KERKELIJKE OVERHEID IN DUITSCH- LAND VERHEFT HAAR STEM 27ste Jaargang MAANDAG 17 FEBRUAKi iwo No. 8345 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetifing: Voor Leiden 19 cent per week 2.50 per Kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week f 2.60 per Kwartaal Franco per post 1 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonnè's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. 7 Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 3U woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: f 0.50 Dit nummer bestaat uit Het Bisdom onder Maria's ,1. hoede, drie bladen. V Spreken over zichzelf. Onder bovenstaanden titel schrijft de „Avondpost" (liberaal) van Zaterdag een artikel, dat aldus aanvangt: Een zeer merkwaardig zielkundig en religieus teeken in onze dagen is het spreken over zioh zelf, het zich uitspre ken, het op deze manier zich bevrijden van schuld. Het verschijnsel is, voor onzen tijd, min of meer georganiseerd door de Ox ford-groep; hier doet men tegenover een ander, of anderen, mede-christenen, belijdenis van zonden, men spreekt zich eerlijk en openlijk uit, en men voelt zich verlicht. Tot op zekere hoogte is dit te verge lijken met de biecht bij de Roomschen. Een bekend psychiater en psycholoog heeft eens gezegd, dat van zijn patiën ten verreweg de meesten Protestant waren; de minderheid was Roomsch. De verklaring zocht hij in het feit, dat de biecht een zekeren verlossenden en ge- nezenden invloed oefent en van span ningen bevrijd. Wij staan hier, wat de biecht- betreft, ©enigszins sceptisch te genover, omdat zij een periodiek terugkeerende plicht is, een automa- tisoh-gedwongen handeling, en als zoo danig toch zeker als regel niet bewogen en gestuwd door eenzelfden hartstocht der ziel, als spreekt u i t d e n on- weerstaanbaren nood om I zichtebevrijden. Maar vast staat, j dat dit spreken, getuigen, meedeelen inderdaad een verlossende werking kan hebben. Twee opmerkingen mogen hierbij onzer zijds gemaakt. Eerstens, dat men in het Protestantisme nu ook weer gaat invoeren een instelling, die een navolging is van de Biecht in de Ka tholieke Kerk welke wij kennen als een door Christus ingesteld Sacrament wat betreft één der elementen: „belijdenis van zonden". De Biecht, welke volgens het Protestantsch Christendom moest worden weggenomen, als een belemmering, in de verhouding tusschen den mensch en God die biecht gaat men in een harer elemen ten nu weer terughalen en waardeeren in het Protestantisme. Wij, die deze instelling bezitten en kén nen hare waarde, maar dan hare volle en werkelijke natuurlijke, doch aller eerst bovennatuurlijke waarde, komen daardoor tot groolere dankbaarheid voor dit onverdiende bezit en deze door het Geloof geschonken kennis!.... De tweede opmerking, welke wij willen maken, is deze: Ook zelfs' iemand, die toch niet gewoon is, over zaken te oordeelen, die hij niet kent, schrijft de onwaarheid, dat de Biecht bij de Katholieken „periodiek terug keerende plicht is, een automatisch-ge- dwongen handeling". De schrijver doelt op het voorschrift der Kerk, om minstens ééns in het jaar zijn zonden aan den priester te belijden. En onder hen, die zich aan dit voorschrift houden, maar ook niet meer dan ééns in het jaar hun biecht spreken, zul len er, helaas, wel zijn, die zulks doen min of meer „automatisch-gedwongen". Doch dezen vormen niet d e Katholieken! Als de door den schrijver in de „Avond post" bedoelde psychiater en psycholoog den „verlossenden en genezendem invloed" van de Bieoht constateert, dan heeft hij niet op 't oog de Katholieken, die de schrijver in de „Avondpost" voor den geest heeft en welker practijk hij beschouwt als d e katho lieke practijk! De Biecht heeft een grooten invloed op degenen, die dit Sacrament der Katholieke Kerk in de vereisohte gesteltenis ontvan gen, door haar eigenlijke en door haar bij komstige waarde. Haar eigenlijke waarde is: de vergiffenis der zonden. Haar bijkom stige waarde ligt hierin, dat de