ZATERDAG 18 APRIL 1936 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND. Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mej. Zr. J. v. d. ABEELEN, Mevr. J. FEHMERS—BOER KNOTTNERUS, Mej. M. R. J. NIEMER, Mej. M. L. J. VAN ES. TERUGBLIK OP PASCHEN. Er was eens een man, die op de vraag wat hij het liefste wenschte ten antwoord gaf: „Ik wensch te mogen zijn in Christus, te mogen worden als Christus en te mogen komen bij Christus". Dit zijn drie goede wenschen, die God met welbehagen aanhoort en altijd ver vult, want dit strekt ons tot zegen voor tijd en eeuwigheid. Te mogen zyn in Jezus' liefde. Hoe was Hij zelf niet de belichaamde liefde. Hoe vulde niet de liefde elk hoekje van zijn hart en ieder oogenblik van zijn leven. Hoe straalde ze niet met wonderbaren glans ook in Zijn dood. „Niemand heeft meer liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden", zoo luidden immers Zijn eigen woorden. Maar zelf gaf hij Zijn leven voor Zijn vijanden, zelf ging Hij in den dood voor een wereld, die Hem haatte en hoonde, die Hem bespotte en beschimpte en verried en verloochende. En Hij deed dit vrijwillig en met vreugde. Welk een gren- zelooze liefde! Kan men wel een grooter geluk denken, dan te mogen zijn. in die liefde? Zijn wjj ons dat wel iedere dag bewust en handelen wij dienovereenkomstig? „Aan de vruch ten zult gij den boom kennen". Laten wij ons deze woorden indachtig zijn ons gan- sche leven, dan zal „de Goede week" met de herdenking aan Jezus* lijden honderd voudig vrucht afwerpen. MEDEDEELINGEN. Woensdag 20 Mei, des 's morgens te 8 uur, zal er te Oegstgeest, een gezongen H. Mis zijn voor de leden van het Wachtuur van het Heilig Sacrament. Op Hemelvaartdag zal er, ook te Oegst geest, om 9 uur een H. Mis gelezen worden voor dezelfde intentie. Het zal voor de leden van het Wachtuur nu mogelijk zijn door deze beide H. Missen, of één van beiden te hooren God's zegen af te smeeken over dit mooie werk en het te doen uitgroeien tot iets wat de geheele pa rochie omvat en tot zegen is. OFFICIEELE MEDEDEELING. Donderdag 23 April '36 (sluitingsavond) ledenvergadering des avonds te 8 uur in de foyer van den Burcht. Mej. dr. Hillan uit Amsterdam, die zelf actief aan het Vrou- wenbonds-leven deelneemt, en lid is van het Diocesaan Bestuur, komt voor onze Af- deeling spreken. Gelegenheid tot vragen-stellen Voor deze laatste avond wordt uw aller opkomst dringend verzocht. Het bestuur. ONZE EXCURSIE. Donderdag kwamen 27 leden van onze Vrouwenbond in de hal van het Stations gebouw bijeen om gezamenlijk een bezoek te brengen aan de margarinefabriek van de Unilever te Rotterdam, waar OM. „de blue band" gefabriceerd wordt. Aan den ingang van de fabriek werden wij verwelkomd door den heer Bijleveld, die ons verzocht mantels en hoeden af te leggen en in een allervriendelijkste zaal een fijn kopje koffie en een heerlijk stuk cake te gebruiken. Intusschen vertelde de heer Bijleveld ons in korte trekken de verschillende bewer kingen die de grondstoffen moeten onder gaan om eindelijk als blue-band in den handel gebracht te kunnen worden. 3 Heeren in helder-witte jassen stelden zich beschikbaar om ieder een groepje da mes rond te leiden en zoo werd ons onder deskundige leiding de heele fabriek ge toond. De buitengewone zindelijkheid trof ons allen; niets wordt met handen aange raakt, alles gaat machinaal tot de klein ste werkzaamheden toe. 't Was Uiterst in teressant het kneeden, zouten, koelen, men gen, vervoeren enz. enz. zelfs het maken van doozen, kisten en blikken en het ver pakken te zien; alles werd ons getoond en er bij verteld hoe en waarom de bewerking zóó geschiedt. Ruim 1V, uur waren met de rondgang gemoeid en toen we weer vereend in de eetzaal waren moest ieder van ons volmon dig getuigen, dat alle vooroordeel tegen margarine absoluut verdwenen was. 