Kaderdag der Katholieke werklieden MAANDAG 29 JUNI 1936 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 8 Tienduizend „voormannen" te Amsterdam bijeen HET TWEEDE KAMERLID TH. M. KETELAAR OVERLEDEN Zaterdagmiddag om half vijf is over leden het Tweede Kamerlid Th. M. Ketelaar. Theodor Matthieu Ketelaar werd op 6 Mei 1864 te Am sterdam geboren. Hij koos zich een loopbaan in het onderwijs en volg de daartoe de kweekschool voor onderwijzers in zijn geboortestad, waar hij van 1882 tot 1897 zich aan de opvoeding van de jeugd wijdde. In dit laatste jaar werd hij voor den Vrijzinnig Democrati- schen Bond tot lid van de Tweede Ka mer der Staten-Generaal gekozen, waar hij op 21 December 1897 zitting nam. Van deze tak van volksvertegenwoordiging is hij tot zijn dood lid gebleven voor den Vrijzinnig Democratischen Bond. Als oud onderwijzer vond hij zijn taak vooral op onderwijsgebied. Van 1912 tot 1923 was de heer Ketelaar tevens lid van het college, van Gedepu teerde Staten van Noord-Holland, daarna was hij lid van den Gemeenteraad van de hoofdstad, welken hij thans door den dood ontvalt. Van 1925 tot 1927 bekleedde de heer Ketelaar het ambt van wethouder van Onderwijs en Kunstzaken. Belangrijk werk heeft de heer Ketelaar ook verricht als penningmeester van het Centraal Ge nootschap voor Kinderherstellingsoorden en vacantiekolonies, welke functie de overledene sedert 1906 vervulde. BELGISCHE ONDERSCHEIDINGEN In verband met de Brusselsche wereldtentoonstelling De Belgische gezant, de heer Ch. Mas- kens, heeft Zaterdagmiddag in de Belgi sche legatie o.m. de volgende onderschei dingen uitgereikt, welke verband houden met de Belgische wereldtentoonstelling van het vorig jaar. Commandeur in de Orde van Leopold II: Ir. F. H. E. Guljé, voorzitter der alge- meene R.K. Werkgeversvereeniging. Officier in de Kroonorde: J. C. M. Mensing, voorzitter van den Nederlandschen Tuinibouwraad; Pater L. H. Perquin, voorzitter van den Katholie ken Radio-omroep; C. E. Haagens, direc teur der N.V. Siderius; Ir. N. P. de Koo. Benoemd is tot Grootkruis in de Kroon orde: prof. dr. ir. H. C. J. H. Gelissen, minis ter van Handel, Nijverheid en Scheep vaart. Voorts zijn benoemd tot: Grootkruis in de Orde van Leopold n: mr. M. P. L. Steenberghe, oud-minister van Economische Zaken, en Ch. I. J. M. Weiter, oud-minister van Koloniën. DE HEROPBOUW VAN EGMOND Stichting van werkkamp voor jeugdige werkloozen Naar de „Msbd." verneemt, zal in de nabijheid van de priorij van Egmond een werkkamp worden ingelicht van jonge katholieke werkloozen overeenkomstig de door het Rijk vastgestelde bepalingen. De vestiging van dit kamp bedoelt het moge lijk te maken, dat groepen van 96 jonge werkloozen kunnen arbeiden aan het bouwrijp maken van den grond voor den verderen opbouw van de abdij. Ook ligt het in de bedoeling opgravingen te ver richten naar de juiste ligging van de oud abdij. Voorts zal een gedeelte van den grond door jonge werkloozen worden ingericht voor den tuinbouw. DE OPENING VAN DE MOERDIJK-BRUG In een vergadering van commissie tot voorbereiding van festiviteiten te Breda bij gelegenheid van de opening der Moerdijk- brug zal de A N. W. B. de leiding nemen voor een groote sterrit voor alle takken van tourisme via de Moerdijkbrug naar Breda. De K. N. A. C. heeft eveneens be sloten, een groote slipjacht via de Moer dijkbrug naar Breda te organiseeren, ter wijl ook de B. B. N. en de K. N. M. V. zul len worden verzocht, hun medewerking te verleenen. De organisatie dezer feesten zal in han den worden gelegd van de V. V. V. „Breda vooruit", terwijl in beginsel werd beslo ten, dat