GRAMMA'S SPRUTOL Wilt U iets weten? BIOSCOPEN TE LEIDEN DE LAATSTE LES VAN LANGELOT ZATERDAG 28 MEI 1938 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 11 RADIO-PRO ZONDAG 29 MEI 1938. HILVERSUM I, 1875 en 415,5 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.4511.20 KRO.: 8.30 Morgenwijding 9.30 Orgelspel 10.30 Nederduitsch Herv. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr. platen). 12.15 KRO-orkest (1.00—1.20 Boekbespreking 2.00 Godsdienstonder richt voor ouderen 2.30 Reportage 4.30 Voor de zieken 4.55 Gramofoon- muziek 5.05 Gewijde muziek (gr.pl.) 5.50 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sport nieuws 7.50 Causerie „Het Wit-Gele Kruis'' 8.10 Berichten ANP., Mededee- lingen. 8.20 Religieuze causerie 8.30 KRO-Melodisten en solist 9.00 KRO- orkest en soliste 10.00 Reportage (gr.- pl.). 11.00—11.20 Epiloog. HILVERSUM II, 301,5 M.: 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 6.30 VPRO. 8.00 12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek 9.00 Berichten 9.05 Tuinbouwpraatje 9.30 Gramofoonmuziek 9.45 Cause rie „Van Staat en Maatschappij" 9.59 Berichten 10.00 VAR A-orkest en solis ten 10.40 Declamatie en Gramofoonmu ziek 11.00 Esmeralda-Septet en solis ten 10.40 Declamatie en Gramofoon muziek 11.00 Esmeralda-Septet en so listen 12.00 Het woord van de week 12.05 Het Helmann-Strijkkwartet 12.30 Gramofoonmuziek 1.00 Musette-orkest en solist 1.30 Causerie „Het leven op een Indische plantage". 1.50 Gramo foonmuziek 2.00 Boekenhalfuur 2.30 Viool met pianobegeleiding 3.00 Rot- terdamsch Mannenkoor „Zanglust", Ko- nonklijke Mannenzangvereeniging ..Ceci lia", versterkt Omroeporkest en solisten 4.00 Sportreportage 4.20 Gramofoon muziek 4.55 Sportnieuws ANP 5.00 De Ramblers 5.30 Gramofoonmuziek 6.00 Sportuitzending 6.15 Sportnieuws ANP, hiernao Gramofoonmuziek 6.30 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst 7.30 Gramofoonmuziek 7.40 Wijdings woord 8.00 Berichten ANP, Mededelin gen 8.15 Concertgebouw-orkest 9.00 Radiojournaal 9.15 Causerie „In de eer ste versnelling" 9.25 Het Kovacs Lajos- orkest, solist en Bram Kwist's tokkelor- kest 10.25 Radiotooneel 10.45 Harp en orgel 11.00 Berichten ANP, hierna: Gramofoonmuziek. 11.4512.000 ^Orgelspel. DROITWICH, 1500 M.: 12.50 Het Aston Hippodrome-orkest 1.35 De BBC-Zan- gers 1.50 Troise's Mandoline-orkest en solist 2.20 Tuinbouwpraatje 2.40 Het Walford Hyden Magyar-orkest 3.35 Gra mofoonmuziek 4.20 Reportage 4.40 Eugene Pini en zijn tango-orkest 5.20 Religieuze boekbespreking 5.40 Decla matie 6.05 BBC-Harmonie- orkest en solist 6.50 viool, celle en piano 7.55 8.-10 Nachtegalen zang 8.15 Kerkdienst 9.05 Liefdadigheidsoproep 9.10 Be en solisten 10.20 Fred Hartley's sextet 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS, 1648 M.: 11.25 Gramo foonmuziek 1.50 Orgelspel 12.40 Gramofoonmuziek 3.20 Zang 4.05 Duo-concert 4.20 Pascal orkest 6.20 Radiotooneel 7.20 Leon Rajter's orkest 8.35 Zang 8.50 Raugelkoor en solisten 11.201.20 Jo Bouillon's orkest. KEULEN, 456 M.: 6.20 Havenconcert 9.50 Gramofoonmuziek 10.50 Orkest en koorconcert 2.20 Westmark-orkest Aken 2.20 Populair concert 4.20 Om