Land- en Tuinbouw DONDERDAG 5 AUGUSTUS 1937 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 8 WENKEN VOOR IEDERE MAAND. Ie helft Augustus. In den Moestuin. Zij, die van wortel tjes houden, kunnen ze ook gedurende den ganschen winter versch genieten. Zijn win terwortels gedurende den winter op elke groentekar gemakkelijk te verkrijgen, 't blijven ook maar winterwortels, en men moet al een sterk liefhebber zijn, om deze als groente smakelijk te kunnen noemen. Als we thans b.v. Korte Denvik of Amster- damsche bak zaaien liefst op grond waar geen erwten vooraf gingen dan bezitten we in 't najaar mooie, niet te groote wor teltjes. Deze blijven dan ter plaatse staan, worden daar met een flinke laag boombla deren afgedekt, en we 'behoeven 's wintei-s, wanneer we er van -willen gebruiken, zoo veel blad te verwijderen, als we denken noodig te hebben, om daaronder te vinden heerlijke worteltjes, die 't in smaak verre winnen van onze beste winterwortelen, welke laatste als versnapering voor de paar den eigenlijk beter tot hun recht komen. De in Fabruari gezaaide Schorseneeren staan thans in vollen bloei, en menig be zitter van een bedje maakt zich over deze bloeiwijze ongerust, denkende dat hierdoor de ontwikkeling van den wortel in den weg wordt gestaan. Herhaalde proeven hebben ons echter be wezen, dat het beter is de planten maar on gehinderd te laten gaan. Door 't afsnijden der bloemen snijdt men onwillekeurig een gedeelte der toch al niet veelvuldige blade ren weg, en daardoor zou 't middel dus erger worden dan de kwaal. De zaad schieters onder ons Brusselsch Witlof en Chichoreiplanten worden, zoodra ze zich vertoonen, als onnutte exemplaren verwij derd. Sterkgroeiende planten mogen abso luut niet worden afgesneden; deze domheid zagen we meermalen, 't Is slecht voor de wortels, die daardoor gedoemd worden haar reservevoedsel, dat ze a.s. winter zoo noo dig hebben, te verbruiken om de vorming van nieuwe bladeren te bewerken. Zelfs al rot het onderste loof. mag tot dit paarden middel niet worden overgegaan, en is het beter de rottende plekken schoon te maken. Trouwens, dat rotten vindt zyn oorzaak gewoonlijk in een te dichten stand der ge wassen en te stikstofrijken grond. In de broeierij is 't nog steeds geregeld nazien en snoeien der meloenen. De afgeloopen •meloenbakken kunnen nog weer bezaaid worden met postelein, 't zij voor direct ge bruik 't zjj voor den inmaak; in 't begin der volgende maand hebben we ze noodig voor het aanleggen van koude sla. Is in dezen tijd het weer regenachtig, dan is het niet bevorderlijk voor de rijpwording van de tomaten; buiten krijgen ze 't „Spaansch", ze houden niet van de kou en 't natte weer is mede zeer slecht. We denken er aan den snoei regelmaitg te onderhouden.. Alle zij- scheuten, die zich ontwikkelen, worden zorgvuldig verwijderd, door ze op de plaats van haar ontstaan weg te breken. Pas ge zette bloemtrossen kunnen 't nog tot bruik bare vruchten brengen, maar zien we bui ten nog bloemtrossen te voorschijn komen, dan zij men niet bevreesd deze ook maar weg te snijden, ze komen toch niet meer tot hun recht, 't Is van belang er voor te zorgen, dat de vruchten zooveel mogelijk van 't zonlicht kunnen profiteeren, daartoe kan 't soms noodig zijn zelfs een gedeelte van de bladeren.af te snijden. Bij 't zwaar der worden der vruchten is aanbinden met stevig raffia noodig om 't