STADS X NIEUWS
MAANDAG 30 NOVEMBER 1936
DE LEIDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAG. 2
denswaardig voorrecht, het is bij
den heer Wilmer toch de minste zij
ner qualiteiten. Hij is een uitstekend
stylist en naar den regel van Boi-
leau in zijn Art Poétique: ce qui se
conqoit bien s' énonce clairement
■weet hij wat hem duidelijk voor den
geest staat in klaar Nederlandsch te
vertolken.
Een kwarteeuw staat hij thans te
Leiden op zijn post, en ah hebben
Leidscheaangelegenheden uiter
aard zijn volle belangstelling, het
belet hem niet van zijn post het land
en de wereld te overschouwen en
ons zijn indrukken daaromtrent mee
te deelen. Hij is een goed en scherp
waarnemer en een consciëntieus
beoordeelaar. In politieke en sociale
aangelegenheden is hij zeer bedre
ven, en er zijn weinig zaken waar
over hij niet als vrucht van studie en
bezonken overweging een meening
weet te geven, waarnaar geluisterd
en waarmee gerekend wordt.
Hoe hij naast zijn breeden journa-
listieken arbeid nog tijd kan vinden
voor functies, welke van zijn daad
werkelijke belangstelling in het po
litieke en kerkelijke leven getuigen,
is het geheim van den jubilaris die,
man meer van de verantwoorde
regelmaat dan van de klok, geen
minuut laat verloren gaan en naar
een dagindeeling werkt, die voor
het een en voor het ander ruimte
laat.
Wie het voorrecht heeft gehad,
met den heer Wilmer in nadere aan
raking te komen, wie hem uit be-
stuurs- of commissiearbeid heeft
leeren kennen, heeft tevens naast
het juiste inzicht de nobele inborst
en het gave karakter leeren waar-
deeren. Het is een man, die wel te
genstanders maar geen vijanden
kan hebben.
Nog lang blijve de heer Wilmer in
onafgebroken kracht op zijn post
de journalist bedoelt, met alle res
pect voor het overige werk, den jour-
nalistieken post slagvaardig maar
tevens man van hoofsche manieren,
gezien en geëerd buiten maar toch
allereerst in den eigen kring der
collega's. J. B. VESTERS.
Met hem begon de
victorie
Bij de vele gelukwenschen, welke
den zilveren jubilaris heden berei
ken, moge ik de mijne voegen.
Zooals in de Vaderlandsche Ge
schiedenis met Alkmaar, zoo is bij
„De Leidsche Courant" de victorie
begonnen met Wilmer. Een kwart
eeuw heeft hij haar zijn beste.krach
ten gewijd.
Onderjde jongere Katholieke jour
nalisten is Wilmer geweest, wat
Steenhoff was onder de oudere: een
man met diep plichtsbesef, met wils
kracht, ook in de moeilijke dagen
van weleer, nooit twijfelend aan het
uiteindelijk slagen, en bovenal
een Katholiek journalist.
Zóo heeft Wilmer aan het hoofd
van „De Leidsche Courant" gestaan,
en zijn blad gebracht tot aanzien en
bloei.
Dat het hem gegeven zij, nog vele
jaren met onverzwakte kracht zijn
moeilijke taak, op even voortreffelij
ke wijze als in het verleden, te blij
ven vervullen.
Gods rijkste zegen moge rusten
op zijn persoon en zijn werk.
AALBERSE.
Da Tijd.
De tijd is als een weefgetouw.
Waaraan niet één knoop mag ontbreken;
De tijd is 't wonderlijk tapijt
Van uren, dagen en van weken.
De tijd is het geweven kleed
Vol warme wisseling en wending,
De gang van schoone dagen tot
Des levens eind'lijke volending,
Maar toch niet van seconden en
Minuten stijf aaneengeregen,
Totdat de tijd een rond getal
Van vele jaren heeft gekregen.
De tijd is geen geteld getal
Van uren, die alleen voorbijgaan,
Geen dagen, weken, zijn het, die
Ononderbroken in één rij staan.
Geen kwarteeuw is hij, dien men legt
Aan onverbrekelijke banden.
