DE TEMPO-LANDDAG VAN LEIDEN EN DEN HAAG. BIOSCOPEN MAANDAG 26 APRIL 1937 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 12 Christendom of heiden dom REGEN, WIND EN WARMTE Op dat Zij, geschraagd door een trouw en vrij volk, on gerept haar hooge taak kan blijven ver vullen. Het weerbericht van Zondag morgen Inidde: Noordelijke wind, half tot zwaar bewolkt, waarschijnlijk regen, wei nig verandering in temperatuur. Brrr! Landdag R.-K. Staatspartij. Dat zou moeten beteekenen: Warmte, vuur en laaiende geestdrift. Liefst van tiendui zenden. Vooral nu bij deze verkiezin gen, nu het openlijker dan ooit gaat tusschen Christendom en heidendom. Maar vuur en regen zijn elementen, die elkander niet verdragen. Zou de regen het vuur niet dooven en de koude wind de geestdrift? Neen! Omdat er meer noodig is dan regen en wind om de warmte van een ideaal, van een beginsel af te koelen. Al was het dan ook begrijpelijk, dat de belangstelling beneden de verwach tingen bleef, niet beneden de verwach tingen, welke rekening hielden met re gen en wind. Goed weer was het alleen voor de vlaggen, die klapperden in den harden wind, en de blijheid vervingen bij af wezigheid der zon. Groote, sombere wolken zeilden langs de grauwe lucht, die boven Houtrust hing. Zoo nu en dan droeg de harde wind de stuif- deeltjes regen mee naar de politieke be langstellenden onder de groote tribune en de drommen, die voor die tribune ijverig op en neer liepen om in beweging afweer te zoeken tegen de dreigende verkleuming. In die groote tribune langs de lengte van het terrein en daarvoor langs het veld, waren naar schatting een vijf a zesduizend menschen bijeen, die zich niet door de dreiging der weergoden van hun plan had den laten afbrengen. Zij waren gekomen met vele vervoermiddelen, de meesten per. trein, velen per autobus of auto, die allen met groote plakkaten verkondigden, dat men het beste deed te stemmen op No. 1 van lijst 1. Maar, het weer uitgezonderd, klokte de organisatie uitstekend. Er werd op tijd begonnen. Precies om half drie, stond de voorzitter der Kath. Garde van Den Haag, de heer W. C. van Breda op het podium op het groene veld, dat met Nederlandsche vlaggen en de schoone spreuken der R.-K. Staatspartij was omzoomd. Het was een tempo-landdag en hij ver telde het kort en goed: Gebruikt uw verstand". „Het goed in den strijd van tientallen ja ren mag niet verloren gaan. Politieke tin negieters zoeken de eenheid te ondermij nen, doch nimmer zullen de Katholieken zich laten ontrooven, wat zij vóór ales en boven alles, volgens het Pauselijk woord, hebben te beschouwen als een voorwaarde voor hun kracht. Laat u niet overdonde ren door groote woorden, maar gebruikt uw verstand." Hierna verwelkomde hij de autoriteiten. Het waren: Mgr. H. J. M. Taskin, president van het Theologicum te Warmond. Z.Exc. Mr. H. van Schaik, Minister van Justitie. Z.Exc. Mr. Dr. Deckers, Minister van Landbouw. Prof. J. Niekel, Directeur van het Phi- losophicum te Warmond. Mgr. J. M. van der Tuyn, Deken van Den Haag. Mgr. Dr. Th. Verhoeven van het R.-K. Bu reau van Onderwijs en Opvoeding. Mr. C. Goseüng, voorzitter der R.