"De Liturgie der Kerk] ZATERDAG 22 OCTOBER 1938 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 Een groote vrouw, waar vindt men haar? Kracht van lichaam of van ziel Een treffende wintercampagne De Graal luidt een nieuwe campagne in. Het is de inzet van een nieuw seizoen, waarna er harten van meer jonge vrou wen zullen moeten neigen naar de geeste lijke waarden in dit leven, waarna er meer zielen van jonge vrouwen weer dieper zul len moeten schouwen in de bedoeling van hun leven. Het is de campagne „Sentire cum Eccle sia", een motto door de Interdiocesane Jeugdcommissie dit jaar gekozen als grondprogram voor de Katholieke Jeugd. In deze campagne wil de Graal trachten ln twee opzichten zich één te voelen met de H. Kerk: a. één in de Gemeenschap der Heiligen, één in het Mystieke Lichaam van Christus; b. één ook in het streven der H. Kerk, de wereld meer en meer te doordringen van haar geest. Op deze opgave heeft de Graal haar win- teractie opgebouwd, practisch en pakkend. Zij heeft de uitwerking van deze opgave gezet in de pakkende leuze: „Een groote vrouw, waar vindt men haar?" Dat is dan de arbeid geworden voor den komenden tijd: te zijn een groote vrouw, d.w.z. een vrouw, versierd met de christelijke deug den van eerlijkheid en moed, keurigheid, Ijver encharme. Op waarlijk pakkende wijze wordt in dit gedeelte de Romeinsche oudheid ingescha keld. De deugden van vrouwen, die leefden in de Romeinsche oudheid worden ten voorbeeld gesteld. Geheel de geest van dien tijd wordt opgeroepen. Het zijn The- cla, Felicitas en Perpetua, Praxedis en Pudentiana, Blandina en Tabitha. Anders gezegd: eerlijkheid en moed, keurigheid, ijver en charme. Wat deze deugden inhouden, wordt den leidsters geleerd, wordt de meisjes op het appèl voorgehouden, geheel den winter door. Dat wordt in frissche, moderne acties op zich zelf toegepast. Dan leeren zij, dat ijver is: taai door de moeilijkheden blijven heen werk en, zonder om jezelf te denken. Dan leeren zij, dat moed is, de "kleinig heden te verachten, pal te staan, veel te dragen en je zelf niet te ontzien. Omdat deze tijd met z'n botsingen en meenings- verschillen, z'n onopgeloste problemen en z'n vele zoekende zielen, moedige men- schen noodig heeft. Dan leeren zij, dat eerlijkheid is doorzichtig te zijn, klaar en open, gul en zonder eenige pretentie, iets dat eenvoudig voortvloeit en zonder omwe gen, iets dat goed smaakt en van verkwik kende frischheid is. Dan probeeren zij zich te verlossen van liefdeloosheid, oneerlijke sympathieën en antipathieën, van vitterij en geniepigheden. Dan leeren zij, dat keurigheid is: niet in de eerste plaats uiterlijke correctheid, maar een karaktereigenschap, noodig om andere goede eigenschappen tot hun recht te laten komen. Dan leeren zij, dat charme is: de vrouwe lijke eigenschap van goedheid, de fijne, gracievolle lieftalligheid, welke wordt toe gelicht met die lieve legende van den kunstenaar met het gouden hart Zoo worden deze diepere deugden ge ïllustreerd: met woorden en daden. Met woorden als in dit vers: Zalig is de mensch geschapen, Die in brooze stoff'lijkheid Doode kracht bijeen mag rapen Tot een leven in den tijd. Maar veel zaliger de moed, Die dat leven dan tot licht wijdt, En zoover zijn vergezicht glijdt, Allen begenadend voedt: Zelf zich gevend, langzaam snevend, Die is gul en Goddelijk goed. Maar vooral in daden, in taken, haar da gelijks opgelegd, om zoo te streven naar het ideaal van een waarlijk groote vrouw. Dat zullen de Graalmeisjes dezen winter leeren en daadwerkelijk trachten zich eigen te maken. Deze campagne zegt het aldus: „Het verlangen om te groeien. In ons diepste wezen