Een leekenspel van jeugd te Bodegraven KERKNIEUWS MAANDAG 9 AUGUSTUS 1937 DE LEIDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAG. 2 HOE WORDT HET WEER? WARMER. De BUI seint: Verwachting: Zwakke-tot matige Noor delijke tot Westelijke wellicht Zuid-Weste lijke wind, aanvankelijk licht tot halfbe- wolkt, later toenemende bewolking, aan vankelijk nog droog weer, later toenemende kans op regen of onweer, warm weer. Hoogste barometerst.: 767.4 te Brest. Laagste barometerst.: 750.2 te Ragt. Het geheele Noorden van het waarne mingsgebied wordt ingenomen door een uitgebreid gebied van lageluchtdruk, waar van het hoofdminimum binnen den Pool cirkel ligt. Een uitlooper ligt ten Westen van Ierland. Het gebied van hoogelucht- druk, dat Zaterdag in het Oosten lag, trok zich naar Oost-Europa terug, dat in het Westen breidde zich gisteren over de Noordzee uir, waardoor de wind naar Noord draaide en in het geheele Westen een belangrijke afkoeling intrad. Deze af koeling is thans Oostwaarts tot omstreeks den tienden meridiaan gevorderd, Ooste lijk daarvan heerscht nog de extreme warm te, welke hier te lande Zaterdag haar hoog tepunt bereikte. Ook in Noord- en Mid- den-Scandinavië kwam een belangrijke af koeling. In Ierland viel regen en werd het warmer, op dit eiland en in het Westen van Engeland en Schotland heeft het weer een betrokken en regenachtig karakter. In Frankrijk, Oostenrijk en de Alpen is het weer prachtig met windstilte en heldere lucht, doch met groote hitte. De afkoeling heeft in onze omgeving het weer niet van streek gebracht. Het is echter te voorzien, dat de nieuwe storing in het Westen niet zonder in vloed zal blijven op het weer in onze omgeving en de wind zal doen krim pen en de bewolking doen toenemen. LUCHTTEMPERATUU R. 20.3 gr. C. LICHT OP VOOR FIETSLRS e.a.: Van Maandagnamiddag 9.09 uur tot Dinsdagmorgen 5.03 uur. HOOG WATER. Te Katwijk aan Zee op Dinsdag 10 Aug.: voorm. 5.57 en nam. 6.28 uur. WATERTEMPERATUUR. Poelmeer 22 gr. C. De Zijl 20 gr. C. tusschen een dubbele haag van zeeverken ners door naar de voor hen gereserveerde plaatsen, waar de Nederlandsche hoofdver kenner, staatsraad Rambonnet, hen ont ving. De heer Mante bood hierop aan Lord Baden Powell een oorkonde aan, uit naam van alle zeeverkenners, waarin deze hun blijdschap uitdrukken, dat de chief-scout in hun midden verkeert. Hierna namen de demonstraties een aan vang, bestaande uit een kano-estafette, tob- ben-varen en een hinderniswedstrijd voor kano's. Tegen half vijf eindigden de demonstra ties en nadat de chief-scout de prijzen had uitgereikt en zich had ingescheept, vertrok de stoet van zeeverkenners en gasten van den hoofdkwartierscommissaris, den heer G. Mante, om naar Bennebroek terug te keeren. Met het Jamboreelied en enkele daveren de yells namen de padvinders afscheid van het publiek op den wal en geëscorteerd door talrijke particuliere motorbootjes werd naar de Ringvaart koers gezet. Ook op de terugvaart was de stemming opperbest, al was zy minder uitbundig dan bij de heenvaart, toen de dag nog vóór de zeeverkenners lag. Vermoeidheid speelde natuurlijk een rol en de muzikanten aan boord van de groote schepen, blazens- en schreeuwens-moe, hielden lange pauzes. Tegen 7 uur Icwamen de tenten van de aan de Ringvaart kampeerende zeeverken ners in het zicht, en kort daarop gingen de schepen voor anker. Voor de zeeverkenners was de dag ten einde. Zeker zal dit treffen