NIEUWS VRIJDAG 10 JULI 1936 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN DE STRIJD TEGEN DE KERK IN HET DERDE RIJK STADS 27ste Jaargang No. 8466 OE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per week i 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, by vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend, TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: f 0.50 Dit nummer bestaat uit drie bladen. *t* Wat niet waar kan zijn Aneta meldt uit Medan, dat aldaar de heeren v. Duyl en Hogewerd, beiden func tionarissen van de N.S.B. in Nederland, zyn gearriveerd. In een onderhoud, dat' een pers-vertegenwoordiger had met den heer v. Duyl, gaf deze eenige mededeelingen over de „beweging" in Nederland. Hij verklaarde, dat men tevreden zal zyn, als de N.S.B. bij de a.s. verkiezing 12 zetels haalt. Even later deelde hij mede, dat het aantal leden van de N.S.B. met 600 of 700 per week toeneemt. Als dit laatste cij fer juist is, dan is de verwachting van 12 zetels in de Tweede Kamer héél beschei den! De heer v. Duyl merkte nog op in be doeld onderhoud, dat de N.S.B. een Neder- landsche beweging is: „Wij zyn een Neder- landsche beweging en zullen de zaak op Nederlandsche wijze opknappen". Dit is een bewaring, aan welker waarheid niet zonder reden getwijfeld wordt! Ook deelde de heer v. Duyl nog mede, dat „het gevolg van het bekende bisschop pelijke schrijven was geweest, dat slechts 11 van de duizenden katholieke N.S.B.-ers hadden bedankt". Het „bekende bis schoppelijk schrijven" werkt ongetwijfeld preventief, houdt tegen of remt een toe treden van meerdere katholieken tot de N.S.B. Dat is zeker een belangrijk effect van het optreden der Bisschoppen tegen een beweging, die zij zien als een groot ge vaar voor Kerk en Godsdienst. Maar wij kunnen toch niet aannemen, dat daarnaast niet óók als effect zal zijn bereikt, dat meerdere katholieken, die reeds waren toe getreden tot de N.S.B., zijn uitgetreden. Als er slechts 11 katholieken zouden hebben bedankt wij kunnen het niet gelooven! dan is ook zeker het aantal katholieken, die als lid waren toegetreden, tot de N.S.B., niet „duizenden"! De Katholieken in Ne derland zijn niet zóó, dat „duizenden" de leiding van den heer Mussert zouden ver kiezen boven die van het Episcopaat, het lidmaatschap der N.S.B. boven de volg zaamheid aan het wettig Gezag in de Kerk. Dat kan niet waar zijn! De wereld in vogelvlucht De Engelsche regeering heeft de conclu sie getrokken uit de situatie, welke ge schapen is na de opheffing van de sanc ties. Zij heeft het besluit genomen om een aantal oorlogsschepen uit de Middelland- sche Zee terug te trekken. Een gebaar, dat natuurlijk door Italië ten zeerste wordt gewaardeerd, want het beteekent practisch, dat Engeland de spanning, ontstaan door het Abessijnsch conflict, als afgedaan be schouwt. De Fransche regeering is daarop een stapje verder gegaan en heeft mede gedeeld, dat zy thans de verplichtingen uit het accoord van wederzijdschen bij stand tusschen Frankrijk en Engeland als vervallen beschouwt. Dit accoord was het gevolg van de invoering der sancties; nu de sancties zijn opgeheven, is het accoord niet meer noodig. Waarom de Fransche regeering er zoo „als de kippen bij" is om dit accoord van zich af te schuiven, wordt duidelijk als men bedenkt, dat het doel der mogendhe den sinds de beslissing ten gunste van Italië geen ander kan zijn, dan het moge lijk te maken, dat de regeering van Rome deel neemt aan de besprekingen, welke binnenkort te Brussel zullen beginnen en haar in 't algemeen in staat te stellen haar plaats te hernemen in het concert der mo gendheden. Italië, de verloren zoon, die een groot deel van het prestige van den Bond ver braste, wordt weer met vreugde binnenge haald. Onverschrokken taal van den Bisschop van Eichstatt „Wij zijn in een verschrikkelijke