priester dien wij bieoht vader noemen die in het gemeenschapsleven der Kerk geroepen is, om met aller persoonlijke nooden op recht en hartelijk mee te leven, den biechte ling den steun geeft van zijn opbeurenden troost en zijn vaderlijken raad. Die bijkomstige en inderdaad zeer groote v/aarde, welke de Biecht heeft, wil men zich nu ook buiten de Katholieks Kerk gaan verwerven.... Plechtigheden in de Kathedraal Als een apotheose na de luisterrijke plechtigheden, waarmee Haarlem's nieuwe bisschop, Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers, in zijn kathedraal bezit nam van zijn bis- schoppelijken zetel en door den Apostoli- schen Internuntius tot oisschoi: werd ge consacreerd, heeft de nieuwe kerkvorst gisterenavond, op den Zondag onder het octaaf van zijn wijdingsdag, het Haarlem- sche bisdom op plechtige wijze onder de bescherming gesteld van de H. Moeder Gods. Terwijl in alle kerken en kapellen van het bisdom de geloovigen waren bijeenge komen om met hun priesters bisdom en parochie's op bijzoi.dere v/ijze aan de Moeder Gods aan te bevelen, kwam de bisschop naar zijn kathedraal om in een grootsche plechtigheid zelf in de alge- meene hulde voor te gaan. Ook bij dit laatste deel van de heerlijke trilogie van plechtigheden, waarmee het bisdom en de stad Haarlem derr nieuwen kerkvorst in zijn hoofdkerk verwelkom den, met hem meevierden op den blijden consecratiedag, was de Sint Bavo tot in de uiterste hoeken met geloovigen ge vuld. Aan de pijlers prijkte nog de feestver siering van de bisschopswijding. Links naast het parochiealtaar stond tusschen groote ruikers van paarse en witte serin gen het wapen van het Bisdcm, waarvan het nog ongevulde middenstuk wachtte op de beeltenis van O L. Vr. van Altijddu- renden Bijstand, die erop zo i worden aan gebracht. Het bisschopsalta ir was in ge reedheid gebracht voor het solemneele lof dat na de plechtige toewijding gehouden zou worden. Precies om zeven uur trad Monseigneur door het hoofdportaal de Kathedraal bin nen, verwelkomd door de bede van het koor, dat onder leiding van der. directeur- organist, den heer J. Lod. Schouten, de antiphoon „Sacerdos et Pontifex" zong. Gevolgd door de assisteerer.de geeste lijkheid begaf de bisschop zich zegenend, over de breede paarse looper van het vrij gehouden middenpad, naar zijn troon, waar hij gekleed werd met de liturgische gewaden. Z.H. Excellentie werd geassis teerd door. de Hageveldsohe leeraren P. Bottelier en J. L. Bouman, beide zoons der kathedrale parochie, resp. als diaken en subdiaken, en door de kapelaans der Sint-Bavo-parochie. In de koorbanken na men plaats de hoogeerwaarde kanunniken, mgr. M. P. J. Möllmann, mgr. Th. Pichot, J. C. Aalberse en M. W. A. Wijtenburg, deken H. C. J. Sondaal, eere-kanunnik van het diocees, plebaan F. Filbry, em. pastoor v. d. Meer en rectoi J. P. van Zon. De cantores zette de litanie van Loreto in. Van achter uit de kerk schreed door het wijdsche middenschip der kathedraal de processie met de beeltenis van O. L. Vr. van Altijddurenden Bijstand. Achter het processiekruis volgde een lange stoet van koorknapen, bruidjes, leden van de paro- chieele jeugdorganisaties en afgevaardig den der Katholieke vereenigingen, allen met hun vaandels De bisschop had zich naar het parochie altaar begeven, waar hij, staande tusschen zijn assistenten, de ikoon der H. Maagd opwachtte.. Het was een plechtig oogenblik. De vaandeldragers schaarden zich rond het rood-zilveren wapen van het Bisdom, dat breeduit bpven de zee van bloemen rees. Terwijl de laatste aanroepingen van de litanie luid en dringend dour het geheele volk werden beantwoord, jverd de beelte nis der Lieve Vrouw eerbiedig op de eere plaats aangebracht in het hart van het vuurroode kruis, dat zich als een blijde ze kerheid wjjd uitstrekte buiten de gouden omlijsting van de schilderij. Vervolgens betrad de bisschop de preek stoel en met de mijter op het hoofd en de herdersstaf in de hand hield hü voor zijn diocesanen zijn