mm> RADIO PROGRAMMA'S
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 28 NOVEMBER 1936
DE LE1DSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 11
ZONDAG 29 NOVEMBER.
Hilversum I. 1875 M.
8.30 KRO, 9.30 NCRV, 12 15 KRO,
5.00 NCRV, 7.45 KRO.
.8.30 Morgenwijding.
9.30 Gewijde muziek (gr.pl.).
9.50 Geref. Kerkdienst. Hierna gewijde
muziek.
11.15 KRO-orkest.
1.00 „De taak der werknemende midden
stand", intervieuw.
I.20 Vervolg concert.
2.00 Vragenhalfuur.
2.30 KRO-Symphonie-orkest.
4.15 Causerie over de Ned. Reisvereeni-
ging voor Katholieken.
4.30 Voor de zieken.
4.55 Sportnieuws.
5.00 Gewijde muziek.
5.20 Vrij Evangel. Kerkdienst. Hierna
gewijde muziek.
7.45 Sportnieuws.
7.50 „Adventsfiguren"; Johannes de
Dooper.
8.10 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.20 Gram.pl.
8.30 KRO-Kamerorkest en sopraan.
9.15 Gram.pl.
9.30 Vervolg concert, m.m.v. solist.
10.00 Knapenkoor en gram.pl.
10 30 Berichten.
10.35 Gram.pl.
10.40 Epiloog.
II.0011.30 Esperantolezing.
Hilversum n. 301 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO,
5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO.
8.55 Gram.pl.
9.00 Voetbalnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje:
9.20 „Opvoeding in het gezin van een so-
cialistischen vrijdenker", causerie.
9.35 Gram.pl.
10.15 Natuur-historische lezing.
10.30 Residentie-orkest.
11.15 „Van Staat en Maatschappy", sau-
serie.
11.30 Vervolg concert.
12.00 Orgelconcert.
12.10 Orgel en viooL
1.00 Schaakpraatje.
I.20 Kovacs Lajos' orkest.
2.00 Boekenhalfuur.
2.30 Omroeporkest en pianoduo. (In de
pauze: Declamatie).
4.00 Declamatie.
4.15 AVRO-Dansorkest.
4.45 Sportnieuws ANP. Gram.pl.
5.00 „Gesprekken met luisteraars".
5.30 Gram.pl.
6.00 Voetbalpraatje.
6.20 Sportnieuws ANP, hierna gram.pl.
6.30 „Niet wat verdeelt, maar wat ver-
eenigt", causerie.
6.45 Ned, Herv. Kerkd.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Omroeporkest en pianoduo.
9.00 „Hamerslag op een bekend aam
beeld", causerie.
9.10 Radiojournaal.
9.25 November-potppurri, m.m.v. Ko
vacs Lajos' orkest, de AVRO-Girls, en so
listen.
10.05 Radio-hoorkrant.
10.50 Gram.pl.
II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00
AVRO-Dansorkest.
Droitwich, 1500 M.
11.50 Het Cambridge Town Silver Or
kest en zang.
I.50 Chr. Ernesco's kwintet en zang.
2.20 Voor tuinliefhebbers.
2.40 Gram.pl.
3.20 Het BBC-Theat'r-orkest en zang.
4.20 „Christianity and its critics", cau
serie.
4.40 Pini's Tango-orkest.
5.20 Cyclus „The spiritual life".
5.40 Operaconcert m.m.v. koor, solisten
en het BBC-orkest.
8.20 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Berichten.
9.25 Fred Hartley's Novelty Kwintet en
zang.
10.00 Radiotooneel.
10.50 Epiloog.
Radio Paris, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.pl.
II.20 Poulet-kamerorkest.
12.20 Orgelconcert.
I.20 Vervolg orkestconcert.
3.20 Andolfi-orkest.
5.20 Pasdeloup-concert.
7.50 L. Rajter's ensemble.
8.20 en 9.05 Radiotooneel.
II.2012.35 Pascal-dansorkest.
Keulen, 456 M.
5.20 Havenconcert.
7.35 Omroeptrio.
10.20 Omroepkwintet.
11.05 Concert.
12.35 Omroepkleinorkest en solisten.
2.30 Pianorecital.
3.20 Omroepkleinorkest en solisten.
7.20 Omroeporkest en solisten.
9.5011.20 Omroepdansorkest.
Brussel, 322 en 484 M.