deze festiviteiten zullen bestaan uit: Een zoogenaamde winterkermis in het centrum der stad, etalagedagen voor de di verse middenstands-organisaties, terwijl 't voornaamste feest zal bestaan in een histo risch spel, waarvoor gegevens zijn ont leend aan de overrompeling van Breda door de Staatsche troepen in het jaar 1590 door middel van het turfschip van Adriaan van Bergen. Des avonds heeft in Concordia een groot Spaansch feest plaats waarop eén Carna val Espagnol de hoofdschotel zal zijn. DE BELASTINGDRUK TE GOUDA. Ged. Staten willen nog 10.000 uitpersen. Ged. Staten hebben bezwaar gemaakt te gen het besluit van den gemeenteraad, waarbij voor 1936 voor de personeele be lasting 200 opcentent berekend naar de 3de klasse zijn vastgesteld. Gedeputeerden hadden bij het vooron derzoek van de gemeentebegrooting 1936 den wensch kenbaar gemaakt, dat het aan tal opcenten zou worden vastgesteld op 200 berekend naar de 4e klasse, waardoor de personeele belasting ƒ20.000 meer dan in het vorig jaar zou opbrengen, doch de raad achtte, overeenkomstig het voorstel v"an B. en W., 200 opcenten berekend naar de 3de klasse voldoende, hetgeen neer kwam op een verhooging van de opcen- :enschaal van 130200 tot 137228 of met een bedrag van 9000. Het handhaven van den eisch van Ged. Redevoeringen van Mgr. van Schaik en Henri Hermans KADERDAG R.K. WERKLIEDEN VERBOND De groote Markthallen te Amsterdam waren gisterenmiddag geheel gevuld door een menigte van ongeveer tienduizend ar beiders. Van alle provinciën woren zij bij- beiders. Van alle provinciën waren zij bij- nen, die het R.K. Werkliedenverbond bij eengeroepen had. In totaal waren 3000 plaatselijke af deelingen door haar bestuur ders vertegenwoordigd. Onder de aanwezigen bevonden zich o.a. Mgi. Dr. van Noort, Deken van Amster dam, vertegenwoordigers van het bestuur der R.K. Staatspartij en verschillende ka tholieke Kamerleden, onder wie de partij en fractie-voorzitter mr. C. Goseling, voorts vertegenwoordigers van de R.K. Werkgeversvereeniging, van den Ned. R.K Boeren- en Tuindersbond, van den Neder landschen R.K. Middenstandsbond en van de St. Adelbertsvereeniging. Precies te twee uur marcheerde „De Jonge Werkman" op onder de tonen van het strijdlied van het Verbond, door alle aanwezigen staande meegezongen. Even later opende de voorzitter van het Ver bond, de heer A. C. de Bruyn, de bijeen komst met gebed, en sprak een openings rede uit, waaraan wij het volgende ont- lecnen: OPENINGSWOORD A. C. DE BRUIJN De heer De Bruijn begroette de ruim 10.000 uit drieduizend plaatselijke afdee- lingen naar den Nationalen Kaderda'g ge komen bestuurders der Katholieke Arbei dersbeweging. Er wordt in breede kringen ontzaggelijk geleden, geestelijk en materieel. Aan dat leed aldus spreker wil deze Kader dag ondubbelzinnig uiting geven, opdat het duidelijk hoorbaar doordringe in de kabinetten van hen, die allereerst en aller meest en doortastend te zorgen hebben, dat alles worde gedaan om het leed te be perken en zooveel mogelijk op te heffen. Er wordt geleden in geestelijk opzicht. Onverantwoordelijke lieden, geïnstrueerd en gesteund van over de grenzen, misbrui ken dezen tijd ten eigen voordeele door, met lasterlijke voorstellinge werkende, het vertrouwen te ondermijnen in personen en instellingen. Dat kan in ons land!? Een groot deel van ons volk verkeert in materieelen nood. Vooral de groote gezin nen hebben het zwaar te verantwoorden. De werkloosheid is ontzaggelijk groot, de de werkloozen ontvangen, vooral op het platteland een steun-bedrag, hetwelk vaak nauwelijks en in tal van gevallen niet vol doende is, indien