RADIO-PR! GRAMMA'S DONDERDAG 25 NOVEMBER 1937 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 8 WARMOND. „Nederlandse he Blindenbond". Uit gaande van bovengenoemde organisatie zal op Dinsdag 30 November des avonds 7^ uur in Hotel „de Zon" te Warmond een propaganda-avond worden gehouden. Op deze avond wacht het publiek een groote verrassing. Vertoond zal worden de film „Lichtende Verten". Komt zelf genieten van dit fraaie film programma en brengt anderen mede. Toont uw belangstelling in het leven der blin den. Programma's zullen dezer dagen door welwillende dames worden aangeboden en zijn voorts verkrijgbaar des avonds aan de zaal. In het comité van voorbereiding hebben zitting: A. J. L. Ketelaar, Burgemeester, C. Zwetsloot, Wethouder, Alb. Oudshoorn, Wethouder, A. J. Oudejans, Pastoor, G. J. G de Bel, Predikant, P. M. Romeijn, No taris, dr. H. A. G. M. Walenkamp Jr., J. Langelaar, Zr. P. J. Tempelaar, C. Bree- dijk, Raadslid, C. Wilbrink. Oranje-Commissie. Onder voorzitter schap van den heer J. Bergman, had in Hotel de Stad Rome een algemeene ver gadering plaats van de Oranje-Commissie alhier. Uit het finantieel verslag konden de leden constateeren, dat op financieel terrein gunstige resultaten verkregen wa ren. Door in gebruikname van het nieuwe terrein waren extra uitgaven noodzake lijk en werd destijds in principe besloten deze uitgaven te verdeelen over een aan tal jaren. Doch gezien de gunstige resul taten kon ook deze extra uitgaven ineens worden afgeschreven, zoodat slechts een zeer klein tekort nog te dekken valt. Als punt van bespreking kwam aan de orde de te verwachten blijde gebeurtenis bij het Prinselijk paar. Naar aanleiding hiervan deelde de voorzitter mede, dat hij te dezer zake een onderhoud gehad heeft met den Burgemeester, die hem heeft medegedeeld dat de Oranje-Commissie te dezer zake op zijn volle medewerking kan rekenen. In verband met het jaargetijde en gezien de weinige middelen waarover de Oranje- Commissie de beschikking heeft, werd be sloten, zoo mogelijk nog denzelfden avond van den dag waarop de blijde gebeurtenis zal plaats vinden, de beide muziekkorpsen door het Dorp te doen trekken, terwijl dan verwacht wordt, dat het publiek zich met lampions zal aansluiten waardoor een mooie stoet verkregen kan worden. Indien bedoelde gebeurtenis tijdig bekend zal zjjn, zal door een heraut hiervan in het dorp kond worden gedaan. Een commissie werd benoemd die zich zal belasten met het versieren van de zalen van Hotel de Stad Rome en de Zon, waar na afloop van den optocht de feestelijkheden zullen wor den voortgezet en waar de Burgemeester de ingezetenen zal toespreken. Het woord was hierna aan den heer Langelaar die een u:tvoerig en gedocu menteerd verslag uitbracht met betrekking tot de tijdens de feesten gehouden hard draverij. Hieruit bleek, dat de wedstrij den een groot succes geworden zijn en dat de nieuwe baan alleszins aan de ver wachtingen heeft voldaan. Ook het oor deel van den pikeur was zeer gunstig. Nadat nog eenige zaken van huishoudelijken aard waren afgehandeld werd de zeer geanni- meerde bijeenkomst gesloten. Onderwijzeres. Tot tijdelijk onder wijzeres aan de R. K. Meisjesschool alhier is benoemd Mej. J. C. M. van Styn alhier. ZOETERMEER. De winkelweek. De door de plaatse lijke middenstandsvereenigingen „De Han ze" en „Aller Belang" alhier, georgani seerde winkelweek, wordt gehouden van 27 November tot 4 December a.s. Bij aan koop van waren in de winkels van de deel nemers, welke kenbaar zijn aan een