nederl. r.k. Volksbond LIED VAN DEZEN TIJD ZATERDAG 23 JANUARI 1937 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 11 PLAATSELIJKE CENTRALE X^/Tk- VASTENTIJD. De Vastentijd, dien we weldra weer in gaan, laat hij staan in het Katholiek-zijn van allen, die het wel meenen met onzen godsdienst en onze H. Moederkerk. Wij dienen ons allen, zonder uitzondering, in dienst te stellen van het Apostolaat door gebed en versterving. In heel ons denken, doen en laten, moeten wij steeds in actie zijn tegen het moderne heidendom met zijn voor ons Katholieken zoo verkeerde levensbeschouwing en dit alles ter eere van Hem, Jezus Christus. In een zijner toespraken heeft Paus Pius XI over communisme ons duidelijk den weg gewezen door de woorden uit het H. Evangelie: „Die duivel wordt uitgebannen door gebed en vasten". Laten wij allen toch in den Vastentijd onze dagelijksche versterving en de ge beden bij het H. Misoffer in dienst stel len van onze Katholieke Wereldbeweging. Bovendien Art. 5 van de Vastenv/et heb- be in den Vastentijd ons aller aandacht: „Men zij spaarzaam, matig en eenvoudig". Dit alles bevelen wij in den komenden Vastentijd ter ernstige overweging aan. KATHOLIEK IN IIET OPENBAAR. Een nabeschouwing. Wat in het betoog van prof. Steger op den socialen Zondag bijzonder goed deed, was, dat hij het geheele leven, dat van een nieuwen geest moet doortrokken worden, aangaf. Het was juist gezien, dat die nieu we geest moet ontvlamt worden bij den bron der genade. Daarom ook noemde spreker het kerkelijk leven als het eerste^ dat vernieuwing eischt. Nu zegt men wel eens: wij, Katholieken hebben ons uitgeput in het uitwendige, wij hebben echter vergeten om het bin nenshuis goed te maken. Men bedoelt er mee, dat wij wel aan katholieke orga nisaties gewerkt hebben, maar men had eerst moeten beginnen met het liturgisch leven. Nu is daar natuurlijk iets van waar, maar daarop moet men zich nu niet blind gaan staren als op een van de fouten van het verleden. Rerum Novarum, dat de noodkreet was, die opriep tot het stichten van sociale organisaties, is nu eenmaal eerder dan het decreet van Paus Pius X. Dat is echter zeker, dat een bloeiend li turgisch leven in een parochie ook van zelf de apostelen kweekt voor alle werk, dat moet dienen tot verbreiding van het Rijk van Christus. Deze verbreiding moet georganiseerd geschieden en waar zal de mensch beter den geest van georganiseerd werken leeren dan bij de Liturgie der Kerk, mits deze goed beleefd wordt. Schooner daad van gemeenschapszin is niet denkbaar dan de daad van gemeen schappelijk gebed, de H. Mis. Daar is de eenheid, zoo groot, dat zelfs de God- mensch Christus zich daarbij aansluit en als onze oudste Broeder ons voorgaat naar den Vader. Maar heel die schoonheid gaat voorbij aan den overigens godsdienstigen geest, als de H. Mis niet meer is dan welke vorm van particuliere devotie ook. De H. Mis moet de gemeenschapsdaad bij uitstek worden voor onze Katholieken, daar leeft de gemeenschapsgeest, die gedragen wordt door de liefde, laat die geest los op het maatschappelijk leven en het euvel van het zoeken van zichzelf in de openbare actie zal tot heel wat kleiner proporties worden teruggebracht. Want waar de ge meenschapsgeest van Christus doortrokken is, zooals bij het gemeenschappelijk Of fer, daar spreekt die geest vanzelf van zelf verloochening, dat is, de falikante tegen spraak van het zoeken van eigen eer. Geen actie mag dan ook gevoerd wor den, die niet gevoed is aan den bron dei- ware gemeenschap, de H. Mis. Geen Katholiek moet het