MODERNE BRILLEN
P.J.van Kampenhout Zonen
Alle Drukwerken
VEENENDAAL's
OPRUIMING
JAN DE NIE& ZONEN
BREUKBANDEN
BUIKGORDELS
J. N. PA ES JR.
BANDAGIST
Vrijenhoek's Kruidenwijn
OPGELET!
DONDERDAG 27 JANUARI 1938
ui LEIDSCHE COURANT
rWEEUE BLAU - KA(i. 8
DE WERELDPREMIERE VAN
WALT DISNEY'S
„SNEEUWWITJE"
DE RECLAME VOOR EEN SPROOKJE.
Holywood. Onder een met sterren bezaai
den hemel, terwijl de massa toekeek en
millioenen voor hun radiotoestellen zaten
te luisteren, verzamelden Dinsdagavond
voor Kerstmis Holywood's genie en char
me zich bij het Carthay Circle Theater om
een unieke wereldpremière in de historie
van de film, de doop van Walt Disney's
„Sneeuwwitje en de zeven Dwergen", bij
te wonen. Op den stralenden Californischen
namiddag, die hieraan voorafging, zat reeds
een gedeelte der bevolking opeengepakt in
het theater met hun lunch in den schoot
er. wachtte de komst van Disnsey af om
hulde te betuigen aan den man, die
Grimm's sprookje zou laten gebeuren.
Nooit, zelfs in de herinnering van Holly
wood's oudsten inwoner, had eenig voor
val een dergelijke belangsteling gewekt en
nog nooit hebben toegangsbewijzen zooveel
geld opgebracht. Want dit was niet slechts
de première van een film, maar de pre
mière van een nieuwen vorm van amu
sement, een proefneming, die beslissend
voor een nieuwe richting in den filmhan-
del zou blyken.
De eerste geteekende
hoofdfilm.
Dit was, iedereen wist het, „the first fea
ture in cartoons", de eerste hoofdfilm op
het gebied van de teekenfilm. En als het
niets iets heel bijzonders was, zou het de
laatste zijn. Indien de durfal-Disney een
grooter artist zou blijken, dan een hem be
wonderende wereld reeds wist, een genie
met de gave om met pen, pensee] en vol
harding, dat te doen, wat zelden met man
nen, vrouwen en geld bereikt kan worden,
dan zou het de poorten openen voor een
vruchtbaar arbeidsveld, met schier onbe
grensde mogelijkheden. Welnu, „Sneeuw
SNEEZY
DISNEY'S ZEVEN DWERGEN UIT DE
GETEEKENDE HOOFDFILM
„SNEEUWWITJE".
WAIT
OISNKtf
witje" stempelt Walt Disney tot zulk een
genie.
Wat er aan vooraf ging.
Indien iemand in Noord-Amerika niet
wist wat er dien Dinsdagavond in Holly
wood gebeurde, was dit zijn eigen schuld.
Walt Disney's publicity-manager, de jeug
dige Gregory Dickson, was reeds in het
voorjaar van 1937 begonnen nauwkeurig
de data van zekere publicaties vast te
stellen. Hij grifte in de gedachte van Ame-
rika's kranten- en tijdschriftlezers meer on-
uitwischbare indrukken over „Sneeuwwit
je en de zeven Dwergen" dan ooit te vo
ren door de redacteuren voor eenige film
was opgenomen.
De première.
Onder deze omstandigheden zou zonder
twijfel de première in het Carthay Circle
Theater, een bijzondere geweest zijn, maar
Howard Benedict's leger van energieke
RKO persagenten was nog niet tevreden.
Het is moeilijk te zeggen, wie op een avond
als van dezen beroemden Dinsdag, juist
waar bij uitstek de scheidingslijn tusschen
productieleider, en exploitant zoo goed te
trekken is, de grootste kosten hebben ge
maakt, vaststaat, dat de gezamenlijke pre
mière-uitgaven 27.000 dollar bedroegen, een
groot bedrag, zelfs voor Hollywood. Kran
tenadvertenties, typische pakkende Disney
publiciteit, namen gedurende die week
overheerschende afmetingen aan. Duizend
boeken met 24 pagina's in koel blauw en
zilver berichtten dat deel van de bevol
king, dat geen radio of krant bezat en in een
oplaag van 5.000 beloofde Disney Holly
wood een „Sneeuwwitte" Kerstmis.
