DONDERDAG 17 NOVEMBER 1938 30ste Jaargang No. 9186
Se
Telefoon: Redactie 15. m Adv. en Abonm-tarieven zie pag. 2
Telefoon: Administratie 935. DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Giro 103003. - Postbus 11.
V Het vluchtelingen
vraagstuk
Er zijn omstandigheden, waarin niet
wordt geredeneerd, maar gedaan! Aldus
sprak dr Deckers in de Tweede Kamer in
verband met het vluchtelingen-vraagstuk.
Wij gaan niet zóó ver, dat wij van de
regeering vragen, niet meer te redeneeren
ook niet en zelfs juist niet onder om
standigheden, die zoozeer het gevoel tref
fen en ontroeren.
Wij vragen van de regeering wel, om te
doen te doen, als resultaat van een
redeneering, die is opgebouwd in het licht
van de Christelijke beginselen van
de waarachtige liefde, welke verstand èn
igevoel laat spreken en samen-beslissen in
een, soms schijnbaar onredelijke, maar
in wezen toch redelijke en schoone har
monie.
Wij hebben echter geenszins den indruk,
dat de regeering zich te veel door het ad
vies van dr Deckers laat leiden en doet
zonder te redeneeren!
Integendeel, 't schijnt ons eerder toe, dat
de regeering, redeneerend, een zeer
g r o o t e voorzichtigheid betracht en
zeker niet te gauw overgaat tot het
stellen van een daad, waarbij vreemdelin
gen worden toegelaten. Niet teneenen-
male overbodig en misplaatst schijnt ons
zelfs de aansporing, om de grenzen open
te stellen althans voor die gevallen, waar
in men zekerheid heeft van onderdak en
onderhoud voor de vluchtelingen, en de
genen, die dat ondeidak en onderhoud
verschaffen, óók een zekere waarborg
geven voor een behoorlijk optreden dier
vreemdelingen tijdens hun verblijf in ons
land, gedurende welken tijd zij een zeker
patronage over hen voeren. Met andere
woorden: niet teneenenmale overbodig en
misplaatst schijnt ons de aansporing aan de
regeering om wat meer soepelheid te be
trachten!
UE WERELD IN
VOGELVLUCHT
LONDEN: Het probleem- van de uit
Duitschland uitgeweken Joodsche vluch
telingen houdt de regeeringen bezig. Frank
rijk houdt zich wat achteraf, het heeft al
zooveel vluchtelingen uit alle oorden der
wereld geherbergd en heeft op het oogen-
blik met z'n eigen huishouding genoeg te
stellen. Doch Engeland en de Vereen. Sta
ter. en Nederland (ons land voornamelijk
als een der meest voor de hand liggende
doorgangslanden) beraadslagen op het
oogenblik, wat er gedaan kan worden voor
deze menschen.
In welingelichte Britsche kringen ver
luidt, dat de regeering van Britsch Guyana
is uitgenoodigd, onmiddellijk de mogelijk
heid te bestudeeren van de vestiging van
Joodsche kolonisten. Voor alles moet wor
den nagegaan of deze kolonisten in land
bouw of industrie een bestaan zullen kun
nen vinden. Er moet tenslotte toch ergens
een plekje zijn, waar Ahasverus rust kan
vinden.
ROME: Gisteren is te Rome het docu
ment onderteekend, waardoor het Britsch-
Italiaansch accoord van kracht is gewor
den. Daarmede is een heele stap gedaan in
de richting van een betere verstandhou
ding. De Fransche bladen wijzen erop, dat
het accoord niet dat effect heeft gehad,
wat men er in het voorjaar van verwacht
had, met name niet de oplossing gebracht
heeft van het vrijwilligers-vraagstuk. Dat
is inderdaad zoo, maar er blijft nog ge
noeg over; een voortdurende spanning tus-
schen Engeland en Italië kan nooit goed
zijn.
BERLIJN: Op het tijdstip, dat de open
bare meening van geheel de wereld zich
keert tegen de geweldmethoden van de
Duitsche regeering, publiceeren Engeland
en Frankrijk verklaringen, waarin gezegd
wordt, dat afstand van koloniaal gebied
aan Duitschland niet wordt overwogen.
