A. L. M. A. DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN 28ste Jaargang VRIJDAG 23 OCTOBER 1936 No. 8554 DF ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leideo 19 cent pei week2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week f 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 V Het beroep van dienstbode Het dienstboden-vraagstuk is al oud. Ja, als men bedoelt, dat er al 'n dertig jaar lang over gesproken wordt. Heel veel ouder is 't echter niet. Vóór dien tijd waren er wel ontevreden mevrouwen en ontevreden dienstboden, maar er was geen dienstboden-vraagstuk, zooals in latere ja ren. Welk vraagstuk aldus kan worden samengevat: hoe kunnen wij uit het groot aantal meisjes, dat betrekkingen zoekt, een voldoend aantal geschikte dienstboden krijgen? En in de laatste jaren dringt dit vraagstuk heel erg, nu het beroep van dienstbode zoo in discrediet is geraakt, dat reeds vele tienduizenden guldens over onze grenzen zijn gegaan, terwijl honderden Ne- derlandsche meisjes werkloozensteun moe ten ontvangen. Dat is een wan-toestand. De regeering treedt dan ook daartegen op met loffelijke energie. Het „Handelsblad" schrijft over en naar aanleiding van de regeeringsbe- moeiingen op dit terrein: Het doorzettingsvermogen van den minister van Sociale Zaken, waar het gaat om de opleiding van Nederland- sche meisjes tot dienstbode, verdient waardeering. Hier ligt een nog lang niet voldoend ontgonnen terrein waar arbeidsgelegenheid kan worden benut, die aan Nederlandsche meisjes tevens kennis en ervaring kan bijbrengen, die zij later in eigen gezin met vrucht, zullen kunnen toepassen. Het zou dwaas zijn, te willen bewe ren, dat de opleidngscursussen voor dienstboden tot dusverre een groot succes zijn geweest. Men heeft in be perkten kring hier en daar stellig re sultaten bereikt, maar op het groote tekort aan huishoudelijke hulp heeft dit zoo goed als geen invloed gehad. Nog altijd zijn er tienduizenden Duit- sche en Oostenrijksche meisjes hier te lande werkzaam, en het ziet er waar lijk niet naar uit, dat wij haar in de naaste toekomst kunnen missen. Laat ons hopen, dat de aanhouder wint, en dat de pogingen van het departement van Sociale Zaken op den duur vol ledig zullen slagen. Wij zouden niet de buitenlandsche meis jes morgen over de grens willen laten zet ten zelfs al zouden er in-eens genoeg geschikte Hollandsche krachten zijn. Maar de toestand, zooals die nu is, mag toch niet vooftduren, niet permanent zijn! Deze toestand iskern-ongezond! De oorzaken van dat gemis aan animo voor de betrekking van dienstbode ze zijn bekend. Ze liggen o.m. zoowel in de gees tesgesteldheid van de tegenwoordige meis jes als in die van de tegenwoordige me vrouwen. De ver-oppervlakking van het leven heeft het plichtsbesef, om met toe wijding arbeid te verrichten, bij vele meisjes ontzenuwd. En de vermateriali- seering van onzen tijd, het koude egoisme heeft bij vele mevrouwen verslapt het plichtsbesef, om met zorg en liefde voor de rechtmatige belangen van de dienstbode te waken en het dienstmeisje te bejegenen als volwaardig mede-mensch. Aan beide zijden ligt schuld. Dit is nu al zoo dikwjils gezegd, dat er niet meer over gepraat behoeft te worden. Tenminste niet gepraat zonder meer. 