RADIO-PROGRAMMA'S DONDERDAG 23 DECEMBER 1937 DE LEIDSCHE COURAN1 DERDE BLAD - PAG. 10 VRIJDAG 24 DECEMBER 1937 WATERPOLO L.Z.C—G.Z.C. 2—1. De Leidsche Zwem club heeft gisteravond de eerste overwinning der wintercompe titie in de Overdekte aan de Haarlemmer straat binnengehaald. De ploegen verschenen onder leiding van scheidsrechter van Aelst in de volgende opstelling: L.Z.C. Overdevest F. Hofsteenge H. v. d. Reyden Th. v. Helvert C. Walenkamp de la Court F. Tegelaar O J. Tijbont W. de Boer J. C. Gravestedn C. J. Tijbont J. Gravestein Tok G.Z.C. Verhaagh Bij de Leidenaars ontbrak dus Jan El- singa, terwijl de Gouwenaars twee invallers telde. Na den uitworp is de eerste aanval voor L.Z.C., doch Tegelaar schiet den bal via den hoek van het doel achter. Een door slagbal van Walenkamp heeft geen succes en dan forceert de la Court een corner. Hieruit komt de bal in de Goudsche voor hoede. Wout de Boer lost een fiksch schot, dat doel treft, doch inmiddels had de scheidsrechter gefloten voor een vrijen worp tegen v. Helvert. Tybout plaatst den hem toegespeelden bal terug en onhoud baar schiet de Boer opnieuw in (01). De L.Z.C.-ers laten zich niet ontmoedigen, de la Court schiet weer over doel. Tegelaar forceert een corner, welke geen succes heeft en dan komt de Goudsche weer in den aan val met Wout de Boer nagenoeg vrij voor doel, doch zijn schot ketst van de lat terug, in deze periode valt het op hoe de L.Z.C. haar aanvallen bijzonder slecht afwerkt. Tegelaar probeert het nogmaals alleen, doch schiet weer over. Dan is het rusten. In de tweede helft vrijwel hetzelfde spel, alleen was de L.Z.C. nu nog sterker in het veld. Een hard schot van de Boer werkt Overdevest corner en aan den anderen kant forceert Teegelaar weer een corner. Wegens een verwonding in het gelaat moet v. Helvert het water verlaten en zijn part ner van de G.Z.C. volgt hem. Met zes tegen zes wordt verder gespeeld. Uit een vrijen worp van de la Court komt de bal bij den vrijligeenden Walenkamp, die onder luid applaus den gelijkmaker langs Verhaagh plaatst (1—1). De L.Z.C.-er is er zelf zoo beduusd van, dat hij hierna per abuis naar het doei der tegenpartij zwom en daarna een „eerrondje" moest zwemmen. De L.Z.C. houdt kranig vol en verdiend kwam tenslotte de winnende goal met een listig boogschot van Teegelaar in den linkerbe nedenhoek (21). Dinsdagavond speelde de L.Z.C. zonder Elsinga, v. Helvert en Teegelaar te Rotter dam tegen R.Z.C. II en verloor daar met 41. (Ruststand 20). SCHERMEN MILITAIREN- EN STUDENTEN SCHERMBOND. Personeele wedstrijd op floret. De wedstrijden van den Militairen- en Studentenschermbond werden gistermor gen voortgezet met den personeelen wed strijd op floret. Hieraan werd door 39 schermers deelgenomen, n.l, 25 Cadetten; 7 Adelborsten; 4 Utrechtsche en 3 Leidsche studenten. Deze werden verdeeld over 3 poules van 6 en 3 poules van 7. Uit de poules van 6 gingen er drie, uit die van 7 vier over naar de volgende ronde, bestaande uit 3 poules van 7. Hiervan gingen er vier over naar de halve beslissing, bestaande uit twee pou les van 6, uit elk waarvan'zich 3 schermers qualificeerden voor de finale van 6 om zes prijzen. Het floretschermen stond op een belang rijk lager peil, dan het sabelschermen van den eersten dag. Ongeoefendheid deed zich bij velen gelden, en soms was het zoo erg, dat wij zelfs een der hoofdsecon danten hoorden uitroepen. ,,'t Is morgen pas sabel, heeren". In de halve finale van den personeelen wedstrijd floret plaatsen zich: Uit poule I: Van Boetzelaar (Utrecht) met 5 gew. part.; Cadet van Pelt met 5; Adelborst Terschoor van Wisse met 3 en Adelborst van Rossem met 3. Uit poule II: Van Walsum (Leiden) met 6 gew. part.; Westpalm van Hoorn (Leiden) met 4; Adelborst Vermeulen met 4 eii Ca det v. d. Meer met 3. Uit poule III: Cadet de Iongh met 5; Cadet Reep met 4; de Witt Puyt (Utrecht) met 4 Cadet Hubet van Bleyenburgh met 3. In de finale plaatsen zich: Uit poule I:»Westpalm van Hoorn met 5 gew. part.; Reep en de Witt Puyt ieder met 3. Uit poule II: Van Pelt met 5; van Boet- zelaer met 4 en van Walsum met 3. Eerst laat was de uitslag van den perso neelen wedstrijd op floret bekend. Deze luidde als volgt: 1. C. W. van Boetzelaer (Utrecht) met 5 gew. part. 2. H. W. van Pelt (Cadet) 3 gew. part. 8 ontv. treffers. 3. N. Westpalm van Hoorn (Leiden) 3. 11 4. P. Reep (Cadet), 2 gew. part. 5. J. F. C. Witt Puyt (Utrecht) 13. 6. W. van Walsum (Leiden) 1. 14. Personeel degen. Gistermiddag werd tevens een aanvang gemaakt met den pers. wedstrijd op degen. Hieraan werd door 43 schermers deelge nomen, t.w. 23 Cadetten; 12 Adelborsten; 6 Studenten uit Utrecht en 2 uit Leiden. In de demi-finale plaatsten zich: Uit poule I: Veuger met 6 punten; van Ooyen met 6 punten en de Witt Puyt met 6 punten. Uit poule II: v. d. Meer met 8 pnt.; van Tricht en van Boetzelaer met 6 pnt Uit poule III: Vermeyde met 8 pnt, Reep met 6 pnt. en Scharroo met 4 pnt. Uit poule IV: d'Arnaud Gerkens met 10 pnt., Gobee met 8 pt., Sasse van Ysselt met 8 pnt., en Schouten met 6 pnt. Hiervan plaatsen zich in de finale: Uit Poule I: Gobee met 8 pnt., Sasse van Ysselt met 8 pnt. en Reep met 5 pnt. Uit poule II: Vermeyde met 10 pnt., de Witt Puyt met 10 pnt., van Boetzelaer met 8 pnt., en Schouten met 6 pnt. De uitslag luidde: 1. J. F. C. de Witt Puyt (Utrecht) 9 punten. 2. T. Vermeyde (Adelborst) 8 pnt. 3. G. Sassen van Ysselt (Utrecht) 7 pnt. 4 P. Reep (Cadet) 7 pnt. 5. J. E. Gobee (Adelborst) 5 pnt. 6. C. W. van Boetze laer (Utrecht) 4 pnt. 7. F. Schouten (Ca det) 2 pnt. BOKSEN SCHMELÏNG TE BERLIJN. Max Schmeling is gisteren te Berlijn aan gekomen. De ontvangst was zeer enthou siast en vele duizenden verdrongen zich om den wagen van den Duitschen bokser. Schmeling verklaarde nog, dat Harry Thomas een zeer goed bokser is, met ca paciteiten, welke hoog moeten worden aan geslagen. Omtrent zijn verdere plannen liet Schmeling zich nog niet uit. Hij zal eerst afwachten, hoe zijn wedstrijd tegen Ben Foord op 30 Januari a.s. te Hamburg zal afloopen. EEN BLOOTE VUIST-VECHTER OVERLEDEN. Een wedstrijd na 106 ronden nog onbeslist. Jake Kirlain, een der laattse bloote vuist rechters, is te Quincy (Mass.) op 78-jarigen leeftijd overleden. Dit feit doet herinneren aan den in 1884 te Rouaan gehouden „bokswedstrijd" om het wereldkampioenschap in de klasse der zwaargewichten tusschen Kilrain en den Engelschman Smith. Dit gevecht duurde honderd en zes ron den, die evenwel niet de beslissing brach ten. Kirlain heeft vele gevechten geleverd tegen John Sullivan, de laatste maal in 1889 te Boston, bij welke gelegenheid de beslissing pas na' vijf en zeventig ronden vieL HILVERSUM I, 1875 M. (Tevens over de Jaarsveldzender op 415,5 M.) Algemeen programma, verzorgd door den KRO. &.Ö0—9.15 en 10.00 Gramoföonmuziek 11.30 Bijbelsche causerie 12.00 Berichten 12.15 De KRO-melodisten en solist 1.00 Gramofoonmuziek 1.20 QRO-orkest 2.00 Orgelconcert 3.05 Gramofoonmuziek 4.15 Kamermuziek (gr.pl.) en Declama tie (Opn.) 5.15 De KRO-melodisten en solisten (om 6.00 Gramofoonmuziek) 7.00 Berichten 7.15 „De huidige stand van het vreemdelingenvragstuk", causerie 7.35 M'.isica catholica 8.00 Berichten ANP 8.15 QRO-orkest 9.00 „Het werk voor Moeder en Kind", causerie. 