DINSDAG 16 FEBRUARI 1937 DE LEIDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAG. 2 BUIIG. DE BILT SEINT: Matige, tijdelijk krachtige Zuid-Weste lijke tot Westelijke wind, meest zwaar be wolkt, waarschijnlijk eenige regenbuien, iets kouder. Hoogste barometerst.: 769.0 te Marseille. Laagste barometerst.: 740.0 te Stornoway. De secundaire depressie, die gisteren ten Westen van Ierland lag, heeft zich tot een zelfstandig lagedrukgebied ontwikkeld. De kern van dit lagedrukgebied ligt thans West-Noordwest van Schotland en schijnt zich verder Noord-Oostwaarts te verplaat sen. Over Schotland, Shetlands, Faroer en het Zuiden van IJsland waait een krach tige Zuidelijke tot Oostelijke wind. In den afgeloopen nacht was het over de Britsche Eilanden regenachtig, doch thans komt bij zwaar bewolkte lucht wat minder regen voor. Het regenfront is nu naar ons land doorgedrongen. Voor de Noorsche kust ligt nog een kern van lage druk. In het bin nenland van Zweden blijft de vorst nog streng, terwijl zij over de Randstaten en Polen sterk in beteekenis afnam. Het hoo- gedrukge'oied in het Zuiden heeft sinds gisteren weer minder te beteekenen. Over Frankrijk en Duitschland heerscht betrok ken weer met in midden-Duitschland re gen. Over Duitschland zijn sinds gisteren de temperaturen vier tot vijf graden ge stegen. Er mag worden verwacht dat het regenfront vandaag over ons land trekt, waarna de lucht eenigszins zal breken. De regenkans neemt aanvankelijk wat af, mor gen overdag zijn echter weer buien te wachten. Eenige daling van temperatuur is waarschijnlijk. LUCHTTEMPERATUUR. 9.3 gr. C. LICHT OP VOOR FIETSERS e. a. Van Dinsdagnamiddag 5.44 uur tot Woensdagmorgen 6.44 uur. HOOG WATER. Te Katwijk aan Zee op Woensdag 17 Fe bruari voorm. 6.40 en nam. 7.04 uur. Vóór God, tegen het communisme De Leidsche Josephsgezellen brengen eerherstel aan Koning Christus In het gebouw der St. Josephs-Gezellen aan het Rapenburg werd gisteravond door den Raad van Bestuur, gehuwden en ge zellen een bijeenkomst gehouden om eer herstel te bieden aan Christus Koning voor den smaad Hem in Moskou aangedaan. Deze bijeenkomst werd door zeer vele St. Josephs-Gezellen bijgewoond en door den vice-praeses, Kapelaan A. H. Schra- ma, op de gebruikelijke wijze met gebed geopend, waarna hij de aanwezigen toe sprak over het onderwerp „Communisme en Godsdienst". Rede Kapelaan Schrama. Spr. herinnerde eraan, hoe de gezellen bijeen waren geroepen om een woord van protest te doen hooren tegen de kanker der maatschappij, tegen de verwerping van God en de propageering van het coramu- Nadat de Graal het initiatief had geno men tot de Vóór-God-actie, nam het Cen traal Bestuur deze beweging over. Ook de gezellen willen dus een woord van protest doen hooren tegen de onbé- schaamdheid van het communisme. Daar zullen zij, indien ze het hooren, waarschijn lijk om lachen, maar als deze protest-actie maar tot gevolg heeft, dat de gezellen zich bewust zijn, dat zij een taak hebben te ver vullen in de toekomst, dat zij stelling zul len hebben te nemen tegen de gevaarlijke stroomingen van den tegenwoordigen tijd. Het Eucharistisch Congres te Manilla heeft de schoonheid van ons H. Geloof weer zoo schitterend doen uitkomen. Bij de sluiting van het Congres kwamen te Moskou afgevaardigden van «*0 landen bijeen om een program op te stellen tot uitroeiing van den godsdienst over de ge- heele wereld. Dat is de godslasterlijke pro