DINSDAG 15 OCTOBER 1935
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD - PAG. 7
TOESPRAAK R. T. M. VAN DER LUGT.
Praeses van der Lugt heette vervolgens
alle aanwezigen, in het bijzonder de ver
schillende gasten van harte welkom en
wees er dan op, dat, terwijl overal aan de
universiteiten het studentenaantal terug
loopt, zoodanig zelfs, dat - bijna alle recto-
res magnifici meenden bij hun rectorale
oraties dit euvel te moeten bespreken, ter
wijl tevens alle stedelijke vereenigingen
hun ledenaantal terug zagen gaan, „Sanc-
tus Augustinus" met vreugde mag consta-
teeren, hoe bij deze inauguratie het aantal
geïnaugureerd en met 30% is toegenomen.
En al zijn er nog velen geen lid van de
katholieke studentenvereeniging, toch ver
heugt spr. zich over dezen vooruitgang,
omdat hij daarin tevens een bewijs ziet van
den vooruitgang van het geheele vereeni-
gingsleven, een bewijs ook, dat S. Augus
tinus weer een naam heeft. Spr. wijst ver
volgens op het verkeerde standpunt der
e.g. nihilisten, die meenen de vereeniging
niet noodig te hebben en later onsociale
wezens dreigen te worden in deze sociale
wereld.
Spr. wijst ook op het type van den kath.
corpsstudent, die niet weet, hoe een neu
traal corps niet dat kan geven, waaraan hij
als katholiek student behoefte heeft.
Spr. zou iets kunnen voelen voor de
imeening, dat het goed zou zijn als allen
iid waren van 't corps en daar een dispuut
▼ormden om veel goeds te kunnen
tot stand brengen, maar gezien de practi-
sche onmogelijkheid daarvan is het ge-
wenscht solidair te blijven en aaneenge
sloten te blijven in één verband.
Dit beteekent echter ook weer niet,' dat
de kath. vereeniging haar leden wil op
sluiten achter een paar walletjes, om ze
voor 's werelds bederf of zoo iets te be
hoeden, doch integendeel hen wil aan
sporen hun katholicisme meer te door
leven, hun overtuiging uit te dragen in de
andersdenkende wereld.
In verband met de ter plaatse gevorm
de volkseenheid-conferenties zegt spr., dat
direct tot deelname werd besloten, omdat
een katholieke stem in deze graag gehoord
wordt en mag en moet gehoord worden.
Door deze deelname móet de katholieke
student ervoor zorgen, dat hem niet langer
het verwijt kan treffen, dat hij zich in een
glazen huisje opsluit. De organisatie in een
katholieke vereeniging geschiedt uitslui
tend om gezamenlijk het katholiek geloof
beter te beleven en te verdiepen, waaruit
als vanzelf de plicht voert, deze overtui
ging uit te dragen.
Met den wensch, dat de katholieke stu
denten waardig hun eigen gang* zullen
blijven gaan, besluit spr., dat zij aldus een
apostolaat zullen uitoefenen, niet direct
van bekeering, maar van verduidelijking
van anderer inzicht met wegneming van
onnoodig vooroordeel. Spr. hoopte, dat de
- nieuwe leden van Augustinus in hun stu
dententijd dezen weg zullen bewandelen.
(Applaus).
Nadat vervolgens op de gebruikelijke
wijze de plechtige inauguratie der nieuwe
Augustijnen had plaats gehad, was het
woord aan Mr. Marohant, die door praeses
van der Lugt met enkele woorden werd
ingeleid.
REDE Mr. H. P. MARCHANT.
Mr. Marchant zeide bij de inleiding tot
zijn rede zich te hebben afgevraagd of een
feestrede hier wel op zijn plaats was,
want ellende heerscht in onzen tijd alom.
