NIEUWS VRIJDAG 2 APRIL 1937 DE LEIDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAG. 3 STADS EEN LITURGISCHE HOOGMIS: DRIE IDEALEN NAGESTREEFD. Ter introduceering eener nieuwigheid(!) in Leiden, n.l. een liturgische Hoogmis, diene het volgende. Wat is liturgie: de officieele, openbare eeredienst der H. Kerk, of ook het geheel der voorschriften, dat dien eeredienst re gelt. Openbare eeredienst: dus die eere dienst, welke namens allen aan God wordt gebracht, en daarom ook, voorzoover mo gelijk, door allen. Dat is al zeer belangrijk: het liturgisch ideaal is, dat allen, voorzoover mogelijk, meedoen, in gebed b.v. en in hou ding. Een bekend voorbeeld: onder het Evangelie gaan wij allen staan! Wat is de H. Mis: dat is de voornaamste plechtigheid van de liturgie: natuurlijk: het offer, waarin Christus Zich voor ons allen opdraagt aan den Hemelschen Vader. Het reeds vermelde liturgische ideaal van mee doen door allen komt dus in de H. Mis het meeste tot uiting. Daarom nog een voor beeld: iedereen weet toch, dat het ideaal is, te Communie te gaan na de Communie van den priester en dat het ideaal zou zijn, wanneer allen (alweer!) daarbij aan de H. Communie zouden deelnemen. Nu nog het antwoord op deze vraag: wat is de Zondag- sche Hoogmis: dat is het hoogtepunt van openbaren eeredienst der parochieele ge meenschap gedurende de geheele week, en dus ook het hoogtepunt van den Zondag- schen eeredienst. Daarom noemen de ker kelijke voorschriften die Hoogmis het Sum mum Sacrum het Allerhoogste Heilige! Nu is het merkwaardige, dat hierbij aanstonds de muziek ter sprake komt: de kerkmuziek (in het algemeen genomen) is een integree rend deel der liturgie, d.w.z. geen liturgi sche plechtigheid is compleet, wordt voluit gevierd, wanneer daarbij niet wordt gezon gen. Merkwaardig: daarom is die voor naamste H. Mis der parochie op Zondag juist de gezongen H. Mis! Het boven reeds meermalen aangeduid ideaal der liturgie, nJ. dat allen zooveel mogelijk meedoen, vraagt dus, (en dat is weer zeer belangrijk), dat alle aanwezigen bij de Zondagsche Hoogmis zooveel mogelijk meedoen, dus. ook juist meezingen. Ziet daar dus een eerste ideaal der litur gie: allereerst in de Zondagsche Hoogmis na te streven: de Volkszang! Daaraan verbindt zich een tweede, en wel een ideaal betreffende het kerkkoor. Het spreekt vanzelf, dat niet alle gezangen door alle geloovigen kunnen worden gezon gen: vandaar dat van ouds een gedeelte er van, de meer ingewikkelde, bleef voorbe houden aan het koor: dat bestond langen tijd uit geestelijken, die dan ook als zoo danig, d.w.z. op een eereplaats van de ge wone geloovigen afgescheiden, zoo dicht mogelijk verbonden met óffer en altaar, hun functie uitoefenden, dus zongen. Later werd hun functie, evenals b.v. die der assisteerenden bij de H. Mis, overgenomen door leeken, onze kerkzangers, maar die dus, strikt liturgisch bekekén, nog altijd een functie van geestelijken vervullen, zoo dat een tweede ideaal der liturgie is, dat de zangers, het koor in geestelijk gewaad, dus toog en superplis, en zoo dicht moge lijk bij het altaar (de Kerk staat hun daar voor het betreden van het priesterkoor offi cieel toe!) optreden. Nu nog een derde ideaal: en wel een be treffende den zang! De ideale zang van de Katholieke Kerk is ontegenzeggelijk het Gregoriaansch! Waarom? Omdat deze zang in de hoogste mate de eigenschappen der kerkmuziek bezit: heiligheid, schoonheid en algemeenheid. Hiermede wordt geenszins goede „moderne" kerkmuziek en nog veel minder de z.g. klassieke