R.K. VOLKSBOND ZATERDAG 7 JANUARI 1939 DE LEM1SCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 INTERPAROCHIEELE ST. JOSEPHSGEZELLEN VEREENIGING TE LEIDEN ATTENTIE! Gij* komt toch Zondagavond ook. De vie ring van Oud en Nieuw hebben jullie thuis gevierd, wij willen toch ook in het begin van het nieuwe jaar een gezellige avond in de St. Josephsgezellen hebben. Op het program staat een vrije consumptie, een sigaar enwedstrijden, waaraan de noodige prijzen zijn verbonden. De muziek zorgt wel voor een gezellige sfeer. Een kleine tegemoetkoming in de onkos ten wordt van iederen Gezel gevraagd. Ieder betaalt het geringe bedrag van 10 cent. Laat de avond slagen, het hangt van jul lie zelf af. Half negen beginnen wij. Zoo ongeveer 11 uur einde. Om moeilijkheden met thuis te voorkomen, vertellen jullie wel, dat het wat later wordt dan gewoonlijk. INSTALLATIE NIEUWE LEDEN. Zondag 12 Febr. heeft de installatie platas van de nieuwe leden. 's Morgens om 8 uur H. Mis met alge- meene H. Communie van de nieuwe leden. Na de H. Mis zal de installatie van de nieuwe leden plaats hebben. Daarna ge meenschapelij k ontbijt, alleen de geïnstal leerde leden en de commissarissen nemen daaraan deel. Bij de installatie-plechtig heid kunnen de ouders tegenwoordig zijn. 's Avonds worden de nieuwe leden met hun ouders en natuurlijk ook alle Gezellen ver wacht in de zaal van de St. Josephsgezellen. Zondag 15 Januari en Zondag 22 Januari worden alle aspiranten verwacht; het zijn de laatste cursus-avonden, welke verplich tend zijn. Wanneer men deze twee bijeen komsten niet bijwoont, wordt men ook niet geïnstalleerd. GEHUWDEN-BIJEENKOMST. Dinsdag 10 Jan. bijeenkomst van de ge huwden. Allen present! De v.-Praes. spreekt over „Onze moder ne tijd". MUZIEK-, ZANG- EN TOONEEL. De bestuursleden van de Muziek- de Zang en het Tooneel worden a.s. Dinsdag om kwart over negen in de St. Josephsgezel len verwacht. Het is noodzakelijk voor het welslagen van onze uitvoering. Allen dus present. CONTACT R. K. VOLKSBOND EN ST. JOSEPHSGEZELLEN. Binnenkort zal er nauwer contact wor den gelegd tusschen St. Josephsgezellen en R. K. Volksbond. In het verleden werkten wij misschien te veel naast elkander. Alles zins redelijk is het en in 't belang zoowel van den R. K. Volksbond als van de St. Josephsgezellen om nauwere samenwer king te bewerkstelligen. Niemand behoeft zich bevreesd te maken, dat iets van de zelfstandigheid van Volksbond of St. Jo sephsgezellen daardoor in gevaar komt. Wij kunnen met behoud van onze zelf standigheid in heel veel punten samenwer ken, omdat het doel van beide organisaties hetzelfde is. Wij juichen dus de plannen, die van beide zijden reeds naar voren zijn gebracht, ten zeerste toe. Het is ook het uitdrukkelijk verlangen van onzen Bis schop. KEMPERMANFONDS. Op ons program voor dit jaar staat als voornaam punt: „Wij zullen zorg dragen voor aflossing van schuldenlast", en daar om is het Kempermanfonds zoo noodig. Wij zullen ook aan anderen, aan niet- leden vragen om steun, maar wij beginnen hij ons zelf. De leden van den Raad van Bestuur brengen 150.bijeen. De leden van onze Vereeniging volgen en worden lid van het Kempermanfonds. 5 cent, 10 cent, 25 cent of meer per maand, naar ge lang van Uw inkomsten. Wij zijn tevreden. De opbrengst is voor aflossing van onze schuld. Wij danken U. ZELATEURS VAN S.P.U De vergadering van de zelateurs van S.P.L. wordt gehouden op Zondag 15 Jan. om 12 uur aan de Pastorie, Lorentzkade 16a. Alle zelateurs worden verwacht. Deze hij eenkomst is bedoeld als jaarvergade ring. RECOLLECTIE. Wegens de verduisteringsproef op Don- dérdagavond 19 Januari kan onze recol lectie niet doorgaan. De recollectie-oefe ning zal gehouden worden op Donderdag 16 Febr. VASTENAVOND-FEEST. De Vastenavond-viering heeft plaats op Zondag 5 en Maandag 6 Febr. De avond zal verzorgd worden door