Geslaagde Derde Orde
Studiedagen
In het St. Willibrord college te
Katwijk a. d. Rijn
BUITENLAND
MAANDAG 1 AUGUSTUS 1938
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 16
Het H. Misoffer als
algemeen onderwerp
Broederllfk samenzijn van
Eerste en Derde Ordellngen
Studiedagen! Wij weten niet of het be
grip der studiedagen reeds vroeger bestond
in een anderen vorm, maar anders is het
onbegrijpelijk, dat men zooiets niet eerder
heeft uitgevonden.
Zich een paar dagen onttrekken aan
het verwarrende gewoel van de draaien
de wereld, bij elkaar komen in de rustige
en gastvrije sfeer van een onze talrijke
Katholieke instellingen of colleges en zich
gezamenlijk bezinnen op een onderwerp,
dat waard is van alle kanten bekeken te
worden dat is een ware verkwikking,
een verademing en tevens een verrijking
van het inwendige leven.
Pax et bonum.
Zulke studiedagen heeft de Derde Orde
van St. Franciscus Zaterdag, Zondag en
vandaag georganiseerd in het zoo heerlijk
gelegen missiecollege der paters Francis-
canens „St. Willibrord" te Katwijk a. d.
Rijn. De voorkant der gebouwen ligt aan
den weg van Leiden naar Katwijk a. Zee
en in de zomermaanden trekken er de
„karavanen" langs naar het lokkende zee
strand. Maar de oogen van dit gebouw
zijn gericht naar binnen, het leven con
centreert zich daar op zijn eigen taak en
deze ligt niet aan den buitenkant. Een groot
landgoed, bosch, met fraaie wandelpaden
en waterpartijen, moestuinen, landerijen
enz. omsluit de beslotenheid van dit stu
die-huis en geeft er de blijde rust aan,
welke noodt tot meditatie. In deze sfeer
bloeit de ziel open tot „den vrede en het
goede", pax et bonum, de Franciscaan-
sche groet en het Leitmotiv van deze Der
de Orde Studiedagen. Reeds 6 k 7 jaren
worden de Derde Orde Studiedagen in
den zomer gehouden en de belangstelling
blijft groot. Het aantal Tertiarissen, dat
zich dit jaar in Katwijk had verzameld,
om zich te verdiepen in het rijke mysterie
van het H. Misoffer, bedroeg meer dan
300 Uit alle oorden des lands. Dwaalden
zij aanvankelijk nog wat onwennig rond
in de gangen en de zalen van het groote
college als „katten in een vreemd pakhuis"
het gebouw lag immers verlaten, om
dat de studenten op vacantie zijn en het
verwacht in September bovendien de be
woners van het opgeheven Franciscaan-
sche Missiecollege van Sittard het
duurde niet lang of het contact met de
vriendelijke Franciscaner en Capucijner
paters was gelegd.
Na een bezoek gebracht te hebben aan
het H. Sacrament in de groote kapel
het is bijna een kleine parochiekerk,
waarin de Jezuieten-heiligenbeelden nog
herinneren aan de voormalige bewoners
van dit huis en in een kort Lof den
Meester eerbiedig gegroet te hebben,
wiens Offergeheim in de komende dagen
in het middelpunt van aller gedachten zou
staan, kwamen allen bijeen in de Aula.
Daar ving de leider der studiedagen, pa
ter Eusebius Kemp, O.F.M. Commissaris
der Derde Orde te Weert, de congressis
ten in een prettig welkomstwoord en werd
het eerste contact gevonden met dien echt
broederlijken Franciscaanschen geest, die
zijn stempel op deze dagen zou drukken.
Behalve de leden der Derde Orde van
St. Franciscus bleken er ook talrijke leden
der Eerste Orde aanwezig te zijn, Fran
ciscanen zoowel als Capucijnen. O.a. wa
ren er ook twee Duitschers, de Francis
caner paters Odo en Waltram, resp. uit
Exaten en Bonn, en een Vlaming, pater
Vincent Arens O.F.M., terwijl ook dit
maal de algemeene commissaris der
Derde Orde te Rome, pater dr. Fidentius
v. d. Borne niet ontbrak.
Hoezeer de generaal-oversten der beide
Minderbroeders-orden meeleefden met dit
Congres van hun broeders en zusters in
de wereld, bleek uit een tweetal brieven
waarin zij hun bijzondere groeten zonden
en hun Seraphijnschen zegen gaven.