eerste preek, een preek over de H. Moeder Gods, zooals hij die tijdens zijn langdurig pastoraat zoo dik wijls had gehouden. Voor de eerste maal, aldus sprak Mon seigneur ongeveer, ziet gij mij hier voor U staan, nu ik de taak aanvaard heb, die Christus eens aan Zijn Apostelen heeft opgelegd. Het is dezelfde last, die Christus mij te dragen heeft gegeven: Gods Naam te doen kennen, cpdat alle n enschen worden ont stoken in een vurige, liefde tot Hem, God's Rijk uit te breiden, opdat Christus regeere over geheel de wereld. Wat een heerlijke taak hebben zij, die het Evangelie, de Blijde Boodschap, moe ten verkondigen. Wat is er meei hoopvol dan de komst van Christus, itijk, een Rijk van gerechtigheid, van liefde en van vrede. De geheele mensohheid zou deze blijde boodschap aanvaarden, als zij geen vijand had, die haar belaagt de duivel, quaerens quem devoret. En dit is de strijd, die w moeten voeren, geen strijd tegen vleesch en bloed, maar een durend gevecht met den geest van de duisternis. Die strijd is onverzoenlijk, zonder één oogenblik op te houden. Zij woedt op al lerlei gebied, in deze dagen meer dan ooit. Zoo voelbaar is deze strijd, zoo tast baar, dat het voor niemand een geheim kan zijn, dat deze vijand uestaat. En toch laten zich talloozen verleiden door een schijn van vriendschap, worden talloozen een prooi van den duivel en van een eeu wig ongeluk. Wie zal ons in dezen strijd ter overwin ning voeren? In deze angsten zien we op tot Haar, van Wie we op de eerste blad zijde van de H. Schrift reeds lezen, dat God Haar de onverzoenbare noemde, die den duivel den kop zou verpletteren. Reeds voordat God over de schuldige menschen het vonnis der Goddelijke gerechtigheid uitsprak, werd door deze belofte het woord van hoop de belofte van de zekere over winning uitgesproken. Mijn eerste woord als Apostei van Chris tus moet een woord vart hulde aan deze Vrouw zijn. In deze hulde ligt niets wee- kelijksch, niets dat zwak of onmannelijk zou kunnen zijn. Wij vereeren Maria niet alleen als de Moeder van Christus, maar Zij is ook de sterke Vrouw, „geweldig als een leger, dat in slagorde staat ge schaard." Zoo zien we Maria, Die strijdt met den eeuwigen vijand der menschen. Niemand komt tot Christus, als hij niet op zijn beurt de kop der helsche slang verpletterd heeft. Dit durven we, nu onze Moeder ons is voorgegaan, nu we in Hare voetstappen kunnen treden. We vinden de Maagd bij het begin en aan het einde van het groote bijbelboek: de Vrouw, die de eeuwige vijandin van den Satan is en de Vrouw, omkleed met ster ren en met de maan aan Haar voeten. Zoo omsluit Maria de geheele wereldgeschie denis, niet alleen als Moeder van het Vlseschgeworden Woord, maar vooral als Moeder van den mystieken Christus. Die opnieuw levend wordt in het hart van iederen geloovige. Vol van de kracht Gods zal Zij voor ons strijden, zal Zij ons de overwinning bevechten. Daarom hebben wij Haar beeltenis op ons wapen aangebracht en daarom willen wij bij het aanvaarden van ons pontificaat het bisdom onder Haje bescherming stel len. Zij zal het Haarlemsche bisdom be sturen, opdat het rijk van den duivel wor de teruggedrongen tot eer van Christus Haren Zoon, en opdat Gods Rijk zich uit breide in ieder hart, Gods Wil geschiede op aarde zooals in den hemel." Na zijn predikatie knielde de Bisschop op den kansel neer en sprak een ontroerende toewijding uit. Langdurig bad hij voor de belangen van al zijn diocesanen, voor de jeugd, voor de vereenigingen, die zonder diepte van in nig geloofsleven ij dele organisaties zijn, en vooral voor de vele troosteloozen, die als God het wil door een herleefde welvaart geholpen zullen worden. „Onder Uwe Bescherming...." Terwijl de bisschop naar het altaar in het hoog koor schreed, waar een kort lof zou wor den gehouden, zong het koor de dringen de bede tot de Moeder Gods, waarvan Mgr. Huibers de eerste woorden als een devies en een strijdkreet onder zijn wa penschild schreef. VOORNAAMSTE NIEUWS Tegen de