Mr. J. BOMANS OVER:
„WAT ONS DIERBAAR IS!"
DINSDAG 23 MAART 1937
DE LEIDSCHE COUR/.! IT
VIERDE BLAD - PAu.
Verdediging van zedelijkheid en huis
gezin in den a s. verkiezingsstrijd
DE TWEEDE PROPAGAN-
DA-VERGADERING DER 1
R.K, STAATSPARTIJ
Bezielende rede van Mr. J. Bomans.
De tweede propaganda-bijeenkomst der
R.-K. Staatsparty afdeeling Leiden mocht
zich, al was de opkomst niet zoo groot als
den eersten avond, toch in een tamelijk
groote belangstelling verheugen. Temeer
kwam dit tot uiting daar het weer veel
te wenschen overliet. Zij, die zich niet
door eenige Maartsche sneeuwbuien hadden
laten weerhouden, en dat waren er toch
nog een vijfhonderd, hebben kunnen ge
nieten van een interessante en leerzame
rede, die, wy twijfelen er geen moment
aan, het hare bij zal dragen voor de aan
staande verkiezingen.
Nadat de voorzitter ,mr. E. Bolsius, de
vergadering op de gebruikelijke wijze had
geopend en naast een welkomstwoord tot
de aanwezigen een bijzonder welkom had
toegeroepen aan mr. Bomans, gaf hij dezen
dadelijk het woord.
REDE MR. J. BOMANS.
Zijn rede aanvangend zeide spr., dat hy
maar een oud paard was, dat men van stal
had gehaald. Maar in dezen tijd is het noo-
dig, dat alle hens aan dek komen.
Spr. wilde dezen avond spreken over
alles wjit nos dierbaar is. Wat is ons
dan dierbaar? Wel, dat is heel vlug
gezegd. Onze kinderen, ons onderwijs,
onze staatspartij, onze Kerk, onze Bis
schoppen, den Paus.
Zouden wij, gaat spr.voort, daarover
willen spreken, dan zou dat een mach
tig interessant onderwerp zijn. Maar
wij gaan nog höogerop. Waarom het
gaat? Het gaat over den Heer der we
reld, God almachtig.
Het gaat in onze wereld op het
«ogenblik vóór of tegen God. Er
heerscht een geweldige chaos in de
wereld. Let maar eens op andere lan
den in deze wereld. Er is een los-van-
God beweging gaande. Hoe is zulks in
Godsnaam mogelijk?
Wij willen de getuigenis voor God. voor
Christus' Kerk, voor Christus' Kruis. Wij
Katholieken zijn levenden onder het Kruis.
Het eerste, dat het kind leert, is het kruis-
teeken. Van de geboorte tot het graf staat
ons leven in het teeken van het kruis. Geen
teeken in het leven wordt zooveel gebruikt
als het kruisteeken. De moderne tijd zal
ons kruisdragers doen worden, als wij daar
voor niet oppassen.
Voor God is geen hooger doeleinde en
geen nuttiger doeleinde. Maar het Godsbe
grip ontgaat ons soms. Het ongeloof gaat
tegen Christus en Zijn Kruis, tegen Chris
tus en Zijn Kerk, tegen de Christenen in
het algemeen en de Katholieken in het bij
zonder. Wij leven in een krankzinnige we
reld. Hitier b.v. zegt, dat het concordaat
niet door hèm maar door de bisschoppen
is geschonden! Het bewijs van een krank
zinnige wereld. Krankzinnige wereld is
echter nog te beschaafd uitgedrukt.
Professor Huizinga heeft het beter ge
zegd:
„Onze wereld is een bezeten
wereld".
Bezien wij dat even nader, dan betee
ken t bezeten wereld een wereld, welke door
een hoogeren niacht bezeten wordt, niet
door God want dat is onmogelijk, maar
door den satan zelf. Immers, de duivelen
worden losgelaten over de wereld. Dat is
een bezetenheid, waaraan zij ten gronde
dreigen te gaan.
