ONfïUST
HET
DOODE
PUNT
GLAZENWASSCHERIJ-SCHOONMAAKBEDRUF
O. BAIJER - Steensfr. 21, Tel. 1713
WILLY KANBIER
52
J. BAYER - POELIER
JAN DE NIE ZONEN - LEIDEN
BABY WEEGSCHALEN
S. A. BROERSE
Luxe Auto-Verhuur Schilthuizen
Uw hoed ligt bij:
Alleenverkoop der Voetbedzolen (zonder metaal)
DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1938
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD - PAG. 8
Regie in een notedop
EEN GRAPJE VAN ROBERT CUMMINGS.
Vijf acteurs zaten rond een tafel in een
ruimte van twee en een halve meter in het
vierkant, die een stoffige hoek in een vuile
kelder voorstelde. In dezelfde ruimte wa
ren nog een camera en drie fotografen ge
drongen, want iedere acteur zou op zijn
beurt een close up krijgen. Om te zeggen
dat het er benauwd was, is nog zachtjes
uitgedrukt. De verwarring werd verder nog
vergroot door de noodige microfoon- appa
ratuur. Een man zat op een platform achter
de camera en hielde de microfoon aan een
lange hengel boven het hoofd van Robert
Cummings. Het leek precies alsof hij zat
te visschen, wanneer hij het instrument liet
zakken om Cummings' woorden op te van
gen, het schielijk omhoog trok en boven een
ander hoofd weer neer liet dalen, alleen
om geen schaduwen van het beweegnde
ding op de gezichten der spelers te wer
pen. Door deze heele groep drong Fritz
Lang zich rond, want het zou een scène
worden voor zijn nieuwste film, „Jij en ik",
waarin George Raft en Sylvia Sidney de
hoofdrollen spelen. Lang behandelt graag
het onderwerp der misdaad. Zijn beide vo
rige Amerikaansche films hadden allebei
te maken met bepaalde misstanden in de
Amerikaansche rechtspraak, en „Jij en ik"
op zijn beurt behandelt het systeem van
vrijlating op eerewoord.
Geen enkele regisseur besteedt pijnlijker
zorg aan het detail dan Lang. Zijn onaf
scheidelijke monocle is gelijk een micros
coop, die steeds maar weer de scène af
zoekt, speurend naar verkeerde dingen. Op
het moment was hij bezig realisme in een
notedop te scheppen. Op de tafel voor zijn
vrijgelaten gevangenen stond een bord
met noten. Lang verliet zich niet op de
ideeën van de requisiteur waar het de
mate van achteloosheid betrof waarmee de
doppen rondgestrooid waren. Hoogstper
soonlijk rangschikte hij kleine bergjes
notedoppen, blies er eens tegen, en bestu
deerde het geheel door half dichtgeknepen
oogen. De repetitie van de dialoog nam een
aanvang.
Roscoe Karns: „Het is de chef!"
George Stone: „Ze hebben den chef te
pakken!"
Robert Cummings nam een noot op en
tikte er nerveus mee tegen een blikken
aschbak, die op tafel stond, terwijl hij met
heesche stem fluisterde: „Voor hoe lang
is-ie er bij?"
Barton McLane antwoordde: „Vijf jaar!"
Lang was niet tevreden. Hij wilde meer
dramatisch gevoel. Hij sprong op een lad
der en blikte op zijn troep neer. De ladder
waggelde angstwekkend, terwijl Lang he
vig armzwaaiend zijn evenwicht trachtte
te bewaren.
„Ik moet het in jullie gezichten zien!"
riep hij. „Laat me zien wat het beteekent
om vijf jaar opgesloten te zijn. Denk je eens
in! Vijf jaren, afgezonderd van al wat je lief
is! Vijf jaren zonder vrijheid, zonder mooie
meisjes, zonder leven!"
Ze deden het opnieuw, en nog eens, en
nog eens. De spanning groeide gelijk met
een gevoel van vermoeienis, terwijl de tijd
voortkroop. Dit was niet goed. Dat was niet
goed. Over. Nog eens over. Weer over.
Opeens sperde Robert Cummings zijn
oogenwijd open. Hij hield die onschuldige
walnoot voor zijn gezicht en staarde er
naar met ontzetting in zijn blik.
„Goeie hemel, Fritz!" riep hij geagiteerd.
„Je 'hebt iets over het hoofd gezien! Dit is
niet dezelfde noot als die waar ik gisteren
mee heb zitten tikken!"
Er was een bevrijdende lach. De span
ning van de zoo vaak herhaalde scène was
verbroken.
„All right, Bob, maak jij maar een grap
je", zei Lang goedgehumeurd. „Maar ver
geet niet dat de goede films ontstaan door
geen enkele kleinigheid over het hoofd te
zien!"
Een scène uit de
Hollandsche film
„Drie wenschen".
Bette Davis in de film
Jezebel".
Een oude truc
IN DE FILM „MUZIEK VOOR
MADAME."