ligt het gezaaid en geworteld, hecht en kiemkrachtig, grc 'en, hoog en fier als de rechte den op de duintoppen; groeien, rijk en overvloedig als de gulle goudenregen in zomerbloei; gezond en gaaf als de hooge zonne bloem aan tuinranden; eenvoudig en stil als het koren op de akkers; groeien, waar God ons voor gen *:t heeft. Tot wat Hij van ons, jonge vrouwen van dezen tijd, verwacht. En in dit verlangen zien we op naar de vrouwen, die vóór ons waren. Die eenmaal, in hün tijd dat ideaal heb ben volbracht. En die wij nu, in deze cam pagne gaan vragen ons te helpen, in ons streven. Felicitas, Perpetua, Blandina.... „Een groote vrouw, waar vindt men haar?" Maar hoog en ver en stralend uit boven alle, zelf de meest grandiose heiligenfiguur uit alle eeuwen staat Maria, onze Moeder en ons Voor beeld, aan wie we in eerbiedige liefde deze campagne toewijden. Het is geen toeval of mooi gebruik, dat één van de acties in de komende maanden is, dat alle Graalleden op 8 December een bloemenhulde gaan brengen bij Maria, in de kerken van ons Diocees, het hoort tot het wezen van deze cam pagne, dat we aan Maria, de groote vrouw die alle anderen op onnavolgbare wijze overstraalt, die de moedigste, de fijnste, de eerlijkste, de ijverigste, de charmanste vrouw is geweest, die ooit op aarde leefde, de eereplaats geven". En wat hebben wij geleerd, als wij ken nis hebben genomen van deze frissche, ge zonde actie tot verdieping van het leven. Dan hebben wij opnieuw geleerd, dat het optreden van deze beweging naar buiten slechts geschiedt, omdat zij wil zijn een beweging, die past in dezen tijd, maar dat de actie tot geestelijke verdieping der we reld begint bij haar zelf, met .deugd- en karaktervorming der leden en dat deze schoone interne actie even frisch is als wij de Graal uiterlijk zien. Niet lang geleden hebben wij de Olym pische film gezien. En wij hebben een oogenblik verbijsterd gestaan. Niet omdat daar een feest gevierd werd van sport en kracht, omdat daar sportprestaties werden verricht, die duizenden in verrukking brachten, maar omdat wij nooit zoo sterk gevoeld hebben als toen, dat al die sport van jonge vrouwen en jonge mannen bezig was uit te groeien tot een godsdienst als in 't oude heidendom. De teekenen der Grieksche cultuur, de werken der beeld houwers, de helden der sport uit de Griek sche oudheid, welke zij in marmer hadden vereeuwigd, lichaamkracht en lichaams schoonheid, dat alles was het eenige, wat het oog der filmcamera had gezien. Geen van die duizenden dacht aan den Schepper van dat lichaam en het doel van Zijn schep ping. Het olympisch vuur werd door jonge, byna naakte lichamen van Athene naar Berlijn gedragen, het was het vuur der heidensche oudheid, dat Prometheus uit den hemel van haar afgod stal. De laatste fakkellooper droeg het vuur het stadion binnenen in de ademlooze stilte, in de aanwezigheid van tienduizen den klonken er klokken.... als van onze kerken vóór den dienst van God. Toen werd in het staaion het olympisch vuur ontstoken, het vuur, dat ook eens brandde voor de Romeinsche keizers en waarbij heilige martelaren den dood von den. En in de stilte klonk er orgelspel als bij een heiligen dienst. Onder het embleem van dit vuur werd dit sportfeest gevierd. Dat was de bezie ling van de maakster dezer film, alsof er geen twintig eeuwen Christendom zijn voorbijgaan. Wij lezen nu van ontstellende ontkerke lijking. De cultuur van het lichaam is bezig de cultuur van den geest te verdringen. En duizenden zijn er ook in onze rijen die het niet eens bemerken. Zooals Mgr. Peels het zeide tijdens de Studiedagen te Rolduc: „We leven in een verheidenschte wereld. En