Levensgroote afbeeldingen van scènes uit
deze film werden opgesteld en vormden
een permanente tentoonstelling, die de
autorijders, die langs Wilshire Boulevard
gelden, uitnoidigde een bezoek te brengen
aan het „Carthay Circle". Een corps lilli
putters, met maskers vermomd als Disney's
dwergen en programma-meisjes verkleed
als Sneeuwitjes, vormden verder een at
tractie waar de kranten over schreven. Zij
die ten tooneele verschenen temidden van
deze schitterende enscèneering, maakten
deel uit van de aristocratie der filmwe
reld. Datgene, wat de buitenwereld te we
ten kwam via den aether, werd verzorgd
door de National Broadcasting Company
en vond zijn weg over geheel Amerika.
Geen dezer radioverslagen zou compleet
geweest zijn zonder muziek en dialoog uit
„Sneeuwwitje" en het commentaar van de
premièregasten, die uit him blinkende li
mousines stapten. Onder hen, die voor de
microfoon traden, waren George Arliss, Ba-
zooka-Bab-Burns, Jesse Lasky en Charles
Chaplin, de groote komiek, die in den stijl
van „de eenzame zwerver" Micky en Min
nie Mouse verwelkomde voor een leger van
persfotografen. Amos en Andy, de popu
laire radio-„negers" kwamen ook aan de
beurt en Leo Spitz, de president van RKO
Radio, sprak zijn beroemde profetische
phrase: „A thing of beauty and a joy for
ever". In de stem van een verlegen meis
je, dat speciaal uit South Carolina was
overgewipt om „Sneeuwwitje" te zien en
volmondig toegaf, dat ze het een bijzon
der groot genoegen vond, daar ter plaatse
aanwezig te kunnen zijn, herkenden de ver
rukte radio-luisteraars Shirley Temple, die
volkomen in de sprookjessfeer paste waar
mee Disney dezen heugelijken Californi
schen avond had overgoten.
De meest „hard boiled" filmcriticus van
de V. S., William R. Weaver, liet zich op
de volgende wijze uit over Walt Disney's
eerste geteekende hoofdfilm:
„Mr. Disney's film is onbetaalbaar amu
sement. Het is het sprookje van Grimm
zooals dr. Grimm het waarschijnlijk ver
teld zou hebben als hij Disney's talent en
middelen gehad had.
Het is een mooi artistiek resultaat, dat
tevens respect afdwingt door de knappe
ensceneering. Het bevat de bloem van al
Disney's beproefde gaven om charme uit te
beelden.
De zeven dwergen zijn persoonlijkheden
en zijn niet denkbaar zonder elkaar Zij zin
gen hun theme song, een song, die een rage
zal veroorzaken. De namen van minstens
drie van de zeven dwergen zullen blijvend
zijn in de filmhisorie door hun karakter
uitbeelding.
In een „preview" in het Carthy Theatre
te Hollywood liep de film 82 minuten en
leek zoo kort, dat zijn denkelijk niet ge
knipt zal worden. De lach was niet van de
lucht en de film kreeg gedurende de voor
stelling 6 open doekjes.
Gezien de reactie van de toeschouwers,
het commentaar in den foyer en de alge-
heele stemming van buitengewone voldoe
ning lijdt het geen twijfel dat de film zoo
wel een financieel als een moreel succes
beteekent.
Recensenten trachtten in de bladen van
Woensdag een geschikte variatie op de lof-
tuting van Spitz te geven. Louella Parsons
vertelde den Hearst lezers: „Walt Disney
oogst nieuwe lauweren met zijn eerste ge
teekende hoofdfilm. Zij is een openba
ring".
Edwin Schallert berichtte den abonné's
van de Los Angelos Times: „Een film-
wonder is waarheid geworden."
James Francis Crow van het waardige
Hollywood Citizen News noemde „Sneeuw
witje": „De meest opmerkelijke filmgebeur
tenis van 1937; een film, die den tijd en de
vocabulaire van den journalist op de proef
stelt", waarna hij zijn tijd en vocabulaire
in een kolom van 40 c.M. aan „Sneeuw-
wittje" wijdde.
DE VLUCHT VOOR HET
HUWELIJK
Prins Igor van Talluska is een schurk.
Niet de eenige in deze dwaze en vermake
lijke historie, maar wel de eerste. En om
dat hij Sally Parker, wier doodgewone
naam op een chèque goed is voor elk be
drag, slechts wil trouwen tegen drie mil-
lioen dollar, smijt de bruid haar witten
boeket uit de kerk en op het hoofd van
Michael Anthony, journalist.
