]De Liturgie der Kerk"
RECHTZAKEN
ZATERDAG 4 JUNI 1938
nF. LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. II?
R.K. DIOC. VROUWENBOND
AFDEELING LEIDEN
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN,
Wachtuur bij het H. Sacrament Don
derdag 23 Juni as. des morgens te half
negen zal er een H. Mis worden opgedra
gen voor de leden van het wachtuur door
den geestelyk adviseur, den weleerwaar
den kapelaan Bernefeld in de kapel van
het St. Elisabeths-Ziekenhuis aan de
Hooigracht. Deze H. Mis kan ook worden
bijgewoond door de bestuursleden der an
dere onderafdeelingen en de overige le
den van den R. K. Vrouwenbond.
Rustfonds. Voor de leden wordt nog
eens de aandacht erop gevestigd, dat de
Bond een eigen „Rusthuisfonds" bezit.
Alleen leden van den R. K. Vrouwenbond
kunnen lid zijn tegen een contributie van
1 2.00 per jaar. Inlichtingen en reglemen
ten te verkrijgen bij Zuster Peperzak,
Rijnsburgerweg 50.
Retraite. Van 4 tot 7 October a.s. zal in
het retraitehuis te Noordwijkerhout een
retraite voor dames (gegoede stand) ge
houden worden.
Zij, die hieraan deel willen nemen, kun
nen zich opgeven bij mevr. J. Manders
Vermeulen, Boerhaavelaan 12. Kosten
15.—.
Cursussen. Leden, welke in het najaar
deel zouden willen nemen aan een moe
dercursus of cursus ziekenverpleging in
het huisgezin, kunnen zich vóór 1 Sep
tember a.s. schriftelijk opgeven bij mevr.
J. MandersVermeulen. De kosten zullen
zoo laag mogelijk gehouden worden.
'n Dagje uit. Het is traditie geworden
om jaarlijks er eens een dagje van te ne
men om* gezamenlijk uit te gaan. Dit
schijnt bij velen zeer in den smaak te val
len. Djt jaar zal het in Juni of begin Juli
zijn. Onder „Stadsnieuws" zullen in de
Leidsche Courant de bijzonderheden, kos
ten enz. bekend gemaakt worden.
„Onze Nieuwe Actie". Onze nieuwe ac
tie tot het verstrekken van warm eten
aan kraamvrouwtjes en anderen, die daar
voor in aanmerking komen mag geslaagd
genoemd worden. In samenwerking met
de onderafdeeling „Hulp in de Huishou
ding en de Baby" en de St. Elisabethver-
eeniging werkt deze actie prachtig. Het is
ook een zeer dankbaar werk en oogst dan
dank van velen. Reeds 10 bussen werden
uitgezonden, hetgeen beteekent 120 dagen
warm eten voor haar, die het best gebrui
ken kunnen. Dat ook dezen dankbaar zijn
moge blijken uit een van de vele dankbe
tuigingen, welke hier volgt:
„Zeer geachte mevr. M.
Hiermede breng ik u en de vereeniging,
waar deze mooie daad van uit gaat, mijn
oprechten dank. Ik heb werkelijk dezer
dagen eiken dag heerlijk eten gehad en
ben bly, dat dit toevallig nu bestond, daar
mijn man toch al zoo veel na te loopen
had, daar wij een gezin hebben van 12
personen en geen hulp van de R. K.
verpleging, welke Zuster my en het kind
kwam helpen. In een woord het was een
uitkomst, dat éten, en dank U en de Ver
eeniging hartelijk en hoop, dat U mijn
dank s.v.p. over wil brengen.
Inmiddels hoogachtend na h. groeten".
enz.
Wij hebben thans een van de dankba
ren aan het woord gelaten. Aan de leden,
die nog niet bij deze actie zijn aangeslo
ten, wordt thans de vraag voorgelegd:
„Wilt ook gij aan dit mooie werk mede-
helpen?"