roeporkest, instrumentaal kwartet en so list 7.30 Gramofoonmuziek 8.20 Ge varieerd orkest- en koorconcert 9.50 Gramofoonmuziek 10.50 Otto Dobrindt en Heinz Wehner met hun orkesten, en Orgelspel (gr.opn.) 12.203.20 Geva rieerd concert. BRUSSEL, 322 en 484 M., 322 M.: 9.20 Uit Boedapest: Pontificale Hoogmis 10.50 Gramofoonmuziek 11.20 Zang met toelichting 11.50 en 12.20 Gramofoon muziek 12.50 én 1.30 Omroepkleinor- kest 2.35 Gramofoonmuziek 3.20 Ysaye-concours 1938 5.20 en 6.50 Gra- FEUILLETON VIRGINIA'S KEUZE Naar het Engelsch door THEA BLOEMERS. 42) Marty kende geen zenuwen en zei dat ook. Als het hun verveelt, laat ze dan aan land gaan. En ons hier achterlaten? Dank je! Wij zouden met hen kunnen mee gaan. Waarheen? Het regent overal. Er zijn toch wei tea-dances in de ho tels. Dat zou beter zijn dan niets. Maar wij moeten toch terugkomen, en dan is de storm misschien veel erger er steekt wind op. Laten wij dan hier aan boord iets or: ganiseeren en menschen inviteeren. Dan zullen zij het zijn, die de elementen te trotseeren hebben. Jane keek haar bewonderend aan. Je bent onbetaalbaar, Marty. Je weet altijd hoe je de onaangename dingen op anderen kunt schuiven. Waarom niet? zei Marty lui. Ik houd er van de melk voor mijzelf af te roomen. Marty droeg geen hoed, maar een rood zijden zakdoek om het haar, hetgeen in te genstelling met haar gewone zilver-grijze toiletjes een brutaal effect aan haar schoon heid gaf. Rickey kwam op haar toe. mofoonmuziek 7.20 Zang 8.20 Gra mofoonmuziek 8.50 Ysaye-concours 1938 11.00 Dansmuziek (gr.pl.) 11.20 12.20 John Rutten's orkest. 484 M.: 9.22 Gramofoonmuziek 10.20 Max Alexys' orkest 10.50 Pianovoordracht 11.05 Vervolg orkestconcert 11.30 Orgelspel 11.50 Vervolg concert 12.20 Gramo foonmuziek 12.50 en 1.30 Omroepsa- lonorkest 2.202.35 Cellovoordracht 2.50 Gramofoonmuziek 3.50 Omroep- salonorkest 4.20 Gramofoonmuziek 5.20 Het Lucien Hirsch-orkest 7.35 Gra mofoonmuziek 8.20 Omroepdansorkest en vocaal duo 9.35 Reportage 10.45 Gramofoonmuziek 11.2012.20 Jean Omer's orkest. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.: 6.20 Otto Kermbach's orkest (7.207.30 Be richten). 7.50 Sportuitzending 8.10 Berichten 8.20 Omroeporkest en het versterkt Omroep-vrouwenkoor m. m. v. spreker 10.20 Berichten 10.40 Sport reportage 10.50 Zie Keulen. (11.05 I.20 Berichten). 1.15 Tijdsein 1.26 2.20 Gevarieerd nachtconcert. Gemeentelijk Radio Distributiebedrijf. 3de Programma: 8.35 Keulen 9.20 Diversen 9.50 Keulen 10.50 Brussel VI. 13.35 Parijs Radio 14.05 Diver sen 14.35 Brussel VI. 17.20 Parijs Radio 18.20 Radio PTT Nord 19.35 London Reg. 20.20 Keulen 2.20 Boe dapest of div. 22.50 Keulen (Deutschl.- sender). 4de Programma: 8.30 Brussel VI. 9.20 Brussel Fr. 1.05 Droitwich 12.20 Brussel Fr. 12.50 Droitwich 14.20 Brussel Fr. 14.40 Droitwich 16.20 London Reg. 16.40 Droitwich 17.20 London Reg 18.50 Droitwich 23.00 Brussel VI. 23.20 Parijs Radio. MAANDAG 30 MEI. HILVERSUM I, 1875 en 415,5 M. NCRV- Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Ber., gramofoonmuziek. (Om 9.30 Gelukwenschen) 10.30 Morgendienst II.00 Christelijke Lectuur 11.30 Gramo foonmuziek 12.00 Berichten 12.15 Gramofoonmuziek 