't Moet nu 'ns ko men tot daden van wederkeerige toena dering. Een mooi arbeidsterrein ligt hier open voor onzen Katholieken Vrouwen bond! SPOORBRUGGEN IN BRAND GESTOKEN. NEW YORK, 23 Oct. (A. N. P.). Uit Fer- riday in Louisiana wordt gemeld, dat in Louisiana en Arkansas twee spoorbruggen door brand zijn vernield, zoodat het trein verkeer tusschen Jonesville, Ferriday en Vidalia verbroken is. Men vermoedt, dat de bruggen in brand gestoken zijn. Reeds eerder zijn soortgelijke daden van vanda lisme voorgekomen. AVOND VOOR DE ZELATRICEN Om ruim negen uur kwamen gisteravond de zelatricen bijeen in de kleine Stadsge hoorzaal, waar de weleerw. heer Mudde een toespraak tot hen hield, om hen tot nieuwen ijver aan te wakkeren, vooral voor de drie aigemeene missiewerken. Daarna vertoonde de zeereerw. Pater Valens Wienk O.F.M., missionaris in Britsch-Indië, een serie projectieplaatjes, die een beeld gaven van het land en het volk, waaronder onze Franciscaansche Missionarissen in China hebben te werken. Het was niet moeilijk voor den missiona ris om wat leven te brengen in deze beel den, daar éen bijna twaalfjarige ondervin ding hem geheel vertrouwd had gemaakt met de Chmeesche toestanden en gebruiken Gretig werd er vooral geluisterd als er zelfbeleefde geschiedenissen verteld wer den uit dit vreemde land of de toehoor ders op de vreemde Chineesche klanken vergast werden. EEN DRUKTE VAN BELANG. Ook -gisteren was de stroom van binnen- loopende bezoekers weei overweldigend als een Niagara-waterval. Ondanks het feit, dat de entree-prijs meer dan het dubbele bedroeg van dien van Woensdag werd de tentoonstelling bezocht door 1318 betalende bezoekers. Drie honderd daarvan bezochten tevens de Medische tentoonstelling en 815 woonden de filmvoorstellingen bij. Wat die filmvoorstellingen betreft, geven wij de bezoekers den raad mee, om vooral te zor gen op tijd te zijn, anders loopen zij kans dat er geen plaats meer is. De film begint om 8 uur en half 10, en de voorstellingen woTden tijdig aangekondigd. Wij kunnen voorts nog mededeelen, dat het aantal attracties op de tentoonstelling is uitgebreid, 't Wordt er thans zóó gezel lig, dat iemand, die er eenmaal geweest is, niet meer te houden is als hij er geen tweede of derde maal heen kan gaan. DE GOUD-BUS. De moderne „Wijzen uit het Westen" gaan door met het voorbeeld te volgen van de oude Wijzen uit het Oosten. Telkens als de goud-bus op de Missie tentoonstelling geopend wordt en de oogen van het comité hoopvol gluren naar den inhoud, glanst hun goud tegemoet. Ook gisteren werden weer verschillende gouden sieraden in dezen goudman ontdekt, alsmede een gouden tientje. Een enkele maal leek het niet alles goud, wat er blonk, maar dit tientje was ongetwijfeld echt; een gaaf, rond en blinkend tientje, zelf voldaan en trotsch ondanks alle devaluatie. Want dit is de bus, die geen devaluatie kent, die spot met elke depreciatie van gulden, franc, dollar of pond sterling. Wie goud schenkt, geeft iets van blijvende waarde. En hoevelen zijn er niet, die ergens in een kastje weggestopt een oud oorringetje of broche hebben liggen, waarin goud is verwerkt. Dat goud is voor u in waarde gedaald, niet met 20%, maar met 50%, wellicht wel met 80% U draagt dat broche niet meer, en wat de oor-ringetjes betreft: welke moderne vrouw draagt nu nog oor ringen. Toch bewaart u ze maar, vindt ze telkens met de schoonmaak terug en u hebt re niets aan. En als u ze verkoopen wilt, haalt de goudsmit er zijn neus voor op. Geeft ze aan de Missie. En als u nog ergens een gouden tientje vindt, zoo'n aardige kleine gele rijder.... Weest u eens eerlijk! Hebt u daar zooveel aan? U geeft hem toch niet uit, is 't niet. U bewaart hem maar en laat hem werkeloos liggen. Laat hem rijden, dien