het in verband gebracht wordt met het ethische levens-minimum. De positie van de nog werkenden. Terwijl de prijzen der levensbenoodigdheden niet noemenswaard daalden verschillende in prijs stegen zijn de loonen met 1/51/4 zelfs met 1/3 en meer verminderd. Wij zijn geneigd te zeggen: dat gaat zoo niet lan ger; er is overal een einde aan, óók aan loonsverlaging, óók aan de duldzaamheid der arbeiders en bedienden. Ook in dit op zicht leeft Nederland niet op een eiland, los van het overige deel der wereld. Wij weten, dat tal van ondernemers met ons van oordeel zijn, dat „er niet meer af kan", dat ook zij de dupe zijn van interna tionale verdwazing en nationale te-kortko- ming, de dupe van hetgeen men dualisme, twee slachtigheid, gemis aan moed voor het nieuwe noemen kan. Staten beteekent, dat de heffing op de per soneele belasting in totaal 11.000 meer zal moeten opbrengen dan door den raad vastgesteld. R.K. SMEDENPATROONS BIJEEN De Ned. R.K. Smedenpatroonsbond heeft Zaterdagmiddag zijn negentiende bonds vergadering gehouden, onder voorzitter schap van den heer A. Hovers. De voorzit ter hield een openingsrede, waarin hij constateerde, dat vele leden in zorgelijke financieele omstandighedne verkeeren. De veranderde techniek heeft veel werk weg genomen. Ondanks de sombere tijden ech ter gaat de bond vooruit. De a.s. wet op de vestigingseischen vormt een lichtpunt, ook voor smedenpatroons. De geestelijk adviseur, de zeereerw. heer J. Sicking, conrector van „Mariënburg" te 's Herto genbosch, werd geinstalleerd. De vergade ring zong hem het lied „Roomsche Blijd schap" toe. Herkozen werden als bestuurs leden de heeren C. Eierens en G. Alders. Rector Sicking spoorde aan, daadwerke lijk gehoor te geven aan den oproep van Z. H. den Paus tot de katholieke actie. Tenslotte heeft dr Jansen, adjunct-direc teur van het R.K. Middenstandsbureau, een algemeen overzicht gegeven van den in houd van het wetsontwerp betreffende de vestigingseischen. Heden worden eenige voorstellen van huishoudelijken aard af gehandeld. In den namiddag hebben de leden een autotocht gemaakt, aangeboden door den kring Den Haag ter gelegenheid van zijn 25-jarig bestaan. UITKEERING INGELEVERDE HYACINTHEN Het bestuur van het bloembollensurplus- fonds heeft besloten voor de in 1935 ver plicht ingeleverde hyacinthen uit te keeren 25 pet. van de toen geldende binnenland- sche minimum-prijzen. Overgang naar een nieuwe, betere, chris- telijk-sociaale-economische maatschappij. De laatste nieuwlichters, die geen goed woord weten te spreken van de leiders der politieke- en sociale organisaties, weten geen raad met de toekomst dan wel zij praten ons na, zij het stuntelig en fout. Met voldoening constateeren we: ondanks, misschien juist tengevolge van de crisis, marcheert de sociaal-economische toe komst-gedachte, waarvoor de Katholieke Arbeidersbeweging, gesteund door de Kerk zich enken dag uitefmate sterk interes seert. De wereld, ook Nederland roept om or de en ordening. Dat zij er kome! Deze Kaderdag wil opnieuw een forschen stoot geven en bij ons, met ruim tiendui zend katholiek georganiseerde mannen ook jonge mannen en vrouwen uit heel het land bijeen, versterken het vertrouwen in het nu en de toekmst hetgeen we willen en het geen we zullen. Dat ver trouwen geschraagd door vriend schap en begrijpen van organisaties en personen ook buiten den kring onzer arbeiders, zal, ook zonder dat we al dan niet verboden weerafdeelingen hebben, de kracht geven oude en nieuwe vijanden niet enkel te weerstaan, doch te overwinnen. Dat deze ordening kome onder het eerst volgende kabinet, ondanks