12.30 De Gooilanders en gramofoonmuziek 2.00 Gramofoonmu ziek 2.15 Zang met pianobegeleiding 3.00 Wenken voor de keuken 3.30 Gra mofoonmuziek 3.45 Bijbellezing 4.45 Gramofoonmuziek 5.15 Kinderuur 6.15 Gramofoonmuziek 6.30 Vragenuur tje 7.00 Berichten 7.15 Vragenuurtje 7.35 Causerie „De reünie van het voor malig instructie-bataljon" 7.45 Repor tage 8.05 Berichten ANP, herhaling SOS-Berichten 8.15 Uitzending van de Centrale voor Werkloozenzorg 9.30 Gra mofoonmuziek 10.00 Berichten ANP 10.05 Cello, hobo en harp 10.45 Gymnas tiekles 11.00 Gramofoonmuziek 11.50 12.00 Schriftlezing. HILVERSUM H, 301,5 M. Algemeen Pro- gramam verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Berichten) 10.00 Morgenwijding 10.15 Gramofoon muziek 10.30 Viool en piano 11.00 De clamatie 11.20 Orgel, fluit en hobo 12.00 Gramofoonmuziek. (Om 12.15 Berich ten) 12.30 Alfredo Spezialetti's ensemble 1.15 Orgel en xylofoon 1.30 Gramo foonmuziek 2.00 Het Sylvestre-trio 2.40 Declamatie 3.00 Omroeporkest en solisten 4.30 Causerie „Music-hall", (met gr.pl.) 5.30 Het Kovacs Lajos-orkest 6.00 Gramofoonmuziek 6.15 Het Kovacs Lajos-orkest en „The International Three" 7.00 Gramofoonmuziek 7.35 Causerie „Internationale problemen van dezen tijd" 8.00 Berichten ANP, Mededeelingen 8.10 Stafmuziek van het 6de R.I. 9.00 Radiotooneel 10.10 Omroeporkest en so list 11.00 Berichten ANP, hierna tot 12.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH, 1500 M. 11.25—11.50 en 12.05 Gramofoonmuziek 12.20 Causerie over kerkgeschiedenis 12.45 Orgelspel 1.20 Gramofoonmuziek 1.35 Reportage Hoe heb je het in je hoofd gehaald, dat ding om je haar te doen? Bevalt het je niet? Neen, het doet mij aan bloed denken, aan iets wreeds aan guillotines en beu len. Hij rilde en zijn gezicht werd wit. Marty legde haar hand op zijn arm. Je bent al net als Jane. Je hebt last van je zenuwen. Geen wonder. Die regen is al erg ge noeg en dan sluit jij je nog den heel en mor gen in je kamer op. Jane stond aan de andere balustrade, met den rug naar hen toe. Toen Rickey naar haar toekwam was zij daar gaan staan. Zij wilde dat Marty dien jongen niet zoo aanhaalde, zij wilde.... Hij leunde over de balustrade en spon zijn gedachten uit. Waarom zou ik mezelf niet opslui ten! zei Marty. Het was een uitgelezen morgen om te slapen. Ik kon niet slapen. Voor my was het een hel. Je maakt het een hel voor jezelf, Rickey. Je piekert te veel. Neem. wat je van het leven krijgen kunt en laat de rest gaan. Dat kun jij gemakkelijk zeggen, mok te hy. Jij hebt alles. Lang niet alles. Ik had vanmorgen net zoo ongedurig kunnen zijn als Jane, maar toen ik mijn oogen open deed en zag dat het nog regende ging ik weer sla pen! Haar woorden drukten zóó absoluut haar levensopvatting uit, dat Rickey ondanks zichzelf moest lachen. Rickey-lief, iedereen verveelt zich dood. Kun je niet iets verzinnen een too- I.502.20 Het Philip Whiteway Ensemble 3.203.50 Arthur Salisbury en zijn or kest 4.20 Orgelspel 4.50 Cello en piano 5.20 Zang 5.40 Het Gershom Parkington Kwintet 6.05 Reportage 6.20 Berichten 6.40 Zang en vihuela 7.00 Muzikale causerie 7.20 Cabaretpro gramma 8.10 Orgelspel 8.40 Biologi sche