gelen rijder, in de bus van de Missie-tentoonstelling! MISSIEFILM Men verzoekt ons mede te deelen, dat op veler verzoek het programma voor Zaterdag nog wordt aangevuld met een vertooning van de missiefilm om 4 uur. Kaarten 20 cents (met inbegrip van toe gangsbewijs voor de tentoonstelling). Theologische gedachten over het Missie probleem n. Iedere mensch krijgt absoluut zeker vol doende genade, waarmede hij zijn zaligheid kan bewerken; geen mensch gaat verlo ren zonder schuld. Als er geen schuld is, dan zal God hem niet verdoemen (bijv. kinderen); wel zal God hem kunnen wei geren wat louter gave is, n.L de zaligma kende aanschouwing; maar eeuwige ver werping volgt niet, tenzij op eigen schuld. Aldus is de wil Gods zooals men dat noemt: antecedenter: d.w:z. veronderstel lende, dat aan de genade wordt beant woordt. Pas dit toe op de verlossing van Christus; het is geloofspunt, dat de ver lossing van Christus niet alleen beperkt is tot hen, die de zaligheid zullen berei ken. De Katholieke theologie (het volgende is niet strikt tot dogma verklaard) houdt zelfs, dat het geheele mensohelijke geslacht door Christus verlost is, dus ook zij, die ver loren gaan: antecedenter, d.w.z. voorafgaan de aan, nog geen rekening houdende met een tweede factor n.l. de menschelijke me dewerking, moet men zeggen, dat de verlos sing voor allen de zaligheid gewonnen heeft. Dit was het voorafgaande wilsbesluit Gods. De voluntas consequens: het wilsbe sluit dat volgt, d.w.z. dat rekening houdt met de tweede factor, de menschelijke me dewerking, houdt niet in, dat alle menschen zalig worden; want het staat vast, dat er zijn, die niet medewerken met de genade, ofschoon die voldoende was om zich te red den; en dan zouden zij dus zalig worden, ondanks zich zeiven. Maar dit wordt kern- adhtig verworpen door Sint Augustinus, waar hij zegt.: „God, die u wel schiep zon- „der uw medewerking, zal u niet zal'ig- „maken zonder uw medewerking* Pas dit weer toe op de Verlossing 4oor Christus; consequenter d.w.z. volgende op. PROGRAMMA VAN VRIJDAG. 7M—1034 Tentoonstelling geopend. Entree 10 cent. Medische Missie tentoonstelling. Entree 10 cent. 8 en 934 uur Missïefilm. Entree 20 cent. (Entreebewijs is tevens toe gangsbewijs voor de tentoonstelling). (Toegangskaarten voor werkloozen gelden alléén voor de tweede uitvoering). 834934 uur Lezing door den weleerw. pater M. Bentener S.C.J. over het leven der zwarten in Belgisch Congo. Kosteloos toegankelijk voor bezoekers van de tentoonstelling. PROGRAMMA VAN ZATERDAG. 1012 uur, 2345J4 uur en 7341034 uur Tentoonstelling geopend. Entree 10 cent. Medische Missietentoonstelling ('s morgens ge sloten). Entree 10 cent. 8 en 934 uur Missietilm. Entree 20 cent. (Entreebewijs is tevens toegangs bewijs voor de tentoonstelling). 4 uur Missiefilm. Entree 20 cent. (Entreebewijs is tevens toegang- bewijs voor de film) rekening houdende met de goede of slechte medewerking met de genade door de men schen gepresteerd, is zijn Verlossing niet „efficax", resultaat-bewerkende in allen, want, wederom, dan zou in sommigen, on danks zich zelve, tegen hun wil in, de ver lossing van Christus resultaat verkrijgen; hetgeen onmogelijk is om dezelfde reden als boven (S. Aug.). Laten wij er buiten blijven hoe, en wan neer dan die voldoende Genade aan alle menschen geschonken wordt. Feit is dat, conditionate, onder conditie van medewer king, elke mensch kan zalig worden; zoodat over geen enkelen mensch gewanhoopt be hoeft te worden. Deze gedachte: dat