De tijd is, wat er werd gedaan
Door 't werk van Uwe eigen handen.
De tijd is 't kloppen van Uw hart
En 't wentelen van Uw gedachten
In arbeidgrage vruchtbaarheid.
De tijd zijn dagen, soms ook nachten,
Van arbeid voor een hooger doel,
Van altoos trouwe plichtsbetrachting,
De tijd is leven, arbeid, hoop
En de belofte van verwachting.
Want alles wat aan goeds geschiedt,
Dat kan de tijd ons slechts bereiden,
Al 't goede moet geschieden in
Het wisselen der jaargetijden.
De tijd is als een weefgetouw,
Waaraan twee vlijfge handen weven,
En wat die' vijf-en-twintig jaar
Te saam aan schoone uitkomst geven.
TROUBADOUR.
Katholiek Leiden
Een dag van eerherstel voor de
gruwel der verwoesting
De vereeniging „Katholiek Leiden" heeft
gisteravond weer een van haar geslaagde
avonden gegeven. Een avond, die na de H.
Mis en de algem. H. Communie des mor
gens in alle kerken, een dag van eerherstel
besloot.
Een avond waarop werkelijk heel Katho
liek Leiden vertegenwoordigd was, een
groot aantal geestelijken uit Leiden, afge
vaardigden van Katholieke organisaties, een
deputatie van „Katholiek 's Gravenhage"
en een volle Stadsgehoorzaal, die tot de
laatste plaats was uitverkocht.
Nadat de voorz. van „Katholiek Leiden",
de heer W. J. Kriek, met den chr. groet en
een woord van welkom de massale bijeen
komst had geopend waarbij hij mededee-
ling had gedaan van verhindering van
mgr. H. J. M. Taskin en den Hoogeerw.
Deken van Leiden mocht de Zeereerw.
heer Pastoor S. Smitz O.F.M., die bij ont
stentenis van den Deken het openingswoord
uitsprak, dan ook zeggen, dat bij het zien
van deze massale opkomst de gevoelens de
gedachten overstemden. „Katholiek Lei
den", aldus spr., „heeft een goede reputatie
en dat zou niet zoo zijn, als de katholieken
van Leiden niet zulke goede katholieken
waren. Wij hebben hier volle kerken en
volle vergaderzalen, als het gaat om de
prediking en de verdediging van het Rijk
Gods op aarde. Maar dat alleen is niet vol
doende en daarom is het goed, dat „Katho
liek Leiden" behalve zijn actie naar buiten,
ons ook opwekt te zijn degelijke katholie
ken en ons oproept tot gebedsactie. Eerst
moeten wij zelf veranderen. Wij leven in
een gevaarlijken tijd, in den strijd tusschen
Katholicisme en Communisme en daarom
ook is eenheid op kerkelijk en staatkundig
gebied zoo noodzakelijk. Maar daarom ook
is het zoo verheugend, zulke massale bij
eenkomsten te zien, welke die eenheid zoo
éclatant demonstreeren. Pastoor Smitz ein
digde met een woord van hulde aan „Katho
liek Leiden" en een eere-saluut aan de Ka
tholieken van Leiden.
Reeds te voren had het muziekgezelschap
„Franz Schweitzer" onder leiding van den
heer Adolf Brunt, de „Priestermarsch" van
Mendelssohn gespeeld en ook in de overige
entre-acten verleende het op schoone wijze
zijn muzikale medewerking.
Na het openingswoord van Pastoor Smitz
was „Pulchri Studio" aan het woord, dat
onder leiding van den heer Th. van Nie-
kerk „Mirjam's Siege^gesang" uitvoerde,
aan den vleugel begeleid door den voorz.
van „Katholiek Leiden", den heer W.
Kriek. Aan de soliste werden aan 't einde
bloemen aangeboden.
De gruwel der verwoesting.
Hierna was het woord aan den weleerw.
heer Henri de Greeve, die sprak over „De
gruwel der verwoesting".
