RADIO-PROGRAMMA'S WEEK-END. LIED VAN DEZEN TIJD ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1937 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 11 ZONDAG 22 AUGUSTUS. Hilversum II, 301 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5 00 NCRV, 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Hoogmis. 11.45 Gramofoonmuziek. 12.15 Concert (Gr.pl.) (Van 1.001.20 Boekbespreking) 2.00 Vragenhalfuur. 2.30 R.K. Harmonie „St. Cecilia". (Om 3.15 Toespraak en Gramofoonmuziek). 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de zieken. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.05 Gereformeerde Kerkdienst. 6.45 Christ. Gemengde Zangvereeniging „Looft den Heer" en Gramofoonmuziek. 7.15 Gramofoonmuziek. 7.50 Causerie „De liturgie en het huisge zin". 8.10 Berichten ANP. Mededeel in gen. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 De KRO-Melodisten. 8.45 Radiotooneel. 9.00 KRO-orkest. 9.30 Radiotooneel. 9.40 Gramofoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40—11.00 Epiloog. Hilversum I, 1875 M. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA, 6.30 VPRO, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Postduivennieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45 Declamatie. 10.00 Gramofoonmuziek. 10.45 Vervolg declamatie. 11.00 VARA-orkest. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Omroeporkest en solist. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Haags Gemengd Koor „Onder Ons". 3.00 Residentie-orkest en solist. 4.30 Sportreportage uit Kopenhagen. 5.00 Arbeidsmuziekvereeniging „Ons Ge lijken" en Gramofoonmuziek. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 Gramofoonmuziek. 6.30 Causerie „Boogschutters en" rozen". 6.40 Causerie over de belangen der Vrij- zinnig-Godsdienstigen in de Wierin germ eer polders. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.00 Nederd. Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Residentie-orkest en soliste. 9.15 Radio journaal. 9.30 Kovacs Lajos' orkest en solisten. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest. D r o i tw i c h, 1500 M. 12.50 Commodore Grand orkest. I.50 Orgelspel. 2.20 Declamatie. 2.45 De BBC-Zangers. 3.20 Het Wethmar Trio. 3.50 Gramofoonmuziek. 4.20 BBC-Variété-orkest en solist. 5.20 Religieuze causerie. 5.40 Strijktrio en soliste. 6.30 Causerie „As I look back". 7.05 E. Pini's Tango-orkest. 7.50 Pianoduetten. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.25 Radiotooneel. 9.55 L. Jeffries en zijn orkest. 10.50 Epiloog. Radio Paris, 1648 M. 7.10; 7.35 en 10.50 Gramofoonmuziek. II.50 Orgelconcert. 12.40 Gramofoonmuziek. 112.50 Yoyon-orkest en. soliste. 3.20 Zang. 3.35 Boldi's Zigeunerorkest. 4.05 Zang. 5.20 F. Gras' orkest. 8.50 Radiotooneel. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.201.20 Dansmuziek. Keulen, 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.35 Omroepsextet en solisten 9.50 Gramofoonmuziek. 11.50 Omroepstrijkkwartet. 12.20 Militair orkest en Fred. Hippmann's orkest. 2.20 Sportreportages en populair gevari eerd concert. 8.20 Orkestconcert. 9.20 Rob. Gaden's orkest. 11.0012.20 Fred. Hippmann's dansorkest Brussel, 322 en 484 M. 322 M.: 9.25 Gramofoonmuziek. 10.50 Zang. 11.20 Reportage. 12.50 Gramofoonmuziek. I.302.20 J. Schnyders' orkest. 2.35 Ed. Loiseau's orkest. 3.20 Orgelspel. 3.50 Gramofoonmuziek. 5.20 A. Felleman's dansorkest. 6.20 Piano-voordracht. 