FAILLISSEMENTEN OMGEVING TELEGRAMMEN Laatste berichten ZATERDAG 4 JUNI 1938 OE LEIDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAG. 3 in Boekvorm, prachtkleurendruk, wederom verkrijgkaar. Door de zeer vele aanvragen genoodzaakt, zijn wij er toe overgegaan van het beroemde verhaal „Het Betoverde Bos" een herdruk te doen verschijnen. Het boek bevat300 illustraties, uitgevoerd in pracht kleurendruk. Prijs slechts 35 cent afgehaald aan ons bureau, Papengracht 32 of bij onze agenten. Franco per post 421/2 cent. Wacht er niet mee te bestellen. De oplaag'is beperkt en op een tweede herdruk valt niet te rekenen- Bioscopen. Trianon. Het uitstekend Pinksterprogramma zal veler belangstelling op het Trianon Theater gericht houden. Daar is in de eerste plaats de majestueuze Paramount-film „Tusschen twee Oceanen", een film, waarvan de in houd wel overeenkomt met die van an dere films, waarin door pioniers bijna on mogelijk werk werd verricht om post diensten en geregelde verkeersdiensten te scheppen en te onderhouden. Maar deze film ook wel bekend als „Wells Fargo", vroeger „An Empire is Born" is een uit gave daarvan in overtreffende trap, want zij overtreft op dit gebied alles wat tot nu toe geboden werd. Frank Lloyd is weer de knappe maker van deze massa-regie en we mogen gerust zeggen, dat hij „Tusschen twee Oceanen" in dezelfde rij heeft geplaatst als „Caval cade", „Muiterij op de Bounty" en „Onder twee Vlaggen". De korte inhoud van de film is deze. De heeren Wells en Fargo organiseerden rond 1840, toen Amerika nog slechts bestond uit een paar vrij dichtbevolkte staten aan de Oostkust en de spoorweg, een wonder van nieuwigheid, slechts reikte tot het stad je Batavia in den staat New York, een bo dedienst tusschen New York en Buffalo. De idee daarvan ging uit van Henry Wells, zijn compagnon had echter niet veel met de plannen op. Maar Wells werd in de uit voering bijgestaan door een kwieken jon geling Ramsay McKay, die zich met groo- te toewijding op het uitvoeren van de grootsche plannen der firma werpt. Dan komt het romantische gedeelte in de film, als Ramsay (Joel McCrea) een aristocrati sche jonge schoone uit St. Louis, Justine Pryor (Frances Dee) ontmoet, wanneer zij haar vader, een groot pelshandelaar, die voor zaken naar Buffalo gekomen is, ont moet. Zij vatten liefde voor elkaar op en trouwen na eenigen tijd, maar de moeilijk heden der onderneming duren voort en lei den zelfs tot een scheiding. Evenwel, de film zou de film niet niet zijn, wanneer het niet tot een goed einde kwam. Natuur lijk moeten daarvoor weer tal van gevech ten worden geleverd," met Indianen van zelfsprekend, maar ditmaal ook met blan ken, wanneer de oorlog tusschen Zuid en Noord ontstaat en de goudzendingen wor den opgeëischt. In heroïsche episoden vertelt deze film van de durf, de doodsverachting, het opti misme, het doorzettingsvermogen van Ame- rika's onversaagde pioniers. Opwindende actie klopt als een machtige polsslag door scènes, welke zich afspelen tegen een authentieken achtergrond, gereconstrueerd met de durf, de zin voor het groote, royale, dat Hollywood kenmerkt. Onvergetelijke scènes uit Amerika's glorierijk verleden staan als mijlpalen langs den moeilijken weg die een jonge natie te gaan had in zijn ontstuitbaren opmarsch naar voorspoed, naar erkenning, naar eenheid. Opnieuw donderen de hoeven der Pony express ruiters óver de prairieën van de Santa Fé. Opnieuw ratelen de postkoetsen met hun acht stoere paarden over de nauw kenbare sporen van het Rotsgebergte; on der het licht der westersterren omklemmen de mannen hun trouwe karabijnen; op nieuw speurt men de ruwe kracht van een ongetemd continent,- opnieuw vechten ke- rels-uit-één-stuk op leven en dood voor de zaak, die hun een eerezaak is: de op bouw van hun vaderland. Want Paramount werpt over het doek de daverende historie van Wells Fargo, die strijdbare organisatie van helden-zonder-naam, die duizend ge varen trotseerden om post, goud en passa giers te vervoeren tusschen de Mississippi en het goudland-zonder-wetten, Californië. Eep sensatievolle, maar niet minder voor treffelijk gespeelde film, welke van begin tot einde de aandacht gespannen houdt. De hoofdfilm voor de pauze is getiteld: „De terugkeer van Sophie Lang", waarin de diefstal van den beroemden Kruger- diamant wordt behandeld.