Spr. vangt zijn rede aan met het beeld
van een gebondene, die gedwongen wordt
toe te zien bij vervolging en misdaad, zon
der te kunnen helpen. Dat is het beeld der
Katholieken, dat men kan samenvatten in
het woord: machteloozen. En het ergste is
geen rechtvaardiging en bescherming te
kunnen geven in tijden van onrecht. Wy
zijn gebondenen, machteloozen, wij hoo-
ren de woorden van terreur tegen God, wy
hooren den storm tegen alles wat heilig is,
wij zien vlammen en wij zijn gebonden. Al
les ondervindt bescherming, zelfs de dieren
zijn beschermd door de wet, alleen de Zoon
des Menschen niet, God wordt met kruis
en al in 't vuur geworpen. Wij zijn gebon
denen, wij kunnen niets doen, wij kunnen
alleen maar roepen, protesteeren, tot alle
banden verbroken zijn met de bestrijders
van den godsdienst, zooals Rusland er
een is.
Rusland.
In het eerste gedeelte zijner voortreffe
lijke en diepe rede behandelde spr. dan de
godsdienstvervolging in Rusland. Wij moe
ten echter meer spreken van een Godsver
volging. Spr. geeft dan een aangrijpende
schildering van wat het zeggen wil: God te
vervolgen. Eerst als wij de verhoudingen
beter zien: God en den mensch, beseffen wij
eerst, wat dit zeggen wil. Spr. schildert het
geweldige van deze vervolging, die erger
is dan een crisis, erger dan een konings
moord, het is een vervolging tegen God.
Hiertegen is protest recht en plicht. God
wordt vervolgd, een superverwaandheid en
een superdwaasheid. Dat is hetzelfde, als
iemand te verbannen omdat hij honger
heeft en eet, iemand te vermoorden, omdat
nij dorst heeft en drinkt, omdat het oog het
licht zoekt, het is hetzelfde als een vogel
dooden, omdat hij zingt.
Godsdienst is een natuurbehoefte, het is
honger, dorst en alles tegelijk. Spr. be
schrijft dan hoe de Sovjets lijnrecht tegen
over God staan in een absolute tegenstel
ling. Voor hen is godsdienst een pestziekte,
wat spr. aantoont met citaten en uitlatingen
van hun leiders als Zinovjef, Jaroslawsky
en Lenin. Zij hebben het vleesch gemobili
seerd tegen den geest, zij voeden het beest
op om den mensch te vernietigen.
Daartegen, aldus spr., protesteeren wij,
wij protesteeren tegen de verstikking der
Moederliefde, omdat één uur ouderliefde
de wereld meer goed heeft gedaan, dan
wij van den z.g. genialen Lenin ooit zullen
bereiken (Applaus). Het is daar een hel,
een smeerboel en wie alles wat daar ge
beurt, nagaat, graait in een mesthoop. Het
practisch resultaat der Russische godsdienst
vervolging vat spr. dan samen in het op
sommen van feiten als priestermoorden,
verbanningen, het sloopen van kerken, het
oprichten van anti-godsdienstige Universi
teiten, in leugen, laster, bedrog en duivel-
sche spot.
„Ik kreeg een brief, aldus spr., van een
ouden pastoor, die mij schreef: „Dit alles
komt niet meer van de menschen, het is mij
duidelijk geworden in het gebed, de duivel
is losgebroken in de wereld".
Wat moet God's barmhartigheid groot
zijn, aldus vraag spr., dat Hij hier nog niet
heeft ingegrepen.
Hierna geeft spr. eenige schilderingen
van de afgrijselijke wijze, waarop de Sovjet
God bespotten en vervolgen, om te beslui
ten met het martelverhaal van mgr. Boud-
kevicna, die, na een afschuwelijke naboot
sing van Christus' lijdensweg met 2 andere
Bisschoppen en 12 priesters, op Goeden Vrij
dag vermoord werd. En de Paus antwoord
de met nieuwe milddadigheid van duizen
den hongerende Russische kinderen.
Dit voorbeeld volgend, aldus spr., kun
nen wij slechts bidden: „God moge het
hen vergeven, want zij weten niet, wat zij
doen".
Spanje en Duitschland.
Na de pauze behandelde spr. de Kerk
vervolging in Spanje, Duitschland en
Mexico.