polyphonie van onze kerken uitgesloten, maar: het ideaal is en blijft het Gregoriaansch: dat is dus ook de meest liturgische muziek! Nu wü zoo ver zijn, kunnen wij op de oorspronke lijk gestelde vraag, wat een liturgische Hoogmis is, als volgt, dunkt mij, antwoor den: Een liturgische Hoogmis, waarin de idea len der liturgie zooveel mogelijk worden nagestreefd, is die Zondagsche Hoogmis, waarbij een aantal zangers in toog en su perplis op het priesterkoor de moeilijkere gezangen, (de z.g. veranderlijke gezangen als Introitus enz.) zoo goed mogelijk uit voeren, terwijl het gansclie volk de andere, de z.g. vaste gezangen als Kyrie enz. mee zingt! Het spreekt vanzelf, dat daarbij aller houding ook zooveel mogelijk aan de voor schriften der liturgie moet beantwoorden. Welnu: deze nieuwigheid (waarvan iedereen, die het bovenstaande aandachtig heeft doorgelezen, begrijpt, dat het eigen lijk heelemaal geen nieuwigheid is!) wordt in Leiden a.s. Zondag in de Hoogmis in de parochiekerk van O. L. Vr. Hem. en St. Jozef ingevoerd; nieuw voor Leiden niet zoozeer in dit opzicht, dat daarbij alle aan wezigen medezingen, want dat bestaat in deze kerk en in de Hartebrugkerk reeds langer, maar vooral nieuw voor Leiden met betrekking tot de daarbij op het priester koor op te stellen zangers in toog en su perplie Voor wie dat nog zou willen vragen, vol gen hier eenige aanhalingen uit de wetge ving van Pius X betreffende de kerkmu ziek: de Gregoriaansche zang werd altoos als het hoogste model van gewijde muziek beschouwd, het is de eigen zang der Kerk, een ieder moet ervan overtuigd zijn, dat een kerkelijke godsdienstoefening niets van hare plechtigheid verliest, wanneer zij door gen andere muziek wordt begeleid dan door dezen zang alleen: bijzonderlijk zorge men ervoor, dat de Gregoriaansche zang weer in het gebruik des volks worde gesteld: de zangers bekleeden in de Kerk een waar lijk liturgisch ambt, en het verdient aan beveling, dat de zangers, zoolang zij in de kerk in functie zijn, in kerkelijk gewaad ge kleed zijn een koorhemd dragen! Er is dus geen sprake van, dat bevorde raars van dit alles, verblinde doordravers zijn of maniakken: zij doen niets anders, dan de bevelen der Pausen uitvoeren! Wil dat zeggen, dat het altijd zoo moet geschie den? Immers neen: maar nog veel minder, dat het heelemaal niet zou moeten geschie den, daar, waar het mogelijk is! Tenslotte kan dan iemand vragen: is zoo iets moge lijk? Ik vraag mij af: waarom «iet? Zouden de meesten van onze geloovigen de eenvou dige Gregoriaansche gezangen, die voor volkszang worden uitgezocht, met wat oefe ning en volharding niet kunnen zingen? Dan zou men hier in Leiden niet kunnen, wat reeds jaren lang in veel andere kerken, ook dorpskerken, met succes en tot aller stichting gebeurt. Trouwens: de volkszang zelf, reeds lang in gebruik, hèeft juist den laatsten tijd veel aan populariteit gewon nen, gezien het steeds vooruitgaande mee zingen der geloovigen. Ik heb mij boven dien tot versterking en tot steun van het volk voorzien van een twintigtal jongens, eveneens in toog en superplis op het pries terkoor opgesteld, en van het resteerende deel van het zangkoor, dat, hoewel onge zien, een buitengewoon belangrijk aandeel in het welslagen van het geheel kan heb ben, door n.l. van achteruit de kerk het geloovige volk in de volkszang te steunen. Niemand stelle zich voor, dat het dadelijk onverbeterlijk goed zal gaan, hoe zorgvul dig en geleidelijk ook opgebouwd: dat be hoeft ook niet, maar het opschrift van mijn artikel