Uw antwoord kunt ge zenden aan mevr.
J. MandersVermeulen, Boerhaavelaan
12. Tel. 292.
DIOCESANE VERGADERING.
De Diocesane vergadering, welke Maan
dag 30 Mei 1.1. te Schiedam gehouden is,
werd bijgewoond door mevr. J. Manders
Vermeulen, mej. M. Niemer en mevr. J.
Bergersvan Bruggen. Er waren 58 af-
deelingen vertegenwoordigd. Ruim 100
leden waren aanwezig.
Mevrouw Schlüter de Nijs, aftredend
bestuurslid, werd herkozen. De secreta
resse van het Diocesaan bestuur, mej. dr.
Hillen, deed eenige mededeelingen over
het „Rustfonds" en wekte de bestuursle
den der onderafdeelingen op om de leden
toch vooral op het groote nut van dit
fonds te wijzen. Dit werd nog eens extra
onderstreept door den geestelijk adviseur,
pater Fennel.
Na de gemeenschappelijke lunch hield
de weleerwaarde heer Henri de Greeve
een rede over „Persoonlijkheidscultuur".
RUBRIEK.
De 14-daagsche rubriek op Zaterdag zal
gedurende den zomer, tot September, niet
verschijnen.
Een automobilist, die 'n auto gaat in
halen, welke reeds bezig Is een derde
automobiel voorbij te komen, pleegt een
strafbaar feit. Dat is hinderlijk (en soms
gevaarlijk) daarom heeft de wet het
verboden; mitsdien; „geen drie rijdende
auto's naast elkaar bij het inhalen".
INTERPAROC HIEELE
ST. JOSEPHSGEZELLEN
VEREENIGING TE LEIDEN
EEN MOOI SLOT.
Zondag 22 Mei waren de 70 deelneem
sters en deelnemers voor de laatste maal
bijeen in het Gezellenhuis te Leiden, om er
de vijfde verloofden-bijeenkomst mee te
maken. Nadat kap. E. Paap met een waar
Kolpingshart zijn laatste voordracht gehou
den had, werd door een der aanwezigen in
een keurige speech gereleveerd hetgeen de
eerw. spreker over het huwelijk en deszelfs
voorbereiding gezegd had; werd dank ge
bracht voor de zielkundige en behartens-
waardige woorden en tevens een stoffelijk
bewijs van waardeering aangeboden.
Zoo behoort dit ook weer tot de gedane
zaken. Over de flinke deelname zal het
districts-bestuur wel tevreden zijn.
GEZELLEN, PRESENT!
Want een goed Gezel bezoekt steeds de
verplichte vergadering. Hy komt op tijd,
dus vóór kwart voor negen en werkt dan
in alles mee.
Dinsdagavond, Gezellen, uw beurt!
MEDEDEELINGEN.
Tot de Kern-formatie worden ook Ge
zellen uitgenoodigd. Laten zij bedenken,
dat door veler werk de Gez.-Ver. tot groo-
ter bloei komt.
Volgende week plaatsen wij een ver
slag van de jaarvergadering der Liedertafel,
waarop yredegedeeld kon worden, dat het
ledental stijgende is.
De actie, door het bestuur der liedertafel
opgezet, had als resultaat 7 nieuwe leden;
de actie is nog in volle gang, laten wij
hopen, dat nog meer nieuwe leden zullen
toetreden, ook gehuwden zijn zeer welkom.
PROPAGANDA.
Zooals gij weet, staat dit jaar in het tee-
ken van actie.
Actie in onze eigen beweging: de leden
meer en meer bewust doen zijn dat hun lid
maatschap verplichtingen medebrengt.
Actie naar buiten: het aanwerven van
nieuwe leden.
Wij maken een begin met de actie in
eigen beweging.
De voorbereidingen zijn bijna gereed,
alle leden zullen worden bezocht door de
commissarissen, een vragenlijst zal hun
worden afgegeven. Beantwoordt deze vra
gen, het is voor ons van groot belang.