vlag, worden bij het besteden van een zeker bedrag en veelvouden daarvan, bonnen uitgereikt." De bonnen kunnen worden besteed voor het bekende „ballen-werpen" Gelegenheid daartoe bestaat van 29 November tot 6 December a.s. in het Gym nastieklokaal. Extra mooie geschenken zijn hiervoor aangekocht en zijn vanaf heden tentoongesteld bij den heer J. Moers al hier. Door 38 winkeliers wordt aan de winkelweek deelgenomen. De Dorpsbrug. Nadat het werk aan de nieuwe Dorpsbrug, door gebrek aan materiaal geen doorgang kon vinden, is men thans weder begonnen aan de vol tooiing hiervan. De opritten aan de de Dorpsbrug over de Vlamingstraat zijn al verhoogd, terwijl in de loop dezer week de leuningen en de bestrating voor de brug zal worden afgewerkt. Door de werk zaamheden welke thans verricht worden, komt het verkeer over de noodbrug nog al eens in gedrang. Geboren: Maria Hendrika, dochter van J. E. van der Spek en L. M. A. Vente Geertruida Sara Cornelia, dochter van A. Versloot en C. Schmidt. Gevestigd: S. den Hertog van Bus- sum J. Th. Kramer van Hazerswoude J. van Veen van Pijnacker K. Vig van Voorburg. Vertrokken: E. Blom naar Zoeter- woude E. van Ekeren naar Woerden. concert 4.20 Gramofoonmuziek 4.35 Zang 5.20 Kamermuziek 8.35 Piano voordracht 10.50 Gramofoonmuziek 11.201.05 Nachtconcert. KEULEN, 456 M. 5.50 Militair concert 7.50 Omroep-Amusementsorkest 11.20 Reportage 1.05 Gramofoonmuziek 1.35 Concert 3.35 Jeugdconcert 4.20 Om- roep-Amusementssextet en solisten 5.20 Omroepstrijkkwartet 6.30 Dresdens Philharmonisch orkest, ensolisten 8.30 Omroeptrio 9.5011.20 O. Joost's orkest, instrumentaal kwintet en solist. VRIJDAG 2 HILVERSUM I, 1875 M. Algemeen Pro gramma, verzorgd door de KRO. 8.00 9.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur 12.00 Berichten 12.15 KRO-Orkest, en gramofoonmuziek 2.00 Orgelconcert 3.05 KRO-Kameror- kest 4.00 Gramofoonmuziek 4.15 KRO-Melodisten, solist, en gramofoonmu ziek 6.00 Land- en tuinbouwpraatje 6.20 Vervolg concert 7.00 Berichten 7.15 „Het vraagstuk der oudere werkloo- zen 7.35 Bedrijfsreportage 8.00 Be richten ANP 8.15 Gramofoonmuziek 8.20 R.K. Oratoriumvereeniging, het Utrechtsch Stedelijk Orkest, en solisten (9.3510.00 Declamatie en gramofoonmu ziek) 10.55 Berichten ANP 11.05— 12.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM n, 301 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA. 10.40 VPRO. 11.00 VARA. 8.00 Gramofoonmuziek 10.00 Morgenwijding 10.20 Declamatie 10.40 Gramofoonmuziek 11.10 Vervolg declamatie 11.30 Gramofoonmuziek 12.00 Het Kovacs Lajos-orkest 12.35 Uit Berlijn: Berlijnsch Philharmonisch or kest 1.05 Kovacs Lajos' orkest2.00 Declamatie 2.30 Zang en orgelspel 3.15 AVRO-Dansorkest 4.00 De Lucky Birds, solist, en gramofoonmuziek 5.00 NOVEMBER. Voor de kinderen 5.30 Orgelspel 6.00 Optreden van amateurs 6.35 Politiek ra diojournaal 6.55 Gramofoonmuziek 7.00 „Jeugd in crisistijd", causerie 7.20 Gramofoonmuziek 7.25 Berichten ANP 7.30 Berichten 7.35 „Lezen in den Bij bel", causerie 8.00 Sopraan en piano 8.30 Literaire causerie 9.00 Radiotooneel met muziek 10.00 „Fantasia", m. m. v. solist 10.30 Berichten ANP 10.40 Avondwijding 11.00 Zang, en gramofoon muziek 11.30 Jazzmuziek (Gr.pl.) 11.5512.00 Gramofoonmuziek. DROITWICH, 1500 M. 11.40—11.50 Piannosoli 12.10 Alt en orgel 12.50 Henry Hall en zijn dansorkest 1.352.20 Birminghamsch Philharmonisch Strijkor kest 4.20 Jazzmuziek (Gr.pl.). 