- In het middelpunt van de spannende ge schiedenis staat Sophie Lang, een beruchte dievegge, die haar leven heeft gebeterd maar tegen haar wil in de Kruger-zaak be trokken wordt. De hoofdrollen in deze ge slaagde film worden vervuld door: Ger trude Michael (Sophie Lang), Ray Milland (Dawson, de man van haar keus), Sir Guy Standing (den juweelendief, die haar dwars zit) en Elizabeth Patterson (de be stolen dame). Mèt een verzorgd voorprogramma een geheel, dat een bezoek zeker waard is. Casino. „Ons Pinkster lach-programma", aldus noemt de directie van het Casino-theater het programma van deze week. En dat is niet overdreven, want de films zijn stuk voor stuk allervermakelijkst. Wanneer men weet, dat Joe Brown in de hoofdfilm aan 't schreeuwen is, dan waarborgt dat een lachsucces. De film heet „Hou je roer recht" en dat is voor Joe Brown geen overbodige raad, want hij rijdt wel een zeer scheeve schaats, wanneer hij als matroos van de Amerikaansche marine met een 24-uurs-» verlof aan wal gaat en daar in de auto terecht komt van de kleindochter van den admiraal zelf. Hij wordt naar het landhuis van den admiraal meegenomen en zit daar zelfs aan tafel bij de hooge autoriteiten van de vloot. Joe Brown slaat zich overal doorheen of anders rolt hij er wel door heen, maar als hij via een vliegtuig met gestolen plannen en een valscherm neer ploft in de schoorsteen van een verlaten kruiser, welke als doelwit dient voor bom bardementsoefeningen uit de lucht, dan geeft hem deze serie opwindende en hoogst zonderlinge gebeurtenissen een gereede aanleiding om een reeks schreeuwen te ven- tileeren, welke hun uitwerking niet mis sen. Deze film is inderdaad een van de best-geslaagde producties van Joe Brown. Zij wordt goed gespeeld, zit uitstekend in elkaar en is verbazend grappig en geestig. Vóór de pauze gaat een geschiedenis van de renbanen. Een jongen met echt jockey- bloed in de aderen weet een kreupel veu len op te fokken tot het beste renpaard van ue races. Maar men weet, dat er onder de gokkers lieden zijn die voor niets terug deinzen en deze heeren maken het de beide broeders Jackey en Smockey geducht lastig en laten ons in spanning zitten, afgewis seld met daverende lachsalvo's. Buitengewoon aardig is ook de apen- film, een historie uit het „dagelijksche leven" van een apenfamilie. Hoe is het mo gelijk apen zoo te dreseeren, dat zij actee- ren als mensohen. Het journaal van Polygoon is zeer uit gebreid en interessant. Het programma voor de Pinksterdagen is met zorg samenge steld en gelukkig gekozen. Wie zich de lever eens hartelijk wil laten schudden, heeft in Casino volop gelegenheid. Rex. Een programma met twee hoofdfilms wordt deze week den bezoekers in Rex aangeboden, dat ongetwijfeld de noodige belangstelling zal weten te trekken. De film voor de pauze is een licht Amerikaan sche comedie met Joan Crawford, Clark Gable en Franchot Foze in de hoofdrollen. Joan Crawford speelt hier de rol van het meisje, dat zich voor geld niet aan een huwelijk met een rijken nietsnutter ver bonden wil zien. Zij vlucht het stadhuis uit, waar juist een journalist aanwezig is, die verslag van de trouwplechtigheid moet uitbrengen. Hij biedt haar zijn hulp aan, voor haar verbergend, dat hij journalist is en tegelijkertijd zijn courant voorziende