322 M.: 9.25 en 10.20 Gram.pl.
11.05 Zang.
11.35 Omroepkleinorkest.
12.20 Gram.pl.
12.50 Omroepdansorkest.
I.30 Omroeporkest.
2.35 E. Loiseau's orkest.
3.35 Het Ebbecke-Trio.
4.35 Gram.pl.
4.50 Koorconcert. Hierna kamermuziek
door kwintet.
7.20 Gram.pl.
8.20 Omroep-symphonie-orkest.
10.30 Omroepdansorkest.
II.20 Kleinorkest en zang.
11.20—12 20 Gram.pl.
484 M.: 9.20 Gram.pl..
10.20 Kleinorkest en zang.
11.20 Gram.pl.
12.20 Omroeporkest.
1.30 Omroepdansorkest.
I.502.35 Gram.pl.
2.50 Operettemuziek (gr.pl.).
3.50 E. Loiseau's orkest.
4.35 Trio van Thuyne.
5.20 Omroeporkest.
7.35 en 8 20 Gram.pl.
8.50 Variëté-programma.
9.20 Omroepdansorkest.
9.50 Reportage.
10 30 Gram.pl.
II.20—12.20 Het Beaujean-dansorkest.
Deutschlandsender, 1571 M.
7.20 Volksconcert.
9.20 Berichten.
9.50 Gamba en orgel.
10.05 Weerbericht.
10.2011.15 Egen Kaiser's dansorkest.
Gemeentelijk Radio Distributiebedrijf.
3e Programma.
8.35 Keulen.
9.05 Brussel Fr.
11.20 Parijs R.
12.50 Brussel VL
14.20 Diversen.
15.20 Keulen.
17.20 Parijs R.
19.20 Qeulen.
21.25 Eng. Nat. progr.
22.00 Munchen.
22.10 Berlijn.
4de Programma.
8.30 Brussel VI.
12.50 Eng. Nat. progr.
16.20 Londen Reg.
16.50 Eng. Nat. progr.
17.20 Diversen.
17.40 Eng. Nat. progr.
18.40 Londen Reg.
20.20 Eng. Nat. progr.
21.05 Diversen.
21.25 Londen Reg.
Pl.m. 23.00 Weenen of div.
(Wijziging voorbehouden).
MAANDAG 30 NOVEMBER 1936.
Hilversum 1, 1875 M.
NCRV-uitzending.
8.00 Schriftlezing.
8.159.30 Gram.pl.
10.30 Morgendienst.
11.00 Chr. Lectuur.
11.30—12.00 en 12.15 Gram.pl.
12.30 Orgelconcert.
2.00 Voor de scholen.
2.35 Gram.pl.
3.00 Keukenpraatje.
3.303.45 Gram.pl.
4.00 Bijbellezing.
5.00 Sopraan, tenor en piano
6.00 Gram.pl.
6.30 Vragenuur.
7.00 Berichten.
7.15 Vragenuur.
7.45 Reportage.
8.00 Berichten A.N.P.
8.15 Kamerorkest „Ars Nova et Antiqua"
9.00 Declamatie.
9.30 Vervolg concert. (Om 9.50 Berich
ten A.N.P.).
10.25—11.30 Gram.pl., Schriftlezing.
Hilversum II, 301 M.
Alg. progr., verzorgd door de AVRO.
8.00 Gram.pl.
10.00 Morgenwijding. Gram.pL
10.30 Russisch programma.
12.00 Ensemble Jetty Cantor en Gram.pl.
2.00 Het Omroeporkest m. m. v. solisten.
4.30 Muzikale causerie m. 4n. v. solist.
5.30 Orgel- en vioolspel en zang.
6.30 AVRO-dansorkest.
6.55 „Het Indische familieleven", cau
serie.
7.15 Pianorecital.
7.45 P.T.T.-kwartiertje.
8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen.
8.10 Gram.pl.
8.30 Radiotooneel met muziek.
9.35 Gram.pl.
9.40 Kon. Orat. Vereen, en het Concert
gebouw-orkest m. m. v. soliste.
10.30 Gram.pl.
11.00 Berichten A.N.P. Hierna: AVRO-
dansorkest.
11.3012.00 Gram.pl.
D r o i t w i ch, 1500 M.
11.05 Orgelspel.
11.35—11.50 Gram.pl.