het ergste daarvan is, dat vele Katho lieken dat niet eens meer merken, dat ze zich langzamerhand er in thuis zijn gaan voelen. Daartegenover staat deze schoonheid, deze verdieping van den geest, deze vor ming van vrouwelijke karakters, deze in prenting van vrouwelijke, menschelijke, na- volgbare deugden. Zij moeten vrouwen worden als Felicitas en Perpetua, Praxedis en Pudentiana, wier namen bewaard ge bleven zijn uit een andere heidensche we reld. Laten wij beginnen met dit te beseffen. Dan zal onze critiek of onze onverschil- ligdheid plaats maken voor overtuigde medewerking. De Graal zoekt waarlijk naar schoone zielen. Zij begint bij zich zelf. En hoopt op anderen. F. S. INTERPAROCHIEFLE ST. JOSEPHSGEZELLEN VEREENIGING TE LEIDEN KEMPERMANFONDS Een vorige maal hebben wy reeds ge schreven over onze financiën en gepleit voor „een nieuw leven inblazen" van ons Kempermanfonds. Wij hebben bij die gelegenheid enkele cijfers naar voren gebracht en wel die cij fers, welke voor het Kempermanfonds van belang zijn; want deze stichting heeft tot doel zorg te dragen voor eigen huis. Waren het alleen deze cijfers maar, och, dan zou den wij niet met de handen in het haar be hoeven te zitten, maarer zijn nog zoo veel andere cijfers, en als wij die getallen hooren dan rijzen onze hare tot bergen. Op den familieraad en ook op onze allereerste bijeenkomst van dit seizoen hebben wij daarover reeds een en ander gehoord, maar het is goed deze cijfers ook eens op papier te zien, dan nemen wy ze beter in ons op. De eindconclusie zal dan zeker bij ieder recht geaard gezel zijn: als het er zoo mee- staat, dan geef ik ook mijn kleine bijdrage; natuurlijk altijd in de veronderstelling, dat gij die kleine bijdrage kunt missen. Ik waarschuw u tevoren: het wordt een dorre opsomming van cijfers. Welnu, wij beginnen, zet uw oogen goed open. Aflossing hypotheek: 150, interest: 520, Centraal verband: 400, subsidies: 200, gas en electriciteit: 400, water: 85, verwar ming: 100, druk en cyclost: 200, belas ting: 160, ontbijten twee maal: 260, schoonhouden gebouw: 170, aflossing schuld gemaakt voor noodzakelijke restau ratie gebouw: 400, tezamen maakt dit al een bedrag vuit van 3045. Daarbij komt dan nog loon bode, nood zakelijke onkosten aan gebouw en inven taris, verder nog diverse kleinere posten. U ziet er gaat heel wat om in onze ver- eeniging en, als wij dan het standpunt blij ven huldigen: wij zijn geen liefdadigheids instelling, moeten dus voor alles onze eigen noodzakelijke uitgaven dekken, dan begrijpt u, dat wij een beroep doen op alle Gezellen ons door de moeilijke jaren heen te helpen. W ij z ij n geholpen, als alle leden, die kunnen, lid worden van het Kemperman fonds. v. Pr. KEGELCLUB „DE POEDELAARS" De Poedelaars vieren Zondag hun 2e lus trum. 10 Jaren bestaan voor een kegelclub. zoo hoorde ik van een van de leden, wil heel wat zeggen. Wij wenschen hun van harte geluk en ho pen, dat zij nog vele jaren inprettigen geest, de kegelsport zullen beoefenen. Het is hun van harte gegund om zich na een week van arbeid op deze wijze te ontspan nen. v. Pr. RETRAITE Jullie hadden het wel begrepen; het on derwerp: „Ik ben Christen", door Pater Sengers van het retraitehuis moest wel een krachtige aansporing inhouden om op re traite te gaan. Wie is nu nog niet overtuigd, niet alleen van het nut, maar ik zou zeggen van de noodzakelijkheid van de retraite? Na afloop kwamen zich dan ook enkele leden aan mij opgeven, zij wilden ook dit jaar op retraite, ik heb hen verwezen naar den huismeester, den ijverigen propagan dist van het retraitewerk in onze Gezellen- vereen iging. Jongens, dit jaar, waarin wij