godsdienststrijd gewikkeld" De Bisschop van Eichstatt, Mgr. dr. Rackl, heeft een belangrijke toe spraak gehouden tot de Katholieke Jeugd van zijn dioceës, die in do Kathedraal van de stad Eichstatt was samengekomen. Daar in deze toespraak onomwon den over een kerkvervolging in het Derde Rijk gesproken wordt, achten wij deze predicatie belang rijk genoeg om de voornaamste passages woordelijk weer te ge ven. „De aanwezigheid van zooveel jeugdige Katholieken aldus Mgr. Rackl bij het graf van den H. Willibald, den oprich ter van ons Diocees, is een levend bewijs, dat er geen tegenspraak bestaat tusschen het Christendom en het Duitsche volk, tus schen vaderlandsliefde en liefde tot de godsdienst. Men zegt, dat Duitschland het meest vrije land ter wereld is, maar dan ware het te wenschen dat de katholieke godsdienst ook weer de vrijheid zal terugkrijgen, die haar in het plechtig gesloten Concordaat volle dig gegarandeerd werd. Ook het Katholi cisme moet vrijheid bezitten, om onbelem merd en in het openbaar te kunnen arbei den; ook de Katholieke gedachte moet vrij tot uiting kunnen komen in dagbladen en in vereenigingen, en geen enkele Katho liek mag benadeeld worden, omdat hij lid is van een Katholieke organisatie. De ba nier van Christus en welk ander godsdien stig embleem ook moet in het openbaar uitgedragen kunnen worden, zooals de Duitsche ridders eertijds openlijk hun stan daard met de beeltenis van Sint Michael droegen. Onze Zaligmaker heeft gezegd: „De- Waarheid zal u bevrijden!" Wanneer wij bidden: Heer, geef ons vrijheid, dan druk ken wij het verlangen uit, dat de waar heid van Christus openlijk verkondigd mag worden, overal, zonder dat haar eenig be letsel in den weg gelegd wordt, zeker niet in de kerken, maar ook niet buiten de kerk, want Christus heeft gezegd: „Wat u in het geheim geopenbaard is, moet gij van de daken verkondigen!" Uw Bisschoppen zijn in geweten ver plicht, u de waarheid te zeggen. Welnu, wy zijn in een verschrikkelijke godsdienst strijd gewikkeld. Na de politieke omwente ling, wil men een revolutie in de gods dienstige opvattingen teweegbrengen. De „wereldbeschouwing" waarvan men spreekt is niets anders dan de nieuw-heidensche gedachte, die den godsdienst wil vervan gen." Verder herinnerde de Bisschop aan het geen hij by gelegenheid van de toedie ning van het H. Vormsel vroeger reeds in het parochieele weekblad van Ingolstadt geschreven had over de' godsdienststrijd, de jeugdopvoeding, de plichten van de H. Kerk en over de tegenstelling tusschen de Christelijke en Nationaal-Socialistische opvattingen. „Wanneer uw Bisschop spreekt als Her der der zielen, dan kunt gij er van verze kerd zijn, dat ieder woord nauwkeurig overwogen is, maar het is ook zeker, dat het zijn plicht is, „getuigenis te geven van de waarheid". (Joh. 18.37). Wij leven in uiterst moeilijke tijden, en de meesten hebben niet begrepen, dat de bijl aan den wortel van den boom is ge legd. Velen zullen zich ongetwijfeld herin neren, wie deze droevige woorden ge sproken heeft: „Wij moeten het Katholieke geloof met wortel en al uitroeien". In de Kulturkampf van 1870 wilde men het volk berooven van zijn priesters; nu zou men de priesters van het volk willen berooven. Er is een hevige strijd in den geest der men- schen ontketend; allen moeten het recht hebben om openlijk en eerlijk voor de waarheid uit te komen. Het gaat niet meer om een politieke omwenteling, maar om een revolutie in de wereldbeschouwing." De nieuwe „godsdienst". Daarna bespreekt Mgr. Rackl de nieuwe wereldbeschouwing. „Moeten wij alleen naar de aarde zien, of moeten wij ook den blik naar den hemel slaan? Wat is er boven de sterren? Wat was er vóór de wereld, en wat zal er na de wereld zijn? Bestaat er een Schepper der wereld of niet? Is onze taak beperkt tot deze wereld, of bestaat er nog een toekomstig leven? In welke