den tegenstand van die betrekkelijk weinigen, waarop ook Leo Xin het niet begrepen had. Met een beroep op het zelfvertrouwen dr katholieke arbeiders besloot de heer De Bruyn zijn rede, waarna hij de aanwe zige prominenten begroette. Een luid applaus brak los, toen spr., mr. Goseling begroetend, zeide, dat de hoop van een groot deel van het Neder- landsche volk gevestigd is op den jongen partijleider. De geestelijk adviseur van 't R.K. Wei-k- liedenverbond, Mgr. J. G. van Schaik, hield hierop een rede over: „Onze gods- dienstig-zedelijke taak in dezen tijd". REDE MGR. VAN SCHAIK Spreker viel de taak te beurt uit te doen komen de beteekenis van onze katho liek georganiseerden arbeidersstand in godsdienstig-zedelijk opzicht. Herinnerend aan den opbloei van het kerkelijk gods dienstig leven, wees hij er op, dat vooruit ziende mannen, daarmee echter niet te vreden waren. Zij zagen een hoogere roe ping weggelegd voor de zich bewust wor dende katholieken met hun een-derde der Nederlandsche bevolking De gedwongen teruggetrokkenheid van onze katholieke leeken uit het openbaar maatschappelijk en staatkundig leven, en daarmee de uitscha keling van georganiseerden invloed op die terreinen mocht niet voortduren. De groote, noodlottige dwaling, die groote massa's menschen in christelijke landen heeft aangetast, is de scheiding in den mensch in natuur en bovennatuur, van tij delijke en godsdienstige belangen, van zie- leleven en lichamelijk leven. Hiertegen ne men wij principieel en onverzettelijk stel ling. Op den samenhang, den onverbrekelijken samenhang en harmonie van natuur en bo vennatuur in Gods schepping en Verlossing leggen wij den nadruk, omdat een bedrie- gelijke schijn van godsdienst-vrijheid in een kerkgebouw en in de intimiteit van een gezin ook brave katholieken kan mis leiden, en omdat jongen, in de wereld le vende, zich aan God toegewijde personen, zouden kunnen meenen, dat een afschud ding van al het wereldlijk en stoffelijk gedoe een aan God welgevallig werk is. Wanneer werkelijk jongeren onder ons, priesters en leeken, ofschoon in het volle leven geplaatst, onverschillig en terughou dend zouden gaan staan ten overstaan van den harden en onverbiddelijken strijd om de souvereiniteit Gods in het maatschap pelijk en staatkundig leven, dan zouden zij zich medeplichtig maken aan het welslagen van den opzet dergenen, die het christen dom van den Zoon Gods terug willen drin gen uit heel de samenleving. Gij, katholieke arbeiders, hebt, juist op titel van volwaardig katholiek te zijn, het breede terrein van uw belangen-beharti- ging niet willen overlaten aan organisa ties, die met Gods wetten geen rekening houden en die zich het monopolie wilden verzekeren van cultureele opvoeding en van welstand- en welvaartbrengers. Voor u was van de aanvang uwer organisatorische werkzaamheid af de souvereiniteit Gods algemeen en volstrekt. Spr. aarzelde niet als zijn overtuiging uit te spreken, dat de arbeiders door met al hun bekwaamheid en activiteit en met geheel hun offervaardige volharding hun organisatie van den katholieken arbeiders stand cultureel, technisch en financieel tot een model uitgeruste te maken, een werk tot stand hebben gebracht van machtig gods dienstig-zedelijk belang. In volkomen eenheid en met trouwen handslag verklaren wij, dat de aan het ge openbaarde christendom vijandige mach ten, voorzoover het van ons kan afhangen, er niet in zullen slagen onzen strijd voor de christelijke levensbeschouwing te bre ken. Tegenover het rampzalig Marxisme, dat de volksmassa wil opvoeden tot stofver- goding en bijgevolg tot practische gods