12.05 Gram.pl.
12.20 Religieuze causerie.
12.45 Het BBC-Northern Ireland orkest
m. m. v. solist.
I.352.20 Orgelconcert.
3.203.55 Gram.pl,
4.20 Cello én piano.
4.50 Gram.pl.
5.20 „The Dancing Englisch", causerie.
5.35 Het Walker Octet m. m. v. solist.
6.20 Berichten.
6.40 Voor de Boeren.
7.00 De BBC-zangers m. m. v. solist.
7.40 Variété-programma.
8.20 „Nationality", causerie.
8.50 Carroll Gibbons en de Savoy Hotel
Orpheans m. m. v. solisten.
9.20 Berichten.
9.40 Buitenlandsch overzicht.
9.55 St. Andrew's Day.
10.40 Het BBC-orkest.
II.35 Het Grosvenor House Dansorkest.
11.5012.20 Dansmuziek (gr.pl.).
Radio Paris, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.pl.
11.20 ParijSch Kamerorkest.
2.50 Gram.pl.
4.20 Beethoven-concert.
5.50 Poulet-kamerorkest.
9.05 Omroepkwartet, zang, voordracht,
piano en viool.
11.2012.35 Porée-dansorkest.
Keulen. 456 M.
5.50 Kurhessisch Landqsorkest.
7.50 Hans Bund's orkest.
11.20 Omroepkleinorkest.
1.35 Omroep-Schrammel-ensemble.
3.20 Omroep-Amusementsorkest.
5.20 Omroeporkest, Willi Wende's orkest
en solisten.
7.30 Weekoverzicht.
8.20 Omroepkleinorkest.
9.45 Cembalo-recital.
10.2011.20 Dansmuziek.
B r u s s e 1. 322 en 434 M.
322 M.: 12.20 Gram.pl.
12 50 Omroeporkest.
1.30 Salonorkest.
1.502.20 Gram.pl.
5.20 Omroepkleinorkest.
6.50 Gram.pl.
8.20 Omroepkleinorkest.
10.30—11.20 Gram.pl.
484 M.: 12.20 Gram.pl.
12.50 Salonorkest.
1.30 Omroeporkest.
I.502.20 Gram.pl.
5.20 ud Candrix' Dansorkest.
6.35 Gram.pl.
7.05 Zangvoordracht.
8.20 Fanfareconcert.
9.20 Radiotooneel met muziek.
10.15 Gram.pl.
10.3011.20 Dansmuziek (gr.pl.).
Deutschlandsender, 1571 M.
7.30 Gevar. concert.
8.20 Solistenconcert (zang, cello en
piano).
9.20 Berichten.
9.50 Piano-recital.
10.05 Weerbericht.
10 2011.20 Gevarieerd programma.
Gemeentelijk Radio-Distributiebedrijf.
3de Programma.
8.00 Keulen.
9.20 Deutschl. sender of div.
9.50 Keulen of div.
II.20 R. Danmark.
12.20 Brussel VI.
14.20 Diversen.
14.55 Parijs R.
15.20 Keulen.
16 20 Parijs R.
17.20 Brussel Fr.
19.20 Weenen of div.
20.20 Brussel Fr.
21.20 London Reg.
22.20 Berlijn.
23.20 Weenen of div.
4de Programma.
8.00 Brussel VI.
9.20 Diversen.
10.35 Eng. Nat. programma.
11.50 London Reg.
17.35 Eng. Nat. programma.
18.20 Diversen.
19.00 Eng. Nat. programma.
20.20 London Reg.
21.20 Diversen.
21.55 Eng. Nat.' programma.
NIEUWE UITGAVEN
Francois Mauriac. Pelgrims naa\
Lourdes. Vert. d. Jacques Benoit.
Teulings Uitgev. maatsch. 's-Her-
togenbosch.
Francois Mauriac was de pelgrim, die>
na een tastende tocht door de moerassen
van deze wereld in het vaderhuis beland
de en zielsgelukkig begreep, hoe goed het
er is, hoe warm, hoe zuiver en hoe licht.
