1
i
i B I ft
ui
MODERNE OPTIEK
BAROMETERS
P. J. van Kampenhout Zonen
NI. BRBNKS!
S. TOOEfSSE
DONDERDAG 6 OCTOBER 1938
DE LEIDSCHE COURANT
VIERDE BLAD - PAG. 12
HET SCHAAKSPEL
Alle correspondentie deze rubriek be-
ti effende, gelieve men te zenden aan den
redacteur W. H. van der Nat, Witte Rozen
straat 40a, Leiden.
DE ITALIAANSCHE PARTIJ II.
De bekendste varianten van de Italiaan-
sche opening zijn de Möller-variant, de
Man Lange aanval en het Evans-gambiet.
Een voorbeeld van de Möller-variant zien
we in de volgende partij.
Wit: Dr. M. Euwe.
Zwart: J. O'Haulon.
'lournooi Hastings 1919.
1. e2e4 e7e5
2. Pgl—f3 Pb8c6
3. Lflc4 Lf8c5
4. c2c3 Pg8—f6
5. d2d4 e5 x d4
6. c3 x d4 Lc5b4f
7. Pblc3
Na 7. Kfl, de z.g. Krakauer variant, kan
volgen 7d5!; 8. ex-d5, Pxd5; 9.
Db3, Le6! met goed spel voor Zwart.
Ook 7. Leld2 is goed, maar de tekst
zet geeft de levendigste voortzetting.
7Pf6 x e4
8. 00 Lb4 x c3
9. d4d5!
Deze, door den Deen Möller aangegeven
vortzetting is stellig de sterkste. Euwe, die
destijds de Italiaansche partij herhaalde
lijk toepaste, had ook van deze variant een
bijzondere studie gemaakt.
9Lc3—f6
Behalve dezen zet kunnen ook Pe5 en
La5 gespeeld worden, maarop 9
La5 volgt 10. dxc6, bxc6; 11. Pe5, Pd6;
12. Dg4, Df6; 13. b4, Lxb4; 14. Lb2, Px
c4; 15. P x c4, Dg6; 16. Tfelt, Lx el; 17.
Txelf, Kg8: 18. De2, De6; 19. La3t, d6; 20.
Dd2, Dd7; 21. Pxd6, cxd6; 22. D x d6t
en wint.
Althans beter is 9Pe5; 10. bxc3;
P x c4; 11. Dd4, 0—0 (Pc6?; 12. D x g7,
Df6; 13. D x f6, P x f6; 14. Telt, Kf8; 15.
Lh6f, Kg8: 16. Te5, Pfe4: 17. Tel, f5; 18.
Te7 en wit wint) 12. D x e4, Pd6; 13. Dd4,
b6; 14. Lg5. f6; 15. Lf4, Pf7 en zwart staat
goed en heeft een pion meer.
10. Tfl—el Pc6—e7
11. Tel x e4 67—d6
Op 1100 kan 12. d5d6 vol
gen met lastig spel voor zwart.
12. Lel—g5 Lf6xg5
13. Pf3xg5 0—0
14. Pg5xh7
De zeer sterke aanval welke wit hierna
verkrijgt wettigt dit offer.
14Kg8 x h7
15. Ddl—h5f Kh7—g8
16. Te4h4 f7—f5
17. Tel—el
want 17. dh7f, Kf7 enz. levert slechts re
mise op. Men zie bijv. 17. Dh7t, Kf7; 18.
Th6. Tg8: 19. Tel, Df8: 20. Lb5. Th8; 21.
Dxh8, g x h6: 22. Dh7f, Kf6; 23. Txe7,
Dxe7; 24. D x h6t en eeuwig schaak
volgt.
17Pe7—g6
18. Th4h3 f5—f4
Hier was Tf8f6 noodzakelijk.
BlauwbaarcTs achtste
vrouw
Geest en cynisme bij Ernst Lubitsch.
Wanneer men den man zou moeten op
noemen, die onder alle filmregisseurs de
vaardigste is in dien zin, dat hij van ieder
onderwerp een tintelend en charmant ge
val weet te maken, dan zou het zonder
twijfel Ernst Lubitsch zijn. Men kan hem
een klucht, een comedie, een burleske, een
diama, een operette in handen geven, hij
maakt dit alles tot een soms brilliante, maar
in alle geval zeer acceptable film en hij
doet dit zelfs met het somberste societyding.