Het is dus een voorloopige afwijzing van
de Duitsche koloniale eischen. Het pro
bleem zelf is daarmede echter nog niet van
de baan.
RIJKSMIDDELEN.
Over de eerste tien maanden van dit jaar
ging de opbrengst ƒ9 millioen
boven de raming uit.
De opbrengst der Rijksmiddelen bedroeg
over de maand October ƒ36.140.473, het
geen 1.996.646 meer is dan over October
1937 en 371.723 meer dan de raming.
Over de eerste 10 maanden van dit jaar
brachten de Rijksmiddelen op ƒ366.697.118
of 5.776.831 meer dan over hetzelfde tijd
vak 1937 en 9.009.618 meer dan de ra
ming.
Voor de Joodsche
vluchtelingen
VELE JOODSCHE VLUCHTELINGEN
AAN ONZE GRENS.
Grensbewaking opnieuw versterkt.
De regeeringspersdienst deelt het volgen
de mede:
Ten onrechte blijkt hier en daar in het
buitenland de meening te hebben postge
vat dat Nederland zijn grenzen voor Jood
sche vluchtelingen zou hebben opengesteld.
Vanzelfsprekend is dit niet het geval. Zoo-
ais reeds werd bekend gemaakt, zal slechts
een zeer beperkt aantal vluchtelingen in
Nederland kunnen worden toegelaten. Voor
eike persoon en voor elk geval afzonderlijk
is een speciale beslissing van den Minister
van Justitie noodig. Elke binnenkomst zon
der voorafgegane vergunning moet dan ook
worden geweigerd. Mogelijk mede als ge
volg van de verspreiding van geruchten
in het buitenland als zouden Joodsche
vluchtelingen op groote schaal hier worden
toegelaten, wordt thans zoodanige druk op
onze grens uitgeoefend, dat het noodig is
gebreken de grensbewaking opnieuw te
versterken.
Afgekeurd moet worden het gedrag van
Nederlanders die per auto of trein Jood
sche kinderen naar Nederland pogen over
te brengen. Een dergelijke ongeordende
aanvoer van vluchtelingen kan uiteraard
niet worden geduld.
Alleen een geordende toevoer is toelaat
baar en dan nog in zeer beperkte mate.
Vluchtelingen bij Vaals toegang tot
ons land geweigerd.
Het voorbarige gerucht, dat Nederland
zijn grenzen voor de Joodsche vluchtelin
gen zou hebben opengesteld, was oorzaak
dat eergisteravond plotseling een ware in
vasie van Duitsche Joden in Vaals plaats
had, aldus meldt de Tel. Het schijnt, dat
den eersten dag van het optreden tegen
de Joden in Duitschland vele Joden uit
Rijnland naar Aken gegaan zijn om te
trachten hier over de Belgische of Neder-
landsche grens te komen. Dit mislukte en
zelfs kwam men niet tot aan de grens, om
dat ook van Duitsche zijde de bewaking
buitengewoon streng was en de betrokke
nen werden teruggezonden. Noch bij de
Nederlandsche, noch bij de Belgische pos
ten meldde zich een noemenswaardig aan
tal vluchtelingen aan. De vluchtelingen
schijnen nu in Aken en omgeving bij vrien
den onderdak te hebben gekregen.
Op het onjuiste bericht evenwel, dat de
Nederlandsche grens zou zijn opengesteld,
kwamen Dinsdagavond groepen vluchte
lingen, bepakt en beladen, aan de Vaalser
grens; in totaal ongeveer 200 Joden man
nen, vrouwen en kinderen. Hier moesten
zij echter ervaren, dat de grens gesloten
bleef, zelfs nu de Duitsche grensposten hen
bereids hadden doorgelaten.
Het was een zware -taak voor de mare-
chausee en militaire politie, haar plicht te
doen en de vluchtelingen terug te wijzen.
Hartverscheurende tooneelen.
Hartverscheurende tooneelen speelden
zich af. Mannen vielen op de knieën en
smaakten om toegelaten te worden, vrou
wen vielen flauw. Niet aileen de Neder
landers, maar ook de Duitschers, die hier
van toevallig getuige waren, trachtten de
menschen tot kalmte te brengen door hun
de verzekering te geven, dat hun binnen
enkele dagen vermoedelijk wel toegang tot
Nederland zou worden verleend. Men slaag
de er evenwel niet in, de menschen weer
in evenwicht te brengen.