aandurven so ciale actie te voeren, tenzij hij eerst in de H. Mis zich één gemaakt heeft met het Goddelijk Slachtoffer Christus, die Slacht offer werd voor voor het algemeen wel zijn, zonder eenig voordeel voor Zichzelf. Het is al zoo dikwijls geroepen in den laatsten tijd: onze sociale actie moet meer gedragen worden door den gezonden geest van de liturgische beweging. Ik zeg ge zond, want, ik wil niet onderwerping aan iedere liturgische beweging. Want soms wordt het voorgesteld, alsof daarmede het maatschappelijk vraagstuk al is opgelost. Het een mag het ander niet uitsluiten. Li turgische geest moet het fundament vor men, maar daarop dan ook een grootsch gebouw van sociale actie. HERSTEL GRIEP HERSTEL. Griep, ja wie onzer weet niet wat dit woord beteekent? Het is veelzeggend en duidt aan een ziekte, die veel onzer reeds te pakken heeft gehad!? Vroeger werd er gesproken van Spaansche groep, maar van dit eerste woord heeft deze ziektebena ming zich reeds een groot aantal jaren ont daan, vandaar dat we nu slechts spreken van griep. Nu weet u allen, dat griep een jaarlijks terugkomend ziekte-verschijnsel is, en niet van kwaadaardigen aard. Ook, dat griep, als ziekte, niet erg op prijs wordt gesteld, en daarom is het geen wonder, dat men er liever niets mede te maken wil hebben. Daar zijn we het allen over eens, en niemand onzer zal daarvan de juistheid betwisten. Gelukkig dat de medici op het terrein van griepbestrijding zoo ver gevorderd zijn, dat zij het kwaadaardig karakter van de ziekte, mits de zieke den raad van zijn geneesheer opvolgt, zoover onder de knie hebben, dat slechts heel sporadisch ge sproken kan worden van een ongeneeslijk geval! Procents-gewij.ze kan dus gevoeg lijk gezegd worden, dat 99 pet. der pa tiënten kans hebben op herstel! Ook de tegenwoordig in de maatschap pij beerschende malaise, crisis en groote werkloosheid is een euvel, dat men als een ziekte kan beschouwen. Als middel, tot herstel daarvan, prijst men aan allerlei leerstellingen, waarvan de scherpst ge stelden zijn: communisme en nationaal- socialisme. Deze worden als alléén heil brengend geprovoceerd, deze alléén kun nen de menschheid redden, haar verlossen uit het moeras, waarin de maatschappij is vastgeloopen. Het heidendom zet zijn si rikken met als doelstelling „herstel", hetgeen slechts op een mislukking kan uit- loopen! Het R.K. Werkliedenverbond heeft ge meend tegen deze wereldbeschouwingen stelling te moeten nemen, daarbij ge steund door de Werknemers-organisaties, Centrales van Werklieden-vereenigingen en R.K. Volksbond in Nederland. De lectuur van de tegenover het Katho licisme staande leerstellingen wordt in overvloed verspreid en als tegengif werd het noodig geoordeeld, daar tegenover te plaatsen het blad „Herstel". Dit blad, dat 7 Jan. 1.1. het levenslicht zag, is bedoeld als het middel om onze arbeiders in alles op de hoogte te stellen, hun geloofsleven te versterken, kortom om krachtig te staan tegenover aë extremisten van links zoo wel als van rechts. Zeer zeker wordt door deze uitgave in een groote behoefte voor zien, want op elk gebied, en in vele ge vallen zal „Herstel" blijken te zijn van groot nut, een vraagbaak en een steun voor hen, die dreigen door de tijdsomstan digheden het hoofd te verliezen. Kalm en vastberaden zal „Herstel" zijn weg vervolgen, de groote massa van onze mooie Katholieke Arbeidersbeweging tot heil! Ook de laatste Bestuursraad vergadering stond in het teeken van „Herstel". Letter lijk en figuurlijk! Stond men in een daar voor gehouden vergadering