in aller herin nering nog lang bewaard blijven als een dag van echte en sportieve kameraadschap, een dag, die, de padvinders in het algemeen en de zeeverkenners in het bijzonder, tot eere strekt. KELLNERSCONFLICT IN „DE TOTEMS" Oplossing reeds bereikt. Gisterenmiddag omstreeks vier uur groepten de kellners van het restaurant „De Totems" op het marktplein der jam boree plotseling bijeen, druk gesticulee- rende. Het publiek kwam naderbij en er ontstond eenige verwarring, hetgeen voor de politie aanleiding was het geheele res taurant te ontruimen en versterking uit Overveen te laten komen, teneinde in ieder geval te voorkomen, dat onaange naamheden ontstonden. De kellners hadden een groot aantal grieven, die kort opgesomd hierop neer komen: Zjj moeten zonder vergoeding zelf zorgen voor hun wasch, het stoomen van hun in dienst vervuilde kleeren, krij gen, terwijl zij allen buiten Vogelenzang wonen, geen reisgeld, terwijl de accomo- datie aan het buffet, waar zij de bestelde ververschingen komen halen, onvoldoen de is. Zoo is er slechts één bierpomp, waar alle tachtig kellners moeten wor den bediendhet is voor het buffet voortdurend een ontzaggelijk gedrang van kellners, die de gasten niet op tijd kunnen bedienen, zelf nerveus en vermoeid ra ken en herhaaldelijk gasten zien vertrek ken, zonder dat zij iets hebben gebruikt, hetgeen voor hen verlies beteekent. Daar komt het volgende bij: er schijnen gevallen te zjjn voorge komen, waarin door een enkelen kellner onjuiste prijzen in reke ning zijn gebracht. De kellners zelf wijten dit aan fouten in de prijslijst, het publiek echter heeft geklaagd, kortom er is ernstige critiek op de kellners uitgeoefend. In verband hiermede had de di rectie van het restaurant heden middag groote borden doen op hangen, waarin het publiek aan geraden werd de prijslijsten te raadplegen, alvorens met de kell ners af te rekenen. Het meerendeel der kellners, dat zich •bovengenoemde critiek niet bewust was, zag hierin een blamage, die voor hen de maat deed overloopen. Zij staken de kop pen bijeen, protesteerden, het publiek kwam toeloopen, en, zooals hierboven ge zegd, de politie zag hierin den kiem van mogelijke onaangenaamheden en deed de kellners en later op gemoedelijke wijze het publiek de zaal verlaten. Het conflict was ontstaan. Den kellners werd last ge geven hun toegangskaarten voor het jamboreeterrein in te leveren en het kamp te ontruimen, hetgeen zij deden. Doodsch en verlaten lag het geweldige restaurant, een enkele politie-uniform, een padvinder, vormden de eenige men- schelijke stoffage. Getracht werd althans een deel van het publiek met vrouwe lijke hulp nog een maaltijd te verschaf fen, maar veel schot kwam daar niet in Enkelen uren duurde de toestand zoo en toen arriveerden de bestuursleden van den Nederlandschen R. K. Bond van Ho tel-, Café- en Restaurantgeëmployeerden „St. Antonius" en den Nederlandschen Geneefschen Bond van Hotel-, Café- en Restaurant-personeel, de heeren J. F. van Bijsterveld en F. A. Claassen, die terstond de onderhandelingen met de directrice, mevr. Colnot uit Amsterdam openden. Zij stelden als eisch een vergoeding voor de onkosten van de kellners, ten bedrage van 2.50 per dag, met terugwerkende kracht voor den geheelen duur van de jamboree. De directie bood daartegenover een vergoeding van f 10.in het geheel. Werd dit aanbod niet aanvaard, dan zou het restaurant terstond gesloten worden en