is toch wel duidelijk: met zulk een liturgische Hoogmis (die wij ons op eiken eersten Zondag der maand voorstellen te herhalen) worden drie idealen nagestreefd, en krachtig nagestreefd en voor een groot deel bereikt. Laat men komen, niet zoozeer om te kijken en te hooren, maar om te zin gen, dat is waarlijk te bidden, ja waarlijk bidden: en daarin zal wel de verklaring liggen van het overal geconstateerde feit, dat juist de liturgische Hoogmis in de hoogste mate bijdraagt tot steeds grootere devotie der geloovigen, en zonder eenige overdrijving genoemd wordt: een stuk ziel zorg, en een onderdeel van de Katholieke Actie. Moge het hier ook zoo zijn! Kap. DORBECK. HET GOUDEN FEEST DER ST. JOSEPHS- GEZELLEN. De jubileum-revue „We komen er wel". Dat de Gezellen hun gouden feest gran dioos weten te vieren, is al reeds geble ken uit de zeer fraaie tentoonstelling in Februari. Zondag a.s. wordt de feestvie ring „in tweede instantie" voortgezet, o.m. met de opvoering in de Stadsgehoorzaal van de speciale jubileum-revue „We ko men er wel", waaraan de onderafdeelingen van zang, tooneel en muziek, alsmede een aantal figuranten hun medewerking ver-, leenen. Maandagavond vindt de 2de opvoe ring plaats. De indeeling van deze revue is als volgt: 1. In de Leidsche Hout. 2. We komen er wel. 3. De St. Jos. Gez. Ver. 4. Een onbekende naam. 5. Godsdienstzin. 6. Vergadering der Rapaljanen. 7. Arbeidszaamheid. 8. Een zilveren bruiloft. 9. Eensgezindheid. 10. Oud Leiden. 11. Vroolijkheid. - 12. Fantasten. 13. Onder Kolpings Eik. 14. Metamorphose. 15. Adolf Kolping heilig. De kaartverkoop is reeds in vollen gang, zoodat we alle Katholieken kunnen aanra den: Koopt spoedig kaarten en maakt van dit feest één groot familie-feest. LIEFDADIGHEIDSUITVOERING Ten bate van de St. Vincentiusvereeni- ging, hier ter stede zal' op Zondag 11 April door de R.K. Gem. Zangvereeniging „Pul- chri Studio" een uitvoering gegeven wor den van de operette „De Visschersbruid". waarvan reeds eerder een opvoering plaats vond. Wij wekken de Katholieken uit Lei den en omgeving op dezen avond voor de St. Vincentiusvereeniging en „Pulchri Stu dio" te reserveeren. De uitvoering vindt plaats des avonds te 8 uur in de Stadsgehoorzaal. Voor verdere bijzonderheden verwijzen we naar een advertentie in het nummer van heden. WIENER SAENGERKNABEN IN DE STADSGEHOORZAAL Bij de a.s. voorstelling van de Wiener Sangerknaben in de Stadsgehoorzaal al hier op Donderdag 8 April, zal een voor Leiden geheel nieuw programma ten ge- hoore worden gebracht. Uitgevoerd worden geestelijke liederen van Nanninus, da Vittoria, e.a., volkslie deren van Franz Schubert, Tiroler liederen en walsen van Johann Strauss. In een speciale bewerking voor de Wie ner Sangerknaben zal een opera van Con- radin Kreutzer, den beroemden componist van Das Nachtlager von Granada, worden uitgevoerd. LEZING OVER KOELTECHNIEK. Van Ir. J. F. II. Koopman voor „Bouwkunst". Voor de Vereeniging tot bevordering der Bouwkunst hield gisteravond in de Jacoba- zaal van „Den Burcht" ir. J. F. H. Koop man uit den Haag een voordracht over „Koeltechniek". Na door den voorzitter der vereeniging, den heer C. Ponsen, te zijn ingeleid, ving ir. Koopman voor een klein aantal belangstellenden zijn uiteenzettin gen aan met er op te wijzen, dat in de koeltechniek (het voortbrengen van lage temperaturen en het nuttig aanwenden daarvan), verschillende modellen kunnen worden gebruikt, zooals de gewone natuur lijke middelen, de koudmakende mengsels en de koelmachines. Het eerste patent