paganda van het communisme. De dagbladpers wijst bijna dagelijks op de gevaren van het communisme, door Paus en Bisschoppen ten duidelijkste aan getoond. De Paus roept daarom op tot éénheid, éénheid vooral, die alleen sterk kan maken tegen de strevingen van communisme en bolsjewisme. Met aanhalingen o.m. van Kardinaal In- nitzer uit Weenen, van Kardinaal Gomay Thomas uit Toledo, van de Belgische bis schoppen in hun Kerstmanifest voert spr. aan hoe het communisme dag aan dag tracht zijn terrein uit te breiden, waarvan in velschillende landen voorbeelden te over zijn. Ook het communistisch gevaar hier te lande is niet denkbeeldig, zooals op de geheime vergadering te Breda werd verkondigd. Dat de communisten reeds veel hebben bereikt bewijst spr. nader aan de hand van cijfers. In 1935 werden o.m. 14000 kerken en godsdienstige gebouwen gesloten, een groot aantal geestelijken werd vermoord, het aantal geestelijken te Moskou daalde van 11000 tot 200. In geheel Rusland zijn er op het oogenblik nog maar 1200 geestelij ken. Duizende geestelijken kwamen om in de concentratiekampen. De strijd in Spanje vroeg reeds 250000 slachtoffers, waarvan het grootste gedeelte terechtgestelden en hiervan tal van geeste lijken. Van de 60 bisschoppen werden er 11 vermoord. Zoo gaat de statistiek van cijfers voort met erop te wijzen, hoe het Godloozendom cn heidendom voortgaat het huisgezin en de katholieke eenheid te on dermijnen. Daarom is het voor de gezellen thans tijd wakker te worden, een groote eenheid te vormen in alle opzichten. Daarom is het noodig de jeugd te vormen tot een mas sale eenheid, geestelijk en maatschappe lijk gevormd om pal te staan in den strijd tegen het communisme. Om tevens te zor gen, dat zij bezitten een gefundeerd geloof, waardoor ze in fabriek en werkplaatsen hun tegenstanders, godslasteraars vooral, te woord kunnen staan. Als dat gebeurt, dan zullen de gezellen, levend uit hun beginsel, hun beginselen ook verbreiden on<rer degenen, die niet sterk genoeg staan in den strijd voor het geloof. Als dat geschiedt, dan zal h?t commu nisme, geen vat op de gezellen hebben. In dit jaar, het gouden jaar der Josephs- Gezellen, moet de propaganda voor de ver- eeniging te grooter zijn. Want het gaat hier om het eigen bestaan en van allen wordt verwacht, dat zij hun beweging hecht en sterk maken. (Applaus). Aanbieding van eerherstel. Hierna knielden alle aanwezigen neer om voor het met kaarslicht versierde H. Hart beeld, dat op het podium was geplaatst, een eerbiedige akte van eerherstel uit te spreken, bij monde van den vice-praeses, Kap. Schrama. Deze akte van eerherstel werd besloten met het lied: „Aan U, o Ko ning der Eeuwen". Toespraak Steph. Menken. De heer Steph. Menken, senior der Jo sephsgezellen, sprak vervolgens over het „Communisme, dat de maatschappij kraakt". Spr. wees op eenige bijzondere kenmer ken van den tegenwoordigen tijd, die de menschen warm doet loopen voor allerlei onzinnige dingen, doch hen koud laat wan neer het God betreft. Eerst moest God in Rusland en andere landen worden uitgebannen, eerst moesten priesters en zusters vermoord worden, eerst moesten de kerken in brand gesto ken worden om ons tot actie voor God te voeren. Spr. schetste hoe na een overheersching van het liberalisme in 1917 het communisme zijn intrede deed in Rusland onder Lenin in een revolutie, die alle eigendom staats bezit maakte en tot 'n groote wanorde aan leiding gaf. In