VOOR ONZE ZIEKEN.
De Oxford-groep en haar idealen
1 d BENDER "iP
Laatste berichten
Burgerlijke Stand
MARKTBERICHTEN
WOENSDAG 16 NOVEMBER 1938
DE LEIDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAG. 3
Heldere uiteenzetting en beoordeeling
door Pater Piket S.J.
Wij weten, dat ,,De Leidsche Courant" in zeer vele gezinnen
een gewaardeerde huisvriend is, dien men ongaarne zou missen.
En toch kunnen omstandigheden zich voordoen, dat men dezen
huisvriend, hoe ongaarne ook, moet missen. Wij bedoelen het
geval, dat een der volwassen huisgenooten in een ziekenhuis
wordt verpleegd en het bezwaarlijk is, hem eiken dag „De Leidsche
Courant" van den vorigen dag te bezorgen.
Om aan dit bezwaar tegemoet te komen zijn wij bereid, aan
abonné's op „De Leidsche Courant" of aan volwassen familieleden,
huisgenooten van abonné's, die in een ziekenhuis (niet sanato
rium) worden verpleegd, iederen dag een exemplaar van ons blad
te doen toekomen zoolang zij als patiënt zijn opgenomen.
Om dit mogelijk te maken, dienen de abonné's, die van deze
gelegenheid gebruik willen maken, ons schriftelijk op te geven: den
naam van oen patiënt en van het ziekenhuis, nummer of naam
van de zaal of kamer, alsme'de den vermoedelijken duur van de
verpleging.
Aan deze bezorging zijn voor onze abonDÓ's geen extra
kosten verbonden.
Wij wachten aan ons kantoor gaarne schriftelijke aanvragen in.
DE DIRECTIE.
N.V. De Leidsche Courant
-Mannborg Pianochord-
is door zijn voor
namen eenvoud
en beschaafd toon-
karakter nog steeds
de meest gewilde
kleine piano.
Prijzen van f 360.- af
mm A'dam - Rotterdam - Arnhem - Breda
„PETRONELLA" VIERT FEEST.
Morgen hoopt mej. de wed. C. de Grauw,
Beestenmarkt 42, Leiden (Parkeerterrein
Steenstraat) den dag te herdenken, dat ze
30 jaar geleden in dit pand een Melksalon
opende, tevens studentenpension. Gezien
hear groot aantal cliënten van binnen en
buiten de stad, in den loop dier jaren ver
kregen, zal het haar dien dag niet aan ge-
lukwenschen ontbreken. Ze telt vele cliën
ten die haar zaak reeds 30 jaar met een
bezoek vereeren, wel een bewijs, dat mej.
de Grauw haar zaak met kennis drijft.
Onder de studenten, en dit zijn er velen,
heeft ze het genoegen mogen smaken om
den naam van Petronella te verwerven, en
het is voor velen aangenaam om hun Pe
tronella morgen met een bezoek te mogen
vereeren, daar menig student in dit huis
zim studentenjaren, onder de moerlijke
zorg van Petronella heeft doorgebracht.
Het zal haar dan ook dien dag aan belang
stelling bij dit dubbel jubileum niet ont
breken en wij wenschen haar nog vele ja
ren van geluk.
HET 75-JARIG BESTAAN VAN DE
AARTSBROEDERSCHAP DER
H. FAMILIE
De feestelijke viering in de Stads
gehoorzaal
Nadat Zondag op plechtige wijze het feit
van het 75-jarig bestaan der H. Familie-
Congregatie kerkelijk gevierd was in de
Parochiekerk O.L.Vr. Hemelvaart en St.
Joseph, vond gisteravond in den foyer der
Stadsgehoorzaal de feestelijke viering
plaats. Ook nu.was de belangstelling weer
buitengewoon groot en de foyer was tot de
laatste plaats bozet met feestvierenden. De
hoogeerw. heer Deken Homulle gaf blijk
van zijn hooge belangstelling, terwijl de
eerw. heeren Verhoofstad en Lausbergen
bericht van verhindering hadden gezonden.
De avond werd geopend, zooals het in
Katholieke kringen de gewoonte is met
den Christelijken groet, waarna de weleerw
heer P. J. J. Hofstede het welkomstwoord
sprak, en de aanwezigen op wijzend, dat
de tijden in 25 jaar veel veranderd zijn.