voor den verderen duur van de jambo ree gesloten blijven. Met vrijwel alge- meene stemmen aanvaardden de kell ners na eenig gedelibereer tenslotte dit voorstel, zoodat dit evenement tot het verleden behoorde. Gisteren waren de kellners weer pre sent. DE ALTAARWACHT TE BOSKOOP JUBILEERT De schoonste vereeniging van de parochie. Zondag vierde de Altaar wacht „St. Jo hannes de Dooper" haar eerste lustrum, het- heen werd aangevangen met een H. Mis en algemeene H. Communie voor de leden, waarna een gezamelijk ontbijt in het R.-K. Vereenigingsgebouw. Om 10 uur werd er een plechtige H. Mis opgedragen, waaron der door den zeereerw. pater Bertrandus een feestpredicatie werd gehouden. Des middags om 3 uur kwamen alle schoolkinderen in het R.-K. Vereenigings gebouw, waar zij een vroolijken middag doorbrachten. Mr. Lawoe uit Haarlem wist de kinderen den gehelen middag aangenaam bezig te houden door het vertornen van goocheltoe ren en een poppenkast, alsmede met een zangwedstrijd, waarvoor enkele kinderen op het tooneel werden geroepen. Na afloop werden de kinderen bij het verlaten der zaal getracteerd en keerden allen voldaan en vroolijk huiswaarts. Des avonds werd het feest voortgezet voor de leden en donateurs met genoodig- den. De voorz., de heer C. J. van Vliet, open de dezen avond met 'n woord van welkom in het bijz. tot den zeereerw. heer pastoor, de beide kapelaans, pater Bertrandus, pa ter Pannebakker, kapelaan Hofstede oud kapelaan van Boskoop, den heer v. Kop pen en het bestuur van de Amsterdam- sche Altaarwacht „St. Sebastianus". Wij zijn dezen avond te zamen gekomen, aldus spr., om het eerste lustrum te vie ren van onze Altaarwacht en dat er reden voor is getuigen de feiten. Het is n.l. op nog zeer weinig plaatsen gelukt een Altaarwacht in stand te hou den, en bij lange na niet tot een eerste lus trum te brengen. Wij zijn er niet kra kende gekomen of met een kwijnende ver eeniging. Neen, de Boskoopsche Al taarwacht is nog steedseen bloeiende vereeniging. Bij de oprichting werd begonnen met aanvankelijk 80 leden en dat getal is al spoedig aangegroeid, totdat er op zeker mo ment ongeveer 200 leden waren. Echter was het juist in dien tijd dat de wachten niet altijd goed bezet waren, of bericht van verhindering was gegeven; door het be stuur moest menigmaal worden ingegrepen om de zaak te laten marcheeren. Op het oogenblik is het aantal leden 150 en het loopt nu goed. Als wij dan met deze korte terugblik bezig zijn, dan kan het niet an ders of wij raken een gevoelige plek, en wij zullen er niet te lang bij stilstaan. Maar op een avond als deze denken wij onwillekeurig aan iemand, dien wij mis schien allen hedenmogen hebben her dacht in onze gebeden, de man die zoo ont zaggelijk veel voelde en ook heeft gedaan voor de Altaarwacht, de man die voor de zen avond reeds voorbereidingen had ge troffen, namelijk Jan Vermeulen. Wij zijn er van overtuigd, dat hij vanuit den He mel het feest met ons mede viert. Dan danken wij het welslagen van onze vereeniging in hoofdzaak aan de Roomsche mannen, die door hun godsdienstzin, hun eerbied en liefde voor het H. Sacrament, op de eerste plaats, maar ook voor de vei ligheid van de kerkelijke gebouwen trouw hun wacht vervullen. Maar wij danken ook de Roomsche vrou wen, en wij zijn blij, dat wij heden in de gelegenheid zijn ook iets tot u te kunnen zeggen, want gij kunt er zoo ontzaggelijk veel toe bijdragen door uw mannen en