DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN 28ste Jaargang ZATERDAG 13 MAART 1937 No. 8672 DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per weeki 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post f 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonnè's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 u GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoon: 0.50 Mussert tegen de R.K. Staatspartij In „Volk en Vaderland" lezen we de vol gende proclamatie van den heer Mussert: DE STAATSGREEPPARTIJ. Gezien de daden van de zich Roomsch Katholiek noemende Staatspartij en gehoord het advies van den Algemee- nen Raad en van den Politieken Raad, verzoek ik alle leden en sympathisee renden der Beweging, benevens alle organen der Beweging, het volgende in acht te nemen. 1. De zich R.-K. noemende Staats partij is verworden tot een instru ment ter verdrukking van het Neder,- landsche volk, zoowel in geestelijken als materieelen zin en tot baat van een kleine groep politieke personen; 2. Het is dientengevolge voor de tienduizenden geloovige Roomsch-Ka- tholieken, waarvan duizenden lid zijn der Beweging, een gruwel, dat deze partij zich aanmatigt het praedicaat Roomsch-Katholiek, waar achter zij hare daden en bedoelingen verbergt; 3. Daarom is het gewenscht, deze politieke partij in den vervolge aan te duiden met den voor haar zeer juisten naam: Staatsgreeppartij. MUSSERT. Utrecht, 10 Maart 1937. Wij hebben de proclamatie hier letter lijk afgedrukt. Maar het origineel staat vet gedrukt over dubb^le-kolombreedte op de eerste pagina van „Volk en Vaderland". 't Is ook een gewichtig stuk! Wij willen gen speldeknops overdrijven, maar aarzelen niet, vast te stellen, dat uit zulk een proclamatie blijkt een groote ma te van onevenwichtigheid bij dengene, die haar uitvaardigt. Véél meer zullen we er niet van zeggen. Men kan lachen om de arrogantie, de verwaandheid, waarmee de heer Mussert uitmaakt, of een partij al dan niet het praedicaat „Roomsch Katho liek" mag voeren. Men kan zich ergeren over de brutaliteit, waarmede hij de R.-K. Staatspartij lastert: als een partij, die zich ten doel stelt het Nederlandsche volk geestelijk en stbffelijk te verdrukken. Hij kon even goed zeggen: als een partij van schurken en boeven. Want lieden, die on der het mom van Katholiek-willen-zijn zulk een doel beoogen, behooren ieder zal dat met ons eens zijn tot het geestelijk rapaille. „De zich noemende R.-K. Staatspartij staat volgens den heer Mussert onder den invloed van zulk soort lieden! De laster is grof. Maar de smet er van springt, in 't oog van ieder weldenkende, te rug op- dengene, die. er mee werpt. Ook de Katholieken, die „lid zijn der Bewe ging", móeten zich ergeren over zulk een laster als zij ten minste hun leider ern stig nemen. Als er een Katholiek mocht zijn, die meent, dat Mussert hier niet grof lastert, dan kunnen wij ons de geestesgesteldheid van dien Katholiek niet indenken. Maar óók de over-groote meerderheid der niet- Katholieken zullen zich aan zulk een ge schrijf van den heer Mussert ergeren. V Waarom de strijd tegen de Kerk? Waarom bestrijdt het Nationaal-Socia- lisme in Duitschland zoo heftig de Katho lieke Kerk? Het antwoord op deze vraag is eenvou dig. Omdat het Duitsche Nationaal-Socialis- me de Kerk niet vertrouwt. En waarom vertrouwt het de Kerk niet? Om wat er.... in Nederland plaats grijpt! Deze zoo simpele uiteenzetting wordt ons verstrekt door hetNationale Dagblad". Dat blad schreef gisteravond: Als nu de Duitsche kerken verzeke ren den nationaal-socialistischen staat aldaar te wilk»n steunen, beloften af leggen van trouw, maar in Nederland voeren de Katholieke geestelijken, ge steund door de kerk, een