dezen chaos werd een ontzettende ar moede geleden, want de prijzen waren 1300 procent hooger dan voor de omwenteling. Het communisme bewees daardoor ten volle, dat het maatschappelijk on-econo- misch is. Wel gaf men in 1925 eenig privaat bezit terug, doch de hongersnood was onafwend baar, er werd niet meer voldoende gepro duceerd en het gebrek nam hand over hand toe. Er kwam een vijfjarenplan, waarin pre cies werd voorgeschreven, wat bereikt moest worden. Rusland moest alie landen voorgaan in rationalisatie der bedrijven. Daardoor werd aan duizenden menschen het brood ontnomen, maar tegelijkertijd be gon de opbouw van het roode leger. De onderbouw van heele de communis tische maatschappij ontbrak, echter. Het huisgezin bestond niet meer, het persoonlijk element was uitgeschakeld, de menschen- liefde bestond niet meer, de godsdienst werd opium voor het volk genoemd Zoo werd de chaos hoe langer hoe grooter. Die chaos demonstreerde zich vooral in het verkeer. Tienduizenden spoorwegonge lukken vonden plaats met ontzaglijk ver lies aan materiaal om van menschenverlies maar niet te spreken. Natuur en menschelijke geest stuurden het communistisch vijfjarenplan totaal in de war. De rationalisatie en het doodslaan van alle idealisme voerden tot den onder gang. Daarbij kwam, dat het huisgezin werd weggevaagd, dat gebroken werd met huwe lijkstrouw en geboorterecht. Maar dat kwaad wreekte zich doordat de Russische vrouw zich toch bovenal moeder voelde en zoo werd zij een sta-in-den-weg voor het Maar intusschen vrat het communisme in tal van landen diep in, mede door de hulp van socialisme en vrij metsel ir ij. Tal van landen werden door het communisme besmet en waar het communisme dit niet deed, daar deden andere factoren het. In Duitschland ziet men een modern hei dendom, dat een wegbereiding is voor het communisme. Want wat Duitschland be oogt is weinig anders dan hetgeen Rus land wil: een wig te dryven tusschen volk en priesters! Zoo kreeg men ook in Nederland een po litiek Katholicisme, een verpolitiekt Ka tholicisme, dat met vertrapping van 'de verlangens en wensohen der bisschoppen klakkeloos een man volgt, die van niemand eenige zending heeft ontvangen. Het is bruin en rood bolsjewisme als Hitier bij een begrafenis van Hindenburg meent te moeten uitroepen: treed in in het Walhalla! Moet Europa van een dergelijk man zijn heil verwachten? Tegen dat alles moet gesteld worden het herstel der sociale orde. Op het groote voorbeeld van een Paus Pi us XI, die zijn Quadragesimo Anna de wereld inzond. Wat baten protesten als wij zelf niet werken? De groote gedachten van 's Pausen zend brieven: herstel der maatschappelijke orde langs de lijnen der christelijke liefde en rechtvaardigheid, zij moeten de richtsnoer zijn bij ous werken. Geheel in de lijn van het Kolpingspro- gram moet liefde voor den arbeid gekweekt worden en daarnaast de Vamp der werk loosheid moeten beschouwd worden als een smeeken tot God om de wereld te redden. Willen wij de wereld hervormen, dan moeten wij beginnen bij ons zelf. De wereld is alleen gediend met menschen die vóór en boven alles knielen voor God. De wereld kraakt en scheurt, maar wij kunnen mede bouwen aan het herstel van Kerk en maatschappij door groote liefde tot de Kerk, door zin voor het sociale werk van dezen tijd aan te voelen en te beleven, door zin ook om eensgezind voort te blij ven werken onder leiding van onze bis schoppen. Zoo