dienstloosheid, zullen wij met al onze hulp middelen den arbeider leeren te blijven knielen voor den hemelschen Vader, den Schepper en Beheerscher van alle stof en alle elementen. Als datzelfde Marxisme den vloekwaar- digen klassenstrijd blijft prediken als al leen-zaligmakend heilmiddel voor de menschheid, zetten wij daar tegenover on zen Heer Jezus Christus met Zijn red dende, barmhartige, alle menschen om vattende naastenliefde, kern en glanspunt van het christendom. Als men ons zou willen neerbuigen in aanbidding voor een stamboek van ras en bloed, spannen wij den fieren nek en zeg gen, dat wij, den fieren nek alleen zullefi krommen voor het reinigende en verlossen de Bloed, dat eens van het Kruishout vloei de op Calvarië. In naam van het christendom zullen wij maar één voorkeur hebben bij onzen ar beid: de voorkeur, die de Goddelijke Mees ter Zelf had, voor armen en ongelukkigen, en in onzen tijd vor werkloozen en jeug dige werklozen. Doet voor hen wat gij doen kunt met uw invloed en met uw eigen middelen. De kracht en de toekomst van onzen georganiseerden arbeidersstand ligt in het katholiek gehalte van ons en onze leden. Ons Werkliedenverbond dat mag spr. zeggen zonder een heiligverklaring te doen mag er in dit opzicht zijn. Spr. kan de gedachte niet van zich afzet ten, dat zijn onvergetelijke leermeester, de groote dr. Schaepman, dezen Kaderdag eens had moeten beleven, en dan hier met zijn breeden kop op de stoere schouders en met zijn metalen stem en de kracht van zijn vuist en met zijn Roomsche hart op den katheder moest staan. Hij, die heele- maal nog geen kader heeflt gekend, doch slechts een handvol geschoolde arbeiders om zich heen had, dit kader van 10.000 man aanschouwende, zou dan met meer recht de profetische woorden kunnen spre ken, die hij in 1891, nu 45 jaar geleden, te Vlissingen sprak in zijn Rerum Novarum- rede, woorden, die spr. thans met een klei ne wijziging, tot de zijne maakt: „Vader der Christenheid in Rome, hier staat de ge organiseerde katholieke arbeidersstand van Nederland voor u met het zweet van den heeten arbeid en den harden strijd op 't voorhoofd; wij kunnen u naar waarheid ge tuigen, dat wij naar best vermogen in Ne derland de vrijheid hielpen verzekeren, het recht handhaven, en vrede bevorderen, om boven alles de liefde te doen triomfeeren." De jeugd in actie Jongens van „De Jonge Werkman" en mensjes van de K.J.V. uit Nijmegen, ver- eenigd in gezelschap „De Brug", vertoon den, na de rede van Mgr. van Schaik, eenige volksdansen en zongen oude volks wijsjes. Na „De Brug" traden de meisjes van „De Graal" op met haar kleurige vaan dels en brachten eenige liederen ten ge- hoore. Haar groepsdansen en spreekkoren oogstten veel bijval. Nadat aldus ruim een uur met zang en spel was gevuld, sprak de heer Henri Hermans, lid van het dagelijksch bestuur van het R.K. Werkliedenverbond, een rede uit over het onderwerp: „De Katholieke Arbeidersbeweging en de sociaal-economi sche positie van ons land in dezen tijd". REDE HENRI HERMANS Het gaat in den geweldigen strijd onzer dagen niet in de eerste plaats om een of anderen vorm van sociale of staatkundige vernieuwing, maar om de beginselen van het leven zelf. Het gaat vóór of tegen het Christendom, den grondslag onzer geheele beschaving, het beginsel van elke orde, het uitgangs punt van den vrede onder menschen en volken, de kracht van de liefde, de maat staf van het recht, het symbool der vrijheid, de bron van ons geluk. Ook in Nederland woelen en wroeten, stoken en intrigeeren vernielende elemen ten van vreemden oorsprong. Wanneer hun opzet nog niet is