Nu is Sally Joan Crawford en Michael
Clark Gable, dus van een huwelijk zijn wij
reeds zeker. Edoch, na hoeveel avonturen,
hindernissen en rariteiten!
Want de graaf (neen, dat is niet de prins;
de tweede schurk is een graaf), die een
stratosfeertocht zal maken, woont in het
zelfde hotel als Sally en aangezien Michael
m Sally's sensationeele vlucht voor het
huwelijk de beste kopy van de eeuw ziet,
werkt hij den graaf in een waschmand,
hangt zijn vriend en collega Franchot Tone
aan een kapstok en gaat met Sally, als
vliegenier vermomd, den stratosfeertocht
aan. Liefde in de stratosfeer? Daarentegen.
De graaf is een schurk, omdat hij een spion
is. In een rozenruiker krijgt men verdedi
gingsplannen van de Engelsche kust in het
vliegtuig, dat overigens in lager sferen blijft
en noodlandt bij Parijs. Dat is nog maar
een flauw begin: het tweetal bereikt als
boer en boerin op een wagen kool Parijs,
wordt opgejaagd door den graaf en de gra
vin en collega Franchot Tone steelt een
bestelauto en overnacht te Versailles, Sally
m de legerstede van Madame de Maintenon,
of zoo iemand, en Clark Gable op een
stijl-canapétjes, alwaar collega Tone hem
verrast in de kleedij van een anderen Fran-
schen koning, en de gids van Cook met
gezelschap als langslaper. Nieuwe vlucht.
Onderwijl heeft Gable zijn krant van de
grootste kopy van de eeuw voorzien over
Sally, en hij is verliefd geworden, en Sally
weet niets. Het geval wordt iets ingewik
kelder als Sally de ware toedracht hoort en
hem haat. Het wordt nu een strijd tusschen
de journalisten om kopy, tusschen de schur
ken en hen om de spionnageberichten en
in café en trein, stationswachtkamers en
Riviera-hotel vecht men het uit door elkaar
de loef af te steken met opsluiten, uit den
trein gooien, met revolvers te spelen en
wat dies meer zij. Maar het einde is dan
dat Franchot Tone, zwaar gebonden, het
einde van den graaf telefoneert op fantas
tische wijze en ten aanschouwe van het
jonge paar.
Het klinkt alles veel ingewikkelder dan
het is, en het is toch ook weer ingewikkel
der dan het klinkt, maar van vele films
met dwaze en dergelijke histories is het een
der amusantste door haar voortdurenden
humor en haar voortdurend duel
tusschen de concurreerendë kopy-
jagers. In Versailles springt de re
gisseur wat al te zeer uit den band
en raakt in de klucht verzeild;
daartegenover is er een prachtige
kleine, dwaze nachtwaker van Do
nald Meek, en voor de rest zeggen
de groote namen genoeg. Humor,
fantasie en een korreltje sensatie
geven deze amusementsfilm kleur
en tempo: men kan er een genoeg-
'jjk middag- of avonduur by be-
MAJ^LA CEBOTARI, DIE MET
BENJAMIN GIGLI DE HOOFDROL
VERVULT IN DE FILM
„MOEDERLIED".
WARNER OLAND ERNSTIG ZIEK.
Mogelijkheid niet uitgesloten, dat hij
nimmer meer zal kunnen spelen.
De filmspeler Warner Oland, vertolker
van de hoofdrol in de Charlie Chan-films,
is ernstig ziek en moet volkomen rust hou-
WARNER OLAND
den. Zijn dokters hébben medegedeeld dat
het maanden zal duren, vóór hij zijn werk
weer kan hervatten en het is zelfs niet uit
gesloten te achten, dat hij nimmer meer
zal kunnen spelen.
GROOTE SCHADEPOST VOOR
WILLY FORST.
Zijn woning te Berlijn uitgebrand.
De Berlijnsche woning van den beken
den Duiischen filmregisseur Willy Forst is
in den nacht van Zaterdag op Zondag ge
heel uitgebrand.