iedere mensch k&n zalig worden, heeft er velen toe gebracht, te zeggen (men hoort dit vaak): maar waar om dam die menschen in hun goede trouw verstoren; laat die menschen in hun over tuiging blijven; want ze kunnen toch altijd den hemel bereiken. En, als men er dan nog bij haalt de nood in onze eigen steden en dorpen van het reeds christelijk Europa, zijn er ook veel katholieken, die hierin mee gaan. Toch is dit volkomen onjuist. Juist de ellende in onze groote steden op gods dienstig gebied moest onze activiteit hier, doch ook voor de Missie verdubbe len. Want als hier de menschen mèt de Godsopenbaring, voor hen verklaard in boeken, uitgedrukt in kathedralen en ker ken met liturgische diensten en de pracht der eeuwenoude plechtigheden, nog niet in staat zijn met de in ieder geval voldoende genade blijvend mede te werken, hoe zal men dit dan veronderstellen van hen, wier verstand nog vollediger verduisterd is dan 't onze, daar wij 't licht der Genade in 't geloof ontvingen en zij dat missen; wier wil door veel minder motieven geprikkeld wordt dan de onze, die in al die naar bui ten spelende elementen aangespoord wqrdt om te volharden. Als \vij met Biecht en zelfs met H. Communie niet altijd in staat zijn onze rechtvaardiging te beveiligen te gen het groote kwaad, hoe zal men het dan verwachten van deze menschen, die die groote hulpmiddelen moeten missen? Om de juiste bepaling te vinden van de waarde, die de Verlossing van Jezus Christus en de stichting Zijner Kerk voor de menschheid heeft, moet men zich het dringende bevel van Jezus Zelf voor oogen stellen: „Gaat en onderwijst alle volkeren"; en ook de haast en de ijver waarmede de Apostelen dit bevel onmiddellijk opgevolgd hebben. De missionarissen zijn dus niet absoluut onmisbaar wat betreft 't heil van eiken on- geloovige op zich genomen; maar wel moet men zeggen dat ze moraliter onmisbaar zijn om 't heil van de heidenen in 't algemeen te bewerken. Zooals Pere Lange terecht opmerkt, zou iemand, die met deze weerlegging alleen genoegen neemt, een onjuistheid begaan. Ik zou willen voorstellen dit alles een con firmator isch argument, 'n meer beves tigend bewijs te noemen. Het eigenlijke be wijs, waarom de Missie en de missionnaire werkzaamheid een aangelegenheid van wezenlijken aard is in onze Kerk, vindt men in de natuur van de Kerk als lichaam wat Christus gevoelde, toen Hij bij het af- Christus", zooals Augustinus haar noemt. Hierin verschilt onze opvatting funda menteel van de Protestantsche. Voor hen als voor ons geldt dat de Verlossing be werkt is door Christus. Volgens de Prot. leer worden de verdiensten van Christus, eens gewonnen op het Kruis, als een man tel om ons heen gehangen; de barmhartig heid doet den Vader ons zien als omhan gen met 't kleed van Christus verdiensten. Voor ons is *t anders. Christus leven en dood hebben 't heil voor allen verdiend in deze zin, dat zij, zooals Père Lange zegt, een oneindige verdienste hebben opgesta peld, waaraan het te danken is, dat de erf- smet van ieder onzer kan weggenomen worden. Maar die opstapeling is nog iets anders als het toepassen van die verdiensten hier en nu op dezen man, op die vrouw, op dat kind. Deze toepassing geschiedt niet zooals de Prot. zeggen, door Christus vanuit den hemel, maar geschiedt door de Kerk, aan wie Christus de uitdeeling der genade heeft toevertrouwd. Dit is de zin van S. Paulus' woord: De Kerk is 't complement, de vol einding, de voortzetting door de eeuwen heen van Christus, zooals het