4.50 Radiotooneel 5.20 Het Gershom Parking- ton kwintet 6.00 Zang 6.20 Berichten 6.45 Duitsche causerie 7.05 Dave Frost en zijn Band, m. m. v. solisten7.35 „Re- mrak and repartee in music", causerie 8.05 Zang bij de piano 8.20 Revue-pro gramma 9.20 Berichten 9.40 „The past", causerie 10.20 BBC-Orkest, en so list 11.20 Oscar Rabin's dansorkest en solisten 11.5012.20 Dansmuziek (Gr.pl.). RADIO PARIS, 1648 M. 7.50, 8.55, 10.40 en 11.20 Gramofoonmuziek 12.20 V. Pas- cal-orkest en zang 3.05 Zang 3.20 Trio- BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek 12.50 Kleinorkest 1.502.20 Gramofoonmuziek 8.50 Radio tooneel 9.10 Gramofoonmuziek 9.20 Omroepsymphonie-orkest en solisten 10.30 dito 10.5011.20 Gramofoonmu ziek 484 M.: 12-20 Gramofoonmuziek 1.50 Zang 2.002.20 Gramofoonmuziek 5.20 Accordeonmuziek 6.00 Cellovoor dracht 6.35 Gramofoonmuziek 6.50 Pianovoordracht 7.10 Gramofoonplaten 7.35 Zang 8.20 Voor oud-strijders 10.3011.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.20 De Dresdener Philharmonie m. m. v. solisten 8.20 Radiotooneel 9.20 Be richten 9.40 Amerikaansch nieuws 9.5011.20 O. Joost's orkest, het Rostock- kwintet, en solist. Om 10.05 Weerbericht. GEM. RADIODISTRIBUTIEBEDRIJF. 3e Programma. 8.00 Keulen Pl.m. 9.20 Parijs R. 13.20 Brussel VI. 14.20 Radio P.T.T. Nord 15.05 Parijs R. 15.20 Deutschl-s. 16.20 Keulen 17.20 Brus sel Fr. 17.40 Brussel VI. 18.20 Keulen 20.20 Brussel Fr. 21.20 London Reg. 22.20 Brussel VI. 22.30 Berlijn (Keu len) 23.20 Parijs R. 4e Programma: 8.00 Brussel VI. 9.20 diversen 10.35 London Reg. 12.50 Droitwich 13.35 London Reg. 17.20 Droitwich 18.40 London Reg. 19.05 Droitwich 20.20 Gram.muziek G.R.D. 22.00 diversen 22.20 Droitwich. ROUBEN MAMOULIAN MAMOULIAN, DE VEELZIJDIGE VAN DE STUDIE IN DE RECHTEN NAAR DE FILM. Als de filmindustrie ieder jaar een onder scheiding beschikbaar stelde voor Holly wood's veelzijdigste re gisseur, zou Rouben Mamoulian,wiens laat ste film „High, wide and handsome" (in ons land „Vloeibaar Goud" geheeten) bin nenkort in omloop ge bracht zal worden, ze ker in aanmerking ko men. Veelzijdig zijn is iets anders dan een ma- mus-van-alles en van niets volkómen op de hoogte zijn. En het is een erkend feit, dat Mamoulian, telkens als hij weer iets nieuws onderhanden neemt, goede resul taten bereikt. Hij is, om maar een paar voorbeelden te noemen, een knap tooneel- regisseur, film-regisseur, productieleider, schrijver en authoriteit op muziek-gebied. Begin van dit jaar kreeg Mamoulian de „New-York Film Critic Award of 1936* ten bewijze, dat deze journalistenkring hem als beste regisseur gekozen had. In „Vloeibaar Goud" toont Mamoulian zijn veelzijdigheid, door in één film drama tische handeling en muziek samen te laten gaan. Deze gave van zeer uiteenloopende din gen voortreffelijk te doen heeft Mamou lian van zijn jeugd af getoond. Toen hij in Moscou cum laude in de rechten gepro moveerd was, liet hij de heele rechtswe tenschap voor wat zij was en verwierf hij zich in een fantastisch-korten tyd een naam in de tooneelwereld daar lag het terrein, waarop hij zich thuis voelde. Op zijn vier-en-twintigste jaar was hij too- neelregisseur in Londen de jongste, die er ooit gewerkt had. Vandaar ging hij weer naar Moscou als regisseur van een groote schouwburg, toen naar het Vachtangoff Studio Theater en naar een beroemd theater in Parijs. Hij kreeg een uitnoodiging, om op tè treden als regisseur voor het eerste Amerikaan- sche opera-gezelschap van George East man, dat uniek in zijn soort was, daar het meer nadruk legde op het acteeren dan op hét zingen. Het was omstreeks dien tijd, dat