De Voordracht van Prof. W. Pompe over Volkseenheid. VRIJDAG 25 OCTOBER 1935 DE LEIDSCHE COURANT EERSTE BUD - PAG. 2 HOE WORDT HET WEER MEER BEWOLKT. DE BILT SEINT: Meest matige Noord-Oostelijke tot Noor delijke wind, in het Oosten half tot zwaar bewolkt of betrokken met eenige kans op regen, in het Westen gedeeltelijk bewolkt met weinig of geen regen, weinig veran dering in tempeeratuur. Hoogste barometerst.: 773.3 te Haparanda en Vardö. Laagste barometerst.: 741.1 te Isafjord. Zoowel het gebied van. hoogen luchtdruk in het Noord-Oosten als dac in het Zuid- Westen nam in beteekenis toe. Over de Britsche Eilanden vormde zich een verbin ding tusschen beide, die het regime van warme Oceanische winden uit West en Zuid scheidt van dat van koude continen tale winden over Centraal Europa, die tot in de Alpen doordringen en aanleiding ge ven tot zware regens in Oost-Duitschland en veel sneeuw in de Middelgebergten, waar de sneeuw tot ver beneden duizend meter ligt. Het weerbericht van Dresden van hedenmorgen maakt zelfs melding van sneeuw. In het Oostzeegebied heerschen zware stormen. Ook aan de Zuidzijde der Alpen blijft de druk nog laag en vallen regens. Ons land ligt juist buiten de grens van betrokken met regen, het is waarschijn lijk dat dit echter nog het Oostelijk deel zal bereiken. LUCHTTEMPERATUUR. 8.— gr. C. LICHT OP VOOR FIETSERS e.a. •Van Vrijdagnamiddag 5.17 uur tot Zaterdagmorgen -6.12 tiur. HOOG WATER Te Katwijk: op Zaterdag 26 October v.m. 1.52 en nam. 2.06 uur. KERKNIEUWS Z. D. H. de Kapittel-Vikaris van het Bis dom van Haarlem zal a.s. Woensdag géén audiëntie verleenen. LETTEREN EN KUNST DE MAJESTIC-FELM „HET LEVEN IS NIET ZOO KWAAD". Deze week werden de studio-opnamen van de Majestic-film "Het leven is niet zoo kwaad", waarin Lou Bandy en Fientje de la Mar de hoofdrollen vervullen, en welke onder regie van Haro van Peski en pro ductieleiding Van Willem Hartog werd op genomen, beindigd. De film zal met Kerstmis van dit jaar haar première in het Tuschinski Theater te Amsterdam beleven. SPORT RECHTZAKEN OLYMPISCHE SPELEN DE DEELNAME DER AMERIKANEN. Na een vergadering van het Ameri- kaansch Comité, waarin de voornaamste Amerikaansche sportbonden zijn vertegen woordigd, heeft de voorzitter Avery Bran- dage verklaard, dat het comité met een stemmigheid besloten heeft de uitnoodi- ging tot deelname aan de Olympische Spe- pen 1936 in Duitschland aan te nemen. Sport en politiek moeten naar de meening van het Comité gescheiden blijven. WILT U IETS WETEN? Vraag: Wie komen in de termen voor een gratis rijwielbelastingplaatje. Waar te Leiden zich ervoor te vervoegen. Antwoord: Ry wiel belastingplaatjes worden kosteloos uitgereikt voor rijwielen uitsluitend te berijden door hoofden van gezinnen, die voor hun beroep of bedrijf een rijwiel noodig hebben en niet in de Rijksinkomstenbelasting voor het loopen- de belastingjaar zijn of worden aangesla gen. Ook een lid van het gèzin kan (wan neer het gezinshoofd geen rijwiel noodig heeft) door het gezinshoofd daartoe aan gewezen, een dergelijk kosteloos rijwiel plaatje aanvragen, indien hij een rijwiel rioodig heeft en niet in de belasting is aan geslagen. Wie meent in de termen te val len, moet zich persoonlijk vervoegen bij den ontvanger der accijnzen, Breestraat 91. Kantooruren: iederen werkdag 91 en 26 uur. HAAGSCHE POLITIERECHTER. De 19-jarige arbeider W. de M. uit Lei den had zich te verantwoorden wegens bedelarij. Verdachte ontkende. Hij bood liedjes aan; daarvoor had hij geld gekregen. Verdachte is in Mei j.l. veroordeeld tot 8 maanden gevangenisstraf voorwaarde lijk. De eisch luidde 10 dagen hechtenis. De Politierechter legde de straf voorwaar delijk op met 1 jaar proeftijd. De 21-jarige koopman A. K. heeft in een woonwagenkamp te A1 p h e n van een woonwagen alle