De tijd van Nero was slecht, maar
thans is het nog slechter. Het is geen
verdwaasheid, maar het gaat wetens
en willens. Het is geen krankzinnig
heid, dat er 5000 priesters vermoord
zijn in Spanje maar bezetenheid van
den satan. Nederland is maar een klein
stukje in de wereld, maar het kan ge
red worden door de Kerk en de Ka
tholieken.
De toestand is slecht, werkloosheid enz.
zijn rampen. Het lot van een Nedelandsche
arme is toch nog veel beter dan dat van een
Russischen arbeider.
Daarom moeten de as. verkiezingen staan
in het teeken vaD orde, recht, zedelijkheid
en geloof.
Wij huiveren over een kindermoord in
Bethlehem, maar die moord was maar kin
derspel vergeleken bij den kindermoord in
deze eeuw. Nu heeft men deze eeuw ook
wel eens „de eeuw van het kind" ge
noemd, maar als het zoo doorgaat dan
wordt het een kinderlooze eeuw. Millioenen
zielen gaan verloren door den moord in
de moeder.
Men moet ook eens de kinderuitdrukkin
gen hooren in dezen tijd tegen de ouders.
Van vader spreekt men niet meer, het is
nu de „oude heer". Er is een wanorde in
het huisgezin, en, is dit het geval, dan
schudt de aarde op haar fundamenten. Het
huisgezin is echter maar een kleine cel,
maar als al die cellen in beweging komen
dan is de wereld in opstand.
Een enkel overzicht, gaat spr. voort, en
gij weet wat gij te verdedigen hebt in den
aanstaanden verkiezingsstrijd. De zedelijk
heid en het huisgezin als de grondslagen
van de orde en de rust.
Maar daarvoor hebben wij eenheid noo-
dig.
Wat is een korrel zand, niets immers.
Maar entelbare korrels zand vormen de
duinen.
De eenling maakt niets, maar de massa
de millioenen.
Wij hebben veel te verdedigen uit vroe
ger tijd. Wie heeft uw mooie Roomsche le
ven bijgebracht? Uw gebed? Dat hebben
onze vaderen gedaan.
Laten wij dan zeggen met den grooten
Schaepman: „Laat ons handhaven het erf
deel onzer vaderen."
Hoe kunnen wij dat handhaven?
Als wij in het stemhokje staan, laat ons
dan eens overwegen, wat ons te doen staat.
Laten wij dan eens even denken aan onze
kinderen. Hebt gij soms het verleden- ver
geten, den tijd van een kerkdienst op zol
ders of in schuren, den tijd, dat men zware
belastingen moest betalen voor zijn kerkl
diensten. Gaat gij ons dan verraden met uw
stem, ons verzaken en ons verlaten? Onze
kracht breken is gansch Katholiek Neder
land op de helling zetten, die naar den
afgrond leidt. Maar als gij nadenkt in uw
stemhokje zult gij uw stem uitbrengen met
millioenen anderen.
Al wat niet met ons is, is tegen ons. Li
beralen, S. D. A. P„ Communisten, felle
protestanten en de N. S. B. Goddank ech
ter niet allen. v
Liberalisme, de vader van het
Communisme.
Bekijken wy die tegenstanders eens even
nader, dan zien wy de liberalen. Liberalen
deel -uitmakend van onze regeering. Ineen
geschrompeld weliswaar tot 'een kleinen
groep, tot enkele stemmen in het parle
ment. Maar steeds hebben zij nog een groo
te macht. Het economisch liberalisme be-
heerscht Nederland nog altijd. Wat moet
mén dan hebben tegen het liberalisme? Ze
ker een liberaal kan een verheven man
.zyn met uitstekende principen, maar....
hij wil het geloof naar de binnenkamers
verwijzen.
