KERKNIEUWS
ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1937
U£ LE1DSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 10
IMTERPAROCHIEELE
GESPREKKEN MET DUITSCHERS.
IV.
„Unsere Jugend".
Diese zwei Menschen sind die schlimm-
sten Leute. En met een gezicht, dat nu niet
bepaald vriendelijk was, liet men er op
volgen: Begreifen Sie es, Rosenberg und
Baldur, die schlimmsten.
Ja, de logica bij de nazi's is nooit erg
fyn geweest en met dezelfde absurde dom
heden als tijdens den Rijksdagbrand is men
er nu in „geslaagd", de meest grove typen
tot jeugdleiders te promoveeren. 't Is alles
groot en grof, het doet onbeschaafd aan,
heel die tegenwoordige jeugdbeweging in
Duitschland. Stootte men, om opdat brandje
terug te komen, telkens weer op de propa
ganda, het kenmerk van alle nazi-zaken,
en stelde men zonder voldoende bewijzen
de „verdachten" in het zonnetje der pu
blieke belangstelling, zoo ook nu bij alle
acties door en voor de jeugd.
Baldur, de Rijks jeugdleider, is zonder
twijfel een organisator. En heel zijn werk
draagt het nazi-kenmerk, de totaliteits-
greep. Maar in het geheel is een geest ge
legd van heidendom en dat is het groote
en funeste jeugdvraagstuk, juist voor de
Katholieke Kerk. Evenmin echter zal de
Staat aan een dusdanige jeugd iets goeds
hebben!
Zijn de gevaren dan zoo groot? aldus
vroegen wij een vrouw uit Cleef, moeder
van een flink katholiek gezin. En zij ver
telt: „De katholieke ouders met kinderen,
die in de Hitler-Jugend moeten, zijn diep
te beklagen. Thuis heerscht godsdienst, daar
heidendom; thuis wordt gebeden, daar is
er geen tijd voor; thuis waken vader en
moeder, daar niemand; thuis concentreert
men zich rond Christus, daar rond Hitler".
Ook Rosenberg's invloed is niet te on
derschatten. „Hij maakt, aldus een ambte
naar, van onze kinderen bolsjewieken en
spionnen. Och, u moest eens weten, en de
tranen schoten in 's mans oogen, u moest
eens weten wat die ellendige jeugdleiders
aa,n onze kinderen reeds verknoeid heb
ben. Je durft thuis als vader niet meer vrij
uit praten, want zoohlief kar; je aanbren
gen en dan: wee het slachtoffer. Zulke zo
nen en dochters, zelfs nog schoolgaande
kinderen, heeten dan: voorbeeld der H.-J.".
En het godsdienstonderwijs? zoo vroegen
wij een man uit Aken, in welk bisdom de
scholen geen toegang meer verleenen aan
de priesters. „Och, de geestelijken moeten
nu op straat, of thuis, of in de kerk het
zien te doen. Bij ons hier ziet men nu vaak
een priester op straat wandelen tusschen
twee kinderen, om zoodoende de gods
dienstles voort te zetten".
Een ander vroegen wij: Wat zal de toe
komst brengen? „Als het niet veranderd
worden onze kerken musea van oude ge
slachten, daar de jongere generatie totaal
verleerd zal hebben naar de kerk te gaan,
niet meer bidt en het geloof zal zijn iets
ouderwetsch. Dat ook is het doel der nazi's".
Maar doen jullie dan niets? „Was zu tun?
Wir haben nichts mehr, Presse, Organisa-
tionen, Sie wissen das wohl, nichts mehr';.
Arm volk, hoe wreed boet gij nu voor
de zorgeloosheid en de hoera-stemming
van het jaar 1933. Vier jaar zijn we nu ver
der en na vier jaar sarcasme tegen de
Kerk moet de Paus schrijven: Mit brennen-
der Sorge....
Unsere Jugend, eine grosze Sorge für alle
Eltern. Ja, we gelooven het gaarne, na
alles wat we b.v. in de uitgestalde „Stür-
mer" lazen.