ruiten stukgeslagen. Hij verklaarde na een woordenwisseling zoo driftig te zijn geworden, dat hij niet meer wist wat hij deed. Een boete van 20.subs. 40 dagen hechtenis luidde de eisch. Overeenkomstig de vordering werd ver dachte veroordeeld. De expediteur P. B. uit A1 p h e n zou een bedrag van pl.m. 20.hebben ver duisterd. Dit geld heeft hij ontvangen, doch niet afgedragen. Eenige dagen geleden heeft hij het be drag terugbetaald. De officier eischte een boete van ƒ25. subs. 25 dagen hechtenis en 2 maanden gevangenisstraf voorwaardelijk met 1 jaar proeftijd. De Politierechter veroordeelde B. tot 2 maanden gevangenisstraf voorwaardelijk met 1 jaar proeftijd. De 27-jarige J. W. S. uit Leiden had zich te verantwoorden wegens poging tot diefstal. Uit een kleedkamer van de voet- balvereeniging A.S.C. werd herhaaldelijk geld gestolen. Het bestuur van de vereeni- ging had twee leden opdracht gegeven zich in de tent te verschuilen om te trach ten den dader te ontdekken. Deze leden hebben gezien dat S. verschillende klee- dingstukken heeft betast. Verdachte ontkende. Hij verklaarde naar zijn kleeren te zoeken. De officier eischte 6 weken gevangenis straf. De Politierechter achtte het ten laste ge legde niet bewezen en sprak verdachte vrij. De 29-jarige landarbeider W. J. W. uit N o o r d w ij k had zich te verantwoorden wegens mishandeling. Op 3 September jj. heeft hy de dames Noppen mishandeld. De landarbeider had oneenigheid met deze meisjes. De zusters N. bleken evenwel ook niet voor de poes te zijn. Een hunner had hem met een schoen in de hand opgewacht en de ander heeft hem in het gezicht geslagen. Verdachte zeide, dat de dames tot den aanval waren overgegaan en dat hij zich verweerd heeft. De boete, welke geëischt werd, was 10.subs. 20 dagen hechtenis. De Politierechter veroordeelde W. con form den eisch. Dierenmishandeling. H. P. de H., uit Leiden heeft een hondje mishandeld. H. was niet versche nen. Twee jeugdige knaapjes uit Leiden ver klaarden dat zij gezien hebben dat ver dachte met een auto stopte onder Oegst- geest. Hij had een hondje bij zich en heeft het diertje met een voorwerp op den kop geslagen. Vervolgens legde hij het hondje onder het achterwiel en is hij snel weg gereden. De dierenarts A. Schaaf uit Leiden ver klaarde dat het beestje 8 dagen geheel blind is geweest, maar nu weer een beetje kan zien. Voorts had het hondje eenige kneuzingen. De arts heeft het dier behou den en het leeft nog. Verdachte heeft verklaard het hondje te willen afmaken. De wijze echter, waarop dit is geschied, noemde de officier meer dan schandelijk. Wegens dierenmishandeling veroordeel- 1 de de Politierechter den H. conform den j eisch, tot drie maanden gevangenisstraf. i De 31-jarige melkbezorger G. W. van G. j uit Leiden heeft geknoeid met zijn steunaanvragen. Verdachte gaf voor werkloos te zyn, maar verdiende 8.per week. Vier we- 1 ken heeft hij zoo gehandeld en daardoor zijn Bond opgelicht. Van G. verkeerde in financieele moei lijkheden. Hij moest een oude schuld vol doen. De officier eischte 2 maanden gevange nisstraf. De Politierechter heeft de zaak aange houden om een rapport in te winnen bij de R. K. Reclasseeringsvereeniging. ZUN BEIDE KINDEREN VAN HET LEVEN BEROOFD. Levenslange gevangenisstraf geëischt. Onder groote belangstelling stond heden voor de Zutfensche rechtbank terecht, de thans in het Huis van Bewaring te Zutfen gedetineerde 31-jarige arbeider J. S. te Lochem, wien ten laste was gelegd, dat hij in den nacht van 12 op 13 Juni aldaar zijn beide kinderen, Hendrik en Jacobus, door ophanging van het leven had beroofd. Als getuige in deze zaak traden op de gemeente-veld wachter A. Beun en de art sen A. J. M. Ie Nobel en P. van Bork te Zutfen. De President vroeg of het waar was, dat de verdachte reeds den avond