het muziekgezelschap, de zang en het tooneel. Het zal een leuk program worden, een echte vastenavondviering, een bonte avond. Over de vastenavond-feesten zullen wij U een volgende maal wel meer mededeelen. TOONEEL VOOR JONGEREN. Door allerlei omstandigheden, maar voor al door ziekte van cnzen regisseur, kon de club van jongeren nog niet bijeenkomen. Het is jammer, vooral omdat verschillende zich met veel jnthousiasme opgaven. Nu gaan wij beginnen. Donderdag, héb ben WÜ onze bijeenkomst onder leiding van den hear van Oyen. De bedoeling is, dat wy iedere week bijeenkomen, en het heele jaar door. Een tooneelclub heeft dan alleen voor jullie beteekenis, wanneer je iedere week bijeenkomt, dan leer je iets dan wordt je gevormd, dan krijg je cul- tureele ontwikkeling. Het gaat dus niet om enkele repetities, vlak voor een uitvoering, maar om een geregeld bijeenkomen. Jongens, onze tooneelclub heeft dringend versterking noodig, jullie moeten haar komen versterken. Wij zullen het goed aan pakken. Ieder komt op tijd, en verschijnt op ieder repetitie, zoo niet, dan komt men niet in aanmerking-voor het tooneel. Don derdag na de Congregatie kom ik op de eerste bijeenkomst. Ik heb jullie nog heel wat te vertellen. GODSDIENST VOORAAN. Ons eerste devies is toch goddienstzin, en waar kunnen wij het mooier beleven dan in een gesloten retraite. Drie dagen bij God. Men behoeft geen kwezel te zijn om r.aar een retraite te gaan, neen God, wil geen kwezels maar jonge flinke kerels, en dat zijn wij, leden van de St. Josephsgezellen ver. Wij die staan in de branding van het leven, wij die voort moeten bouwen aan het groote gezin van onzen stichter Adolf Kolping. Hebben wij geen plicht, om als gezel eens per jaar een retraite te maken? Is het niet jammer, dat er deze keer zoo weinig om dien plicht hebben gedacht! Nu het nieuwe jaar er is moet je even terug denken aan het oud, dan je afvra gen, wat heb ik gedaan voor God en wat had ik moeten doen. Laten we voor 1939 'n goed voornemen maken en ook de daad bij het woord voe gen en gaan sparen. Beginnen, maar vooral volhouden, dan is reeds de grootste hinderpaal om een re traite te houden overwonnen. Jupiter. VAN HEGEL TOT HITLER. L Twee personen, twee levensbeschouwin gen, beiden met een beangstigend grooten invloed op een groot volk. Wil men, zij het in meer algemeenen zin, een oordeel vellen over de stroomingen in het Duitsche volk, vooral op het oogen- blik, dan moet men wel denken, dat na Kant met" zijn weinig objectieve en meer subjectieve wijsbegeerte, bijna geen man heeft bestaan met een zoo grooten invloed op de „Duitschen volksziel" als Hege'l. Te beginnen is met den vraag: in hoe verre wordt God erkend? Hegel aanvaardt Diens bestaan wel, doch met deze gezochte redenatie: de wereldgeest bezielt alles, eerst als „bewustzijn", dan als „zelfbe wustzijn", daarna als „rede", vervolgens als „geest", dan als „godsdienst", en ten slotte als „absoluut weten". Uit deze hokus-pokus-theorie constru eert hij deze gevaarlijke conclusie: de menschheid is nu gekomen tot het absolute weten, dus heeft zichzelf leeren kennen, dus is God! Op zulken brakken grond is de geheele rechtsleer, alsmede de geheele zedenleer van Hegel gebouwd. Hitier plukt er nu de vruchten nog van. Zedelijkheid en recht, er wordt raar mee omgesprongen sinds Hegel en het kan wel haast niet anders als men leest, hoe in alles de staat het individu moet overheerschen. Gezond doorgaan' met de redeneering was voor Hegel onmogelijk, want dan zou hij zijn gekomen tot een Gods-erkenning. Neen, dat moest en mocht niet en hij kwam met wat „Schwarmerei" voor den dag, waar door hij den staat maakte tot een almach- tigen heerscher, waarin slechts hij kon leven, die picht vervulde zonder naar recht te vragen. Wie den staat tot God maakt, maakt zich zelf tot slaaf. Want wat de staat doet is