Een werkprogram is in voorbereiding,
ieder lid zal zulk een program ontvangen,
het is een practische agenda, waarop ver
meld staat datum van onze verplichte bij
eenkomsten, voor Gezellen, Gehuwden, Re-
collectanten, Verloofden. Behalve den da
tum vindt gij er bij vermeld het onderwerp,
hetwelk wordt behandeld, en de spreker,
die dat onderwerp uiteenzet.
Bij uitzondering zal in de bijeenkomst
van Gezellen een vreemde spreker optre
den.
Verder vindt gij in uw agenda vermeld
de bijeenkomsten van onze kerngroep,
iedere 14 dagen houden wij deze bijeen
komsten, om beurten wordt er behandeld
een godsdienstig, sociaal, cultureel onder
werp, ook kunnen vragen worden ingezon
den, deze vragen worden in de vierde bij
eenkomst behandeld.
Onze kerngroep bestaat uit 18 personen,
wij rekenen er stellig op, dat nog zeer vele
leden van onze Gezellenvereeniging zullen
toetreden.
Wij hebben het volste vertrouwen, dat
de actie, welke wij onder eigen leden gaan
beginnen, in dit jaar een groot succes zal
opleveren voor onze eigen Gezellenvereeni
ging. v.-Praes.
MET DE WERKELIJKHEID VOOR
OOGEN!
Naar aanleiding van enkele vragen nog
het volgende.
De tragedie van ieder land is het volk
zonder God. Een zoodanig volk komt van
kwaad tot erger. Met den afval van den
waren godsdienst is het volk niet
tevreden en het zoekt zijn heil in de af
god e r ij.
Voorbeeldig in dit opzicht is de leer van
Alfred Rosenberg. Hij plaatst den Führer
op een voetstuk van afgodische vereering,
om in ieder geval verzekerd te zijn van
een persoon, die Christus kon vervan
gen. De staat is alles, omdat de Führer de
staat is en dus moet ieder staatsonderdaan
aan den Führer volkomen onderworpen
zijn en alle eer bewijzen. Vanaf heden zei
Gleich Horstenau te Weenen, moet gij in
alles den Führer en den staat prijzen!
Om nu verzekerd te zijn van een „glo
rievol Ariër" heeft men, ongetwijfeld op
instigatie van Rosenberg, de Katholieke
Kerk willen naapen in een soort „heiligen-
vereering'. En zoo ontstond „de tempel
van den Duitschen mensch", waar een stee-
nen Ariër staat afgebeeld van heroïsche
afmeting.
Stel nu tegenover deze feiten het eerste
gebod uit de tien geboden Gods: Ik ben
de Heer uw God; gij zult geen
vreemde goden voor mijn oogen heb
ben.
Zooals de Russen hun Lenin tot „God"
aller Russen hebben uitgeroepen, zoo gaat
het krek hetzelfde in Duitschland met den
Führer. Niet het volk in zijn geheel wil dat,
millioenen zijn er op tegen, maar prac
tise h is het door de leiders doorge
voerd. Het nat. socialisme is een levens-
en wereldbeschouwing, die lijnrecht in
s tr ij d is met de eenigste echte levens- en
wereldbeschouwing: het christendom.
En dat voert tot rivaliteit.
En nu hoor ik vele Gezellen vragen: En
kardinaal ïnnitzer dan? Doch wij antwoor-
Pinkstergebruiken in
andere landen
Pinksteren het rozenfeest in Italië.
Nooit wordt er in Italië zoo kwistig met
rozen omgegaan als op het Pinksterfeest.
Daar in het Zuiden bloeien de rozen al
vroeger dan bij ons en met Pinksteren
heeft men gewoonlijk al rozen in overvloed.
Wagens, paarden, huizen en kerken, alles
wordt met Pinksteren met rozen getooid.