geslaagd, getuigt dit van gezonde weerkracht bij ons volk. Die ge zonde weerstandskracht bezit ook onze katholieke arbeidersbeweging. Hare leiders kunnen verantwoordelijkheid dragen, om dat zij vertrouwen genieten. Dit vertrou wen mag niet worden geschokt. Wij zullen het is onze eerste plicht blijven opkomen voor de rechten en be- .langen van den arbeid. Wij kiezen den weg der hervorming. Wij beschouwen de maatschappelijke orde als voorwaarde van vrede en welvaart, van vrijheid en democratie. Met evenveel kracht als wij de wanorde verwerpen van het communisme en ons vrije volk willen helpen beschermen tegen de tuchthuisorde van het nationaal socia lisme, verwerpen wij den chaos van het kapitalisme. Wie in dezen chaos wil voort- werken, hij rekene niet op ons! Wanneer wij het opnemen voor de socia le rechtvaardigheid van de orde, dan be doelen wij de orde der sociale rechtvaar digheid. Thans, nu wij herdenken het eerste lus trum van „Quadragesimo Anno" verlangen wij een orde, die rechtsherstel van den ar beid is. Spr. behandelde vervolgens de twee hoofdlijnen van het program afgedrukt in het manifest van het R. K. Werklieden verbond. Daarin wordt gevraagd in de eerste plaats: Arbeid, arbeid voor ieder, die werken wil en werken kan. Men moet aanvoelen, wat door het kwaad der werkloosheid, nu en voor de toekomst, in mensch en maatschappij wordt kapot geslagen. Dan eerste kan men er diep genoeg van overtuigd zijn, dat een politiek, die thans niet allereerst en allermeest is gericht op bestrijding van dit kwaad, moet worden veroordeeld als een onverant woordelijke, verkeerde politiek. Economische toestanden, die tot werk loosheid moeten leiden, en economische of politieke machten, die zulke toestanden doen ontstaan of doen voortduren, roepen om wraak te hemel. Maar zij eischen ook een krachtig en moedig regeerbeleid. Hier is een pijnlijk tekort. Geen devaluatie.... van onze volkskracht. Er kan en moet meer gedaan worden tegen de werkloosheid, die de volksgemeen schap èn economisch èn moreel met onder gang 'bedreigt. Wij wijzen de middelen. Eerst en vooral moet er komen een al gemeen rendabele grondslag voor de pro ductie. Men kan niet werken met verlies. Zijn de kosten te hoog, de lasten te zwaar of de prijzen te laag, dan loopt het vast met alle plannen van den arbeid. Nieuwe loonsverlaging is in de meeste bedrijven, ook volgens de meening der werkgevers, niet meer mogelijk. Hier zijn reeds zware offers gebracht. Is desondanks geen rendabele basis ver kregen, dan moeten andere lasten en kos ten omlaag. In elk geval willen wij geen devaluatie. van onze volkskracht! Ook geen politiek, die bij dalende in komsten de prijzen doet stijgen en de las ten verzwaart, dus de koopkracht vernie tigt; die met subsidies moet aanvullen, wat ontbreekt aan rentabiliteit, en aan het bui tenland ver beneden kostprijs doet ver- koopen, wat de Nederlandsche verbruiker zeer duur moet betalen. Dit is devaluatie met een blinddoek. De economische politiek moet veranderen van koers. Oudere bronnen van bestaan zullen wel licht moeten verdwijnen of niet meer op- beperkt te handhaven zijn. Nieuwe zijn mogelijk. Ruime werkgelegenheid en meer zekerheid van bestaan moeten hierbij maat staf zijn. Daarom is van meer belang het moderne, arbeidsintensieve kleinbedrijf dan het speculatieve grootbedrijf. Mogelijk is ook een betere samenwerking met Indië, dat in het verleden teveel aan het kapitaal, te weinig aan den arbeid werd dienstbaar gemaakt. De machine mag niet misbruikt worden. Rationalisatie, zooals men dat noemt, moet niet alleen privaat-economisch, maar ook maatschappelijk