tevoren het plan had gehad de kinderen met een scheermesje van het leven te berooven en of hij toen hij des ochtends was opgestaan dit plan had gewijzigd en de kinderen had opgehangen. De verdachte knikte bevestigend. De President: „Hoe is u daartoe geko men?" Verdachte: „Dat weet ik ook niet. Het heeft mij ook aldoor bezig gehouden, maar Een elftal Leidsche studentenvereenigin- gen van alle gezindten hebben elkaar on der de vaan „Volkseenheid" gevonden en het was op uitnoodiging van de Leidsche Volkseenheid-commissie dat prof. dr. W. P. M. Pompe uit Utrecht in het Klein-Audi- torium e-n zeer druk-bezochte voordracht hield over „Volkseenheid". Wij hehben reeds gisteren een en ander naar aanleiding van deze voordracht ge schreven. Hier volge alsnog een meer uit gebreid verslag. Wanneer men zich op de volkseenheid bezint, dan blijkt inzicht in de beteekenis er van ernstige moeilijkheden te bieden, aldus begon spr. zijn voordracht. Reeds tientallen jaren bestaat er een koor van roepers om volkseenheid. Sinds de laatste jaren gaat dj* koor overstemd worden door een nieuwen roep om volkseenheid; de nieuwe roepfrc willen blijkbaar een geheel andere eer.neid dan die om welke het oude koor riep. De beide leuzen versterken el kaar niet maar worden recht tegenover el kaar gestc-id en er ligt hier een probleem dat bezinn-ng waard is. De eenheid waar om men vroeger riep had de kenmerken van een bepaalde groep. Er was schijn die misleidde. Hoe is deze schijn te verkla ren. Twee gronden lijken spr. aanwijsbaar, n.L de werking van een overheerschende levensbeschouwing. De heerschende levens beschouwing van de 19e eeuw kan mis schien net best aangeduid worden als indi vidualisme. Dat het individualisme de vo rige eeuw ons land beheerscht heeft, is thans, nu we eenigen afstand kunnen ne men, wel duidelijk. Het individueele was er de hoogste en de beslissende waarde. In het economisch leven, maar vooral op de geestesbeschaving, de cultuur is het indi vidualistische stempel diep ingedrukt. De geheele levensbeschouwing, niet alleen van de liberalen was min of meer individualis tisch. En zonder dit individualisme is de sa menleving der 19e eeuw onbegrijpelijk. De vertroebeling in het eenheidsstreven wordt hiermee recus begrijpelijk. Er stak in deze eenheid een gelijkschakeling, op het peil van de heerschende levensbeschouwing, er- gelijkschakelingdie grootendeels on bewust in haar werk ging. Voorts was daar het eigenaardige karakter der betreffende heerschende levensbeschouwing. Het indi vidualisme is eigenaardig: het schijnt zoo ruim als de grenzenlooze ijle ruimte zelf. Godsdienst is privaatzaak. Op het eerste gezicht lijkt het individualistische een strikt neutraal standpunt. Het hoofdbe zwaar tegen de individualistische neutrali teit is niet van practischen, doch van prin cipieel en aard, aldus spr. Het lijkt mis schien jammer te zeggen, maar deze ver meende neutraliteit is principieel niet neu traal, doen individualistisch. Zij steunt op een afzonderlijke levensbeschouwing. Het eigenaardige negatieve en inhoudloo- ze van de laatste heerschende, de indivi dualistische, levensbeschouwing versterkt den schijn, dat men op dit standpunt zich boven de verschillende levensbeschouwin gen stelt. Wat het onderzoek naar de verhouding van individualisme en volkseenheid betreft, zeide Prof. Pompe: Afgezien van het feit dat het de heerschende levensbeschouwing is, biedt het individualisme een gevaar voor de eenheid. Als men aan individueele vrij heid en belang in beginsel de hoogste waar de toekent, dreigt de gemeenschap ontbon den te worden. Banden gaat men als een noodzakelijk kwaad beschouwen en dit minimalisme omtrent gebondenheden heeft zijn ontbindende kracht bij allerlei instel lingen doen gelden. De gebondenheden, die wij in tegenspraak met