Britsche oproep tot Duitsche leiders STADS NIEUWS ZATERDAG 28 JANUARI 1939 30ste Jaargang No. 9247 Bureaux Papengracht S2. Adr. en AboniL-tarieven de pag. 8 Telefoon: Redactie 15, Administratie 935. DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Giro 103003. Postbus 11. Dit nummer bestaat uit vl|l bladen, w.o. geïllustreerd Zondagsblad. V De naaste toekomst Het weekblad „De Nieuwe Eeuw" vangt zijn buitenlandsch overzicht aldus aan: Vooidat wij opnieuw de gelegenheid zullen hebben de gebeurtenissen der weefc aan een onderzoek te onderwer pen, zal het hoofd van het Derde Rijk, de heer Hitier, naar menschelijke be rekening opnieuw tot den Rijksdag en tot de wereld hebben gesproken. Alle teekenen wijzen er op, dat deze rede voering zoo niet de aankondiging in preciesen vorm van, dan toch toespe lingen zal bevatten op nieuwe Duit sche eischen, welke de internationale verhoudingen wederom aan een zware belastingproef zouden kunnen onder werpen. Inderdaad, men kan mogelijkheden ope nen en, helaas, gebaseerd op feitelijke gegevens! die het gevaar voor een we reldoorlog als dreigend en zeer dreigend doen zien. Maar van den anderen kant moeten wij toch óók met dankbaarheid èn hoopvolle verwachting erkennen het feit van den ernstigen vredeswil van een Chamber lain en een Daladier, die beiden zich her haaldelijk hebben bereid verklaard, om onderhandelingen te voeren; die beiden klaarblijkelijk het uiterste" willen doen, wat gedaan worden kan, om de af grijselijke gruwelijkheid van een wereld oorlog te voorkomen. En wij willen eveneens onze hoop ge vestigd houden op de leiders der totalitaire staten, die tóch ook niet ongevoelig kun nen zijn voor de verwoesting der bescha ving, welke een wereldoorlog ongetwijfeld over heel Europa zou veroorzaken! Enin geen enkel land wil het volk oorlog! In geen enkele land; wij zijn er van overtuigd, ook niet in Italië, al wordt het volk; daar in den laatsten tijd op onver antwoordelijke wijze opgejaagd- en opge hitst tot een oorlogsgeest. Het adres van achttien Engelsche staats lieden, op deze pagina medegedeeld, zal weerklank vinden onder de breede massa van de volkeren aller landen. Dat óók overal leiders en leidende organen er naar mogen luisteren! DE WERELD IN 'VOGELVLUCHT ROME: De overwinning van Franco heeft Rome weer moed gegeven. De Italiaansche eischen tegen Frankrijk, die een weinig verstomd waren, herleven door de dreigen de taal welke Farinaci te München heeft geuit. Italië rekent op de steun van Duitsch- land, dat na het succes tegen Tsjecho-Slo- wakije bij monde van Hitier Italië openlijk een gelijkwaardigen wederdienst beloofde. Er wordt reeds gemompeld, dat Italië er op rekent, dat Hitler in zijn rijksdagrede op 31 Januari dezen steun zal verleenen. Wat dan? Men zegt, dat Duitschland tot iederen steun bereid is, behalve tot oorlog. Maar Frankrijk, dat zich met Daladier aan het hoofd, na September meer één en sterker voelt, zal nu niet meer zoo maar tot ge- biedsafstand te bewegen zijn. En dan wordt de toestand opnieuw dreigend, zeer drei gend. Zoo schrijft de vroegere Fransche minis ter-president Blum in „Le Journal": „De Duitschers vragen zich af, waarheen Italië voornemens is het Rijk te brengen, indien men tenslotte niet ingaat op de be doelingen van den duce en diens raadge vers, of deze hun tenslotte niet voor een voldongen feit zullen plaatsen, waarop niet meer terug kan worden gekomen. Blum voegt hieraan toe, dat, daar de Ita liaansche eischen hoofdzakelijk betrekking hebben op „verplichtingen uit 1915", voort