't Kan eenvoudig niet beter, zindel ijker en uit zui verder grondstoffen bereid worden! Na zoo'n rondgang smaakte de ons aan geboden lunch uitstekend. De heerlijke broodjes in eigen bakkerij gebakken, wer den besmeerd met „blue-band", natuurlijk! en 't smaakte werkelijk voortreffelijk. De heer Bijleveld sprak ons namens de Directie van Unilever nog eenige vriende lijke woorden toe, waarin hij o.a. ook de andere leden van onze afdeeling uitnoo- digde een kijkje in de fabriek te komen nemen. Mevrouw Manders bedankte namens ons allen de Directie voor de waarlijk buiten gewone ontvangst en de heeren geleiders, vooral de heer Bijleveld, voor de interes sante uitleg tijdens de rondgang door de enorm groote fabriek. Met bootje en tram werd daarna de weg afgelegd van de fabriek naar de bloemen tentoonstelling „Primavera", waar we eeni ge uren genoten hebben van een bloemen weelde waar men maar niet genoeg naar kijken kon. De uitroep van een van de dames: „Wat moet Onze Lieve Heer toch rijk zijn om zul ke heerlijke geschenken zoo kwistig te kun nen rondstrooien!" zegt genoeg. We konden moeizaam scheiden van zoo iets moois. Om ruim 5 uur namen we af scheid van elkander en ging ieder op eigen gelegenheid naar huis. 't Was een waarlijk „geslaagde dag" ge weest en alle deelneemsters waren dan ook zeer voldaan. Ik spreek hier namens 26 dames een woord van oprechten dank aan onze ijve rige Presidente, mevr. Manders, die het ini tiatief nam en voor alles zoo goed gezorgd heeft. Mevr. Manders, hartelijk dank en wij houden ons aanbevolen voor een volgende keer. IMTERPAROCHIEELE AAN POLITIEK DOEN. XIII. Achter het mom van de politiek zien we tegenwoordig diverse menschen zich ver schuilen, om er ongezien klaar te stoven een geheel nieuwe levens- en wereldbe schouwing, die lijnrecht in strijd is met de eenig juiste levensopvatting van het chris tendom. Wij weten, dat het geen nieuwtje is, daar in den loop der eeuwen, er een wisselwerking is tusschen het goede en het kwade, tusschen Christus en satan. Het beangstigende van onzen tijd is de opmarsch van satan. Zoo hier en daar mo gen intellectueelen terugkeeren tot de Moederkerk, vast staat dat van het ge wone volk er zeer velen van den goeden weg zijn afgedwaald, en zoowel Christus als de Kerk hun rug hebben toegekeerd. De vervlakking viert triomfen, de domste theorie wordt als de grootste wijsheid ge kroond. Men kan niet meer hoog bouwen, omdat de diepe grondslag door velen wordt ontkend en het leven is tot een ondrage lijke last geworden sinds er verleerd is te grijpen in Gods Vaderhand en de zegening van Zijn genaden te aanvaarden. Satan is de opmarsch begonnen. Sinds men het aandurfde een standbeeld op te richten voor Judas Iscarioth en een mu seum voor godloosheid. Sinds de lands wetten zoo geconstrueerd en uitgelegd worden, dat dier-menschen stranden en bosschen en plassen onveilig maken door schunnige demonstraties. Satan is in de opmarsch in een nieuw Malthusiaanschen bond, in film en radio, in boek en krant; hij slaat zijn slag in futlooze karakters, die het leed van de werkloosheid bijna niet meer dragen kunnen; hij tergt de eenvou- digen door het geven van de zilverlingen van het geluk aan hen, die er niet tegen op zien hun God te verkoopen door een verraderskus. Om ons heen is de ontwrichting ontzet tend. Waar we gaan of staan en hoe we het ook keeren of draaien, het feit blijft dat God de wereld kastijdt en satan zijn slag slaat. Dat behoeft ons niet te ontmoe digen. want we weten hoe satan, wereld en vleesch onze vijanden zijn; daartegen over staat God met zijn genade in de sa cramenten om des te beter de geboden te kunnen onderhouden. Maar het feit ligt er en noopt ons tot