moge bereikt worden, dat eenmaal in een blijde Paaschopstanding allen zul len kunnen getuigen: Ja waarlijk, deze is de Zoon van God. (Geweldig applaus). Na het zingen van het Kolpingslied deed de vice-praeses eenige mededeslingen, waarna sluiting volgde met gebed. K. J. M. V. De moderator is pessimistisch. De K.J.M.V. hield gisterenavond een le denvergadering in het Eigen Huis. Na een welkomstwoord van den vvaarn. voorzitter, den heer J. Janssen, las de heer M. Geyer, secretaris, de notulen, welke werden goed gekeurd. Onder de ingekomen stukken was een aanbeveling van de Lodivo-loterij. Tot afgevaardigde van de K.J.M.V. in de R.K. Centrale voor Lichamelijke Opvoe ding werd aangewezen de heer P. van Don gen. Het verslag van de kascommissie was binnengekomen, in hetwelk hulde werd ge bracht aan den schatmeester voor zijn „waar en eerlijk beleid". De voorzitter dankte den afgetreden penningm., den heer Otto Bayer, voor de keurige waarneming van zijn functie. In de Eigen Huis Fonds-commissie werden benoemd verklaard de heeren J. Coster, W. van Ommen, W. Devilee, A. Jansen, C. Morsch, J. Koch, N. Verhoeven. In de Eigen Huis-commissie werd be noemd, wegens bedanken door den heer Van der Holst, de heer Castelein, met als reserve de heer Van Veen. Aan den heer Van der Holst werd een pluim uitgedeeld. De K.J.M.V. was nog steeds niet aange sloten bij „Katholiek Leiden", voorname lijk wegens financieele overwegingen. Het bestuur stelde thans voor, dat de K.J.M.V. zou aansluiten, doch dan zouden de leden ieder 2 cent per week moeten offeren; het bestuur zal het resteerende bedrag van de benoodigde contributie aanzuiveren. Na eenige discussie werd besloten lid te worden. Medegedeeld werden eenige wijzigingen in het Winterprogramma, dat er nu als als volgt uitziet: 24 Februari: Geen bijeenkomst wegens avond R.K. Staatspartij. I Maart: Gezellige ledenbijeenkomst (het Eigen Huis is de daaropvolgende Woens dag gesloten wegens een propaganda-ver- gadering van „Dr. Schaepman"). 10 Maart: Conferentie Moderator. 17 Maart: Nader te bepalen. 24 Maart: Mr. Geise „Dienend karakter van den werknemenden jongen midden stand in Maatschappij en Staat". 31 Maart: Conferentie Moderator. 7 April: Hans Hermans „Moskou". II April: Tooneeluitvoering. 14 April. Lezing dr. v. Rooyen. 21 April: Conferentie Moderator. 23 April: Ledenvergadering. 18 April Dansavond „Zomerzorg". Tot vaandeldrager van de K.J.M.V. werd aangewezen de heer J. Verhoeven. Tevens werden processie-deputaties samengesteld voor de verschillende parochies. Besloten werd wederom „en bloc" deel te nemen aan den Stillen Omgang, volgen de week Zaterdag. Op het convocaat zal worden vermeld, waar de leden zich zul len verzamelen. De aandacht der leden werd gevestigd op de cursus voor jonge werkloozen, te geven door mr. Geise, welke iederen Woensdag middag te 3 uur in het Eigen Huis wordt gehouden, en op welke bijeenkomsten ook alle Jonge Middenstanders welkom zijn. De moderator, Kapelaan Verhoofstad, wekte de K.J.M.V.'ers op actief deel te ne men aan het werk der propagandaclub „Dr. Schaepman" bij de a.s. verkiezingen. De bedoeling is, dat men één avond per week of in de 14 dagen, zich voor dit propagan- da-werk beschikbaar stelt. Wanneer men het dienen van de groote Katholieke zaak voor oogen houdt, kan men als propagan dist bij de a.s. verkiezingen nuttig werk verrichten. De voorzitter riep eveneens de leden op, aan deze propaganda