Rozenguirlandes hangen van huis tot huis,
de vensters zijn ermee omlijst, met roode
rozen heeft men tuinhagen, muren en
schuttingen gesierd. Oude mannen en vrou
wen, jonge meisjes, jongens en kinderen
dragen rozen aan hun kleederen en in hun
haren. Groote rozenstruiken worden op
Pinksterdag als teeken van liefde en blijd
schap ten geschenke gegeven. Zelfs de ar
men moeten zich in hun donkere wonin
gen nog verblijden aan de rozen. Op het
Pinksterfeest worden voorts nog rozen
feesten gehouden, waarbij de wagens en
dieren, die het schoonst getooid zijn, prij
zen ontvangen. Pinksteren wordt daarom
in Italië het rozenfeest genoemd.
De Pinkstertrouwmis in België.
In België zijn enkele plaatsen, o.a. in de
buurt van Brussel, waar de jonge ongehuw
de mannen op den tweeden Pinksterdag
door de jonge meisjes worden uitgenoodigd
tot een feestelijke plechtigheid, die men
trouwmis noemt.
Deze plaatsen zijn dan met bloemen en
guirlandes getooid, en van de daken wap
peren de vlaggen. Ook vrijgezellen uit
meer afgelegen plaatsen kunnen eraan
deelnemen, als zij zich tevoren bij een
meisje van het dorp aanmelden. De jonge
mannen, die met den trein komen, worden
door de meisjes aan het station afgehaald
en in triomf naar het feest gevoerd. Ge
woonlijk wordt het feest op de markt of
op een ander groot plein gevierd. De vrij
gezellen worden door de meisjes goed ont
haald, ze kunnen eten en drinken zooveel
ze willen. Als tegenprestatie moeten zij dan
geduldig luisteren naar de vaak lange
preeken van moeders en meisjes, waarin
de huwelijksstaat zeer geprezen wordt.
Daarna wordt een optocht gehouden en dan
begint de dans.
Gewoonlijk worden nog denzelfden
avond enkele verlovingen bekend gemaakt.
Nog vaker komt het natuurlijk voor, dat
hier althans de eerste teedere banden wor
den aangeknoopt.
De springprocessie van
Echternach.
De stad Echternach in Luxemburg ont
stond uit een klein klooster, dat aan het
einde der 7de eeuw ter eere van den H.
Willibrordus werd gebouwd. Na den dood
van Willibrordus werd diens graf in Ech
ternach al spoedig het doel van vele bede
vaarten. Uit deze bedevaarten ontstond
toen de springprocessie, die ook nu nog
ieder jaar daags na Pinksteren gehouden
wordt. Het uitgangspunt van deze proces
sie is de plaats, waar vroeger de Willibror-
dus-linde stond.
Met de geestelijkheid aan het hoofd en
begeleid door de muziek, zet de uit groe
pen van vier of zes bestaande stoet zich
in beweging. Vaak nemen er duizenden per
sonen aan deel. De deelnemers houden el
kaar by de handen vast. De Willibrordus-
dans, zooals de processie nog genoemd
wordt, is een bijzondere manier van voort
bewegen. Men gaat drie stappen vooruit en
dan een stap terug. In de kerk gaat men
rond het graf van den H. Willibrordus. Dan
wordt de stoet ontbonden.
Pinksteren in Andalusië.
Andalusië, het zuidelijk deel van Span
den met een wedervraag: Is daar soms
geen rivaliteit?
We moeten ons niet indenken, zooals
sommigen dat doen, dat het alles koek en
ei wordt. Wantdat kèn het niet wor
den, nu niet en nooit.
Zien we slechts naar de praktijk. De
jeugd opvoeden is taak der ouders en der
Kerk; de staat is daarbij hulp-factor,
omdat de staat er is voor de menschen en
niet andersom. Maar de nazi-leer luidt, dat
de staat de geheele opvoeding heeft, omdat
de staat met de onderdanen moet kunnen
doen wat hij wil en noodig acht om den
staat.