rationeel zijn. En zij mag vooral niet in strijd komen met den wil van God. De machine mag niet zoodanig worden misbruikt, dat zij niet meer is het goede, door God geschonken hulpmiddel, maar de vloekwaardige guillotine van den menschelij ken arbeid. Het is onverantwoordelijk, wanneer door zoogenaamde rationalisatie duizenden men schen van hun bestaansmiddel worden be roofd en andere duizenden in 48 uren per week, dikwijls nog vóór den 48-jarigen leeftijd tot wrakken worden gemaakt. Hier kan uitsluitend winstberekenende leiding zijn, en dan kan men spreken van een mis daad. Hier kan ook dwang van omstandig heden zijn, maar dan moeten die omstan digheden worden gewijzigd. Dit zal in dezen tijd moeten leiden tot verdere verkorting van arbeidsduur, vooral 1 in de grootindustrie. Spr. beval aan het geleidelijk en volgens redelijkheid plaats maken van vrouwen, meisjes, en ouden van dagen in fabrieken en het twee voor één-systeem van jonge mannen. Koopkracht ontstaat uit de bron van het program. Koopkracht ontstaat uit de brand van arbeid, zooals het zaad uit de vrucht. Maar •het zaad brengt weer nieuwe vruchten voort. Waar koopkracht is, komt weer nieuwe arbeid. Zoolang dus het normale bedrijfsleven niet alle werkloozen kan op nemen, moet de overheid ingrijpen door productieve, nu of later loonende werkver ruiming. Bewonderenswaardig werk is door de overheid verricht. Bewonderenswaardig werk is op dit ge bied reeds verricht. Het mag aan alle an dere landen tot voorbeeld worden gesteld. Maar er valt meer te doen. Millioenen aan geldelijken steun kunnen voor de gemeen schap èn moreel èn materieel beter worden besteed. De millioenen van het Werkfonds hebben nog slechts aan enkele duizenden werk verschaft. Maar wij vragen meer dan arbeid. Wij willen ook redelijke zekerheid van bestaan. Wij willen een duurzaam economisch herstel, geen oplossing van deze crisis, om, volgens het oude systeem, weer voort te jagen naar een nieuwe crisis, maar zeker heid van ordening. Overmacht van kapitalistische speculatie moet worden gebroken. Dan is reeds weg genomen het voornaamste element van on zekerheid. De kapitalistische dictatuur, waarover in „Quadragesimo Anno" gespro ken wordt, moet verdwijnen, om den arbeid te herstellen op zijn rechtmatige plaats, om bij de productie redelijke behoeften voor ziening weer vooral te stellen als het zui vere doel. Dit moet geschieden door gere gelde samenwerking van alle bedrijfsge- nooten, onder leiding van de overheid. De overheid geve er zich rekenschap van dat de ordeningsgedachte diep doordrongen I is. Overheid! riep spr. uit, laat het goede zaad niet verstikken. Sla de woekerplanten weg en roei ze uit. Maak ruimte voor de vrucht uit dat zaad en bevorder den groei van die vrucht, 't Is uw taak, hier leiding te geven. Rekenen wij op de overheid, de overheid, die in dezen hervormingstijd voor ontzet tende moeilijkheden is geplaatst, moet kun nen rekenen op ons. Het herstel der maatschappelijke orde, volgens de richtlijnen van „Quadragesimo Anno" is een eisch van natuurrecht en moet dus met natuurlijke hulpmiddelen worden verkregen. Leven en groei van maatschappelijke or dening ontstaan uit de bovennatuurlijke krachten van het christendom. Samenwer king is de hoofdgedachte en samenwerking kan niet vruchtbaar zijn zonder de geest van solidariteit, die in de christelijke begin selen zijn sterkste stuwkracht vindt. De heer De Bruyn sloot de vergadering met eer. kort slotwoord waarna de aan wezigen onder het zingen van het strijd lied „De nieuwe dag" uiteen gingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 8