Wegens den vergevorderden tijd stond
spr. voornamelijk stil bij de eerste beide
landen.
Na een aantal gruwelijke feiten uit Span
je te hebben geschilderd, gaat spr. eerst
over tot Duitschland. Daar stijgt de kreet
omhoog: Exinanite us que ad fundamen-
tum Roei uit tot de grondslagen.
De dilletant-geschiedschrijver en dillet-
tant-theoloog Rosenberg heeft gezegd, dat
de beschermers van cultuur en godsdienst
te zwak waren voor het Communisme, zij
zouden daarom het Nationaal-Socialisme
dankbaar moeten zijn. Dat is, aldus spr.,
s een kapitale vergissing van Rosenberg. Hij
meent, dat de priesters hem dankbaar zou
den moeten zijn, omdat hun leven gespaard
werd, maar dan kent hij de mentaliteit der
priesters niet. De priesters hebben niet aan
hun leven gedacht. Zij zouden dankbaar zijn
geweest, als hij hen gespaard had voor het
heidendom, als hij hen de kinderen had ge
laten vopr de communiebank.
Met verheffing van stem vervolgt spr:
„Wij, priesters, ik zweer het, zijn bereid
om tegen den muur te gaan staan en neer
geschoten te worden. Zij hebben het com
munisme tegengehouden, maar het effect
is hetzelfde: godloosheid, ongodsdienstig
heid, homosexualiteit als een volksbesmet
ting. Het gaat niet om ons leven, het gaat
om Jezus Christus.".
Spr. gaat dan nader in op het Duitsche
heidendom, op de propaganda voor uittre
ding uit de Kerk om aan te toonen, dat
wij Hitier niet dankbaar hebben te zijn
voor zijn bestrijding van het Communis
me. De bestrijding van het Communisme
heeft alleen zin en beteekenis als het ge
schiedt om zijn godloosheid.
Spr. behandelt dan de schuld aan de
Spaansche toestanden, welke nogal eens op
de Kerk geschoven worden. Over de schuld
zullen wij straks spreken, zegt spr,, men
heeft het altijd over wat de Kerk in Spanje
niet deed, maar men vergeet, wat zij wel
deed en spr. geeft dan een indrukwekken
de lijst van feiten als melaatschenverzor-
ging, kinder- en ziekenverpleging, opvoe
ding en onderwijs onder de leiding der
Kerk in Spanje.
De grondslag van wat er nu gebeurt is
30 jaar geleden gelegd, door de a-religieuze
wetten van Ganalega, die het religieus on
derwijs ophief of bemoeilijkte. Wat kan de
Kerk dan doen, als er hindernissen worden
opgeworpen, die van de jeugd heidenen
maken. Spr. gaat daarop in op de vervol
ging, welke ons deel is. Christus zou 12
legioenen engelen kunnen zenden, maar
ook wij moeten den xelk drinken, omdat
Wij zijn gezonden als schapen tusschen de
wolven. Ook voor ons vervolging en de
Agnessen en Caeciliae en Perpetuae en
Tarcisii herrijzen weer. Dat erfdeel mogen
wij niet beknibbelen. Wij zullen vervolging,
dood, moord en pijn aanvaarden. Maar in
de vervolging liggen twee elementen: le.
vervolging om de leer van Jezus Christus,
2e vervolging om over eigen tekorten en
dat laatste aanvaarden wij niet zonder
zelfverwijt.
Spr. wijdt dan uitvoerig uit over „onze
schande", welke de oorzaak is, dat 18 jaar
lang de stem van den godlooze in de wereld
heeft gedomineerd. Wij hebben het ge
hoord en het hoofd geschud, maar wij heb
ben niet één uur 's nachts wakker gelegen,
omdat het geloof werd uitgeroeid. Chris
tus, onze Koning, vertrapt in Rusland, als
niet-Ariër uitgekreten in Duitschland, uit
gewezen uit Spanje en Mexico. Laten wij
ons daarop bezinnen, vraagt spr., op boete,
op gebed en heilige ijver, want op een
nieuwe Calvarieberg wordt Jezus gekrui
sigd aan het kruis der verachting. Spr. ein
digde tenslotte zijn prachtige rede met een
ontroerend gedeelte uit de tweede psalm.