Van de beschaving, in den zin van de vor
deringen van wetenschapen techniek
heeft de menschheid altijd groote voordee-
len en vooruitgang verwacht. Nu zijn die
vorderingen gekomen, het verkeer gaat
zoo snel, dat alle afstanden wegvallen. De
machine' .neemt steeds meer werk van de
menschenhanden over, deze beschaving is
tot volken doorgedrongen, die zich tot voor
kort daarvan niet bewust waren.
En toch is het gevolg ellende. Hoe dat
gekomen is?
Door twee directe economische gevolgen
bovenal. Vooreerst zijn in een industrie,
die op deze vorderingen nog niet kon wor
den gebaseerd, reusachtige kapitalen vast
gelegd, die met de omzetting onproductief
zijn geworden en afsterven. In de tweede
plaats hebben de volken met 'n nieuwe be
schaving hun eigen voorziening ter hand
genomen, welke vroeger door de volken der
oude beschaving werd behartigd.
Zoo liepen de zaken vast en nu wreekt
zich het feit, dat de geestelijke beschaving
met die andere geen gelijken tred heeft ge
houden. De menschheid voelt zichzelf niet
als één gezin, als één gemeenschap, waar
van de leden elkander noodig hebben en
voor elkander moeten zorgen.
Daar is een volk, dat zegt: ik ben veel
beschaafder dan gij, ander volk. Ik ben
christelijk, ik leef onder goede wetten en
gij houdt slaven. Ik zal u dwingen mijn
beschaving te aanvaarden. En dit volk, dit
superieure, gaat aan het inferieure zijn be
schaving brengen door het te bewerken
met stikgassen en zoutzuur.... Zoo wordt
het hoe langer hoe erger.
Intusschen zijn de eerste vruchten deze,
dat er geen werk is en dat er ondanks of
door den overvloed honger wordt geleden.
Zich tot de nieuwe Augustijnen wen
dend, zegt spr., dat er zijn, die studeeren
alleen om de studie, om daarmee wijsheid
te bereiken, die men aan anderen kan
meedeelen, zooals b.v. in een klooster.
Maar de studenten hier studeeren ook om
een maatschappelijk doel te bereiken.
Onder de afgestudeerden zijn er echter
maar al te veel, die niet aan den slag kun
nen komen en deze gaan zelfs die reserve
vormen van intellectueele desperado's,
wien elke verandering welkom is. Onder
deze omstandigheden duiken er altijd
staatkundige uitvinders op, die dikwijls
tijdelijk succes hebben gehad. Ook nu zijn
er, die beweren, dat Nederland niet mag
deelnemen aan de actie van den Volken
bond, omdat verschillende volken, die lid
zijn van den Volkenbond, vroeger zelf
eigenrichting hebben gepleegd met wapen
geweld. Het is duidelijk, dat deze moti
veering eiken vooruitgang in de interna
tionale samenleving uitsluit. Wie beweert,
dat hij ruimte noodig heeft, moet vrij zijn
om met wapengeweld en wat voor wa
pengeweld! zich die ruimte te banen.
Men wil ook Nederland wapenen om aan
de vreemde grijpvogels schrik in te boe
zemen. Men wil in Nederland een dictato
riaal regime vestigen en dit zal ons dan
sterk gewapend naar een betere toekomst
leiden. Van een Volkenbond wil een dicta
tor echter niets hooren, want daar heeft
hy maar last van.
En toch vinden waandenkbeelden als
deze toejuiching, omdat zij iets anders
brengen dan wij hebben. En erger kan het
toch niet.... Ja, men schijnt één toestand
erger te vinden: het is het communistische
bolsjewisme en men beroemt zich erop,
dat wij daarvoor zijn bewaard. Gesteld
eens, dat dit werkelijk aldus zou zijn, dan
is spr. toch van meening, dat het bolwerk
geen haar beter is. Het eenige verschil ligt
in den naam van den executant. En voor
wie de geestelijke belangen vooropstaan,
zou het 'heidendom van den een bezwaar
lijk sterker bekoring hebben dan dat van
den ander. Als men van de menschen, aan
wie Christus zijn leer is komen brengen,
'n stamboek gaat aanleggen en men zelfs
tot nog verdere uitwassen afdaalt, dan is 't
toch wel ver gekomen. Neen, wie van oor
deel is, dat 't hakenkruis 't Kruis van Gol
gotha moet vervangen, hem kan spr.