9.15 Het KRO-orkest 9.45 KRO-koor, declamatie en carillonspel 10.30 Berichten ANP 10.4012.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II. 301 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA. 10.40 VPRO 11.0012.00 VARA. 8.00 Gjramofoonmu- ziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 De clamatie 10.40 Viool en piano 11.10 Vervolg declamatie 11.30 Orgelspel 12.00 Gramofoanmuziek 12.30 Kovacs Lajos' orkest en soliste 2.00 Muzikale causerie (met gr.pl.) 3.00 Gramofoon muziek 3.15 Orgel en viool 4.00 Gra mofoonmuziek 5.00 Voor de kinderen 5.30 „The Lucky Birds" en solist 5.55 Amateurs-uitzending 6.30 Politiek Radiojournaal 6.50 Hammond-orgelcon cert 7.00 „Het geld en zijn koopkracht", causerie 7.20 Gramofoonmuziek 7.25 Berichten ANP 7.30 Toespraak over Weldad'gheidspostzegels 7.35 „De ezel en ^e heilige stal", causerie 8.00 Orgel concert 8.30 Literaire lezing 9.00 Gra mofoonmuziek 9.30 Radiotooneel met muziek 10.00 Socialistisch wijdingshalf uurtje (gr.pl.) en toespraak 10.30 Be richten ANP 10.40 Avondwijding 11.00 Sopraan en piano 11.30 Berichten ANP 1C.40 Avondwijding 11.00 Sopraan en piano 11.30 Jazzmuziek (gr.pl.) 11.55 12.00 Gramofoonmuziek. DROI1WICH, 1500 M. 1.20 De Wessex Players 12.05 Orgelcoucert 12.50 Hen ry Hall's Band 1.35 Het Kutcher-Trio 2.20 „The lost treasure of the Incas" .cau serie 2.40 Het MacArthur-kwintet 3.05 Gramofoonmuziek 3.45 Kerstdienst. *.05 „No Room. A preface for Christmas" causerie 5.20 Zang 5.35 Mario de Pie« tro's Mandoline-orkest 6.20 Berichten 6 40 BBC-Schcts orkest 7.20 Radiotoo neel 8.20 Cabaret 8.50 Het Cave- Stiijkkwarlet 9.20 Berichten 9.40 BBC Empire-Orkest en sprekers 10.20 BBC- Theater-orkest 11.20 Radiotooneel - 11.35 Joe Loss en zijn Band. 11.5012.20 Dansmuziek (gr.pl.). RADIO-PARIS, 1648 RL 7.50, 8.55 en 10.40 Gramofoonmuziek 12.20 F. Bouil lon-orkest en zang 3.05 Zang 5.20 Ca- peJle-kwartet en solisten 8.35 Vioolvoor dracht 8.50 Radiotooneel 10.50 Gramo foonmuziek 11.20 Noyon-koor en solis ten 1.203.20 Visciano-dansorkest. KEULEN, 456 RL 5.50 Militair concert 7.50 Omroep-Amusementsorkest 11.20 Landes-Symphonie-orkest Saarpalts 1.35 Vroolijk concert 2.50 Gramofoonmuziek 4.20 Kerstconcert 6.20 Bielefelder Kinderkoor 7.20 Kerstrede (Rijkszen ding). 7.40 Kerstliedern 8.10 Solisten- conceit 9.10 Omroepkoor en solisten 10.1011.20 Gramofoonmuziek BRUSSEL, 322 en 484 RL 3.22 Rf. 12 20 Gramofoonmuziek 12.50 Omroep orkest 1.502.20 Gramofoonmuziek 5.20 Omroeporkest en Gramofoonplaten 6.20 Pianokwintet 7.20 Zangvoordracht 8.20 Kamerokest, Martenot-ensemble en Vocaal kwartet 10.3011.20 Omroep- dansorkest. 484 M. 12.20 Gramofoonmuziek 12.40 Zang 12.50 Omroepsalonorkest 1.20 Gramofoonmuziek 1.50 Zang 2.002.20 Gramofoonmuziek 5.20 Declal matie en Gramofoonplaten 5.40 Klarinet- soli 6.00 Gramofoonmuziek 6.50 Pia novoordracht 7.35 Zang 8.20 Omroep- symphonie-orkest en solisten 10.30 Gra mofoonmuziek 11.20 Omroepsalonorkest en solisten 12.20 Middernachtmis. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.20 Kerstrede (Rijkszending) 7.40 Om* fjep-amusementsorkest en declamatie 9.0 Fehse-kwartet 9.45 Militair program ma 10.05 Weerbericht 10.2011.20 Barnabas von Geczy's orkest en solisten. GEM. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF Derde programma: 8.00 Keulen 9.20 Parijs R. 12.05 Keulen 13.20 Brussel VI. 14.20 Radio PTT Nord. 16.20 Keu len 19.45 Diversen 19.40 Keulen 21.50 Weenen. Vierde programma. 