Omdat hij behalve een meesterlijk vakman
ook een man van geest is.
De virtuoos Lubitsch, die een feillooze
feeling heeft voor den ietwat cynischen
humor en dezen humor met filmmiddelen
feilloos weet uit te drukken, heeft zich met
zijn film Blauwbaards achtste vrouw be
geven op een terrein, dat hij reeds vroeger
heeft 'bewezen te beheerschen. In zijn
Trouble in Paradise n.l. heeft hij zij het
op heel andere wijze toch iets van die
19. Tel—e6!
Prachtig gespeeld. Op D x g6, was wit
zoowel kwaliteit als aanval kwijt. Zwart
kan Te6 niet slaan wegens een mat in twee
zetten.
19Tf8—f6
Op 19Pe5 zou een schitterend slot
zijn gevolgd n.l. 20. Ld3ü Pxd3; 21. Th6ü
gxh6; 22. Dg6f, Rh8; 23. Txh6 mat.
De stelling na 19Tf8f6 is:
i
t i
I
n
t
wQ
B
B C D E
H
20. Dh5h7f Kg8—f8
Op Kf7 volgt 21. Th6 en wit wint; byv.
21Lxe6; 22. dxe6f, Kf8; 23. e7f,
Fxe7 (op Dxe7, 24. Dh8t, Pxh8; 25. TxhS
mat). 24. Dh8f, Pg8; 25. Dxg8, Ke7; 26.
L'xg7f.
21. Dh7h8f Pg6xh8
22. Th3xh8f Kf8—f7
23. Th8xd8 c7—c6
24. Te6e8 Lc8—d7
25. d5xc6t
Ook Txa8, Lxe8; dxc6t, Ke7; cxb7 zou
gewonnen hebben.
25Ld7—e6
26. Lc4xe6t Tf6xe6
27. Td8xa8 Te6xe8
28. Ta8xe8 Kf7xe8
29. c6xb7
Zwart geeft op.
Voor de weerlegging van de variant
4Dd8f6, laten we Euwe aan het
woord, of liever aan 't bord.
Wit: Dr. M. Euwe.
Zwart: J'hr. A. E. van Foreest.
(Partij no. 26 uit „Euwe Slaagt" door
Hans Kmoch).
1. e2e4 e7—e5
2. Pgl—f3 Pb 8c6
3. Lfl—c4 Lf8c5
4. c2c3 Dd8—f6?
5. d2d4 e5xd4
6. e4e5!
De weerlegging.
6Df6—g6
7. c3xd4 Lc5b4f
8. Pbl—c3 d7d6
Op 8Dxg2 volgt 9. Tgl, Dh3; 10.
Lxf7f Kxf7??, 11. Pg5f enz.
9. 00 Lb4xc3
Want anders komt Pa5 en Pf4.
10. b2xc3 d6xe5
11. d4d5!
De d4d5 is in de Itailaan een belang
rijke zet!
11Lc8h3
Ook Pc6el of a5; Pxe5 was winnend
voor wit.
12. Pf3h4 Dg6e4
13. d5xc6 De4xc4
14. g2xh3
In een „vluggertje" zou hier zoo aardig
Dd7f kunnen om dan verrast te worden
met Lxd7! of Kf8. Zulke dingen
komen voor bij vluggertjes!
14Dc4xh4
15. Ddl—d7f Ke8—f8
16. Lel—a3f Pg8—e7
17. c6xb7 Ta8e8
Niet Tb8, wegens Dc8t Txc8, bxc8D mat.
Hierom was 16. La3 noodig, daar nu d8 voor
ce zwarte dame afgesloten is.
18. Dd7xe8f Kf8xe8
19. b7—b8Dt Ke8d7
20. Tal—dit Kd7—e6
21. Db8xh8 Dh4xh3
Waarom nog doorgespeeld met niet min
der dan twee torens achterstand? Omdat.,
er nog Dg4t, Khl, Df3f enz. dus remise
dreigt!
22. f2—f3
Zwart geeft op.