In antwoord op deze brieven werden
telegrammen van onderwerping en kin
derlijke gehoomzaamheid gezonden, even
eens aan Z. H. den Paus en aan den pau
selijken internuntius mgr. Giobbe.
Wat St. Frans gezegd zou hebben.
Na deze onvermijdelijke preliminaire
inleidingen, welke aan congressen plegen
vast te kleven, zette pater dr. Vitus, O.
M. Cap. de Tertiarissen midden in het
onderwerp, dat uitgekozen was als punt
van studie en aandachtige meditatie.
Pater Vitus, geen onbekende op de
Derde Orde Studiedagen, was tot nu toe
commissaris der Derde Orde te Nijmegen,
doch is thans benoemd tot rector van het
college der Capucijnen te Rome. Medio
Augustus vertrekt hij reeds naar zijn
nieuwen werkkring in de Eeuwige Stad.
Een eervolle promotie, maar jammer voor
de Derde Orde in Nederland. Dat besef
ten we volkomen, toen wij pater Vitus
hoorden spreken over zijn onderwerp, die
als het ware een program-rede was, een
soort Troonrede voor het Congres. Hij had
tot onderwerp: „Hoe zou Franciscus tot
ons spreken over het H. Misoffer", en als
men de lange verstorven gestalte van den
Capucijn voor zich ziet, en hem hoort
spreken met dien diep-overtuigden gloed,
die de uitstraling is van het echte Fran-
ciscaansche vuur, kost het weinig moeite
zich de persoon van den Seraphijnschen
Vader zelf voor te stellen. Het H. Misof
fer is zoozeer het middelpunt van den ge-
heelen Katholieken eeredienst, dat men
'het bevorderen van de litürgische bewe
ging bezwaarlijk kan voorstellen als een
specifiek Franciscaansche devotie.. Dat is
het ook niet, maar toch is de bevordering
van de kennis en de beleving van het H.
Misoffer volkomen in den geest van St.
Franciscus, die zelf een grooten eerbied
had voor dat goddelijk Liefdegeheim en
in zijn tijd een Eucharistischen kruistocht
heeft los geslagen in wellicht nog moei
lijker omstandigheden dan onder Pius X.
Pater Vitus toonde den Tertiarissen hoe
Franciscus' uitingen van vurigen gods
vrucht jegens het H. Sacrament, zooals
diens eerste biograaf Thomas van Celano
ze zoo treffend weergeeft, verband hou
den met en verklaard kunnen worden
door Franciscus' persoonlijkheid. Voor
Franciscus die een man was van scherpe
intuitie, levendig voorstellingsvermogen
en concrete werkelijkheidszin, was Jezus
levend onder ons in het H. Altaargeheim.
In het H. Misoffer zag hij het middelpunt
en toppunt van heel Gods wereldplan.
Zulk een eerbied had St. Franciscus voor
dit mysterie, dat hij het nimmer gewaagd
heeft de bovenste treden van het altaar
te bestijgen en priester te worden.
Paus Pius X heeft het liturgisch leven
doen opbloeien door ons terug te zenden
naar den bron van alle christelijk leven.
Franciscus heeft dat in zijn tijd begrepen
en in practijk gebracht. Als kinderen van
zulk een Vader moeten de Tertiarissen
vooraan staan in de rijen der liturgische
beweging. Pater Vitus haalde tenslotte de
brandende woorden van St. Franciscus
aan, waarin hij zijn bijzondere voorliefde
tot het H. Liefdgeheim uitte. Men kan ze
vinden in het mooie boekje van pater
Prudentius „Vaders eigen woorden".
Het slotaccoord.
Ook 's avonds, na den maaltijd in de
groote refter en een verpoozing in het
bosch, was de H. Mis het middelpunt.
Eerst liet pater dr. Elisus Bruning O.
F. M., magister cantus te Alverna, de on
geschoolde stemmen der congressisten
zich oefenen voor den gemeenschappelij-
ken zang onder de Hoogmis van Zondag,
teneinde het lijm-, trek- en bromeuvel de
baas te worden, en vervolgens kwam pa
ter Gilbertus Lohuis O. F. M. uit Maas
tricht met zijn film „Het Wereldoffer".
Een film, die tegelijk de H. Mis weergeeft
en toelicht en haar plaatst midden in de
realiteit van het leven. Pater Lohuis
maakte er een sprekende film van, een
film, die spreekt tot verstand en hart en
uitbeeldt de verheven schoonheid en uit
bundige rijkdom van dit „wereldoffer".
Gezien het teere en abstracte gegeven een
bijzonder geslaagde film.