Immers toen spr. eens bladerde in het pro
gramma van 25 jaar geleden werd hij ge
troffen door het feit. dat toen in dezelfde
stadgehoorzaal het 50-jarig bestaan werd
herdacht, waarbij de feestrede werd uit
gesproken door den zeereerw. heer J. P
Huibers, leeraar aan het sem. te Voorhout
er. oud-directeur van de H. Familie, thans
Bisschop van Haarlem. Maar spr. wil niet
over deze veranderingen praten en ook
geen lange feestrede uitspreken, doch vol
staan met de jubelarissen nogmaals hulde
te brengen voor hun grooten trouw in de
afgeloopen jaren betoond, hen tot voorbeeld
stellend aan de talrijke jeugdige personen
in de zaal en deze aansporend om zich op
te geven als lid. De vrede van Christus
zal dan bij ieder van hun en in hun gezin
heerschen. Hierna was het woord aan de
Sc. Odo-koorknapen, die onder bekwame
leiding van den weleerw. heer E. A. M.
Paap op de bekende, d.w.z. goede wijze,
de spits van den avond afbeten door een
aantal liederen ten gehoore te brengen, die
een dankbaar applaus oogstten.
Daarna was aan de beurt de all round
artist Henri Nolles, die met een praatje en
een liedjes vlug de volle aandacht had om
daarna eenige goochelkunsten te vertoo-
nen, die boven het begrip van de aanwezi
gen gingen maar dat was dan ook de be
doeling.
Na een korte pauze kwamen de St. Odo-
knapen weer ten tooneele om wederom een
vijftal composities te zingen w.o. de zeer
bekenden en geliefden „Jongens van nu",
en „Met muziek door het leven"-. Waarna
het applaus de vorm van een ovatie kreeg.
Inmiddels was ook toch nog gekomen
den oud-directeur der H. Familie, de wel
eerw. heer P. Verhoofstad, die met een
warm applaus begroet werd.
Na de St. Odo-knapen was de hof-artist
Henri Nolles weer de man die, trots dat hij
danig op de vingers werd gekeken, nie
mand kans gaf om zijn kunsten te door
gronden.
Het slot werd verzorgd door mej. Marina
van Goudzwaard met haar sprekenden en
zingenden Piccolo.
Het werd een waardig sluitstuk.
Deze goedgeslaagde feestavond werd be
sloten met het zingen van het Vaandellied,
waarna allen voldaan huiswaarts keerden.
'n Kwade kans..tl
In uw wagen moet u niets wagen....
autorijden mag geen kansspel zijn:
op den weg moet u het zéker weten!
IN HET GEBOUW
ST. WILLIBRORD TE
OEGSTGEÊST.
Op initiatief van Pastoor J. J. C. M.
Looyaard, in overleg met de „Katho
lieke Actie voor God", was gisteravond in
het gebouw „St. Willibrord" een bijeen
komst belegd, toegankelijk ook voor an
dersdenkenden, op welke bijeenkomst Pater
Piket S.J. een lezing heeft gehouden over
de Oxford-beweging.
Voor dezen avond bestond groote be
langstelling, ook van niet-Katholieke zijde,
zoodat Pastoor Looyaard, in zijn openings
woord, schertsend verklaarde, dat het ge
leek op het Utr rhtsche congres van de
Cxford-beweging, verleden jaar gehouden.
Pater Piket, zijn lezing aanvangend, zei-
de, dat de Oxford-beweging (niet te ver
warren met de Oxford-beweging van New
man e.a.), in het geestelijk réveil onzer
dagen een voorname plaats inneemt. In
weinige jaren tijd heeft zij honderdduizen
den over de geheele wereld en vooral de
jongeren weten te enthousiasmeeren. Al
mogen wij ons niet laten overrompelen
door de modern-opgezette propaganda en
Amerikaansche reclame, niet voorbij gezien
mag worden de zeer groote invloed, die
de Oxford-groep tot in de allerhoogste
kringen ook hier te lande heeft, getuige de
verklaring van Minister Patijn, waarin deze
o.a. schreef: „De Oxforü-beweging wil, dat
het gansche Nederlandsche volk luistert
naar God".
