BIOSCOPEN TE LEIDEN
FAILLISSEMENTEN
DONDERDAG 16 DECEMBER 1937
DE LEIDSCHE COURANT
VIERDE BLAD - PAG. 12
LEIDSCHE BILJARTBOND.
De stand van des comp. L. B. B. is voor
de cadreklasse:
gesp. gew. gfl.verl. v.t. pnt.
D. O. S. a. 5 4 1 22—8 8
T. O. G. 5 3—2 14—16 6
D. O. S. b. 5 2—3 14—16 4
P. v. Cleef 5 1—4 10—20 2
De hoogste serie in deze klasse staat op
naam van B. Teegelaar (P. v. Cleef) met
117 car.
Ie klas libre.
Des amie I 4 3 1 195 7
P. v. Cleef I 4 3—1 16—8 6
D. O. S. I c. 4 3 1 16—8 6
T. O. G. I a 5 3 2 16—14 6
D. O. S. I b. 5 3 2 16—14 6
T. O. P. I 5 2 12 13—17 5
T. O. G. I b. 5 2 3 14—16 4
de Poedelaars 1 5 1 4 822 2
D. O. S. I a 5 5 8—22
In deze klasse is de hoogste serie (26)
gemaakt door W. F. Karstens (Poort van
Cleef).
2e klasse libre.
T. O. P. n b. 5 5 22—8 10
T. O. G. II 5 4 1 16—14 8
de Poedelaars II 4 3 1 186 6
P. v. Cleef II 5 2—3 12x-16x 4
D. O. S. II b 5 2 3 12—18 4
Des amie II a. 4 112 11—13 3
T. O. P. II a. 5 1 1 3 13—17 3
Des amie II b 4 1 3 10x-12x 2
D. O. S. II a. 5 1 4 10—20 2
In deze klasse staat de hoogste serie
op naam van H. van Rooijen (D. O. S.)
met 26 caramboles.
KAMPIOENSCHAP VAN LISSE EN
OMSTREKEN.
J. Bruijnincks neemt de leiding.
Onder groote belangstelling werden de
wedstrijden voortgezet.
In de partij J. Bruijnincks Leiden en J.
Willemse Haarlem werd vrij goed spel
gegeven. Hoewel Bruijnincks geen hooge
serie scoorde wist hij toch in 22 beurten te
zegevieren.
Ook de 2de partij tusschen Bruijnincks
en Philippo, bracht een overwinning voor
den D. O. S.-speler.
Zeer spannend was de partij tusschen
G. C. Degger, kampioen van Lisse, en J.
Willemse no. 1 van de Biljartvereeniging
Vriendenkring. In den aanvang had laatst
genoemde reeds spoedig een mooien voor
sprong, vooral toen Willemse een serie
van 33 caramboles scoorde. De stand was
toen na 20 beurten 136--78 in het voordeel
van de Haarlemmer, doch door series van
12, 19, 13, 28 en 15 van Degger werd deze
voorsprong teniet gedaan. De spanning
steeg ten top, toen de L. U. T. O.-speler de
200 bereikte, doch onder geweldige span
ning wist de Vriendenkring speler alsnog
een gelijk spel te behalen.
J. Bruijnincks D. O. S. heeft met 6 ge
wonnen partijen de leiding in dit tour-
nooi, en is nog ongeslagen, evenals B.
Teegelaar en R. Lunenburg.
De resultaten luiden:
pnt. brt. h.s. gem.
J. Bruijnincks (DOs) 200 22 28 9.09
J. Willemse (Vr.kr.) 134 22 27 6.09
J. Bruijnincks (DOS)
C. Philippo (Vr.kr.)
200 23 39 8.70
125 23 17 5.43
G. C. Deggear (Luto) 200 34 28 5.88
J. Willemse (Vr.kr.) 200 34 33 5.88
Het programma voor Donderdag luidt:
C. FaasJ. Duivenvoorden.
G. C. DeggerC. Faas.
A. DuivenvoordenG. C. Degger.
EXCELSIOR I—A. D. O. L 3—1.