Nog was deze groep niet gekalmeerd of
een tweede tram en daarna een derde uit
Aken, kwam, beladen met vluchtelingen,
aanrijden. Opnieuw speelden zich dezelfde
tooneelen af. De Vaalser bevolking was uit-
geloopen en zag met deernis wat zich hier
aan de grens afspeelde. Hoe moeilijk het
ook viel, men kon en mocht de menschen
niet toelaten en moest opname weigeren.
Onder hen bevonden zich eenige families
uit Keulen en Dusseldorp, die geen onder
dak hadden kunnen krijgen en zich de laat
ste dagen in de bosschoen hadden schuil
gehouden. Het was reeds middernacht voor
oe menschen weer naar Aken terugkeerden.
Gemeentelijke buitengoederen te
's-Gravenhage beschikbaar voor
Joodsche vluchtelingen.
De gemeenteraad van s-Gravenhage heeft
hedenochtend op voorstel van den voor
zitter machtiging verleend aan B. en W.
om, voor het geval vele Joodsche vluchte
lingen te 's-Gravenhage zouden moeten
worden ondergebracht, de in het bezit der
gemeente zijnde buitens Ockenburgh, Voor
de, Overvoorde en Cromvliet daartoe ter
beschikking te stellen, in afwachting, dat
de Haagsche liefdadigheid voor de verple
ging dier vluchtelingen zal zorgen.
IN INDIë GEWEIGERDE DUITSCHE
JODEN.
Het Soer. Hbl. heeft aan boord van de
Joh. van Oldenbarneveldt in de haven van
Soerabaja een onderhoud gehad met 11
Duitsch-Joodsche passagiers, wien door den
adingsvergunning ge
ls te Belawan maak-
kenaren geen bezwa-
kijkje in de koloniën
|i nemen. In Batavia
anders. De ontsche
pingsambtenaar dorst de verantwoordelijk
heid van een visum niet op zich te nemen
waarop hij terugkwanï met een immigratie
ambtenaar, die, verklarende, dat in Ned.-
Indië geen onderscheid wordt gemaakt tus-
schen ras en nationaliteit, niettemin van de
11 personen wenschte, dat zij pen bewijs
zouden teekenen, dat zij niet-Ariër waren.
Toen een van de passagiers, die uitste
kend Hollandsch spreekt, nog iets in het
midden wilde brengen, kreeg hij ten ant
woord: „Ik kan u niet anders zeggen, dan
dat wij menschen als u niet aan land la
ten".
Wie de passagiers zijn.
Behalve de heer K. uit Weenen, de derde
klasse passagier, wiens bestemming Singa
pore was, doch daar werd geweigerd, heb
ben de overige passagiers rondreisbiljetten
op 100 dageen tickets, zoodat de terugreis
reeds is voldaan.
In de eerste klasse reist de heer B. uit
Berlijn met vrouw en een jongen van 17
jaar. De heer B. is lid van een expeditie
firma, die een kantoor in Londen heeft en
op wiens pasjoort een visum voor vestiging
in Engeland is vermeld. De heer B. spreekt
uitstekend Hollandsch, zijn moeder is een
Hollandsche en zijn zoon gaat te Amster
dam op de H.B.S. Zij willen den zoon iets
van Indië laten zien en vestigen zich na
deze reis in Londen.
De heer Simon, eveneens een eerste klas
se passagier, toonde ons zijn toelatingsbe
wijs voor de Vereenigde Staten. Zijn bagage
is reeds naar San Francisco en de terug
komst in Europa gaat hij met de Manhat
tan van Havre naar de Vereenigde Staten.
De andere passagiers hebben gewone
Duitsche paspoorten en deelden ons mede
eveneens op vacantiereis te zijn.
Nadere mededeelingen.
De redacteur van het Soer. Hbl. te Ba
tavia heeft op het departement van justitie
inlichtingen gevraagd over het standpunt
dat in het algemeen tegenover vluchtelin
gen wordt ingenomen en de motieven daar
toe.