deel te nemen. Het is, hoe bescheiden ook van aard, een daad van Katholieke Actie. Bij de rondvraag gaf de heer Coster eenige toelichting op de bedoeling van het Eigen Huis-fonds n.l. de leeningschuld te delgen buiten het bestuur om. Daarbij wordt gerekend op de medewerking van alle leden. Ook de voorzitter wees op de noodzakelijkheid daarvan. Bij de rondvraag kwam ook nog ter sprake de Dans-avond en het interieur van het „Eigen Huis". Hierna had installatie plaats van 13 nieu we leden t.w. de heeren J. Verhoeven, H. van Velzen, A. Jansen, A. van Noort, J. Stijger, K. Kreffer, H. van Teylingen, H. Fles, B. Geyer, A. Dieben, J. Cornelissen, J. de Jong, N. van Veen, Morsink. Na het zegenen en uitreiken der insignes sprak de moderator, Kapelaan Verhoofstad, zijn vreugde uit, dat wederom zooveel le den tot de K.J.M.V. zijn toegetreden. Het doel van de K.J.M.V. is niet het samenko men der leden, doch hun vorming tot man nen, die de steun zullen zijn van Kerk en Maatschappij. Dat aan zulke mannen be hoefte is, bewijzen de gebeurtenissen in Spanje.Als men vraagt hoe het in dit Katholieke land tot zulke excessen is ge komen, dan kan het antwoord slechts lui den: men is er niet. paraat geweest; men heeft zich niet gegeven aan het organisa tieleven; men heeft niet ingezien, dat zij met z'n allen een krachtig bolwerk konden vormen tegen het communisme. Nu de cata strophe gekomen is, ziet men de fouten. Nu stroomen de giften binnen van de gran- des, die zich vroeger afzijdig van ieder organisatie-levert hielden. Had mbn deze giften en deze medewerking 10 jaar eerder verleend, dan zou het met Spanje nooit zoo ver gekomen zyn. Daarom moeten wij hier in ons vader land alles in 't werk stellen om de bloei onzer organisaties te bevorderen, vooral de jongeren moeten zich vormen tot een stevig bolwerk. Over het medeleven van de jonge mid denstanders met hun organisatie is spr. echter pessimistisch gestemd. De belang stelling voor het winterprogramma is be neden peil geweest. In deze vergadering is een oproep gedaan tot steun aan de Ka tholieke zaak bij de verkiezingen, en ook in antwoord daarop heeft spr. niets be speurd van het jonge enthousiasme, dat hij verwachtte. Er is een kern van goede, oudere leden, die geregeld de vergaderingen bezoeken en zich ontwikkelen. Wanneer men echter ver wachtte, dat de ieder jaar toestroomer.de jongere leden het woorbeeld der ouderen zouden volgen, zou men bedrogen uitko men. Er zijn er zelfs, die de K.J.M.V. ge bruiken als een voorwendsel om uit huis te komen en naar de bioscoop te kunnen gaan. Dat is de reden van spr.'s pessimisme. Hij hoopte, dat zijn woorden nieuw leven zouden brengen in de K.J.M.V. en dat al len zouden samenwerken om de vereeni- ging groot te maken, waarbij spr. aller be langstelling opeischte voor de eerstvolgen de lezing van drs. Jansen. Nadat ten slotte de voorzitter gewezen had op de drie religieuse actie-punten voor de maand Februari, sloot hij de bijeen komst. AANBESTEDING RIOOLWATERZUIVERINGS INRICHTING Door den burgemeester werd hedenmor gen op het bureau van Gemeentewerken aanbesteed: bestek no. 20, dienst 1936: „Het bouwen van een rioolwaterzuive ringsinrichting, bestaande uit een voor- reinigingsgebouw, twee continufilters, een humustank, een dienstgebouw, elf slijk- velden, benevens een fundeering voor een dienstwoning, een en ander met bijko mende werken op een terrein benoorden de Slaaghslcot te Leiden". Er was als volgt ingeschreven: B. Bey- ker, Haarlem 199.850 Kuper, Amsterdam 188.600; N.V. Beton Mij. Monolite, Am sterdam 184.100; H. V. en J. de Vries, HaarlemPurmerend 183.725; N.V. Noord-Holland, Heemstede 182.680; Ot to Linsel, Soestdijk 180.000; N.V. Am- sterdamsche Ballast Mij., 179.200; N.V. Amersfoortsche Beton Mij. 178.000; Holl. Beton Mij. 