Het liberalisme is, zooals bet dikwerf ge
noemd wordt, de vader van het communis
me. 30 jaar geleden schreeuwde de „Nieu
we Rotterdamsche Courant", een liberaal
blad, moord en brand, omdat er in Bar
celona een anarchist gefusilleerd was. 30
jaar geleden brulde deze courant, ze heb
ben hem vermoord. Maar wat schreef de
liberale pers over het wegjagen van de Je-
suieten uit Spanje, Frankrijk en andere
landen. Niets! Het waren immers maar Je-
suieten.
Wie aan een volk God ontneemt, maakt
van dienzelfden mensch een beest, overge
geven aan zijn instincten.
Waarom is het noodig de leugens te her
halen welke de roode regeering de wereld
instuurt. Waarom aan den kant staan van
rood. Verzwegen wordt echter, dat rechts
de meerderheid in Spanje heeft gehaald bij
de laatste verkiezingen. Dat heeft spr. te
gen de liberalen. En zoolang hun pers links
is, zijn zij te vreezen. Kijkt naar Mexico,
Spanje, Duitschland en Rusland. Typisch
ora Duitschland te stellen naast het com
munistisch Rusland. Het N. S. Duitschland
moge dan tegen het comm. zijn, zij zijn bei
de tegen de Katholieken. Marchant heeft i
het zoo juist gezegd, communisten en N. S.
zijn zusje en broertje.
Ook de S. D. A. P. begrijpt het niet wat
wij Katholieken willen. Zij zijn van den
zelfden stam als de communisten.
Van de N. S. B. wil spr. niet veel zeg
gen. Wie het yselijkst er over zwijgt heeft
er het meeste van gezegd. Alleen over de
twee pamfletten, door Mussert zelf onder
teekend, eenige opmerkingen.
„Wij grijpen naar de macht"!
Wy grijpen naar de macht, wordt ons
verweten. Wat verwijt gij ons echter Mus
sert?, aldus spr. Zelf heeft hij naar voren
gebracht, dat 25 leden in de Kamer genoeg
is; maar dan natuurlijk van zijn partij. De
rest, de andere 75 leden, trappen wij er
dan wel uit. Men maakt er ons een ver
wijt van; wat dan nog, als wij naar de
macht zouden grijpen. Maar wy zijn trotsch
dat wy niet behooren tot de krankzinnige
wereld.
De Katholieke Staatspartij heeft jaren
achtereen 30 zetels in de Kamer gehad,
maar wij waren tevreden met een kleine
plaats, ziet de benoemingen. En wij grij
pen naar de macht. Belachelijk.
Wij willen een bloedraad inrichten. Co-
lijn heeft dat niet in de gaten en is maar
een speelbal in onze handen. Alleen Mus
sert ziet het.
Wat toonen die twee pamfletten? Ker
sten en Lingbeek hebben nooit zoo fel ge
schreven, al zijn dat ook de felste anti
papisten. Wij kunnen dus constateerên, dat
VOOR IN NOOD VER-
KEERENDE MISSIE VAN MGR
P. VERRIET OP CURACAO.
Tot intentie eener spoedige gene
zing van een ziek kind 5.
N. N„ Warmond 2.
Familie J. 1.
Van Wed. - - 1.
Met Paaschzaterdag sluit deze actie in
de R.-K. Pers.
Dus nog slechts enkel$ dagen die door
u kunnen worden benut.
Wacht daarom nie+ langer maar zend uw
gave per omgaand.
Van uitstel komt afstel, terwijl uw be
doeling toch is iets te geven.
Hartelijk dank namens Mgr. Verriet en
Pater de Bruyn.
wij er een nieuwe anti-papistische macht
hebben bij gekregen.
Droevig is dat, maar nog droeviger, dat
er Katholieken zijn die hun medewerking
daartoe geven.
Wat leeren wij hier uit? Eén te blijven,
niet een eenheid op zich, maar door massa
sterk. Een machtig getuigenis van Katho
liek Nederland!
En die eenheid moet gericht zijn op de
R.-K. Staatsparty, dat is het. bolwerk in
het maatschappelijk leven Mocht men er
niet sympathiek tegenover staan, dan nog
eensgezind stemmen ter verdediging van
de zaak en ter verdediging van onze kin
deren.