van copie, terwijl een collega van hem niets te pakken kan krijgen. Er ontwikkelt zich dan een ingewikkelde avontuurlijke geschiedenis, waarbij zelfs spionr.agewerk te pas komt, roekelooze vliegtochtjes wor den uitgehaald en waarbij de eene verras sing op de andere volgt. Een spannend filmwerk met een oplossing, die tot het laatste moment raadselachtig blijft. Na de pauze wordt vertoond Tarzan's vlucht met den beroemden zwemkampioen Weismüller en Maureen O'Sullivan in de hoofdrollen. Van de Tarzan films, opgeno men in de oerwouden van Afrika gaat steeds een bijzondere bekoring uit. In de eerste plaats om het avontuurlijke, dat er in opgesloten ligt, omdat men meent uit elk struikgewas een leeuw of tijger te zien opduiken; in de tweede plaats om den machtigen indruk, welke steeds van de wil dernis uitgaat, een wildernis met een on zegbare schat aan dierenrijkdom, aan hoo rnen- en plantenweelde, aan natuurschoon in den vorm van grillige bergen of heer lijke waterpartijen. Het wonderlijkste in deze Tarzan-films is wel de macht, welke Tarzan op de wilde dieren weet uit xe oefenen. Zijn samenwer king met Cheeta den aap, met Bombo, den olifant, grenst aan het ongelooflijke. De opname met de gevechten met wilde die ren, van den strijd met de wilde neger stammen en zoo veel meer andere dingen maken deze film evenals de vorige tot iets zeer bijzonders. Het programma wordt verder aangevuld met een journaal en een in kleuren opge nomen natuurfilm, dat wij volwassenen kunnen aanbevelen. -JïEfcP!" r Luxor, Wanneer men 66 omdraait, krijgt men 99. De juffrouw in de bioscoop las het plaatsbewijs onderstboven, met het nood lottig gevolg, dat een heer in het donker een jongedame kuste, welke hem en die hij niet kende. Groote sensatie! Groote koppen in de kranten! Een rechtszaak en veroordeeling waren het besluit van het eerste gedeelte der film „Een kus in 't donker". Toen de jongedame bij heldere zonneschijn ontdekte, wie haar zoo vrij moedig in het duister had gekust, smolt haar verontwaardiging zachtjes weg en bloeide in haar hart op een teedere gene genheid voor den onverlaat, die haar dat koopje geleverd had. Maar het einde van deze film behoeft men niet te gissen. De kus in 't donker wordt herhaald op klaar lichten dag ten aanschouwe van een jui chend publiek. Was de eerste film een bevestiging van de spreuk: „de fortuin begunstigt den stoutmoedige", ook in de tweede film, ge naamd ,De zeven oorvijgen" werd dit thema op zeer vermakelijke wijze uitge werkt. Ook hier heeft een jongeman de brutaliteit een jonkvrouw te kussen, die hem als haar grootste vijand beschouwt. Het zou niet aardig zijn, indien wij ver telden in welk verband deze kussen ston den met de zeven oorvijgen. Slechts wil len wij verraden, dat de oorvijgen niet de belooning waren voor de kussen, doch bestemd waren voor een heer op leeftijd, die toevallig de vader van het meisje was, te worden toegediend. De zeven oorvij gen werden hem prompt op tijd toege diend. De be-oorvijgde heer koesterde een stijgende bewondering voor de onderne mingslust en voor de rake meppen van den jonkman, en zag er geen bezwaar in, hem tot slot van het liedje, tot schoon zoon te nemen. Beide films zijn van de pretmakende soort. Wanneer in de advertentie gezegd wordt, dat men van „Een kus in 't don ker" zich voortdurend zit te verkneukelen van plezier, is daarmede niets te veel ge zegd. En de „7 oorvijgen" vormen inder daad een grappig, vlot en amusant ver haal. Een programma, dat wel bizonder ge schikt is als luchtig, vroolijk vermaak tij dens de Pinksterdagen. Een geestige, he- vig-satyrische, gekleurde teekenfilm vormt de champagne bij dit lichtverteerbare Pinkster-soupertje. MEDEDEELING „ZOMERZO RG" hk.DFN Zaterdag MORGEN lsten Pinksterdag en MAANDAG, 2den Pinksterdag, tijdens Middag- en