Ook cultuur-historisch is de Oxford-groep
een feit van beteekenis; immers, de onge
meen snelle verbreiding met behulp van
de moderne techniek is een echt teeken des
tijds.
Stichter en naam.
De stichter, Frank Buchman, Zwitser van
geboorte (1878), doch Amerikaansch staats
burger, heeft zeer diep zijn persoonlijk
stempel op deze charismatische beweging
gedrukt. Er is een sterke overeenkomst tus-
sehen de eigen gewaarwoordingen en bé-
levenissen van den stichter en de richtlijnen
van zijn „groep". Tijdens een bezoek van
Keswick in. Engeland had Buchman een
visioen, ten gevolge waarvan hij zich ge
heel over gaf aan de leiding van den
h. Geest, en hij zich gedreven voelde tot
„getuigen" van het nieuw-ontdekte levens
geluk. Hij won vele aanhangers, bizonder
ook onder studenten. Tijdens een missio-
neerende uitzending van Oxfordsche stu
denten in Zuid-Afrika ontving de beweging
in de pers aldaar den naam Oxford-bewe
ging, welke naam door de geheele wereld
is overgenomen. De beweging is thans over
bijna alle landen van de wereld verspreid.
Het doel.
Het doel van de Oxford-groep is groot en
wijdsch: de algeheele toewijding van het
particuliere en openbare leven aan de ver
vulling van Gods wereldplan. De ellende
van deze wereld zal worden uitgebannen,
als de menschheid terugkeert tot God. Op
de voorgrond staat de bekeering van den
individueelen mensch. De Oxford-groep wil
geen nieuwe leer en allerminst een nieuwe
secte zijn. Zij wil slechts, dat. iedereen zijn
eigen godsdienst voor 100% beleeft.
Het viervoudig voimaaktheicls-
ideeal.
De Oxford-groep beweert.geen „leer" te
hebben en zich zorgvuldig te onthouden om
•theorie en theologie. Zij predikt een vol
maaktheids-ideaal van absolute eerlijkheid,
reinheid, onzelfzuchtigheid en liefde.
En de methode om het te be
reiken.
Dit ideaal h.i. kan bereikt worden door
overgave aan God (surrender), getuigen
en schuld-bekennen (sharing), vergiffenis
en goed-maken (restitution) en door on-
aerwerping aan de goddelijke leiding (gui
dance).
Het „getuigen".
Over het „schuld-bekennen en getuigen"
zeide spr., dat het eerste plaats heeft tegen
over een goed en vertrouwd vriend, het
tweede voornamelijk op de „house-parties".
In deze zonde-belijdenis constateerde spr.
echter (met citaten ondersteund) een te
puur-menscheljjke waardeering van de
zunde. De gevaren, uit deze zonde-belijde
nis voortvloeiend, zijn reeds in de practijk
gebleken.
Het getuigen (waarbij men omtrent zijn
fouten niet in bizonderheden afdaalt) is
het groote zendingsmiddel van de groep.
Men belijdt sommige zonden en getuigt van
zijn veranderde levenshouding.
Het goedmaken en vergiffenis vragen,
als openlijke breuk met den band dei-
zonde, heeft, hoewel goed-bedoeld, door hett
onoordeelkundige vergiffenis vragen, "ook
al veel stukken gemaakt.
De overgave en de goddelijke
leiding.
Door de „surrender", de overgave aan
God, wil men een volledige breuk met „ons
oude zelf" bereiken, om zijn leven door
God te laten leiden en zich doorloopënd be
wust te zijn van Christus' tegenwoordig
heid.
Door de „guidance" aanvaardt men den
H Geest als zijn eenige gids. Deze „gui
dance" is het kernstuk, de grondwaarheid
en de grondwet van de Oxford-groep. De
inspraken van den H. Geest worden het
best beluisterd in den vroegen morgen,
gedurende de quiet time", als men zich
zelf rustig neerzet om de stem van den
H. Geest te vernemen.
Katholieken kunnen er iets van
leeren.
Dankbaar moet erkend worden het vele
goede, wat met dit eenvoudig-geformuleerd
levensprogram is gesticht.