Partijstellingen.
Oplossing stelling Kubbel uit de vorige
rubriek.
1. Pc6, Kxc6 (op 1a2 volgt Pc6
b4f en Pxa2) 2. Lf6. Nu moet d4 gedekt
v/orden, omdat anders Lf6xd4 volgt en
&3 niet op al kan promoveeren. Kc5 kan
niet wegens Le7f en Lxa3 dus 2
Kd5; 3. e3, a2; 4. c4f Kc5. Niet 4
dxc3 e.p. 5. Lxc3 omdat dan weer de a-pion
niet op al kan promoveeren. 5. Kb7, alD;
6. Le7 mat!
De volgende studie is van den oud-
Wereldkampioen Dr. Em. Lasker.
Dr. Em. Lasker.
(Deutsche Wockeschach 1890).
m
v: i a
1 mi m S
-
B
m
B C E F
Wit aan zet wint.
J. Berger.
8
A
i
A B C U E F G
Wit aan zet maakt remise.
HAARLEMMERSTRAAT 125-127
HAARL.STRAAT 126, TEL. 1074
t/o Donkersteeg
TURFMARKT 11 TEL. 2336
In Sieraden, Goud, Zilver, c
Horloges en Gero-Artikelen
Het adres voor
Verlovingsringen
i-wamwaierZ(i»nL
vanaf 85 cl. verkrijgbaar bij
Drogisterij ..BOERHAAVE"
Haarl.straat S3 - Tel. 784
DE LAATSTE LES VAN LANCELOT
293. Met een roeibootje werd Langelot van de wal ge
haald. De kapitein had er geen bezwaar tegen om Langelot
mee te nemen naar huis, mits hij onderweg werkte, net
als de andere matrozen.
294. Gedurende eenige dagen ging alles goed, temeer
daar Langelot aan alle matrozen het kunstje leerde hoe ze
de zwabbers konden laten werken terwijl ze zelf een beetje
in het zonnetje gingen liggen: Leo, tiger, crocodillus, waar
na niemand meer naar het schip behoefde om te zien.
ongrijpbare luchtigheid, die de dingen nooit
noemt, doch ze heel even aanduidt met een
vlugheid en een onopzettelijkheid, welke
soms wonderen verwerkt. Zijn grappen
zijn zoo verrassend en zoo plotseling en
ook zoo veelvuldig, dat het lijkt alsof hij
de eene pointe met de andere monteert.
Voortdurend is de glimlach aanwezig en
de bereidheid tot den schaterlach, afgezien
dan van de vele malen, dat men grinnikt
om een al te vrijmoedig stukje cynisme,
dat Lubitsch zich gaarne permitteert.
We kunnen hier gewagen van een vaar
dige, knappe film, vol geest en vol verras
singen, een flim, Ernst Lubitsch waardig
en tot het laatste toe boeiend en onderhou
dend.
MjvNEER EN MEVROUW BLAUWBAARD Gary Cooper en Claudette Colbert als de
millionair Brandon en zijn achtste vrouw, schijnbaar dol verliefd op elkaar, doch in
werkelijkheid is het slechts een stilte in de storm van hun eeuwigdurende ruzie. Ernst
Lubitsch regisseerde deze brilliante comedie voor Paramount
De gevangene van
Zenda
DE HISTORIE VAN EEN BOEK
In 1893 won een jong Engelsch rechts
geleerde, Anthony Hope Hawkins, een be
langrijk proces en hij wandelde zeer met
zichzelf ingenomen, van het Paleis van Ju
stitie naar huis. Hawkins voe-lde zich de
RONALD COLMAN
in ..De gevangene van Zenda".
koning te rijk en al fantaseerend kan men
zich voorstellen, dat zijn gedachten zich
associeerden om de vraag, hoe een eenvou
dige Engelschman zich zou voelen, als hij
eens een tijdlang koning mocht zijn. Maar
in 1893 was er geen koning in Engeland
Koningin Victoria regeerde en boven
dien was de zachtmoedige advocaat Haw
kins geen Cromwell. Dus werd de advocaat
schrijver en hij verwerkte in zijn roman
"The prisoner of Zenda" zijn fantasie tot
een reëel feit in de litteraire geschiedenis.