Daarom is de R.-K. Staatsparty een
burcht, een schoone burcht een beaufort,
zooals de Vlamingen zeggen. Daarom straks
nummer een van lijst, een Beaufort.
Wat hebben wij te wachten!
Na een korte pauze wilde spr. iets con
creter zijn en vroeg wat er in den eersten
tijd op staatkundig gebied te verwachten
was.
Wij lezen iets over gezinspolitiek. Het
groote gezin. Zeker wij hebben hier en
daar successen geboekt, maar tevreden zijn
wij nog niet.
Nog erger is het op het gebied van het
onderwijs. Wat is er met Tilburg gebeurd?
Nijmegen werd met een .fooitje afge
scheept!
Onze wil is echter geen nationale wet.
Wij hebben maar 30 zetels van de 100.
Wij hebben de hulp noodig van ande
ren. Wie die anderen zijn? Wel, de an
dere Christelijken. Landgenooten, die ook
God hoog houden. Al degenen die strijden
ter eere Gods. Spr. zet dan een en ander
nader uiteen.
Wat komen moet.
Welk Kabinet ook naar voren moge ko
men van Katholieken gezichthoek moe
ten twee punten aangevat worden.
Meer arbeid en beter ordening!
Meer arbeid, want wij kunnen niet blij
ven zitten met een leger van 400.000 werk-
loozen
Daarvoor moet de staat mogelijkheden
scheppen. De energie van hét nieuwe Ka
binet moet daarop gericht zyn, hetgeen spr.
nader uiteenzet. Je binnenmarkt verdedi
gen met alle macht, een soepeler tariefs
machtigingswet, geen stokoude vrijhandels-
theorieën; betere ordening, mar dan ko
men wij aan het oude kapitalistische stel
sel der ilberale macht. Zie maar naar de
liberale pers, de liberale ambtenaren.
„Quadragesimo Anno" zegt het zoo goed
en uitdrukkelijk: „betere ordening met als
onderdeel de sociale economische orde
ning."
Deze twee zaken vereischt een expert en
dat is Pater Beaufort. Gaan wij dan den
strijd in, den strijd om het beginsel, den
strijd om God!
Velen onzer tegenstanders strijden met
het wapen der verdachtmaking en laster.
Laten wij dat niet doen. Laten wij strijden
met de liefde voor elkaar. We moeten als
Katholieken samenwerken. Wanneer wij de
liefde niet hebben, dan hebben wy niets.
Van ons moet men kunnen zeggen: ze
zijn toch beter, want zij zyn Katholiek.
Laten de haatklanken van anderen u niet
uit uw tent lokken. Laten wij doen als
God voor Herodes en zwijgen. Helpen en
steunen wij elkaar, voor God en voor ons
zelf, dan zal ons loon Hierboven groot zijn.
Na afloop van deze rede bracht mr. Bol
sius dank aan den spr. voor zijn verheven
woorden, de hoop uitsprekend dat allen
bij de aanstaande verkiezingen hun plicht
zullen doen door te stemmen No. 1 van de
lijst.
Vooraf en tydens de pauze zorgde het
muziekgezelschap „Frans Schweitzer" voor
wat vroolijke muziek.
STILLE ARMEN EN STILLE
WELDOENERS.
Het feest- der „Wederopstanding" is na
bij; gelouterd door de overweging van het
Heilig Lijden gaan vrome zielen in blijd
schap het naderend Paaschfeest beleven.
Ook zij, die in stilte armoede lijden, ja,
zij vooral voelen behoefte dit Paaschfeest
blijde mede te vieren.
Doch is niet een zekere welstand noodig
om spontaan en vurig aan Gods roepstem
gehoor te geven?
Wilt dan dien stillen armen te hulp ko
men, gij allen, die in staat zijt eén Paaseh-
offertje hiervoor te brengen.
