ingesloten. De tekst van deze toespraak besluit: „Door zooveel zorgen en arbeid uit geput is hij, op den lOen Februari 1939, door menschen en volkeren zonder on derscheid beweend, zeer kalm in den Heer ontslapen. Hij bezat een onoverwinnelijke zielskracht, een scherp verstand en een zeer vasten wil. Aan allen verkon digde hij openlijk de waarheid, ook als zij niet welkom was. De heilige rech ten der Kerk heeft hij tegen alle be dreigingen gedurende zijn geheele Pontificaat met alle kracht gehand haafd. Hij leefde 81 jaar, 8 maanden en 10 dagen; 17 jaar en 4 dagen in het Paus schap. Allerheiligste Vader, moogt Gij eeuwig in Christus leven, en de al tijddurende gelukzaligheid genieten." UIT DE VASTENBRIE VEN DER DUITSCHE BISSCHOPPEN HERDERLIJK SCHRIJVEN VAN GRAAF VON GALEN,'BISSCHOP VAN MUNSTER. De Vastenbrief var den bisschop van Munster, dr. Clemens August Graaf von Galen, behandelt de drie grondbeginselen: God, de mensch en de zedelijke orde. Dit Herder lijk Schrijven is opgebouwd op de Encycliek „Mit Brennender Sorge' van - ius XI. Mgr. v.'Galen schrijft o.m.: zrdeeldheid in den geest der menschen. „God heeft het toegelaten, dat slechts weinigen van ons meer het geluk hebben, voortdurend in een gesloten kring van ge lijkgezinden te leven. De verscheidenheid van meeningen en opvattingen bij hen, die met ons tesamen leven in ons vaderland, onze volksgemeenschap, ons beroep en zelfs in onze huiselijken kring, bepaalt zich niet alleen tot bijkomstigheden, maar dikwijls is er een onderscheid in de diepste en meest principieele opvattingen. Voor iede- ren katholiek, die deze naam met recht draagt, is het pijnlijk te weten dat volks- en landgenooten, dat medewerkers en vrienden, dat misschien zelfs huisgenooten en familieleden niet meer één zijn met hem in het geloof aan den waren God en aan de door God aan de menschen geopen baarde waarheid". Misbruik van Gods naam. In het hoofdstuk over het ware Godsbe grip zegt de Bisschop van Münster het vol gende: „Alleen diegene, die den waren God er kent en belijdt, heeft het recht zich Godge- loovig te noemenLaat u niet in de war brengen door het misbruik, dat nu dik wijls van den Heiligen Naam Gods ge maakt wordt. Een dergelijk misbruik met den Naam Gods bedreven ook de oude hei denen, die in een groot aantal goden ge loofden. Een dergelijk misbruik met den Naam Gods bedrijven ook zij, die de natuur of het onpersoonlijke lot of het wordende en vergaande leven „goddelijk" noemen. Wie „ras of volk of staat tot de allerhoog ste maatstaf maakt van alle godsdienstige waarden, en hen met godendienst vergod- delijkst, die vervalscht de door God gescha pen orde der dingen.... Alleen oppervlakkige geesten kunnen in de dwaling vervallen om van een nationalen God en van een nationale religie te spre ken; alleen zij kunnen probeeren om den Schepper van de wereld, den koning en den Wetgever van alle volkeren voor te stellen als beperkt tot de grenzen van een enkel volk. Het is een misbruik, den drie werf heiligen Naam Gods te gebruiken als een zinneloos étiquette voor een min of meer willekeurig maaksel van menschelijk zoeken en verlangen. Onze God is de persoonlijke, bovenmen- schelijke, almachtige, oneindig volmaakte God, één in drie Personen, drie personen in de eenheid van het Goddelijk Wezen, de Schepper van al het geschapene, de Heer en Koning en laatste voltooier der wereld geschiedenis, die geen God naast zich dul den kan noch duldt. (Pius XI, Encycliek Mit Brennender