Hij vernam allereerst, dat er geen be
paald standpunt bestaat. Elk geval wordt
op zichzelf beoordeeld.
Soms is een beslissing niet gemakkelijk:
grensgevallen zijn geen uitzondering en een
beslissing zoowel naar den eenen als naar
den anderen" kant kan in dergelijke om
standigheden te verdedigen zijn.
In het geval van de elf passagiers van de
„Oldenbarneveldt" echter wees allies erop.
dat de ontscheping onder geen voorwaarde
toegestaan zou kunnen worden.
Er is over geklaagd, dat de immigratie
dienst toch niet in het belang van Judië
handelde, door dezen reizigers te weigeren,
een „toeristisch" bezoek aan Ned. Indië te
brengen, terwijl er ook op gewezen is. dat
verschillende der elf vluchtelingen geldige
visa voor Engeland en Amerika bezaten.
Kan men in ernst aannemen, aldus werd
opgemerkt, dat een vluchteling, die onmid
dellijk in Engeland of Amerika toegelaten
kan worden, en trachten moet, zich buiten
zijn geboorteland een nieuw bestaan te ver
overen, van het weinige geld, dat hij heeft,
eerst nog een toeristisch bezoek aan Indië
brengt? om de Preanger en Bali te zien
Wat gebeurt er nu, indien men dergelijke
vluchtelingen voor korten tijd toelaat?
Men kan er zeker van zijn, dat zij op den
aangegeven datum niet vertrekken. Dan be
ginnen voor den immigratiedienst de moei
lijkheden. Een algemeene vreemdelingen
dienst, die toezicht houdt op de hier te lan
de vertoevende vreemdelingen, is er nog
niet. Bestuur en politie moeten dus in den
arm worden genomen om den man op te
sporen.
Tenslotte kan er voor het bezoek var. de
elf passagiers der van Oldenbarneveldt
maar één aanneemlijke verklaring gegeven
worden, zij kwamen hier om te trachten,
een nieuw bestaan te vinden.
Hebben zij voldoende middelen achter
zich? Niemand weet het. Men weet alleen
dat het tegenwoordig wel heel moeilijk is.
geld uit Duitschland te krijgen. De contan
ten, die zij bij zich hebben, zijn dus op een
of andere wijze uit Duitschland gesmok
keld, of zijn verkregen uit de afwikkeling
van transacties, welke zij nog in het bui
tenland hadden loopen. Aan dat geld komt
natuurlijk zeer spoedig een eind.
Dat het meerendeel van de elf vluchte
lingen voorzien was van 'n retourticket be
wees niets ten aanzien van hun „toeristi
sche bedoelingen. De stoomvaartmaat
schappij had, om zelve gedekt te zijn, van
deze passagiers geeischt, dat zij een retour-
passage namen, ook in de oogen der „Ne
derland" waren dit dus blijkbaar twijfel
achtige gevallen.
Trouwens, in Nederland wordt aan der
gelijke vluchtelingen den toegang thans
ook geweigerd, hoeveel te meer reden is er,
om in een koloniaal land zeer voorzich
tig te zijn met het verleenen van asyl aan
vluchtelingen, die in Indië arbeid hopen te
vinden, terwijl elke nieuwe tewerkgstel-
ling van vreemdelingen hier verboden is.
Italië en de rassen
leer
EEN PREDIKATIE VAN KARDINAAL
SCHUSTER VAN MILAAN
„Een anti-Romeinsehe ketterij"
In de Dom van Milaan heeft
Kardinaal Schuster, Aarts-bisschop
van Milaan, Zondag 1.1. een in
drukwekkende toespraak gehou
den, waarin hij de rassenleer ver
oordeelt en de mystieke beteekenis
van de eenheid der Kerk in het
Bloed van Christus uiteenzet.
Uit deze predikatie laten wij
hier enkele merkwaardige passa
ges volgen:
„In het buitenland is een soort ketterij
ontstaan, die bijna overal voortwoekert, en
die niet alleen de bovennatuurlijke funda
menten van de Katholieke Kerk aantast,
maar de hoogere opvattingen over individu,
natie en vaderland materialiseert in het
menschelijk bloed, die aan het menschdom
iedere hoogere geestelijke waarde ontkent,
en die aldus een niet minder groot inter
nationaal gevaar vormt dan het bolsjewis
me".