Uw weldaad zal in stilte blijven, doch
door het Paaschfeest van bedrukten in
tenser en blijder te maken, zult gij uw
eigen Paaschfeest in ongekende vrucht
baarheid beleven.
Giften zullen in grooten dank worden
aanvaard en verwacht op girorekening no.
131200 van het Vincentiushuis te Leiden.
Postadres Lorentzkade no. 32
Het welstandspeil in
Zuid-Hollandsche steden
Een vergelijkend overzicht van
inkomens en vermogens
LEIDEN'S BEVOLKING IS
KOOPKRACHTIG
De hoogte der inkomens en de grootte der
vermogens van de bevolking eener stad
zijn geenszins uitsluitend van belang voor
wie dat inkomen geniet of dat vermogen
bezit.
Ook voor de gemeente-huishouding is dit
alles van veel gewicht. Hoe grooter de ge
middelde welstand in een stad is, des te
lager kunnen de belastingen zijn, eener-
zijds omdat bij een meer algemeenen wel
stand slechts betrekkelijk weinigen op steun
van gemeentewege zijn aangewezen, an
derzijds omdat dan de opbrengst van een
bepaald aantal belastmg-opcenten zooveel
te grooter is en dientengevolge met minder
opcenten volstaan kan worden.
Daarnaast is de welstand van de bevol
king uiteraard van de allergrootste betee-
kenis voor den handeldrijvend en midden
stand. Alleen wie wat heeft, kan wat be
steden en naarmate de koopkracht van een
stads-of donpsbevoLking grooter is, in die
mate kan ook net debiet van den winkel
stand stijgen.
Wij laten hieronder een; overzicht vol
gen van den welstand in Leiden in verge
lijking met de andere middelgroote steden
van Zuid Holland, waaronder wij in dit
verband verstaan de steden met een in
wonertal van vijf-en-twintig- tot honderd
duizend en in vergelijking met de ge
middelden van Zuid-Holland en van Neder
land, een en ander gebaseerd op de laatst
bekende officieele gegevens van de rijks
belastingen.
Een eerste maatstaf, waarin de welstand
eener stedelijke bevolking tot uitdrukking
komt, is het percentage ingezetenen, dat
in de rijksinkomstenbelasting is aangesla
gen. Hoe hooger dat percentage is, des te
algemeener is de welstand over de geheele
bevolking verdeeld. In Nederland bedraagt
het percentage aangestagenen 17.4%, in
Zuid-Holland is het hooger. n.l. 18.8%. De
zes genoemde steden hebben naar volgorde
de onderstaande percentages:
Dordrecht19,6%
Leiden .-.19.5%
Delft 18.7%
Gouda 18.4%
yiaardingen16.4%
Schiedam 16,1%
Leiden neemt onder dit zestal dus de
tweede plaats ui, met een percentage, dat
slechts weinig minder is dan dat van nurn-
mér één (Dordrecht) en dat boven de
rijks- en provinciale gemiddelden ligt.
Een tweede factor, waarmede rekening
gehouden dient te worden bij de beoorde
ling van den welstand eener stad, is het
gemiddelde inkomen van-eiken belasting
plichtige afzonderlijk Voor het gehselé
land bedraagt dit gemiddelde inkomen
2105.—, voor Zuid-Holland f 2281.— en
voor de zes genoemde steden, wederom in
afdalende volgorde gerangschikt,
Dordrechtf 74.000.
Schiedam 68.000
Leiden 65.000.
Delft 60.000.—
Gouda 52.000.—
Vlaardingen 52.000.
Wat het gemiddelde bezit per aangesla
gene betreft, weet Leiden zich dus iets
boven het rijksgemiddelde te verheffen,
zy het ook, dat het 't provinciale gemid
delde niet weet te benaderen. Slaan wij
tenslotte het totale belast-bare vermogen
weer over de geheele bevolking om. dan
krijgen wij voor Nederland een belastbaar
vermogen per hoofd van f 1382.—, voor
Zuid-Holland van 1682.en voor de zes
vergeleken steden:
Dordrecht 1205.