-K. Staatspartij. Vlaggenparade. Met hun vlaggen wapperend in den wind en waarop: R. K. S. P. Goseling Lijst 1, trokken de jongeren het terrein op. En daar droeg de wind het spreekkoor door de lucht en stortte zich via de krachtige luidsprekers uit over de hoofden der aan wezigen: „Wij heffen hart en handen Voor 't heil der Nederlanden En zweren vast den eed Tot doodsbeproefde trouwe Wilhelmus van Nassouwe Met u te staan gereed." Het „Wilhelmus" klonk uit den mond der duizenden. En het spreekkoor der jongeren ant woordde er op: „Wij willen samen strijden Wij sluiten ons aan-één Wij geven onze krachten Als Roomschen Aan lijst één." Toen kwamen de sprekers op dezen Tem po-Landdag. Allen ien minuten. Kort en krachtig. Enkele hamerslagen, waarvan de dreun in de harten sloeg. Een tegenslag was het ontbreken van den nieuwen lijstaanvoerder, Pater Mr. Dr Beaufort, die door een keelaan doening verhinderd was te spreken. De eerste spreker was de heer W. S t e i n- m e t z „Uw kerk geen paardenstal, maar een „Onze politieke strijd wordt niet beheerscht door de vraag of het Centraal Station in Amsterdam moet worden afgebroken. 't Gaat om het behoud van Kerk, gezin en maatschappij. Daarvoor staan alle Katholieken in ge sloten front. In de economische .-haos is er slechts één die de wereld kan toespreken als de grijs aard in het Vaticaan en misschien daarom heeft Mussert zoo'n hekel aan grijsaards. De liberale opvattingen hebben geeste lijke armoede gebracht. De christelijke beginselen zijn losgelaten. Liberalen en vrijzinnigen verdedigen het Christendom, maar het Christendom mag geen grondslag zijn van het regeeringssysteem. Dan kan men wel met den duivel huishouden. Ook het bolsjewisme verdedigt nu al het Chris tendom, maar er staat niet bij a la Russe. Wij moeten deze satanische bolsje wisten weghouden van ons erfdeel. De nationaal-socialisten ontrukken de jeugd aan Christus en maken van de kerk geen paardenstal maar een museum. Dat is het eenigste verschil tusschen Mussert en Moskou. Hij wil de kerk een concordaat ge ven made in Germany. Hij zal de jeugd opvoeden als Baldur van Schi- rach, die durfde zeggen: Naast Christus is er nog een an dere Rots: Adolf Hitler. Wij zullen den pro*»- nemen, welke rots sterker is. Op Christus' rots hur ken oude wijven. Op die van Hitier steunt het jonge geslacht." Wie Mussert kiest heeft keus gemaakt voor een vijandige partij. Het gevaar van dien kant is even groot als het Communisme. Als men hem kiest, verscheur dan de encyclieken. De strijd gaat om eer aan God in 't open bare leven en om behoud van ons Christe lijk gezin." Neen, de geestdrift liet zich niet dooven door regen of wind. Herhaaldelijk klonk er een jubelend ap plaus. Toen zong het St. Ignatiuskoor der R.-K. werkloozen, waarna „St. Gregorius de Groote" een j belmarsch speelde. De tweede spr. was de heer M. P. v. d. W e y d e n. „Dat is de greep der R.-K. Staatspartij". „Waarom zijn vij hier bijeen? Omdat dit in Nederland nog mo gelijk is. Wij aanvaarden het dillemma Mussert of Moskou niet, omdat wij onze eigen slachters niet wenschen te zijn. Wij wenschen onzen rechtmati- gen invloed uit te oefenen op het Staatsbestuur. Wij hebben onzen invloed op het stellen der candidaten gehad, nu plaatsen wij ons achter de leiding. De R.