vloeiende uit de toetreding van Italië tot het drievoudig verbond in vollen oorlog, het aantal Duitschers, dat van meening is, dat het buitensporig zou zijn met Duitsch bloed den prijs te willen betalen van een daad, welke zij blijven beschouwen als verraad, talloos is. Volgens veten wil Hitier voor het oogenblik Italië geen enkele aanmoediging geven. Duitschland zou zich geenszins be zig houden met de kwestie der Middelland- sche Zee, doch veeleer met zijn penetratie in Oost- en Zuidoost Europa. „Het spook van den oorlog moet verdwijnen". Achttien bekende personen uit alle krin gen van het Britsche leven hebben een oproep gericht tot de leiders van het volk in het Groot-Duitsche rijk, om met hen samente werken „in een laatste poging om het spook van den oorlog te doen ver dwijnen". Deze oproep is geteekend door Lord Willingdon, Lord Derby, Montague Normant John Masefield, Lord Dawson of Penn, Sir Edward Luteyens, Lord Horder, Lord MacMillan, Lord Eustacy, Sir Michael Sadler, Vaughan Williams, Sir William Bragg, Sih Arthur Eddington Sir Ken neth-Clark en Lord Burghley. In dezen oproep wordt onder meer ge zegd: „Er hangt een sfeer van onbehaag lijkheid over de geheele wereld. Mannen en vrouwen in alle landen weten niet, wat de volgende weken en maanden zul len brengen; zij zien hoe enorme bewape ningen georganiseerd worden, zij zien, hoe plannen voor de burgelijke ver dediging gemaakt worden en zij beseffen maar al te goed, dat een oorlog tusschen de zeer georganiseerde staten onder de bestaande omstandigheden slechts dood en verderf kan brengen. Indien wij niet te laat willen zijn, moe ten thans de menschen van goeden wil, die waardeering hebben voor de vruch ten der beschaving, die geen haat of wraakgevoelens in hun hart koesteren en die in vriendschap met hun mede- menschen in alle landen willen leven, het woord richten tot de menschen over de grenzen, opdat die hun gaven van hart en hoofd mogen gebruiken om mede te. wer ken aan het voorkomen van de grootste ramp en het slechten van de kunstmatige muren van haat, waardoor wij dreigen ver deeld te worden'. Wij Eng eischen verlangen niet over anderen te heerschen. Terwijl wij vastbesloten zijn onze vrijheid te verdedigen, staan wij op de bres vcor een vrede van gelijkheid en gerechtigheid voor allen. Geen land kan een duurzame oplossing voor zijn probleem vin den dan in een geest van samen werking met de andere volken. Bovenal doen wij een beroep op' leiders en volk van het Groot- Duitsche rijk, opdat zij op dit oogenblik van macht en invloed in hun geschiedenis de groote gaven, waardoor zij geduren de eeuwen ons. gemeenschap pelijk goed op alle terreinen van menschelijke kennis en be drijvigheid, gebruiken en met ons samenwerken in een laatste poging om het spook van den oorlog en -van vijandschap tusschen de vol ken te doen verdwijnen, en in een geest van vrije samenwerking, de eenige geest, waardoor onze en him behoeften kunnen worden voldaan met ons bouwen aan een be tere toekomst, zoodat wij niet al leen onze beschaving kunnen be houden, maar ook aan onze kinde ren kunnen nalaten". Uit de Vastenbrieven der Duitsche Bisschoppen. Achtereenvolgens zullen wü uit treksels publiceeren uit vastenbrie ven van de Duitsche Bisschoppen (die reeds eenigen tijd vóór de Vasten verschijnen). HERDERLIJK SCHRIJVEN VAN DEN BISSCHOP VAN REGENSBURG. In den Vastenbrief van Dr. W. Buchber- ger, bisschop van Regensburg, wordt de aandacht gevestigd op het feit, dat het dit jaar 1200 jaar geleden is, dat de H. Bonifa- tius in opdracht van