Zoo'n succes had dit boek, dat Anthony
Hope Hawkins de toga aan den kapstok
hing om, tout court, Anthony Hope, auteur
te worden. Hope schreef zijn boek in een
maand tijd. Het verscheen in Mei
Juni waren er al 7000 exemplaren ver
kocht, ongehoord veel voor dien tijd en
veertig jaar lang heeft het boek een goeden
verkoop gehad. In 1934 was de oplage
alleen in Engeland en Amerika ongeveer
een millioen exemplaren. In December
1896, na twee jaar schrijvers-arbeid, had
Hope al een kapitaaltje van ruim 30.000
gulden verdiend. Het grootste deel daarvan
kwam van den boekverkoop van "The
prisoner of Zenda" en de auteursrechten
van het, d<?or Edward Rose bewerkte too-
neelstuk. Een merkwaardig detail is nog,
dat een stadje in Canada, naar het boek,
Zenda werd genoemd.
Door de nieuwe United Artists film,
wordt de aandacht weer opnieuw op „De
gevangene van Zenda" gevestigd.
„DE DUBBELE BRUILOFT".
Wie zou eenige jaren geleden in Wil
liam Powell een komiex vermoed hebben
van het formaat dat hij toont in deze gees
tige film, die u zoo langzaam en zachtjes
inpalmt en onbemerkt voert naar een cli
max, zoo dwaas en betooverend, zoo vol
onverwachte Chaplin-effecten, dat uw
lever aan het schudden geraakt en ge u
tranen lacht. Van de tien „gags" zijn er
zeven nieuw en de andere zijn u bekend,
maar met zooveel elegance voorgedragen,
dat zij een nieuwe charme bekomen. Hoe
ernstig-waanzinnig is die zonderlinge op
snijder-fantast Charlie Lam, die midden
in de millioenenstad ergens zijn auto met
aanhang-woonwagen geparkeerd heeft en
daar met zijn vriend Waldo en zijn vrien
din Irene droomt van filmroem, tot in den
vroegen morgen. Er is een obscuur cafétje
aan den overkant, gevoerd door Spike.
In hem zult ge een beroemden tweede-
plansacteur van de film ontdekken, die
honderdmaal den ernstigen gevaarlijken en
slechtgehumeurder. agent op den hoek heeft
gespeeld. Hij is nu de caféhouder en wan
neer Lam aan de telefoon geroepen
wordt, neemt hij zijn buks en schiet door
het raam op de gong, die in den woonwagen
hangt dan trekt Lam zijn pels aan, neemt
als het regent een parapluie en begeeft zich
in het café, waar hem tevens zijn ontbijt
wordt klaargemaakt een schuimend glas
met een geklutst ei
De trouwpartij in den woonwagen is on-
Erich Maria Remarque, de schrijver van
het boek „De weg terug", waarvan de film
deze week wederom in Leiden wordt .ver
toond.
beschrijfelijk. Er komen steeds meer men-
schen binnen en steeds meer bloemen. Er
worden in die geprikkelde atmosfeer van
wachten steeds meer persoonlijke veeten
hernieuwd en geboren. Er ontstaan ge
rechten, waaraan het wachtende publiek
•buiten gaat deelnemen. Eindelijk start
iemand den wagen en in het hevige tumult
rijdt de geheele trouwpartij weg. Het is
een film, die niet te vertellen is, want de
valeur ligt in de knappe wijze waarop ieder
incident het voorgaande opvolgt en heviger
van aard is, en den prachtigen humor waar
mede de regisseur Richard Thorpe zijn
sujetten deed bewegen. Een voortreffelijke
komische film.
CORRIGAhTS VLUCHT
De avonturen van Douglas Corrigan die
„bij vergissing" van New York naar Ierland
vloog, en de wereldvlucht van Howard
Hughes en zijn mannen zijn verwerkt in
Paramount's groote vliegfilm „Men with
Wings".
CAFE SOCIETY
Madeleine Carroll, Fred MacMurray en
Shirley Ross zijn geëngageerd om op te
treden in de nieuwe Paramount productie
„Café Society". Edward H. Griffith zal de
regie voeren. Het scenario^S van Virginia
Van Upp.