voor een koelmachine werd reeds in 1824 aangevraagd, maar het voornaamste jaar tal in de geschiedenis der koeltechniek is toch 1876 toen door den Duitscher, prof. dr. Carl von Linden de eerste practische koel machine werd gebouwd, de compressie- machine, die van groote beteekenis is ge worden, terwijl de andere systemen, zoo als de luchtexpansiemachines en de va- cuum-koelmachines nooit aan behoorlijke economische eischen hebben kunnen vol doen. De voornaamste machines zijn de ammoniak-, de zwaveligzuur- en de kool- zuur-oompressie-machines en onder deze nemen de ammoniakmachines weer verre weg de belangrijkste plaats in. In dit ver band herinnerde spr. aan het merkwaar dige feit, dat het juist heden (dus giste ren) 150 jaar geleden was, dat twee Hol landers, Marinus van Marum en de Lei- denaar Paats van Troostwijk de ammo niak vloeibaar maakten. De ammoniak is geworden het middel, waarop de koeltech niek voor 95 pet. berust. Voor de gewone koeltechniek heeft men noodig temperaturen van 50 gr., 60 gr., 80 gr. en bij hoogè uitzondering 100 gr. C. onder nul. Voor de volledigheid stond spr. echter ook een oogenblik stil bij het be reiken der lagere en de laagste tempera turen door de bekende Leidsche hoog leeraren Kamerlingh Onnes, Keesom en de Haas. welke laatste door de magnetische methode tenslotte een temperatuur van 1/40 gr. boven het absolute nulpunt (273 gr. onder nul) heeft bereikt. Aan de hand van een groot aantal lichtbeelden zette spr. vervolgens de systemen van de ver schillende in practisch gebruik zijnde koel machines en de toepassing daarvan, voor namelijk in Slachthuizen enz., uiteen. PAPOEA-POESPAS. Een omzwerving door de binnenlanden van Nieuw-Guinea. Voor de tweede maal dezen winter heeft „Geloof en Wetenschap" ons gevoerd naar de achterbuurten van Indië. De bewoners van deze achterbuurten zullen ons deze betiteling wel niet kwalijk nemen, want zij kunnen toch de krant niet lezen en de overige deelen van de Indische archipel zijn met deze benaming gerehabiliteerd. Te veel is nog de meening verspreid een meening, die door druk bezoek aan Dajaks en Papoea's nog versterkt zou worden dat de Indische archipel be woond wordt door halve en heele wilden en dat is toch geenszins het geval. Het hoofdbestanddeel van de bevolking kan bogeti op een oudere beschaving dan Nederland. Was het in de Dajaksche achterbuurt al tamelijk primitief gesteld, de bewoners van Nieuw-Guinea hebben nog geen en kele stap gezet op de aanlokkelijke weg van een hoogere beschaving. Over dit achterlijke volk van de Papoea's heeft gisteravond Broeder Antonius van de Mis sionarissen van het Goddelijk Woord uit Steyl een boekje opengedaan. Broeder Antonius heeft 13 jaar lief en leed met de Papoea's gedeeld, met Papoea's, welke wel niet gerekend kunnen worden tot de onderdanen van H. M. de Koningin want zij leven onder Engelsch protecto raat doch die in levenswijze niet of nauwelijks verschillen van de Papoea's, van wier verknochtheid aan het Huis van Oranje.... nog nooit iets is gebleken. Vooral nu Nieuw-Guinea in het middel punt 'staat van de politieke belangstelling, had deze lezing actueele beteekenis. Broeder Antonius heeft uitvoerig ver haald van zijn omzwervingen door de nog onbekende gebieden van het groote, tro pische eiland, gebieden waar nog nooit een blanke was doorgedrongen, en waar de missionarissen als eerste blanken de Christelijke heilsleer kwamen verkondi gen. Er is aan deze Papoea's nog heel wat op te knappen. Het volk leeft nog in het steen en tijdperk, d.w.z., dat