onderdrukking van het Katholieke leven in Duitschland. WOOROEN VAN PROTEST EN WAARSCHUWING VATICAANSCH PROTEST TE BERLIJN. K. W. P. verneemt van welingelichte zij de: De Pauselijke Nuntius Mgr. Orsenigo heeft diplomatieke stappen gedaan bij de Duitsche regeering en een Nota overhan digd, waarin door het Vaticaan een heele leeks klachten zijn geformuleerd, in ver band met den thans geschapen toestand in het Derde Rijk. ONVERSCHROKKEN TAAL VAN BISSCHOP GRAAF VON GALEN. Bij gelegenheid van de altaarwijding der Martelaren in de Crypte van den Dom te Xanten, heeft Graaf von Galen, Bisschop van Munster een predicatie gehouden, waarvan wij thans het volledig stenogram voor ons hebben liggen. Nadat de Bisschop eerst een scherpe aan val had gericht op het z.g. „positieve Chris tendom" en het Derde Rijk, ging de Kerk vorst de geschiedenis na, hoe de Kerk steeds martelaren heeft voortgebracht, die onverschokken door woord en daad open lijk hun geloof hebben beleden, ook al wisten zij, dat zij daardoor hun leven in de waagschaal stelden. Dan vervolgde de Bisschop letterlijk: „Ja volgt hen na. Om wille van uw eigen zielen en van uw kinderen, om wille van ons volk. Ook wij zijn geroepen en ver plicht God en het Godsrijk op aarde, onze medemenschen, ons volk en vaderland te dienen door trouwe plichtsvervulling in het huisgezin, in onzen staat en stand, door getrouwheid, die in de vreeze Gods en in de liefde Gods gegrondvest ïs Wij zijn bestemd en uitverkoren het glorierijke leger der Heiligen te vermeerderen en eens in den hemel tot het getal der gelukzaligen te behooren. Wanneer wij daarbij thans door de menschen miskend en veracht, be lasterd, gesmaad, ja vervolgd, gepijnigd, en gedood worden bedenkt dan Christus woord: „Zalig zijt gij, wanneer de men schen u haten en vervolgen, en leugenach tig allerlei kwaad van u vertellen om mij nentwille. Verheug u en weest verblijd, want uw loon zal groot zijn in den hemel." Ja verheugt u en weest verblijd! Gij weet het, het is thans de tijd waarop niet wei nigen van ons dergelijk lot teh deel valt. Hoe wordt de H. Kerk, de Paus, de Bis- schoppsh, de Priester, de kloosterlingen, hoe worder) trouwe kinderen der Kerk thans in Duitschland openlijk en ongestraft ge schandvlekt, belasterd en" gehoond. Hoe veel Katholieken, Priesters en leeken zijn BUITENLAND. Verzet der kerkelijke autoriteiten tegen de vervolgingen in Duitschland. (1ste blad). Maarschalk Badoglïo meldt een groote overwinning na een bloedige veldslag ten Zuiden van Makallev (2de blad). Baldwin's positie geschokt (2de blad). Verkiezingen in Spanje. (2de blad). BINNENLAND. Tal van verkeersongelukken eischten weer slachtoffers. Te Haarlem reed een auto te water, waarbij een meisje ver dronk. (Gem. Ber., 3de blad en 1ste blad). Bij een boerderijbrand te Oldeberkoop kwamen vijftig koeien en vier paarden in de vlammen om. (1ste blad). in kranten en vergaderingen aangevallen en beschimpt, uit hun ambt ontzet, uit het bedrijf ontslagen en zonder gerechtelijk vonnis gevangen genomen en mishandeld? De directeur van het informatiebureau der bisschoppen in Berlijn, Domkapitular dr. Banasch verzucht reeds maanden in den kerker en men heeft zijn opdrachtgevers, de Bisschoppen nog niet eens medege deeld waarvan men hem beschuldigt. De door de Bisschoppen aangestelde lei der der Katholieke Jonge Mannenvereeni- gingen Mgr Ludwig Wolker is op 6 Febr. gearresteerd, en hoelang zal het duren tot dat hij voor een onpartijdige Duitsche rechtbank zijn onschuld zal kunnen bewij zen? Er zijn in onze Duitsche landen versch gedolven graven, waarin de asch rust van degenen, die het Katholieke volk als martelaren omwille van het Geloof be schouwt (30 Juni 1934), omdat hun leven voor hen een bewijs was van de meest trouwe plichtsvervulling jegens God en Vaderland, jegens volk en Kerk, terwijl de duisternis die over hun dood gespreid ligt angstvallig Wordt toegedekt. En hoe zwa- ren druk wordt er vaak niet uitgeoefend op het geweten van ambtenaren