Mamou lian zich aan een experiment waagde een nieuw type tooneelstuk, waarin de acteurs hun rollen zeiden met muziekbe geleiding. Iliemand had er aanvankelijk vertrouwen in, maar Mamoulian slaagde wonderwel. Zoo maakte de regisseur zijn eigen re clame. Hij kreeg meer aanbiedingen dan hij verwerken kon en hij koos „Porgy" als zijn volgende tooneelstuk. Het heeft een bezetting, dat geheel uit negers bestaat. Mamoulian kende het volk niet en alweer werden de hoofden geschud. Maar de re gisseur zwierf eenigen tijd door Harlem, New-York's neger-wijk, bestudeerde de negers tijdens hun werk en ging, toen hij eenmaal meende, genoeg over hun aard geleerd te hebben, zóó ver, al zijn spelers uit Harlem te recruteeren. Het waren men- schen met géén of weinig tooneel-ervaring. De hoofdrolspeler was een postbode. Maar Mamoulian bereikte met dit ruwe mate riaal wonderen: „Porgy" liep drie jaar in New-York en begon toen een glorieuze tocht door alle groote plaatsen van Ame rika. Vooral Mamoulian's technische ga ven werden gewaardeerd. In „Porgy" ge bruikte hij schaduw-effecten, die drie we ken r.a de première door practisch elke regisseur werden nagebootst. En die sinds dien in gebruik gebleven zijn. Toen kwam er een aanbod, een film te regisseeren. Mamoulian had nooit iets met film te maken gehad. Maar hij stelde er zich van op de hoogte en goed! Dat bewees Paramounts „Applause", waarin hij van Helen Morgan, die tot dat oogenblik re vuezangeres was, een uitstekende actrice maakte. Niemand was op het idee geko men, miss Morgan eens iets anders te la ten doen dan zingen. Op dezelfde manier experimenteerde hij met Fredic March, die men niet anders kende dan in lichte romantische rollen. Mamoulian gaf den acteur een kans in „Dr. Jekyll and Mr. Hyde' en March kreeg voor zijn spel de onderscheiding voor de beste rol in 1932, uitgereikt door de Aca demy of Motion Picture Arts and Scien ces. Nog een voorbeeld: Sylvia Sidney kreeg haar eerste groote kans door Ma moulian in „City Streets", waarin zij part ner van Gary Cooper was. Wat de fotografie in zijn films betreft, neemt Mamoulian een zeer persoonlijk standpunt in. Hij is bekend als een gretig gebruiker van bijzondere camera-effecten. Maar toch zegt hij, dat camera-effecten HILDE KRAHL IN DE WILLY FORST-FILM „SERENADE". „an sich" geen plaats op het doek waard zijn. Iedere camera-beweging, iedere on gewone camera-hoek, iedere truc-opname moet een bestaansreden hebben. Om in „Vloeibaar Goud" de dramatische en de muzikale gedeelten op de juiste wij ze te combineeren, werkte Mamoulian nauw samen met Oscar Hammerstein, die het verhaal en de tekst van alle songs schreef. De muziek werd deel van de han deling. Zij heeft, in andere woorden, de zelfde functie als de gesproken dialoog. EEN HISTORISCHE GEBEURTENIS NANCY STEELE WORDT VERMIST. In de 20th Century-Foxfilm „Nancy Steele wordt vermist" komt een hevigen en uitgebreiden gevangenisopstand voor. Het publiek neemt altijd maar klakkeloos aan, dat de makers van films overal verstand van hebben en vertrouwen er op, dat zulk een gevangenisoproer wel geheel volgens de regelen van de kunst zal worden geën- scèneerd. Maar de regisseur van deze film, de overigens toch zoo buitengewoon be kwame George Marshall, zat werkelijk met zyn handen in het haar en vroeg zich vruchteloos af, hoe zulk een gebeurtenis precies in zijn werk gaat. De productieleider, Darryl F. Zanuck, wist echter een antwoord te geven, dat iedereen bevredigde. Hij zei: Neem een historische gebeurtenis! In 