8.00 Brussel VI. 9.20 Diversen 10.35 London Reg. 11.35 Droitwich 13.35 London Reg. 15.35 Droitwich 18.40 London Reg. 19.20 Weenen 20.20 Gram.muz. GRD. 22.00 Droitwich 23.00 London Reg 23.35 Droitwich. Vier nieuwe tilms waarvan een met Forst in de hooidrol Willy Forst heeft zich tijdens een inter view met een redacteur .van „Mein Film", een veel gelezen Weensch weekblad voor zijn doen al zeer mededeelzaam getoond. Het is een bekend feit, dat Forst op het gebied van zijn werk en plannen steeds zeer karig is met wcorden. De redacteur heeft den regisseur dus wel in een zeer bijzondere stemming aangetroffen, waar aan het succes, dat hij met „Serenade" in Weenen boekte wel niet vreemd zal zijn ge weest. Bel Ami. En zoo vernemen we dan, dat Forst voor dat hij met zijn volgenden film „Bel Ami" naar Guy de Maupassant begint, eerst enkele weken in Parijs gaat uitrusten van de vermoeienissen van zijn laatste werk zaamheden. Doch een echte vacantie wordt dit Parij- sche reisje ook weer niet, want zijn bezoek aan de lichtstad hangt nauw samen met de voorbereidingen van „Bel Ami", een film, die in het einde van de vorige eeuw te Parijs speelt. In opzet en aankleeding zou men deze film als een pendant van „Maskerade" kunnen beschouwen. Beide films spelen in denzelfden tijd, doch by „Maskerade" was de entourage gebaseerd op Reznicek's tee- keningen, waarbij vooral het elegante, hocfdsche element sterk op den voorgrond treedt, terwijl bij de entourage van „Bel Ami", het luchtig amusante, dat we in het werk van den Franschen schilder Toulou se-Lautrec terugvinden, de boventoon voert. De roman van Guy de Maupassant, „Bel Ami", zal, zooals gezegd, als basis dienen voor het tekstboek doch Willy Forst werkt deze stof geheel om en zal vooral den held van het verhaal sympathiekere karakter sant dit gedaan heeft. Albert Matterstock speelt de titelrol en om hem heen scharen zich niet minder dan vier schoone vrou wen. Welke gratiën hij hiervoor heeft uit gezocht, daarover liet Forst zich nog niet uit. „Marionetten" Een tweede filmplan, dat Forst na aan het harte ligt is de film „Marionetten", voor welke film geen parallel getrokken kan worden met vroeger verschenen films. Met deze film waagt Forst zich op geheel nieuw terrein. Het wordt een geschiedenis van een armen duivel, die met z'n mario netten-theater van plaats tot plaats trekt, tot hy p zekeren dag onder z'n publiek een wonderschoon wezen ontdekt. En on der de trotsche blik uit haar sprekende oogen, wordt de poppenkastvertooner een dochter Als de film op dit punt geko men is, worden de poppen menschen en de menschen spelen de rollen der mario netten. Welke filmische verrassingen Forst ons hier te genieten zal geven, daarmede zullen we geduld moeten oefenen tot de nlm gereed is. Het tekstboek schrijven WUly Forst en Richard Billinger; de regie voert een nieuwe regisseur, Rudolf Schaad, onder leiding van Willy Forst en de muziek schrijft Peter Kreuder. „Door dik en dun". In den komenden zomer draait Forst een film in Weenen, waarvan de buitenopna men in Tirol zullen gemaakt worden. De hoofdrol speelt Claus D. Sierck, de tienja rige knaap, die ook een belangrijke rol in „Serenade" vervuld heeft. Zijn tegenspe ler in „Door dik en dun" is Paul Hörbi- ger. Een ongelijk paar, dat vele grappige maar ook spannende avonturen beleeft, want een opwindende smokkelaarsgeschie denis vormt mede een belangrijk onderdeel van deze