Avond-Concert Orkest ROSEL STEINHAGEN zal als EXTRA ATTRACTIE optreden HET BEROEMDE TRIO THE SWINGING SISTERS THREE GIRLS AND A PIANO. Bekend van A. V. R. O. en K. R. O. DE DIRECTIE. Lido. „Alle goede dingen bestaan uit drie". Dit spreekwoord kan in toepassing worden gebracht op het Lido-programma van deze week. Het is bovenmate amusant, kunstzin nig en varieerend. De groote show-film Broadway Melodie 1938 voert hierbij de boventoon en de bekende filmsterren Ro bert Taylor en Eleanor Powell weten deze bizonder mooie revue-film, zoowel in spel als in aankleeding aantrekkelijk te maken. Men leeft geheel mee met de echt Ameri kaansche geschiedenis: een revue- artiste, die van haar honorarium een paard traint en in de renstallen verkeert, als zij zich niet achter het voetlicht bevindt. Eleanor Po well is dol op het paard „Lucky Star", mis schien wel omdat het even vlug op zijn beenen is als Eleanortje zelf. Zij besteedt iederen dollar om „Lucky Star" te trainen voor de groote race, waarbij zij 25.000 dol lar kan winnen, met wplk geld zij de groo te revue van Steve Raleigh zal kunnen fi nancieren. De kennismaking met Eleanor Powell is al heel sensationeel en komt tot stand in een wagon, waarin renpaarden worden vervoerd, waarbij zij kennis maakt met de stalknechten Buddy Ebsen en Geor ge Murphy; zij reist als verstekelinge mee om in de nabijheid te zijn van „Lucky Star", die op dit oogenblik nog eigendom was van den snoepgoedkoning Raymond Walburn en zijn echtgenoote Binnie Bar-, nes. Eleanor, Buddy en George gaan in den trein onmiddellijk een dansnummertje ma ken, feilloos van rhythme en virtuositeit. Alles zou van een leien dakje zijn ge- gegaan, als Binnie Barnes er niet was ge weest. Deze Binnie heeft den snoepgoedko- nig getrouwd, niet om zijn snoepgoed, maar om zijn geld, en deze Binnie vindt het prachtig dat haar man een revue finan ciert, niet omdat Binnie er zakelijk iets in ziet, maar omdat Binnie iets ziet in Ro bert Taylor. Deze echter ziet meer in Elea nor dan in Binnie, zoodat Binnie jaloersch wordt. Eleanor trekt zich dan vrijwillig terug en gaat ergens anders dansen, niet omdat zij Robert en al haar collega's van „Broad way Melody-1938" in den steek wil laten, maar omdat zij met haar elders verdiende geld „Lucky Star" wil trainen. Binnie Bar nes ziet men evenmin terug als Raymond Walburn, zij kunnen naar den koekoek loo- pen, en koekoek is hier synoniem met dui vel, en „Lucky Star" wint de 25.000 dollar, en met dit geld kan de groote revue wor den gefinancierd. Zulke meevallertjes worden in de film wereld met het grootste gemak getooverd uit het vruchtbaar brein van scenario schrijvers, maar de eerste goote Ameri kaansche revue, die zich met 25.000 dollar kan bedruipen, moet nog vertoond worden, en wij hebben zoo'n idee, dat Metro-Gold- wyn tienmaal of twintig maal meer heeft uitgegeven dan het bedrag dat „Lucky Star" wint, dank zij een truc, ontleend aan „Een dag op de races", van de gebroeders Marx. Het bijprogram past zich in geestigheid geheel aan deze mooie film aan, tot zelfs in de leuke aankondiging van het binnenland- sche journaal, terwijl er ook nog te genie ten valt van een buitengewoon mooi ge kleurd teekenfilmpje. Voor de Pinksterdagen biedt Lido een amusant en uitstekend program. Uitgesproken: C. J. P. Waterreus, te Wassenaar, Rijksstraatweg 599. Cur.: mr. L. de Blé- court te Wassenaar. Opgeheven: C. J. Oudshoorn, Noot dorp. S. de Graaf, Den Haag. A. Th. W. van Kouwenhoven, Den Haag. W. L. van der Steen, Den Haag. LEIDSCHEN DAM St. Josephsgezellen. Zondag 5 Juni: Na de H. Mis van 7 uur Alg. H. Communie der leden Geen bijeenkomsten. Maandag 6 Juni te half 12 en na het Lof bijeen komst. Dinsdag 7 Juni te 8 uur Maria-con- gregatie, daarna bijeenkomst. Vrijdag 9 Juni te 8 uur tooneelclub „Adolf Kolping" en