knakken der sten gels te voorkomen. In Leiden gevestigd: M. M. Korver-Amoldus, Hoefstraat 44a A. v. d. Berg, dienstbode, Kruisstraat 48 F. M. A. Beugelsdijk, Koninginnelaan 2a C. J. Bontje, dienstbode, Zoeterw.weg 68 C. den Boon en Fam., empl. BPM, R. Visscherstraat 57 A. Castel en Fam., zandvormer, L. Rijndijk 66 C. v. Hemert en Fam., grondwerker, Blansjaarsprt 10 J. M. C. v. d. Heuvel, huishoudster, Morsch- Begrafenis-Associatie „Ad Sanctos" (uitsluitend voor Katholieken) van Bemmeienstraat 5 (bij de St. Petruskerk) Tel. 3661 (Dag en nacht bereikbaar.) Onze uitvoeringen zijn geheel le klas tegen een vastgesteld tarief. Ook voor niet-ingeschrevenen. Tarievenboekje wordt op aanvraag gratis toegezonden. 5101 straat 41 M. Hoekman, dienstbode, Witte singel 24 C. Hoogervorst, Pasteurstraat 44 R. J. Jorna en Fam., afdeelingschef, Kernstraat 25a K. Klok, vischwinkelier, Narmstraat 32 Wed. A. E. Witte-Kruijff, Justus Carelhuis 9 A. C. Ravesteijn- Penning, Marislaan 9 M. J. Ranke, bak ker, H. Rijndijk 252 A. G. Roos, dienst bode, H. Rijndijk 28 G. v. d. Tang, Hooi gracht 38 P. C. Thorn, winkelbediende, A. v. Saksenstraat 3 F. Touber en Fam., leeraar lich. opv., Terweepark 2 A. Th. Develing-Verkerk, Hooigracht 63 C. M. Vink, dienstbode, Plantsoen 23 P. C. Visser, stempelmaker, J .v. Goyenkade 20 J. M. Swankhuisen-Voerman, Const. Huygenslaan 13 A. J. v. d. Werken, dienstbode, Heerengracht 37 G. A. de With, Roomb. weg 3. Uit Leiden vertrokken: R. K. Aeneae Venema, Oegstgeest, War- monderweg 68. S. E. Altena, Drieber gen, Rijsenburg, 'Arnh.b.weg 3. A. B. R. M. Beekman, Noordwijk, Sancta Maria. M. v. Beekum, Den Haag, v. Neckstr. 42. H. J. Been, Gouda, Oosthaven 31. H. J. Boelee, Zoeterwoude, Vrouwen- weg E 60. J. den Boer, Oud-Beijerland, Bijl 20. Wed. W. J. Wetsels-Broes van Dort, Rheden, Boulevard 25. T. Bruné, Oegstgeest, Oranjelaan 2. Chr. A. A. Devilee, Voorschoten, Leidscheweg 463. L. J. A. v. d. Drift en Fam., Oegstgeest, Duivenbodestraat 13. R. E. v. Duijl Schultz, Den Haag, Hart Nibbrigk 124. N. van Egmond, Sassenheim, Rijksstraat weg 44. W. Ellens, Almelo, Vriezen- veenschew. 10. D. P. Harmsen, N. O.- Indië. M. C. Helfrich, Alkmaar, Hout weg 8. B. S. J. Hellebrekers, Buiten land. H. Heringa, Den Haag, Stadhou derslaan 154. C. J. Heruer, Amsterdam, Amstelveenscheweg 75 II. N. A. Hor man, Tilburg, Lijnsheike 98. H. W. J. M. Hovers, Den Haag, Stationsweg 50. A. K. v. Konijnenburg-Hüppeden en Fam. Oegstgeest, Oranjelaan 32. A. M. Jans sen, Venlo, Puteansstraat 8. J. M. W. v. Kampen, Zoeterwoude, E 59. M. J. v. Kampen en Fam, Zoeterwoude, Vrou- wenweg E 60. F. Markus, Brussel- Laeken, Rue des Artistes 84. H. v. d. Meer en Fam., Amsterdam, Corn Kruse- manstraat 64 I. H. v. d. Mey, Noord- wijk, Kon. Astridboulevard 5. J. A. M. Molkenboer, Den Haag, Kwartellaan 5. C. v. Olst, Rotterdam, Boerensteger 75. J. Roelofs. Mw. Amstel, Stadhouderslaan 1. K. J. M. Rosdorff N. O.-Indië. A. van Rijs en Fam., Heemstede, Timorstr. 31. H. R. Schwarz, Buitenland. H. J. G. Stieglis, Amsterdam, Willaertstraat 14 I. A. T. Tjia, Batavia N. O.-Indië. Th. A. Vendrig, Kamerik, Woerdsche Verlaat. Wed. A. J. Kranenburg-Ver- hoog, Burg. dé Kempen.str. 5 Voorscho ten. J. A. D. Verhoop, Wageningen, Rijksstraatweg 89. B. J. Vlasveld, Til burg. Hoefstraat 173. J. Vogelen zang, Amsterdam, Haarl.meerstr. 153. C. A. Woldring, Groningen, Stoeldr.str. 10.C. C. Zandvliet, Den Haag. Corn. Jolstr. 