DONDERDAG 12 JANUARI 1939 DE LEWSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 DEN HAAG KLOPT BOEKAREST MET 13—3. Prachtig spel van de Canadeezen. Aan het buitengewoon fraaie spel van de Canadeezen Ken Begin en Pete Griffin is het wel te danken geweest, dat de H. H. IJ. C. in den wedstrijd tegen de T. C. Boe karest op de Haagsche Kunstijsbaan met een 133 overwinning uit het veld is ge komen. Zij hebben twaalf van de dertien doelpunten gemaakt en het was Felix de Jong, die in den laatsten speeltijd het eeni- ge zuiver Haagsche punt scoorde, nadat hem de puck door Begin was aangegeven. De Canadeezen waren er dan ook buiten gewoon „in". Zoowel samen als individueel speelden ze met de Roemenen een spelle tje van kat en muis en deze laatsten kwa men er nagenoeg niet meer aan te pas. Toen in den derden speeltijd de stand 8—2 was en Den Haag'dus een voldoenden voor sprong had gekregen, gaven Begin en Grif- fin een exhibition van super-ijshockey, waarbij ze den verbluffendste staaltjes van techniek en tactiek ten beste gaven. Tegen het einde legden ze zich weer op doelpun- ten-maken toe en zonder blikken of blo zen kwamen er snel vier puntjes bij. Toen Begin voor een minuut het veld uit was gestuurd, maakte Tico van de gelegenheid gebruik om het derde tegenpunt te scoren. De twee andere Roemeensche doelpunten, in den eersten speeltijd gemaakt, kwamen ook van zijn stuck. Zonder de Canadeezen bleken de Hage naars vrijwel niet tegen de Roemenen op gewassen. Wel weerstond de verdediging menigmaal een Roemeenschen aanval, doch de voorhoede was bfj lange na niet bij machte om door de Roemeensche achter hoede heen te breken. Gerritsen in het doel was ook verre van vast. Begin en Griffin hebben de doelpunten eerlijk gedeeld: ieder maakte er zes, vrij wel steeds om beurten, wat op zichzelf al een meesterstukje van techniek beteekent. Volgens week Woensdag spelen op de Haagsche kunstijsbaan de Europeesche Ca nadeezen tegen de nationale ploeg van Amerika. DE AUTOSNELWEG 's-GRAVENHAGE—UTRECHT. Naar de A. N. W. B. ons bericht, zal be houdens onvoorziene omstandigheden, bin nen zeer kort overgegaan worden tot de openstelling van het nieuwe wegvak van Rijksweg No. 12, 's-GravenhageUtrecht, vanaf den provincialen weg langs de Oost zijde van de Gouwe tot aan den ouden weg GoudaBodegraven. Voor het autoverkeer van 's-Gravenhage en van Rotterdam naar Bodegraven en te rug ontstaat hiermede een prachtige ver binding; voor het snelverkeer van eerst genoemde plaatsen naar Utrecht v.v., zal het, ter vermijding van de traversen door Bodegraven, Woerden en Harmeien, voor alsnog aanbeveling verdienen, de route over Gouda en den Haastrechtschendijk te blijven volgen. Het rijwielverkeer van 's-Gravenhage en Rotterdam met bestemming Bodegraven of Utrecht zal, aangezien het nieuwe wegvak geen rijwielpad heeft, den tot dusverre aan gegeven leg langs het station Moordrecht en den provincialen weg naar Gouda blij ven gebruiken. Vanzelfsprekend zullen de te volgen rou tes op de door den A. N. W. B. geplaatste wegwijzers, richtingsborden en vóórrich- tingsborden voor iederen weggebruiker duidelijk worden aangegeven. HOOFDROUTES NIEUW WEGVAK IN UITVOERING MOTORRIJTUIGEN «axxj» RIJWIELEN RADIO-PROGRAMMA'S VRIJDAG 13 JANUARI 1939 HILVERSUM