Met het avondgebed eindigde de eerste
dag.
R. K. Ver. v. Kraamverzorging voor
alle gezindten te Leiden en Omstreken
Plaatsing-Bureau le Binnenvestgracht 3U,
voorheen Boerhaavestr.
verleent hulp door gediplomeerde krachten
Geopend eiken DINSDAG- en DONDER
DAGMIDDAG van 24 UUR tot het ver
strekken van de gewenschte inlichtingen,
aanmelden van contribueerende leden en
aanvragen voor kraamhulp - Telef. 3420.
Aanvragen (schriftelijk) adres 1ste Bin
nen,vestgracht 30.
Zondag zonnedag.
De Zondag begon vroeg. Om 7 uur Com
munie-mis waarbij een mediteerende ver
klaring gegeven werd bij elk onderdeel
der liturgie.
Om 10 uur de Hoogmis, opgedragen door
pater Natalis Ruijs O. F. M. directeur van
het Derde Orde-huis te Alverna). Dank zij
de oefening van pater Bruning vlotte de
Gregoriaansche zang uitstekend een
bewijs temeer, dat het algemeen meele
ven, meezingen en meebidden mogelijk
is en van den Hoogmis werkelijk te ma
ken is een offer van allen.
Het was zoo'n stralende dag, dat het
Congres werd gemetamorfoseerd in een
openlucht-meeting. Onder de wuivende
kruinen der boornen en aan de „boorden"
van de groote vijver was het aanhooren
der lessen een wondermooie belevenis. In
leider was 's morgens pater Gilbertus
Lohuis O. F. M., die de beteekenis en de
geschiedenis van de Voormis behandelde.
Aansluitend op de godsdienstige oefenin
gen der Joodsche Synagoge, bevat de
Voormis twee deelen, namelijk het spre
ken van den mensch tot God, en Gods on
derhoud met den mensch. Spreker kwam
krachtig op tegen beslist foutieve prak
tijken bij het Mishooren van vele Chris
tenen.
In den namiddag werd door pater dr.
E. Bruning gesproken over de Offermis:
de offerande en de prefatie, terwijl pater
Gilbertus Lohuis een breede uiteenzetting
gaf van het Consecratie-gebed als volgend
gedeelte van de Offermis.
Beide inleidingen werden met groote
aandacht gevolgd door de Congressisten.
Avondlijk tooneelspel.
De tweede dag werd besloten met de
opvoering van het tooneelspel „Luchesio",
een spel in drie bedrijven met een voor
spel, dat gemaakt is door pater Mario-
philus Celie O. F. M. en opgevoerd werd
onder zijn leiding door de Jeugd Derde
Orde van Amsterdam. Het spel behandelt
de geschiedenis van den zaligen Luchesio,
een der eerste Derde-Ordelingen, wiens
levensloop voor St. Franciscus de aanlei
ding gaf tot het vastleggen van de Derde-
Orde-regels. Veel is er van het leven van
Luchesio niet bekend en pater Celie had
derhalve vrij spel en hij heeft van die
vrijheid een ruim gebruik gemaakt. Het
is de bedoeling dezen Tertiaris tot voor
beeld te stellen van allen, doch als iedere
Derde-Ordeling diens voorbeeld al te let
terlijk gaat opvolgen krijgt O. L. H. het
druk met brood bakken! In ieder geval
kan echter een beetje meer Godsvertrou
wen geen kwaad.
In de ondanks zijn grootte toch nog
oververhitte en benauwde Aula (had
den de spelers er maar een openlucht
voorstelling van kunnen maken!) kwam
het spel der jeugdige Amsterdammers
minder goed tot z'n recht; het waren nu
eenmaal geen beroepsacteurs en -actrices
en zij konden de zaal moeilijk „bepraten".
Zij deden echter hun best en dat werd ge
waardeerd. Evenals het gezang van de
„zangvogeltjes" uit Den Bosch! Bravo,
dat was een applausje waard.
De sluitingsdag.
Vandaag werd te 8 uur begonnen met
een gezongen H. Mis en werd daarna als
vijfde les door pater Paschasius O. M. Cap.
uit Breda „De Offermis: het heilig maal"
behandeld, terwijl in den middag pater
dr. Vitus O. M. Cap. de eindconclusie trok:
Wat wij nu moeten doen. Met een jube
lend en dankbaar „Te Deum Laudanus"
in de kapel werd afscheid genomen. Tot
weerziens het volgend jaar.