's Gravenhage 176.200; N.V. Aann. Bèdr. v.h. H. T. Boersma, Den Haag 175.630; W. Aafjes en Zn., Assen delft 175.000; N.V. v.h. Nederhorst, Gouda 174.120; fa. Podde, Enschedé 173.909; H. C. Geerdink, Usselo 173.200; Beton Mij. Rule en Heynen, Nij megen 172.940; Wernink's Beton Mij. Leiden 172.500; N.V. v.h. J. v. d. Wol en Zn., den Haag 170.200; Nat. Beton- en Bouw Mij., Den Haag 170.000; W. Ko- ninge, Nieuwer Amstel f 168.000; A. en J. den Ouden, OegstgeestAlphen 165.100 (sub 2 164.600.. gewijzigd 153.800; sub 2 153.300); v. d. Wal en Woudenberg, Utrecht 163.900 (sub 2 162.900); J. P. v. d. Kaak, Rotterdam 160.000; fa. Ges man en Zoetemeyer, Alphen 156.590 (sub 2 155.890); N.V. Zwolsche Aann. Mij. Zwolle 154.000; N.V. v.h. Kooien, Wil- debeer, Groningen 152.700; Jelle v. d. Wal, Zandvoort J' 147.000; J. Haitsma, Harlmgen 144.040; L. P. v. d. Geer en A. Th. Stuifzand, Leiden 143.700; F. C. Marcelis, Leiden 142.000; Barends en v. Workum. Amsterdam 136.500; D. Kaay en Zn., Oegstgeest 134.200; A. Voordouw en G. v. Eek, Zoeterwoude 129.200. De gunning is aangehouden. „BOEFJE". De belangstelling voor Brusse's „Boef je" blijft onverminderd voortduren; gis teravond was de Schouwburg wederom uitstekend bezet. Annie v. d. Lugt Melsertv. Ees, speel de weer den titelrol op een niet te ver beteren wijze als gold het haar première. Zij oogstte met haax creatie een geweldig succes. Het bezoek van Boefje aan Leiden zal nóg wel eens herhaald worden. AGENDA LEIDEN. Woensdag, jaarvergadering R.K. Bond van Handels-, Kantoor- en Winkelbe dienden, R.K. Volksbond, Steen- schuur, 8.15 uur. Woensdag, Ned. Reisver. voor Katholieken, Jaarvergadering in Hotel den Burcht, 8.30 uur. Donderdag, R.K. Metaal be werkersbond, jaarvergadering afd. Leiden, Bonds- gebouw, 8 ur. Donderdag, Genootschap van den Stil len Omgang, afd. Leiden, le denvergadering gebouw St. Jos.- Gez.-Ver., 8.15 uur. Donderdag, R. K. Reclasseeringsvereeniging afd. Leiden, gebouw St. Vine. Ver., Hoogl. Kerkgr. 32, zitting 89 uur. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der apotheken wordt van Maandag 15 tot en met Zondag 21 F e br. a. s. waar genomen door de apotheken: G. H. Blan ken, Hoogewoerd 171, tel. 502, D. J. van Driesum, Mare 40, tel. 406 en J. Doedens, Wilhelminapark 8, Oegstgeest, tel. 274. DE POëZÏE DER 18e EEUW. Rede van Anton van Duinkerken voor „St. Augustinus". Gisteravond sprak de heer Anton van Duinkerken op het „Eigen Huis" voor de Leidsche R. K. Stud. Vereeniging „St. Augustinus" over de dichtkunst* der 18e eeuw. Spr. moest toegeven, dat de dicht kunst van de 18e eeuw in Nederland zeer weinig belangstelling ontmoet. Het is een eeuw van verval. Tusschen de perioden van de klassieke en de romantische poëzie moet er evenwel een verschuiving in het geestelijk leven der menschen plaats heb ben gehad. Waaruit bestond die verschui ving en hoe verliep zij? De poëzie heeft in het leven altijd de functie van weer spiegeling en tevens van stimulans van het leven. In den eersten tijd van deze eeuw heeft de poëzie echter weinig in vloed op die geestesverschuiving