Voor de competitie der F. B. H. O. speel
den te Lisse bovengenoemde vereenigin-
gen.
De thuisclub wist wederom 2 kostbare
puntjes ie veroveren, hoewel geen fraai
spel gegeven werd.
De Haarlemmers staan er nu slecht voor,
en er moet heel wat gebeuren, willen ze de
onderste plaats nog verlaten.
Het resultaat luidt:
A. Duivenvoorden (E.) 171 33 28 5 18
P. v. Rosmalen, res. (ADO) 56 32 10 1.75
J. Duivenvoorden
A. Walken ter
Th. Duivenvoorden
P. Minus
129 36 16 3.58
79 36 10 2.25
72 27 12 2.76
89 27 122 3.30
Mar. v. Dijk 84 32 11 2.62
A. Fabel 79 32 14 2.46
Excelsior I Lisse 3 en A. D. O. I 1 ge
wonnen partijen.
LEIDERDORPSCHE DAMCLUB.
Gisteravond speelden beide tientallen van
L. D. C. thuis voor de competitie tegen
Lisse II en K. W. Z. III.
Beide tientallen slaagden er in te win
nen.
Door de overwinning van het le tiental
staat dit tiental thans fier aan het hoofd
van haar afdeeling.
De gedetailleerde uitslagen zyn als
volgt:
L. D C. ILisse II.
C. MeinemaL. Langbroek 20
J B. van WijngaardenD. Vergunst Jr.
1—1
N. HoogervorstA. v. Rossen. 11
A. BregmanI. v. d. Meulen 20
H. v. d. VegtZ. de Jong afgebr.
J. van SandijkH. van Drunen 11
R. MarbusA. Balkenende 20
G. W. de RooyC Baartman 20
J. SmitS. Algera 20
W. van HeusdenJ. Schrier 02
Voorloopige uitslag 155
Vermoedelijke einduitslag 155.
L. D. C. II—K. W. Z. III.
M. de KoningA. v. d. Plas 11
C de KoningW. Berkheij 11
A de LangeD. Zuiderduyn 11
J. v. TongerenA. v, Duyn 02
A KruidenierA. Houwaart 20
A. SpiesW. Holst 20
J. GoedhartC. v. Duyn 20
J. den HollanderJ. W. Körndorffer 20
K. SpekJ. v. Duyn 02
B. HoogervorstA. D. Pronk 20
Uitslag 119
NEDERLANDSCHE RECORDS
ERKEND.
Re recordscommissie van de K. N. A. U.
heeft de volgende prestaties als Neder-
landsch record erkend:
Dames: 4 maal 100 Meter estafette in 48,4
sec., gevestigd door de nationale dames-
ploeg. bestaande uit mej. E. G. Kening, C.
G. ter Braake, F. E. Koen en A. E. C. de
Vries, op 8 Augustus te Berlijn.
Heeren: 4 maal 100 Meter estafette in
41.3 sec. gevestigd door de nationale ploeg,
THEATER
HOOFFILMS
INHOUD
AANVANGSUUR
KEURING
Trianon:
Theodora maakt
schandaal. (Irene
Dunne. Melvyn
Douglas).
Brandende dollar*
(Barbara Stanwyck,
Joel Mc Grea).
Komische
film.
Speelfilm
Dag. 811 uur. Zon
dags bovendien van
27 uur. Matinée
Zaterd, en Woensd.
2 uur.
Goedgekeurd
voor
volwassenen
Lido:
Vorstelijke emigran
ten (Irene de Zila-
hy, André Lafour).
Opstandige harten
(Katharina Hep
burn, Charles
Boyer).
Speelfilm
Roman tisch<
film.
Dag. 8.15—11.15 uur
i aas bovendien
27 uur. Matinée
Zat. en Woensd
2.30 uur.