moordende hetze tegen hun eigen leden, die mee- nen, dat zij krachtens hun geloof ge roepen zijn, zich te keeren tegen de VJommunistiscne Jeugdbeweging Feestavond in R. K. Vereenigingsgebouw Het Comité van Katholieke Actie „Voor God" schrijft ons: Enkele weken geleden zonden wij aan de katholieke bladen een waarschuwing naar aanleiding van de activiteit van den Am- sterdamsohen Jeugdbond V.C.O.O. (Ver- eeniging voor Cultuur, Ontwikkeling en Ontspanning), die een voortzetting blijkt te zijn van den vroeger en C.J.B. (Commu nistische Jeugd Bond), welke op bevel van Moskou werd ontbonden. Op haar zesde wereldcongres van 1935 heeft de Communistische Jeugdinternatio- nale besloten, dat het een tactische fout is de jeugd in gesloten communistische ver- eenigingen te organiseeren. Er werd vast gesteld, dat de communistische jeugdleiders voorloopig den taak hebben een eenheids front der anti-fascistische jeugd te vormen. Dit doel zou kunnen worden bereikt door middel van celvorming in burgerlijk-demo cratische en godsdienstige jeugdorganisa ties. De V.C.O.O., die volgens deze richtlijnen te Amsterdam werd opgericht, is evenals de vereenigingen voor volwassenen in klei nere eenheden verdeeld. In plaats van het verontrustende „cel" dragen deze eenhe den echter den naam van club, cirkel, enz. Aan de propaganda wordt de uiterste zorg besteed en er zijn dan ook reeds verschil lende gevallen bekend, dat katholieke jon gens en meisjes door het buitengewoon aantrekkelijke programma der vereeniging zijn aangelokt en zonder het zelf te we ten onder den invloed van de verkapt- communistische jeugdorganisatie zijn ge komen De V.C.O.O. strijdt voor De Graal. Het nummer van 1 Febr. van het tijd schrift der V.C.O.O. „Wij Willen" geeft een merkwaardig staaltje van de tactiek waar mee de vereeniging de katholieke jeugd tracht te „bewerken". In een ingezonden stuk vestigt een medewerker den aandacht op „de werkelijk treurige wijze waarop de Graal op het oogenblik wordt afgebroken". Zonder meer wordt geïnsinueerd, dat een aantal Pastoors, die „niet voldoende voor de jeugd bleken te voelen" den arbeid van De Graal wilde saboteeren. Deze sabotage zou officieel haar beslag hebben gekregen in „het eerste besluit, dat door den nieu wen Bisschop (Mgr. Huibers) genomen 'werd". „De gevolgen zijn niet uitgebleven" klaagt de briefschrijver vervolgens. „Stuk voor stuk verdwenen de Graalgebouwen en waar ze nog niet verdwenen zijn, is toch de aardigheid er grootendeels van af. Tweedracht heeft plaats gemaakt voor de vroegere vroolijke eensgezindheid". De redactie van „Wij Willen" verklaart in een naschrift, dat de zaak „ons dermate belangrijk lijkt, dat wij deze kwestie nader willen onderzoeken en hierop in het vol gend nummer uitvoerig willen ingaan". Jammer genoeg hebben we de resultaten Vein dit onderzoek nog niet onder de oogen gekregen; maar met het sprookje van „de tweedracht" kunnen de leden van de Graal zich voorloopig reeds amuseeren. Onder het mom van neutraliteit. De V.C.O.O. heeft inmiddels school ge maakt. De „vrienden uit het land" waar- huidige partijen-politiek en hun steun geven aan het nationaal-socialisme, is het wonder, dat dan de Duitsche machthebbers wel eens twijfelen aan al die betuigingen van trouw van de kerkelijke leiders aldaar? Zóó hadden wij het nog nooit ingezien! Wij hier in Nederland zijn de schuld, dat de Duitsche machthebbers „wel eens twij felen" aan de oprechtheid en beloften, die door.de katholieken aldaar worden ge daan! Maar zij behoeven toch niet te twij felen aan de oprechtheid van de felle protesten, die de Duitsche Bisschoppen herhaaldelijk het nationaal-socialisme voorhouden. Als zij de oprechtheid dier protesten aanvaarden, dan