Leiden1163.
Delft 961.—
Gouda 953.
Vlaardingen 640.
'Schiedam 590.
Alles bijeen genomen valt uit dit over
zicht dus af te leiden, dat de betrekkelijke
welstand, die uit den belastingplicht
spreekt, in Leiden over breedere lagen der
bevolking verdeeld is, dan gemiddeld in
Nederland en Zuid-Holland het geval is,
-terwijl de koopkracht eveneens boven het
rijksgemiddelde uitsteekt. Vermogende in
gezetenen telt onze stad verhoudingsge
wijze slechts minder doch dank zij den om
vang van hun bezit, is de vermogenspositie
der geheele bevolking sterker dan die van
de meeste vergelijkbare steden in de pro
vincie.
Dordrecht
Schiedam
Delft
Leiden
S 2119.—
2101.—
2093.—
2057.—
Gouda 1938.
Vlaardingen 1859.
In deze opgave moet Leiden zich dus met
de vierde plaats tevreden stellen, met een
bedrag dat beneden de rijks- en provin
ciale gemiddelden blijft.
Echter komen in deze cijfers twee om
standigheden niet voldoende tot haar recht.
Ten eerste kan een bepaalde stad een
grootere gemiddelde gezins-sterkte hebben
dan een andere. Dan moeten dooréén ge
nomen dus méér gezinsleden van het in
komen van'eiken belastingplichtige leven
dan in een andere plaats gemiddeld het ge
val is. En bovendien kan, bijvoorbeeld door
werkloosheid, een grooter deel der bevol
king buiten den belastingplicht vallen.
Een juister beeld van de koopkracht ver
krijgt men dan ook door net totale belast
bare inkomen over de geheele bevolking
om te slaan en dus te berekenen, hoeveel
het belastbare inkomen per hoofd bedraagt.
Voor geheel Nederland is dit belastbare
inkomen per hoofd dei bevolking 362.
voor Zuid-Holland bedraagt het f 428.
Rangschikken wij de zes vergelijkbare ste
den weer naar volgorde, dan krijgen wij:
Dordrecht f 409.
Leiden 400.
Delft 393.—
Gouda 362.
Schiedam 340.
Vlaardingen306.—
Hierbij herneemt Leiden dus weer de
tweede plaats met een cijfer, dat tusschen
de rijks- en provinciale gemiddelden in-
iigt. Bezien wij thans den vermogenstoe-
stand. In geheel Nederland is 2,2% der in-
gezetenen in de vermogensbelasting aan-
geslagen: voor Zuid-HoTand is dit percen
tage 2,1. De genoemde steden hebben naar
volgorde de onderstaande percentages:
Gistermorgen brachten een 2ü-tal leerlin
gen voor Lee ra res v. Koken (opleiding
N 8) van de R. K. Vakschool voor Meisjes,
aan het Galgewater alhier, onder leiding
van de Dames C. Kramers en J. de Goede,
resp. Adj.-Directrice en Leerares aan be
doelde Vakschool, een bezoek bij de Leid-
sche Coöp. Melkinrichting „De Landbouw"
aan den Rijnsburgersingel 23.
De dames werden ontvangen en rondge
leid door de heeren B. v. d. Burg Wzn., Di
recteur en A. Witmuts, Assistent-directeur
van „De Landbouw".
Eerst werd een kijkje genomen in het
centrifuge- en pasteuriseer-lokaal, waarbij
vooral de moderne platenpasteur aller be
langstelling had én de dames zich zelf van
de temperatuur, waarop Voltana-melk bij
„De Landbouw" wordt gepasteuriseerd
(7475 gr.), konden overtuigen Het ge
heele pasteurisatie-proces werd hier met
aandacht gevolgd, waarbij werd gewezen
op de voordeelen van de Voltana-pas:eur
(Vliespasteurisatie) boven de, meestal nog
in gebruik zijnde, z.g. Deensc'ne pasteur.