Ook in Nederland is de invloed der be
weging groot, ofschoon ook velen weer te
leurgesteld worden. Voor vele mondaine,
in stof-vergoding verzonken menschen is
de beweging een keerpunt in het leven
geworden. Van hun enthousiasme en apos
tolisch élan kan ook menig Katholiek iets
leeren. Zeggen we niet al te gemakkelijk:
in ons geloof hebben we dat alles, en be
ter om dan over te gaan tot de orde
van den dag?
De woorden van Pius XI in de ency
cliek „Caritate Christi compulsi" (1932),
dat „een machtige storm van den H.
Geest ove±- de wereld raast", geldt zeer
zeker bok voor de Oxford-groep. Wanneer
zij God beminnen en te goeder trouw die
nen, zijn ook zij tempels van den H. Geest
en ledematen van het Mystieke Lichaam
van Christus ook al zijn zij onvol
groeide ledematen. Het is Katholieke
plicht hen als onze broeders met liefde
te bejegenen.
Maar bij alle waardeering....
Dit is echter slechts één pool van onze
Katholieke gedragslijn. De andere pool is
deze: dat men bij alle waardeering van
het Christelijk erfgoed, dat wij ook in de
Oxford-groep vinden, stelling moeten ne
men tegen de dwaling.
Dit is ten opzichte van de Oxford-groep
dubbel noodzakelijk, omdat zij buitenge
woon verzoenend staat tegenover de Kerk,
en vervolgens wegens de schijnbare over
eenkomst (biecht, meditatie, vertrouwen
in de Voorzienigheid en gehoorzamen aan
ingevingen H. Geest noemde spr. „oude
bekenden").
De Oxford-groep meent bovendien een
algemeene opdracht te hebben ontvangen
en daarom is een wooïd van critiek niet
overbodig.
is ernstige critiek en onthouding
geboden.
Spr. zal geen critiek leveren op de prak
tische beleving van de Oxford-beweging,
doch op het leerstellige. Ofschoon de Ox
ford-groep verzekert geen dogma's te heb
ben, ontkent spr. dit ten stelligste. De Ox
ford-groep heeft dogma's (God, Christus,
H. Geest, Bijbel enz.) en ook ècht-protes-
tantsche dogma's (vrije onderzoek H.
Schrift en de opvatting omtrent de over
gave aan God, welke in feite niets anders
is dan de „bekeering" bij de Methodisten)
In 't bizonder wees spr. op het plotselinge
„revolutionaire" van de „overgave van
God", in tegenstelling tot de Katholieke
leer, die beklemtoont de langzame en ge
leidelijke werking der genade. Spr. gaf
de Oxford-groep in overweging de heili-
gen-levens inderdaad door God bestuur
de levens te bestudeeren.
Daaruit zou blijken, dat over 't algemeen
slechts langs den weg van langdurige zelf
verzaking een ménschenleven geheel-en-
al in overeenstemming met Gods Wil ge
bracht is.
De Oxford-gïoep vertoont ook liberaal-
protestantsche karaktertrekken; door hun
naturalisme loochenen zij de gevolgen van
de erfzonde.
Doch behalve deze dogma's, heeft de
Oxford-groep één centraal dogma, het
a. b. c. der volmaaktheid en haar oogap
pel, welke ook in Protestantsche kringen
verzet uitlokt, n.l. de divine guidance,
de gemakkelijkheid van het luisteren
naar de uitspraken van den Heiligen
Geest. Wel zijn de Protestanten in
hooge mate subjectivistisch (persoonlijke
inspiratie door dén H. Geest), maar de in
spiratie is bij hen gebonden aan den Bij
bel. Doch de Oxfotd-groep maakt van den
H. Geest als 't ware een internationaal
radio-station: men sluit de oogen en luis
tert, wat de H. Geest te vertellen heeft.
Ook verzet in protestantsche kringen.
Voor protestantsche kringen is dat iets
ongewoons en ongehoords. Feitelijk ech
ter is het niets anders dan de uiterste ge
volgtrekking van het protestantsche indi
vidualisme en subjectivisme.
Een kardinale „leemte"!
Voor Katholieken is aansluiting, gelijk
uit deze uiteenzetting blijkt, niet toege
staan (veroordeelingen door den bisschop
van Straatburg en door den kardinaal
aartsbisschop van Westminster).