6.45 Zang. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Zang. 8.35 Gramofoonmuziek. 8.50 Vervolg zang. 9.05 Reportage. 9.20 Symphonieconcert. II.00 Dansmuziek (Gr.pl.). 11.2012.20 Gramofoonmuziek. 484 M.: 9.22 Gramofoonmuziek. 10.20 A. Felleman's orkest. 11.05 Zang. 11.20 Pianovoordracht 1 11.35 Gramofoonmuziek. 12.20 J. Schnyders' orkest. I.30 Gramofoonmuziek. 2.202.35 Pianovoordracht. 2.50 Gramofoonmuziek. 3.35 Ed. Loiseau's orkest. 4.20 Zang- en cellovoordracht. 5.20 Sportreportage. Hierna: Paul God win's orkest. 6.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Symphonieconcert m.m.v. soliste. II.00 Gramofoonmuziek. 11.3512.20 Populair concert uit Blan- kenberghe. Deutschlandsender, 1571 M. 8.20 Omroepkoor-, kleinorkest en solisten. 10.50 Orgelconcert. 11.201.15 Hans Joachim Fierke's dans orkest en Willi Libiszowski's orkest. Gem. Radiodistributiebedrijf te Leiden. 3de Programma. 8.30 Parijs. ±9.50 Keulen. 11.35 diversen. 12.20 Keulen. 13.20 Brussel VI. 13.30 Brussel Fr. 14.20 Keulen. ±19.05 Droitwich. 20.20 Keulen. 21.20 Brussel Fr. 22.50 Brussel VI. 23.00 Brussel Fr. 4de Programma. 8.30 Brussel VI. 9.20 Brussel Fr. 12.50 Droitwich. 14.20 Diversen. 14.45 Droitwich. 17.20 Parijs Radio. ±19.05 Londen R. 20.20 Droitwich. 21.05 Diversen. 21.10 Droitwich. 21.25 Londen R. 22.05 Droitwich. ±23.00 Boedapest of div. MAANDAG 23 AUGUSTUS. Hilversum II, 301 M. NCR V-uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (Gr.pl.). 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gramofoonplaten. 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ. Lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Amsterdamsch Salonorkest en Gra mofoonmuziek. 2.00 Gramofoonplaten. 2.15 Bas-bariton en piano. 3.00 Wenken voor de keuken. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.30 „Quintolia" en Gramofoonmuziek. 7.00 Berichten. 7.15 Gramofoonmuziek. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herhaling SOS-Be- richten. 8.15 Charlois' Christelijk Mannenkoor. 9.15 „De redders aan Neerlands kust", causerie. 9.35 GramofoonmuzieA. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Piano voordracht. 10.45 Gymnastiekles. 11.0012.00 Gramofoonmuziek. Schrift lezing. Hilversum I, 1875 M. Alg. Programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 11.30 Jetty Cantor's Ensemble. I.15 Kovacs Lajos' orkest en soliste. 2.00 Pianovoordracht. 2.30 Omroeporkest en solisten. 4.30 Disco-causerie. 5.30 Kovacs Lajos' orkest, en soliste. 6.30 AVRO-Dansorkest. 7.00 Gramofoonmuziek.- 7.*30 Cellovoordracht. 8.00 Berichten ANP, hierna mededeelin gen. 8.15 Gramofoonplaten. 9.00 Omroeporkest. 9.40 Reportage. 10.00 Orgelconcert. 10.15 Renova-kwintet. II.00 Berichten ANP, hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest. Droitwich, 1500 M. 11.05 Orgelspel. 11.35 Gramofoonmuziek. 12.20 Militair orkest. 1.20 Gramofoonpalten. 1.30 Sportreportage. I.50 Orgelconcert. 2.30 Causerie „They came to England". 2.50 Pianovoordracht. 3.20 Stedelijk Orkest Whitby. 4.20 Jazzmuziek (Gr.pl.). 4.50 Fluit en piano. 5.20 Sportreportage. 5.40 Het Broadhurst Septet. 6.20 Berichten. 6.40 „Forebitters and the Spanish Ar mada", causerie. 7.00 William Hannah's Band. 7.20 Gevarieerd programma. 8.05 Komische voordracht. 8.20 Zang. 8.45 „Bushmen of the Kalahari desert", causerie. 9.00 Radiotooneel met muziek. 10.20 Buitenlands overzicht. 