propagan da maken naar buiten, moet een jaar zijn vol activiteit. Ons program beleven, en dus godsdienst vooraan. Godsdienst moet 't fundament, de grond slag van ons leven zijn, daarop gaan wij ons leven bouwen. Als wij dat eerste devies van onze vereeniging „Godsdienstzin" wil len beleven, als wij dat willen maken tot vleesch en bloed, is het dan niet noodzake lijk. dat wij eens een retraite meemaken? Wij moeten zoo nu en dan tot bezinning, tot nadenken komen; en dat bereiken wij het best in een retraite. In het dagelijk- sche leven is er zooveel, dat je in beslag neemt. De meesten moeten den geheelen dag hard voort, hebben zoo weinig tiid in het dagelijksche leven voor God en Gods dienst, en op de Zondagen, als de tijd er wel is, dan is het bij zoovelen aldus: zij gaan naar de H. Mis, maar verder gunnen zij zich geen tijd; sport, spel, ontspanning, dat is het, waardoor zij op die dagen in be slag worden genomen. En toch, er is meer noodig. Sport, spel en ontspanning, de mensch heeft deze noodig, om in de week weer flink te kunnen arbeiden. Maar er is meer noodig dan de zorg voor ons dage- lijksch bestaan, ons natuurlijk leven; wij bezitten ook een bovennatuurlijk leven. Wat doen wij voor dat bovennatuurlijke le ven? Gaat dat misschien wel vanzelf? Heb ben wij daar feiteliik niet veel meer zorg voor: te dragen, omdat het zooveel belang rijker, zooveel noodzakelijker is? Het gaat niet vanzelf, jullie, bent ervan doordron gen. Het dagelijksche leven heeft jullie dat wel geleerd; dat leven, dat bijna heel je nersoon opvraagt, waardoor je zooveel strijd hebt, zooveel moeilijkheden en misschien zooveel zonden. Hebt toch ook zorg voor dat andere leven. Een mooie gelegen heid nadert weer: Onze Kerstretraite. Laten de ouderen, die reeds een of meerdere ma len geweest zijn, maar eens spreken; zij zullen het jullie kunnen vertellen; daar hebbe zij den moed en de kracht gevon den, de ontspanning na zwaren strijd, om dat moeilijke dagelijksche Teven weer te beginnen, als echte Christenen. Daarom, wij rekenen op die oude trouwe Gezellen, wij rekenen op hun propaganda bij de jonge ren, zóódat wij dit jaar de Kerstretraite zonder hulp van buiten bezetten. Jongens, maar dan nu reeds begonnen, stelt het niet uit. N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, geen Credo. Gewone Prefatie. ZONDAG 23 Oct. Twintigste Zondag na Pinksteren. Mis: Omnia. 2e gebed A Cunctis (om de voorbede van de Heili gen); 3e (naar keuze v. d. priester); 4e voor den vrede; 5e voor de uitbreiding van het geloof (wegens de Missiezondag. Zie onder de votiefmissen). Credo. Pre fatie v. d. Allerheiligste Drieëenheid. Kleur: Groen. Ballingen zijn wij in het Babylon van deze wereld. Rampen en kruisen, tegen spoed en wederwaardigheden des levens omringen ons en zijn ons deel. (Offerto rium). Maar toch: Alles, wat God gedaan heeft, dat Hij ons overzendt, 't is recht vaardig, want wij hebben niet naar Zijn geboden geluisterd. Wees ons echter barmhartig, o Heer! (Introitus). Wij wil len onze goede wil toonen. Ons hart is be reid, o God (Alleluja-vers). Niet langer de levensregels van deze wereld tot richt snoer van onze gedragingen, naar Uwe geboden, Uw H. Wil, Uw Wet, o Heer. Moeite zal ons dat kosten, temeer omdat onze dagen zoo boos zijn, d.i. vol gevaren (Epistel). Vertrouwvol evenwel durven wij onze oogen opheffen tot U, Die al wat leeft verzadigt met zegen (Graduale) en door Jesus Christus, onzen Heer en Mid delaar, Die ook de smeekingen van den de vergiffenis vragen van vroegere zon den, de ware hartevrede, de genade U voortaan getrouw te dienen (Gebed en Stilgebed) steeds te gehoorzamen aan Uw geboden (Postcommunio) .Dat zal ons waarlijk gelukkig maken, want het ware geluk is te vinden in den trouwen dienst des Heeren. (Introitus). N.B. Waar wegens de Missiezondag de Hoogmis wordt gezonden voor de Voort planting des geloofs, wordt genomen de Votiefmis: Deus misereatur. Geen Gloria. 