Paus Gregorius III en op verzoek van den Beiprschen Hertog Ca- tilo het bisdom Regensfrurg gesticht heeft. Een kort overzicht ovefc.de 1200-jarige his torie van het bisdom toont aan, dat er tij den van onzegbaar lijdia waren, maar ook van waar geluk en verheffende grootheid. Uitmuntende bisschoppen, zooals de H. Wolfgang, wekten nieuw leven en frissche stroomingen. Tal van kloosters werden cen tra van cultuur, kunst en allerlei gebied. „Wel wordt de mensch overal begeleid DE ANTI-GOD-ACTIE. Lezing van Pater A. Dolle voor „Dr. Schaepman". In het St. Antonius&ubhuis hield Pater A. Dolle O.F.M. gisterenavond een lezing voor leden van „Dr. Schaepman" en an dere belangstellenden.! De opkomst was niet bijster groot hetgeen zeer jammer te noemen is, want het onderwerp was zeer actueel en moet in de belangstelling staan van alle Katholieken. De wegblijvers heb ben veel gemist en als zij dit verslag ge lezen hebben, zullen zij moeten erkennen, dat ook zij' nog veel van deze lezing had den kunnen leeren. Wegens ongesteldheid van den voorzitter, den heer Donders, sprak de heer van Dijk het openings- en welkomstwoord om vervolgens dadelijk het woord te geven aan den spreker. Pater Dolle begon met te zeggen, dat een zoo ingewikkelde en diepgaande materie als deze: hoe strijden menschen tegen God, in welke verwarring leven menschen zon der God, hoe kunnen wij werken voor God?, studie en bezinning vergt. De actie voor God wil zeggen: Gods eer herstellen op aarde en zoo begon het eerste gedeelte van deze lezing met lichtbeelden met het schilderij van Albert Dürer, het welk het groote moment weergeeft zooals St. Jan het zag en in het boek der Open baringen beschreef. „Het nieuw Jeruza lem daalt in de pracht van zijn geestelijke heerlijkheid van den hemel naar de aarde af". Christus heeft zoo duidelijk gezegd: „Gij zult den Heer uwen God beminnen met ge heel uw hart" en „Gij zult uwen naaste beminnen gelijk u zelve". Maar hoe wei nig wordt er naar Goas woord geluisterd en hoevelen volgen de valsc'he Christussen, die het volk naar den afgrond voeren. Op de twee reeds genoemde geboden is de dooy zijn zwakheden en verkeerde neigin gen, en als hij deze niet bestrijdt, wordt hij een slaaf van zijn hartstochten. Ook perso nen zonder roeping daartoe zetten den voet over den drempel van het klooster. Ook in kloosters kwamen mistoestanden voor en waren er tijden van verval. Maar wie de werken der congregaties en kloosters niet naar de uitzonderingen, maar naar den regel beoordeelt, kan niet zonder erkente lijkheid en bewondering blijven. Wat zou Beieren zijn zonder de actie der Kerk en der kloosters, waarmede de geheele ge;- schiedenis en cultuur van Beieren zeer nauw verbonden is?" Na de stormen werd steeds weer met fris sche moed en Godsvertrouwen gewerkt aan den heropbouw. Ook aan de heropstanding van het geloofsleven in de 19e eeuw heeft Regensburg een groot aandeel gehad door zijn groote bisschoppen Sailer en Wittmann. Zelfs de wereldoorlog en de daaropvolgen de onheilzame revolutie konden het geloof, het vertrouwen en de liefde tot de Kerk in het volk niet doen wankelen. Uit een terugblik op de 1200-jarige historie van het bisdom kan de geloovige christen groot ver trouwen putten voor de toekomst. Het jubi leumjaar zal derhalve alle katholieken met vernieuwde trouw rhechter binden aan de Kerk. „De trouw jegens de Kerk heeft nog geen enkelen mensch ongelukkig gemaakt, de ontrouw daarentegen zeer velen". heele christelijke samenleving gebouwd, de ideale samenleving. De eerste verbrokke