deze uitspraak tegenwoordig juist eerder zien toenemen j dan afneemt, zijn meer uiterlijk dan innerlijk. Zij worden hoofdzakelijk ik heb geen bevredigende oplossing kunnen i vinden". Dr. Ie Nobel verklaarde, dat hij bij dezen i verdachte geen psychologische afwijkingen j had gevonden .Een motief voor de daad van verdachte had hij niet kunnen vinden. Requisitoir. De Officier van Justitie wees er in zyn requisitoir op, dat verdachte zyn beide kinderen, had vermoord, na kalm overleg en met voorbedachten rade. Uit het rap port der deskundigen blijkt, dat er bij ver dachte noch sprake is van gestoorde geest vermogens, noch van verminderde toereke ningsvatbaarheid. Deze daad is de afschu welijkste die er te bedenken valt en waar voor dan ook de zwaarste straf zal moeten worden opgelegd, die het Nederlandsche Strafwetboek kent. Spreker eischte levenslange gevangenis straf. De verdediger, mr. de Jonge, pleitte voor een aantal jaren gevangenisstraf en daar na ter beschikking stelling van de regee ring of plaatsing in een psychopathen-in- richting. Tenslotte heeft verdachte nog het woord gekregen. Hij verklaarde, dat hij overtuigd was dat hij een zwaar misdrijf had ge pleegd, waarvoor hij de strengste straf' wenschte te aanvaarden. Hij wilde ech'ër graag weggenomen zien, dat hij zijn daad in kalm overleg zou hebben gepleegd. „Dat bestaat niet, dat zou geen enkele vader kunnen doen en ik ook niet", aldus ver dachte. Uitspraak over veertien dagen. behouden door uiterlijken dwang, van eco nomische machten en van de staatsmacht. Het is tragisch bij de individualistische levensbeschouwing, dat zij de innerlijke, met zedelijke krachten werkende, banden doet verslappen, maar dan de uiterlijke, met dwang gehandhaafde gebondenheden des te meer noodzakelijk maakt. Zonder binding is geen gemeenschap mogelijk, en waar deze binding verslapt moet de staat ingrijpen. De twee principieele bezwaren, die in de individualistische levensbeschou wing schuilen voor de volkseenheid zijn: het inhoudslooze van deze levensbeschou wing en het feit dat zij het individu verheft tenkoste van de gemeenschap, de deelen ten koste van het geheel. Deze gevaren van het individualisme voor de ware volkseen heid worden in de laatste jaren steeds ster ker gevoeld. Er is een anti-individualisti sche strooming aan het opkomen, die zich langs verschillende wegen met den dag krachtiger laat gelden. Het anti-individua listische, vaak universalistisch genoemde, ideaal ligt nog vrijwel geheel in de steeds als schoon te droomen toekomst. Men krijgt er daarom moeilijker vat op dan op het in dividualistische ideaal, dat immers op een bepaalde wijze verwerkelijkt werd en zelfs grootendeels geschiedenis is geworden. Het begin van verwerkelijking, dat het nieuwe ideaal in bepaalde landen heeft ge kregen, geeft intusschen wel voldoende grond om eenige gevaren voor de ware volkseenheid aan te wijzen. Tegenover de ontbinding van het individualisme staat de binding van het universalisme. Dit is een principieel verschil tusschen deze beide le vensbeschouwingen: er is echter ook over eenkomst, beide zijn ze namelijk gericht naar een gelijkschakeling op het peil van een bepaalde levensbeschouwing. De prin cipieele en welbewuste gelijkschakeling van het universalisme laat minder ruimte voor de afwijkende minderheden over dan het individualisme, waarbij ook de staatsmacht niet rechtstreeks op onderdrukking der minderheden gericht mocht Wezen. Als we eenmaal in de practijk van het universalis me zouden zitten, komt er misschien wel eens een oogenblik dat menig anti-indivi dualist van thans zuchtend zal terugver langen naar „dien goeden ouden libera len tijd". Spr. ging hierna uitvoerig in op de vraag: wat is een volk. Een volg kennen we als de gezamenlijke burgers van een staat en als