behoeven ze niet eens naar Nederland te kijken, om te constateeren, hoe de Leiders der Kerk zich verzetten tegen het modern heiden dom. over het orgaan van de Amsterdamsche vereeniging spreekt, moeten echter voor zichtig zijn. De bedoeling van de V.C.O.O. was vrij algemeen bekend geworden. Men koos daarom een nieuwen naam voor dé organisaties en men slaagde er inderdaad reeds verschillende malen In om voor een onschuldige neutrale jeugdvereeniging door te gaan. Zoo wist de jeugdvereeniging „Tempo" in Haarlem beslag te leggen op de groote zaal van het Gebouw Sint Bavo van den R.K. Volksbond. Op Zondag 7 Maart hebben de leden, van „Tempo" in dit R.K. Vereeni gingsgebouw een grootschen feestavond gehouden, met na afloop een bal, dat tot 2 uur in den nacht heeft geduurd. De toegangsbiljetten, welke voor dezen feestavond werden uitgegeven, bleken af komstig van de drukkerij, waar ook „Wij Willen" wordtgedrukt, terwijl het pro gramma van. „Tempo" gelijkluidend is met dat van de Amsterdamsche vereeniging. Spel, film, sport, ballet, dansen, tooneel, muziek, techniek, uitstapjes, wetenschap, enz.; en dit alles met het doel: de jongeren te vereenigen in vriendschappelijk ver band, hun ontwikkeling te bieden, bij hen belangstelling te kweeken voor de cultuur waarden, de vredesgedachte te bevorderen en voort te bouwen aan een ge lukkiger toe komst. Het eigen clubge bouw van de Haarlemsche vereeniging is gevestigd in de Zoetestraat. Men mag het bestuur van den R.K. Volksbond te Haarlem niet verwijten, dat het op een schuldige wijze nalatig is ge weest, al had de ondervinding van het ver leden de verantwoordelijke leiding mis schien voorzichtiger kunnen doen zijn. Het is bovendien zeer waarschijnlijk, dat de vereeniging „Tempo" opzettelijk de zaal van het R.K. Vereenigingsgebouw heeft af gehuurd, om in de toekomst des te gemak- keiijker den schijn van neutraliteit te kun nen bewaren. Op het gebied van jeugdorganisatie schijnt Moskou den laatsten tijd een buiten gewoon groote activiteit aan den dag te leggen. Ook hierbij volgt men de klassieke tactiek: steeds nieuwe namen en secreta riaten. Waarschijnlijk mogen we in den naasten toekomst de oprichting van andere „neutrale" jeugdvereenigingen verwachten. Alleen de uiterste voorzichtigheid van christelijke ouders eir opvoeders kan deze tactiek vruchteloos maken! De wereld in vogelvlucht Het offensief op Madrid vordert niet snel als men verwacht zou hebben, maar de verdedigingslinie txindom de Spaan- sche hoofdstad blijft toch kraken en scheuren. Vooral in het Noordoosten bij Guadalajara wordt de opmarsch der recht- schen voortgezet, zij het dan niet in ijl- marschen. Ook worden hier en daar door braakpogingen gemeld aan de frontlinie in het Guadarrama-gebergte. Maar voor zoover wij kunnen nagaan is de situatie nog nergens ingrijpend gewijzigd. Uit Madrid komen ook berichten, die op oneenigheid wijzen en dat kan van groot belang worden. Men heeft er vooreerst een fascistische organisatie ontdekt, wat bewijst, dat de Madrileensche bevolking in ieder geval niet voor 100 pet. achter de roode regee ring staat. Vervolgens wordt bericht, dat er oneenigheid zou zijn ontstaan, of men de stad tot het uiterste zal verdedigen of tijdig zal terugtrekken. Dit bericht komt uit Avila, dus van de tegenpartij, maar in verband met de eer ste mededeeling is dit tweede bericht niet zoo onwaarschijnlijk. Ten slotte bevestigt het aftreden van een. generaal in de oor logsleiding, dat er niet zoo'n geweldige eenheid en eensgezind willen bestaat als men dat aan linksche zijde zoo gaarne zou willen doen gelooven. De controle op de naleving der non-dnterventie-overeen- komst is thans onder leiding gesteld van twee