lichaam aan vulling is van 't hoofd, zooals de ledematen aanvulling zijn van 't organisme, 't Hoofd kan niet zonder ledematen. Zoo ook is ons Hoofd Christus incompleet zonder de acti viteit der ledematen: Zijn Kerk; en is er geen resultaat te verwachten, tenzij die ac tiviteit der ledematen worden uitgescha keld. Christus kwam voor heel de menschheid en de voortgezette Christus, d.i. de Kerk, heeft dus geen andere taak dan Christus Dit nummer bestaat uit vier bladen. VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. Minister van Zeeland tegen de Rex-be- weging. Ondanks verbod wil de Rex Zon dag a.s. toch demonstreeren. (2de blad). Weinig activiteit aan de Spaansche fron ten. De nationalisen zullen alle Russische schepen in de Spaansche wateren aanhou den. (2de blad). De besprekingen met graaf Ciano te Berlijn. (2de blad). Schending van het Duitsch-Oostenrijk- sche verdrag. (2de blad). Ontijdige ontploffing doodt 21 mijnwer kers. (Buitenl. Be., 2de blad). BINNENLAND. Een bijeenkomst van de Bedrijfsraden. (lste blad). De regeling van de Pacht in behandeling bij de Tweede Kamer. (2de blad). Zelf had: te zijn voor heel de wereld en alle tijden: dus universeel. En omdat Christus niet een onzichtbare Kerk, maar een zichtbare heeft gesticht, zóó zichtbaar zelfs, dat men er angstig on der wordt: met een leergezag, met een paus, met organisatie en alles wat dat meebrengt, daarom moeten al die zicht bare elementen op universeele wijze aan heel het menschengeslacht meegedeeld worden en voor het universeele menschen geslacht geldend zijn. In wezen universeel als zijnde de voort gezette Christus in wezen zichtbaar, als zijnde met deze hoedanigheid door Christus gesticht. Ziedaar de twee factoren, die verklaren, waarom de Missie-actie niet iets is wat u doen en laten kunt naar believen, maar waaraan wij mee te werken hebben. Allen, want allen zijn we ledematen van Christus; allen moeten wij iets, een klein deeltje he laas, maar toch iets in ons gevoelen van wat Christus gevoelde, toen Hij bij 't af scheid van de wereld zijn oog liet gaan over landen en werelddeelen, over jaren en eeuwen, over menschen en volkeren. Iets van die ontzaglijke, nijpende nood moet ons aangrijpen die Hem, Zoon van God, ingaf ons te leeren bidden: Adveniat regnum tuum: ons toekome uw Rijk. Wij moeten ons naar boven wringen uit het vaak heel, heel kleine kringetje van ons eigen leventje uit, naar de vrije lucht van Gods eeuwige raadsbesluiten. Wij moeten ons meer gaan voelen als burgers van dat aan den tijd onttrokken onvergankelijke gebouw, opgetrokken op de basis der Apos telen 20 eeuwen geleden, met als hoek steen Christus, die gisteren, heden en in de toekomst eeuwig dezelfde is. Zóó moet 't zijn door voortdurend gebed: Laat toekome uw Rijk. De kleine activiteit, die wij kunnen ver richten, naast onze drukke werkzaamheden zullen wij toch trachten te bezielen met een vurige liefde en edelmoedige zin door te denken aan het critieke van dezen tijd voor vele volkeren. 40 pet. van het missiewerk is aangepakt. 60 pet. ligt nog hraak: de grootste helft. Van de 100 missionarissen werken 90 pet. aan reeds bekeerden; 10 pet. aan nieuw te bekeeren menschen. God geve, dat deze A.L.M.A.-Missieweek aan ons allen schenke een diep besef van verantwoordelijkheid; een steeds drijvend, nooit aflatend verlangen te helpen, mee te helpen, al is 't op nog zoo'n bescheiden ma nier, aan de uitbreiding van Christus rijk op aarde. G.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 1