1927 is op Thanksgiving Day in de Folsom-gevange- nis een geweldige opstand geweest, die tal van menschenlevens kostte en die ten slotte is mislukt, net ais in het scenario beschreven staat. Neem dien tot voorbeeld! De regisseur is toen naar die gevangenis gegaan, heeft haar geheel en al bezichtigd, foto's genomen en schetsteekeningen ge maakt en heeft van de directie en verdere oogegetuigen uitgebreid verslag gekregen van al de bijzonderheden, dat oproer be treffend. Daardoor heeft deze aangrijpende scène in de desbetreffende film een accent van echtheid gekregen, welke zij anders nimmer zou hebben vertoond. De film „Nancy Steele wordt vermist" biedt dus een preciese en historische constructie van een der ergste gevangenisopstanden, die ooit in de Vereenigde Staten hebben plaats gevonden. Victor Mc. Laglen en jLne Lang in de 20th Century-Foxfi NANCY STEELE WORDT VERMIST 1 DE MACHT DER MUZIEK. WILLI FORST MAAKT EEN MUZIKALE FILM. Dat in de nieuwe, met spanning ver wachte Willi Forst-film. de muziek een zeer aparte rol zal spelen, daarop wijst reeds de titel: „Serenade". Het zal een toonkunstige film worden. Wij schrijven woord „muzikale" film, omdat in deze film de muziek een andere plaats inneemt dan gewoonlijk het geval is. Bijna iedere film bedient zich van muzikale attributen, hetzij een lied, dat in de scènes ingelascht word., hetzij een algeheele muzikale il lustratie, maar Willi Forst gaat in „Serena de" een belangrijke stap verder. Voor hem hier met opzet niet het meer gebruikelijke is de muziek geen „aanvulling", maar een van de onmisbare grondpeilers waarop het werk rust. Hij wil zijn film een bewust toonkunstige vorm geven. Een zachte, be zielende muziek, die wij „kamermuziek" noemen, is het leidmotief, ja het eigenlijke thema van deze film. Niet toevallig begint de film met een kamerconcert Een quartet van uitgelezen musici speelt Beethoven. Een uitstekend ensemble, geleid door de „stem" van den grooten violist. De menschen luisteren ge boeid, de een het gezicht in extase opge heven, de andere totaal in zichzelfgekeerd, niets bemerkend van de omgeving, maar geheel opgenomen door de prachtige weer gave van Beethovens onsterfelijke muziek. Eerst lang nadat de laatste toon is wegge storven, verlaten allen de muziekkamer. Eén echter is er onder deze begeesterde menschen, wier toekomst bepaald wordt door deze gebeurtenis. Deze jonge schil deres en de violist op het podium worden door de tooverstaf der muziek tot elkaar gebracht. Den violist werd z'n vrouw een groot zangeres door de dood ont rukt en sindsdien leeft hij slechts voor zijn muziek, waarin de herinnering aan de doode blijft voortleven. Het jonge meisje breekt deze ban, hy trouwt haar, maar de macht der muziek is aanvankelijk sterker dan de lokstem van het bruisende leven. De stem van de doode. op een gramo- foonplaat vereeuwigd, heeft een geheim zinnige demonische kracht. De geest, die uit iedere muziek spreekt en waardoor de ze beiden elkaar vonden is echter geen geest des doods, geen geest van het ver leden, maar een symbool van het eeuwige, zich steeds hernieuwende leven. De plaat verbrandt en uit de vlammen stijgt de oude en toch een contradictio, die we aannemen, maar niet beredeneeren kun nen steeds weer nieuwe leven- en lief dehymne op, in duidelijke, zuivere accoor- den. De kamermuziek in deze film is hier niet alleen introductie of ouverture. Deze mu ziek staat niet, zooals het anders zoo dik wijls het geval is, aan de rand der geschie denis, zonder diepere