Nederlanders, n.l. viceadmiraal Duim en schout-bij-nacht Olivier. Zij heb ben beiden him benoeming aanvaard. Tenslotte zijn thans eindelijk de ant woorden van Duitschland en Italië bin nengekomen op de'Engelsche nota van November van het vorige jaar inzake de sluiting van een Westelijk pact. Omtrent den inhoud is nog .niets officieel bekend, maar gezien de houding van Duitschland is het wel waarschijnlijk, dat ernstig be zwaar zal zijn gemaakt tegen het sluiten van zoo'n pact, zoolang het Fransch-Rus- sisch verdrag van kracht blijft. MONSEIGNEUR VERRIET OVER DEN GODSDIENSTIGEN TOESTAND OP CURACAO Dit nummer bestaat uit vijf bladen, w.o. geïllustreerd Zondagsblad. Nu geheel katholiek Nederland zich be tuigt om de Missie van Mgr. Verriet te hel pen, is het wel interessant uit Monseig- neur's Vastenbrief te zien hoe groot de nood op Curasao gestegen is. Onze beminde Bisschop, die als een ijve rige herder óver zijn kudde waakt, had reeds lang met droefheid gadegeslagen hoe velen vooral mannen en jongelieden, de beleving van den H. Godsdienst verwaar loosden. Daarom was de Bisschop op het idee gekomen om evenals in het moeder land Missies te laten preeken in zijn paro chies. Mgr. gewaagt met groote dankbaar heid over het welslagen dezer H. Missies. Doch zoo vervolgt Monseigneur: ,B- G. Sta ons toe de vraag te stellen: Hebben, wij van de missies die reeds ge preekt zijn, de vruchten mogen zien die wij er van verwacht hadden, en met recht verwacht hadden, gezien de moeite, die er gedaan is om deze missies voor te berei den en de vele gebeden die gestort en of fers die gebracht zijn, om ze te doen sla gen? En dan moeten wij eerlijk erkennen: Neen, dat spijt ons zeer. Met droefheid er kennen wij het; maar al te veel, vooral on der onze jongelingen en mannen, zijn er, die de genade van de H Missie versmaad hebben, en er niet van geprofiteerd heb ben, zooals wij hadden mogen verwachten." Wat hiervan de reden. Mgr. geeft die aan een weinig verder: „Onze Goddelijke Zaligmaker heeft een woord gesproken, dat nog maar steeds al te waar blijft: De kinderen dezer wereld zijn in de behartiging hunner belangen wij zer dan de kinderen des lichts. (Luc. 16 8). Wat doen de eersten, de verklaarde vij anden van Christus en zijn Kerk, niet hun best, om hun ideeën te propageeren en le den voor hun partij te werven. Daartoe worden alle moderne middelen in het werk gesteld. En ieder lid wordt weer op zijn beurt ijverig propagandist voor de zaak, die hij van nu af aan als de zijne be schouwt. Moeten wij dan stil zitten met de handen in den schoot, en ze maar hun gang laten gaan, zonder ons in het minst er om te bekommeren dat er zielen verloren gaan voor Christus, en dus voor den Hemel en het Hemelsche geluk Wij weten, dat er ook onder ons volk rondgaan, die door Christus geteekend zijn met de woorden: valsche profeten, die tot U komen in schapenvacht, alsof het onze beste vrienden waren. Maar hun eenig streven is,, om door hun gesprekken, door het versprèiden van boeken en pamfletten, onzen arbeid voor de Kerk en haar pries ters te ondermijnen, hun gezag af te bre ken, daardoor ons van Christus en zijn Kerk af te trekken." Zoo gaat Monseigneur voort zijn Cura- caosch volk te waarschuwen.... en in de zelfde krant waaruit wij deze citaten van Mgr.'s Verriet' Vastenbrief lichten, lezen wij hoe de oud-kapitein van het Leger des Heils van Curagao in Nederland reclame maakt voor het werk van het heilsleger in onze Missie. Hier volgt een kort gedeelte maar dat boekdeelen spreekt: „Met het stichten van dat Zeemanshuis was het Leger natuurlijk niet gereed met zijn werk op Curagao. Integendeel, er is nog zeer veel te doen. Zoo is er de jeugd. Er bestaat, eigenaardig genoeg, nog geen