II. 415.5 M. Algemeen Pro gramma, verzorgd door de NCRV. 8.00 Schriftlezing, meditatie 8.15 Berichten, gramofoonmuziek (9.30—9.45 Gelukwen- schen) 10.30 Morgendienst 11.30 Mor gendienst 11.00 Gramofoonmuziek 11.15 Cellovoordracht met pianobegeleiding en gramofoonmuziek 12.00 Berichten 12.15 „Quintolia" en gramofoonmuziek 2.00 Gramofoonmuziek 2.30 Christ. Lec tuur 3.00 Het Arnhemsch strijkkwartet en gramofoonmuziek 4.15 Gramofoon muziek 5.00 Zang, piano en hobo 6.30 Berichten Hierna: Voor tuinlicfhebbers 7.00 Berichten 7.15 Literaire causerie 7.45 Gramofoonmuziek 8.00 Berichten ANP, herhaling S.O.S.-Beerichten 8.15 De Arnhemsche Orkestvereeniging 9.30 Causerie „Geziens- en huwelijksmoeilijk heden" 10.00 Berichten ANP, actueel halfuur 10.30 Orgelspel. 11.30 Gra mofoonmuziek 11.5012.00 Schriftlezing HILVERSUM I. 1875 en 301.5 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA. 10.40 VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gra mofoonmuziek (ca. 8.16 Berichten) 10.00 Morgenwijding 10.20 Declamatie 10.40 Gramofoonmuziek 11.00 Vervolg decla matie 11.20 Gramofoonmuziek 12 00 De Palladians (ca. 12.15 Berichten) 12.45 Gramofoonmuziek 1.00 AVRO-Amuse- mentsorkest 2.00 Gramofoonmuziek 2.40 „Huisbewoners' lief en leed", causerie 3.00 Variété-programma 4.00 Gra mofoonmuziek 5.00 Voor de kinderen 5.30 Orgelspel 6.00 Gramofoonmuziek 6.286.30 Berichten 6.35 Letterkun dig overzicht 6.55 Gramofoonmuziek 7.00 VARA-Kalender 7.05 Causerie „De beteekenis van Röntgenstralen voor de ge neeskunde" 7.23 Berichten ANP. 7.30 Berichten 7.35 Lezing „Meister Eek- hart" (II) 8.00 Pianovoordracht 8 30 Cursus „Vincent van Gogh" (I) 9.00 Schuldig of onschuldig 9.30 Fragmenten uit de operette „Die geschiedene Frau" 10.30 Berichten ANP. 10.40 Avondwij ding 11.00 Pianovoordracht 11.30 Jazz muziek (gr. pl.) 11.5512.00 Gramo foonmuziek. DROITWiCH. 1500 M. 11.20 Gramofoon muziek 11.35 De Westminster Players. 12.05 Orgelconcert 12.35 Brian Lawrance en zijn sextet 1.20 Causerie „The Evolu tion of the Cinema" 1.35—2.20 Birming- hams Fhhharmonisch strijkorkest 2.45 Gramofoonmuziek 2.50 Populair concert 3.20 Carlton Hotel-orxest 3.45 Decla matie (opn.). 4.05 Gramofoonmuziek 4.00 Raaiotooneel 5.20 Gramofoonmu ziek 5.40 Harold Sandier en zijn Weenseh Octet een soliste 6.20 Berichten 6 45 Raaiotooneel 7.05 Causerie „Holiday in Uister" 7.20 „Lakmé", opera 9.20 Be richten 9.45 Wetenscnappeiijke uuzen- ding 10.00 Zang 10.20 Orcnestre Ray- monde 11.10 Eransche causerie: „La cul ture du Canada frangais" 11.25 Jack Jackson en zfjn Band en solisten 11.50 12.20 Dansmuziek (gr. pl.). RADIO PARIJS. 1648 M. 9.00, 10.00 en 11.20 Gramofoonmuziek 12.30 Zang 1.10 Het Ibos-orkest 2.35 Zang 2.50 en 3.30 Gramofoonmuziek 3.35 Viool voordracht 3.50 Zang 4.45 Gramo foonmuziek 4.50 Pianovoordracht 5.25 Kamermuziek 6.35 Cembalovoordracht 7.25 Het Bailly-orkest 8.05 Gramo foonmuziek 8.35 Pianovoordracht 8.50 Radiotooneel 10.50 en 11.20 Gramofoon muziek 11.3512.50 Orkistconcert. KEULEN. 