95. A. Zwaan, Oegstgeest, Rhijn- zichtw. 169. C. B. Zijlstra, Amsterdam, Marnixstraat 290. LEIDEN. Gevonden voorwerpen in de maand Juli '37 Ceintuurs, portemonnaies, sleutels, hand schoenen, damestassen, mutsen, een zwarte gummi dameslaars, een ladder, een bank biljet, een pakje inh. dameskousen, brei werk, een dashouder, een wit schortje, een jongensjas, een rekenboekje, vulpenhou ders, een rieten fietstaschje, 2 zilveren armbanden, een rood geblokt kinderjurk je, een damesarmbandhorloge, een zweep, een blauw jongensjasje, een damespara- pluie, een zwart kinderschoentje, een bro che (verm. zilver), een schroevendraaier, een bruin linnen tasch met inhoud, een zil veren horloge, een pakje medicamenten, een grijsgroene zelfbinder, een kettinkje, een rijzweep, een doosje van een rozen krans, een boekentasch, een beenen iden titeitsplaatje en sleutel, een paar kousen, een geel beenen kruis, waarop ooievaar, een badpak en kam, een dameshoed, een jongenspakje (rood en wit) een medaillon, een wit beenen zakmesje, een kettinkje (koper bezet met steentjes), een draadsnij der (2 Meter lang), een handdoek met naaiwerk, een étui, inh. vulpenhouder en vulpotlood, een autoped, een combinatie tang, een vlot, een dop van een auto, 2 stukken gekleurd koord, een pakje foto's, een schakelketting met hangertje, een bril, een blauwe regenjas, een blauwe kinder jekker, een nikkel damesarmband, horlo- g, een rijwieltasch, inh. gereedschap, een hoornen bril, een zilveren medaille, een bruine actetasch, een moersleutel, een be- kleede stoel, een paar beenpijpen, een ver chroomd damesarmbandhorloge, een blau we regenjas, een blauwe jongenscape, een damesparapluie, een grijze heerenhoed, een badpak, badhanddoek en badmuts, en een zwart kinderschoentje. Gevonden in de Tram (stadslijn). Drie damesparapluies, 1 heerenparapluie, 1 ceintuur, 4 paar handschoenen, porte monnaies, een étui, inh. 2 vulpenhouders en 1 vulpotlood, 1 haakpen en 1 kluwe blauwe wol, schetsen met de pen, een bouwplaat, een blauwe muts, een zilver vulpotlood. Terug te bekomen en inlichtingen te ver krijgen uitsluitend op Maandag, Dinsdag, Woensdag en Zaterdag van 13 uur nam. ten politiebureele alhier. SHOWBOAT Langs de oevers van de Mississippi ver dringt zich een dichte, enthousiast wuiven de menigte om de aankomst van de „Show Boat", het drijvend amusementspaleis van Kapitein Andy Hawks, gade te slaan. Onder daverenden bijval van de blanke en gekleurde bevolking wordt de boot vastgelegd, waarna fantastisch uitgedochte muzikanten zich aan het hoofd van den stoet medewerkenden stellen om een propa- gandamarsch door het stadje te onderne men, alwaar Kapitein Andy zijn komedian ten aan het publiek introduceert. Naast -het komisch duo Elly en Frank zijn daar Julie La Verne en Steve, haar echtgenoot. Zij vormen het dramatisch ele ment in de voorstelling en genieten langs de geheele rivier een ongekende populari teit. Terwijl Andy, ondanks de hevige protes ten van zijn alom gevreesde ega Parthy het publiek op een gratis voorstelling vergast, ontstaat twist tusschen Steve en Pete, wel ke laatste een ondergeschikte positie op de „Show Boat" bekleedt en Julie met zijn ongewenschte attenties hardnekkig achter volgt. Pete wordt neergeslagen en begeeft zich uit wraak naar den sheriff met een photo van Julie, aangezien hij vermoedt, dat zij een