causerie 9.00 Radiotooneel 9.20 Berichten 9.40 Causerie „Imperial de fence" 9.55 Eddie Carroll en zijn orkest e.a. 10.40 Zang en voordracht 11.05 Het New Georgian Trio 11.35 Jack Jack son en zijn Band 11.5012.20 Gramo foonmuziek. RADIO-PARIS, 1648 M. 8.10, 8.55— 9.05, 10.10 en 11.20 Gramofoonmuziek II.50 Zang 12.35 Gramofoonmuziek 1.50 Zang 2.05 Gramofoonmuziek 3.05 Zang 3.20 Vioolvoordracht 4.20 Zang 4.35 Pianovoordracht 5.20 Cantrelle- orkest 8.35 BBC-Symphonie-orkest en -koor 10.50 Gramofoonmuziek. KEULEN, 456 M. 6.50 Gramofoonmu ziek 7.30 Omroepsextet en -schrammel- ensemble 12.20 Fabrieksorkest 1.35 Nedersaksen-orkest, m. m. v. soliste 2.30 Vroolijk concert 4.20 Kurhessisch Landesorkest Kassei 6.40 Zang en piano 7.30 Gramofoonmuziek 8.20 Koorcon cert 9.20 Omroeporkest, -koor en solis ten 10.35 Gramofoonmuziek 10.50 Omroeporkest, instrumentaal kwartet en solist 12.203.20 Gevarieerd concert. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50 Omroepsalon- orkest 1.30 Omroepdansorkest 1.50 2.20 en 5.20, 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek 8.20 en 9.20 Omroeporkest en soliste 10.3011.20 Gramofoonmuziek. 484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50 en 1.30 Omroepkleinorkest 1.502.20, 5.20 en 6.00 Gramofoonmuziek 6.35 en 7.05 Het van Hecke-kwartet, 7.35 en 8.20 Gramofoonmuziek 8.50 Ysaye-Concours '38 11.0011.20 Accordeonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 RL 7.30 Gramofoonmuziek en declamatie 8.20 Weiss Ferdl met zijn ensemble 9.20 Berichten 9.35 Omroep-Amusementsor- kest m. m. v. solisten 10.20 Berichten 10.50 Strijktrio 11.05 Berichten 11.20 Omroepkleinorkest 12.202.20 Zie Keu len (1.15—1.26 Tijdsein), GEM. RADIODISTRIBUTIEBEDRIJF. 3e Programma: 8.00 Keulen 10.50 Pa rijs Radio 12.00 Droitwich 12.20 Brus sel VI. 13.30 Brussel Fr. 14.20 Keulen 15.20 Brussel Fr. 17.20 Parijs Radio 18.20 London Reg. 19.20 Keulen 20.20 Brussel Fr. 23.20 Parijs Radio. 4e Programma: 8.00 Brussel VI. 9.20 diversen 10.35 London Reg. 16.20 Droitwich 20.35 London Reg. (Parys R.) 23.50 Droitwich. neelstuk, of een pantomime, om vanavond voor te dragen? Het idee lokte hem aan. Goed ik zal iets maken. Wij zullen menschen inviteeren. Er zal niet veel tijd zijn om de costumes in el kaar te flansen of te repeteeren, maar wij kunnen er toch wel iets leuks van maken. Ik zal jou de vrouwelijke hoofdrol ge ven en mijzelf de mannelijke. En Tony zal de schurk zijn Arme Tony! Waarom ben je toch ja- loersch op hem? Hij wil heelemaal niet met mij trouwen. Neen. Maar hij zal het ten slotte tóch doen. En jij jij zult toestemmen. Natuurlijk. Is dat dan niet het meest logische? Kan er sprake zijn van logica in de liefde? vroeg hij heftig. O, ik zou je in het tooneelstuk moeten laten optreden als een vrou\v. met een glazen hart, een hart zon der bloed of gevoel, waarmee je even ge lukkig verder leeft als het gebroken wordt... Niemand is gelukkig, antwoordde zy kalm, en we hadden het over het tooneel stuk en niet over mijn hart Hij kwam er op terug. Ik zal het symbolisch maken, satyrisch, zooals je wel meer van die moderne din gen hebt. En jij zult een wezen zijn uit een andere wereld, dat door een sterfelijk mensch in zijn netten verstrikt wordt en aan een huishouden geketend. Ik zou jou wel eens aan een huishouden geketend wil len zien,' Marty. Praat nou alsjeblieft alleen over het stuk. Rickey was nu een en al enthousiasme. Snap je wat ik bedoel? De titel zou zoo iets kunnen zijn als: „De tooverfee aan /(■Si ZEER MINDERWAARDIG. In uw blad van j.l. Woensdag stond te lezen de volgende dom-uitziende, maar in wezen zeer gemeene N.S.B.