Behalve de dogmatische verschillen,
blijft bestaan het overheerschende indiffe
rentisme (alle godsdiensten zijn even goed)
en vooral de vaagheid en stilheid der be
weging over de verlossing van de erfzonde
door Jezus Christus, den God-mensch. Op
•dat kardinale punt van onze geloofsleer is
de leemte in de Oxford-groep zoo groot,
dat volgens sommige beoordeelaars uit
aien hoofde de Oxford-groep niet eens
meer positief-Christelijk genoemd mag
worden.
Spr. besloot zijn lezing met het goede
te erkennen, door de Oxford-groep gesticht
en haar ten leering stellend aan de Katho
lieken in haar methode en vrijmoedig ge
tuigen.
Van de gelegenheid tot vragen stellen,
werd door verscheidene toehoorders ge
bruik gemaakt. Zelfs de Bijbel kwam op
tafel! De opgeworpen moeilijkheden wer
den door pater Piket verhelderd, waarna
Pastoor Looyaard de bijeenkomst sloot met
een dankwoord aan spreker en gehoor.
HET GOUD DER OOSTZEE:
BERNSTEEN.
Wanneer de stormen de golven in de
Oostzee hoog en woest op doen bruischen,
dan denken de bewoners van Noord-
Duitschland aan het sprookje van het be-
tooverde goud, dat de moeders van alle
generaties op haar beurt weer aan haar
kinderen vertellen. Van het eeuwige ster
ven en herleven der natuur.
Geweldige natuurcatastrophen hebben
zich voltrokken en waar eenmaal in het
tertiaire tijdperk de toppen der oerouden
dennen ruischten, bevindt zich thans de
Oostzee, en op den bodem ligt het gele
goud, barnsteen, genaamd.
De boomen, die eertijds in de onmete
lijk groote wouden hun toppen zachtkens
op en neer deden wiegen, zijn lange
eeuwen reeds verdwenen, maar de hars
is bewaard gebleven. De woelende golven
werkten dezen schat van den bodem los
en voerden hem mede naar de Oost- en
West-Pruisische kusten. In den loop der
jaren hebben de bezoekers en bewoners
van de Samlandkust dit barnsteen menig
maal na den vloed op het strand gevon
den en de barnsteen-visschers visschen
het met hun langgesteelde netten na
moeizaam werken op.
In Palmnicken wordt het meeste barn
steen gevonden en geweldige aardmassa's
worden door groote baggermachines naar
omhoog gewerkt, waartusschen deze mooie
steen grauw en onaanzienlijk verborgen
is. Eerst na de bewerking door des mees
ters hand straalt het in zijn lichtende
reinheid van kleur, zooals het eenmaal
uit het binnenste der reuzenboomen van
de oerwouden werd afgescheiden.
Heeds in de oude tijden is barnsteen
een uitvoermiddel van groote beteekenis
geweest en in de Oostersche landen
schreef men hieraan gelukbrengende
krachten toe. Men zag zoowel in de bid-
kettingen als in de overwinning brengen
de amuletten barnsteen aangebracht. Men
schrijft er allerlei krachten aan toe en
het dragen ervan zou, zoo wilde het
volksgeloof, ziekte voorkomen. Deze ge
heimkrachten zijn niet te verklaren, wèl
echter zien wij de mystische werking er
van, waarmede deze steen omgeven
wordt, wanneer wij een ketting van licht
of donker gekleurd barnsteen door de
lichtstralen laten beschijnen.
Armbanden, kettingen, broches, han
gers, pijpen, dit alles maakt men van de
eeuwenoude stukken hars, al naar gelang
van de grootte der stukken, die men uit
de diepe aardlagen weet te putten.
Menigmaal ziet men sieraden van barn
steen, die in hun binnenste nog duidelijk
te zien geven, afkomstig uit de bosschen,
die zich eeuwen terug in dit Noordelijk
deel van het land onzer naburen bevon
den.
WIELRIJDER DOOR AUTO AANGE
REDEN EN GEDOOD
Gisteren is op den Muiderstraatweg ter
hoogte van den Vechtbrug de 74-jarige E.
van Harten uit Abcoude, die per rijwiel
den voorrangsweg wilde overstaken, door
een personenauto aangereden.