leerplichtwet op dit eiland, zoodat de kin deren veelal op straat hun heil zoeken. Dat dit niet bevorderlijk is voor hun mentali teit, karaktervorming enz., laat zich begrij pen en de criminaliteit onder hen heeft dan ook een ergerlijk peil bereikt. Het kon niet anders of het Leger moest zich het lot van de kinderen aantrekken en dat is dan ook geschied. Na noeste arbeid en met finan- cieele medewerking mochten de kapiteins Gladpootjes er in slagen een speeltuin te kunnen openen. Deze trekt de jeugd ten zeerste aan en het bezoek is dan ook zeer druk. Natuurlijk is de stichting van die tuin slechts een eerste stap, want het ligt in de bedoeling om de zorg voor de ver waarloosde jeugd meer intensief ter hand te nemen." In dit citaat is „Wahrheit und Dichtung" dooreen gevlochten. Maar een feit is dat het Leger des Heils alles doet om onze katholieke jongens in handen te krijgen. Een tweede feit is dat het Leger op het oogenblik een collecte houdt tot zelfs in Zuid-Limburgsche, gansch katholieke, dorpjes om geld op te halen voor Curagao. E-en f°it is: dat het I -rt?r VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. Twee Nederlanders benoemd als leiders van de non-interventie-controle. De recht- sche opmarsch naar Guadalajara. (2de blad). De Paus heeft geen nadeeligen invloed ondervonden van de krachtsinspanning van Donderdag. (2de blad). Het Duitsche en Italiadnsche antwoord op de Engelsche nota inzake het Westelijk pact. (2de blad). De Fransche defensieleening overtee- kend. (2de blad). BINNENLAND. Bij een aanvaring in het Noordzeekanaal boorde een Engelsch schip een zandbak in den grond; het Engelsche schip bleek la ter ook lek geslagen. (Gem. Ber.„ 4de blad en 1ste. blad). LEIDEN. Doodelijk verkeersongeluk op den Rijns burger weg. 1ste blad) gegtepnd door Nederlandsch geld en door Curagaosch (maar niet van de Katholie ken) tracht in Curagao te doen wat wij Katholieken niet kunnen doen mits geheel katholiek Nederland zich edelmoedig toont. En ten slotte is een feit, dat wanneer ons katholiek volk zal worden opgevoed door het leger omdat de Missie geen geld heetf om zijn apostolaat uit te breiden, dit volk voor het Katholieke geloof verloren is. Wie helpt mee Curagao voor Christus te redden? Uw dienaar in Christus: Pater A. DE BRUIJN O.P. Pastorie Berg en Dalsche weg 40, Nij megen. Giro 288575. Giften worden gaarne aangenomen bij ons blad. Wij ontvingen van: N.N., Zoetewoude 1 gld., N.N. 1 gld., N.N. 1 gld., N.N. 1 gld. z DOODELIJK VERKEERSONGELUK OP DEN RIJNSBURGERWEG Wielrijder door auto gegrepen en gedood Gisteravond te half negen heeft op den Rijnsburger weg een verkeersongeluk met doodelijken afloop plaats gehad. De 53-jarige heer L. D. Kouw, uit Oegst- geest, amanuensis van beroep, kwam per rijwiel van den Warmonderweg en stak ondoordacht den Rijnsburger weg over. Daarbij werd hij gegrepen door een uit de richting Oegstgeest komende auto, be stuurd door den 35-jarigen A. H. de V., arts. te Haarlem. Het slachtoffer werd door den linker- voorkant van de auto geraakt en tegen den grond geslingerd, waardoor hij zwaar gewond bleef liggen. De E.H.D. was spoedig ter plaatse en vervoerde het slachtoffer, dat een schedel- basisfractuur had opgeloopen, naar het Acad. Ziekenhuis. Bij aankomst aldaar bleek de ongelukkige overleden te zijn. DE MIJNRAMP IN VIRGINIë. Alle ingeslotenen omgekomen. LOGAN (West Virgina), 13 Maart. (A. N. P.) De reddingsploegen, die zich een weg banen door de met gas gevulde en ingestorte mijngangen van de Hut chinson Coal Cy., hebben moeten consta teeren dat al de mijnwerkers, die tenge volge van de mijngasontploffing in de mijn waren ingesloten om het leven zijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1