-meening van den Limburgschen afgevaardigde:„zegt, dat de minister van het wereldgebeuren niets begrijpt en raadt hem aan naar een klooster te gaan, zooals van Brüning wordt verteld". Alsof in de kloosters menschen wonen, die van het wereldgebeuren niets begrij pen. Alsof onze kloosterlingen maar biddende sukkels zijn. Alsof er geen wereldberoemde sociologen en economen juist in de kloosters wonen, zooals er groote kunste naars wonen. Alsof door jarenlange studie en objectief bezien onze kloosterlingen niet de beste kenners zijn van de huidige sociale toe standen. Alsof niet de katholieken worden benijd door andersdenkenden, juist omdat on der de kloosterlingen zulke knap pe koppen zitten. Zij zijn het, die onze hoogescholen be roemd maken met de priesters en leeken, THEATER Casino: Luxor: Lido: Rex: de waschmachine", of „Het nimfje als man nequin". Rickey, je bent een wonderkind! Marty riep Jane weer bij zich. Wij hebben al een goed idee voor een tooneelstuk. Jane's vervéelde bui zakte een beetje, toen zij hoorde wat er op handen was. Maak jij nou een lijst van de lui, die we zullen inviteeren, zei Marty later, dan zal ik er wel iemand op uitsturen om te telefoneeren. Zeg maar aan iedereen, dat het wel laat zal worden, maar dat ze kun nen rekenen op een middernacht-souper. De kajuit was niet groot, maar er was toch plaats voor een klein tooneel en de stoelen werden in rijen gezet. Marty deel de alle instructies uit, terwijl Rickey in zijn hut als een razende aan het stuk werk te. Het heette nu definitief: „De toover fee en de permanente haargolf" en Marty zou de tooverfee in kwestie zijn en moest vleugels hebben. De electricien kreeg de opdracht een helsche machine in elkaar te flansen, zooiets als de kappers die voor de permanent wave gebruiken. Het was halftien toen 't gordijn opging. Het eerste tafereel vertoonde het feeën- rijk. Een open plek bij een boscli, in el kaar geflanst van massa's mosgroen doek en struiken in tonnen. In het midden was een troon van goudpapier aangebracht en daarop troonde Oberon, de feeënkoning. Rickey was Oberon, een Oberon van zulk een jeugdige en aantrekkelijke schoon heid, dat de toeschouwers elkander vroe gen: Wie is die jongen? Hij droeg een gewaad van rood doek om zich heen gedrapeerd, en zijn schoenen wa ren verguld. Om zijn bruinroode lokken die evenals zy het geheele leven zoo helder bezien. En dan laten wij buiten beschouwing die laagheid'aan het adres van Steenberghe en Brüning, van Romme en ieder katholiek staatsman. Waarlijk, uit de taal van dat N.S.B.