Op onverklaarbare wijze is op de derde
étage van een massief huizenblok op den
Sachsenplatz in het Westen van Berlijn,
vlak bij het rijkssportveld, terwijl de huis
heer afwezig was en ook het personeel een
vrijen avond had, brand uitgebroken. Om
streeks één uur bemerkte een voorbijgan
ger achter de ramen van de woning een
Hakkerenden schijn. Onmiddellijk waar
schuwde hij de brandweer, maar toen de
eerste wagens op het plein aankwamen,
sloegen een vlammen reeds uit het dak
en stond de wonnig van den heer Forst
reeds in lichtelaaie. Ook de zolders van het
naburige huis brandden geheel leeg. Twee
en een half uur was de brandweer bezig,
om het vuur tot zijn haard te beperken. Het
bluschwerk duurde evenwel in 't geheel
ruim twaalf uur.
De schade is aanzienlijk, aangezien Willy
Forst talrijke antieke meubelstukken en
voorwerpen van hooge kunstwaarde in zijn
bezit had.
De grootste slag voor Willy Forst is het
wellicht, dat bij den brand ook een aantal
filmmanuscripten vernietigd is.
DE HONGAARSCHE FILM.
In Hongarije is het plan gerijpt een
Eucharistische film te vervaardigen, die tot
titel zal krijgen „Het eeuwige geheim". De
bekende roman van pater Jezuïet Joseph
Spillmann leverde de stof voor deze film.
Dezelfde roman heeft ook eenmaal een
Fransche film doen ontstaan, die uitmuntte
door middelmatigheid. Dit echter is weer
jaren geleden. Hopelijk zal men de fouten
van toen weten te vermijden, al maakt het
onderwerp dit zeer moeilijk.
\jcS^ toch
UW OPTICIENS
Haarlemmerstraat 125-127
REPARATIE-INRICHTING
Muziek, door minstreels reeds gebracht,
Was steeds het hoogste goed
Als uiting van ons diepst gevoel
Bij voor- en tegenspoed
Ook nu, terwijl heel Neêrland wacht
Op het verbeid' bericht:
,,d' Oranjeboom bloeit weder op,"
Brengt de muziek ons licht.
Zorgt nu vooral dat alles klopt
Muziek moet zijn„oké"
Bij ons is de sorteering groot,
De prijzen vallen mee!
In Leiden staan wij „goed" bekend
Doch let op ons adres:
Voor muziek alléén naar GULDEMOND f
Haarlemmerstraat dubbel zes
Buitengewone sorteering Accordeon's.
Violen, Mandolines, Gitaren, Kopen- en
Houtblaas-instrumenten, Slagwerk kort
om alles op muziekgebied. Speciale re-
paratie-afdeeling.
tegen concurreerende prijzen
Firma G. VAN BRUSSEL
HAARLEMMERSTR. 222
Telefoon 1350
BORDUUR-ATEUER
HAARLEMMERSTR. 27
Ajouren 8 ct. p. M. Klaar terwijl U wacht
P.isseeren, Festonneeren, Cordeneeren,
Ailicatie. Slotknoopen in elke vorm
NOG SLECHTS 3 DAGEN
kunt U profiteeren van de
buitengewone aanbieding
Haarden - Haardkachels
Kachels en huish. Artikelen.
Nog enkele speciale aanbiedingen
tegen extra verlaagde prijzen
HAARDEN en HAARDKACHELS
HET HAARDEN HUIS
K. Rapenburg 10 Heerengracht II2
Tel. 25. Smederij Tel. I549
sinds 1894 554
STEUNZOLEN naar
GIPSAFDRUK
ALLES MAATWERK
INSTRUMENTMAKERIJ
Resedastr. 2A - Tel. 3803
ORTH. APPARATEN
VROUWELIJK en
MANNEL IJ K
Twintig soorten versterkende en zenuw
sterkende kruiden getrokken op de beste
bloedvormende wijn
Een onovertroffen middel tegen
Zenuwen, Zwakte, Slapeloosheid,
Gebrek aan eetlust
Per flaci f 1.45
Drogisterij J. Vrijenhoek
(Speciaal Kruidenadres)
HAARLEMMERS I RAAT 119
Bi| aankoop van 2 pakken
N.P. WASCHKRI5TAL
ontvangt U het 3de pak GRATIS! Dus 3 groote pakken
N.P. WASCHKRISTAL voor slechts 16 cent.
Profiteert tevens van onze
ZAKDOEKENRECLAME!!
Voor slechts 20 N.P. WASCHKRISTAL-ETIKETTEN: 3 groote
heerenzakdoeken, van prima kwaliteit, met ingeweven rand.
cadeau. - OVERAL VERKRIJGBAAR.