zo nen aan te sporen en zoodoende mede te helpen zorgen, dat ze steeds trouw op post zijn. Opvoering van „De Hemelsche Altaarwacht". Nadat vervolgens het Roomsche Blijd schap gezongen was, werd het declamatie- spel „De Hemelsche Altaarwacht" opge voerd. Dit schitterend mooie spel, waarvan de hoofdgedachte ontleend is aan de liturgie der H Mis, werd door de damestooneelclub „Klimop" in samenwerking met de zang- vereeniging „Amicitia" opgevoerd. Het geheel stond onder leiding van pas toor v. Meeuwen, die zich persoonlijk met de rolverdeeling en verdere instudeering had belast. Dat dit zijneerw. ten volle was toever trouwd bleek wel duidelijk uit het spel, dat werkelijk schiterend werd gespeeld en onder ademlooze stilte werd aanhoord, het geen wel het beste bewijs is dat het tal rijke publiek ten volle van dit kunstzin nige liturgische spel genoot. Ook de zang, welke onder leiding stond van den direc teur, den heer v. d. Bos uit Gouda, was keu rig verzorgd. Na afloop van dit spel sprak pastoor v. Meeuwen een kort woord. „Wij zijn niet bang!" De Altaarwacht „St. Joh. de Dooper", al dus zijneerw., viert vandaag haar 1ste lus trum. Er wordt wel eens gezegd van echtgenoo- ten die hun z.g. blikken huwelijksfeest n.l. 6 1/4 jaar vieren, dat zy bang zijn het ko peren feest niet te halen. Zoo zegt men het ook van vereenigin- gen, die hun eerste lustdum vieren, omdat zy bang zijn niet lang meer in leven te blijven. Met deze vereeniging is het echter juist het tegendeel, juist omdat deze ver. van het begin af gebleven is zooals zij was, gewerkt heeft als zij moest, steeds crescen do. Er is reden om feest te vieren, niet uit vrees voor de toekomst, maar om de vreug de en dankbaarheid uit te spreken. Ik ben bly in de gelegenheid te zijn het bestaan van deze wacht toe te juichen en de leden dank te brengen. Wat ik reeds meerdere malen gezegd heb, herhaal ik ook thans: De Altaarwacht is de mooiste vereeniging van mijn parochie. Zij gaat niet met wapperende vanen over de wegen om reclame te maken, maar werkt in het verborgen. Er wordt in die vereeniging niet gesproken of onderhan deld over stands- en vakbelangen maar over de belangen van God zelf. Niet over tijde lijke zaken als het moeten hebben van meer loon enz. maar over de zaken van God; om te werken zonder loon voor Hem en te beschermen wat allen het dierbaarst en heiligst is: het H. Sacrament. De benaming meest eigenlijk niet Altaar wacht maar Kerk wacht zijn, want niet al leen het Altaar maar de geheele kerk wordt beschermd tegen heiligschennende hande lingen. Bij mijn eerste kennismaking in Boskoop werd mij met trots verteld: er is een Al taarwacht. Toen ik in myn vorige parochie dit ver telde, werd er eenigszins smalend gezegd: dat houdt geen stand, dat is maar een god vruchtige opgeschroefde bezieling en is niet van langen duur. Nu zijn wij twee jaar verder en nog be staat de wacht en kunnen wij ons verheu gen in een groot aantal trouwe leden, 160 in getal, en donateurs. Het is niet myn plan de geschiedenis van de Altaarwacht te vertellen, maar wel wil ik zeggen, dat op 24 Juni 1932 onze onver getelijke pastoor Daelmans z.g. zijn vreugde uitsprak over de groote opkomst van man nen die wachters wilden zijn van het H. Sacrament. Het communisme was in volle opkomst en een opstootje, opgezet door niet-Bos- koopers, was de eerste stoot tot oprich ting. De louwen en slapers opgeroepen tot „Actie voor God". Gisterenavond 