In de Nino Martini film „Muziek voor
Madame" waarin Hollywood's nieuw
ste ontdekking Joan Fontaine de hoofdrol
heeft, lanceert men een nieuw camera
effect, dat op een oude truc berust. In de
scène waarin Martini's droom over roem
wordt weergegeven, heeft men gebruik ge
maakt van het z.g. vierdeelige beeldvlak.
Dit was in den tijd der stomme film iets
heel gewoons, maar bij de sprekende film
heeft men het nog niet in toepassing ge
bracht. Joseph August, een der beste came
ramen van Hollywood, paste dit trucje,
dat zooals bij hem altijd het geval is, ver
bazingwekkende resultaten oplevert, toe.
De film laat Martini zien, terwijl hij al
leen in de studio zit temidden van het ver
laten decor, waar juist tevoren een acteur
begeleid door een symphonie-orkest had
gezongen voor een meisje op het balcon.
In zijn droom ondergaat het tafereel een
verandering en ziet hij zichzelf en Joan
Fontaine als hoofdpersonen in deze scène.
August begon nu met zijn cameralens
voor driekwart af te schutten en via het
vrije deel nam hij Martini op, terwijl deze
de hallucinatie ondergaat. Vervolgens werd
de film in de donkere kamer teruggewik-
keld, en opnieuw in de camera gezet. Ach
tereenvolgens nu werden de drie restee-
rende kwart deelen, die op het beeldvlak
overbleven, belicht met drie afzonder
lijke scènes, die tezamen één handeling
vormden, waardoor de verlangde droom
toestand uitgebeeld werd. Dat dit met het
geluid een nauwkeurig werk was, kan
men wel begrijpen en August kwam tot
de zeer simpele vondst door het orkest,
dat een deel uitmaakt van deze scène, het
spel van de acteurs te laten „timen", d.
w. z. de spelers kregen een teeken door
een bepaalde noot, waarna de door den re
gisseur verlangde reactie volgde. Om ze
ker te zijn, werden alle scènes driemaal
gefotografeerd en nadat men drie dagen
van 's ochtends negen tot 's avonds zes
uur had gefilmd, verkreeg men een resul
taat, dat na montage van de film slechts
drie minuten duurde.
Artisten-ingang
De film „Artisten-ingang" (Stage-door)
van Gregory La Cava, moet 't wel zon
der sensationeele „star" of opzienbarend
gegeven moeite kosten zich te doen gel
den. Kathrine Hepburn, die deze film draagt
behoort niet tot de grootheden, wier
naam-alléén, (althans buiten Amerika)
reeds voldoende is om de massa te trek
kenten onrechte overigens, want dit
levendige, temperamentvolle en geestige
talent kan zich met de schitterendste re
putaties meten. Wat de handeling betreft:
zij grijpt niet hooger dan de schildering
van het milieu der tallooze jonge, werk-
looze tooneeladspiranten.
Maar hoe kleurig en boeiend weet La
Cava (die evenmin nog de erkenning heeft
gevonden, waarop hij recht heeft) deze
omgeving voor ons te doen leven. Hoe be-
heerscht hij het roezemoezige wereldje
der „Footlights-Club" het schamele pen
sion, waar een twaalftal jonge meisjes
wacht op een baantje „aan het tooneel".
Hoe scherp en gaaf staan deze karakters,
met hun zorgen, met hun groote luchthar
tigheid, hun verbittering en hun scepticis
me, in enkele rake trekken vóór ons!
„Artisten-ingang" doet dus geen enkel
beroep op de sensatiebelustheid het is
een sterke, warme en gevoelige film met
een belangwekkenden socialen en men-
schelijken inslagniets méér, maar ook
vooral niets minder.
RECORD-PRODUCTIE BIJ
PARAMOUNT.
Paramount heeft het productie-tempo
dermate opgevoerd, dat kort geleden
niet minder dan negen films tegelijk
in productie waren. Vijf van deze werden
buiten de studio in de open lucht opgeno
men, n.l. „Sons of the Legion", „Touch
down Army", „Arkansas Traveler", „Men
with Wings" en „If I were King". In de
studio-hallen werden opnamen gemaakt
voor „Artists and Models Abroad',, „Zaza",
„Paris Honeymoon" en „Campus Confes-
SALLY EILERS ALS SPIONNE.
R.K.O. Radio Pictures heeft de rechten
gekocht van „Miss X", een oorspronke
lijk verhaal van George Bricker en Lio
nel Houser, dat door de schrijvers be
werkt wordt voor een film met Sally
Eilers in de hoofdrol. Robert Sisk zal
hiervan de productieleiding op zich ne
men.
In „Miss X", een verhaal dat zich groo-
tendeels te Washington in diplomatieke
kringen afspeelt, krijgt Sally Eilers de
rol te vervullen van een militaire spionne.
De film zal waarschijnlijk niet voor eind
September opgenomen kunnen worden,
daar Miss Eilers eerst in een andere R.K.O.
film „Miracle Racket" optreedt, welke de
volgende week in productie gaat.