-K. Staatspartij heeft recht op dit vertrouwen. Zij verzette zich tegen eenzijdige handelspolitiek. Zij bepleitte in de Kamer de rechten van land- en tuinbouw. In 't buitenland wordt broodroof ge pleegd tegen hen, die zich tegen een een- heidsschool durven verzetten. Hier bepleit uw partij uw recht. Zijn wij dan al tevreden? Neen! Maar wij mogen ook geen minderwaard :gheidsgevoel heb ben. Onze leiders zijn in staat te regeeren, even goed als wie ook. "Vij moeten hen ons vertrouwen geven, dan boogt gij ook ver wachten, dat zij uw belangen zullen die nen. 't Gaat vóór of tegen Christus. De affiche der R. K. S. P. toont de dolk en de hand, die haar grijpt en tegenhoadt. Dat is de greep der R.-K. Staatspartij. Om Koningin en va derland te kunnen dienen in vrijheid. Daar om één rondom het gezag der Kerk. Wij allen samen doen ons best., Dan doet heel zeker God de rest." Na het applaus liet „Sempre Crescendo" zich hooren met: Herders Zondagslied. Waarna Ir. L. J. M. Feber sprak: „Voorkomen is beter dan genezen". Wat is het doel van dit samenzijn? Om in ons op te wekken de vastbesloten heid om te handhaven de katholieke be ginselen in staat en maatschappij. Is dat dan zoo moeilijk? Er zijn in deze tijden duizenden den dood ingegaan met de kreet op de veege lippen: Christus Rex. Is het dan niet te veel gevergd te stemmen naar ons beginsel? Wij zullen op 26 Mei bewijzen, dat voorkomen beter is dan genezen. Wij zullen voorkomen, dat Neder land een Mexico, een Rusland, Duitschland of Spanje wordt. Het naastliggende doel is 31 zetels. En daarna: een constructieve welvaarts- politiek om den voedingsbodem van extre misme te doen verdorren. Het hoofdoel is: bestrijding van het mo derne heidendom in Nationaal-Socialisme en Communisme. Dit doel gaat uit boven de politiek. Dit doel is gelegen in de sfeer der hoogste zedelijke waarden. Dit doel reikt in zijn effect tot in het verre nageslacht. Dit is geen katholieke, maar een nationa le doelstelling. Als de dijk van het Christendom be zwijkt, zal het moderne heidendom alles wegvagen. Men spot wel met onzen ouden Man over de bergen. Kan die oude Man in Rome wel een goed Nederlander zijn? Als wij, levend als katholieken, de kracht van het Katholicisme verwezenlij ken voor het heele volk, dan zijn wij be tere Nederlanders dan het gelijkgescha kelde kuddedier, dat het ideaal van Mus sert is, gecopieerd naar de slaven van Hitier. Geen verdeeldheid. Geen wankelmoe digheid. Sluit de gelederen. Heft de vaan van Christus Koning. Een korte pauze met muziek en heete koffie voor het verkleumde lichaam en het verwarmde hart. „Aanhankelijkheid en gehoorzaam heid". Door de leiding werd de pauze be nut om telegrammen te verzenden: Tot H. M. de Koningin werd ge zegd: De Katholieken van de Kringen Den Haag en Leiden der R. K. Staats partij, ii> openbare samenkomst bijeen op Houtrust te Den Haag, bieden Uwe Majesteit hunne gevoelens aan van aanhankelijkheid en trouw. Aan Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers, den Bisschop van Haarlem werd ge telegrafeerd: De Katholieken van de Kringen Den Haag en Leiden van de R. K. Staatspartij, bijeen op den Landdag te Den Haag, verzekeren Uwe Hoog waardige Excellentie hun oprechte trouw en gehoorzaamheid. Bij den aanvang der tweede helft was het woord aan den part ij-v oorzitter Mr. C. Goseling, die met luid gejuich werd begroet. Rondom het podium hadden zich nu de jongeren met hun propagandavlaggen op gesteld. Achter den partij-voorzitter hief er een de Nederlandsche vlag. Alleen Mr. Goseling had geen 10 minuten, maar vrijen spreektijd gekregen. „Wij willen niet grijpen, maar