456 M. 5.30 Gramofoonmuziek 6.30 Hermann Hagestedt's orkest 11.20 Het Rheinische Landesorkest 12.35 Om roeporkest 1.30 Populair concert 3.20 Danziger Landesorkest en soliste 5.30 Studentenconcert 6.20 Gramofoonmuziek 7.30 Voor soldaten8.20 Leo Eysoldt met zijn orkest en solisten 9.35 Omroep orkest en solist 10.20—11.20 Omroep orkest en solisten. BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 12 20 Gramofoonmuziek 12-.50 en 1.30 Omroep orkest 1.502.20 Gramofoonmuziek 5.20 Kamerorkest 6.35 Gramofoonmu ziek 6.50 Scholierenkoor 7.20 Gra mofoonmuziek 8.20 en 9.20 Omroep orkest en solisten 10.30—11.20 Gramo foonmuziek 484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50 en 1.30 Omroepdansorkest 1.502.20 en 5.20 Gramofoonmuziek 5.50 Zang 6.05 en 6.28 Gramofoonmuziek 6.50 Pianovoordracht 8.20 Omroepsymphonie- orkest en solisten 8.50 Uit Parijs: Natio naal Orkest en solist 11.00 Omroepdans orkest 11.1511.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 7.30 Cello en piano 8.20 Gevarieerd maand overzicht 9.20 Berichten 9.50 Twee klarinetten en fagot 10.05 Berichten 10.2011.20 Augsburger dansorkest en solist. GEM. RADIO DISTRIBUTIE-BEDRIJF 3de Pragramma: 8.00 Keulen 9.20 Radio Parijs 9.30 Radio PTT Nord of diversen 10.00 Radio Parijs 10.20 Radio PTT Nord of diversen 11.20 Keu len 12.20 Brussel VI. 2.20 R. Dan- mark of diversen 2.40 Radio PTT Nord of diversen 3.20 Keulen 4.20 Diver sen 4.30 Keulen 5.20 Brussel Fr. 6.20 Keulen 7.20 Brussel VI. 7.50 Straatsburg of diversen 8.20 Keulen 10.20 Brussel VI. 10.30 Leipzig 11 20 Radio Parijs. 4de Programma: 8.00 Brussel VI. 9.20 Diversen 10.35 Londen Reg. 2.35 Radio Parijs 2.50 Droitwich 3.45 Lon den Reg. 5.20 Droitwich 6.35 Brussel VI. 7.20 Droitwich 8.00 Gramofoon muziek GRD of diversen 10.00 Droit wich 11.10 Londen Reg. 11.25 Droit wich. Het „Sneeuwwitje"-record EEN MILLIOENEN-OPBRENGST. Verwacht wordt dat het huidige op- brengstcijfer van RKO's Disney-hoofdfilm verdubbelt als alle bedragen van de buiten- landsche kantonren binnengekomen. Een bruto-opbrengst uit de Amerikaan- sche bioscopen van 4.000.000 dollar in den tijd van één jaar en meer dan 800 speel- data, dat is tot op heden het „historische" record van „Sneeuwwitje en de zeven dwer gen", de eerste geteekende hoofdfilm, die thans haar eerste roulatie-jaar heeft be ëindigd. Daarnaast stroomt nog een tweede be drag van 4.000.000 dollar binnen van de buitenlandsche markten: 1.750.000 dollar uit Engeland, 500.000 dollar uit Frankrijk en 1.700.000 uit de 43 andere landen waar Disney's „Sneeuwwitje" thans vertoond wordt in totaal een bruto huuropbrengst van 8.000.000 dollar in een jaar tijds, ter wijl volgens opgave van RKO Radio nog diuzenden theaters de film moeten boe ken. Noch het Disney-concern, noch RKO Ra dio doet opgave van haar bruto-winst, maar een oppervlakkige berekening toont aan dat alleen in de Vereenigde Staten en Canada reeds de som van 2.300.000 dollar ontvangen werd boven de productiekosten van 1.700.000, hetgeen reeds voor beide maatschappijen een aardige winst oplever de, terwijl de film nog niet de helft van den normalen „levensduur" eener film ge- loopen heeft. Uit de huidige opbrengst van de totale filmhuur, 8.000.000 dollar, valt af te lei den, dat de film waarschijnlijk circa 16.000.000 aan entréegelden heeft opge bracht, welk bedrag men verkrijgt door uit te gaan van de percentage-basis, waarop o\er het algemeen „Sneeuwwitje" werd afgesloten, varieerende tusschen de 40 en 50 pet. In Amerika zou er dan, uitgaande van de 4.000.000 dollar bruto