Om derhalve vrede te hebben tusschen
Kerk en Staat zal, zoo staat de zaak, juist
de Staat moeten temperen en meer over
laten aan de ouders en de Kerk. Welnu, het
heeft er absoluut geen schijn van, dat het
die goede richting zal uitgaan. Want over
de rechtmatige eischen van de Oostenrijk-
sche Bisschoppen is in de groot-Duitsche
pers niets gemeld of vermeld, is ook geen
commentaar geleverd.
Dat men Oostenrijk anders zal behande
len gelooven wij niet, daar Bürckel het
Saarland ook heeft „ontroomscht". Trou
wens, hoe kan men vertrouwen eischen als
iemands verleden wantrouwen wettigt?
Zonder goedkeuring der ouders, zonder
stemming zelfs, werd door hem destijds in
het geheele Saargebied de nat. soc. school
ingevoerd. Wie derhalve zoo doet met de
rechten der ouders, zal men nooit mógen
vertrouwen.
Wat is noodig om vrede te hebben met
het Vaticaan? Toepassing van het concor
daat. Maardan moeten Rosenberg,
Baldur von Schirach en nog velen met hen
aan den kant gezet worden. Dan moet
werkelijk aan God g eg even wor
den wat Hèm toekomt. Niet zij, die
den mond vol hebben over de Voorzienig
heid, zijn volksleiders. Maar die den wil
doen van Hem, Die in den Hemel woont!
SEVERUS.
PINKSTEREN
In deze week dagelijks Gloria en Credo.
De Sequens „Veni sancte Spiritus". De ge
beden „Communicantes" en „Hanc igitur"
van Pinksteren. Kleur: Rood.
ZONDAG 5 Juni. Hoogfeest van Pinkste
ren of van de nederdaling van den H.
Geest over de Apostelen. Mis: Spiritus.
De beloofde heilige Geest is ons geschon
ken. De Geest des Heeren vervult de ge
heele aarde! Alleluja (Introitus). Moge Hij
onze harten vervullen en daarin ontvonken
het vuur van Zijn Goddelijke Liefde. (Al
leluja-vers). Moge Hij ook zijn de zoete
Gast van onze zielen, aan wie in Hem ge
looven schenken Zijn zevenvoudige gaven.
(Sequens).
MAANDAG 6 Juni. Tweede Pinksterdag.
Dag van devotie. Mis: Cibavit.
Pinksteren is het feest van de stichting
van de H. Kerk. Het Epistel verhaalt ons
van den groei van de jeugdige Kerk. Pe
trus, bezield door den H. Geest, bekeert
veel heidenen door zijn prediking tot de
Kerk van Christus, welke ook nu nog leert
en zal blijven leeren: „Wie in Christus ge-
looffc zal niet verloren gaan, maar eeuwig
leven" (Evangelie).
DINSDAG 7 Juni. Derde Pinksterdag.
Dag van devotie. Mis: Accipite.
WOENSDAG 8 Juni. Quatertemperdag.
Geboden Vasten en Onthoudingsdag. Vier
de dag v. h. Pinksteroctaaf. Mis: Deus. 2e
gebed voor de Kerk of Paus.
DONDERDAG 9 Juni. Vijfde dag v. h.
Pinksteroctaaf. Mis: Spiritus. 2e gebed v. d.
H.H. Primus en Felicianus, Martelaren.
VRIJDAG 10 Juni. Quatertemperdag. Ge
boden Vasten en Onthoudingsdag. Zesde
dag v. h. Pinksteroctaaf. Mis: Repleatur. 2e
gebed v. d. H. Margarita, koningin, we
duwe.
Van vaders zijde stamde Margarita af
van de Engelsche koningen, van moeders
zijde van de Romeinsche keizers. Zij werd
geboren in Hongarije, waar haar vader als
balling verbleef en Margarita haar kinder
jaren heeft doorgebracht in godsvrucht. Op
je, is de warmste landstreek van Europa.