10.35 BBC-Orkest en soliste. II.35 Louis Freeman en zijn Band. 11.5012.20 Dansmuziek (Gr.pl.). R a d i o-P a r i s, 1648 M. 7.10. 8.20 en 10.35 Gramofoonmuziek. 12.20 Visciano-orkest en zang. 2.35 en 4.00 Gramofoonmuziek. 4.05 Zang. 4.35 Gramofoonplaten 5.20 Labis-orkest. 7.23 Gramofoonmuziek. 7.35 Zang. 8.50 Gramofoonmuziek. 9.05 Symphonieconcert uit Vichy. Keulen, 456 M. 6.50 Omroepkleinorkest. 8.50 SA-Orkest. 12.20 Verzoekeoncert. 1.35 Nedersaksisch Symphonie-orkest en solisten. 2.35 Gevarieerd concert. 4.20 Omroeporkest. 5.40 Pianoduetten. 6.20 Gramofoonmuziek. 7.20 Omroeporkest, -kleinorkest en solis ten. 8.30 Westduits weekoverzicht. 9.20 Stedelijk Orkest Gelsenkirchen en solist. 10.5012.20 Omroeporkest en vroolijk in strumentaal kwartet. Brussel, 322 en 404 M. 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Omroeporkest. 1.30 Kleinorkest. 1.502.20 Gramofoonmuziek. 5.20 Kleinorkest. 6.50 en 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroepsymphonie-orkest en solist. 10.3011.20 Omroepdansorkest. 484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Kleinorkest. 1.30 Omroeporkest. 1.502.20 Gramofoonmuziek. 5.20 Concert uit Blankenberghe. 6.35 Zang en piano. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroeporkest. 9.35 Vervolg concert. 10.3011.20 Cabaretprogramma. Deutschlandsender, 1571 M. 8.30 E. Fischer's -kamerorkest. 9.35 Literair-muzikaal programma. 10.5012.20 Hans Bund's dansorkest, pianotrio en solist. Gemeentelijk Radio-D istributic - Bedrijf. 3de Programma. 8.00 Keulen. 10.20 Deutschlandsender. 10.50 Parijs Radio. 12.20 Brussel VI. 14.20 Keulen. 15.20 Droitwich. 16.50 Parijs Radio. 18.20 Keulen. 20.05 Diversen. 20.20 Brussel Fr. 21.20 Keulen. 22.00 Droitwich. 22.20 Rome of div. 22.50 Berlijn. 4de Programma. 8.00 Brussel VI. 9.20 Diversen. 10.35 Droitwich. ±13.35 Londen R. 17.20 Droitwich. 18.20 Diversen. 19.20 Droitwich. 20.20 Londen R. 22.35 Droitwich. (Wijzigingen voorbehouden). DE VLOOIEN STERVEN UIT. Een triomf der hygiëne? Hoe is dat nu gekomen? Opeens zijn de vlooien van het tooneel verdwenenraad selachtig. Sinds jaren breekt men zich reeds het hoofd of de oorzaken van dit uit sterven een groote besmettelijke ziekte on der de parasieten ofwel dat 't een weerga- looze triomf der moderne hygiëne is. In ieder geval is het meer dan merkwaardig, dat deze 6-beenige springer, die eeuwen lang een hoogst „belangrijke" rol in het menschelijk bestaan speelde, zoo heimelijk, stil en geruischloos van het levenstooneel gesprongen is., een rol speelde, want de rijksbibliotheek beschikt alleen in de Duit- sche taal reeds over meer dan 300 deelen, die zich uitsluitend met de vloo bezig hou den. In de Middeleeuwen, de tijd, die blijk baar rijk aan vlooien v/as, waren deze vlooien een geliefd en altijd wederkeerend thema voor literatuur en kunst. Johann Fischart voorzag zijn tijdgenooten der 16e eeuw zelfs met een groot oerkomisch ge dicht „Die Flöhhatz", dat niet onder be hoeft te doen voor het schertsende epos van een Neder-Duitscher: „Die Flohiade" en de studenten zang uit Goethe's Faust „Er was eens een koning, die had een groote vloo. Talloos zijn de kunstvolle gravures uit de Middeleeuwen, waarop vrouwen voorge steld worden, terwijl ze op de vlooien- vangst "zijn.. Dat had een bijzondere re den, want het is bewezen, dat de vloo spe ciaal aan vrouwen de voorkeur gaf. Daar de vloo hoofdzakelijk in de spleten tus- schen de planken