HAROLD LLOYD KOOPT ZIJN OUDE
FILMS OP.
Harold Lloyd heeft vorige week honderd
veertien van zijn oude films opgekocht van
Pathé, zoowel negatieven als nog bestaan
de copieën. De transactie ging over 85
stomme één-acters, 22 twee-acters, en ze
ven hoofdfilms, „Sailor Made Man",
„Grandma's Boy", „Dr. Jack", „Why Wor
ry?", „Safety Last",, „Hot Water" en „The
Freshman".
Lloyd kocht de films niet alleen uit ge
voelsoverwegingen, doch ook met een za
kelijk doel. Hij is van oordeel dat vele
van de in deze tallooze films gebruikte
grappen nog te gebruiken zijn voor nieuwe
films.
DOLORES COSTELLO in een zeer sym
pathieke rol als de moeder van Bobby
Breen in de film „Breaking the Ice". In
deze rol is de bekende filmster uit vroeger
dagen een belangrijk comeback voor het
witte doek.
Uren tuurt hij. Honderden vertrou
wen op „Stuur" en rekenen op zijn
kunde en waakzaamheid. Juist bi]
hem zou 't „doode punt" fataal zUn!
THEE HELPT HEM
OVER HET
„DOODE PUNT"
HEEN!
Thee deed zijn moeheid spoedig
weer verdwijnen. Opgewekt en fit
zal hij nu weer uren aan 't stuur
staan. Het schip vaart naar veilige
haven. Dat, en nog meer. doet Thee.
VlTTie verantwoording moet dragen,"
hetzij over menschenlevens, het
zij over geld of goed, èn zij die hun geest
elke seconde, uur aan uur, ingespannen
gebruiken, mogen nooit verzuimen
eenige koppen goed-gezette Thee te
nuttigen. Thee sterkt de zenuwen, ver
kwikt en montert U op - mits goed gezet.
EERSTE LEIDSCHE
Het van ouds bekende adres met vakkundig en
vertrouwd personeel voor alle voorkomende Wit-
en Schoonmaakwerken. 0
Kantoor v.d. Werfstr. 34, Tel. 777
Overal is onrust. Laat het voornaamste plaatsje op de wereld, Uw eigen huis, rustig zijn.
Een mooi behangsel of wat ook om Uw huis gezellig te maken. En dan het voornaamste Uw
bed of dekens. Niets beter als een goed bed met heerlijke warme dekens van de 8 Eenen.
Yoor 4.90 al een 2 pers. zware wollen deken. Zwaardere soorten 5.80, 6.30. Een pracht-
partij dekens, prima, prima, 7.10, 7.80 en heel groot f 8.60. Bij iedere wollen of gewat
teerde deken een blanke molton deken cadeau.
De 3 EENEN 111 HAARLEMMERSTRAAT 111 Telefoon 3867
WILT U EEN GOED VERWARMDE KAMER?
en toch goedkoop stoken? Dat kan. - Wij brengen U thans
iets bijzonders, U zult er van versteld staan, zeker 50 o/0
brandstof besparing, onafbrandbare lak, uitv. reeds vanaf DD.UU
Laat U door een vakman voorlichten en U zult tevreden zijn.
Onze ruim 40-jarige ervaring staat U er borg voor. Koopt daarom in
HET HAARDENHUIS
1033
K. RAPENBURG 10
Tel. 25
Smederij
eiods 1894
HEERENGRACHT 112
Tel. I549
Ondersteken,
Windkussens enz.
VERHUURT BILLIJK
Drogisterij „B0ERHAAVE"
Haarl.straat 68 Tel. 784
Wij rijden uitsluitend met nieuwe
6-pers, Auto's. Zeer billijk, o.a.s
Den HaagI 2.25
Amsterdam 5.50
Rotterdam 5.00
Hoefstraat 6-6a Tel. 2893
HERMAN
Een prachtige serie
G. B. B0RSALIN0
fu LAZZAR0
CHRYSLER
WILSON
HERMAN
Hoogewoerd 103
Tel. 1902.
TROSSEL
bekende merken, o.a.
EDEN
H0LYW00D
ROBERT TAYLOR
TROSSEL
Korevaarstraat 5
UW ADRES VOOR ALGEHEELE VOETVERZORGING IS
GEDIPL. VOETKUNDIGE - PEDICURE
Het middel voor pijnlijke voeten - Vrij aanpassen.
Iedere Woensdag en Vrijdag speciale Zittingdag - Inrichting voor Voetmassage
is ALLEEN: naast de Bioscoop 52
HET ADRES VOOR BETERE MEUBELEN
827 Let op
RAPENBURG 91
TELEFOON 654
HEDEN VOORHANDEN:
Jonge Patrijzen Braadkuikens
Stoof Patrijzen Braadkippen
Wilde Eenden Poularden
Watersnippen Soepkippen
Talingen Jonge duiven
WILDE KONIJNEN fl. 0.65, 0.75, 0.85