inkomsten ap de verhuur van „Sneeuwwitje", vermoe delijk 8.000.000 dollar aan entrée-gelden zijn ingekomen. Verdeeld over de 8000 vertooningsdata in Amerika, komt men hierbij op een gemiddelde van 1000 dollar per theater, wat 500 dollar voor den ver huurder beteekent. Duidelijker spreken deze cijfers als men weet, dat een film gerekend wordt „het goed te doen" als zij gedurende haar nor malen levensduur dat is van twee tot twee en een half jaar ongeveer 10.000 vertooningsdata beleeft met een opbrengst tusschen 1 en 2 millioen dollar. Terwijl er gewoonlijk van 50 tot 250 co- pieën van ieder Amerikaansche film noo- dig zijn, rouleeren allen in Amerika reeds 500 copieën van „Sneeuwwitje" en 750 in de overige landen. Dit ongewoon groote aantal buiten Amreika wordt veroorzaakt door de versies in de diverse talen voor Tsjecho-Slowakije, Frankrijk, Zwitserland, Portugal, Spanje, Zweden, Nederland, Ita lië, Denemarken en Polen, waar de film on der de volgende titels loopt: Csechisch: „Snehurka A Sedm Thpaalfku"; Fransch: ..Blanche Neige et les Sept Nains"; Duitsch: „Schneewwittchen und die Sieben Zwer- ge"; Portugeesch: „Branca de Neve e os Sete Anoes"; Spaansch: „Blanca Nieves y los Siete Enanos"; Zweedsch: „Snevit og de Sju Dxaergarna"; Nederlandsch: „Sneeuw witje en de Zeven Dwergen"; Italiaansch: ..Biancanene e i Sette Nani"; Poolsch: „Kro- lewna Snieiska" en Deensch: „Snehuide og de syu Dvaerge". DE OUDERS VAN EX-KEIZER WILHELM. Dit is een opname van een vorstelijk hu welijk uit „Sixty Glorious Yaers", een grootsch opgezet filmwerk van de intieme van een meisje, dat later keizerin van Duitschland werd. Het is Victoria, de kroonprinses, het eerste kind uit het hu welijk van Koningin Victoria en Prins Al- bert. De bruidegom is Prins Frederick van Pruisen, de latere Frederick II van Duitsch- persoonlijke gebeurtenissen die in de hoog ste kringen tijdens de regeering van Ko ningin Victoria plaats vonden. Evenwel is dit geen afbeelding van het huwelijk van de zoo populaire Engelsche koningin, maar land. Ex-keizer Wilhelm is hun kind. Pa mela Standish vervult de rol van de prin ses en Olaf Olsen die van Frederick in Herbert Wilcox's Imperator-productie voor RKO Radio. ADRIENNE AMES in de film „Fugitives for a Night", welke binnenkort door R. K. O.-Radio wordt uitgebracht. ROBERT TAYLOR, een der DRIE KA MERADEN, uit de film van dien naam. „ER IS EEN STER VERREZEN, HU HEET EDWARD ELLIS.,.." Van de drie-en-zestig jaren van zijn aardsch bestaan heeft Edward Ellis er pre cies zestig met acteeren zijn dagelijksch brood verdiehd. En eerst thans wordt hij door Hollywood als een ontdekking be groet. Dit plotseling verschijnen in het helle licht der publieke belangstelling brengt den acteur Ellis, een aardigen ouden heer, volstrekt niet van streek. Hij glimlacht er om, trekt tevreden aan zijn pijp, en zegt: „Ik dacht wel, dat ze me zouden ontdekken.. ..als ik me maar lang genoeg weerde". De aanleiding waardoor Edward Ellis uit de dichtbevolkte filmwereld naar vo ren trad, is voor de bonzen van Holly wood een raadsel, maar voor de zoekers naar betere voorwaarden voor een gezon de filmindustrie is zij een symptoom van de stroomingen bij het oververzadigde Amerikaansche bioscooppubliek. Sinds de zes jaar dat Ellis in Hollywood