DUITSCHLAND
'"T
DE KNECHTING DER KERKEN
De positie van dr. Niemoeller
Ds. Martin Niemoeller bevindt zich nog
steeds in een concentratiekamp, evenals
ds. Schneider en een predikant uit Olden
burg.
Zes andere geestelijken, o.w. vier uit
Dortmund, bevinden zich in preventieve
hechtenis. 63 Predikanten van de Belijde-
niskerk zijn thans uit hun functie onthe
ven, 41 mogen niet prediken, terwijl een
veertigtal predikanten een verblijfplaats is
aangewezen.
TSJECHO SLOWAKIJE
INCIDENTEN MET DUITSCHERS
In den nacht van 29 op 30 Juli heeft zich
in een café te Praag een incident voorge
daan tusschen Tsjechen en Duitschers. Vol
gens een officieel communiqué uit Praag
werd een zekere Stelzig, een dokter van
het Duitsche ziekenhuis te Praag, tegen den
grond geslagen, toen hij het café verliet.
Stelzig werd niet ernstig gewond. Niette
min is de politie op zoek naar de personen
die hem hebben aangevallen.
Het Tsjecho-Slowaaksche Telegraaf -
agentschap deelt mede, dat een politiepa
trouille gisternacht op straat een onbekend
persoon heeft aangetroffen, die door twee
messteken gewond was. Het was een zekere
Adolf Matues, een in Tsjecho-Slowakije wo
nende Duitscher, die door den soldaat Sad-
low gewond zou Zijn. De soldaat was in
gezelschap van een burger en een anderen
soldaat. De burger en Sadlow hebben een
volledige bekentenis afgelegd.
Men weet nog niet of men hier te doen
heeft met een politiek meeningsverschil.
De schuldigen hadden evenwel gedronken
en ook tevoren ruzie gezocht.
ZWITSERLAND
DE BUITENLANDSCHE NAT. SOC.
ORGANISATIES
Een socialistisch voorstel, strekkende tot
het verbieden van buitenlandsche nationaal
socialistische organisaties in het kanton Ba
zel, heeft 6000 handteekeningen gekregen.
De kwestie zal dus voor den grooten kan
tonalen Raad gebracht moeten worden,
aangezien het noodige minimum aantal
handteekeningen verre overschreden is.
HONGARIJE
DE NATIONAAL SOCIALISTEN IN
HONGARIJE
Er is in Hongarije een nieuwe nationaal-
socialistische partij opgericht, de racistische
nationaal socialistische partij. De leden zijn
aanhangers van Szortsey, hoofdredacteur
van het weekblad „Nemzeti Figyelo" en in
tiem vriend van Szalassy. Er is nog geen
leider der nieuwe partij aangewezen, waar
schijnlijk omdat Szalassy in de gevange
nis zit.
Voor het oogenblik heeft Szortsey de lei
ding in handen.
BULGARIJE
BULGARIJE MAG
HÈRBEWAPENEN
ACCOORD MET DE BALKAN
ENTENTE.
Gemeenschappelijke verklaring te Saloniki
getcekend
De Grieksche premier Metaxas, ook op
tredend namens de andere staten der Bal
kan-entente, eenerzijds, en de premier van
Bulgarije, Kjosseiwanof, anderzijds hebben
te Saloniki een gemeenschappelijke ver
klaring geteekend, waarbij de clausules van
het vredesverdrag van Neuilly betreffende
de beperking van de bewapening van Bul
garije worden ingetrokken en Bulgarije op
het gebied der bewapening gelijke rechten
krijgt als de andere mogendheden.
Met een specialen trein waren de autori
teiten naar de Macedonische hoofdstad ge
komen, welke met Grieksche, Bulgaarsche,
Turksche, Roemeensche en Joegoslavische
vlaggen versierd was. Soldaten en leden
der jeugdorganisaties vormden de eere-
wacht op de route naar het gebouw, waar
de onderteekening plaats had.
De tekst van de gemeenscchappelijke
verklaring luidt als volgt:
„Overwegende, dat Bulgarije streeft naar
een politiek ter versterking van den vrede
op den Balkan en dat het met de Balkan
sten betrekkingen van goede-nabuurschap
en vertrouwelijke samenwerking wenscht
te onderhouden, terwijl de staten van de
Balkan-entente ten aanzien van Bulgarije
bezield zijn met een geest van vredelie
vendheid en samenwerking,
verklaren Metaxas, premier en minister
van Buitenlandsche Zaken van Grieken
land, in zijn hoedanigheid van voorzitter
van den permanenten raad der Balkan-
MUSSOLINI ANTWOORDT
DEN PAUS
„WIJ gaan toch door!"