de gezamenlijke leden van een natie. Een staat is een gemeenschap die het ge heel van de belangen van de burgers voor staat. Ook de natie is een gemeenschap. Zij heeft ten doel, met behulp van nationale zeden en gewoonten de volksgenooten te vormen tot menscben, in wie zich het na tionale karakter ten volle heeft ontwik keld. Binnen den staatsvorm vindt de na tie eerst de volle gelegenheid zich te ont wikkelen. Op zichzelf is dus het ideaal, dat de volksgenooten van één natie tevens de burgers van één staat zijn. Eenheid van het volk, hetzy staatsvolk hetzij natie-volk, is niet louter een begrip, dat logisch begripsmatig gegeven is met staat of natie. Eenheid van het volk is voor- ai een idee, dat een doel stelt aan mensche- lijk streven. Eenheid is als een zedeiijk ideaal te nemen: er behoort nastreving van eenheid van het volk te zijn, voor de in standhouding van natie en staat. Voor het behoud van staat of natie zelf en om staat of natie volledig aan hun doel te doen be antwoorden. De waarde der volkseenheid wordt ontleend aan de waarde van het doel, dat aan staat of natie gesteld is. In dien zin kan men zeggen, dat volkseenheid een groote beteekenis heeft, d.w.z. een groote waarde bezit. Volkseenheid, opgevat als een ideaal, als eenheid van willen der in het volk vereenigde menschen, beteek ent geen uniformiteit. De eenheid van willen wordt gevormd door het eene doel. De wij ze van meewerking aan het doel verschilt naar den eigen aard van elk meewerkend mensch afzonderlijk. Ieder heeft een plicht, en dus ook het recht, om overeenkomstig zijn eigen aard en vermogen mee te wer ken. Ieder mensch dient zijn eigen indivi dualiteit te behouden en te versterken. Zooals de staatsoverheid het nationaal eigene van de burgers behoort te verzor gen, zoo behoort zij ook het individueel eigene van elk burger afzonderlijk zooveel mogelijk te eerbiedigen. In de gemeen schap dient de persoonlijkheid niet on derdrukt, maar juist ontwikkeld te wor den. Het volk dient niet als een geünifor meerd leger, maar als een harmonisch ge heel van verscheiden persoonlijkheden be schouwd te worden. Aan deze eenheid van willen in het Ne derlandsche volk, gericht op staats- en na- tiedoel, aan dit ideaal ontbreekt nog veel. Geen wonder, een ideaal zal nimmer vol komen bereikt, hoogstens benaderd kun nen worden. Bovendien: de Nederlander heeft als nationale karaktertrek een sterken zelfstandigheidsdrang. Als de drie belang rijke hindernissen, die aan de eenheid van het Nederlandsche volk, in den zin van eenheid van willen der volksgenooten, ge richt op het doel van staat en natie, in den weg staan, noemde spr. de verdeeldheid in levensbeschouwing, de klassenstrijd en de scheiding door staatsgrenzen. Uitvoerig ging prof. Pompe nader in op deze drie hindernissen. De verdeeldheid is volgens spr. tragisch en diep te betreuren, een ver arming van het geestelijk leven van een volk. Discussie over vragen van levensbe schouwing is moeilijk. Bij de huidige wan- AGENDA LEIDEN. Woensdag. Eerste ontwikkelingsavond v. d, leden R.K. Volksbond, 8 uur, Bondsgebouw. Spreker Pater v. d. Snoek O.F.M. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der apotheken wordt van Maandag 21 tot en met Zondag 27 October a.s. waar genomen door de apotheken: G. F. Reijst, Steenstraat 35, Telef. 136; A. J. Donk, Doe- zastraat 31, telef. 1313 en C. van Zijp, Wil- helminapark 8, Oegstgeest, telef. 