Zijn boek is een apologie voor de pelgri
mage: het steun zoeken van den armzali
gen mensch op een plek, waar op een ge
zegend oogenblik de hemel de aarde ge
raakt heeft. Het is een boekje van diep
begrijpen: de zucht naar pelgrimeeren is
zoo door en door menschelijk. Maar ach
ter het peigrimeeren naar een hoekje van
deze aarde wordt ons een uitzicht geopend
op de groote pelgrimsreize, die elke mensch
maken moet, en die eerst eindigt aan het
hart van God. Twee menschen treden in
dit boekje op, Augustinus, de geloovige,
maar hoe kleingeloovig vaak, en Sergius,
de ongeloovige, maar die in zijn beste
oogenblikken zich toch de echtheid van
wat hij ziét niet kan ontveinzen. Overigens
heeft het maar weinig van een verhaal;
dat is er hoogstens om gedachten naar
voren te brengen. Mauriac heeft zoo aan
grijpend laten zien, dat ook de simpelste
gebruiker} uit het Katholieke geloofs
leven, als ze maar goed begrepen worden,
zoo'n ontroerende en toch tevens zoo'n
sterkende achtergrond hebben. Het is een
rijk boekje. Jacques Benoit heeft het in
helder Nederlandsch overgezet.
Tihamér Tóth. Het Christelijk
huwelijk. Religieuze voordrachten
gehouden in het studiejaar 1934
'35 in de Pazmany-Universiteits-
kerk te Budapest. Uit het Hon-
gaarsch vert. d. Frans Schneiders.
Foreholte, 1936.
„Wij weten niet welk een lot het be
schaafde Westen en daarmee de Kerk van
Christus wacht. Maar dit is zeker, dat het
lot van Europa hier van afhangt of het ge
lukken zal een nieuwe Christelijke cultuur
op te bouwen, want de vroegere bestaat
niet meer; deze is ineengestort.
Zeker is ook, dat men deze nieuwe
christelijke cultuur nooit zal kunnen op
bouwen, als het eerst niet gelukt is haar
fundament, het gezinsleven, de waarde
te hergeven, welke Christus daaraan ge
geven heeft".
Aldus formuleerde de schryver van dit
boek, Mgr. Dr. Tihamér Tóth de diepe over
tuiging,' van waaruit het ontstaan is. Een
kloek schriftuur, dat onomwonden de
waarheid zegt over de ontstellende ont
wrichting, die heel de moderne maat
schappij bedreigt. Hier is een redenaar
aan 't woord en een practicus; dat geeft
aan het boek zijn bijzonder karakter: for-
sche zinnen, pakkende beelden. Uitdieping
van dogmatische grondslagen moet men
hier niet zoeken; maar er worden open
hartige dingen gezegd door een man, die
het leven kent en die met mannelijke over
tuiging en tevens met een vaderhart
spreekt over de samenleving, die hij be
dreigt ziet en over de teedere goederen,
die hij redden wil.
Het huwelijk is een allerdiepste twee
eenheid van geestelijke en stoffelijke
waarden; dat eischt een heel bijzondere
uitdrukkingswijze, die den geestelijken
kant van deze verheven zaak nimmer ver
geten mag, maar tegelijkertijd met haar
reëel uitzicht in 't leven rekening dient
te houden. Tóth heeft daarvoor den goe
den toon gevonden. Hij zegt op een een
voudige manier verheven dingen. Neem
eens deze passage:
„Men zegt wel eens: voor het huwelijk
zijn er twee noodlg: een man en een vrouw.
Maar dat is een groot misverstand. Er zijn
er drie voor noodig: een man, een vrouw,
en - God.
Veel meer nog: God op de eerste plaats.
God heeft het huwelijk ingesteld, dus alleen
met God en in God kan het bestaan".
Dit is een thema, dat hij voortdurend op
nieuw naar voren brengt; de innige sa
menhang van het huwelijk en het gods
dienstig leven; de overwegend godsdien
stige beteekenis van dat geweldige levens
verdrag. En daarbij heeft hy terecht ge
wezen op de onmisbaarheid vqn offerzin
in het huwelijksleven. „Het fundament van
een harmonisch huwelijksleven is: in de
andere partij te erkennen zijn persoonlijk
heid, zijn individualiteit, zijn wil en zijn
recht; anders gezegd: huwen, niet om ge
lukkig te worden, maar om gelukkig te
maken en juist daardoor ook zijn eigen ge
luk te vinden".
Wat staat er veel levenswijsheid in dit
boek! Vooral waar over het monogame
huwelijk, het „moderne" huwelijk en het
onontbindbare huwelijk gesproken wordt
en waar de problemen van het kinderlooze
huwelijk worden aangeraakt. Maar ook
waar het gelukkige nuwelijk en het kin
derrijke huwelijk behandeld wordt.