Sorge"). In het hoofdstuk over den mensch zegt Mgr. v. Galen o.m .het volgende: „De persoonlijke onsterfelijkheid van iedere menschenziel is een door verstand en openbaring gewaarborgd feit. Laat u niet in de war brengen door klinkende woorden, waarmede men nu het onloochen baar verlangen van het menschelijk hart naar persoonlijk voortleven na den dood zou willen vernietigen. Diegenen, die den bovenwereldlijk persoonlijken God niet meer erkennen, ziem als gevolg daarvan ook in den mensch niet meer het evenbeeld van den eeuwigen God; zij loochenen het gees telijk karakter van de menschelijke ziel en daarmede de persoonlijkheid van den mensch en een zelfbewust voortleven na de aardsche dood. Daarvoor biedt men een Ersatz aan in luidklinkende phrasen van een zoogenaamde „Eeuwigheid", die be staan zou uit de keten van voorvaderen en nakomelingen: het individu, dat het leven van zijn voorvaderen ontvangen heeft, zou in de doorgave van het leven aan zijn kin deren en nakomelingnr. zijn onsterfelijk heid vinden. Maar bedenk wel: is een der gelijk onbewust voortleven in den kringloop der aardsche stoffen de vervulling van het onuitwischbaar aang eboren verlangen van ieder individu naar waarheid en zaligheid? Is een dergelijk uitzicht de grootheid en de kracht der menschelijke geest waardig? Laat u niet in de war brengen door het misbruik dat gemaakt wordt met de woor den „eeuwigheid" en „onsterfelijkheid". „Onsterfelijkheid" in den christelijken zin zoo schreef Pius XI is het voort leven van den mensch na zijn aardschen dood, als persoonlijk individu, voor het eeuwig loon of voor de eeuwige straf. Wie met het woord onsterfelijkheid niets wil aanduiden dan het collectieve mede-voort leven in het verder bestaan van het volk voor een onbepaalde lange toekomst in het tegenwoordige, die vervalscht een der grondwaarheden van het christelijk ge loof". Graaf von Galen vervolgt dan: „Wie de spiritualiteit van de menschelijke ziel loo chent en haar bestemming tot het eeuwige leven ontkent, die verwoest de zedelijke persoonlijkheid en waardigheid van den mensch en daardoor de grondbeginselen var de zedelijke orde voor het leven van het individu en van de menschelijke ge meenschap God meer gehoorzamen dan de menschen. Als iemand het wagen zou, gehoorzaam heid te eischen aan bevelen en verordenin gen die in strijd zijn met Gods H. Wil, dan misbruikt hij zijn macht, en doet afstand van het recht om gehoorzaamheid te kun nen eischen. Dan zou het voor ons een plicht zijn, volgens het voorbeeld der apos telen, te weerstaan aan het misbruikte ge weld volgens den onweerlegbaren grond regel: „Men moet God meer gehoorzamen dan de menschen". „Er zijn er velen in ons volk, die God en de ziel niet kennen, die niet weten en belijden, dat de christelijke leer, steunend op de onfeilbare openbaring Gods, feiten onthult en waarheden doet erkennen. Ons geloof is geen overgave aan onwezen lijke illusies, het is niet een een willekeu rig uitkiezen van leerstellingen van men schelijke wijsheid, die ons goed toeschijnen, en het niet de dienst van een vergankelijk goed, dat wij om aardsche beweegredenen zelf tot het hoogste goed bestempeld heb ben. Ons geloof is de plichtmatige erken ning van waarheden, die God ons geleerd heeft, en het is de onvoorwaardelijke c gave aan den dienst van Hem, Die onze oor sprong is, Die ons in stand houdt en die ons einddoel is. Daarom kunnen wij een totali taire eisch van andere leerstellingen en van zuiver aardsche doeleinden niet erkennen of aanvaarden. Wij zijn geroepen tot iets hoogers, tot de aanbidding en tot de dienst van den bovenwereldlijken hoogsten Heer, niet uit eigen verdienste, maar door Gods erbarmin'g". Candidaten Prov. Staten Stemming in den Kring Leiden Gisteren werd in den R.