nadenken. Juist ook wijl satan in op marsch is in de politiek. Het droeve schouwspel van de massa-verleiding begon in Frankrijk, toen het Geloof vervangen moest worden door de rede en het volk de priesters zag als uitbuiters en de kerk en masse verliet. In eigenwaan, tot verstik kende hoogmoed toe, werd de school vrij gemaakt van de confessie. Och, hadden Rousseau en Reman toch Jezus niet ver waarloosd. De daarna volgende feiten speelden zich af in Amerika en Europa, waar de Chris tus gedegradeerd is geworden tot een knappen held of een vromen figuur. Le nin, Marx en nog zooveel anderen aar zelden niet om Jezus te dooden en de massa te laten opgroeien in de „sfeer" van een paaschvuur en een Meikrans. In onze dagen is het goed er op te let ten hoe de duistere machten tegen ons sa menspannen in socialisme en nationaal- socialisme. Met veel ophef moge de apos- toot Göbbels het Rusland van nu een vun zig iets noemen, het nationaal-socialis- tisch Duitschland is geen haar beter. De (gelijkgeschakelde) pers kan dan wel wij zen op de verbrande kerken van Spanje, wij wijzen op een vertrapt concordaat en de versch gedolven graven van onschuldig vermoorden. En als in ons land de roode pers de mond vol heeft over Duitschland, maar zwijgt over Spanje en Frankrijk; evenals de N.S.B.-pers spuwt op het „roo de gespuis" en verheerlijkt haar eigen ge spuis, dan denkt men onwillekeurig aan het spreekwoord: „De pot verwijt de ketel. Voor een katholiek is er maar één weg, totaal-katholicisme! Severus. DE DISTRICTS-LEIDERSDAG. De inschrijvings-formulieren zijn ver zonden en er wordt op gerekend dat allen voor den 25sten April binnen zijn. De (vice)-Praesidenten, die alleen 's middags of 's morgens komen gelieven dat aan den secretaris te melden. „FRANZ SCHWEITZER". Aanvankelijk was voor de uitvoering bepaald Zondag 26 April. Wijziging is ech ter noodzakelijk en nu gebeurt het op Zon dag 3 Mei. Het wordt een complete uit voering van muziek en tooneel, een bonte feestavond. RETRAITECLUB „ST. CLEMENS". Zondag 17 Mei is bepaald voor de vie ring van het 2de lustrum, 's Morgens te acht uur gezongen H. Mis voor de club leden en algemeene H. Communie. Daarna volgt ontbijt annex jaarvergadering. Deel nemers voor het ontbijt kunnen alleen zijn onze oud-retraitanten; zij kunnen zich op geven bij hun club-penningmeester. De e.v. recollectie is vastgesteld op Don derdag 30 April. ADSPIRANTEy-CURSUS. De adspirant en-cursus wordt ditmaal den zomer door gegeven, te beginnen in Mei met twee cursus-avonden per maand. Tegen het najaar zal de installatie plaats hebben. Het is verplichtend gesteld de cur sus te volgen, zoodat ook gerekend mag worden op de medewerking der ouders. Iets wat elk bestuur zeer op prijs zal stel len. LAND- EN TUINBOUW PASTEURISATIE VAN MELK. Het oordeel van dr. A. H. Veenbaas. Onlangs hebben dr. R. H. van Gelder, Amsterdam, en prof. dr. L. K. Wolff, Utrecht, een polemiek gevoerd in het „Handelsblad" over het pasteuriseeren van consumptiemelk in verband met het vraagstuk van besmettelijke ziekten. Thans lezen wij een uitvoerig artikel van dr. A. H. Veenbaas, directeur van den Ge zondheidsdienst voor het vee van de Frie- sche Mij. van Landbouw, te Leeuwarden. Wij ontleenen aan het artikel voorkomende in het orgaan van den Alg. Ned. Zuivelbond d.d 15 April) het volgende: „Bij de overweging of al dan niet tot ver plichte pasteurisatie kan worden overge gaan, moet voorop gesteld worden de grond stelling, dat slecht gewonnen melk door geen enkele bewerking afdoende verbeterd kan worden. Slecht gewonnen melk met veel sporenhouders, ziektekiemen, even tueel sterk afwijkend uiersecreet, blijft een walgelijk product. „Het gaat dus alleen om de vraag of door pasteurisatie meer houdbaarheid ver kregen moet worden