welgedaan, volgens Hegel envolgens Hitier. Daarmee is de staat losgerukt uit de gewone orde allei dingen en a.h.w. een aardschen God geworden, waarvoor de menschen in aanbidding moeten liggen neergeknield. Afschuwelijke slavernijI De lezer moet begrijpen, dat na de Gods ontkenning óók de mensch-ontkenning een logisch gevolg was. Het individu telt niet bij Hegel, alleen de georganiseerde massa, en dan saamgebracht in den (goddelijken) staat. Deze afschuwelijke filosofie heeft jaren lang invloed uitgeoefend, vooral in Prui sen. Nu nog wordt zeer terecht van de Pruisen gezegd, dat zij „durch-Hegelt" zijn. Vandaar het harde, grove en eigenzinnige type. In diepsten wezen vloeit dit voort uit het meest onchristelijke principe: de hoovaardij des geestes. Het is jammer, maar waar. Kant trachtte de hervorming, welke in wezen een opstand was tegen het door God in de Kerk gesteld gezag, goed te praten met zijn beginsel van hoogmoed, n.l. de vergoddelijking van het eigen-ik. Zoo werd ondeugd tot deugd, zoo werd de grondslag van de rassen-hoogmoed gelegd. Hegel borduurde verder en maakte, zoo als we reeds opmerkten, den staat tot „God". Maar deze theorie zou bijna vast- geloopen zijn wat betreft de verhouding van de staten ondeiing, want als elke staat „iets goddelijks" zou zijn, dan zou iedere staat volkomen recht van bestaan hebben. Hoe zou nu Duitschland een overheer- schende rol moeter spelen? Hegel haalde er de macht bij en dan als „recht van overheersching", dus het hei- densche principe van het recht van den sterkste. Hoe Duitschland zichzelf dat recht toe kende en wat er het gevolg van moet zijn, zullen we in een slot-artikel bezien. Ad-Interim. NEDERLANDSCHE AFDEELING LEIDEN PLAATSELIJKE CENTR R.K. ARBEIDERSBEWEGING EEN NIEUW JAAR BEGONNEN. Het nieuwe jaar 1939! Velen hebben elkander het allerbeste toegewenscht, waaraan wij gaarne, vanaf deze plaats, onze wenschen toevoegen. Doch, ondanks al het goede, in deze wenschen vervat, zien velen met angst in het hart de don kere toekomst tegemoet. Moeten wij de rampen noemen van het nieuwe jaar? Moeten wij wijzen op de werkloosheid, welke het nieuwe jaar van het oude heeft overgenomen, als zijnde iets kostbaars, en dat vooral niet mag ver dwijnen? Herinneren aan den gespannen internationalen toestand en het steeds dreigende oorlogsgevaar om ons heen, dat het hart vergiftigt, het gezond verstand verstoort en in de samenleving menschen naar voren doet treden, wier eenige ver dienste in een zekere brutaliteit besloten ligt? Het nieuwe jaar? Wat mogen en kun nen we er van verwachten, zal het ons datgene brengen wat er van gevreesd wordt? Erg hoopvol stemt het perspectief niet, maar toch moge het voorbije Kerstfeest ons den moed geschonken hebben om het nieuwe jaar moedig en vol vertrouwen in te treden; wat dit jaar ons zal brengen, hangt veel van onszelf af» met Gods hulp. Van onszelf! Maar dan ligt daarin voor allen ook een aansporing, om datgene te doen, wat in zyn vermogen is, om veel leed te helpen verzachten, om de werk- loozen en hun zoo zwaar beproefde ge zinnen bij te staan tegen het zoo knellen de werkloosheidspook, om de resp. stan den in de maatschappelijke samenleving te doen berusten op den christelijken grondslag van rechtvaardigheid en naas tenliefde. De richtlijnen, ons voorgehou den in de Encyclieken „Rerum Novarum" en „Quadragesimo Anno", staan aan allen daarbij ten dienste! Moge een ieder by den aanvang van het pas begonnen jaar met deze voorne mens bezield zijn, en, want daar komt het vooral op aan, ook daadwerkelijk ten uitvoer brengen. Als de leden van den Volksbond de taak, hun opgelegd, zich als plicht stel len, dan zullen zij in en door de stands- organisatie een steentje kunnen bijdra gen tot verwezenlijking van „De Nieuwe Gemeenschap"!, waarvan de Verbonds voorzitter, A. C. de Bruijn, verklaarde in de Amsterdamsche