Maar toch, er zijn nog durvers. Bij de
Heiligdomsvaart te Aken werd door dui
zenden jongens gespreekkoord: Wir gehören
den zehn Prozent! Weet u, de befaamde tien
procent (of waren het er meer?) die met
„Nein" hun meening gaven bij de „vrije"
stemming van '35. S. M.
EN WAAROM DaT NIET?
Alles goed en wel, maar de meeste room-
schen weten toch bitter weinig van hun ge
loof. Kinderen van de schoolbanken weten
het beter.
Daar hebt u nu iets, om eens over te
mediteeren, temeer nu een man als prof.
Kors eenige feilen van de school-opvoeding
heeft besproken en weer anderen de fouten
van het ouderhuis ontbolsterd hebben.
Is 't zoo erg? Geloof me, het is verbazend
erg, zooveel als er afvallig wordt op lateren
leeftijd. Iets uit eigen ervaring bewijst
zulks.
We stonden een paar weken terug op het
achterbalcon der tram. Een oude schoolka
meraad komt er in gesprongen en als je
elkaar in geen jaren gezien hebt is er na
tuurlijk heel wat te boomen. En zoo in ge
dachten „herdachten" we de 42 klasgenoo-
ten van „toen". Daaruit bleek, en je wordt
er beduusd onder, dat 10 ervan niets meer
aan hun geloof deden; dus bijna 25 pet. was
geheel of gedeeltelijk afvallig geworden.
Mediteeren alleen is echter niet voldoen
de; bij zulk een stand van zaken moet aan
gepakt worden, niet het minst ook door
onze jongemannen.
Kijk eens, je bent nog jong en het leven
ligt nog voor je als een dag in het ochtend
gloren. Het leven, ook jouw leven is strijd,
is vooruit met dynamische toeren, is richten
en rekken en strekkennaar God.
Je beoefent sport om een getraind
lichaam te bezitten.
Je kleedt jezelf goed aan om geen kou
te vatten.
Je spaart wat duiten bijeen voor later,
als er zorgen komen.
Je doet je best om vooruit te komen in
de wereld.
Maar je vergeet het eerst-noodige, je ver
geet God. Waarom al die zorg voor het
lichaam, voor de toekomst? Dit is de kracht,
die alles overwint, ons geloof. Dat moet je
kennen en hanteeren! Waarom het ééne
wel? En waarom dat niet?
SEVERUS.
ELFDE JAARFEEST DER RETRAITE-
CLUB.
Zeer vele leden van onze Retraiteclub
waren Zondag j.l. bijeen in de Lodewijks-
kerk, om er de H. Mis bij te wonen, die tot
hun intentie werd opgedragen door den
eerw. vice-Praeses. Na de Mis togen allen
ter H. Tafel.
Het kenmerk blijve van een katholieke
club: we beginnen rond altaar en com
muniebank. Zoo is het nu en zoo is het
goed!
In eigen huis wachtte den Gezellen een
welverzorgd ontbijt, waar wederom keurig
door „Kolpingsdochters" bediend werd.
Zoo omstreeks tien uur begon de jaar
vergadering, die geopend werd met een
in leidende „algemeene beschouwing" van
den vice-Praeses. Hij constateerde een nog
steeds goed meeleven met de club, iets meer
belangstelling voor de retraite en een hoo-
ger op te voeren interesse voor de recol
lectie.
De secretaris gaf een jaarverslag met een
tweetal actie-punten en de penningmeester
toonde aan, dat de gelden steeds vloeiend
zijn. Om dat te controleeren ('t loopt in
eenige honderden guldens) werd een kas-
commissie benoemd.
De verkiezing van twee bestuursleden
bracht een zwerm stembriefjes bij een stem
bureau De aftredenden weder met groote
meerderheid herkozen.
De Senior sprak nog een openhartig
woord over het katholieke leven in onze
stad. Hij citeerde de statistiek: 25 pet. heet
R.K. en 20 pet. is katholiek, en hij deed
op de aanwezigen een dringend beroep tot
vurig apostolaat. In de Gez.-Ver. moeten
onze jongemannen groeien tot daad-chris
tenen en één der beste middelen is nog im
mer de retraite. Daarom werke een ieder
aan de opvoeding van zich en anderen, óók
door een volle Kerstretraite!