Na te hebben uiteengezet wat deze soort
ketterij, n.l. de rassenleer, verkondigt, gaat
Kardinaal Schuster aldus voort:
„In naam van deze mythe van de twintig
ste eeuw worden vandaag de afstammelin
gen van Abraham uit het Derde Rijk ver
dreven, en tegelijk wordt de eenig geopen
baarde godsdienst bestreden. Zullen de af
stammelingen van Augustus en Varus mor
gen niet zien, hoe krachtens dezelfde be
ginselen de uitmoording der Romeinsche
legioenen in het Teutoburger-woud op
nieuw geschiedt?
Men spreekt overal over de vredeswil,
om een internationaal conflict te vermijden
Maar vormt die philosoie uit het Noorden,
die theosofie en politiek tegelijk is ge
worden, misschien niet de vuurgloed, waar
in de wapens voor een toekomstigen oorlog
gesmeed worden? Dat zal het uur zijn
waarvan in het Evangelie geschreven staat:
Het eene volk zal zich tegen het andere
verheffen, en het eene rijk tegen het an
dere".
Na te hebben aangetoond, dat het rassis
me in strijd is met de katholieke leer der
erfzonde, wijdt de Aartsbisschop van Mi
laan uit over onze eenheid in het Bloed
van Christus. Deze eenheid vindt haar
hoogste uiting in het H. Sacrament van
Zijn Lichaam en Bloed.
De H. Eucharistie belichaamt de mystieke
eenheid van iederen Christen met den
Christus en van de christenen onderling.
De ethnologische verschillen in de menscn-
heid worden oneindig ver overtroffen door
den eenen geest van Christus, die ook het
lichaam der Kerk één maakt en levend.
„Er kunnen nationale; yerschillen zijn in
politiek en economie ^aldus vervolgt Kar
dinaal Schuster maar.de Kerk doet niet
aan politiek of aan sociale economie. In de
Kerk bestaat geen rassenonderscheid. In
de samenstelling van het Mystieke Lichaam
de Kerk, bestaan volgens de woorden van
St. Paulus geen Grieken en geen Scythen,
maar enkel de nieuwe mensch, de „nova
Creatura", de Christus, levende in den
Christen".
Nazi-aanval op de
Kath. Kerk
„GEEN KERKELIJKE STAAT IN
DUITSCHLAND".
Schandelijke aantijgingen.
„Wij kunnen niet dulden, dat de
Kerk Duitschen bodem aan haar
eiland toevoegt. Haar eiland mag
niet van deze wereld zijn".
Het laatst verschenen nummer van het
officieel orgaan der S.S. „Das Schwarze
Korps" van 17 November publiceert een
schandelijke aanval op de Katholieke Kerk.
Vooreerst meent het blad, dat de katho
lieke politiseerende geestelijkheid zich tot
doel heeft gesteld, de geloovigen in een
geestelijke, cultureeel en wereldbeschou-
wende „splendid isolation" te leiden; dit zou
duizenden malen bewezen zijn.
„Van den Paus af, die door zijn verkon
diging van het universeele katholieke ras
het door God gewilde onderscheid tus-
schen de volkeren loochent, tot den klein
sten Hetzpaap, die voor enkele zwakzin
nige vrouwtjes het aardsche leiderschap
van Christus proclameert, bouwen zij allen
tezamen aan een eigen wereld, die niets
anders wil zijn dan een eenzaam eiland,
een vreemd lichaam in het Duitsche volk.
Onder alle levensuitingen van het voll:
blijven zij koud en ongevoelig. De geeste
lijke cultuur, christelijke kunst, christe
lijke literatuur, christelijke wplvaart en
zelfs een christelijke moraal. Al deze be
moeiingen worden het meest treffend ge
symboliseerd in den Weenschen Kardi
naal, die zich in een uitbarsting van dwa
ze grootheidswaanzin door besteld groot
stadsgepeupel zelfs met eigen gepatenteer-
Dit nummer bestaat uit
vier bladen.
VOORNAAMSTE NIEUWS
Buitenland
Het Britsch-Italiaansche accoord is gis
teren in werking getreden. (2de blad).