274. orde op geestelijk gebied wordt het allen gemeenschappelijke steeds geringer. Spr. gelooft niet, dat de huidige verscheurdheid als een onoverwinnelijke hindernis op den weg van bevordering der volkseenheid hoeft te worden beschouwd. Het eerst noo- dige is echter, deze verscheurdheid in haar werkelijkheid te erkennen. Men moet met name in leidende kringen trachten eikaars levensbeschouwing te leeren verstaan. Er zijn nog andere bezwaren, die eóhter niet onverbrekelijk met de levensbeschouwing samenhangen, en dus gemakkelijker over brugd kunnen worden. Zoo wordt veelal het nationale eenheidsgevoel neergehaald door groepsegoïsme. Een ideaal straalt uit, dringt tot mededeelen aan anderen; egoïs me sluit af, toont afkeerigheid van ande ren. Men legge aan het partijwezen in ons land eens dezen toets aan. Betreffende de tweede hindernis op den v<*g naar de volks eenheid: de klassenstrijd zeide spr. o.a.: De klassenstrijd is niet een onvermijdelijk noodlot, hij moet tenslotte opgeheven wor den door opheffing der klassen. Groeps vorming in het economisch leven dient naar de eenheid van beroep te geschieden, behoort niet volgens het bezit maar volgens de functie van eiken werker te geschieden. Wat de derde hindernis betreft: staats grenzen vormen geen onoverkomelijke scheidsmuur. Nationaal saamhoorigheids- besef kan over die grenzen heen werken. De eenheid van het Nederlandsche volk is een groot goed, aldus besloot spr. Groot, omdat het doel van de volksgemeenschap, zoowel in den staat als in de natie, groote waarde heeft. Hoe waardevol de Neder landsche volkseenheid ook is, zij is echter niet de hoogste zedelijke waarde. Zij is niet het absolute, waaraan al het andere zijn waarde ontleent. De volkseenheid ontvangt zelf glans en waarde van andere zedelijke waarden. Eenheid ten koste van het hooge- re wordt tot dwingelandij. In de volkseen heid moet iedere volksgenoot krijgen wat hem toekomt. Volkseenheid ten koste van rechtvaardigheid is onvoorwaardelijk te verwerpen. DE NIEUWE ST. PETRUSKERK Van meerdere kanten wordt mij gevraagd of de nieuwe St. Petruskerk een toren uurwerk zal k r ij g e n, en dan moet ik telkens antwoorden: ik hoop het wel, maar ik weet het niet, maar tot nóg toe heb ik het -niet gekregen. Het zou wel van groot nut wezen voor heel de omgeving, want den juisten tijd op grooten afstand te kunnen zien en hooren is van veel belang voor zakenmenschen en voor werklieden, voor huismoeders en voor winkeljuffrouwen, voor dienstmeisjes en voor schoolkinderen, en niet het minst voor kerkgangers. Wie dus in deze moeilijke tijden niet te laat wil komen, weet nu het middel te vinden. Dank u! TH. M. BEUKERS, pastoor. LEIDSCH CRISIS-COMITé. Wijzigingen in organisatie en werkwijze. Het Crisis-Comité heeft in overleg met het Gemeentebestuur de navolgende wij zigingen in zijn organisatie en werkwijze gebracht: le. De Commissie voor den B-steun (aan vullenden steun voor ondersteunde werk- loozen) zal met ingang van heden als een zelfstandig lichaam voortbestaan. Voorzit ter dier Commissie is de Wethouder van Sociale Zaken J. J. van Stralen. Het Bu reau dezer Commissie blijft voorloopig ge vestigd Stille Rijn No. 3. 2e. De- aangelegenheden betreffende de ontwikkeling en ontspanning van werk- loozen blijft voorloopig opgedragen aan de Commissie voor Ontwikkeling en Ontspan ning, Secretariaat Parkstraat 5a, welke Commissie geheel zelfstandig, dus los van het Crisis-Comité haar werkzaamheden zal voortzetten. 3e. Alle overige werkzaamheden, tot he den toe door het Crisis-Comité verricht, met name het verleenen van individueele hulp aan door de crisis getroffen personen, de z.g. A-steun, blijven bij het Crisis-Co mité, gelijk voorheen. Het Bureau hiervan is met ingang van heden gevestigd in het perceel Breestraat 119, tel. 1946. Handelsregister K. v. K. Wijzigingen: 4873. S. P. C. van Wely, Noord wijk a. Zee, Hoofdstraat 66a, banketbakkerij. Vest. fil.: Oegstgeest, de Kempenaerstraat 14, o. d. naam: Huize van Wely. 211. N.V. Dakpannen- en Kleiwarenfa- brieken voorheen D. van Oordt Co., Al phen a. d. Rijn, Woubrugscheweg 10. De statuten zijn gewijzigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 2