van den vloer nestelde, is het dus niet uitgesloten, dat de lange sle pen, die de vrouwen toen droegen haar den weg tot den mensch gemakkelijker maakte en dat de korte rokken der laatste jaren mede aan den ondergang van deze diertjes meegewerkt hebben. Het grootste aandeel in zijn vernietiging heeft echter volgens de meening van een professor de.stofzuiger. De groote kenner van alle menschenpara- sieten, prof. dr. Hau van het Biologisch rijksinstituut te Berlijn-Dahlem, wederom vermoedt dat de oorzaak van het verdwij nen der honden- en menschenvlooien toe te schrijven is aan klimatisch gebied. De eitjes van de vlooien en ook de larven heb ben, naar hij mededeelde, voor hunne ont wikkeling een zekere graad van vocht en bepaalde constante temperaturen noodig. Zijn deze voorwaarden niet aanwezig, dan sterven de dieren alvorens zij volwassen zijn. Wij willen ons daarover niet het hoofd breken en slechts wenschen, dat andere parasieten der menschheid zooals b.v. de tuberkel-bacil eenmaal eenzelfde einde be reid wordt. Voorloopig is het voldoende dat de vloo uitgevlooid is en wij zijn daar zeker niet rouwig om. Alleen willen wij de heeren vlooiencircus-directeuren, die nu werkeloos geworden zijn onze deelneming niet ont houden. De vloo liet zich zoo prachtig af richten. Men deed ze in platte doozen, wen de haar zoo het springen af, spande haar dan met dunne kettinkjes voor kleine wa gentjes en zij trok let op! het 80-vou- dige van haar eigen gewicht. Menschenbloed schenkt kracht! John A. Pimpernelier, de groote Duitsch- Amerikaansche man van het vlooientheater was de hofleverancier van gedresseerde vlooien. Wanneer tegenwoordig een klein- veehandel in Halle voor iedere levende menschenvloo 6.betaalt, dan zal mijn heer Pimperneller daar wel achter staan. Zes gulden voor een vloo! Als dat geen „Flohiade" is! Koopt bi| hen, die in Uw Dagblad adverteeren t BONGERSMA. Stelling 1: Een groote stad herbergt veel drama's, welke achteloos worden voorbij gegaan. Stelling 2: Er zijn beroepen, welke op menschen zonder een bepaalde vakbekwaamheid een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen. Op deze twee stellingen wordt dit week-end opgebouwd. In de Glazenmakersteeg staat een mooi groot perceel leeg. Hierop vallen op een zonnigen dag de vroolijke oogen van den heer Bongersma, die juist weer eens niets om handen heeft. In dat perceel is een melksalon gevestigd geweest en het daagt in het brein der heeren Bongersma, dat een melksalon nu juist datgene is wat hij zoekt. Niet om er binnen te gaan en een glas melk tot op den bodem te ledigen, maar om zelf zulk een aangename zaak te bestieren, aangenaam met de melk- drinkende klanten te praten of over de halve gordijntjes in zalige rust naar den hemel te staren, En meneer Bongersma speelt het klaar. Met vreugdevol optimisme huurt hij het pand. Er komen schilders en stoffeerders en kleine ronde tafeltjes met ongemak kelijke stoeltjes en melk. En ten laatste komt er een advertentie in het plaatselijk dagblad, dat A. J. J. Bongersma een melksalon geopend heeft in de Glazenma- kerssteeg en dat hij door correcte bedie ning zich het vertrouwen zal trachten waardig te maken. Daarna wordt het Donderdagmiddag 3 uur, het officieele uur der openingen. En in de melksalon in de Glazenmakerssteeg staan Meneer Bongersma, Mevrouw Bon gersma en mejuffrouw Bongersma. Op de tafels staan vaasjes met één bloem en er