het gebruik van ijzeren voorwerpen er onbekend is. Het „mens sana in corpore sano" gaat bij hen niet op, want. ofschoon gezond van lichaam, is het met de moraal droevig ge steld. Kinder-moord en vrouwen-moord (als de echtgenoot op „natuurlijke" wijze sterft) zijn volgens hun scheve zeden ge oorloofd. Doodslag tusschen de verschillen de stammen is aan de orde van den dag. Ook de missionarissen zijn slechts zeker van hun leven, indien zij goed gewapend zijn. Het volk is dus zedelijk op het ver keerde pad ondanks het feit, dat goud dorst er onbekend is! Als ruilmiddel doen schelpen, kralen en ook.... broeksknoo- pen dienst. En toch kunnen deze wilde inlanders door Gods genade en de toe wijding der missionarissen gemaakt wor den tot goed en goed-willende Christenen. De missie in Nieuw-Guinea is moeilijk ook door de primitieve levenswijze maar het succes is groot. Van het leven der missionarissen ver telde Broeder Antonius interessante bij zonderheden, verlucht met zeer mooie, goed-gekleurde lichtbeelden. O.a. vertelde spr. over de arbeid van Pater Crantzen. wiens beschavingswerk door het Austra lisch gouvernement met ondank en ver guizing werd beloond. Aan het einde van de causerie heeft de heer Wilmink, die ook een inleidend woord had gesproken, namens het vrij talrijke gehoor, Broeder Antonius dank gezegd voor het spénnend relaas van zijn om zwervingen bij de Papoea's. VAN ONZE ADVERTEERDERS. HEROPENING „DE GROOTE VINK" Er zijn vroeger aan den rand der groote steden tal van z.g. uitspanningen verrezen, waarheen de stedeling des Zondags gaar ne een wandelingetje maakte, terwijl de kinderen dan in den speeltuin verpoozing konden zoeken. Vanwege 't toenemend groot toerisme waren dergelijke gelegenheden eenigszins in de verdrukking gekomen. Rede nen waarom de bezitters of exploitanten zich beijverden om met hun tijd mede te gaan en zoo zien we thans de „Groote Vink" aan den Haagweg in nieuwen staat herrezen, gemoderniseerd en geriefelijker gemaakt, zoodat zoowel de stedeling, die op 'n mooien dag 'n wandeling naar buiten maakt als de toerist, die op zijn tochten den Haagweg passeert, hier een aangena me verpoozing zullen vinden. Als we schrijven, dat de Groote Vink „heropend" is, dan is dit eigenlijk niet juist, want het hotel-, café-restaurant is niet gesloten geweest tijdens de verbou wing. De annonce in dit nummer herinnert er voorts aan, dat voor partijen en bruiloften hier 'n uitstekende gelegenheid te vin den is. Handelsrigster K. v. K. Nieuwe inschr ij vingen: 6912. J. A Uljee, Voorhout, Boerhaavestraat 26, timmer-, metaal- en aannemersbedrijf. E.: J. A. Uljee, Voorhout. 6913. N.V. Visscherij-Maatschappij Orion, Katwijk-Zee, Sluisweg 85. Afkomstig uit: IJmuiden. Wijzigingen: 6492. Gebroeders Olivo, Leiden, Boerhaavestraat 12, fabricatie en handel in consumptie-ijs. N.-Venn.: M. Dall' Asta, Leiden. 6676. N.V. Maatschappij tot Exploitatie van Winkels in Consumptie-artikelen „Wi- ca" (f.). Leiden, Haarlemmstraat 18, hoofdz.: Oosterbeek. Oph. fil.: Alphen a. d. Rijn, Bruggestraat 7. In de jaarlijksche algemeene vergade ring van aandeelhouders der N.V. Leidsche Broodfabriek zijn de balans en winst- en verliesrekening goedgekeurd. Besloten werd geen dividend uit te keer en (vorig jaar 10 pet.). Tot commissaris in de vacature van wij len den beer A. Couvee P.Jzn. werd geko zen dr. J. J. van Eek, terwijl herkozen werd mr. H. R. Goudsmit. Bij kon. besluit is bepaald, dat de com missie, aan welke in 1937 wordt opgedra gen het afnemen van het examen, vermeld in