-K. Statenkring .Leiden" de stemming gehouden voor de nummers 1 t.m. 6 van de candidatenlijst voor de Provinciale Staten voor de R.-K. Staatspartij. LEIDEN. Aantal uitgebrachte stemmen 361. Aantal geldig uitgebrachte stemmen 346. Uitgebracht op: Mr. E. J. M. H. Bolsius, Leiden 342. B. N. Loerakker, te Hillegom 334. A. C. van Berkel, te Wassenaar 234. W. P. van der Geest, te Leiderdorp 181. Mr. C. C. A. v. Haren te Wassenaar, 209. J. W. A. Lefeber, te Lisse 166. H. Lombert, te Leiden 228. H. J. van Mil, te Zoeterwoude 85. S. W. Neefjes, te Noordwijk 58. A. C. Paardekooper, te Zoeterwoude 97. P. A. van Reisen, te Voorhout 65. J. C. Schrama, te Sassenheim 77. VOORSCHOTEN. Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 221. Uitgebracht op: Bolsius 211, Loerakker 216, v. Berkel 165, van der Geest 151, van Haren 148, Lefeber 168, Lombert 57, van Mil 34, Neefjes 19, Paardekooper 62, van Reisen 44, Schrama 51. ZULK. Uitgebracht werden 160 stemmen. Bol sius 154, Loerakker 155, van Berkel 125, v. d Geest 105, van Haren 94, Lefeber 148, Lombert 10, v. Mil 12, Neefjes 23, Paarde kooper 33, van Reisen 53, Schrama 36. NOORDWIJK. Uitgebracht 134 stemmen, 9 ongeldig. Bolsius 128, Loerakker 122, van Berkel 76, van der Geest 70, van Haren 69, Lefeber 80, Lombert 35, van Mil 32, Neefjes 88, Paarde kooper 25, van ReiSen 31, Schrama 48. ZOETERWOUDE (II.-R.). Uitgebrachte stemmen 96; waarvan 7 in onwaarde. Bolsius 84, Loerakker 81, van Mil 62, v. Ben<el 61, v. d. Geest 52, van Haren 47, Lefeber 44, Lombert 31, Paarde kooper 28, Schrama 24, van Reisen 13 en Neefjes 7. WASSENAAR. Aantal geldig uitgebrachte stemmen 181. Bolsius 174, Loerakker 181, van Berkel 168, v. d. Geest 96, van Haren 163, Lefeber 160, Lombert 48, van Mil 20, Neefjes 27, Paarde kooper 36, van Reisen 23, Schrama 32. HILLEGOM. Uitgereikt 390 stembiljetten, ongeldig 14. van Berkel 282; Bolsius 357, van der Geest 277, van Haren 276, Lefeber 323, Loerak ker 364, Lombert 60, van Mill 495, Neefjes 50, Paardekooper 61, van Reisen 81, Schra- KATWIJK. Aantal leden 230, uitgebrachte stemmen 126, geldige stemmen 116. Bolsius 113, Loerakker 110, van Berkel 94, van der Geest 68, van Haren 82, Lefeber 100, Lom bert 13, v. Mill 16, Neefjes 44, Paardekoo per 22, v. Reisen 21. Schrama 13. ciISSE. Uitgebracht 580 stemmen, waarvan 19 van onwaarde. Bolsius totaal 551, Engel 158 Loerakker totaal 547, Engel 160, v. Berkel totaal 430, Engel 120, v. d. Geest totaal 391, Engel 113, v. Haren totaal 362, Engel 102, Lefeber totaal 547, Engel 156, Lombert to taal 81, Engel 18, v. Mil totaal 48, Engel 13, Neefjes totaal 55, Engel 10, Paardekooper totaal 87, Engel 25, v. Reisen totaal 133, En gel 48, Schrama totaal 170, Engel 49. WARMOND. Bolsius 305, Loerakker 331, v. Berkel 213, v. d. Geest 228, v. Haren 207, Lefeber 303, Lombert 88, van Mil 57, Neefjes 49, Paar dekooper 80, v. Reisen 130, Schrama 67. KOUDEKERK AAN DEN RIJN. Aantal leden 61, aantal uitgebrachte stemmen 39. Aantal geldig uitgebrachte stemmen 38. Uitgebracht op: Bolsius 37, Loerakker 36, van Berkel 28, van der Geest 35, van Haren 21, Lefeber 27, Lombert 7, van Mil 11, Neefjes 4, Paardekooper 13, v. Reisen 3, Schrama 