HET RASSENBEGINSEL BLIJFT
GEHANDHAAFD.
Mussolini heeft Zaterdag een rede
gehouden, welke kennelijk bedoeld is
als antwoord op de uiteenzettingen
van Z. H. den Paus, waarin de H. Va
der het rassenbeginsel veroordeelt en
waarin hij betreurt, dat Italië het voor
beeld van Duitschland in deze kwes
tie heeft nagevolgd.
De duce heeft, na een bezoek aan het
fascistische jeugdkamp te Forli, nabij zijn
zomerverblijf, letterlijk het volgende ge
zegd:
„Weet wel, en laat iedereen het we
ten, dat wij ook met het rassenvraag
stuk voortgang zullen maken. Te zeg
gen, dat het fascisme iemand of iets
heeft nagebootst, is eenvoudig belache-
lijk".
Men merkt op, dat de duce zich hierbij
van dezelfde uitdrukking, t.w. „noi tirere-
mo diritto" ,wij gaan rechtdoor, bediende,
als hij gebruikte tijdens den veldtocht in
Abessinië en die het wachtwoord vórmde,
waarop de Italiaansche weerstand steunde
tegen de sancties.
Onder de leiders, die den duce omring
den, bevonden zich alle secretarissen van
Noord-Oostelijk Italië.
De Romeinsche correspondent van „De
Tijd" seint:
De „Avvienire dTtalia" schrijft, de woor
den van den Duce te ontvangen met den
wensch, dat, in tegenstelling tot roekelooze
buitenlandsche uitlatingen, geenerlei scha
duw het licht van de conciliatie moge ver
duisteren.
Voor het overige acht het blad, nu de
H. Vader heeft gesproken, het niet passend
nog eens op de kwestie-van het racisme,
die zoo delicaat is, terug te komen.
De „Osservatore Romano" maakt geen
melding van Mussolini's woorden.
De Duitsche pers ontstemd.
Naar aanleiding van de door Z. H. den
Paus gehouden rede, waarin Hij de ras
senleer gispte, schrijft de „Berliner Boer-
senzeitung", dat het nutteloos is met het
resultaat van ernstigen onderzoekingsar-
beid een stelling te bestrijden, die door de
politiek is ingegeven.
De „Angriff" reageert het felst op de
rede van den Paus. Het blad spot met
's Pausens waarschuwing aangaande de Ka
tholieke Actie en kondigt een campagne
tegen de Katholieke Actie aan.
entente en optredend namens de leden van
de Balkan-entente eenerzijds,
en Kjosseiwanof, premier en minister
van Buitenlandsche Zaken van Bulgarije
anderzijds,
dat de staten, die zij vertegenwoordigen,
zich verplichten, zich bij hun wederzij d-
sche betrekkingen te zullen onthouden van
het gebruik van geweld, overeenkomstig de
accoorden, die elk der staten, in zake de
non-agressie heeft onderteekend;
zij komen overeen, afstand te doen van
de toepassing der bepalingen, opgenomen
in deel 4 de militaire, maritieme en
luchtvaartbepalingen van het verdrag
van Neuilly, alsmede van de bepalingen,
opgenomen in de conventie betreffende de
grens van Thracië, geteekend te Lausanne
op 24 Juni 1923".
PALESTINA
BRITSCHE TROEPEN SLAAGS MET
REBELLEN
Bom ontploft te Jerusalem.
In de vlakte van Gallilea, aan den voet
van den berg Thabor, zijn de Britsche troe
pen in een hevig gevecht verwikkeld met
rebellen. Vijf terroristen werden gedood,
terwijl de rebellen tevens een aantal ge
wonden op het terrein van den strijd moes
ten achter laten. De Engelsche troepen
maakten verscheidene gevangenen en
maakten zich tevens meester van een groo
te hoeveelheid wapens en munitie.
Zaterdagavond heeft zich in een dichtbe
volkte Joodsche wijk te Jerusalem, een
bomontploffing voorgedaan, die overal in
de stad werd gehoord. Vijf personen wer
den licht gewond.
BLOEDIGE AFLOOP VAN HINDOE-
FEEST
Te Bhagalpoer Bihar is het ter gelegen
heid van een Hindoefeest tot gevecht tus
schen Hindoes en Mohammedanen geko
men. Vier Hindoes en een Mohammedaan
werden gedood en 27 Hindoes en 29 Mo
hammedanen gewond.
Leest met aandacht
de advertenties
In Uw Dagblad!