afwijzend te genover het verplicht invoeren van „Her stel", bij nadere besprekingen kwam men nu tot de conclusie dat „Herstel" tot her stel moet aangewend worden voor den tijd die komen gaat! Duidelijk en klaar is thans dat „Herstel" moet dienen om te helpen herstellen de maatschappij in Christus. Het kost offers, maar laten wij als Katholieken deze of fers gaarne brengen waar het gaat om ons grootste goed, om het behoud van vrijheid van ons beginsel, uit liefde van onze H. Moederkerk. Als allen de zaak bezien, allen mede werken tot het behoud van wat voor ons Katholieken zoo dierbaar is, dan zien we de ledenvergadering, welke op 10 Febr. a.s. gehouden wordt, met vertrouwen te gemoet. „Herstel" moet niet beschouwd worden als „griep", maar slechts als middel tot „herstel" van alles in Christus, in een maatschapij van godloosheid, communis me en heidendom! QUADRAGESIMO ANNO MAAKT SCHOOL. Juist inzicht breekt baan!? We maken met genoegen melding, dat het bestuur van de R.K. Werkgeversver- eeniging in het Diocees den Bosch een schrijven aan zijn leden heeft gericht, waaraan wij een passage kunnen ontlee- nen, die aan de vergetelheid dient ontrukt. Door lezers van deze rubriek zal dit zeer zeker op zeer hoogen prijs worden gesteld, want na lezing zal duidelijk wor den, dat, en juist in het donker Zuiden, er werkgevers zijn, die hun tyd ook begrij pen. Na te hebben gewezen op de volle aan dacht, welke economische vraagstukken den laatsten tjjd in verband met den crisistoestand opeischen, vermeldt het schrijven: „Nu er nieuwe perspectieven zijn ont staan en hier en daar eenig' optimisme baan breekt, is het tijdstip gekomen om opnieuw ook meer ideeële vraagstukken in de belangstelling te betrekken. Bezien we nu de taak der standsorgani satie van werkgevers fen opzichte van de bestrijding van het communisme, godloos heid en daarmee verband" houdende bewe gingen, dan moeten wij tot.de conclusie komen, dat de katholieke werkgevers op de eerste plaats hebben te zorgen, dat de door hen geboden werkgelegenheid geen voedingsbodem is voor die zoo gevaarlij ke tendenzen èn stroomingen. Slechts moreele verhoudingen in fabriek en werkplaats eenerzijds, slechts arbeids voorwaarden anderzijds, vormen den bes ten voedingsbodem voor het communisme. Nu de gevolgen van de verwaarloozing der moreele en sociale belangen van de arbeiders in het buitenland zoo sterk spre ken, meende het bestuur niet langer te mogen wachten met van de zjjde onzer vereeniging de leden te doen wijzen op hun plicht als katholiek werkgever èn wat de moreele èn wat de sociale verhoudingen betreft". WOORDEN, WELKE OM DADEN VRAGEN. Maandag j.l. hield de Bouwvakbond „St. Jozef" een alleszins geslaagde feestelijke bijeenkomst, waarbij de Geest. Adv. Pa ter Zey O.F.M. zijn mannen in een gloed volle rede heeft toegesproken. Met waar deering maakte hij gewag van de opkomst bij de Zondagmorgen opgedragen H. Mis, waarna algemeene H. Communie, doch hoewel plm. 100 leden waren vertegen woordigd, had zijns inziens de opkomst nog grooter kunnen zijn. Bedenkt mannen, aldus spr., allen hebben we O. L. H. hard noodig, want van Hem alleen hebben we heil te verwachten! Wij moeten in alles Katholiek zijn en ook daarnaar handelen. Heeft de Paus niet gezegd, dat Hij alles verwacht van de sociale organisaties. We hebben behoefte aan 100 pet. Katholieken! Halfslachtigen zijn er genoeg! Loom en traag gaat het zieleleven van dezen zijn gang, het laat hen koud als de Katholieke Kerk bespot en gehoond wordt. Daar moe ten wij stelling tegen nemen! De sociale