Na rondvraag werd de bijeenkomst ver
daagdtot het volgend jaar.
LIEDERTAFEL „SEB. SCHaFFER".
Cultureele vorming van den jongeman is
een van de voorname programpunten van
de St- Joseph's-Gezellen.
En de St. Joseph's-Gezellen kan daarin
slagen, omdat zij als grondslag van deze
cultureele vorming heeft de godsdienstige
vorming. Zoo zal de beschaving, welke de
St. Joseph's-Gezellen tracht bij te brengen
niet zijn een laagje vernis, een spel van be
leefdheidsvormen, welke haar diepsten le
vens- en bestaansgrond mist, maar zij zal
werkelijk om haar godsdienstigen grondslag
in staat zijn, de mensch te beschaven, te
veredelen, te vervolmaken naar Gods beeld.
Middelen tot den cultureele vorming
algemeen beschavende factoren noemt het
Centraal Verband deze zijn: tooneel,
muziek en zang; deze clubs moeten daarom
in onze Gezellenvereeniging een beteeke-
nisvolle plaats innemen.
Een van deze cultureel vormde clubs
viert binnenkort, Zaterdag 2 October, haar
koperen bestaansfeest. Reden voor deze on
der afdeeling om te juichen en met voldoe
ning terug te zien op den gepresteerden ar
beid. Woensdagavond 1.1. was dat koperen
feest een van de agendapunten der jaar
vergadering van de liedertafel. Er werd ge
wikt en gewogen, hoe wij op passende en
bescheiden wijze dien dag zullen vieren.
Het besluit van de besprekingen was:
Zondag 14 Nov. zal dit feest kerkelijk
gevierd worden. Een H. Mis, misschien wel
gezongen, zal uit dankbaarheid in de St.
Lodewijk worden opgedragen, daaronder
algemeene H. Communie voor de leden, en
daarna feestelijk ontbijt in de Gezellen-
Vereeniging.
Woensdag 17 Nov. 's avonds half 9 zal er
een feestelijke bijeenkomst zijn van de le
den met echtgenooten en verloofden.
Een programma voor de avondviering is
in voorbereiding. Deze onderafdeeling wen-
schen wij hartelijk geluk en wij zullen
hopen, dat de wensch, welke door verschil
leden leden op de jaarvergadering werd ge
uit, spoedig in vervulling moge gaan, en
vele leden van onze Gezellenvereeniging lid
worden van deze zoo nuttige onderafdee
ling.
Juist omdat zij behoort tot de cultureel
vormende clubs zal haar bloei onze Gezel
len vereeniging tot eer strekken.
H. SCHRAMA, v.-Praeses.
„Seb. Schaffer" vraagt om meer leden, zij
zou haar ledental willen zien verdubbeld
en vraagt niet alleen versterking van de
afdeeling Gezellen, maar ook van de af
deeling Gehuwden. Dus ook leden van de
afdeeling Gehuwden zijn zeer welkom.
H. SCHRAMA, v.-Praeses.
VOOR GOD ACTIE.
Reeds enkele maanden is 't depot voor
goede lectuur, uitgegeven door de „Voor
God-actie", gevestigd in onze Gezellenver
eeniging.
Deze week kunnen de Gezellen inzage
krijgen van de verschillende uitgaven bij
onzen huismeester-
MEDEDEELINGEN.
De Paladijnen komen a.s. Zondag bijeen
ten huize van den v.-Praeses.
De K. L. heeft een bijeenkomst op Don
derdag 23 Sept.
Woensdagavond behooren alle adspiran-
ten bijeen te komen.
De Familieraad, d.i. de vergadering van
al onze bestuursleden, zal vermoedelijk
plaats vinden op Woensdag 6 October.
BIBLIOTHEEK.
Een onzer nieuwe boeken is: „Droomen
zijn bedrog", door Paul Keiler; een sprook
je voor groote menschen.
Sprookjes zijn goed voor kinderen, zult
u denken. Doch bij het lezen van dit sprook
je komt u tot geheel andere conclusie. Hier
houdt Paul Keiler zijn lezer van het begin
tot het eind geboeid door een sprookje. Op
prachtige wijze beschrijft hij de schoonhe
den van het sprookjesland, waar hij een be
zoek brengt. Meer willen we van dit boek
niet vertellen, maar een ieder aanraden, het
te lezen.