en een ziektekiemvrij product zal worden gemaakte ten koste van verlies van gewenschte stoffen. Vitamine A is aanwezig in het melkvet als het eigen lijke vitamine en als provitamine carotine, dat de gele kleur daaraan geeft. Het in wa ter oplosbare vitamine C komt in de melk- wei voor en is veel onbestendiger dan het vitamine A. Dit laatste is goed bestand tegen koken, het vitamine C niet zoo goed, het wordt gemakkelijk geoxydeerd en kan dan onwerkzaam worden. „Het vet van onze melk in Nederland heeft volgens dr. J. van Niekerk weinig antirachitische activiteit; bevat blijkbaar weinig vitamine D. De koe zelf schijnt vita mine C te vormen, zoodat de voeding wei nig invloed heeft. De vitamine A gehalte wisselt sterk onder invloed van het voedsel. Kuilvoer en gras leveren het veel meer in de melk dam hooi. „Wat den invloed van de pasteurisatie be treft, kon worden vastgesteld, dat kortston dige pasteurisatie b.v. volgens Stassano, het C-vitamine weinig doet dalen. Daar bovendien dcor verhitting bij lagere tem peraturen de samenstelling van de melk weinig verandert en de enzymen minder worden geschaad, zal kortstondige pasteuri satie bij lage temperatuur gewenscht zijn. Aan dit begrip laag is een limiet gesteld, omdat de bewerking ten doel heeft het doo den van ziektekiemen. „Het is nu de vraag, welke de laagste temperatuur is. waarby de tuberkelbacillen eventueel in melk aanwezig, in den kortst FEEST VAN DE H. LIDUINA. Als niet anders wordt aangegeven dage- lijksch Gloria, geen Credo. Prefatie van Pa- schen (invullen: vooral in dezen tijd). Wanneer het feest geen eigen Misformu lier heeft voor ddh Paaschtijd, dan wordt achter de Introitus tweemaal Alleluja, ach ter het Offertorium en de Communio één maal Alleluja gezegd. Inplaats van het Gra duale met Alleluja-vers worden gedurende den Paaschtijd gezegd twee Alleluja-ver zen. ZONDAG, 19 April. Beloken Paschen. Mis: Quasi modo. Credo. Kleur: Wit. Deze Zondag draagt in de kerkelijke taal de naam van „Dominica in albis" d.w.z. de Zondag van de afgelegde witte kleeren). De op Paaschza terdag gedoopt en droegen vroeger geheel het Paaschoctaaf bij het bij wonen van de H. Mis, witte kleeren. Op dezen Zondag waren zij weer im gewone kleeren bij het H. Misoffer aanwezig. In dit verband moeten ook worden verstaan de Misgebeden van dezen dag. De nieuw-gedoopten moeten als pas ge boren kindertjes een oprechte begeerte hebben naar de onvervalschte melk van de christelijke leer (Introitus). Hun geloof moet sterker worden. Als uit God geboren rullen zij door de genade van het geloof aan de Godheid van Jesus, aan Vader, Zoon en H. Geest, die Drie, Eén zijn, de wereld, ketterij en ongeloof overwinnen. (Epistel). Wanneer hun door God gewilde reinheid des harten besmeurd mocht zijn door eeni ge zonde, kan zij weder teruggewonnen worden, dank zy Gods goedheid, door het H. Sacrament van de Biecht, ingesteld op j den dag van de Verrijzenis, toen Christus aan Zyn Apostelen verscheen. Deze verschijning, alsmede die van acht dagen later, waarbij de ongeloovige Tho mas overtuigd werd, verhaalt ons de H. Joannes in het Evangelie. Door deze pas sages uit het Evangelie te laten lezen, maakt de H. Kerk de bedoeling van de Evangelist tot de hare: opdat de gedoop- ten gelooven mogen, dat Jesus Christus de Zoon is van God en geloovende het (eeuwig) leven mogen hebben in Zijn Naam. Alleluja-vers en Offertorium spreken ons van de Verrijzenis van Christus. De Com munio is naar aanleiding van het ongeloof van de H. Thcrtnas een laatste opwekking tot geloof. Dit alles moet ons herinneren aan ons eigen heilig Doopsel en ons opwek ken de reinheid des harten te bewaren (Paaschbiecht en Paaschcammunie), als wij eens met Christus willen verrijzen tot het eeuwig leven. MAANDAG 20 