mulattin is en derhalve in ver band met haar huwelijk aan strafrechte lijke vervolging is blootgesteld. Den volgenden dag maakt de sheriff zijn entrée en Julie geeft, in antwoord op zijn beschuldiging, volmondig toe, dat zij een halfbloed is. Steve weet hen beiden voor erger te behoeden door onder eede te ver klaren, dat hijzelf negenbloed in de aderen heeft, hetgeen, volgens de geldende bepa lingen, een einde maakt aan hun tooneel- loopbaan, aangezien het kleurlingen in ver Staat Mississippi verboden is, in het publiek op te treden. Hun vertrek wordt door allen ten zeer ste betreurd, doch Magnolia, Andy en Par- thy's lieftallige dochter, is ten einde raad, nu zij haar liefste vriendin moet missen. Maanden gaan voorbij en Gaylord heeft zijn hartstocht voor het spel niet kunnen overwinnen. In toenemende mate geeft hij zich aan het dobbelen over en brengt gan- sche avonden door in kroegen. Op een stormachtigen avond, terwijl de woeste Mississippi de „Show Boat" in voort- derende beweging houdt, schenkt Magno lia het leven aan een dochtertje, door groot vader Andy „Kim" gedoopt, zijnde de voor- Irene Dunne en Allan Jones, het letters van de Staten Kentucky. Illinois en Missouri. Gaylord is zooals gewoonlijk af wezig en verneemt de heuglijke tijding eerst, als hij den volgenden morgen het dek betreedt. Met het door hem gewonnen geld is hij in staat vrouw en kind mee te ne men naar Chicago, alwaar beiden zich on derdompelen in het luxueuse leven, tot dat.... Gaylord's voorspoed met de kaar ten een einde neemt en zij hun weelderige appartementen moeten verwisselen tegen een armelijk huurvertrek, terwijl Kim op kostschool wordt geplaatst. Zoo is de stand van zaken, als Elly en Frank, die een engagement in het Troca- dero hebben weten machtig te worden, Magnolia in haar armelijke kamer ontmoe ten, waarvan de huur reeds weken niet voldaan is. Tijdens het gesprek, dat zich ontspint, wordt en brief van Gaylord gebracht, waarin deze mededeelt, uit liefde voor Magnolia zoo niet langer te kunnen blijven voortleven en naar het buitenland zal ver trekken. Hij adviseert haar, naar de „Show Boat" en haar ouders terug te keeren, doch Magnolia, hoewel volkomen geknakt, neemt het besluit zich onafhankelijk door het le ven te slaan en liever een slechtbetalend baantje aan te nemen dan de verwijten van haar moeder te moeten aanhooren. Met behulp van Frank gelukt het haar, den di recteur van het Trocadero over te halen paar uit de film „Showboat". haar te laten proefzingen. Terwijl zij een negerliedje uit haar jeugd ten beste geeft, dringt haar stem door tot in de kleedkamer van Julie, die, door haar echtgenoot ver laten, haar troost bij de drankflesch heeft gezocht en eveneens in Trocadero optreedt. Overweldigd door de stem van haar, die zich altijd een oprecht vriendin heeft be toont, vertrekt Julie, haar positie openla tend voor Magnolia. Andy werpt zich thans op als haar ma nager en de contracten volgen elkaar op. Jaren zijn inmiddels^voorbij gegaan. Kun is opgegroeid tot een bekoorlijke jongedame en wenscht niets liever dan haar moeder's voetstappen te drukken. Deze besloten het tooneel vaarwel te zeggen, wijdt zich met volle overgave aan de volmaking van Kim's muzikale- en voordrachts-capaciteiten. De belangrijke première-avond is aange broken. Een select publiek bevolkt Lon- den's grootste revue-theater. Reeds heeft de show een