vertoeft, heeft hij in 16 films gespeeld (de carrière van dezen heer schijnt van zes sen aan elkaar te hangen). Het was met deze zestiende film, dat de kansen keerden en de acteur, wien een kroon van zilveren haren het hoofd siert, met één slag een ster was. Déze roem werd geboren op een Dins dagavond in het Plantation Theatre aan de Hollywood Boulevard De vakpers en de correspondenten der dagbladen waren diep onder den indruk van de ovatie, die een ontroerd publiek staande aan het slot van de première van „A Man to Remember", den makers bracht. Critici hebben een hel deren kijk op de verdienste en in het bij zonder op de waarde van een film. Zij heb ben kunnen constateeren hoe het publiek den inhoud van een film vereenzelvigt met dengeen die dezen inhoud draagt, den hoofdrolspeler, in dit geval Edward Ellis, die door de toeschouwers als ster werd aanvaard. En als de krantenmenschen in de Brown Derby napraten over wat zij gezien heb ben, komt hetgeen zij zeggen in hoofd zaak hierop neer: „In dezen tijd, waar pracht en praal, hot jazz, techniek, snel heid, macht en politiek tot de levensvoor waarden schijnen te behooren, daar ver schijnt aan den horizon een man vol een voud, vol van waarheid en kracht, die ons in een nieuwen en treffenden vorm eenige oeroude, fundamenteele levenswaarden brengt, waarden die te velen onder ons vergeten waren in de verwarring van deze wereld. Er is een ster verrezen vanavond, hij heet Edward Ellis Uit de stemming, uitgeschreven door de „Hollywood Reporter", die toevallig sa menviel met de voorvertooning, bleek dat „A Man to Remember" gekozen is als de in alle opzichten beste film van de maand (alle recensenten, schrijvers, regisseurs en productieleiders brengen bij zoo'n gele genheid onder geheimhouding hun stem uit, die beslissen moet, welke film de grootste verdiensten heeft). Dit is verba zingwekkend als men bedenkt, dat de film haar kracht niet zoekt in een proble- blenatisch gegeven, noch in het grand JAMES ELLISON in zijn nieuwste rol van een wegwerker, die letterlijk „uit de goot gehaald wordt" door Lucille Ball, die om een erfenis een bliksem-huwelijk sluit. De „gelukkige" bruidegom is echter ge noodzaakt haar half Amerika door te ach tervolgen om haar met haar lot te verzoe nen. Dit is het gegeven van „The Next Time I Marry", een humoristische film welke bij RKO Radio in productie is. spectacle, in filmische buitenissigheden niet en ook niet in een rolbezetting, die meer dan een mililoen dollar aan gages kostte, zooals het geval was bij het mee- rendeel der films, die tot haar mededing sters behoorden. „A Man to Remember" is niet meer dan een pretentieloos eerlijk verteld verhaal over het leven van een dorpsdokter, maar dit verhaal dringt door tot in het wezen der dingen en toont de grondslagen waar op een waardevol leven gebouwd kan zijn. Op levensware wijze verhaalt de film van een man, voor wien de belooning, die nim mer zijn deel wordt, geen andere beteeke nis heeft dan te kunnen bestaan voor het welzijn van zijn medemensch. En net voor de dood hem wegneemt, openbaart zich aan dezen vermoeiden mensch de rijkheid van zijn eigen leven, in de dankbaarheid van de talrijken die hij diende en het inzicht schonk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 10