Internationale hulp aan de Joodsche
vluchtelingen wordt overwogen. (2de
blad).
Engeland en Frankrijk geven te kennen,
dat zij geen afstand van koloniaal gebied
aan Duitschland overwegen. (2de blad).
Uit Weenen wordt meegedeeld, dat er
vermoedelijk geen proces tegen Schusch-
nigg zal worden gevoerd. (2de blad).
Binnenland
Interpellatie in de Tweede Kamer over
de maatregelen van minister Goseling ten
aanzien van de wilde busdiensten. (2de
blad).
De Rijksmiddelen brachten over de eer
ste 10 maanden van dit jaar 9 millioen
meer op dan de raming. (1ste blad).
Voor toelating van iederen Joodschen
vluchteling is een speciale ministerieele
beslissing noodig. (1ste blad).
de katholieke spreekkoren liet vieren: „Wij
willen onzen Kardinaal zien!" of „Wij dan
ken onzen bisschop
Wat het lijfblad van den Fuehrer eigen
lijk wil, wordt in een volgende passage
over het kerkelijk bezit duidelijk:
„Als de kerkelijke bezitters liberalisti
sche ondernemers blijven, als zij geen ver
plichtingen voelen tegenover het volk, als
zij een groot gedeelte van den Duitschen
bodem onttrekken aan de volkseconomie,
alleen omdat zij niets kunnen presteeren,
omdat werken voor hen niet noodig is,
dan sluiten zij voor het Duitsche volk een
gedeelte van zijn levensbeginselen, van
zijn grondstofbronnen en zijn productie
plaatsen.... Wij kunnen niet dulden, dat
de Kerk Duitschen bodem aan haar een
zaam eiland toevoegt. Haar eiland mag
niet van deze wereld zijn."
Het Schwarze Korps zou graag zien, dat
deze Kerkelijke Staat ten gunste van de
nationaal-socialistische staat geconfisceerd
zou worden. En daarom worden de econo
mische en moreele toestanden in katholie
ke kloosters op de meest pornografische en
verderfelijke wijze geschilderd. Daartoe
dienen slagzinnen als „Wraakroepende-toe
standen" „Teugellooze zwijnerij" enz.
Ten slotte komt het blad regelrecht voor
zijn wenschen uit:
„Zouden deze voorbeelden niet overtui
gend werken, dan kunnen wij er nog meer
brengen. Tezamen bewijzen zij, dat de
volksvijandige, zedelijk bedorven, staats-
vijandige en misdadige geestelijkheid on
willig of niet in staat is, het Duitsche volks
vermogen te besturen en economisch de
belangen er van te behartüfeen. Als men het
aan hen ontneemt, dan ontneemt men hen
niets, waarop zij rechtens aanspraak kun
nen maken. Want zij hebben eens van hun
landheeren deze stichtingen in trouwe han
den ontvangen, om het volk en het land te
dienen, maar niet om het volk te schaden,
en in geen enkel geval om een onchriste
lijk en ongebreideld leven van slemppar
tijen te leiden.
Een dergelijke „Kerkelijke Staat" kan in
Duitschland niet langer bestaan."
Deze schandelijke laster en infame op-
hitserij geschiedt in Duitschland onder toe
lating en goedkeuring der hoogste autori
teiten!
't Is een hemeltergende schande!
UITSCHAKELING DER JODEN IN
DANTZIG.
Geen onderscheid tusschen Duitsche en
Poolsche Joden.
DANTZIG, 17 Nov. (A.N.P In een be
drijfsvergadering der firma gebr. Heyking
heeft gouwleider Foerster verklaard, dat
Dantzig thans maatregelen zal nemen om
de Joden uit te schakelen. Deze maatrege
len zullen in overeenstemming zijn met de
Neurenbergsche wetten. Er zal geen onder
scheid worden gemaakt tusschen Joden van
Duitsche of Poolsche nationaliteit.
De Dantzigsche regeering zal ook maat
regelen nemen tegen ongewenschté immi
gratie uit Duitschland en Polen.
imxgraiieaienst een ïap
geweigerd was.
Zoowel te Sabang ail
ten de immigratie-amfc
ren en hebben zij eenf
van Nederland mogen
was het direct geheel