aanvang genomen en staat Kim in het middelpunt aller belangstelling, als Magnolia, Andy en Parthy hun loge be treden. Aldaar staat, verdiept in hetgeen zich op het tooneel afspeelt, een armoedig gekleed portierGaylord Ravenal. De herkenning tusschen Magnolia en Gaylord is wederkeerig. Door zijn vrouw uitgenoodigd, neemt hij in de loge plaats. Hij acht zijn gedrag te laag om excuus te vragen en staat op het punt zich te verwij deren, als Magnolia, uitgenoodigd door haar dochter, vanuit de loge een lied zingt voor het publiek, dat haar eens verafgood de. Bij het hooren van deze bekende stem keert Gaylord op zijn schreden terug. Na Magnolias woorden: „Er is nog een Revenal in de zaal", neemt hij stralend van geluk naast haar plaats. Edna Ferber's „Shorn Boat" is reeds eens eerder verfilmd, maar niettemin is het een film, die niemand zal willen missen. Laat mij hieraan verder onmiddellijk toevoegen, dat de film met zóó kwistige hand is gemonteerd, dat men van de krui mels van dezen overvollen regiedisch de show duurt bijna twee uur best een nor male film zou kunnen maken. Niet minder dan drieduizend figuranten waaronder een koor van tweehonderd uit gezochte negerstemmen, geven, met somp- tueuse décors, kleur en afwisseling aan het geheel, dat onder de regie van James Whale en de supervisie van Carl Laemmle Jr., groeide tot een vertooning a grand spec tacle. Met nochtans of en toe de echos van echt pulseerend leven. Dat woelt en raast maar door mach tig, verraderlijk, onweerstaanbaar als de golven van de Mississippi, waarover de showbaot glijdt. DE WIJSHEID VAN CHARLIE CHAN Goede raad in bloemrijken vorm Charlie Chan is ieder weet het de Chineesche Sherlock Holmes, die wijlen Earl Derr Biggers voor ons heeft uitgedacht en opgeschreven in een reeks van bijzonder amusante detective-romans. Die worden na tuurlijk ook verfilmd en de 20th Century- Foxfilm, die zich met deze taak belastte had er buitengewoon veel succes meer. Zóóveel succes zelfs, dat toen Earl Derr Biggers uit dit leven scheidde, de zaken op denzelfden voet werden voortgezet. Anderen namen nu deze taak over en een goed deel van het honorarium wordt regelmatig aan de we duwe uitgekeerd. Nu is de algemeene ervaring', dat zulke voortzettingen al heel gauw afzakken naar een gedwongen fraaiigheid, waaraart eigen lijk niet zoo heel veel te beleven valt en die steeds onbelangrijker wordt. Dit gevaar, dat natuurlijk óók de Charlie Chan-films be dreigde, is intusschen tot dusver uitgeble ven. En dit is voor een belangrijk deel te danken aan den vertolker van de titelrol dezer films: Warner Oland, die van zijn „Ander Ik" méér studie heeft gemaakt, dan in den regel een filmacteur doet. Er is maar één voorbeeld bekend van een filmspeler, die enorm veel studie heeft gemaakt van zijn rol: Otto Gebühr, die tal van malen de figuur van Frederik den Groote heeft voor gesteld en die zich haast met die historische figuur heeft vereenzelvigd. Warner Oland, die van Zweedsche afkomst is, is de tweede acteur, die opging in zijn onderwerp, die de moeite nam, Chineesch te leeren, de zeden en gebruiken der Zonen van het Hemelsche Rijk te bestudeeren en alles te doen, wat in zijn vermogen lag, om Charlie Chan leven in te blazen. - Warner Oland, de vertolker van Charley Chan. Aan hèm is het dus vooral te danken, dat deze regelmatig verschijnende film-serie niet is afgegleden naar een