Een ander boek is: „Tusschen roodhuiden,
beren en wolven", door Tom Brown.
Hierin verhaal^ de schrijver van een beer
met een jong beertje, die samen op jacht
gaan. Na allerlei avonturen met roodhui
den wordt eindelijk de oude beer neerge
legd door Vliegend Hert en neemt deze de
jonge beer gevangen. Vliegend Hert, van de
stam der Cree Cree's, wordt achtervolgd
door roodhuiden van een andere stam, doch
steeds weet Vliegend Hert zijn achtervol
gers te ontkomen, tot hij bij de Missie-Sta
tie van de witte Paters terecht komt, die
hem zullen beschermen.
Daar inmiddels de achtervolgers een 300
in getal geworden zijn, die ook de Missie-
Statie willen veroveren om de Paters te
verjagen, moeten de Paters met hun be
keerde roodhuiden en de Cree Cree met zijn
beer de Missie-Statie verdedigen. Dit doen
zij dan ook met succes en met zooveel suc
ces zelfs, dat zij nog enkele bekeerlingen
winnen .Op keurige en prettige wijze is dit
verhaal voor de jeugd geschreven.
Bibliothecaris.
DE GEZELLEN-VERGADERING.
Deze vindt plaats a.s. Dinsdag te 8.45 uur.
De aanwezigheid, het meeleven van allen
is nuttig en noodig. Wie niet kan komen
gelieve dit zijn wijk-commissaris te laten
weten. Dat is meewerken.
UITVOERINGEN.
Nog steeds in de lijn van ons gouden
feest zullen ook de uitvoeringen in October
zijn. Dan wordt door oud-leden en leden
der tooneelclub in de Stadsschouwburg op
gevoerd „Het hoogste goed", een zeer mooi
en katholiek spel, welks succesvolle uitvoe
ring vrijwel verzekerd is door de spontane
toewijding der spelers.
Eind dezer maand zullen kaarten ten ver
koop worden aangeboden en wij twijfelen
ook nu niet aan het meeleven der katho
lieken.
PROPAGANDA-AVOND.
In de eerste helft van October zal een
avond met propagandistisch karakter geor
ganiseerd worden, om weer nieuwe leden
te winnen voor onze Gez.-Vereeniging.
Tientallen personen worden daartoe uitge-
noodigd. Preciese datum en de naam van
den spreker worden binnenkort gepubli
ceerd.
DE APOSTEL EN EVANGELIST
MATTHEUS.
N.B. Als niet anders wordt aangegeven
dagelijks Gloria, geen Credo. Gewone
Prefatie.
ZONDAG, 19 Sept. Achttiende Zondag
na Pinksteren. Mis: Da pacem. 2e gebed
v. d. H. Januarius en Gezellen, Martela
ren. Credo. Prefatie v. d. Allerh, Drie
eenheid. Kleur: Groen.
Wij mogen ons verblijden, dat wij door
ons heilig Doopsel zijn ingegaan in het
Huis des Heeren, de door Christus ge
stichte heilige, katholieke Kerk (Gra
duale). Want daar zijn wij geworden aan
genomen kinderen van God; daar leerden
wij de waarheid kennen. (Stilgebed en
Postcommunio); daar verkrijgen wij ver
giffenis van zonden (Evangelie); daar
kunnen wij genieten een heerlijke over
vloedige zielevrede (Introitus, Graduale);
daar zal het ons niet ontbreken aan de hei
ligende genade van Christus tot aan den
dag, dat Hij ons roepen zal (Epistel). En
al deze onwaardeerbare gaven danken wij
aan de verdiensten van het heilig, bloedig
Kruisoffer van Christus. Geen betere
dankbaarheid dan daadwerkelijk deelne
men aan de onbloedige hernieuwing van
dat heilig Kruisoffer, de H. Mis; door ons
zelf God aan te bieden, tesamen met Chris
tus onze eigen wil te slachtofferen. (Offer
torium; Communio).
MAANDAG, 20 Sept. Mis v. d. H. H.