7 uur werd door de leden van de Graal en de K.J.C. onder leiding van den heer N. A. v. Rossum het drie-dee- lige leekenspel „Offensief" opgevoerd. Aan wezig waren de zeereerw. heer Pastoor, de weleerw. heeren W. de Lange, kapelaan der Parochie, L. v. Teylingen, oud-kapelaan der Parochie. M. Kuipers, kapelaan te Haarlem en Neomist H. Kuipers, wien de zen avond werd aangeboden. In zijn ope ningswoord sprak kapelaan W. de Lange een woord van welkom tot de eerw. heeren en de in grooten getale opgekomen belang stellenden. Spr. verheugt zich erover, zoo- velen hier te zien, zoodat zij getuige waren van de verrichtingen van het Jeugdwerk. In welgekozen woorden bood spr. dit stuk den pas-gewijden priester, den weleerw. heer H. Kuipers aan, als blijk van ware hoogachting voor het Priesterschap. De regisseur hield vervolgens een toe spraak en gaf een korte verklaring van het geen gespeeld zou gaan worden. Spr. zeide, dat dezen avond een drieledig doel had. Spr. noemde het spel geen kunstwerk, maar een eenvoudig spel, hetjvelk juist door z'n een voud zoo schitterend slaagde. Tegen de Godloozen-actie is dit spel geheel gebaseerd en de actie vóór God: 1ste zelfontwikkeling, 2de opvoeding der toeschouwers en ten 3de de waarde van het Priesterschap en de eer bied voor den Priester te propageeren. Zelfontwikkeling door de jeugd beschaafder te leeren spreken, zich vrijer te leeren bewegen in het publiek en vooral door de repetities orde en tucht te kwee ken. Dan de opvoeding van de toe schouwers. Ja, de jeugd wil het pu bliek leeren luisteren naar de leekenspelen. Ge moet er van gaan leeren houden. Ge moet aanvoelen de opvoedende kracht, welke er van dit spel uitgaat. Ge moet de propagandistische waarde van zulke stuk ken weten te aanvaarden. Vooral dit spel, hetwelk weergeeft de stryd tusschen goed en kwaad, de strijd tusschen deugd en be geerte. Vandaar den naam „Offensief'. En ten derde, wat thans hoofddoel is: de aan bieding van dit spel aan onzen jQng-gewtf- den priester. Voor een paar maanden terug hebben de Hoofdbesturen zoowel van Graal als Kruisvaart een schrijven gezon den aan den Bisschop van Haarlem, waar in zij verklaarden: de Jeugdver, zullen alles in het werk stellen omdewaardevan het Priesterschap en de eer bied voor den Priester te propa geeren. Deze verklaring wilden zij nu nakomen en dit spel aanbieden. Een spel, dat doortintelt is van actie voor God. Wij j willen, tegen de modern- godlooze-actie in, i dit spel een openlijke hulde brengen aan s God. Ik vertrouw er dan ook zeker op, aldus spr. tot den Neomyst, dat wij u j geen betere hulde kunnen brengen, dan j door ons spel de actie voor God te pro- pageeren en na het spel steeds in woord en voorbeeld deze actie te handhaven. Wat de inhoud van het spel betreft het volgende: De "geheele inhoud is gebaseerd op de actie voor God. Bij den aanvang kwam een proloog de aandacht vragen voor wat gaat komen. Zij staat tusschen twee korenwit koor en zwart koor. Het wit koor stelt voor de trouwe volgelingen der Moederkerk en het zwarte koor de wereld - lingen. Na het opwekkingswoord van de prolo- gus trekt het zwart koor zich terug en be gint het eigenlijke spel. Dan komt de Moederkerk in wit gewaad met paarse mantel en plaatst zich aan den voet van het kruis. Zij staat midden tus schen haar volgelingen, het witte koor. Voor haar de strijders in Kruisvaart-uni form. Rechts zitten de lauwen en links liggen