dienen". „Ik zal van deze vrijheid geen mis bruik maken uit medevoelen met de al lengs verkleumende schare, want zelfs de laaiende warmte kan de verkleumde voe ten niet verwarmen. Wat ik nu zal zeg gen zal slechts een ouverture zijn voor hetgeen ik op 20 Mei hier te zeggen heb. Ik zal nu slechts de groote lijnen geven. Wij moeten de strijd grootsch zien in het bewustzijn van onze gemeenschappe lijke taak als Nederlanders voor het ééne Vaderland. Wij moeten zien de stroomin gen. lo. Het Goddelooze Communisme. Dit zijn de woorden van den Paus en zij tee kenen het probleem in al zijn diepte, vooral ten opzichte van de schapenvacht der neutraliteit, waarmede het zich nu pas heeft onthuld. 2o. De levensbeschouwing van het on begrensde vertrouwen in een leider, wel ke voeren moet tot Staatstotaliteit en verstikking van het geestelijk leven. De Paus heeft dit gevaar van den éénen „Leider" geteekend met het voor dezen striemende woord: „Die in den hemel woont spotlacht over U". Een ware tegenstelling tus schen deze beide eersten is er niet. Beiden vormen een ongeoor loofde dwang van den Staat. Beiden belagen het leven der Kerk. Beiden bolsjewiseeren de gees ten. so. De verwrongen opvatting der demo cratie. Volgens democratie in den juisten zin, zijn wij overtuigde democraten. Mede wetgeving, controle op het regeeringsbe- leid liggen in onze traditie. De R. K. Staatspartij is het hechtste bouwwerk der goede democratie. 4o. Liberalisme. Daartegen stellen wij het aankweeken van den waren gemeenschapszin, die al leen in het Christendom zijn voedings bodem vinden kan. Wij doen dit uit liefde voor ons land. Wij doen dit niet om te g r ij p e n, maar om te dienen. Ons program is: uitbreiding van Gods Rijk in het openbare leven. Herstel van de juiste af hankelijkheid van God zoowel in het Staatkundig ?ls in het maat schappelijk leven: Voor gezin, arbeid, ordening van het bedrijfsleven. THEATER HOOFDFILMS INHOUD AANVANGSUUR KEURING Casino: De Twee Weezen (Yvette Guilbert) Het verminkte ge zicht. (Wallace Forel Dramatisch Sensatie. Dag. 8—11, Zondags bovendien 47 uur. Matinee Zaterd. en Woensd. 2.30 uur. Volwassenen Lido: Luxor: Romeo en Julia (Norma Shearer Leslie Howard) Het meisje met pro tectie (Marika Rökk Hans Solmger). De Tuin van Allah. (Mariene Dietrich - Charles Boyer). Dramatisch Revue Romantisch Dag. 8..5—11.15 uur, Zondags bovendien 27 uur, Matinee Zat. en Woensd. 2.30 uur. Dag. 8—11 uur. Zon dags bovendien 27 uur, Matinee, Zaterd. en Dond., 2 uur. Volwassenen Afgekeurd Trianon: Pygmalion (Lily Bouwmeester, Johan de Meester, Emma Morel, Ed. Verkade, Mathieu v. Eysden). Geestig Comedie Dag. 8—11 uur. Zon dags bovendien 27 uur. Matinée Zaterd. en Woensdag 2 uur. Goedgekeurd Wij samen, sterk .voor Neder- land, dat voor alles God wil die- j nen en de Koningin eeren, opdat Zij, geschraagd door een trouw I en vrij volk, ongerept haar hooge taak kan blijven vervullen. Zoo leve het Vaderland. Nadat „St. Caecilia" uit Loosduinen had gemusiceerd, ontspande de heer Loer akker de lachspieren. „Mussert heeft goede medewerkers". Verkiezingen is de sport om uit alle lijsten den waren Jacob aan te wijzen. Er zijn nu echter nog maar wtintig lijsten. Maar gelukkig is er nu de heer Mussert, die geboren werd 473 jaar na den St. Elisabethsvloed en daardoor was voorbestemd om deze lage landen een hoog- Duitsch