Tóth komt ook voortdurend terug op de
innige samenhang tusschen gezond familie
leven en volksbestaan. „Het volk, waar het
gezinsleven in stukken valt, heeft zijn spel
in de historie uitgespeeld", zegt hij terecht.
En men zou met hem de vraag willen her
halen: „Zou het dan niet vanzelfsprekend
moeten zijn, dat juist in de crisis, welke
ons heden ten dage treft, ook ae wereld-
sche wetgever de aanwijzingen der 1900-
jarige Kerk betreffende het gezinsleven
zou volgen?", een vraag, die in het Katho
lieke Hongarije ongetwijfeld meer zin
heeft, dan in ons verdeelde vaderland.
Frans Schneiders leverde een vlotte,
Nederlandsche vertaling. Hij schrijft een
keer „onontbindbaarheid", waai hij juist
„ontbindbaarheid" bedoelt (p. 120) en
spreekt over de „ontwikkelende" ziel, waar
tigenlijk de „zich ontwikkelende" ziel
moest staan (p. 193), maar dat zijn kleine
onnauwkeurigheden, die aan zijn vaardige
pen ontglipten.. Het is overigens een'pret
tig leesbaar boek, dat wij in hand en van
ouders en opvoeders wenschen, in handen
ook van zielzorgers, die er practische din
gen zullen leeren, maar bovenal in han
den van het geslacht jonge menschen, dat
voor de gewichtige keuze staat en waar
van wij zoo vurig de Christelijke vernieu
wing der maatschappy verhopen.
Dr. HENRI VAN ROOIJEN
Kruisheer.
Z o e t e r w o u de, 27 Nov. 1936.
<25 <m.
oiKdlqjL ICur'
wroVuztufr!
ItlHPt V0ÖRRAN5 150 Ml
Weer zoo'n bord staat Is het
einde van een voorrangsweg in
zicht, verderop moet u zich dus
weer aan het normale voorschrift
houden:
RECHTS GAAT VOORT
WEEK-END
MENSCHENKENN1S.
Ik kijk verwonderd op van het avond
blad na zorgvuldig kennis genomen te
hebben van de advertenties. Advertenties
zijn inderdaad belangrijk. Vooral die klein
tjes, die zoo heel goedkoop zijn. Daarin
lees je wat er allemaal zoo in die wonder
lijke wereld van ons te koop is. Triestige
dingen van hongerige menschen en van
arme menschen, die het koud hebben. En
onbegrijpelijke dingen van vreemde men
schen met een andere ziel dan de mijne.
Uit die advertenties leer je de wereld ken
nen, die op dat oogenblik in haastige kou
de aan je buitendeur voorbijgaat.
Een wereld van philantropen, die aan
iedereen, die maar voor een kwartje
koopt, een geschenk in het vooruitzicht
stelt, dat wonderlijk moet zijn.
Een wereld van aanhankelijkheid, cul-
mineerend' in verlovingen, trouwpartijen,
zilveren en gouden bruiloften.
Denk daarover na bij het haardvuur en
ge leert de wereld kennen.
Maar toch nooit geheel en al, want de
zen avond lees ik een advertentie, die wat
al te veel vergt van mijn voorstellingsver
mogen. Het is deze:
Welke artistieke Dame van zeer
goede solide Ned. afkomst, zoo
eerste jeugd voorbij dan toch zeer
aantrekkelijk naar uiterlijk en
geest, wenscht kennism. m. goed
geconserveerd zestiger, gentleman
in zeer geordende verhoudingen?
Br. met leeftijd en div. belang-
rykh. enz.
Er wordt dus gevraagd een artistieke
dame. Wat is een artistieke dame naar het
idee van dezen heer? Dat is belangrijk.
Moet zij cactussen beminnen, gekweekt op
een mislukt laddertje van teergroen? Moet
zij Kelim-artiste zijn met patronen uit
eigen rijke fantasie ontsproten? Wat is de
maatstaf? Kunstbloemen of gehaakte
kleedjes?
Zij zy van goede, solide Nederlandsche
afkomst. Maar welke Nederlandsche af
komst is niet solide? Wellicht waar
borgen den Haag en Pa's vroegere Refe
rendarisschap aan het Departement van
Koloniale zaken voldoende houvast.