Eustachius en Gezellen, Martelaren: Sa-
pientiam. 2e gebed en laatste Evangelie
v. d. Vigilie v. d. H. Mattheus. Kleur:
Rood.
Of: De Mis v. d. Vigilie: Ego autem.
Geen Gloria. 2e gebed v. d. H.H. Eusta
chius en Gezellen. Kleur: Paars.
Eustachius bekleedde een hooge rang in
het leger van keizer Trajanus. Op jacht
bekeerd, tengevolge van het verschijnsel
van een kruis tusschen het gewei van een
hert, dat door hem achtervolgd werd, liet
hij zich met zijn vrouw en twee kinderen
doopen. Zij werden gedood,toen na een
overwinning Eustachius weigerde aan de
afgoden te offeren.
DINSDAG. 21 Sept. Feestdag v. d. H.
Mattheus, Apostel en Evangelist. Mis: Os
Justi. Credo. Prefatie v. d. Apostelen.
Kleur: Rood.
De tollenaar Levi werd door Christus
tot het Apostolaat geroepen en sindsdien,
Mattheus genoemd. Voor de christen-ge
worden Joden schreef hij zijn Evangelie in
het Hebreeuwsch, na de verrijzenis van
Christus. Hij predikte het H. Evangelie in
Arabië en Ethiopië.
WOENSDAG, 22 Sept. Mis v. d. T. Tho
mas v. Villanova, Bisschop en Belijder:
Statuit. 2e gebed v. d. H.H. Mauritius en
Gezellen, Martelaren, Kleur: Wit.
Thomas, die om zijn buitengewone edel
moedigheid jegens de armen den bijnaam
verworven heeft van „aalmoezenier" werd
geboren uit een Spaansche familie, die wel
voornaam was, maar op financieel gebied
betere dagen gekend had. Toch waren zijn
ouders milddadig naar vermogen en ge
heel zijn leven, van zijn kinderjaren af,
volgde Thomas het mooie voorbeeld van
zijn ouders. Op 27-jarigen leeftijd werd de
heilige Augustijn en verwierf als predi
kant zich naam. Later is hij bisschop ge
worden van Valencia. Ofschoon verheven
bleef hij toch dezelfde eenvoudige Thomas
als voorheen. Bijna geheel zijn inkomen
besteedde hij aan werken van liefdadig
heid, welke hij zelf met bijzondere zorg
organiseerde. De H. Thomas stierf in het
jaar 1556, 68 jaren oud.
DONDERDAG, 23 Sept. Mis v. d. H.
Linus, Paus en Martelaar: Statuit. 2e ge
bed v. d. H. Thecla, Maagd en Martelares;
3e A Cunctis (om de voorbede van de
Heiligen). Kleur: Rood.
VRIJDAG, 24 Sept. Mis van O.L. Vrouw
tot vrijkoop van slaven: Salve. Credo. Pre
fatie van Maria (invullen: En U op het
feest). Kleur: Wit.
Aan den H. Petrus Nolascus verscheen
Maria en maakte bekend, dat zij gaarne
een Orde van religieuzen zag ingesteld,
met het doel de gevangen christenen uit
de handen van de Turken te bevrijden.
Ook verscheen Maria aan den biechtva
der van den H. Petrus, den H. Raymundus
van Penafort en aan koning Jacob, van
Arragon, die zij aanspoorde hulp te ver
leenen. Den lOden Augustus 1218 werd de
Orde ingesteld met een vierde gelofte, nl.
zich zelf te geven tot onderpand, indien
noodig, voor de vrijkooping van een
christen-slaaf.
ZATFWDAG, 25 Sept. Mis van Maria op
een Zaterdag: Salve. 2-e gebed tot den
Geest; 3e voor de Kerk; 4e voor den Paus.
Prefatie van Maria (invullen: En U om de
vereering). Kleur: Wit.
IN DE KERKEN VAN DE E.E.P.P.
FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v.
h. Bisdom, behalve:
DONDERDAG. Feest v. d. vinding van
het lichaam v. d. n. Clara, Maagd. Mis:
Conversus. 2e gebed v. d. H. Limus; 3e
v. d. H. Thecla. Kleur: Wit.