film. De regie wordt in handen gelegd van Victor Becker, de regie-assis tent van Forst in vele van diens film. „Rlizzi". „En dan komt een film", vertelt Forst verder, „die ik het liefst meteen zou wil len maken, zoo verheug ik mij er op. Een film over het eeuwig jonge, Ween- sche meisje! Een soort Oostenrijksehe „Ca valcade". Hij begint in 1820 en eindigt in dezen tijd. In den Biedermeiertijd be leeft een Weensch meisje, een schuchtere en onvervulde liefdesgeschiednis met een Aartshertog. Zij konden bij malkander niet komenDe kloof van het stands verschil was te diep! Maar haar achter kleinkind. een modern jong meisje, levend in 1939, dat door speling van het lot, ook een jongen Aartshertog leert kennen, hoeft haar liefde niet meer te onderdrukken, want hij is, zooals zij zelf, iemand die voor zichzelf kan beslissen en niet meer behoeft te dansen naar de pijpen van een canven- tioneele opvatting. De hoofdrol in „Mizzi" speelt Hilde Krahl, die hiermede de inte ressante opgave ten deel valt, het Ween- sche meisje van vier generaties te verper soonlijken". Willy Forst rif weer als filmspeler. Na een zeer lange pauze, ral Willy Forst eind 1939, ook zelf weer voor de camera verschijnen en in een vroolijke muzikale film de hoofdrol vertolken van een zan ger, wiens stem, op gramofoonplaten ver- i ecuwigd, het hart van een jong meisje in tfuur en vlam zet. Zij leert dan een jongen man kennen, zonder te vermoeden, dat hij de aangebeden zanger is, waardoor aller lei grappige verwikkelingen ontstaan. Naar alle waarschijnlijkheid zal Hilde Krahl de vi ouwelijke hoofdrol spelen. „Het is eigen lijk niet het verlangen, weer eens zelf te spelen, dat me deed besluiten 'n filmrol te aarvaarden", zegt Willy Forst „want als men als regisseur zoo totaal in z'n werk opgaat, als ik, dan speelt men eigenlijk toch alle rollen in het atelier mee. Maar ik mocht zoovele, dikwijls zeer charmante verzoeken om weer eens vóór de camera te verschijnen ontvangen, dat het zelfs on dankbaar zou zijn, als,ik deze wenschen van het publiek niet in zou willigen. elk geval verstopte Ching-Ching zich In een bergruimte van Tommy's auto (om te schuilen voor den regen) en toen werd die auto aan boord van het schip geheschen, dat Tommy weer naar Amerika moest te rugbrengen, want Tommy was een Yankee en enkel maar voor zijn plezier een beetje in China. Dus was Ching-Ching daar opeens „Blin de Passagier" en zooiets geeft aan boord al tijd een heele consternatie. Enfin, aan iedere consternatie komt gelukkig weer een eind en ten slotte kwam Ching-Ching als gast en logée in Tommy's hut aan boord en Tom my en Atkins waren zoo aardig voor haar als ze maar konden. Aan boord bleek ook een meisje te zijn, Susan Parker, en Tommy vond dat een vreeselijk lief meisje en wou hoe eerder hoe beter met haar trouwen. Maar Susan dacht daar niet over, om twee redenen. Ten eerste was zij al verloofd en ten tweede vond zij Tommy een ontzettende nietsnut en dat vertelde zij hem óók, buitengewoon duidelijk. Toch had Susan het niet zoo héél leuk, want haar a.s. schoonmoeder was óók aan boord en een lief mensch is anders! En in Singapore kwam haar toekomstige man (ze had hem in geen twee jaar gezien!) zich bij hen voegen en alles saamgenomen viel die nu óók weer niet zoo bar mee. Su- stn kreeg het echt met zichzelf te kwaad. Daar kwam nog iets bij: de kapitein vond Tommy nu niet precies den aangewezen man om een klein meisje op te voeden en hij was van oordeel, dat dit weesje maar naar een weeshuis moest. ALles op zijn