vraagstukken zijn bovendien ook nog niet opgelost, daarvoor hebben wij al onze krachten noodig. Niet aan verwaarloozing maar aan betrachting van plichten heeft de maatschappij behoefte, aan rechtvaardigheid en naastenliefde, dat zegt ons de Paus in zijn •Encyclieken. Dan alleen kan er vrede heer- schen! Wij hebben plichten ten opzichte van hen, die na ons komen, zij worden zooals wij ze gemaakt hebben. Zijn wij volbloed Katholiek, dan zal ons nage slacht daardoor gesterkt worden. Laten wij het erfdeel onzer voorouders hoog houden, want, al leven wij heden in een stervende maatschappij, het Roomsche le ven zal blijven, waaruit dan zal worden opgebouwd een hernieuwd Nederland! Wij hopen en vertrouwen dat deze woorden niet alleen door de bouwvakar beiders maar door allen in daden zullen worden omgezet! In alles voorop het kruis van Christus! Het herstel der wereld in Hem! JAARVERGADERING R.K. VOLKSBOND Woensdag 10 Febr. a.s. wordt de jaar vergadering gehouden. De agenda bevat de volgende punten: Opening. 2. Notulen. 3. Jaarverslagen. 4. Behandeling begroo ting. 5. Bestuursverkiezing (candidaten kunnen worden gesteld door minstens 10 leden en moeten zijn ingediend uiterlijk 8 Febr., des nam. 6 uur, Verl. Bloemistenlaan 45. Bereidverklaring van candidaten moet daarbij overlegd). De 1.1. gehouden be stuursraad adviseerde de verkiezing thans volgens reglement te doen plaats vinden, dat zegt, dat in de oneven jaren een ver kiezing moet plaats hebben voor de na volgende functionarissen: le secr. D. Ha- verkorn; 2e voorz. J. A. M. van Oijen; 2e penningm. J. P. M. de Keuning; le comm. S. P. Strijk en 3e comm. E. J. Neuteboom. (Allen zijn herkiesbaar). Daarna wat ver der ter tafel zal worden gebracht en rondvraag. ADVIEZEN SOCIALE AANGELEGENHEDEN. De heer H. L. J. Tobé, lid van den Ge meenteraad, zal voortaan eiken Zaterdag middag van 34 uur zitting houden op het kantoor tot het geven van adviezen in sociale aangelegenheden. DE BLOEMBOLLEN indertijd door het Comité Werkloozenzorg uitgereikt, moeten voor en op 5 Februari worden ingeleverd op. het Kantoor. Het Comité vertrouwt dat velen daaraan ge volg zullen geven, daardoor kunnen de resultaten worden overzien. Wie zal de mooiste exemplaren inzenden? Wie zal daarvoor beloond worden RAADSELS WAARVOOR HET NIEUWE MOTOR- EN RIJWIELREGLEMENT ONS STELT EVEN NOTEEREN. Ontwikkelingsavond voor de R.K. werk- loozen. Dinsdag 26 Jan. a.s., 8 uur. II. Mis voor R.K. werkloozen. Maandag 1 Februari des morgens om 9 uur zal een H. Mis worden opgedragen in de H. Lo de wij kskerk aan de Steenschuur, waaron der predikatie. De adviseur rekent op allen! Ontspanningsavond voor de vrouwen. De ontspanningsavonden voor de R.K. vrou wen van de werkloozen worden her haald, met alle gevolgen voor de mannen daaraan verbonden. Als datum is vastge steld Dinsdag 2 Februari. Mannen doet uw plicht en stuurt uw vrouw, al hebt u daardoor huisarrest. Stille Omgang. Deze zal dit jaar voor Leiden gehouden worden in den nacht van 6 op 7 Maart. De Volksbond is daarbij fLnk vertegenwoordigd. VAN DE REDACTIE. De correspondentie, deze rubriek be treffende. moet worden gezonden aan het redactie-adres: Verl. Bloemistenlaan 45. De eerstvolgende rubriek vesrehijnt 13 Febr. a.s. Bijdragen daarvoor bestemd, worden ingewacht tot uiterlijk 9 Februari Wat is een „verkeersheuvel"? De A.N.W.B. schrijft ons: Het kortgeleden in werking getreden gewijzigde motor- en rijwielreglement be vat onder meer een bepaling, welke voor schrijft dat verkeersheuvels in het alge meen rechts voorbij gereden