Eerste jeugd voorbij is toegestaan, maar
dan toch zeer aantrekkelijk naar uiterlijk
en geest. Dat aantrekkelijke uiterlijk le
vert geen moeilijkheden. Daarvoor zorgen
permanent, rouge en 4711. De aan
trekkelijke geest. Voorloopig verwijs ik
hiervoor naar punt 1: Artisticiteit.
Bezien wij verVolgens de zaak van den
kant van de artistieke, aantrekkelijke, zich
interesseerende dame. Die heeft óók rech
ten. Ook zij mag eischen.
Zij leest, dat hij is een goed geconser
veerd zestiger.
Hier kom ik op bekender terrein. Geen
last dus van kuchen, rheumatiek of 't
pootje. Flink in de pekel, net buikje, tiikje
kort-ademig, maar overigens kerngezond.
Hij is gentleman in zeer geordende ver
houdingen.
Ik stel m(j hem voor wandelend in den
"prillen morgen. Onberispelijke gleufhoed.
Ruime overjas, broek met vlijmscherpe
vouw, slobkousen en wandelstok met zil
veren knop. Omdat hij geordend is, staat
hij 's morgens niet te laat op, ontbijt met
slappe thee en een slap eitje, neemt ken
nis van het ochtendblad en gaat dan met
z'n handen op z'n rug wandelen in de
Leidsche Hout. 's Middags een tukje, dan
naar „Amicitia", diner, avondblad, rum-
groc, bed.
Een net bedaagd heer.
Een sieraad der samenleving.
Toen ik zoover was met mijn bespiege
lingen kwam Tante Cato binnen. Ik liet
haar de advertentie lezen.
Die vent is gek, zei ze.
Waarmee ik het echter zie mijn be
schouwingen heelemaal niet eens ben.
Tante Cato heeft trouwens geen grein
menschenkennis. Ik heb ten minste lang
durig overwogen, dat hij een man is, een
gentleman, die reeds geordend is.
Als hij nu nog kan aanpassen ook,
ia hij uitermate geschikt voorde
politiek en het huwelijk....
DANIëL.
BRIEF UIT SPANJE.
'k Bericht U, dat ik tot mijn spyt
Nu voor het eerst na zooveel jaren,
Niet met mijn schip en zwarten knecht
Hier uit de haven weg kan varen.
Ik zit gevangen in mijn land,
Dat velen reeds, berooid, verlieten;
Ik zit hier heelemaal alleen
En 'k heb geen speelgoed en geen Pieten.
Het is een troosteloos geval
Mijn kerk is al sinds lang gesloten,
Mijn boterletterfabrikant
Is door de rooden doodgeschoten.
Al mijn fabrieken zijn bezet
Al liggen zij opk niet verlaten,
Men maakt er nu geen speculaas
Maar gifgasbommen en granaten.
Mijn paard, mijn schimmel, slank en
trouw
Heeft men mij ook al afgenomen,
Alleen reeds daarom zou ik niet
Dit jaar naar Holland kunnen komen.
Hoe moest ik op de daken gaan,
Als mijn trouw paard mij niet zou rijden;
Een nieuwe knol, die 't vak niet kent,
Zou met mij van het dak afglijden.
Sint NIcoïaas schrijft:
Mijn zwarte Pieten ben ik kwijt,
Die zijn direct al met z'n tienen,
Geroepen om het vaderland
In dezen tijd van nood te dienen.
Soms meen ik in de eenzaamheid
Hun luide krijgsgeschreeuw te hooren,
Zij zijn pikzwart en vechten dus
In de gelederen .der Mooren.
Ik heb geen speelgoed, 'k blijf dus hier,,
Voor niemand heb ik nu geschenken.
Wat zou ik dan in Holland doen,
Als ik toch niemand kan bedenken?
Ik heb geen paard, ik heb geen Piet,
Hoe kan 'k de menschen dus verrassen?
Ik word nu zelf eens getracteerd
Op vliegmachines en op gassen.
De Sinterklazen van dit land
Zijn in congres bijeengekomen.
En hebben, naar ik melden kan.
Een resoluut besluit genomen.
Zij eischen hun fabrieken terug
xVan hen, die in dit land regeeren,
Zoo niet dan is 't voorgoed gedaan
En laten w'ons den baard afscheren.
TROUBADOUR