Klimatologisch is het de overgang van
Europa naar Afrika. Het volksleven heeft
daar dan ook veel meer een zuidelijk ka
rakter. Feesten worden meer in de open
lucht dan in de huizen gevierd. Dit is voor
al het geval met Pinksteren.
Wanneer het Pinksterfeest nadert, dan
maakt heel de bevolking van de Andalu-
sische steden zich op voor den grooten uit
tocht; want het feest wordt door talloozen
buiten in de bosschen en bergen gevierd.
Velen gaan te voet, anderen met de wa
gen. Op wagens, bespannen met paarden,
ossen en muildieren, trekken ze de stad
uit. De halve huisraad wordt meegevoerd.
Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat de wa
gens prachtig versierd zijn. De trekdieren
worden getooid met de mooiste bloemen, ze
dragen kransen van loover om kop en nek.
De wagens zijn behangen met slingers van
jong groen, en bekleed met mooie stoffen,
soms zelfs kant en zijde. Hoog boven op
den wagen zit de heele familie, vaak nog
.aangevuld met vrienden en verwanten.
Wanneer ze aan de kampplaats aankomen,
worden de tenten opgeslagen en dan be
gint er een vroolijk kampleven, dat door
allerlei spelen, voor groot en klein en door
oude volksdansen wordt opgevroolijkt.
Deze vreugde duurt een heele week en wie
veel tijd heeft, zet dit leven in de vrije
natuur nog langer voort.
Pinksteren in Brazilië.
Ir. Brazilië is het Pinksterfeest het luid
ruchtigste van alle feesten. Al weken van
tevoren begint men met de voorbereidin
gen. Op de eerste plaats wordt er, vooral
in de kleinere plaatsen een „Pinkster
eereburger" gekozen, wiens familie gedu
rende de Pinksterdagen in de kerk en in
het openbaar op bijzondere wijze wordt ge-
eerd. De familie van den „Pinkster-eere
burger" moet echter ook een smulpartij
geven en geschenken uitdeelen aan de ar
men. Pinkster-Maandag wordt met klok
kengelui, geweer- en kanonschoten inge
leid. Dan beginnen de optochten, waarbij
de deelnemers zich met bonte linten sieren.
Kinderen en jongelui loopen met vlaggen
rond. In de avonduren trekken weer nieu
we stoeten rond, die vlaggen, lampen en
brandende kaarsen meevoeren. Dan schie
ten overal de vuurpijlen de lucht in, in de
tuinen straalt een bont vuurwerk en weer
knallen geweren en mortieren. De kinderen
krijgen met Pinksteren daar evenveel snoe
perijen als bij ons met Sinterklaas.
Pinksteren op St. Thomas.
De eigenaardigste Pinksteren wordt wel
op het eiland St. Thomas in West-Indië ge
vierd. Dit eiland wordt grootendeels be
woond door negers en mulatten. Voor deze
kleurlingen is Pinksteren het mooiste feest
24-jarigen leeftijd huwde zij met Malcolm,
koning van Schotland en in 1070 werd zij
fot koningin van Schotland gekroond. Een
heilzame invloed oefende Margarita uit ou
het hart van Malcolm en zij wist hem die
godsvrucht in te prenten, welke hem heeft
gemaakt tot een van de deugdzaamste ko
ningen van Schotland.
Het huwelijk van Margarita en Malcolm
werd gezegend met acht kinderen. De hei
lige koningin begreep haar moederplichten
en was voor alle christelijke moeders een
voorbeeld. Zelf onderwees zij haar kinde
ren in de beginselen van den godsdienst en
in hun kinderharten wist zij te ontsteken
de liefde tot God, waarvan zij zelf vervuld
was. Bijzonder muntte zij uit in liefde tot
de armen. Zij eerbiedigde in den persoon
van den arme: Jesus Christus en maakte
van elke gelegenheid gebruik om hen be
hulpzaam te zijn, te vertroosten en in hun
behoeften te voorzien. Margarita stierf
den löden November 1093. Op dat oogen-
blik werd haar gelaat, dat door langdurige
ziekte vermagerd en leelijk geworden was,
onverwachts met buitengewone schoonheid
overtrokken.