aanzien te geven. Nu kwam er gelukkig nog een lijst bij. Aan welke lijst geven wij nu de voor keur? De liberale partij. Zij vertegenwoor digt het denkend deel der natie, vrij van orden ings-bacillen. Een paar loonsverla gingen en de zaak is klaar. S. D. A. P. Zij heeft zich werkelijk al aardig „aangepast". Zij kwam schuch ter met haar plan van den arbeid voor den dag. Men verschilde alleen van mee ning wat het kosten zou, maar dat zien wij later wel. Groote liefde voor Spaan- sche regeering en Mexico. Liever zoek ik verder. Communisme. Vroeger: zui vering van het onderwijs van alle clericale invloeden. Nu: gelijkstelling van onderwijs. Vroeger: Godsdienst is opium voor het volk. Nu: Bescherming der godsdien stige vrijheden. Oprechte bekee ring. Maar ook deze lijst stem men wij niet, want desondanks heeft de Paus eenige bezwaren. Herr Mussert. Keurig program. Al gaat de groei dezer beweging in de rich- ting van een koeienstaart, toch is het „Mussert wint". Als hij in de kamer komt is het „Mus- i sert wint nog meer". Maar Mussert heeft goede medewerkers. De Limburgsch-Duit- j sche graaf bidt voor de bekeering der j bisschoppen. j Vlekke verzorgt de censuur der Pause- lijke encyclieken. Fahrwerck zal de vrijmetselarij gaan j vernietigen. De afvallige dominees zullen een nieuw Christendom stichten. En de knokploeg zal optreden tegen de Staatsgreeppartij met vuile eieren en het bekladden van gevels j om aldus het beschavingspeil op te voe- ren. Mussert zal het volk verlossen van de i dictatuur. Hij zal de geknechte pers vrij i maken en uit Utrecht matrijzen laten stu ren; dat spaart werk uit. De vakbonzen zal hij opbergen in een zonlichtvrije bewaarplaats. De ouders zullen geen zorg behoeven te hebben over de opvoeding hunner kin deren, waarmee hij tevens den pastoors een deel van hun drukke werkzaamheden uit de handen zal nemen. Hij heeft een hekel aan verkiezingen, omdat die geschieden door „slampam pers" zooals wij. Weg dus met de verkie- zingssport. De eenmanswagens kunnen wij heele- maal niet gebruiken. Blijft over: lijst 1. Voor gezinspolitiek en arbeid voor het volk. Na het „Salvam fae Reginam nostram" door het St. Ignatiuskoor te Den Haag en „Sempre Crescendo" te Voorburg, sprak tenslotte Mr. F. Bach. Ideëen beheerschen de wereld. De strijd van nu is de strijd voor of tegen Christus. Dat is niet alleen hoor baar en zichtbaar meer, maar nu ook voelbaar en tastbaar. Wie in het aange zicht van het Europa van heden niet be grijpt, dat de ideëen de wereld beheer schen is ongeneeslijk. Geen katholiek denkende stem zal dan ook aan Moskou of zijn neefje Mussert komen. Deze crisis is niet alleen een economische, maar ook een maatschappelijke, staatkundige en geestelijke. De R. K. Staatspartij heeft het failliet van het individualisme begrepen. In Nederland moet het programma van Quadragesimo Anno verwezenlijkt wor den. Daarom zijn wij tegen Mussert en Moskou. Maar verzekerd zijn wij alleen daartegen door afrekening met het libe raal individualisme. Voor afweer en opbouw moeten wij het liberalisme kwijt. Wij moeten hebben gezinspolitiek, ar beid, middenstandspolitiek, de bescher ming van het kleinbedrijf. Zij die gelooven, haasten niet en met het geloof hebben wij de hoop en het vertrouwen. Geen vertrouwen echter in hen, die van het politieke A. B. C. de A nog moeten leeren