Toelaatbaar v.
volwassenen.
Casino:
De laatste dagen van
Pompeji (Preston
Forster).
Het geheimzinnige
Sanatorium (Ri
chard Talmadge).
Historisch-
sensationele
film.
Sensatie
film.
Dag. 8—11. Zondags
'.ovendien 47 en
811 uur. Matinée
Zate Woens
dag 2.30 uur.
Goedgekeurd
voor
volwassenen
Luxor:
Afgekeurd.
bestaande uit T. A. Boersma, W. van Be-
veren, C. v. d. Berger en M. B. Osendarp,
op 9 Augustus te Berlijn.
3.000 M. hardloopen in 8 min 48 sec., ge
vestigde op 29 Juni 1937 te Weenen: door
S. C. Petit.
Op te merken is, dat Petit's tijd 8 min.
39.6 sec., gevestigd op 11 Juli 1937 te Stock
holm, reeds als Nederlandsch record is er
kend.
Surséance van betaling:
1 Dec. 1937 is afgewezen het verzoek tot
definitieve verleening van surséance van
betaling van Huibert Verheul, aannemer,
wonende te Woerden: bij diezelfde be
schikking is H. Verheul in staat van faillis
sement verklaard.
d.d. 13 Dec. voorloopig verleend aan Do-
oatus van de Putte, wonende te Amster-"
dam aan de Waalstraat 23, zoo voor zich-
zelve als in hoedanigheid van beheerend
vennoot der Comm. Venn. fa. 'v. d. Putte
Co., kantoorhoudende Heerengracht 573
te Amsterdam. Tot bewindvoerster is be
noemd mr. M. A. Suyling, advocate en pro
cureur te Amsterdam.
Uitgesproken: P. van Dam, Amster
dam, Adm. de Ruyterweg 175, cur. alvoren.
P. M. Donkers, suikerbakker, Amsterdam,
2de Jan Steenstraat 108. Cur.: mr. G. Sa-
lomonson, Amsterdam.
W. P. van Breda, sigarenhandelaar,
Haarlem, Anegang 36, cur.: mr. K. van
Giffen.
M. Kramer, handelaar in groenten en
fruit, Beverwijk, van Hogendorpstraat 6.
Cur. mr. B. E. van Tyn.
N. Mudde, timmerman, Haarlem, Leeu
werikstraat 50. Cur.: mr. W. Veniet.
J. Th. Antonisse, vroeder slager, than*
zonder beroep. Heemstede, Soendastraat
19. Cur.: mr. D. de Jong.
Opgeheven: C. de Jong H i 11 e g o m.
„SNEEUWWITJE"*
DE EERSTE GETEEKENDE HOOFDFILM!
In de woelige jaren, dadelijk na de Fran-
sche revolutie, toen geheel Europa in vuur
en vlam stond, woonden in Duitschland
twee broers, die zich terugtrokken uit hun
onrustig tijdperk en zich verdiepten in een
geheel andere en veel lieflijker wereld
de sprookjeswereld. Het waren de gebroe
ders Grimm, die ijverig de oude bekende
volksverhalen bijeenzochten en aanteeken-
den uit den mond van oude menschen, die
ze nog van hun vader en grootvader ge
hoord hadden.
Met de grootste toewijding scüreven zij
die op in eenvoudige en voor kinderen be
vattelijke taal. Dit werden de bekende
sprookjes van Grimm, die hun naïeve char
me tot na den kindertijd op ons blijven uit
oefenen.
De tijden zijn nu weer vol gewoel en on
rust en opnieuw trekt zich een dichterlijke
geest terug om zich te vermeien in de be
koorlijke sprookjeswereld, die de beide
broeders Grimm ruim een eeuw geleden ont
sloten. Het is Walt Disney, de schepper van
Mickey Mouse, die al jaren rondliep met
het idee om een groote teekenfilm te ver
vaardigen, die het hoofdnummer van een
programma .zou kunnen innemen en zijn
inspiratie vond in het oude sprookje
„Sneeuwwitje".