2e gebed en laatste Evagnelie v. d. 20sten Zondag na Pinksteren. Credo. Prefatie v. d. Allerheiligste Drieëenheid. Kleur: Paars. MAANDAG 24 Oct. Mis v. d. H. Ra- phaël. Aartsengel: Benedicite. 2e gebed voor den vrede. Credo. Kleur: Wit. DINSDAG 25 Oct. Mis v. d. H.H. Chry- santhus en Daria, Martelaren: Intret. 2e gebed A Cunctis; 3e (naar keuze v. d. priester); 4e voor den vrede. Kleur: Rood. Veel en velerlei folteringen heeft het echtpaar Chrysanthus en Daria voor het bekeeren van veel heidenen tot het ware geloof moeten verduren. Tenslotte zijn zij levend begraven onder een hoop steenen. WOENSDAG 26 Oct. Mis v. d. H. Eva- ristus I, Paus en Martelaar: Statuit. 2e gebed A Cunctis; 3e (naar keuze v. d. priester); 4e voor den vrede. Kleur: Rood. Stapt maar naar den huismeester, hij zal je geheel en al inlichten. Je kunt nu al gaan sparen en als je door omstandigheden, werkloosheid misschien, niet alles kunt betalen, dan helpen wij jullie. v. Pr. KERNGROEP Onze kerngroep komt Maandag 24 Oct. weer bijeen. Wij starten om kwart voor negen precies. Kolpingslijfwacht verschijnt, zooals wij het hebben afgesproken in uni form. Opening en sluiting gebeurt op de afgesproken wijze. De vlaggen staan dus klaar. Dit maal worden de ingezonden vragen behandeld. Denkt er aan, dat de vragen bijtijds worden ingezonden, inleider voor dien avond P. Reizevoort, het onderwerp is nog een verrassing. GECOMBINEERDE COMMISSARISSEN- VERG ADERIN G Een kleine wijziging hebben wij moeten aanbrengen; de gecombineerde vergade ring van commissarissen van de afdeeling gehuwden en gezellen heeft niet Woens dagavond plaats, maar Dinsdagavond. Wij verwachten alle commissarissen. ASPIRANTENBIJEENKOMST Ook deze week zijn de aspirantenbijeen- komsten Woensdag-, Vrijdag en Zondag avond. Laat de belangstelling der jongeren blijven, zooals zij tot heden was. Om ver warring te voorkomen, het is niet de be doeling. dat de aspiranten alle drie de avonden komen, zij komen of Woensdag, of Vrijdag-, of Zondagavond. Op al die avonden wordt hetzelfde behandeld. Om het groote aantal aspiranten en omdat velen de avondschool bezoeken, moesten wij wel overgaan tot drie avonden. 51e STICHTINGSFEEST Zondag 13 en Dinsdag 15 November vieren wij ons stichtingsfeest. De voorbe reidingen zijn in volle gang. Wij doen een beroep op de leden om in alles mede te werken. Wie helpt mede om kaarten te verkoopen? Als ieder van de Gezellen er 5 voor zijn rekening neemt, slaagt onze uitvoering. TOONEEL VOOR JONGEREN Reeds gaven zich zeven jongemannen op voor het tooneel. Zondag bestaat er nog ge legenheid zich bij den Praeses op te geven, dien avond sluiten wij de inschrijving en wij gaan zoo spoedig mogelijk beginnen. DONDERDAG 27 Oct. Vigiliedag voor het feest v. d. H.H. Simon en Judas, Apos telen. Mis: Intret. Geen Gloria. 2e gebed Concede (ter eere van Maria); 3e voor Kerk of Paus; 4e voor den vrede. Kleur: Paars. VRIJDAG 28 Oct. Feestdag v. d. H.H. Simon en Judas, Apostelen. Mis: Mihi auteir. 2e gebed voor den vrede. Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood. De heilige Simon, bijgenaamd „de IJve raar", predikte de leer van Christus in Mesopotamië. Judas, die een brief heeft geschreven, welke behoort tot de H. Schrift, n.l. „de brief v. d. H. Apostel Ju das" en die ter onderscheiding van den verrader, Judas Iscarioth, genoemd wordt Judas „Thaddeüs", doorreisde, het H. Evangelie predikend, Egypte. Later win nen beiden in Perzië zeer velen voor Je sus Christus en sterven daar den martel dood. ZATERDAG 29 Oct. Mis van Maria op een Zaterdag: Salve (Zie onder de vo tiefmissen van Maria, n.l. van Pinksteren tot den Advent). 