stamelen. In één teeken is de overwin ning beloofd. Niet in de wolfsan- gel, maar in ons christelijk kruis. Na de muziek van St. Caecilia van Loosduinen, werd het slotwoord gespro ken door Mr, E. B o 1 s ius, voorz. der afd. Leiden van de R. K. Staatspartij. Hij bracht dank aan de Ministers voor hun aanwezigheid, aan alle medewerken den en belangstellenden en aan de spre kers, die hebben getoond, dat onze belan gen bij hen veilig en in goede handen zijn. Men heeft ons de algemeene lijnen voorgehouden. Nu de vruchten! Op 26 Mei honoreeren wij den arbeid van vier jaren door te stemmen No. 1 van lijst 1. Toen speelde „St. Gregorius de Groote" „Roomsche Blijdschap", de duizenden zon gen het mede. Koud van buiten, warm van binnen, rustig en vol vertrouwen verlieten de duizenden het terrein van dezen welge slaagden Tempo-Landdag. RECHTZAKEN BELEEDIGING VAN HITLER. De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad, mr. van Lier, nam heden conclusie inzake het cassatieberoep van den procu reur-generaal bij het Gerechtshof te Am sterdam tegen het arrest van dat Hof, waar bij in hooger beroep de heer J F. Anker smit, toenmaals hoofdredacteur van het dagblad „Het Volk" is vrijgesproken van de hem ten lastegelegde opzettelijke beleedi- ging van het hoofd van een bevriend en staat (het opnemen van een plaat betref fende Hitier). Mr. van Lier achtte de beslissing van het Hof van feitelijken aard, zoodat geen cassa tie is toegelaten. Hij concludeerde tot niet- ontvankelijkverklaring van het beroep. BELEEDIGING VAN MINISTER COLIJN? De Hooge Raad behandelde heden een cassatieberoep van H. J. F. A. S., wien ten laste is gelegd het verspreiden te Wormer- veer van een geschrift, beleedigend voor dr. H. Colijn. Het betrof hier het overne men van een plaat uit „De Notenkraker", waarop de heer Colijn met bebloede handen was afgebeeld en die betrekking had op de wijze, waarop de muiterij op „de Zeven Provinciën" was onderdrukt. Boven de plaat stond: „Christelijke gezagshandha- ving" en eronder: „Mijn God is een God der wrake ei. daar houd ik mij aan." De Politierechter te Haarlem, zoowel als in hooger beroep het Gerechtshof te Amsterdam veroordeelden S. tot 25. boete. Mr. A. J. van Vessem uit Utrecht lichtte heden voor den Hoogen Raad een cassatie middel toe. Hij betoogde, dat uit de ten lastelegging in deze zaak een groote ver warring van begrippen blijkt. Immers, de strekking van de betreffende publicatie was juist de vroegere verspreiding af te keuren. De inhoud was niet gericht tegen den heer Calijn, maar tegen de S. D. A. P. Art. 211 van het Wetboek van Strafrecht eischt voor strafbaarheid echter, dat het geschrift op zichzelf beleedigend is. Belee- diging zonder „Animus injuriandi" is vol gens onze strafwet onbestaanbaar. Pleiter wees nog op een brief, door dr. Colijn in 1933 geschreven aan den officier van justitie te Haarlem, een brief, die be wees, dat dr. Colijn zich door deze plaat niet beleedigd gevoelde. Pleiter verzocht den Hoogen Raad van dezen brief kennis te nemen en betoogde voorts aan de hand van de totstandkoming van art. 271, dat, zelfs al zou de plaat wel beleedigend zijn, in dit geval toch geen strafbaar feit is ge pleegd. De nieuwe verspreiding zou im mers zelf een beleediging moeten vormen, hetgeen niet het geval is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 12