moeten wor den. Alleen wanneer zij van de bekende verkeerszuil met groene, bij avond ver lichte, vlakken zijn voorzien, mogen mo torrijtuigen er naar wensch links of rechts omheen gaan. Verder wordt ten aanzien van deze ver keersheuvel bepaald, dat men er naast, of binnen een afstand van 8 meter ervan, niet mag pax-keeren. Zoo op het eerste gezicht, aldus de A.N. W.B., schijnen deze voorschriften volko men duidelijk, bij nader inzien en bij toe passing in de practijk evenwel stuit men op groote moeilijkheden. Deze worden veroorzaakt door het feit, dat een om schrijving van wat onder verkeersheuvel verstaan wordt, in het reglement ont breekt. Men kan gevoegelijk aannemen dat de normale, langwerpige tramvlucht heuvels eronder vallen en de toepassing van de bepalingen geeft hier geen bijzon dere aanleiding tot moeilijkheden, of schoon op breede wegen het parkeeren ernaast dikwijls niet de minste bezwaren zou opleveren. Moeilijker wordt de toestand wanneer de „heuvels" ter geleiding van het ver keer worden benut en allerlei vorm en af metingen gaan aannemen. Is bijvoorbeeld de driehoekige verkeersleider, zooals 'deze vaak gebruikt wordt om bij de uitmon ding van den eenen weg op den anderen de verkeersstroom in een links en rechts afslaand gedeelte te splitsen een verkeers heuvel? Zoo ja, dan kan hij zijn oorspron kelijke functie niet meer vervullen, omdat het langzame verkeer er beslist rechts omheen zou moeten rijden. Om een uiterste te noemen, wordt het probleem nog ingewikkelder wanneer ver keersleiders het centrum van een geheel plein gaan vormen. Wanneer ook dan nog sprake is van een verkeersheuvel, zou men op het heele plein niet mogen par keeren. De A.N.W.B. heeft er de aandacht van de commissie inzake de herziening van de wettelijke bepalingen betreffende het mo tor- en rijwielreglement op gevestigd, dat de uiteenloopende beteekenissen, welke door de verschillende politie-autoriteiten aan het begrip: verkeersheuvel wordt toe gekend, tot ongewenschte verkeerstoestan- den leiden en haar in overweging gege ven deze materie nader in behandelig te „Bah, een haar in mijn soep". „Waarom windt U zich zoo op, gisteren hebt U mij om een heele lok gevraagd". WEEK-END DJE KLEEREN EN DE MAN. Diplomatie is een vreemd, zij het ook uitverkozen vak. En het is niet voor niets, dat de Sovjet-diplomaten over de geheele wereld een instructie hebben gekregen van hun chef Litwinoff zich voortaan een beetje behoorlijker te kleeden. Letterlijk staat er, dat de Sovjet-gezanten hun iso lement moeten opgeven, zich voortaan in burgerbjke gewaden dienen te steken en vriendschappelijke betrekkingen moeten aankweeken met de hoogste personen uit de Society. Dit moet u niet verbazen. Dit moet u zelfs geen schreeuw van verontwaardiging doen uiten over zooveel bedrog. Want als de communisten er niet voor terugdein zen om vandaag te verkondigen, dat zij de vrijheid beminnen en den godsdienst verdedigen, nadat gisteren de revolvers hebben geknald en de priesters zijn ver moord en alle kerken in brand gestoken, is dit toch waarlijk zoo erg niet. Het past nu eenmaal heelemaal in onze maatschappij. Het is niet prettig om dat toe te geven, maar het is zoo. Ik zie het heele geval namelijk aldus. Een diplomaat, en ook een Russische di plomaat, is feitelijk niets anders dan een acteur, nee, laten we zeggen actrice, dan is het duidelijker. Hij is een operette-zan geres of een danseresje of een cabaret- artiste. Tk wil daarmee niets anders zeggen dan dit, dat een cabaret-artiste, of wat zij dan ook is, in het dagelijksch