ling stamt uit den tijd der Hervorming in de 16de eeuw, waarna de groote breuk kwam aan het eind der 18de eeuw toen de Encyclopedisten openlijk over gingen tot een verheerlijking van de rede, de men schelijke rede als hoogste goed. Uit die leer volgde een revolutie, de bekende Fran sche revolutie. Dit werd doorgevoerd in maatschappelijk en economisch opzicht en groeide uit tot een volledige en alzijdige geestergesteldheid en zoo ontstond het li beralisme. Is het dan te verwonderen, dat de meest verwoeden dier klasse zich uiterst gemak kelijk lieten begeesteren door een leer, die ieder persoonlijk bezit loochent en tot ge meenschapsgoed verklaart. Dat was de leer van Marx en Engels, die het motto huldig den en predikten „de proletariërs hebben niets te verliezen dan hun ketenen". Na Marx en Engels kwam Lenin en na Le-nin, Stalin. Maar het gaat volgens het communisme nog niet naar wensch en Dimitrov, (be kend uit het proces van den brand in den Rijksdag te Duitschland) vond een om weg uit een zoogenaamd eenheidsfront, een meer bedekte vorm van communisme, niet voor het communisme, maar tegen het fas cisme. Maar door dit eenheidsfront wil men komen tot een volksfront, dat onder den mantel van anti-fascisme arbeiders, boeren, intellectueel en en kunstenaars wil samen brengen onder communistischen invloed om ze aldus rechtstreeks te winnen voor het communisme. Woordelijk sprak Dimi trov over het volksfront over een paard van Troje. Maar trots den schijn blijft het communisme godloos. Heeft Marx zelf niet gezegd: „Godsdienst is opium voor het volk"? En is het dan een wonder, dat het Kruis in de spotplaten wordt voorgesteld als een ontzettende last waaronder men zich vandaan moet werken om niet verplet terd te worden. Spr. toonde vervolgens een aantal spot prenten van Russische bladen, die alle per ken te buiten gaan, om vervolgens langen tijd stil te staan bij de vele middelen, die het communisme heeft om de menschen te bewerken voor hun idealen. Steeds bren gen zij nieuwe lectuur in omloop, telken male op een bepaalde groep afgestemd. Ook Nederland wordt door de Komintern be werkt, zoowel vrouwen als mannen, ter wijl ook de jeugd een groote aandacht heeft. Spr. wees op het groote gevaar van zulke lectuur en noemde nagenoeg alle bladen, brochures en periodieken op. Na de lectuur komt de georganiseerde Godloosheid en de bond van strijdende Godloozen en ook de vrijdenkersbewoging wordt ingeschakeld. Een ieder zal zich nog .wel herinneren het wereldgodloozencon- gres te Londen en hoe daar tegen gea geerd is. Spr. geeft eenige treffende voor beelden van het Godloozendom, dat er zelfs „heiligenkalenders" op na houdt en na ver volgens eenige cijfers genoemd te hebben komt spr. aan nog een verderfelijk middel, den Neo-Malfchusiaanschen Bond. Spr. zette uitvoerig uiteen waarom de Kath. Kerk hier zoo fel tegenover staat. Na vervolgens het bijgeloof en de ziellooze helden ver eering onder de loupe genomen te hebben, kwam na een korte pauze het tweede ge deelte. Wat ons te doen staat. Spreker wilde toonen, hoe de Katho lieken, na het inzicht gekregen te hebben in wat anderen doen en laten, zelf kunnen gaan werken: „Voor God". Wij moeten daadwerkelijk doen en too- VOORNAAMSTE NIEUWS Buitenland Het Noordelijke front In Spanje wordt opgerold. Bodalona reeds veroverd. (2de blad). Voorloopi geen conferentie van Vier. (2de blad). De tegen Frankrijk gerichte Italiaansche eischen. (2de blad). Praag erkent de regeering-Franco. (2de blad). Een oproep van achttien vooraanstaan de Engelschen aan