Het spreekt vanzelf, dat de moderne Ame-.
rikaan een eenigszins anderen kijk op de
•geschiedenis van het blanke maagdelijn
heeft, dan de negentiende eeuwsche Duit-
schers en hij beschikt ook over fantasti
scher middelen om die visie tot uiting te
brengen: de teekenfilm in kleur, het gespro
ken woord en de muziek.
Uit deze dingen blijkt al, dat een teeken
film niet het werk van één man kan zijn,
snaar dat een nauwe samenwerking met
verschillende kunstenaars noodig is, om
•beeld, woord en muziek tot een harmonisch
geheel te maken. Technisch vereischt een
teekenfilm een nog veel uitgebreider en staf
van medewerkers, want elke beweging, die
de geteekende figuren uitvoeren, vereischt
in doorsnee een samenstel van minstens
ztven afzonderlijk geteekende beeldjes. De
normale teekenfilm, die U in 5 a 10 minu
ten ziet afdraaien, vereischt vier maanden
intensieven arbeid van een geheelen staf
teekenaars.
Walt Disney's „Sneeuwwitje" zal ander
half uur duren en het heeft twee jaar ge-
stadigen arbeid gevorderd om dit tot stand
te brengen. Er is moed toe noodig en zeker
niet minder organisatietalent om zulk een
werk te beginnen, om nog maar niet te
spreken van de kosten, die nu reeds 2 1/2
millioen dollar bedragen! Bij het vervaar
digen van teekenfilms wordt zoo ruim mo
gelijk gebruik gemaakt van alle hulpmid-
aelen, die de moderne cinematografie biedt,
maar desondanks blijft het overgroote deel
van het werk zuiver handenarbeid. Een man
als Walt Disney zwaait den staf over zijn
medewerkers als een dirigent over zijn or
kest, maar speelt zelf bovendien de eerste
viool. Hij is het, die de hoofdfiguren ont
werpt en de standen, die zij bij de verschil
lende gebeurtenissen moeten innemen. Zijn
bekwaamste teekenaars staan hem hierbij
ter zijde en ontwerpen ook de achtergron
den. Een volgende staf teekenaars werkt
uitsluitend de reeds vastgelegde bewegin
gen der figuren uit. Als de zaak op papier
staat, wordt alles nog weer eens nauwkeu
rig overgetrokken met inkt op celluloid.
Het zijn meest teekenaressen, die dit laatste
nauwgezette werk doen. Nadat iedere cellu
loid plaat gereed is, wordt deze door de
camera gefotografeerd. Zoo ontstaat gelei
delijk een teekenfilm, die nu nog moet wor
den voorzien van het geluid: het gesproken
woord en de muziek.
Walt Disney, de Edmund Dulac van de.
teekenfilm, heeft zijn figuren ook psycholo
gisch uitgewerkt. De zeven dwergen zijn
zeven persoonlijkheden geworden, ieder
met zijn eigen aard en hebbelijkheden, soms
cok wel onhebbelijkheden, zooals Doe (de
dokter), een dwerg, die een bril draagt, zich
met veel vertoon en waardigheid telkens
op den voorgrond dringt, maar hopeloos
aarzelt, als het op besluiten aankomt. Dat
laatste doet Grumpy, een oude brombeer
met een hart van- goud en de leider van de
troep. Arme Sneezy, een goedaardige
dwerg, heeft last van hooikoorst, praat door
zijn neus en krijgt te pas en te onpas last
van niesbuien, maar vooral te onpas. Zijn
broer Sleepy heeft weer een andere gewoon
te. Hij slaapt waar en wanneer hij slapen
kan. Hij hoort tot het menschenslag, dat wij
ook in ons dagelijksch leven tegenkomen en
dat indut, als je niet tegen ze schreeuwt.