- heerschap blijkt zonneklaar tot welke do 11e- mans-kletspraat verpolitiekte katholieken komen. Het is taal la Rosenberg en daarom zeer minderwaardig. Met dank voor de plaatsing, STEPH. M. Zomersproeten verdwijnen spoedig door een pot Vraag: Welke straten moet ik volgen van den Benoordenhoutschenweg tot de Galileïstraat in den Haag? Antwoord: Benoordenhoutscheweg, Koningskade, Javastraat, Laan v. Meerder- voort, Beeklaan, Galileïstraat. droeg hij een smallen gouden band als kroon. Oberon zat daar als rechter met heel zijn hof om zich heen, om recht te spre ken over de schoonste aller feeën, die zich had schuldig gemaakt aan het zwaarste misdrijf, waaraan een fee zich kan schul dig maken: zij had het feeënrijk verlaten, door de poort van de menschenwereld ge keken, en haar hart aan een sterveling ver loren. En dat terwijl zij de schoonste aller feeën was en Oberon haar tot zijn konin gin begeerde! Marty was de schuldige fee en werd door twee bewakers voor den troon geleid. Zij was beeldschoon in haar lang, golvend zilverwit gewaad, met de gazen vleugels en de paarlen in haar lichte lokken. Wat zag je, toen je door de wereld- poort keek? vroeg Oberon haar streng. Den schoonsten man van het heelal, stamelde zij angstig. De koning ontstak in woede. Was hij schooner dan ik ben? Helaas, ik moet het bekennen. Met een handgebaar doet Oberon alle an dere feeën verdwijnen en met de schul dige alleen gebleven, tracht hij haar nog maals over te halen zijn liefde te aanvaar den. Hij werpt zich zelfs aan haar voeten, maar zij versmaadt hem sinds zy dien schoonste mensch heeft liefgekregen, kan zij zelfs haar koning niet meer bemin nen. Oberon rijst weer op, beklimt zijn troon en roept nogmaals het hof bijeen. Dan spreekt hij het vonnis over de schuldige uit: zij moest het feeënrijk verlaten en naar haar^sterveling toegaan. (Wordt vervolgd). HOOFDFILMS INHOUD AANVANGSUUR Verloren in de wil dernis (Clyde Beat- ty). Het witte gevaar. (Tom Tyler). Orkaan (Dorothy Lamour John Hall). Artistenliefde (Inge Schmidt). De Schrik van Brim stone (Wallace Bee ry Virginia Bru ce). Vrouwen zijn lastig. (Stuart Ervin Florence Rice). The Texas Rangers. (Fred Mac Murray) De Koning en het Revue-meisje. (Fer- nand Gravell Joan Blondell). Avontuurlyk Wild West Avontuurlijk Humoristisch Sensationeel Wild West Comedie. lederen avond 8 uur Zondag van 47 en 811 uur. Za terdag en Woensdag 2 30 uur matinée. lederen avond 8 uur. Zondag om 2, 4.30 ei Zaterdag, Woensdag 8 uur. Matinée: en Donderdag 2 uur. Zaterdag, Woensdag lederen avond 8.15 uur. Zondag van 2-7 uur. Zaterdag en Woensdag 2.30 uur matinée. lederen avond 8 uur. Zondag bovendien van 2 tot 7 uur. Matinée iederen i 2 uur. Toelaatbaar v. volwassenen. Toelaatbaar v. volwassenen. Toelaatbaar v. volwassenen. Goedgekeurd volwassenen. 81. Grootmoeder was met haar rattenhoofd teneinde 1 raad. Overal klaagde zij haar nood, zelfs aan de emmers waar ze op gevallen was. „Emmertje, emmertje, help me toch," jammerde ze. „Wat zullen de menschen wel van I me zeggen." 82. „Tja, adviseerde de emmer nadenkend", zet my op je hoofd, dan zien de menschen je rattenhoofd niet. Groot moeder volgde dezen raad maar ze kon natuurlijk niets zien en ze maakte een leelijke buiteling over een bananen schil.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 11