ZATERDAG 11 Juni. Quatertemperdag.
Geboden Vasten en Onthoudingsdag. Ze
vende dag v. h. Pinksteroctaaf. Mis: Cari
tas. 2e gebed v. d. H. Barnabas, Apostel.
Achter de Sequens wordt geen Alleluja
gezegd.
De heilige Apostel Barnabas vergezelde
de H. Paulus op zijn eerste Evangeliereis.
Onderweg scheidde hij zich af van den
H. Paulus en begaf zich naar het eiland
Cyprus, waar hij den marteldood gestor
ven is.
Vandaag eindigt de Paaschtijd.
IN DE KERKEN VAN DE E.E. P.P.
FRANCISCANEN:
DINSDAG, 2e gebed v. d. Z. Baptista
Varani, Maagd.
DONDERDAG, 2e gebed v. d. Z Z. Pa-
cifieus van Cerano en Laurentius van Vil-
lamagna, Belijders; 3e v. d. H.H. Primus
en Felicianus.
•Amsterdam. ALB. M. KCK, Pr.
van het heele jaar. Zij vieren het op een
manier, die ons onbegrijpelijk schijnt, na
melijk als carnaval. Het grootste Pinkster
genoegen van de negers en mulatten is,
dat zij zich van top tot teen met een witte
kleurstof besmeren. Eens in het jaar, met
Pinksteren, willen ze den blanken man
spelen.
Overal worden dan in de vrije natuur
danspartijen gehouden, waarbij het er
vaak zoo wild en uitgelaten naar toe gaat,
dat de witte kleur zoo nu en dan eens moet
worden opgefrischt.
EEN HOTELRAT OP STAP.
Twee jaar gevangenisstraf tegen oplichter
geëischt.
Het was een royale gast, dien de hotel
houder van Schie te Pijnacker eenigen tijd
geleden op bezoek kreeg. Hij begon met al
len aanwezigen in 't lokaal een rondje aan
te bieden, vanwege het feit dat hij een goe
den dag had gemaakt in zijn zaken. Den
volgenden dag van zijn verblijf in het ho-
nam de gast deel aan een feestje, en liet
acht flesschen champagne aanrukken.
Die royaliteit gaf op den duur slechte re
sultaten, want zonder te betalen verdween
de gast weer. Een dergelijke truc had hij
in diverse andere plaatsen van ons land,
in Breda, Leiden, Weesp enz. ook uitge
haald.
Alleen had hij daar niet zulke mooie ver
halen gedaan als in Pijnacker, waar hij zich
uitgaf voor den zoon van een groot han
delaar in maaimachines.
Zijn vader had wel 32 reizigers in dienst.
Zelf was hij onlangs in den Oranje Vrij
staat geweest, maar ja, daar had hij het
nogal bont gemaakt, zoodat zijn vader hem
terug riep. Inmiddels stroomden de orders
van maaimachines nog toe, en ook in Pijn
acker had hij een goeden dag gemaakt.
Voor den hotelhouder was het een
slechte dag, want zijn gast vertrok zonder
zijn rekening ruim 30 te betalen. De
man werd opgespoord; het bleek de zwer
ver J. K. te zijn. Hij werd in Pijnacker in
de cel ingesloten, maar zag kans daaruit
te ontvluchten. Toen werd hij in IJssel-
monde weer aangehouden, en Donderdag
had hij zich voor de Haagsche Rechtbank
te ver-antwoorden. De Officier memoreerde,
dat K. zich al meermalen heeft misdra
gen, en een gevangenisstraf van een jaar,
die hij voor zyn verblijf in Pijnacker net
had opgeknapt, scheen niet te helpen.
Thans werd tegen K. twee jaar gevange
nisstraf geëischt.