beteekenis tot de in houd, maar zij is het nervus rerum, de ziel, van deze film. Zij vervangt niet het gesproken woord, maar zij verdiept zijn beteekenis. De macht van zulke muziek op het menschelijk hart, muziek, die de stem der ziel is en 's menschen wil totaal be- heerscht zooals Nietzsche zegt in zijn „Fall Wagner": ziet ge wel, dat de muziek de geest vrijmaakt, de gedachte vleugels geeft?" dat is de idee, waarop Willi Forst's nieuwste werk niet alleen is ge bouwd, maar waarvan het geheel als film compositie en ook ieder onderdeel, de on- miskenba're sporen draagt. Zoo'n film waarvan iedere meter als het ware muziek ademt, kan alleen hij ma ken, die zelf zeer muzikaal en van een ster ke, hartstochtelijke liefde tot de muziek vervuld is. Reeds in de Schubert-film „Leise flehen meine Lieder", de eerste film van Forst's hand, heeft hij bewezen, dat de muziek niet een factor is, die naast zijn filmschep ping staat. Men behoeft zich verder maar te herinneren, de wals van Paula Wessely en Adolf Wohlbrück in „Maskerade", de slot scènes uit „Mazurka", de kerkscène uit „Burgtheater', om te weten, dat Forst, als weinig andere filmschrijvers en -regisseurs, de muziek beschouwt, niet als noodhulp of interessant bijwerk, maar als actieve hoofd rol, hoewel dan niet van vleesch en bloed, die ons de ware beteekenis der gebeurte nis bewust doet worden. In „Serenade" de mannelijke hoofd rollen worden vertolkt door Igo Sym en Albert Matterstock en de vrouwelijke door Hilde Krahl, neemt de muziek een nog grootere plaats in, dan by zijn vroeger werk, maar juist door deze beduidende, sterker, overheerschende rol aan de muziek toe te wijzen, beeld en muziek staan hier niet onverbonden naast elkaar maar con tour eeren elkaar wederzijds ontstaat een eenheid, die het werk tot een kunstwerk stempelt. Een kunstwerk, dat door zijn klare, begrijpelijke vorm tot iedereen zal spreken, want het is immers een van Forst's groote verdiensten, zijn vroeger werk bewijst het volkomen dat hij de zeld zame gave bezit, films te componeeren, die voor iederéén een intens genot beteekenen. DE MAN, DIE TWEEMAAL LEEFDE EEN INTERESSANTE FILM. „De man, die tweemaal leefde" U een zeer bijzondere Columbia-film met Ralph Bellamy, Marian Marsh, Thuston Hall en Isabel Jewell in de hoofdrollen, welke wordt uitgebracht door Loet C. Barnstyn's Standaard films. Deze film is gebasseerd op een toekomst beeld van de wetenschap. Dr. Schuyler heeft een operatie-methode ontdekt, waardoor hij door het verwijderen van enkele hersencellen van een misdadig- individu een rechtsschapen man kan ma ken. De beteekenis" van zulk een operatie geeft aanleiding tot ingewikkelde proble men, die het thema van deze films vormen. Een berucht misdadiger weet Dr. Schuy ler over te halen deze operatie op hem te verrichten, waarvan hij, met een totaal ge heugenverlies, maar ontdaan van zijn mis dadige neigingen geneest. Onder den naam van Dr. James Blake wordt hij onder Dr. Schuyler's leiding een kundig en algemeen geacht geneesheer tot hij verraden wordt door een vroegere vriendin, die hem her kent aan eenige bijzondere eigenschappen. Nu wordt de brandende vraag geponeerd of Dr. James Blake gestraft moet worden voor de misdaden, die hij als misdadiger bedreven heeft, doch waarvan hy zich thans niets meer herinnert. Het antwoord hierop, dat geheel afhangt van iemand's persoonlijke zienswijze, wordt op spannende en interessante wijze aan het einde dezer film medegedeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 8