VRIJDAG. Mis v. d. H. Pacificus van
Septempeda, Belijder: Os Justi. 2e gebed
en laatste Evangelie van O. L. Vrouw.
ZATERDAG. Mis v. d. Z. Franciscus
Maria van Camporubeo, Belijder: Justus.
2e gebed voor den Paus. Gewone Prefatie.
Amsterdam.
ALB. M. KOK, Pr.
H.H. WIJDINGEN.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem
heeft hedenmorgen in de kapel van het
Theologicum te Warmond de Wijding
van het Priesterschap toegediend
aan de Eerw. Paters A. Huyg en M. Vleu
gel O.S.B. van de St. Adelbertus-priorij
te Egmond;
de Wijding van het Diaconaat aan
de Eerw. Heeren: H. P. Balestro, J. A.
Bon, P. Th, Brinkman, A. Th. v. d. Burg,
G. J. P. v. d. Bijl, J. A. B. v. Dodewaard,
P. M. E. v. Fisenne, H. C. M. de Goede,
P. C. -Groenendijk, C. P. Grootscholte, C.
N. Hammann, Th. P. v. d. Heyden, J. A.
G. v. d. Hoogte, A. H. Huyboom, G. W.
Lemmgrs, H. J. v. Nobelen, J. Th. A. v.
Pol, F. H. A. v. Ravesteyn, C. J. A.
Schoonderwoerd, B. P. M. Schoonebeek,
M. v. Stee, Th. H. M. Straathof, N. P. M.
Velzeboer, L. P. M. Vester, A. C. v. d.
Voorn, J. J A. v. d. Zalm, studenten van
het Theologicum.
Terwijl heden en morgen de vier klei
ne Wij dingen worden toegediend aan
de eerw. heeren: J. H. Bruin, A. J. H.
Drost, J. Th. J. Drost, C. J. M. Eeken, J.
P. A. M. v. d. Engh, W. Q. Grimbergen,
G. J. M. Groot, A. J. Hartog, P. W. A.
Hillebrand, J. C. A. Huibers, J. C. H. Ka
merbeek, J. L. v. Kesteren, J. G. v. d.
Kley, M. C. Klijn, H. F. A. Konijn, C. C.
Kroon, G. A. v. Leeuwen, J. C. Loerak
ker, C. H. M. Nolet, M. M. Out, P. J. N.
Riep, A. H. Schrama, H. A. C. Snelders,
H. M. J. Stoelinga, J. P. J. Solelveld, P.
J. v. Stralen, P. A. Tweehuysen, A. A. v.
d. Voort, J. H. Warmerdam, studenten
van het Theologicum.
ZILVEREN-PRIESTERJUBILEUM
Bij de paters Montfortanen aan den
Haagweg.
A.s. Dinsdag 21 September zal de Zeer-
eerw. Pater Aug. Hoppers, in het klooster
„Huize Montfort", Haagsche Schouw, Voor
schoten, den dag herdenken waarop hij
vóór 25 jaren de H Priesterwijding ontving.
ZE. werd geboren te Beek (L.), maakte
zijn humaniora aan de Apostolische School
Ste Marie" te Schimmert (L.), nam hier
het kloosterkleed aan, en vertrok daarna
naar Canada, alwaar hij het Noviciaat af
maakte en zijn hoogere studies voltooide.
Op den 21sten September 1912 ontving hij
de H. Priesterwijding in Ottawa. Kort daar
na repatrieerde hij en werd benoemd tot
leeraar aan de Alma Mater te Schimmert.
In 1922 volgde zijn benoeming tot As
sistent in het klooster der Montfortanen te
Egmond aan Zee. Van hieruit heeft Pater
Hoppers gedurende 14 jaren steeds met
grooten ijver en veel vrucht gewerkt aan
het heil der zielen, speciaal door het pre
diken van Missies, door zijn Vasten-medi-
taties, Retraites en Triduüms. Talrijke pa
rochies in het Bisdom Haarlem hebben hem
als assistent gekend. Na een jaar werkzaam
te zijn geweest in het Rectoraat „Leenhof"
Schaesberg (L.) is Z.E. sedert Augustus ge
plaatst in het assistentiehuis der Paters
Montfortanen „Haagsche Schouw" Voor
schoten. Moge het den Jubilaris gegeven
zijn, nog vele jaren zijn gezegend werk
voort te zetten. Zijn vele vrienden en be
kenden zullen hiervoor gaarne een gebedje
willen storten.