be trekking tot de wereld staan de H. Drie vuldigheid, Jezus Christus en de Katho lieke Kerk? Al deze vragen moeten beant woord worden door onze opvatting die wij omtrent het leven bezitten. Wie over „wereldbeschouwing" spreekt, treedt in het hart van de godsdienst. Er is gezegd, dat men de wereld alleen moet beschou wen uit het oogpunt van de eer, van het bloed, van het ras, van het volk, van de natie. Niemand zal ons zeggen, dat wij geen groote liefde gevoelen voor ons va derland, maar dat belet ons niet te ver klaren, dat de natie en het volk niet het hoogste is, wat er bestaat. Het volk is iets groots, het vaderland is iets verhevens en ook iets heiligs, maar het verhevenste is God, die de natie heeft geschapen, God, die leeft en heerscht in eeuwigheid." Het slagwoord: „Politiek is godsdienst" is een dwaling. De politiek vindt haar oor sprong in den godsdienst, zij moet zich la ten inspireeren en zich laten leiden door den godsdienst. Iedere politicus is in gewe ten verplicht, de geboden van God te on derhouden, zooals iedere eenvoudige bur ger. Maar nu wil men den godsdienst ver vangen door de politiek, en men zegt: „de liefde tot het volk is godsdienst". Het is niet de taak van den politicus om te beslis sen wat godsdienst is en wat niet. Men wil niet, dat de priesters oordeelen over de politiek, met welk recht oordeelen de politici dan over den godsdienst? Het is de taak van de priesters en dc Bisschop pen, om te oordeelen wat godsdienst is; zij moeten beslissen over de juiste wereld beschouwing. Modern heidendom. De nieuwe wereldbeschouwing, die een nieuwe godsdienst bedoelt te zijn, beperkt zich tot het aardsche leven. In dit opzicht zegt men: „Laten wij den hemel voor de engelen laten en voor de musschen". Op een kerkhof te Berlijn staat geschreven: „Geniet van het leven hier beneden; er bestaat geen ander leven, wij zullen el kander nooit terugzien". Deze gedachten vinden meer en meer verspreiding, en men zegt tot onze priesters: „Aan u de gods dienst, aan ons het volk", dat .wil zeggen: „Uw Godsdienst is niets waard voor ons volk". Men wil de Godsdienst in alles los maken van het volk. De godsdienst wordt verdreven uit de pers; de couranten mo gen niets meer over den godsdienst schrij ven; van den anderen kant worden voort durend nieuwe aanvallen gepubliceerd te gen den godsdienst. Maar het is ons niet toegestaan, de leer van ons H. Geloof te verdedigen. In het dilemma, dat ons he den wordt gesteld, de katholieke wereld beschouwing te volgen of de niet-katho- lieke, ziet uw Bissch-p zich genoodzaakt te verklaren: „Wie de niet-katholieke wereldbeschou wing volgt, treedt door dat feit zelf uit de Katholieke Kerk, hij verloochent zijn Ge loof, en wordt een afvallige. Iedereen moet goed weten, wat hij doet, wanneer hij in dit dilemma zijn beslissing neemt." Met betrekking tot de burgerrechten van den godsdienst, van de geestelijkheid, en van de Kerk zeide Mgra Racekl nog 't vol gende: „In het Concordaat werd beloofd, dat de Katholieke Kerk volledige vrijheid zou ge nieten; maar gij allen weet, dat dit niet waar is. Gij weet hoeveel moeilijkheden men hem in den weg legt, die lid is van een Katholieke organisatie. De ambtenaren zijn verplicht hun lidmaatschap van Ka tholieke vereenigingen op te zeggen. Alles wordt gedaan, om een scheiding tussschen Kerk en Staat te bewerkstelligen. Het grootste gevaar ligt in het feit, dat men voorgeeft, niet den godsdienst te bestrij den, maar alleen de organisaties op con- fessioneelen grondslag. Maar de strijd te gen de godsdienstige organisaties in mijn hoedanigheid als Bisschop moet ik dit zeg gen is een strijd tegen de Katholieke Kerk. De strijd tegen de Katholieke Jeugd. Voor alles is de strijd gericht tegen de Katholieke school. Ook hier zegt men, dat men alleen het godsdienstige element uit de school wil verwijderen; men