plaats. Toen nu Susan haar engagement had af gemaakt, kreeg Tommy een idee: trouwen met haar en Ching-Ching adopteeren. En als Susan misschien niet genoeg van hem hield, wou hij wel meteen scheiden óók, als die hummel uit China maar niet in zoo'n weeshuis hoefde. Zoo ongeveer krijgt, volgens het ver haal, Shirley Temple, een vader en een moeder, waarmee de heele zaak in orde was. „YVETTE", EEN NIEUWE TOBIS-FELRL Wolfgang Liebeneiner de regisseur van „De Modelechtgenoot", is begonnen met een nieuwe film voor de Tobis „Yvette", waarvan de inhoud ontleend werd aan de gelijknamige novelle van Guy de Mau passant. Het wordt een film over een jong meis je vertolkt door Rut Hellberg dat in een klooster opgevoed, plotseling geplaatst wordt In het wereldsche milieu, waarin haar moeder leeft. Een tragische stryd om te behouden wat haar lief was en wat haar lief wordt. Kathe Dorsch speelt de rol van haar moeder en de man, dien ze bemint, wordt gespeeld door Albert Matterstock. In de overige rollen spelen: Johannes Rie- mann, Adalbert v. Schlettow, Albert Flo- rath, Paul Bindt, Leopold v. Ledebour, Pa mela Wedekind, Ellen Bang, Lucie Polzin. Het draaiboek schreef: Berad Hofman n Shirley Temple in een Chlneesche iilm In het district van San- Chow is oproer. In het ge weldig groote Hemelsche Rijk is altijd wel èrgens oproer, waarom zou dan óók niet eens iets te doen zijn in het verafgelegen San-Chow? Boodschappers te paard komen ademloos waarschuwen: bandieten naderen het kleine,✓slape rige stadje, waar de tijd onmerkbaar verstrijkt en niemand behalve na tuurlijk de zendeling dr Kruikshank! zou kun nen zeggen, In welke eeuw men leeft.... Dr. Kruikshank krijgt den welgemeenden raad, met zijn vrouw en kind te vluchten, eer het te laat is. De Chineesche bandieten zijn altijd in het bijzonder bloeddorstig je gens de „blanke duivels" en zij zullen stel lig iets ontzettends doen! Dr. Kruikshank en zijn vrouw weigeren hun post te ver laten. Zij beroepen zich op hun plicht en op de lotsbeschikking en hun principes en zij zullen kalm afwachten, wat ervan komt! En de kleine Ching-Ching dan? De kleine Ching-Ching is hun aangeno men dochtertje, het kind van een anderen zendeling, die al vroeg op droevige wijze om het leven gekomen is. Moet dat lieve meiske niet worden gered? Trouwe vrienden wachten het antwoord van den starren, dogmatischen dr. Kruiks hank niet af, maar laten Ching-Ching vluchten. Naar Shanghai en dat is een ge weldige reis. Op zulk een reis kan het licht gebeuren, dat zoo'n kleine en bewe gelijke passagier verloren gaat. Dus Ching- Een scène uit de nieuwe, in China spelende Shirley Templefilm der 20th Century-Fox: CHING-CHING („Stowaway") Ching komt wél in Shanghai aan, maar niet op het adres dat men voor haar be stemd heeft en zij een klein stukje krul- harig mensch, drie turf hoog zwerft in haar eentje door de enorme stad. En daar ontmoet zij Tommy Randall. Deze is absoluut voor ziji pleizier op de wereld. En voor niets anders. Want hij is een méér dan schatrijk jongmensch met al lerlei luxe in zijn leven (tot ergernis van zijn huisknecht Atkins) en nog véél meer nutteloosheid en vroolijke vrienden en zoo- al meer. Natuurlijk kent Tommy geen stom woord Chineesch en zooiets is vrij lastig in China. Maar gelukkig ontmoet hij Ching- Ching en die kent het wel en dat is erg nuttig en makkelijk en dit tweetal wordt dik bevriend. We weten niet, hoe het zou zfo'n afgeloo- pen, als alles anders was gegaan, maar in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 10