Maar als hij een oogenblik wakker wordt,
om iets te zeggen, dan is hij ook wel bijzon
der uitgeslapen!
Onder de zeven verschillende karakters
moet het kan haast niet anders wel
één verliefde dwerg zijn. Die rol vervult
Mr. Bashful, de verlegen dwerg, altijd in
vuur en meestal te bleu om het te beken
nen.
Sneeuwwitje zelf met een roomblanke
tint en gitzwart haar, groote oogen en roo-
de lippen, is het lieflijke sprookjeskind ge
bleven, zooals zij in de oude vertelling was.
Zij zingt de „theme-song" van de film „So
me Day My Prince Will Come". Natuurlijk
zijn er ook melodieën van geheel anderen
aard. De dwergen hebben hun eigen pittige
marsch en er worden liedjes ten beste ge
geven, die niets dan kostelijke onzin zijn.
Het zou ons niet verwonderen, als wij die
liedjes op straat zullen hooren fluiten, na
dat de RKO Radio film in onze stad ver
toond is.
DIK TROM OP DE FILM
Naar aanleiding van de première van de
film „Dik Trom" schrijft „Het Vaderland"
het volgende:
„De familie Trom is in de vestibule".
Deze aankondiging van den portier van
den Dierentuin haalde den heer Niestadt
van ons weg, die de regie van de film „Uit
het leven van Dik Trom" heeft gehad en
ons er een paar bizonderheden van vertel
de.
De familie Trom bleek te bestaan wat
trouwens geen nieuws voor ons was uit
vader Trom (de heer Dijkmans), moeder
Trom (mej. G. Smit) en Dik, oftewel Her
man van Brummelen, wegend 110 pond. Het
is onze gewoonte niet, bij het noemen van
personen er het gewicht achter 'te zetten
(vaak is dit ook niet in een getal uit te
drukken!) maar men begrijpt, waarom het
iri dit geval van belang is. Aan den eersten
eisch voor een goeden Dik Trom voldeed
deze elfjarige Hollandsohe jongen alvast
uitstekend, hoewel hij op de film toch geen
overdadig dikken indruk maakte.
In totaal waren er drie edities van Dik
Trom, op drie-, tien- en achttien jarigen leef
tijd en zooals de kwajongensperiode de aar
digste is uit het boek, zoo valt er in de film
ook het meeste genoegen te beleven van
Dik in z'n conflicten met den veldwachter
Flipse en z'n zorg voor de „heks". Bruin
Boon schoot in gluiperigheid wel eenigszins
te kort, wat voor weer kinderlijk geworden
ouderen een teleurstelling was, maar ver
eer was dit gedeelte uit het leven van Dik
Trom met eenvoudige middelen werkelijk
alleraardigst weergegeven. Dik volwassen,
gespeeld door Guus Verstrate, heeft al da
delijk minder de belangstelling en Dik, de
kleine jongen, werd wel is waar grappig
door den driejarigen Bennie Niestadt ge
speeld, maar hierbij verstoorde het laten
spreken van zijn rol door een volwassene
de klein kind-illusie nogal erg.
We hebben gisteravond al het een en an
der verteld van deze film, welke in de
groote zaal van den Dierentuin haar pre
mière voor Zuid-Holland beleefde. De ver
tooning was in alles wat primitief, het beeld
kon scherper, het gesprokene was niet steeds
goed te verstaan, maar uit de samenwer
king van den cameraman, Frits Meyer van
Cinetone, den regisseur, der, Niestadt en den
schrijver van het draaiboek, Ernst Winar,
is toch zonder twijfel iets lofwaardigs te
\oorschijn gekomen. De Loosdrechtsche
dreven bleken voor het dorp van Dik zeer
geschikt te kunnen dienen het snoep
winkeltje b.v. kon niet echter en menig
aardig landweggetje en schilderachtig huis
je werd op het doek vastgelegd.