artikel 55, 2e lid der middelbaar-onder wijswet, zitting zal houden te 's Graven- hage. Tot leden dezer commissie zijn o.m. b.e* noemd: pater drs. C. M. N. de Goede, di recteur der R.K, H.B.S. alhier, M. C. Je- lier, leeraar aan de Chr. H.B.S. en J. H. l'Ortije, leeraar aan de R.K. H.B.S alhier. LAATSTE BERICHTEN DE TEWATERLATING VAN DE „NIEUW AMSTERDAM". Er zullen 30.000 belangstellenden zijn! De belangstelling voor de tewaterlating j van het stoomschip „Nieuw Amsterdam", dat in aanbouw is op de werf van de Rot- i terdamsche Droogdokmaatschappij, blijkt zeer groot te zijn. De directie deelt mede, j dat de 25000 a 30000 plaatsen, waarover ze te beschikken heeft reeds lang zijn uitge geven, zoodat aan nog inkomende vragen voor dezen van stapelloop op 10 April niet kan worden voldaan. De scheepvaart op den Nieuwen Water weg zal tusschen de Keilehaven en de Heyschehaven van een half uur voor tot een kwartier na de te waterlating, welke ongeveer te vier uur zal geschieden, zijn gestremd. KIND OVERREDEN EN GEDOOD. Vanmorgen tien uur is op den verkeers weg 's HertogenboschTilburg, nabij den viersprong te Helvoirt, het zesjarig zoontje van den heer J. de Rooy uit Heilvoirt, door een vrachtauto overreden. Het jongetje stak plotseling den weg over juist op het oogenblik, dat twee vracht auto's elkaar passeerden, waardoor het den chauffeur niet mogelijk was uit te wij ken. Het jongetje kreeg ernstige hoofdwonden Hij is een half uur later overleden. HIJ KWAM DE VERWARMING NAZIEN. De monteur, die zoogenaamd gezonden door den huiseigenaar, de centrale verwar ming komt onderzoeken, is te Amsterdam weer bezig geweest. In de Michel-Angelo- straat meldde hij zich aan. De vrouw des huizes heeft hem op zijn tocht door het huis vergezeld en ondanks dit toezicht.... heeft" hij kans gezien een paar sieraden bezet met diamanten, terwaarde van ongeveer 500 mee te nemen. Door de politie is aangehouden de 22- jarige winkelbediende H. C. P., verdacht van poging tot diefstal van 25 ten na- deele van zijn patroon. TELEGRAMMEN HOE HET PALESTIJNSCH PROBLEEM OP TE LOSSEN? Stichting van een Joodsche Dominion overwogen? LONDEN, 2 April. (A. N. P.). De ko ninklijke commissie van onderzoek inzake Palestina, welke op het oogenblik te Lon den vergadert, zou, naar de „Daily He rald" bericht, overwegen het probleem van BURGERLIJKE STAND LEIDEN. Geboren: Casparus, z. van P. Sloos en J. Kling Helena, d. van M. A. Looijestein en E. Spierenburg Johannes Cornelis, z. van N. v. d. Hoek en M. C. de Ridder. Ondertrouwd: H. Ravensbergen jm. 24 j. en J. Chrispijn jd. 22 j. A v. d. Sluis gesch. 53 j. en G. Reijnders jd. 36 j. A. M. Riebeek jm. 29 j. en M. H. v. d. Bos jd. 21 j. Overleden: A. M. Frank-Wetselaar vr. 71 j. H. J. v. d. Kolk-Stakenburg vr. 67 j. J. C. Wijnbeek ongeh. vr. 53 j. de betrekkingen tusschen Joden en Arabie ren op te lossen door Palestina in twee dee len te verdeelen, n.l.: een autonome Israë litische Dominion, welke deel zou uitma ken van het Britsche Imperium en een on afhankelijke Arabische staat De Joodsche bevolking zou dan het ge heele gebied langs de kust tusschen de baai Saint Jean dArce en' Gaza toegewezen krijgen. Hier zou zich ongeveer een mil- lioen Joodsche kolonisten kunnen vestigen, terwijl op het oogenblik ongeveer 400.000 Joden in Palestina zijn. De onafhankelijke Arabische staat zou zich dan uitstrekken over het verdere deel van het land en zou tezamen met Trans- jordanië een staat vormen. De emir van Transjordanië zou dan souverein van dezen staat worden en zijn