Dan werd een kijkje genomen by de
botermakery en daarvandaan in het koel
en bewaarlokaal voor melk, waar de ge
pasteuriseerde Voltana-melk door middel
van ammoniak over eqn gesloten koeler
wordt afgekoeld tot 6—8 gr. en in een dub
belwandige tank, van 5000 L. inhoud, be
waard.
Hiervandaan werd. ten bezoek gebracht
i aan het roomzuur-lokaal, waarbij o.m. 'iet
kweeken van het z.g. Moederzuur uit rein
cultuur werd besproken.
Vandaar kwam men op de melkonlvangst.
waar alle melk bij aankomst door middel
'van de z.g. alcoholproef wordt gekeurd
(zure melk wordt bij „De Landbouw" aan
de leverancier teruggestuurd)
Tenslotte werd op het laboratorium nog
met veel belangstelling kennis genomen
van het onderzoeken der melk op zuur
graad, vetgehalte, duurzaamheid (reduc
tase- en gistingsproef), bacteriën-onderzoek
(sediments-proef) enz.
Hiermee was deze leerzame excursie ge
ëindigd en begaven zich de dames, na een
woord van dank aan de directie van „De
Landbouw" voor de prettige ontvangst,
weer huis toe.
In het Nutsgebouw alhier hield gis!er
avond de Ver. tot Bescherming van Dieren
haar jaarlijksche algemeene vergadering.
Aan het door de secretaresse, mevr. v.
Poelgeest uitgebrachte jaarverslag ontlee-
nen wij, dat het ledental ook dit jaar weer
is teruggeloopen en wel van ca. 600 in de
goede jaren via 409 in 1935 tot 353 in 1936L
Het contributiebedrag verminderde in ge
lijke mate en dat terwijl het werk zich-
steeds uitbreidt en een grooter beroep op
de kas doet. De pliqhtcn van de afdeeling
tegenover het Asyl komen op deze wijze
ook in verdrukking, daar slechts 200 gul
den kan worden afgedragen: in vroeger
jaren was dit bedrag het drie- tot viervou
dige.
Van de werkzaamheden in het afgeloo-
j pen jaar worden bijzonderheden vermeld
omtrent: 1. Propaganda-actie op de scho
len, 2. Het maandblad. 3 Propaganda in
de couranten, 4. Kalenders, 5. Klachten en
informaties, 6. Polikliniek, 7. De woonwa-
genpaardjes.
Het jaarverslag werd onder dankzegging
goedgekeurd evenals het finantieel ver
slag.
Tot lid van het bestuur werd in de be
staande vacature gekozen de heer W.
Koops Azn.
Na nog verschillende besprekingen volg
de sluiting der vergadering..
1.8%
1,7%
1,6%
Gouda
Leiden
Delft
Dordrecht 1,6%
Vlaardingen 1,2%
Schiedam 0.8%
Leiden telt verhoudingsgewijze dus min
der vermogende ingezetenen dan voor ge
heel Nederland, zoowel als voor Zuid-Hol
land "net gemiddelde is. Echter bedraagt bet
vermogen van eiken aangeslagene in Neder
land gemiddeld f 64.000.in Zuid-Holland
77.000.en in de zes vergeleken steden
I onzer provincie in afdalende rangorde-
Van een indertijd door den heer P. L.
C Driessen gesticht fonds tot ondersteu
ning van behoeftige werklieden der N.V.
de Leidsche Katoen-Mij. is by de liquidatie
een saldo vrijgekomen, dat besteed zal wor
den om aan werklieden, die door het stop
zetten van het bedrijf in November 1932
v.-erkloos werden een uitkeering te ver
schaffen. Ruim 150 personen, die voor een
groot deel ook nu nog werkloos zijn, zul
len hierdoor gedurende een half jaar (oude-
re werklieden gedurende 40 weken) een
wekelijksche toelage van f 2.50 kunnen
verkrijgen; een onverwacht buitenkansje
J dat aan velen welkom zal rijn.