April. Feestdag v. d. n. Liduina van Schiedam, Maagd (wegens 3e Paaschdag verplaatst op dezen dag). Mis: Mihi autem. Kleur: Wit. De heilige Liduina is ons vaderlands toonbeeld van geduld, wonderbaar geduld en overgeving aan den heiligen Wil van God voor hen, die een langdurig smartelijk ziekbed hebben. Tengevolge van een vai op het ijs brak zy als meisje van 15 jaren een ribbe. Sindsdien heeft zij een aller smartelijkst ziekbed gehad tot 53-jarigen leeftijd toe. DINSDAG 21 April. Mis v. d. H. Ansel - mus. Bisschop, Belijder en Kerkleeraar: In medio, Credo. Kleur: Wit. Als Benedictijnermonnik en later als Abt van het klooster te Bec (Engeland) muntte de H. Anselimus uit door een heilig kloos terleven. Op aandringen van Willem II, koning van Engeland, tot bisschop van Kantelberg verheven, toonde hy zich een krachtig handhaver van de rechten van de Kerk tegenover de te ver gaande eischen van den koning. Daarom werd hy in bal lingschap gezonden. Na den dood van ko ning Willem keerde de heilige naar En geland terug en stierf te Kantelberg in 1109. WOENSDAG 22 April. Mis v. d. H.H. So- ter en Cajus, Martelaren: Sancti tui. 2e ge bed (Concede) ter eere van Maria; 3« veer Kerk of Paus. Kleiur: Rood. DONDERDAG 23 Aprfl. Mb d. H. Georgius, Martelaar: Protexisti. Gebeden als gisteren. Kleur: Wit. Tot een aanzienlijke rang opgeklommen in het leger van keizer Diocletiamus legde Georgius, die christen was, tijdens een ver volging tegen de christenen zijn ambt neer en beleed openlijk zijn geloof, waarvoor hij met vele anderen gemarteld werd. VRIJDAG 24 April. Mis v. d. H. Fidells van Sigmaringen, Martelaar: Protexisti. Kleur: Rood. De heilige Fidelis van Sigmaringen, eerst beroemd advocaat, muntte later als Capu- cijn uit door versterving en zelfbeheer- sching. Door de Congregatie tot voortplan ting des geloofs uitgezonden, werkte de heilige met ijver aan het Missiewerk en verdiende als eerste Martelaar dier Con gregatie zijn leven te mogen geven in 1622. ZATERDAG 25 April. Feestdag v. d. H. Marcus. Evengelist. Mis: Protexisti. 2e ge bed (waar geen processie gehouden wordt) uit de Mis: Exaudivit (Zie in het Misboek achter de 5e Zondag na Paschen). Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood. Vóór de H. Mis behoort de processie ge houden te worden, waaronder de Litanie van alle Heiligen vwordt gezongen met her haling van iedere aanroeping en bede. Deze gewoonte dagteekent uit de 4e eeuw en is een verchristelijking van een heiden- sche processie, welke op den 25en April door de velden trok ter eere van de be schermgod tegen brand in het koren. Van daar wordt nu de processie gehouden om den onmisbaren zegen van God af te smee ken over de vruchten der aarde. In de kerken waar processie wordt ge houden en meerdere H.H. Missen wor den opgedragen, volgt achter de processie de Mis: Exaudivit (Zie in het Misboek achter den 5en Zondag na Paschen). Geen Gloria. 2e gebed voor Kerk af Paus. Geen Credo. Prefatie van Paschen. Kleur: Paar». In de kerken, waar processie wordt ge houden en slechts één H. Mis wordt opge dragen volgt de H. Mis:Exaudivit, als bo ven, maar 2e gebed v. d. H. Marcus. In de kerken, waar geen processie wordt gehouden, wordt de Mis van de H. Marcus gelezen of gezongen, xooals boven aangegeven. IN DE KERKEN DER EJ5. PJ». FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender h. Bisdom, behalve: ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Conradus van Ascoli, Belijder. MAANDAG. Mis als gisteren: Quasi modo. 2e gebed voor Kerk of Paus. Geen Credo. DINSDAG. Mis v. d. H. Koenraad ran Parzham, Belijder: Justus. 2e gebed v. <L H. Anselmus. WOENSDAG. Mis v. d. Z. Franciscus van Fabriano, Belijder: Os Justi. 2e gebed y. d. H.H. Soter en Cajus; 3e ter eere van Maria. Kleur: Wit DONDERDAG. Mis v. d. Z. Aegidius van Assisië, Belijder: Justus. 