de slapers. Een vrouw was de eigenlijk® oprichtster. Allen kent gij den oprichter, neen gij kent dien niet. Misschien denkt gij allen, dat het onze geliefde vroegere voorzitter, de heer Vermeulen z.g., is geweest. Neen! De oprichters was een vrouw. Toen het op stootje er geweest was, sprak de vrouw van onzen overleden voorz.: Man, is 't nu niet tyd, dat het huis van God bewaakt wordt? Haar echtgenoote antwoordde toen: weet je wel wat je vraagt, de mannen 's nachts van huis. Zy zeide toen, dat doet er niet toe en ga eens praten met pastoor De strijders wekken de slapers op om mede te strijden voor de Kerk Gods, doch dezen blijven sla pen. Ook de lauwen worden door de Kerk verzocht mede te stryden, maar zij verontschuldigen zich en gaan voorbij. Daarna storten de Istrijders een gebed en zingen met de kerk in koor het Consola- mini. J Geld, wellust en hoogmoed. Het tweede deel van het spel gaat met een door. Als de strijders vertrokken zijn, komen van links de drie begeerten: geld, wellust en hoogmoed. Armoede, zuiverheid, gehoor zaamheid. Rechts komen de drie zaden: armoede, zuiverheid en gehoorzaamheid. Deze twee partijen bestrijden elkaar, waarna de Kerk zich tusschen beiden plaatst en met het witte koor bid om de komst van den H. Geest. Deze komt, voorgesteld door de zeven gaven van den H. Geest. Als de „gaven" de Kerk belooft hebben zich aan de mensch- heid te zullen schenken, komen de schild knapen hun moed en krachten aanbieden om met de strijders mee te stryden aan den opbouw der Kerk. De Kerk aanvaardt deze opdracht en hiermede sluit het tweede deel. De prologus komt dan vertellen, dat het spel even zal worden onderbroken en stelt voor de keuze het Kruis van Chris tus of de vlag van Satan. Het Kruis van Christus of de vlag van Satan. Het derde deel vangt aan met alle me dewerkenden van het eerste en tweede deel. Links staat Lucifer met zijn begeerten en wereldlingen. Rechts Michael met de Evan gelische zaden en strijders. Het wordt een groote woordenstrijd met steeds de Kerk als bemiddelaarster. Totdat Michaël met zijn koningsstandaard het kruis op trekt en de linkerzijde doet wijken. Als deze zijde is gevlucht wordt het Veni Crea tor gezongen en dalen de gaven van den H. Geest neder over de lauwen en slapers. De lauwen en slapers worden wakker. Dezen voelen nieuwe kracht en ontwaken uit den nacht. De Kerk heeft haar paarse kleed laten vallen, is verheugd en viert het Paaschfeest. Dan wordt het „Laudate Do- minum" gezongen. Tot slot worden in een spreekkoor allen krachtig aangespoord ook zich in te spannen voor het Godsrijk en mede te werken aan den opbouw der Kerk. Slechts enkele weken geleden werd pas het initiatief genomen, en nu reeds kon de uitvoering plaats hebben. Er is dan ook kranig aan gewerkt, en deze arbeid is niet zonder succes gebleven. Er is buitengewoon goed spel geleverd. In 't bijzonder willen we noemen de figurante van de Kerk, wel ke werkelijk een zeer groote rol te vervul- j len had en dit ook onberispelijk deed. Een hartelijk en welverdiend applaus volgde na ieder der drie deelen, en een luid applaus deed zich hooren, toen de re gisseur ten tooneele verscheen. Tot slot dankte de weleerw. heer H. Kui pers den Pastoor en Kapelaan, de jongens en meisjes en niet in 't minst den heer Van Rossum voor de prachtige avond, welke hem aangeboden was. Spr. hoopte, wanneer hij nog weer eens in Bodegraven was, nog eens getuige te mogen