levensdroom, koning van Arabië te worden, zou hiermede ver vuld worden. Jerusalem zou internationaal gebied worden en onder Britsche mandaat blij ven. De haven Haifa, het einde van de pe- troleum-pijpleiding van Mossoel, zou neu traal gebied worden en onder Britsche con trole worden geplaatst. Een ander voorstel, dat overwogen wordt is Palestina te verdeelen in Joodsche en Arabische kantons, die ieder autonoom zou den zijn, naar Zwitsersch voorbeeld. PATRICIA MAGUIRE SLAAPT REEDS VIJF JAAR. CHICAGO, 2 April. A. N. P.). Patricia Maguire, die reeds vijf jaar in diepen slaap is gedommeld, is gisteren 33 jaar gewor den. Haar ouders hebben vergeefs ge tracht haar te wekken. Het geval wordt als een record in de annalen van de ge neeskunde beschouwd. EEN GRANAAT IS GEEN VOETBAL. PARIJS. 2 April. (A. N. P.). Gisteravond Schopte een Marokkaansch tirailleur in het legerkamp Chalons tegen een granaat, met het gevolg, dat het projectiel ontplofte. De man werd gedood, zes andere tirailleurs werden levensgevaarlijk gewond, zestien •anderen werden ernstig gewond en zes soldaten, waaronder een Fransch adjudant, werden licht gewond. DE REGEERINGSTROEPEN AAN HET GUADALAJARAFRONT TERUG GEWORPEN. SIGUENZA, 2 April. (A. N. P). Gis teren poogden de regeeringstroepen aan het front van Guadalajara een aanval te doen op den linkervleugel van de nationa listen. Zij werden evenwel verrast door een snelle en sterke reactie van de colon ne Moscardo, die de regeeringstroepen vijf kilometer terugdrong. Na dezen aanval bemerkte men, dat de batterijen van de regeering, opgesteld op de bergen langs de Tajuna, overhaast te rugtrokken. MARKTBERICHTEN LEIDEN, 2 April. Vee. Totaal aanvoer: 812 runderen, 583 kalveren, 1384 schapen, 1086 varkens, 11 paarden, 9 bokken of gei ten en 32 zeugen. Prijzen per stuk: 10 stie ren 150260, schoon gewicht 5260 cent handel stil; 244 kalf- en melkkoeien 150 270, handel tamelijk; 376 varekoeien e.a. 140190, handel mat; 182 vette koeien 160290, schoon gewicht 4374 cent, handel tamelijk: fokkalveren f 916, han del vlug: 26 vette kalveren 4090, schoon gewicht 6492 cent handel stroef; 557 nuchtere kalveren 59, handel vlug; 100 vette schapen 2835, 800 vette lammeren 2232, 484 weideschapen 1624, 56 lammeren handel matig; 452 mestvarkens f 1735 handel tamelijk; 602 biggen 10 14.50, handel tamelijk; 11 paarden 150 250 handel tamelijk; 9 bokken of geiten 312, handel vlug, 32 zeugen f 4365, tamelijk. Kaas. Aanvoer 56 pai-tijen waarvan 46 partijen Goudsche kaas le soort f 20 21, 2e soort 1819, 10 partijen Leidsche kaas 1921. Handel traag. ALKMAAR, 2 April. Kaas. Aangevoerd 41 stapels, zijnde 83000 kg.. Fabi-iekskaas kleine 18.50 en* Boerenkaas kleine 17 per 50 kg. Handel matig. LEEUWARDEN, 2 April. Vee. 43 Enter stieren 115185, 79 Twen terstieren 185 3Ö0, 475 vette koeien 125250 per stuk 4466 cent per kg.; 1360 melk- en kalf- koeiep 115245, 235 pinken 60145, 32 vette kalveren 2068, 1384 nuchtere kalveren f 37.50, 396 vette schapen 14 34, 88 weideschapen f 1325. 330 vette varkens 35125 per stuk, 4049 cent per kg.; 31 magere varkens 154C, 69 kleine biggen 7—14 per stuk, 44 bokken of gei ten, 32 paarden. Totaal aanvoer 4598 stuks Kaas. Sleutelkaas f 10, Goudakaas 2930, Edammerkaas 1629. Aanvoer 2C69 kg. Boter. Mynboter 1.42, Veilingboter 1.321.21 per kg. Aanvoer 10 zesde va ten. Commissie 0.65. 's HERTOGENBOSCH, 2 April. Boter. Aanvoer 29.750 kg. Hoogste prijs f 1.48. laagste prijs 1.44 'en middelprijs f 1.46 per kilogram.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 3