minderwaardig of onbenullig peil, maar levendig gebleven en zelfs opwaarts is gegaan. Maar ook an dere facturen hebben daarop invloed uit geoefend. Zoo heeft de 20th Century-Fox bijv. de geestige figuur van Key Luke (Charlie Chan's zoon) toegevoegd en daar door de film met een nieuw element ver rijkt. En in een andere film in deze rij, „Charlie Chan in de Opera" heeft men hem een formidabelen tegenspeler gegeven: den geheimzinnigen Boris Karloff, de held uit griezelfilms als „Frankenstein" en alles wat daarop gevolgd is. Maar in al deze films, ook in de nieuwste „Charlie Chan op de Olympische Spelen" blijft de hoofdfiguur zichzelf gelijk: het eeuwig hoffelijk Chineesje met zijn bloem rijke taal en zijn ontelbare spreekwoorden, die zooveel goeden raad inhouden, terwijl het in het stunteligste Engelsch wordt ge zegd. Hieronder laten wij eenige van zijn gezegden volgen, die Charlie Chan leiden bij het opsporen van de misdaad. Nooit doen: vaste regels, want die zijn als dronken man, driemaal dwalend om lan tarenpaal en verdrinken in emmer halfvol zuur bier. Niet gelooven alibi! Oud excuus als sik van geit: alleen goed om beest bij aan te pakken! Nooit praten: hoe zou kunnen! Droo- men is liegen of vergissen. Altijd op tijd zijn! Koude omelette voor iedereen verdrietig. Niet vlug denken. Snel denken is ach terpoot van muilezel: schopt altijd achteruit! Eén man kan niet zware olifant dra gen. Vragen maar rustig hulp en geef ook eer weg, blijft altijd wel over voor jou! Kleinigheid óók belangrijk. Man bre ken wél nek over molshoop, nooit over bergketen. Wie boos mensch vangen wil, moet zélf goed zijn. Talent zonder deugd: als ka pitaal zonder eigenaar. Stevig staan altijd. Goeie eik ook niet vallen bij eerste bijlslag! Kalm beginnen. Véél voorspoed nooit komen, als kleine succes niet komen kan. Niet praat! Woorden zijn net zonne schijn: branden mensch bruin, maar maken hem niet wijzer. Nooit eerst denken: wie gedaan? maar hoe? Succes is schildpad: gauw kop intrek en langzaam loop. Toch lang leven als hij niet haast. Misdaad is fabrieksgeheim. Goed opge let hoe ding gemaakt, dan vinden fabrieks merk achterna Aldus wijsheid van Charlie Chan en wij gelooven, dat menigeen er zijn voordeel mee zal kunnen doen, zelfs al speurt hjj niet naar misdaden. NIEUWE TRENKER-FILM. De „Cast" voor de nieuwe Luis Trenker- film van de Terra Filmkunst „Kampf urns Matterhorra" wijst tot nu toe de volgende namen aan: Luis Trenker, Herbert Dirmo- ser, Heidemarie Hatheyer, Ethel Maggi, Peter Elsholtz en Kumbert Gensichen. Aan de camera staan Albert Benitz en Walter Riml. Dr. Guiseppe Becce schrijft de mu ziek. EMIL JANNINGS, ALS DANTON. De laatste periode van het leven van een der meest dramatische figuren der groote Fransche revolutie. Het door Georg Büch- ner geschreven drama wordt als leidraad voor dit grootsche filmwerk gebruikt, dat door de Tobis onder den titel „Dantons dood" in circulatie gebracht zal worden. Jannings speelt de hoofdrol in deze film, die evenals zijn laatste succeswerk „De Heerscher" onder zijn kunstzinnige leiding gemaakt zal worden. EEN AMELIA EARHART-FILM. In Hollywood is men al begonnen aan de voorbereiding van een Amelia Earhart- film. Katharine Hepburn zou gekozen zijn voor de hoofdrol. Irene Dunne, Allan Jones, Char les Winniger en Helen Westley in „Showboat".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 8