leven ook niets anders is dan een werkende vrouw of misschien wel een huismoeder, die tus- schen de bedrijven door deze uitdruk king is nooit zóó goed op haar plaats ge weest worteltjes schrapt, de melk laat overkoken en ruzie maakt met den groen teboer. En al i6 zij ook nog zoo knap, zij kan toch niet met een vuile schort en oude pantoffels en ongekamde haren des avonds op het tooneel verschijnen om aldus ge kleed na drie bedrijven haar geliefde ein delijk in de armen te vallen. Welnu: een Russische diplomaat is over dag een bolsjewiek. En die heeft gepoogd op het tooneel des levens te verschijnen met zware laarzen, een zwarte, wijde broek, een vies hemd, een nog viezere snor en een woeste haardos. En aldus uitge dost heeft de maatschappij hem niet in haar midden opgenomen, zoodat hij te weinig gelegenheid kreeg haar te onder mijnen. Want vele dingen ziet de maat schappij gemakkelijk door de vingers als moorden, bankberoovingen en bomaansla gen nietwaar meneer Litwinoff? maar niet gekleed gaan volgens de wetten dei- mode, dat vergeeft ze nooit. Dan stoot zij je uit en blijf je een eenzame. U moet het dus dien bolsjewisten niet kwalijk nemen, dat zij zich nu gaan aan passen aan onze maatschappij, dat zij nu in rok of smoking tot ons komen. Daar toe heeft onze maatschappij hen immers verplicht. Toen zij nog het uiterlijk van bolsjewis ten hadden, rilden wij als wij hen zagen en herinnerden zij ons aan alle moorden en misdaden, die zij bedreven hadden. Maar nu zij gekleed gaan als wij, netjes in 't zwart en clean-shaven en hun vrou wen in een lange jurk met rug-décolleté, nu is 't in orde. Nu kan men zich met hen vertoonen in een hotel en in Genève en zelfs in een koninklijk paleis. Want kleeren kun je zien en vroeger be dreven moorden niet. En het gaat er niet om wat je bent, maar wat je schijnt te zijn. Zoo is onze onvolprezen maatschappij. Leve de beschaving!!! DANIEL. WIJ ZIJN ZOO KNAT Als ik zoo al die dingen zie, door koppen uitgedacht Die 't leven naar zij zeggen zoo verfaaien, Als radio, electrisch licht, kortom een heele vracht. Waarvoor je aan een knop maar hoeft te draaien, Dan ruik ik de benzine en ik hoor de motor gaan. En boven in de lucht een vliegmachine, Maar voor een stroom van menschen, die er op de straten gaan Geen eten en geen centje te verdienen. Wij zijn heel knap, da's onbetwist, wij maken allerlei En steeds zijn w' er op uit, ons te bekwamen. Om met de nieuwste vinding in die heele groote rij Ons leven weer wat te veraangenamen. Zoo hebben wij radio, waarmee ons ied'ren dag Van alles door de lucht wordt toegezonden, Wat populaire wetenschap van allerhande slag En liedjes uit Berlijn, Parijs of Londen. Van 's morgens acht tot middernacht dreint dat verwenscht geluid. Dan kan je alles uit dat kastje booren, Een groot orchest en dan muziek, van alles komt eruit. Als Moskou of een ander je niet storen. Een spreker is er die vertelt, waarom je peultjes eel, Of hoe je 't eindspel spelen moet bij kienen, Wel hoor je zoo een heeleboel van wat je nog niet weet, Zooals de wijse leer der vitaminen. En zóó knap zijn wij zelfs nu al, dat w* uit dat apparaat. Van alles wat wij wenschen kunnen krijgen. En zelfs dat wij dat instrument, als 't ons vervelen gaal. Met één draai onzer hand weer laten zwijgen. Wij zijn zoo knap, wy zijn zoo knap, en onze wil is wet, Dat zal tenminste heusch niet lang meer duren. Dus ben ik dat getoeter zat, dan wordt hij afgezet En.... hoor ik dat gejammer bij de buren. TROUBADOUR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 11