2e gebed v. d. H. Georgius; 3e ter eere van Maria. Kleurt Wit Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. mogelijken tyd nog gedood worden. De vooral in den laatsten tyd gepropageerde methoden, om de melk in zeer dunne film kortstondig aan een betrekkelijk lage tem- .peratuur bloot te stellen, moeten m. i. nog getoetst worden op tuberkelbacillen dooden de werking. „Tot dusverre hebben wij aan het labo ratorium van den Gezondheidsdienst voor Vee in Friesland eenmaal een pasteur kun nen onderzoeken, wat de temperatuurli- miet betreft. Over den duur, gedurende welke deze melk aan die temperatuur is blootgesteld geweest, bestaat verschil van meening. „Bij 74 gr. C. verhitte melk leverde een besmette cavia, hooger verhitte niet, hoe wel de reactie van Storch pas negatief uit viel by verhitting boven 84 gr. C. Een ver blijf van een half uur op 63 gr. C. bleek ons niet altijd voldoende voor het dooden van tuberkelbacillen .althans niet als de melk in buisjes op die temperatuur gehouden werd in een waterbad. In een standpasteur, waarin de melk onder roeren gedurende een half uur op 63 gr. C. gehouden werd, gelukte dit ook niet altijd. Een verblijf van drie kwartier was voldoende. „Het ligt in onze bedoeling, melk van een koe met uier-t.b.c. te pasteuriseeren in een Voltana-pasteur, om ons over de tem- peratuurgrens voor het dooden van de tu berkelbacillen bij zeer korte verhitting een meer gevestigd oordeel te vormen. „Zouden inderdaad bij 75 gr. G. in melk aanwezige tuberkelbacillen worden gedood, dan zal de Storchsche reactie geen maat staf voor do controle kunnen zyn, ootydat deze positief blyft. Om meerdere redenen acht ik voor de controle op voldoende pas teurisatie den registreer end en thermometer noodzakelijk. Indien juist moch blyken, dat kortstondige verhitting bij betrekkelijk lage temperaturen voldoende kiemdoodend zou zijn, kan tegen pasteurisatie m. i. geen geen afdoend bezwaar worden aangevoerd, als het toezicht op de veehoudersbedrijven op een goede melkwinning gericht blijft". KERKNIEUWS 207. Ik heb er naar staan kijken. Jantje rat aan zijn ontbijt, alleen in de kamer, op een hoogen etoel midden voor de tafel; net baas in eigen huis; help-jé-zelf schijnt zyn pa rool; echt parmantig. De gele strepen van zijn Paasch-ei kleuren zijn wangen; hij hapt en pruimt; heerlijk om te zien; zoo'n echt gezond gezicht. De kat zit op den grond, de staart ge strekt op het kleed en kykt begeerig naar elk hapje, dat in Jantje's mond verdwijnt. „Miauw" doet poes en Jantje gooit wat kruimels poden grond: „Hier poes, voor jou"en eet weer door. Even geritsel. Poes kijkt op, spitst de ooren en zet de snor-haren stijf. Muizen??... Maar neen; 't is niets geweest. En poes rit weer rustig en kijkt en wacht op de krui meltjes van Jantje. En ik begon te peinzen over de kruimel tjes voor poes. Jantje kan wel wat missen en de poes vangt hét dankbaar op. Jantje is gelukkig en poes eveneens. Beiden doet het goed. Veel kan Jantje wel niet missen. Maar poes weet dat wel en is er dan ook dubbel dankbaar voor. Zoo gaat het ook met de „kruimeltjes voor het Missiehuis". En ik peinsde verder. Dit Missiehuis; waar dient het voor? En ik dacht aan die heiden- sche vrouw in 't Evangelie-verhaal: „Heer, ook de hondjes eten van de kruimels die vallen van de tafel van de kinderen des hui zes". Wij, christenen, hebben de levens-spift van ons geloof. De heidenen zitten nog niet aan onze tafeL Dat ook zij eenmaal de kruimeltjes van het Geloof mogen krijgen en met ons aanzitten aan de tafel.daar voor dient ook dit Missiehuis. Fath. J. v. HEININGEN St. Bonifacius-Misslehuis, Hoorn. Postrek. 120937.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 10