Een enthousiast applaus volgde op deze
prachtige uiteenzetting.
Hierna trad de Graal op met het spel „De
Koningin van de Vrede", dat een prachtige
uitbeelding gaf in spreekkoor, dans en zang
van de boete, welke Maria vraagt voor onze
zonden om zoo te komen tot de vrede.
Aan Mej. Spronk werden hierna als dank
bloemen aangeboden.
Met een slotwoord van den voorzitter tot
alle medewerkers en medewerksters, voor
al aan den weleerw. heer Henri de Greeve,
werd deze avond, welke uitmuntte door
goede organisatie, schoonheid en begees
tering met het zingen van Roomsche Blijd
schap beëindigd.
Een collecte tijdens de pauze voor de R. K.
Jonge Werkloozen bracht 54 op, een col
lecte aan het einde van den avond voor de
gehuwde R. K. Werkloozen f 42.
JUBILEUM TH. B. J. WILMER.
Wij vestigen er nog eens de aandacht op,
dat er Dinsdagmiddag van 35 uur ge
legenheid is den heer Th. B. J. Wilmer te
zijnen huize Apothekersdijk 5 geluk te
wenschen met zijn zilveren jubileum.
WINKELEN VOOR ST. NICOLAAS.
En de Haarlemmerstraat-Winkelweek.
Uit duizenden Vrouwenmonden klinkt
dezer dagen de vriendelijke uitnoodiging,
„ga je mee cadeautjes koopen?" En hoe is
Uw antwoord, „Ja leuk zeg, maar ik blijf
in Leiden, dat staat vast. Een dagje uitgaan
vind ik wel fijn, maar mijn inkoopen voor
St. Nicolaas doe ik in de Leidsche Midden
standszaken. Mijn man heeft mij daarvoor
zooveel redenen aangegeven, dat ik er niet
meer over denk het anders te doen. Niet in
één zaak al je geld brengen, maar je in
koopen verdeelen over verschillende Mid
denstandszaken, dat is economisch juister
en tevens voor onze portemonnaie voordee-
liger, zegt hij. En ik heb de laatste weken
ervaren, dat hij gelijk heeft.
Hij heeft me de vorige week meegeno
men om me te verrassen en me de pracht-
deken te laten zien, welke hy heeft ge
wonnen in den raad wedstrijd van de Win
kelweek-Haarlemmerstraat. Dat werd een
echte ontdekkingstocht voor me. Wat een
winkels, maar ruim 250 en je vindt er ge
woon van alles, leuke goedkoope artikelen,
maar ook zeer mooi beter goed, en veel
goedkooper. En dan de bediening, wat een
verschil. Je merkt daar zoo echt dat er
prijs gesteld wordt op je klandizie en uit
de degelijke voorlichting herken je direct
den vakman".
De Winkelweek der Haarlemmerstraat
heeft ten doel dit aan alle Koopers(sters)
van Leiden en omgeving bekend te maken.
Vele inwoners onzer Sleutelstad kennen de
Haarlemmerstraat alleen van naam, komen
nooit op de Haarlemmerstraat en beoor-
deelen daardoor de Haarlemmerstraat ver
keerd, zeer ten nadeele van zichzelf.
De Haarlemmerstraat is misschien niet
wat men noemt een deftige straat, maar
het is wel een vlotte prettige winkelstraat,
waar U geen roltrappen of daktuinen vindt,
maar wel een groot aantal model Midden-
standsbedrijven, welke U vertrouwd en cor
rect zullen bedienen en U daardoor zullen
toonen, dat de Haarlemmerstraat is en
blijft de belangrijkste koopstraat, voor Lei
den en Omgeving.
OPTOCHT VAN DEN MIDDENSTAND.
De Leidsche Middenstandscentrale heeft
besloten aan de feestelijkheden ter gele
genheid van het a.s. vorstelijk huwelijk
deel te nemen door het houden van een
propaganda- en reclame-optooht. De be
sturen der Middenstands-vereenigingen en
der vakvereenigingen en de vertegen
woordigers der Middenstandsgroepen zijn
in verband daarmede uitgenoodigd tot een
bespreking, die morgenavond te 9 uur in
den Vergulden Turk wordt gehouden.