vergadering: „Het werk gericht op de Nieuwe Gemeenschap is niet een werk van enkele dagen, ook niet van enkele jaren, maar het is een taak, die heel onze persoonlijkheid vraagt!" Moge deze taak en de verwezenlijking daarvan, voor allen een lichtpunt worden in de duistere toekomst van het jaar 1939! EEN ONGELUKKIG GEKOZEN UITDRUKKING. De burgemeester van Alphen aan den Rijn is van oordeel, dat de werkloozen eigenlijk tot contrapraestaties in arbeid benoorden te worden geprest en hij be treurt het dat hem de bevoegdheid da ir- toe ontbreekt. In de jongste vergadering van den ge meenteraad heeft deze burgemeester ge meend, te mogen zeggen, dat het mee- rendeel van de 800 werkloozen, die zijn gemeente telt, „nu reeds sinds jaren een staatspensioen geniet!" Deze uitdrukking tegenover menschen, van wie de mees ten niets liever zouden willen, dan in hun vak een eerlijk bestaan te vinden, achten wij zeer ongelukkig gekozen. Veel willen wij er verder niet over zeggen. Ons dunkt, dat men niemand zulk een voor de beklagenswaardige werkloo zen bittere uitdrukking kan v&dedigen. OVERGANG NAAR EEN ANDERE WERKLOOZENKAS. Over dit onderwerp gaf zekere M. in de „Arbeidsmarkt" een duidelijke uiteenzet ting, welke wij niet aan de lezers van on ze rubriek meenen te mogen onthouden. De vraag rees onlangs, welke uitkeering iemand mocht hebben, die van beroep en daardoor van inkomen veranderd was, als hij naar een andere werkloozenkas overging. Om een concreet voorbeeld te noemen, wordt gesteld, dat iemand fa brieksarbeider was met een loon van S 16.zoodat hy als gehuwde bij werk loosheid recht had op een uitkeering van 1.50. Deze man werd bouwvakarbeider op een loon van 30.Hij ging van een fabrieksarbeidersbond naar een bouwvak- arbeidersbond over en nu is de vraag, of hij, als hij binnen 52 weken na den over gang werkloos wordt, recht heeft opeen uitkeering van 1.50 per dag, dan wel op een uitkeering van 2.35 per dag. Als conclusie in dit geval wordt gezegd, dat de uitkeering niet hooger mag zijn dan 1.50, want de circulaire van 26 April 1935 (welker redactie in tal van re glementen is overgenomen) zegt uitdruk kelijk, dat leden als hierbedoeld niet op een hooger bedrag aan uitkeering per dag aanspraak kunnen maken, dan dat voor hen gold op het tijdstip van het verlaten der vorige kas. Het bovenstaande geldt ook dan, wan neer iemand lid is van een fabrieksarbei dersbond, daar, al dan niet bewust, vol gens een te lage loonklasse contributie aan den bond betaalt, en vervolgens naar een anderen fabrieksarbeidersbond over gaat, waar hij zich in de juiste loonklasse laat inschrijven. Bij den eersten bond be stond slechts recht op een uitkeering, die correspondeerde met het lager opgegeven loon. Daarom kan bij den tweeden bond geen recht op een hoogere uitkeering ont staan. Weer een ander geval is het, dat de zelfde persoon, fabrieksarbeider blyven- de, bij een anderen werkgever komt, daar een hooger loon krijgt en tegelijk naar een anderen fabrieksarbeidersbond over gaat. Was hij bij denzelfden bond geble ven, dan zou hij bij optredende werk loosheid een hoogere uitkeering ontvan gen hebben, maar door den overgang naar een anderen bond heeft hij de aan spraak daarop voor de eerste 52 weken verbeurd. Belanghebbenden kunnen, indien van bovenstaande voorbeelden goed nota wordt genomen, daarmee zeker hun voor deel doen. DE LEDENVERGADERING. Deze vergadering, op Donderdag 29 Dec. 1.1. gehouden, welke in het teeken stond van de begrooting en waarbij het woord gevoerd werd door den heer J. de Witt, had niet de belangstelling, welke het bestuur ervan verwacht had. Deze was laten wij het nu maar eens eerlijk zeggen, beneden het middelmatige. Zijn we goed ingelicht, dan was de daaraan voorafgegane bestuursraadsvergadering beter en drukker bezocht. Het onderwerp, dat de spreker van dien avond behandel de, n.l. „De