zijn van de opvoe ring van zoo'n mooi leekenspel. Daelmans; dan komt het wel in orde. Daarom breng ik thans een eere-saluut aan mevrouw de wed. Vermeulen, die toen de stoot heeft gegeven tot oprichting van de Altaarwacht. Daarbij gedenken wy ook onzen over leden voorz., die met groote vreugde de Altaarwacht bag bloeien. De dag voor zijn dood liep hij nog met mij in den tuin van de pastorie om een plaats aan te wijzen voor het plaatsen van een lichtpunt, dat de heele tuin zou verlichten ten behoeve der wachters. Wij mogen vertrouwen, dat hy, die zoo veel goeds heeft gedaan voor Gods eer, in den hemel dit mooie feest meemaakt. Toen vanmiddag op het kinderfeest ge vraagd werd: wie kan mooi zingen, gin gen er verschillende vingertjes omhoog en zei ik: wat gelukkig dat het geen vuisten zijn, hetgeen daar gebeurt waar het com munisme hoogtij viert en waar een vuist vol haat wordt opgeheven. Ik hoef slechts te wyzen op Spanje en Frankrijk om u die toestand te toonen. De oorzaak hiervan is, dat de eenheid der Ka tholieken daar verloren is. Daarom be waart de eenheid welke in deze ver. van de Altaarwacht zoo groot is, en waar men- schen van alle rang en stand één zijn in eerbied en liefde voor God en zorg voor zijn huis. Bij mijn laatste retraite werd gezegd: wie weet hoevele jonge priesters van nu la ter nog veel te lijden hebben. Dit kan bewaarheid worden en wij hopen niet, dat er ooit vervolging zal komen, maar dan weet ik dat de mannen van Boskoop zul len optreden als beschermers van het H. Sacrament en van de priesters. Het doet mij goed, dat deze Roomsche vereeniging zoo echt Roomsch begonnen is met een triduum en ik dank pater Bertran dus voor zyn bezielende woorden op dat triduum en ook dezen morgen gesproken. Het doet mij goed het kinderfeest van vanmiddag, omdat de kleine jongens moe ten onthouden, dat zij het eerste lustrum hebben meegevierd en zij zich later ook op zullen geven als lid en de kleine meisjes als zij later opgegroeid zijn tot vrouw, het hun mannen gemakkelijk zullen maken om lid te zijn van de Altaarwacht. Ik spreek de wensch uit, dat uw vereeni ging, onder bescherming van den H. Joh. den Dooper den patroon van onze parochie, mog blijven als zij is, werken als zij nu doet, een voorbeeld moge zijn voor ande ren en de leden tot voordeel. 1 De Altaarwacht zal haar grootste beloo ning ontvangen, wanneer de leden na hun dood komen zullen voor Jezus en in hem viden een Barmhartige rechter. Na de pauze werd door den heer v. Gor- sel, voorz. van de Amsterdamsche Altaar wacht, een opwekkend woord en een ge- lukwensch uitgesproken, waarna vervol gens op vroolijke wijze werd vertoond een overzicht van de Altaarwacht over de af- •geloopen jaren door de beide kapelaans v. Drunen en Keyzer op geestige wyze in elkander gezet, hetgeen in goede smaak viel. Tot slot sprak de voorz. een woord van dank tot allen, die hadden medegewerkt tot het welslagen van de viering van dit eerste lustrum. Wij hopen, dat nog menig maal een dergelijk lustrumfeest gevierd zal worden. PASTOOR R. SLINGER f Vanmorgen is te Giesbeek overleden de zeereerw. heer pastoor R. Slinger, die in 1886 te Kloosterburen is geboren en sinds 1904 pastoor te Giesbeek was. De overledene is een broer van wijlen den rijksbouwmeester Slinger, die te Lei den woonde en architect is geweest bij de verbouwing van de vroegere St. Pe- truskerk te Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 2