de leiders van Duitsch land. (1ste blad) De aardbevingsramp in Chili. (2de blad) Binnenland Tramconducteur te Utrecht onder den trein geraakt en overleden. (3de blad). Aanslag op directeur M.H. te Wormer- veer. (3de blad). De belangstelling op den verjaardag van den Duitschen ex-Keizer. (2de blad). De stand der werkloosheid. (2de blad). nen wat Godsgeloof en Christendom betee- kenen nl. dat zij de grondslagen zyn van 'n algeheele levensbeschouwing en van een allesomvattende levenshouding. Slechts hij, die zelf overeenkomstig zijn christelijke beginselen leeft, heeft recht van spreken, wanneer hij anderen wil bewerken even eens overeenkomstig die beginselen te gaan leven. Hier behoeft niet altijd gevochten te worden, hier helpt geen machtsvertoon, hier baat slechts de daadwerkelijke liefde, zooals Christus die had. Terug naar God: dat is het ideaal der „Actie voor God". Geen vereeniging kan hier helpen, alleen een machtige beweging, die alles en allen omvat en die werkt door alle vereenigin- gen. Daarom, zoo schreven de Nederlandsche Bisschoppen in hun gemeenschappelijk schrijven van 10 September 1936: „Daarom moeten ook wij al onze krachten vereeni gen tot een vast aaneengesloten groep, die een krachtig eenheidsfront vormt tegen de misdadige slagorden, die vijandig staan, tegenover God en het geheele menschelijke geslacht". De verdieping en de zelfcontrole van de Christenen, juist in den strijd voor God, moeten het voornaamste blijven. Niet blijven stilzitten, maar allen helpen op allerlei manieren. Hoe een ieder helpen kan toont spr. duidelijk aan. Leven als Katholiek, laten zien hoe een Katholiek er over denkt, niet door praten alLeen, maar door het simpele voorbeeld. Principieel niet gaan naar voorstellingen en films, welke een Katholiek niet behoort te zien. Niet komen op plaatsen waar men niet thuis hoort in het hoogseizoen der zo- mergenoegens, ook al zou men er ons niet kennen. Een reeks handelingen op alfle mogelijk terrein moet hier groeien tot een werkelijke, levenshouding, waaruit een ander iets leert. Herhaaldelijk roept de Paus ons op „Bé- grijp uw eigen tijd". Wij moeten optrekken gelijk een kruisleger. Wij strijden niet voor ons zelf, maar wij strijden voor God. Spr. wees er op, dat wij in korte trek ken gezien hebben wat onze taak is om de beletselen te helpen wegnemen om te be sluiten met te wijzen op het ideaal, dat 'heel ons doen en laten doordringt: allen voor God, de geheele schepping voor God: in Hem moeten wjj allen leven, voor Hem alleen moeten we allen bestaan. De waarnemend voorzitter was de tolk van allen, toen hij Pater Dolle dank bracht voor zijn prachtige en leerzame rede en hij hoopte, dat alle aa nwezigen zullen worden: strijders voor God! Dan is deze avond niet tevergeefs geweest. ZILVEREN JUBILEUM LAND ARBEIDERSBOND Ter herinnering herhalen wij het pro gramma der feestelijkheedn op Zondag a.s., ter viering van het zilveren jubileum van den Landarbeidersbond „St. Laurentius". Des morgens te 9 uur wordt in de Harte- brugskerk een H. Mis van dankbaarheid opgedragen met algemeene H. Communie derh leden. Des middags te 2 uur is er kin derfeest in het St. Antonius Clubhuis (half 12 de zaal open) en des avonds 8 uur feeste lijke bijeenkomst voor de leden met hun huisgenooten (zaal open te half 8). H. M. de Koningin bij aankomst aan het gebouw der P.T.T. te Den Haag voor het uit spreken van Haar rede over .Onze taak in deze dagen jn verband met de moreele en geestelijke herbewapening"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 1