6. OEGSTGEEST. Aantal leden 350. Uitgebrachte stemmen 126. Geldig uitgebrachte stemmen 119. Bol sius 117, Loerakker 113, van Berkel 94, v. d. Geest 77, van Haren 90, Lefeber 87, Lom bert 36, van Mil 12, Neefjes 31, Paardekoo per 17, van Reisen 22, Schrama 18. Dit nummer bestaat alt vier bladen. VOORNAAMSTE NIEUWS Buitenland Franco blijft onvoorwaardelijke overgave eischen. (2de blad). De regeeringscrisis in België. (2de blad). Eigendommen der Katholieke Jeugdor ganisatie te Dusseldorf in beslag genomen. (2de blad). Raadselachtige verklaringen van Roose velt. (2de. blad). Binnenland Oude dame te Den Helder door gasver- stikking om het leven gekomen. (1ste blad) Wederom een avontuurlijke ontsnapping van een Nederlander uit Duitsche gevan genschap. (2de blad). Sport en Wedstrlfden V o e t b a 1: In de LV.C.B.-competitie ver sloeg D.O.S.R. uit Roelofarendsveen de lei ders van West II Groote overwinningen van diverse clubs in den D.H.V.B. De spanning in den strijd om het kampioen schap der le klasse K.N.V.B. nam in bijna alle afdeelingen toe; A.S.C. verovert de lei ding in de 3e klasse A. (3de blad). Zwemmen: Nieuw wereldrecord van Ragnhild Hveger. Nieuwe successen der Ned. zwemsters in Italië. (3de blad). W i n t e r s p o r t: De wereldkampioen schappen schaatsen te Helsinski en die der skisport in Zakopane. (3de blad). GAS VERSTIKKING TE DEN HELDER. Oude dame om het leven gekomen. Vanmorgen werd de 79-jarige alleen wonende mevrouw Duinker in haar wo ning aan de Loodsgracht te Den Helder levenloos gevonden. Het bleek, dat zij door gasverstikking om het leven was geko men. De oorzaak moet gezocht worden in het feit, dat een slag van de gaskraan was losgeraakt. DE SOESOEHOENAN VAN SOERAKARTA OVERLEDEN. Zondagmorgen te half acht is, na eèn langdurige ziekte, overleden de Soesoehoe- nan van Soerakarta. De volledige naam en titels van den overledene zijn: Pakoe Boewono (Spil van de wereld), Senopati Ingalogo (aanvoer der in den krijg), Abdoerrachman (dienaar van den Barmhartigen), Safidin (heer van het geloof), Panotogomo (regelaar van den godsdienst), de Xde. Hij was luitenant-generaal bij de legers van Hare Majesteit de Koningin der Ne derlanden, voerde het Grootkruis der Or de van Oranje-Nassau met de zwaarden en een twintigtal buitenlandsche onder scheidingen. De zoojuist overleden Zelfbestuurder heeft een hoogen leeftijd bereikt (72 jaar) na zeer lange regeering, waarin hij zeer veel veranderingen heeft aanschouwd. Hij was de hoogstgeplaatste der vier Javaan- sche zelfbestuurders, om niet te spreken van nog een paar honderd van hen buiten Java. Het beleid van vorst Pakoe Boewono is zegenrijk geweest, niet alleen door zijn verknochtheid aan het Nederlandsch ge zag, en zijn soepelheid waar het samen werking met gouvernementsvertegenwoor digers betrof, doch ook omdat de overle den vorst een open oog ^ad voor de be hoeften van zijn land en de bevolking, en wel speciaal waar het agrarische aangele genheden betrof, de voornaamste welke wel in zijn gebied konden voorkomen, den medegedeeld, dat, te oordeelen naar Wat de opvolging betreft kan nog wor- hetgeen hieromtrent bekend is, voorname lijk in aanmerking komen pangeran Han- gabehi, die kort geleden ter gelegenheid van hét regeeringsjubileum van H. M. de Koningin met zijn familie in Nederland vertoefde, en die de oudste zoon is van den Soesoehoenan, en de daarop volgende in leeftijd, pangeran Koesoemojoedo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 1