R.-K. HANDELSREIZIGERS-
VEREENIGING.
„Sint Christoffel" hield Vrijdagavond in
„De Harmonie" een algemeene ledenverga
dering. De voorz. opende deze vergadering
met den chr. groet en heette de aanwezi
ge leden hartelijk welkom.
De „Fusie" herdenking, welke te Utrecht
plaats vindt op Zondag 26 Dec. e.k. werd
door den voorz. toegelicht en omtrent deel
name maakte hij bekend, dat degenen, die
dit congres mede willen maken, zich kun
nen opgeven bij het secretariaat tot uiter
lijk 4 December a.s. De kosten zullen zoo
laag mogelijk gehouden worden.
De op 11 November j.l. afgekondigde wet
betreffende de rechtspositie, welke ons
handelsreizigers, na een lange periode van
rechtloosheid, recht heeft doen wederva
ren, was voor het bestuur aanleiding, aan
de hand van deze wet een uiteenzetting
te geven betreffende doel en werking. Het
is een waardevol bezit, waarop de organi
satie met recht trotsch kan zijn. Het ligt
in de bedoeling van het bestuur om in Ja
nuari a.s. den B. B., den heer Bekkering
te verzoeken een lezing te houden met als
onderwerp „Hoe wordt onze, rechtspositie
geregeld".
Intusschen was de eerw. adv. ter vergade
ring gekomen en deze werd door den voorz.
hartelijk welkom geheeten, met vreugde
constateerde de voorz. een goed bezette ver
gadering.
Het volgende punt der agenda bracht
den uitslag van den gehouden feestdag.
Nadat de voorz. een uiteenzetting heeft
gegeven der ups en downs en aan allen
danka heeft gebracht, die tot het welsla
gen hun medewerking gegeven hebben,
verkrijgt de secretaris het woord om eenige
nabeschouwingen hieromtrent te geven.
Hieruit kwam vast te staan, dat dezen
feestdag in de beste harmonie verloopen
is en dat een batig saldo overgemaakt is
kunne worden. De in- en uitgaven werd de
vergadering voorgelegd en door een com
missie gecontroleerd, en als accoord getee-
kend. De op- en aanmerkingen, welke naar
voren gebracht werden, zullen bij de vol
gende feestviering toepassing vinden.
Van de rondvraag werd gebruik gemaakt
om te wijzen, op de vele misstanden, die
om verbetering vragen en waar het zaak
zal zijn van Katholieke zijde paraat te zijn
en te blijven willen we in activiteit niet
achter geraken. Hierna sluit de voorz. de
ze vergadering op de gebruikelijke wijze.
DE STUDIE DER EGYPTOLOGIE.
Zooals Zaterdag vermeld, is de heer J.
Asselberghs geslaagd voor het candidaats-
examen Egyptologie.
De heer Asselberghs is directeur van het
Ned. Spoorwegmuseum te Utrecht in zijn
vrijen tijd heeft hij zich op de studie der
Egyptologie toegelegd, met het vermelde
succes.
Er zijn in ons land slechts drie personen,
Dit nummer bestaat uit
vier bladen.
VOORNAAMSTE NIEUWS
BUITENLAND.
De strijd in Spanje opnieuw opgelaaid.
(2de blad).
Göring over het nieuwe vier-jarenplan.
(2de blad).
Een nieuwe Britsche stap te Berlijn!
(2de blad).
Horthy heeft geen positieve resultaten
te Rome bereikt (2de bladl).
Geruchten, dat Mussolini Centraal Euro
pa zou bezoeken (2de blad).
BINNENLAND.
Zaterdagnacht is een handelsreiziger uit
Tilburg met zijn auto in de Zuid-Willems
vaart gereden en verdronken. (Gem. Ber.,
3de blad).
Meerdere ernstige verkeersongelukken
(Gem. Ber., 3de blad).