Kerkvervolging in Duitsch land" had een beter lot verdiend, niet al leen om de actualiteit maar vooral ook om den inhoud van de voordracht. Wij wijzen alleen op de feiten hier neerge- legd in dit korte overzicht van deze ver gadering, welke voor zich zelf spreken. We hopen echter, dat de wegblijvers nu eens anders over het vergaderingbezoek gaan denken en over de waarde van de ontwikkeling, hun daarbij geboden. Het nieuwe jaar is pas begonnen. Vele bij eenkomsten worden daarin weer belegd, maar dan wordt daarvoor gevraagd de noodige belangstelling! Laten wy bij den aanvang van dit jaar afspreken: „Het vergaderingbezoek laat in den vervolge niets te wenschen over!" 19 JANUARI 1939. Wij verzochten vooral deze datum vry te houden. Waarom, zult u ons vragen? Neen, niet omdat er verduisteringsproe ven dien avond van 8.3011 uur in de provincie% Zuid-Holland worden gehou den, waardoor het dien avond in de Sleu telstad op den genoemden tijd op straat zeer donker zal zijn, met als gevolg: niets te onderscheiden! Maar wel, omdat op dien dag een ontwikkelingsavond aanvan gende 8 uur in het Bondsgebouw wordt gehouden, waar niet alleen de leden, maar bovenal de bestuursleden van de resp. onder- en vakafdeelingen worden verwacht. De Filmcentrale van den Raad van Arbeid uit Hengelo is dien avond ook aanwezig en zal door woord en beeld ons op de hoogste stellen betreffende het nut van dezen dienst. Nu geen uitvluch ten zooals„als het op straat donker is blijven wij thuis". De weg naar het Bondsgebouw is tijdens den gang daar heen verlicht, dus makkelijk te vinden. Bij ons in het Bondsgebouw zit u dan ook wel in het donker, maar u ziet en hooft daar wat! Ook de adviseur, kap. F. A. M. Bernefeld, heeft u iets te zeggen. Het be stuur rekent nu op een groote belang stelling! Dit hebben wij immers afgespro ken bij den aanvang van het nieuwe jaar!? DE NIEUWE GEMEENSCHAP. Daarvoor stemme men af op de K.R.O. a.s. Dinsdagavond, te 7.15 uur. In deze uitzending zal prof. H. A. Kaag behande len het onderwerp „Melk en honing", waarbij spr. u een schildering zal geven van den overvloed, die er op aarde is, en toch: veel armoe en ellende. Dinsdag, 17 Jan., des avonds te 7.15 uur wordt in de K.R.O.-uitzending door Henri Hermans behandeld: „Door misverstand tot misverstand". Hij zal spreken over „Wanbegrippen"', welke de oorzaken zijn van veel wantoestanden. COMMISSIE TOT ORGANISATIE DER ENCYCLIEK-HERDENKING. Deze Commissie houdt Maandag 9 Jan. a.s., des avonds te 8 uur, in het Bondsge bouw, Steenschuuf 15, te Leiden een zeer belangrijke vergadering, waartoe worden uitgenoodigd de resp. Volksbondbesturen uit de Kring Leiden en eventueele afge vaardigden. De agenda bevat: 1. Opening en notu len. 2. Mededeelingen. 3. Voorlichting door den weleerw. heer H. Schrama: hoe samenwerking met St. Josephsgezellen mogelijk is. 4. Gedachtenwisseling over het belangrijke onderwerp. 5. Rondvraag en sluiting. Den leden van het bestuur van den R. K. Volksbond, afd. Leiden, wordt verzocht, zooveel mogelijk, aanwezig te willen zijn. WERKLOOZEN-VOETBAL. Eenigen tijd geleden werd door de afd. Voetbal voor de R. K. Werkloozen van den R. K. Volksbond, afd. Leiden, in sa menwerking met het bestuur van den Volksbond, pogingen in het werk gesteld om te komen tot het organiseeren van wedstrijden voor werkloozen op werk dagen in Katholiek verband, waarby de grootst mogelijke medewerking van het Districtsbestuur van den D.H.V.B. uit het District Leiden werd ondervonden. Over deze pogingen, door ons in het werk gesteld, vinden wij thans in de „WIJ MOETEN BIDDEN VOOR DEN VREDE". Kardinaal Schuster spoort de geïoovigen aan om te bidden. Bij de jaarwisseling heeft Kardinaal Schuster, Aartsbisschop van Milaan, zijn geïoovigen aangespoord om te bidden voor den H. Vader. De Kardinaal schrijft o.m.: „Terwijl de diverse kanselarijen