gehad, doch wel de poëzie van het einde dezer eeuw. Spr. schetst dien eersten tijd van de 18e eeuw, den pruikentijd. Oorlog werd er genoeg gevoerd, doch niet met *het bloed onzer vaderen maar met hun geld. Men kocht zijn bondgenooten en men kon dat in dien tijd doen. Wij hadden toen een buitengewoon rijke regenten-regee ring met alle -voor-, maar ook met alle na- deelen daarvan. Die weelderige oligarchie gaf aanleiding tot allerlei ontevredenheid en binnenlandsche relletjes, aanvankelijk in locaal verband. Aan het einde dezer eeuw binden zich die volksbewegingen tot meer eenheid. Dat is de achtergrond van een nieuwe politieke orde in Nederland. Spr. onderscheidt de dichters van deze eeuw in 3 categorieën. De eerste groep zijn de dichters, geboren aan het eind der 17e eeuw. die nog de sporen dragen van hun klassieke opleiding, in wier werk de klassiek zich langzamerhand ontwikkelde tot klassicisme. Deze groep sterft uit tus schen 1725—1750. De tweede generatie, daarop volgend, is niet meer opgevoed met de klassieken, maar het zijn de rationalisten, de rijke middenstanders, de decadenten in de mo raal. Zij hebben geen geld genoeg om weelderig te zijn, en geen zin om sober te zijn. De grootste zijn: Betje Wolf en Aagje Deken. De derde generatie maakt de ontwaking van een nieuw levensgevoel mee. Hier gist reeds de romantiek. Ofschoon de 18e eeuw een tijdperk van verval was, is er nooit zooveel gedicht als in dien tijd en wel in zeer uiteenloopende schakeering. Deze tijd is vooral typisch voor het platte hekeldicht, waarbij de aanval op het privé-leven van den gehe kelde schering en inslag is. Spr. schetst dan de ontwikkeling van de groote ideeën over de natuur, de liefde, den dood, den staat, God enz. God b.v. is niet meer de strenge persoon lijke rechter, maar wordt het schepsel van den mensch. De dood is geen meedoogen- loos beginpunt van hemel of hel meer, maar wordt een vaag hiernamaals, waar nobele geesten elkaar ontmoeten. De de mocratische staat ontwikkelde zich in een machtsstaat. De mensch van de 18e eeuw beheerschte die ontwikkeling niet, maar onderging haar. Groote geesten, die leiding geven en een eigen wereld scheppen, kende de 18e eeuw niet. De 18e eeuwsche dichters gaven slechts brokstukken, foto's, stemmingen. In dien tijd heeft zich in Europa een geheel nieuwe orde opgebouwd, stierf het ancien regime, en bij den mensch wordt het besef geboren, dat hij zichzelf niet genoeg is. De heele 19e eeuw door zoekt de mensch het antwoord op de vraag: hoe kan ik, kleine mensch, mijzelf aanvullen? Men zoekt het in de vorming van collectieven. Het groeien boven zich zelf kan de mensch echter alleen door zich te verloochenen en te offeren. Dat zal de mensch weer moeten leeren in deze eeuw en hij zal de oplossing van dat pro bleem moeten zoeken in God. Na een korte pauze droeg spr. eenige gedichten en fragmenten voor van dich ters, die kenmerkend zijn voor de diverse perioden van deze eeuw, waarmede hij zijn theoretische uiteenzetting uitnemend wist te illustreeren. Handelsregister K. v. K. Ontheffing: 511. Dakpannenfabriek J. K. van Leeuwen, Alphen aan den Rijn, Emmalaan 90. Behoudens onvoorziene omstandigheden heeft in Juni a.s. het jaarlijksch onder zoek plaats van de gewone dienstplichti gen der landmacht van de lichtingen 1925 en 1928. Plaats en tijd van het onderzoek zullen nader worden bekend gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 2