Verschillende gevallen van kolendamp
vergiftiging. Eén doode te Zwolle. (Gem.
Ber., 3de blad en 1ste blad).
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
VOETBAL: Voor den I. V. C. B. wonnen
Lisse en Teylingen, S.J.C. verloor, V.E.P.
en V.V.L. speelden gelijk. In den K. N.
V. B. verloor Feyenoord de leiding aan D.
W. S., Ajax vergrootte haar voorsprong;
U.V.S. verloor, Alphen won. Doodelijk
voetbal on geluk te Blerik. (éde blad).
LEIDEN.
Het honderdjarig bestaan der Kon. Ned.
Grofsmederij herdacht. <2de blad).
AGENDA
Donderdag, R. K. Reclasseeringsvereeniging
afd. Leiden, zitting gebouw St.
Vine.-Ver., Hooglandsche Kerk-
gracht 32, 89 uur.
De avond-, nacht en Zondagdienst der
apotheken wordt van Maandag 30
Nov. tot en met Zondag 6 Dec. a. s.,
waargenomen door de apotheken: M.
Boekwijt, Vischmarkt 4, telef. 552 en J.
Doedens, Wilhelminapark 8, Oegstgeest,
Telef. 274.
R. K. Ver. v. Kraamverzcrging voor
alle gezindten te Leiden en Omstreken
Plaatsing-Bureau Boerhaavestr. 30
verleent hulp door gediplomeerde krachten
Geopend eiken DINSDAG- en DONDER
DAGMIDDAG van 2—4 UUR tot het ver
strekken van de gewenschte inlichtingen,
aanmelden van contribueerende leden en
aanvragen voor kraamhulp - Telef. 3420.
Aanvragen (schriftelijk) adres Boerhaave-
slraat 30.
die het candidaatsexamen Egyptologie heb
ben gemaakt, n.l. de heeren drs Strieker,
de Greeve pr., en Asselberghs, waarvan
eerstgenoemde het doctoraat heeft behaald.
WELDADIGHEIDSPOSTZEGELS EN
BRIEFKAARTEN VOOR HET KIND.
Het Comité voor den Verkoop der Wel
dadigheidspostzegels in Leiden en Omge
ving schrijft ons:
Morgen, 1 December, begint de verkoop
der Weldadigheidspostzegels en Briefkaar
ten voor het Kind. De postzegels zijn, even
als vorige jaren, verkrijgbaar in vier waar
den met toeslag. De opbrengst komt ten
bate van het misdeelde kind van alle ge
zindten.
Door de bezuiniging zijn de overheids
subsidies der gestichten, die kinderen ver
zorgen, zóó geslonken dat men méér dan
ooit is aangewezen op de particuliere lief
dadigheid.
In het tentje op het postkantoor te Leiden
en te Oegstgeest worden de postzegels en
briefkaarten ten verkoop aangeboden. De
briefkaarten zijn dit jaar bijzonder aan
trekkelijk en het Comité heeft dan ook
reeds aan de bestellingen die geregeld bin
nenkomen, kunnen constateeren dat de
kaarten bij het publiek zeer in den smaak
vallen. Behalve een serie van vijf bloemen-
kaarten zijn er ook losse prentbriefkaarten
in groote verscheidenheid te verkrijgen.
Bestellingen worden vanaf 1 December
aan huis bezorgd.
Wij hopen, dat het engeltje, dat op de post
zegels staat afgebeeld, met een bazuin aan
den mond, niet tevergeefs de Leidenaars
tot koopen zal opwekken.
Handelsregister K. v. K.
Wijziging: 1220. L. W. Nouwens,
Oegstgeest, Rhijngeesterstraatweg 96, sme
derij, gas- en waterleiding, sanitaire art.
enz. Uittr. E.: L. W. Nouwens, d.d. 1 Mei
1936, Wijz. handelisn. in: G. A. A. Nou
wens vh. L. W. Nouwens; N. E.: G. A. A
Nouwens, Oestgeest.
Door de politie is tegen een 10-tal per
sonen proces-verbaal opgemaakt wegens
het onbevoegd bijwonen van lessen aan de
Rijksuniversiteit alhier.