Zaterdag 10 Juni na het Lof bijeen komst. WAT FILMSTERREN VERDIENEN. NEW YORK, 4 Juni. (A. N. P.). Uit de begrooting van de Paramount blijkt, dat in 1937 Mariene Dietrich een salaris genoot van 370.000 dollar, de regisseur Lubitsch een salaris van 260.933 dollar en Claudette Colbert een van 248 055 dollar. Van onze Adverteerders FOTO-ATELIER EN SMALFILM-STUDIO P. SLEGTENHORST De heer P. Slegtenhorst (fa. M. Bonge- r.aar), heeft zijn fotografisch atelier ver plaatst van Nieuwe Rijn 46 A en B naar het pand 46, daarnaast gelegen. Hedenmid dag heeft de opening van het nieuwe en uitgebreide atelier plaats gehad. Daaraan is vanzelfsprekend heel wat voorafgegaan, want het pand, dat geruimen tijd had leeggestaan, heeft een grondige restaura tie ondergaan. In de eerste plaats betrof dit den winkel, die vroeger ouderwetsch met een middeningang een bekrompen in druk maakte. Thans geeft een nieuwe voor pui een veel royaler idee en het interieur bevestigt dezen indruk volkomen. Achter den winkel is een afwerkkamer ingericht, tevens dienend als magazijn. Uit den winkel komt men in een ruimen hal en via den langen breeden gang in het ruime modern ingerichte atelier, waar door den grooten toevoer van licht zoowel met daglicht als met kunstlicht opnamen kun nen worden gedaan, 't Behoeft niet gezegd, dat het atelier met de moderne vindingen der techniek aan alle eischen voldoet en dat daarin vooral de lichtinstallatie een grooten rol speelt. Deze installatie werd uitstekend verzorgd door de fa. Koelman uit Oegstgeest, schilder was de heer Jonge- neelen, voor het behangerswerk zorgde de heer Doove, voor het stoffeerwerk de fa. v. Cleef en het geheel stond onder leiding van den hèer Ph. van der Drift en Co. Het geheel ziet er welverzorgd uit en we twijfelen er niet aan, of de heer Slegten horst zal in deze nieuwe omgeving tal van nieuwe klanten trekken. Wij wenschen hem daarbij van harte succes. GESCHENKENDEPOT VAN ZEEP FABRIEK „DE KLOK" Men verzoekt ons onze lezeressen er op attent te willen maken, dat in Leiden van af heden het geschenkendepot van de be kende Zeepfabriek „De Klok" uitsluitend is gevestigd in het sig.magazijn C. Dirkse Jr., Beestenmarkt 36. Hier kunnen de geschenken, welke per adverentie worden gepubliceerd, direct in ontvangst genomen worden, terwijl aan dit adres ook inzendingen voor artikelen uit de uitvoerige geschenkenlijst kunnen worden ingeleverd. Burgerlijke Stand LEIDEN. Geboren: Maria Adriana dr. van P. J. den Ambtman en I. Seijn Maria dr. van W. Schouten en J. Pet Geertje Jo hanna dr. van C. Blokker en B. H. v. d. Ben Jacob zn. van W. H. Steeds en J. A. C. Vermeer. Ondertrouwd: H. Berg jm. 25 j. en M. Beij jd. 25 j. Overleden: M. Monteba m. 74 j. M. J. Verhoeff vr. 69 j. C. A. v. d. Geijn hsvr. van P. v. d. Hoonaard, 36 j. B. Pijnakker wedn. 65 j. P. v. Sint Anna- land wed. van N. Laman, 83 j. KIND UIT DERDE VERDIEPING GEVALLEN. Zonnescherm brak den val. In de Lod.Tripstraat te Amsterdam Is vanmorgen een ongeval gebeurd, dat dank zij de zonnige weersomstandigheden nog betrekkelijk goed is afgeloopen. Een tweejarig meisje, dat in een onbe waakt oogenblik een openstaand raam had weten te bereiken, is uit de derde ver dieping op straat gevallen. Gelukkig werd de val van het kind door een bij de bene denburen neergelaten zonnescherm zoo danig gebroken, dat de gevolgen niet van zóó ernstigen aard zijn als anders het ge val zou zijn geweest. Het slachtoffertje is met een fractuur van het bovenbeen, eenige schaafwonden en een paar afgebroken tandjes in het Wilhelminagasthuis opgenomen. W1SSELNOTEERING&N (AMSTERDAM} Londen 8.96l/4 Berlijn 72.75 Parijs 5.03 Brussel 30.68 Zwitserland 41.27 Kopenhagen 40.021/2 Stockholm 46 25 Oslo 45.05 New York 1.8ll/g Praag 6 29

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 3