H. werd van zijn fiets geslingerd E. vrij
wel op slag gedood
Het stoffelijk overschot is per zieken
auto naar het lijkenhuisje te Muiden ver
voerd.
LEIDEN.
Geboren: Wilhelmus Gerardus Joseph,
v. m. W. v. Meegen en C. C. D. Lelie
Martin Jan Hugo, z. v. A. de Groot en J.
Degent Adriana Jeannette Wilfrieda Ma
ria, d. v. L. J. A. Rosdorff en A. Verboog
Elisabeth, d. v. P. J. Melet en M. v. d.
Velden.
Overleden: W. J. B. Hage, hsvr. van
J. A. v. Ingen Schenau 46 j.
R0EL0FARENDS7EEN, 16 Nov. Groen-
tenveiling. Sla 0.30—3.00 per 100 stuks,
spinazie 9 cent per kg., tomaten A 1.05
2 70, idem B 1.25—2.85, idem C 0.75—
2 50, idem CC 2575 cent, idem bonken
1.351.90 per bak.
BOSKOOP, 16 Nov. Bloemenveiling.
Rozen per bos van 10 stuks: Pechtold 80
120 cent, Wendland 4060 cent, Hadley
3045 cent, Claudius Pernet 80112 cent,
Briarcvliff 30—45 cent, Butterfly 40—75
cent, Steward 3045 cent, Wilh. Kordes
8C116 cent, Rosalandia 3570 cent, Flo-
rex 80140 cent, Phoebe 2140 cent, Vier-
landen 80160 cent, Edith Helen 80130
cent, Aug. Noack 2540 cent, Else Poulsen
1524 cent, Gloria Mundi 2035 cent, El
len Poulsen 4055 cent, Paul Grampel 15
30 cent, Rosa Mundi .5080 cent, Mevr.
van Straat van Nes 1218cent, Ingar Ohl-
son 3046 cent, Chrysanten grootbloemig
60110 cent, Chrysanten tros 1022 cent,
Fernettia 3042 cent, Clematis Prins Hen
drik 1.001.30, idem le Coultre 1.10.
AMSTERDAM, 16 Nov. Vee. Ter vee
markt waren heden aangevoerd: 166 vette
kalveren 8088 cent (enkele hooger), 70
78 cent en 6066 cent per kg. levend ge
wicht, 46 nuchtere kalveren 69, 65 var
kens: vleeschvarkens, wegened van 90110
kg. 6162 cent, zware 6061 cent en vette
5960 cent per kg. slachtgewicht. Over
zicht: vette kalveren, korte aanvoer, han-
de1 zeer stug met beduidend hoogere prij
zen, nuchtere kalveren weinig aanvoer,
handel kalm en prijshoudend. Varkens
zeer aorte aanvoer, prijs vleeschvarkens
iets lager.
VEUR, 15 Nov. Eierenveiling Café „Het
Wapen van Veur". Aanvoer: 14046 kippen
eieren 5.355.55, 3150 henneneieren 3.50
4 20, 744 eendeneieren 3.353.50 per
stuk, 216 kippeneieren 4090 cent, 31 een
deneieren 40—70 cent, 162 konijnen 0.20
2.50, 20 duiven 1020 cent per stuk.
R1JPWETERING, 15 Nov. Eierenveiling
R. P. V. Aanvoer 1918 kippeneieren 4.70
6.00, 69 eendeneieren ƒ3.804.00 per 100
stuks, konijnen 0.651.40 per stuk.
KOUDEKERK, 15 Nov. Eierenveiling Kou
dekerk-Rijndijk. Prijzen: Kippeneieren
4.306.00, eendeneieren 3.804.00 per
100 stuks, boter 7075 cent, kaas 2830
ctnt per pond, kippen 6080 cent, hanen
0.80—1.00 per stuk.
WOERDEN, 16 Nov. Kaas. Aanvoer 292
partijen. Met rijksmerk le kwal. 26.50
28en 2e kwal. 22.5025.50, zware 29
Kandel matig.
WISSELNOTEERINGEN
(AMSTERDAM)
8.763/8
1.849/16