2e gebed tot den H. Geest; 3e voor de Kerk; 4e voor den vrede; 4e (5e) voor den Paus. Prefatie van Maria (invullen: En U om de ver eering). Kleur: Wit. IN DE GECONSACREERDE KERKEN VAN DE E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Josephina Leroux, Maagd en Martelares; 3e van het Kerkwijdingsoctaaf; 4e voor den vrede; 5e voor de voortplanting des geloofs. MAANDAG. 2e gebed v. h. kerkw^j- dingsoctaaf; 3e voor den vrede. DINSDAG. Mis v. d. Z. Balthassar van Clavasia, Belijdert Os Justi. 2e gebed v. h. Kerkwijdingsoctaaf; 3e v. d. H.H. Chry santhus en Daria; 4e voor den vrede. Credo. Kleur: Wit. WOENSDAG. Mis v. d. Z. Bonaventura van Potenza, Belijder: Os Justi. 2e gebed v. h. Kerkwijdingsoctaaf; 3e v. d. H. Eva- ristus; 4e voor den vrede. Credo. Kleur: Wit DONDERDAG. Mis v. d. 6e dag onder het Kerkwijdingsoctaaf: Terribilis (Zie het Gemeenschappelijke van Kerkwijding. Gloria. 2e gebed v. d. Vigilie v. d. H.H. Simon en Judas; 3e ter eere van Maria (Concede); 4e voor den vrede. Credo. Laatste Evangelie v. d. Vigilie. Kleur: Wit. ZATERDAG. Octaafdag van Kerkwij ding. Mis: Terribilis. 2e gebed voor den vrede; 3e voor den Paus. Credo. Gewone Prefatie. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. BIJEENKOMST JEUGDIGE WERK LOZEN Tot heden zijn wij nog niet geslaagd met een nieuw tehuis. Zoo gaarne zouden wy, zooals verleden jaar een ideaal huis willen om de jeugdige werkloozen, vooral in de komende maanden onder te brengen. Nog maals er is voldoende aangewerkt, maar tot op heden zonder resultaat. Wij kunnen dus ons program, zooals wij ons dat hadden gedacht voor dit jaar, nog niet beginnen. Langer wachten kunnen wy ook niet. Wy zullen daarom Donderdag middag a.s. beginnen. Enkele middagen zal de zaal van de St. Josephsgezellen vereeniging voor de jeugdige werkloozen geopend Maandag-, Dinsdag-, Donderdag- en Vrijdagmiddag. Wij zijn het er allen mede eens: ontspan ning mag niet het allervoornaamste zijn; wij zullen dus uitzien naar een gelegenheid, waar de jongens op nuttiger wijze zich kunnen bezig houden. VOOR ONS DISTRICT Donderdagavond worden alle Senioren van het District verwacht in de St. Jos. Gez. Rapenburg 52, Leiden. Een dringende vergadering, en daarom niemand ontbreke. VERLOOFDEN BIJEENKOMST De verloofden-bijeenkomsten worden ge organiseerd voor het district. Alle ver loofde Gezellen van Leiden en de ver een igingen, welke bij ons district zijn aan gesloten komen met hun meisjes deze nut tige en leerzame bijeenkomsten bijwonen. Wij herinneren hier ook nog even aan artikel 16. Iedere Zondagmiddag tusschen 12 en 1 uur bestaat er gelegenheid voor de Gezellen hun meisje te komen voorstellen aan den vice Praeses. Men moet den vice- Praeses te voren daarvan in kennis te stel len. Dit jaar worden de conferenties ge houden door den districtspraeses. Noteert allen vast de volgende data. Zondag 6 Nov.: „Heiligheid en verheven heid van het huwelijk". 18 Dec.: „Voorbereiding op een verheven roeping". 22 Jan.: „Voorbereiding op een verheven roeping". 26 Febr.: „Iets heel belangrijks". 16 Apr.: „Over 10 en 20 jaar". De bijeenkomsten beginnen om 4 uur; de slotbijeenkomst echter om 3 uur, na af looponder leiding van den heer Evert Castelein. Senioren en Commissarissen werkt mede opdat deze bijeenkomsten evenals vori' jaren mogen slagen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 10