en werk lieden, ouders en onderwijzers, die voor de vraag gesteld worden, te kiezen tusschen trouw jegens God en hun Christelijk ge weten en het welbehagen en de gunst der genen van wien hun betrekking en zelfs hun levensonderhoud afhankelijk is. Verwondert u niet, dat de goede God een dergelijke tijd van beproeving over ons komen laat. Onze H. Kerk is de Kerk der Martelaren, 't Antwoord op de vraag, hoe het zoover kon komen, geeft het woord dat de Heiland gesproken heeft: „Als de we reld u haat denkt er dan aan: Mij heeft zij het eerst gehaat. Zoo ge van de we reld waart, zou de wereld beminnen wat haar toebehoord; maar omdat ge niet van de weield zijt, maar ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld. Denkt aan het woord: een dienaar is niet meer dan zijn Heer. Heeft men Mij ver volgd, dan zal men ook u vervolgen." (Jo XV 18). „Ja, het uur komt, dat allen die u het leven benemen, zullen meenen een Godsdienstige daad te verrichten. En ze zullen dit doen, omdat ze noch den Vader noch Mij kennen. Maar ik heb u dit gezegd, opdat als het uur gekomen is, gij u herinne ren zult, dat Ik het u gezegd heb". (Jo XVI 3). Na eerst nog verklaard te hebben, dat de Duitsche Katholieken ook goede Vaderlan- SPORT EN WEDSTRIJDEN. Grootsch slot der Vierde Olympische Win terspelen. Noorwegen behaalde zeven overwinningen. (2de blad). Nieuwe wereldrecords van Rie Masten broek (Ned.) en Annie Hölzner (Duitsch land). ders zijn en dat duizenden Katholieken in den wereldoorlog hun leven voor het Duit sche Vaderland geofferd hebben, besloot Mgr. Clemens August Graaf von Galen zijn toespraak met een beroep om de Duitsche Katholieken om te volharden en het voor beeld van Christus en de martelaren na te volgen. KARDINAAL FAULHABER OVER DE RECHTEN DER BISSCHOPPEN. Ter gelegenheid van zijn 25-jarig bis schopsjubileum, dat hij op 19 Februari a.s. hoopt te vieren, heeft de kardinaal-aarts misschop van Munchen en Freising, Mgr. M. Faulhaber, Zondag in alle kerken van zijn aartsbisdom een herderlijk schrijven van den kansel doen voorlezen, waarin ge handeld wordt over het bischopsambt, in het bijzonder over het leergezag, het pries terambt en de kerkelijke bestuursbevoegd heid der Katholieke bisschoppen. De kardinaal legt in dit herderlijk schrij ven nog eens den nadruk op het verbod, door de bisschopsconferentie van Fuldau uitgevaardigd, om bladen of boeken te le zen, waarin het leergezag der bisschoppen wordt aangetast. De geloovigen behooren, aldus de kardi naal, eerder te luisteren naar hun bisschop pen dan naar hen, die ook op theologisch gebied het beter meenen te weten, ofschoon zij op dit punt geenerlei scholing hebben 'gehad, ja zelfs den cathechismus voor kin deren niet kennen. Betreffende de bestuurs bevoegdheden der bisschoppen in kerkelijke aangelegenheden zegt het schrijven, dat de bisschoppen, wanneer zij omtrent de vorming der gewetens, andere rechten der kerk, verordeningen uitvaardigen, geen politiek voeren, doch niets anders doen dan de rechtmatige rechten der kerk uit oefenen. Tegenover de bedekte en openlijke ver volgingen, waaraan tegenwoordig de bis schoppen bloot staan, verzoekt de kardi naal de trouwe aanhankelijkheid aan hun kerkelijke leiders. BOERDERIJ AFGEBRAND. Vijftig koeien en vier paarden in de vlammen omgekomen. In den afgeloopen nacht te drie uur is te Oldeberkoop brand uitgebroken in de groo te boerderij van den heer Willinge Prins uit 's-Graven.1- age en bewoond door de familie W. Bouma. De crand nam spoedig een grooten om vang a..i. en de bewoners moesten zich in nachtgewaad in veiligheid stellen. De motorspuit van Oldeberkoop was kort na het uitbreken van den brand ter plaatse, doch kon niets meer uitrichten. In minder dan een uur tijds waren huis en schuur geheel afgebïfnd. Vijftig koeien en vier paarden kwamen in de vlammen om. Van den inboedel kon niets worden gered. De oorzaak van den brand is onbekend. Alles was verzekerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 1