in Euro pa en Amerika op loffelijke wyze alles in het werk stellen om de vrede terug te vin den, heeft de plaatsvervanger van Hem, die in de H Schrift de Vredesvorst ge noemd wordt, in zijn Kersttoespraak op nieuw zijn eigen leven aan God aangebo den voor het behoud van de wereld en van het christenvolk". Na aan de geïoovigen gevraagd te heb ben, zich met dit offer te vereenigen, schrijft hij vervolgens: „Laten wij ons de laatste dagen van September 1938 herinneren. Ook toen be leefde Europa angstvolle uren. Toen sprak de H. Vader; aan de voeten van het altaar hieven priesters en geïoovigen smeekend hun handen ten hemel. God verhoorde hun gebed en Hij inspireerde de staats hoofden om tot overeenstemming te gera ken en tot groote vreugde van alle goede menschen redden zij Europa van een mo gelijke internationale ineenstorting. Toch is de atmosfeer nog niet opgehelderd. Wij moeten bidden voor den vrede, bidden met aandrang en vertrouwen en met het voor nemen, eerst vrede te sluiten met God, teneinde deze goddelijke gave niet on waardig te zijn". „Sport-Illustratie" van 3 Jan. 1939 het volgende bericht onder officieel van het D.H.V.B.-bestuur: „Er bereikte het Bondsbestuur een ver zoek tot het organiseeren van voetbal wedstrijden voor werkloozen op werkda gen. Indien hiervoor voldoende belang stelling bestaat, is het Bondsbestuur be reidt, ten deze regelend op te treden. Daarom wordt verzocht aan ieder, die hieromtrent inlichtingen kan geven of vragen heeft te stellen, zich met het Bondssecretarïaat, G. Kruyver, Zaandam, in verbinding te stellen". Aan het verlangen van de R. K. Voet ballers is door dit bericht tegemoetgeko men, de verdere ontwikkeling zien wij met belangstelling tegemoet. JAARVERSLAGEN. Aan de secretarissen der resp. onder en vakafdeelingen der afd. Leiden van den R. K. Volksbond is een verzoek ge richt, om in te zenden een kort zakelijk jaarverslag over 1938. Wij vertrouwen, dat, evenals pndere jaren dit het geval was, zooveel mogelijk aan dit verzoek zal worden tegemoet gekomen. De gele genheid tot inzenden bestaat tot en met 25 Jan. a.s. Hierbij dient opgemerkt, dat de onderaf deelingen verplicht zijn een verslag in te zenden. Het adres daarvoor is: Verl. Bloemistenlaan 45. „KATHOLIEK LEIDEN". Van Volksbondzijde wordt door 72 be stuurders aan de Sociale Zondagmorgen, te houden 8 Jan. a.s., in de R.K. H.B.S. deelgenomen. Te half negen wordt aan gevangen met een H. Mis, waaronder H. Communie, waarna algemeen ontbijt. Spreker is de voorzitter van het R. K. Werkliedenverbond, den heer A. C. de Bruyn, met als onderwerp: „De nieuwe Gemeenschap". Na de rede is er gelegen heid tot het stellen van vragen. KINDERFEEST FABRIEKS ARBEIDERSBOND. Dit feest, aan de kinderen van boven- genoemden Bond, Woensdagmiddag 28 Dec. aangeboden, is in alle opzichten ge slaagd. Een aardig filmprogramma zorgde voor een aangename ontspanning, terwijl de aangeboden versnaperingen bij de kinderen gretig aftrek vonden. Dit kin derfeest verschafte aan de deelnemers zoowel als aan het bestuur een groote vol doening. VAN DE REDACTIE. De volgende rubriek verschijnt over 14 dagen. Alle correspondentie over en stuk ken bestemd voor deze rubriek, moeten gezonden worden aan het Redactie-adres; Verlengde Bloemistenlaan 45. Het Katholiek Comité van Actie „Voor God" schrijft onst 't Kruis, 'n bron van zegen. De werkloosheid is een kruis. Dit kruis zal niet te dragen zijn, ja, het zal weer worden het schandhout, als wij niets anders weten te doen, dan vloeken tegen de opgelegde last. Het Kruis zal een bron van zegen kunnen zijn, als wij het willen dragen in navol- ging van Hem, Die om ons het kruis droeg naar Golgotha en aan het kruis de overwinning bevocht. Laten wij elkander helpen, het kruis te dragen en zoo de wet van Christus te vervullen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 10