spreekt over een geloofseenheid voor alle Duit- schers: „de Duitscher heeft geen ander ge loof dan het eeuwige Duitschland." Ik houd van mijn vaderland met al de vurigheid van mijn hart, en ik ben bereid zoowel voor mijn vaderland als voor mijn geloof mijn leven te geven, maar ik moet zeggen, dat het een dwaling is te verkla- ren: „Ons geloof is Duitschland". De godsdienst is meer dan Duitschland, de godsdienst is universeel. Op de Katho lieke scholen is nooit haat gepredikt, maar altyd liefde. Op de eerste plaats behooren de kinderen natuurlijk toe aan de ouders. Zij hebben van God het recht gekregen en de plicht, hun kinderen op te voeden, en geen enkele macht kan hun dit recht ont nemen. Buiten de ouders heeft ook de staat belang bij de opvoeding der jeugd, maar dit recht is ondergeschikt aan dat van de ouders. Ditzelfde geldt bok voor de school. Maar het recht van God is nog grooter dan het recht van de ouders en van den Staat. Het recht, dat God op het kind heeft, wordt beschermd door de Ka tholieke Kerk, die van den Verlosser het bevel gekregen heeft, „Zijn schapen te wei den". De Verlosser heeft de jeugd be schermd, door haar te beminnen, haar aan te bevelen en door hem met straffen te bedreigen, die den kinderen ergernis VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. Engeland trekt zijn vloot gedeeltelijk terug uit de Middellandsche Zee. (2de blad). De onrust in het H. Land duurt voort. (2de blad). geeft. Toch wordt deze wet voortdurend met voeten getreden. De bisschop heeft de plicht, haar altijd en bij iedere gele genheid te verdedigen. Ziet zoo besloot Mgr. Rackl zijn toe spraak tot de Katholieke Jeugd hoe on ze godsdienst overal in gevaar is. En dit is eveneens een ernstig gevaar voor ons vaderland. Met bloedend hart roep ik u daarom deze vermaning toe: Redt den Katholieken Godsdienst, en redt met haar ons dierbaar Vaderland!" HERWONNEN LEVENSKRACHT. In tegenstelling met andere jaren zal de jaarlijksche Bloemendag voor „Herwon nen Levenskracht" ditmaal niet op Zondag plaats hebben, doch bij wijze van proef op een Zaterdag, en wel op Zaterdag 15 Augus tus a.s. Ons comité is hiertoe besloten op grond van de vele bezwaren, verbonden aan het houden van bloemendagen op de Zondagen. De toestemming van Burgemeester en Wethouders ervoor mochten wij bereids ont vangen. Wij hopen in de eerstvolgende weken nog wel nader de aandacht van Leiden's ingezetenen op onzen Bloemendag te vestigen en wederpm een beroep te kun nen doen op de medewerking van velen, een noodzakelijke vereischte om ook dit jaar onzen bloemendag te doen slagen. Voor heden meenen wij, wat deze alge- meene medewerking betreft, met deze eerste kennisgeving te kunnen volstaan. Maar meer speciaal en in het bijzonder wenschen wij nu de aandacht te vestigen op de a.s. Woensdag, 15 Juli in het gebouw van den Ned. R. K. Volksbond te houden ver gadering van ons Comité, welke vergadering wel zeer bijzonder zal gewijd zijn aan de te treffen maatregelen teneinde het succes van onzen bloemendag ook ditmaal te verzeke ren. Wij verwachten dus in het gebouw van den Ned. R. K. Volksbond a.s. Woensdag avond alle afgevaardigden van de bij ons comité aangesloten organisaties en wij doen tevens een dringend beroep op de besturen dier organisaties er in ieder geval voor te zorgen, dat minstens één afgevaardigde of bestuurder ter vergadering tegenwoordig zij. Ongetwijfeld wenscht gij allen de tuber- culose-bestrijding krachtdadig te bevorde ren en als machtig middel hiertoe een bloemendag met een klinkend resultaat. Welnu, naarmate uwe belangstelling en medewerking met onze actie grooter zijn zal, zal ook het succes van onze bloemen dag stijgen. Organisatiebesturen en afgevaardigden in ons comité, beseft daarom uwe verant woordelijkheid in dit opzicht en verzuimt niet onze vergadering bij té wonen. Namens het Comité, H. Lombert, voorzitter. Stationsweg 8a. Handelsregister K. v. K. Nieuwe inschrijving. 