liggen katoenen tafelkleedjes en er zijn bloemen van den schilder, den be hanger, den electricien en van de familie zelf, welke laatste vurig hoopt, dat het den heer Bongersma nu eindelijk zal ge lukken zonder den financieelen steun der familie voor zich zelf te zorgen. Zoo wacht de heer Bongersma in vol maakte gemoedsrust op de klanten. En hij blijft wachten. De klanten komen niet. En de eerste bloemetjes in de vaasjes ver welken. De heer Bongersma, Mevrouw Bongersma en Mejuffrouw Bongersma drinken melk, omdat deze anders zuur zou worden. Mevrouw Bongersma kijkt bedenkelijk. Maar meneer bezweert met zorgeloos optimisme, dat zij geduld moet hebben. Langzaam maar zeker. Dacht je dan, dat de klanten zoo maar in eens zou den komen aanstormen nu Meneer Bon gersma in de zaak zit? De zaak is verloo- pen en die moet worden opgehaald. Na de eerste week zit Meneer Bon gersma aan de leestafel zijn eigen kran ten te lezen. En na twee weken heeft hij een handelsreiziger in zijn melksalon ge had om een kop koffie, die werd opge dronken bij de meegebrachte broodjes, en een boerenjuffrouw, die bij den tand arts was geweest en daarna op de bus moest wachten, die haar terug zou voe ren naar haar vertrouwde dorp, had er een glas van Bongersma's onvolprezen melk gedronken. Daarna kwijnde Bongersma's melksa lon verder. Mevrouw en de juffrouw had den zich reeds lang in de huiskamer te ruggetrokken, daar haar hulp overbodig bleek. Alleen Bongersma bewaarde zijn optimisme. Tot op een dag de melksalon opnieuw gesloten werd. Maar meen niet, dat Bongersma nu ein delijk verslagen is. Ik ben zelfs overtuigd, dat ik Bongers ma nog eens ontmoeten zal in een siga renwinkel, in een groentenzaak of met bloemen. Bongersma is niet te verslaan. DANIëL. Hier vind ik een vlieg in de jam, juffrouw! - Ik dacht, mijnheer, dat ik ze er allemaal uitgevischt had. Everybody* s. AUTO-TROOST. Te Ween en wordt als nieuwste mode-snufje een hoed gedragen, die voorzien is van een auto nummer. Waarschijnlijk is de hoed gecreëerd voor dames, die wegens slechte tijden van het houden van een auto moesten af zien, maar toch eenigszins de il lusie van een eigen wagen willen hebben. De tijden zijn toch maer affreus, Zoo is 't; wat ik je zag. Vandaeg komt Jan en alleman Met 'n auto veur den dag. Een man, die 's morgens haring vent En schreeuwt van deur tot deur, Komt overmorgen zoo maer met Zijn eigen auto veur. En wij van een bepaelden stand, Het is een gak geval, Ons dwingt de crisis en de kar Staat werkeloos op stal. Niet voor de werklui enkel dreigt Hét werkeloosheidsspook, Maar door de hooge lasten op De auto's voor ons óók. Ik heb mijn auto maer verkocht Het was veur ons geen doen, Het geld speelt niet de grootste rol, Maar veel meer het fatsoen. Wie rijdt, rijdt in een D.K.W. Of Ford, het is wat moois, Maar onze stand en onze naem Eischt minstens een Rplls Royce. Zoo'n waegen is aan onderhoud En last verbaezend duur, Die stookt aan olie en benzien Een kapitaal per uur. Dus heb ik tot mijn gemalin Gezégd: Zag, Mary, heusch, De waegen moet er maer vandeur Er blijft geen and're keus. Daer heeft mijn goede gaede toen Veel traenen om geschreid, De waegen weg, het kostte haer Veel leed, verdriet en strijd. Tenslotte heeft zij zich getroost, Hoe ook haar heur herte bloedt; Nu draagt ze 't oude nummer van De waegen op haer hoed. TROUBADOUR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 11