KLOOSTER-JUBILEA.
Woensdag 22 Sept. a.s. zullen in het Min
derbroederklooster te Woerden de Eerw.
Broeders Martinus (i.d.w. Clemens Jaspers)
en Raymundus (i.d.w. Hendrik v. Druten)
den dag herdenken waarop zij vóór 25 jaar
in de Orde der Minderbroeders werden op-
i genomen.
Beiden zijn voor velen onzer lezers geen
onbekenden. Br. Martinus staat aan het
hoofd van de Administratie der Francis-
caansche tijdschriften en is tevens Direc-
teur van het Parochiaal Zangkoor. Br. Ray
mundus is de op zeer vele plaatsen bekende
termijnganger, die stad en land afreist, om
overal aalmoezen voor de Minderbroeders
kloosters te verzamelen.
Aan blijken van belangstelling zal het
beiden ongetwijfeld niet ontbreken.
BISSCHOPSWIJDING VAN
MGR. PESSERS.
Op het feest van de Apostelen Simpn
eij Judas (28 October) zal Mgr. Jac. Pés-
sers benoemd apostolisch vicaris van Ti-
mor, die dezer dagen hier te lande is aan
gekomen, uit de handen van Mgr. Diepen
de bisschopswijding ontvangen. Mede-
consecranten zullen zijn Mgr. Hopmans
en Mgr. Lemmens.
Het Vicariaat van Mgr. J. Pessers S.V.D.
op het Westelijk deel van het eiland Ti-
mor telt thans 11.950 katholieken. Het is
verdeeld in twee missieposten, met tien
kerken en zestien scholen, een aantal dat
ontoereikend is voor de vele geloovigen.
Op het geheele eiland is slechts één
steenen kerk, die Zondags tot de laatste
plaats gevuld is, terwijl in dichte rijen
de geloovigen voor de kerk de H. Mis
moeten vol'gen. Reeds lang verlangt het
volk naar een nieuwe en grootere kerk,
doch de arme bevolking is niet in staat
dit werk te bekostigen. Ook de missie zelf
ontbreken de middelen om aan dit gebrek
tegemoet te komen. Met behulp van in-
landsche krachten 'tracht men nu om
met eenvoudig materiaal eenige houten
kerkjes op te bouwen, waarvan er in
middels reeds enkele gereed zijn.
RECTOR J. BLONDEN t
Na een ziekte van ongeveer vijf weken
is te Maastricht overleden rector J. Blon
den, oud archivaris dier gemeente. Rec
tor Blonden, die den leeftijd van 67 jaar
bereikte, was de laatste jaren rector van
„De Twaalf Apostelen" te Maastricht.
De thans overledene werd te Stein ge
boren en nadat hij zijn diverse studies
had doorloopen en tot priester was ge
wijd, werd hij benoemd tot kapelaan te
Wylre. Later volgde zijn benoeming tot
rector aan het Ziekenhuis „Calvariën-
berg" te Maastricht.
Na het heengaan van Dr. Goossens als
gemeente-archivaris volgde rector Blon
den hem op in 1926 en hij bleef in deze
functie werkzaam tot 1935, toen hem bij
zijn heengaan een algemeene hulde werd
gebracht als waardeering voor het vele
werk dat hij voor Maastricht had gedaan.
Van zijn hand verschenen verschillen
de stukken over de historie van Maas
tricht. Zoo schreef de overledene o.a.
over de „Straatnamen van Maastricht"
over „Wie was Minckeleers", terwijl hij
het leven en werken van Dr. F. Fermin
behandelde en daarmede de „Oude Pij-
penfabriek". Ook de „Maasgouw" ver
rijkte hij met belangwekkende stukken
over de „St. Servatiusfontein".
Voorts maakte hij den catalogus van
het Geschied- en Oudheidkundig Museum.