6787. Turn hout en Geerlings, Voorhout, Berg Amolaan 25, handel in bloembollen enz. in het bui tenland. E.: A. J. Geerlings, Voorhout. W ij z i n g i n g e n: 6550. Turnhout en Geerlings, in liquidatie, Noordwijkerhout, Pilarenlaan 7, handel in het buitenland in bloembollen enz. De zaak is met ingang van 8 Juni 1936 niet alleen in liquidatie getre den, doch oo kontbonden. 6652. Complete Woninginrichting Vlieger en Middel v/h J. J. Wijnbeek, Noordwijk- Binnen, Kerkstraat 39, meubelmakerij en -winkel .Door uittreding van den vennoot J. J. de Vlieger is de vennootschap onder firma ontbonden. Het bedrijf wordt voort gezet door den vennoot J. Middel, als eenig eigenaar onder den naam: Complete Wo ninginrichting J. Middel v/h. J. J. Wijn beek. Door de politie alhier is aangehouden de 18-jarige C. M. v. S., monteur te Den Haag, verdacht van oplichting van diverse win keliers hier ter stede. LEIDSCHE SCHOUWBURG. In de bestuurskamer van den Leidschen Schouwburg had gisteren onder voorzit terschap van prof. mr. E. M. Meijers de jaarlij ksche algemeen e vergadering van de Leidsche Schouwburgvereeniging plaats. Na opening door den voorzitter worden de notulen gelezen en ongewijzigd goedge keurd. De kas-commissie had bericht alles in orde bevonden te hebben, zoodat de vergadering tot décharge van den penning meester, den heer Moens, besloot. Hierna bracht de secretaris zijn jaarverslag uit, waaraan het volgende wordt ontleend: In het afgeloopen seizoen hebben de slechte tijdsomstandigheden wel zeer sterk gedrukt op het Schouwburgbezoek. De bruto-opbrengst per voorstelling was dan ook iets minder dan het vorig jaar. Een ook de abonnementsvoorstellingen, die vorig jaar een winst opleverden van ƒ664.39, brachten dit jaar slechts ƒ141.76 winst op. Dat de exploitatierekening sluit met een saldo van 977.79 vindt zijn oor zaak in het feit, dat het beheer zoo zuinig mogelijk is gevoerd. Met genoegen constateert het bestuur, dat het publiek over de abonnementsvoor stellingen in het algemeen tevreden is ge weest. Het zal dan ook in het volgend sei zoen weer trachten acht goede voorstel lingen te geven, met de organisatie waar van reeds een begin is gemaakt. De Maatschappij voor Toonkunst, even als het Studentenzangkoor gaven hunne concerten in den Schouwburg. Er werd één jubileum herdacht, namelijk het 25-jarig tooneel-jubileum van Paul Har den. De jubilaris v^erd door den voorzitter toegesproken, waarbij hem een aandenken aan Leiden werd overhandigd. De Koninklijke vereeniging Litteris Sa crum vierde haar tachtigjarig jubileum, waarmede het 25-jarig jubileum van den heer B. Hageman als lid van „Litteris Sa crum" samenviel. De secretaris sprak de jubilarissen toe, waarbij hij namens de Schouwburgvereeni ging aan den voorzitter een krans aan bood. Er werden 65 voorstellingen in den Schouwburg gegeven. Het bestuur verga derde bijna iedere maand, terwijl er één le denvergadering werd gehouden. Met den wensch, dat het volgend seizoen, zich zal mogen kenmerken door een be langrijk schouwburgbezoek, eindigde de se cretaris dit verslag over het afgeloopen jaar. Nadat de kas-commissie voor het volgen de jaar was benoemd en van de rondvraag geen gebruik was gemaakt, sloot de voor zitter de vergadering. SPELDJESDAG ST. FRANCISCUS LIEFDEWERK. Men verzoekt ons mede te deelen. dat de meisjes, die op a.s. Zondag de speldjes voor het St. Franciscus Liefdewerk zullen verkoopen, de busjes kunnen halen op Za terdagavond van 8 uur tot half 10 aan het gebouw Nieuwe Rijn 52. ƒ125 vermist. Door den kapper P. M., Hoogewoerd 175, is bij de politie aangifte gedaan, dat hy uit een buffet in de achterkamer van zijn woning een bankbiljet van 100 en een van 25 vermist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 1