Zooals men weet, heeft het filmbureau
Die Haghe de vertooningsrechten gekocht
voor Zuid-Holland. Voor jeugdvoorstellin
gen leent de film zich uitstekend, maar ook
ouderen zullen zich met het boek uit hun
jeugd opnieuw amuseeren.
LEVENSTRIOMPH.
„Serenade" een film uit het volle leven.
Wat verwachten wij van een film? Sen
satie, tydpasseering, bevrediging van de
aikwijls in een hoekje gedrukte lust toe
avonturen, ons verlangen om de sleur van
het alledaagsche te ontvluchten? Zeker het
een of het ander, of misschien ook alles bij
elkaar. Oppervlakkig tenminste, want in de
grond verlangen we zelfs meer! Wie we ook
zijn en welke rol we in het leven ook te spe
len hebben, we zoeken toch allen in de
film een opbeurend, verheffend levensopti-
misme. Een film, waarin de hartslag van het
leven niet klopt, laat ons onberoerd, ja ster
ker nog, zal waarschijnlijk door velen niet
als film aanvaard worden.
Dat hetgeen we hierboven schreven over
deze zending van de film, geen theorie is,
die niet te verwezenlijken valt, of een over
schatting van de macht der film daarvan
wil de nieuwe Willi Forst-film der Tobis
HILDE KRAHL DE TWEEDE MOEDER
UIT DE FILM „SERENADE".
„Serenade" het overtuigende bewijs leve
ren. Men kent Willi Forst als een meester
lijk verfilmer van menschelijke levens- en
zielsconflicten. Hij bewees dit o.a. met zijn
vroegere succesfilms: „Maskerade", „Ma
zurka", „Burgtheater". Het is daarom geen
toeval, dat hij in „Serenade" een probleem
aan de orde stelt, dat, hoewel niet alledaags
toch zeker ook geen utopie genoemd kan
worden.
Forst schildert ons hier een „tweede
vrouw" en stiefmoeder. Niet een van die
verbeten draken, zooals ze ons wel
eens in de gruwelijkste nuances voor
gesteld werden, maar een jonge, sympathie
ke, liefdevolle vrouw, die een dubbele strijd
te voeren heeft, eerstens om haar plaats als
moeder, doch ook om die als vrouw. Want
ook tusschen den man en haar staat, hoe
wel hij oprecht veel van haar houdt, de
schaduw van het verleden, de tragisch-de-
monische macht van een liefde, die hem ook
na de dood van zijn eerste vrouw nog met
alle vezelen van een levende bindt.
Forst is tot dit gegeven geïnspireerd door
een novelle van Theodor Storm, een kundig
verteller, die ditzelfde thema uitwerkte.
Forst heeft echter dit gegeven in een ge
heel nieuwe vorm gegoten en de handeling
totaal gemetamorphoseerd. Hij behandelt
het innerlijk en uiterlijk conflict tusschen
het heden en het verleden, tusschen wer
kelijkheid en herinnering en geeft de be
vrijdende oplossing: het jonge tempera
mentvolle, bergen verzettende leven, tri-
ompheert over de spookschaduw des doods.
Zoo wordt het gebauren tot een symbool van
de eeuwige strijd tusschen leven en dood,
maar ook van de overwinning, die het leven
steeds weer in deze wedkamp behaalt.
DE FILMACTEUR ALFRED ABEL
OVERLEDEN.
De bekende Duitsche tooneelspeler, film
acteur en regisseur Alfred Abel is na een
langdurig en ernstig lijden in den ouder
dom van 59 jaar overleden. In 1904 kwam
hij als tooneelspeler bij het Deutsche Thea
ter. In 1912 begon hij mee te werken aan
de film. Hij was een der eerste Duitsche
acteurs, die de mogelijkheden van de film
inzagen. De filmkunst heeft veel aan hem
te danken.
Abel heeft o.a. meegespeeld in „Het con
gres danst" en in „Hofkonzert". Een zijner
laatste films was het vroolyke „De zeven
oorvijgen".