niet meer paaien met de verzekering, dat
hij aldus van het communistische bolsje
wisme kan vrij blijven. En als dan nog,
precies als bij de bolsjewieken, voor den
rechter hoogste maatstaf is het belang van
het regime in plaats van het recht eener
op christelijke grondslagen gebouwde wet,
dan dienen wij ons tegen beide gewapend
te houden. Hier is telkens de duivel in op-
marsch. De duivel komt nooit zonder uiter
lijke bekoring. Dat moeten de desperado's
begrijpen.
Deze feiten hebben spr. lang bezwaard
en bezwaren hem nog en hij vraagt zich
af, of er niet een steun te vinden was, om
hun, die moedeloos werden en wanhopig,
niet een doffe berusting, maar levensmoed
en levensblijheid, een geestelijk perspectief
te schenken?
Spr. weidt er dan in den breede over
uit, hoe de katholieken in het bezit zijn
van een dergelijk perspectief, omdat zij ge-
looven aan het eeuwige leven.
In onze dagen is er werkloosheid, maar
in werkelijkheid is er meer te doen dan
ooit, want in werkelijkheid heeft God de
leden, elk in het bijzonder, een plaats ge
geven in het Lichaam van Christus, zoo
als het Hem heeft behaagd. Ieder heeft
zijn taak en niemand is teveel, want er is
nood, nood aan leekenapostelen. Temeer
aan leekenapostelen, die in welk vak ook,
wetenschappelijk zijn voorbereid.
Zich tot zijn hoorders richtend, zegt spr.,
dat het een voorrecht is hier student te
kunnen zijn, maar een veel grooter voor
recht is het katholiek te zijn. Dat heeft
spr. zelf ervaren. Ons geloof geeft ons de
kracht, ernstig te zijn zonder zuur te wor
den of zwaarmoedig, om vol levensblij
heid te zijn waar een ander den moed laat
zakken.
Er zijn er, die meenen, dat de katholieke
studenten by anderen ten achter staan en
in de toekomst zullen achterstaan blijven,
omdat zij katholiek zijn. Dat zullen zij
hier ervaren, want, naar spr. vernam, zou
een Leidsch hoogleeraar dezer dagen bij
het opgeven van een wetenschappelijk
werk tot zijn studenten hebben gezegd,
dat dit werk weliswaar door een katholiek
was geschreven, maar dat hij het niette
min ter bestudeering kon aanbevelen. Het
was geen theologisch werk; de hoogleeraar
beweegt zich op wat men pleegt te noe
men neutraal terrein, als hij maar blijft bij
zijn vak.
Spr. durfde daarom veilig vaststellen:
indien deze hoogleeraar van het katho
licisme en van de verhouding tusschen Ge
loof en Wetenschap iets had geweten, zou
hij de opmerking achterwege hebben ge
laten.
De verklaring van deze meening is vol
gens spr. te zoeken in de onder niet-katho-
lieken gangbare meening, dat de katholiek
uit hoofde van zijn geloofsovertuiging in
tellectueel en wetenschappelijk minder
waardig is. Dat wil zeggen minder waard
dan degene, wien het licht is opgegaan
van het protestantisme .of van het onge
loof.
De eerste taak van de katholieke stu
denten aan een neutrale universiteit is an
dersdenkenden van die dwaling trachten
te genezen. Zij moeten er niet op uit zijn
om zieltjes te winnen, maar zij zullen wel
gelegenheid hebben om duidelijk te ma
ken, dat onder andersdenkende bedenke
lijk veel misverstand heerscht en onwe
tendheid omtrent het katholicisme. Zelfs
onder hoogleeraren.
De wetenschap, die haar taak begrijpt,
kan niet een bepaald terrein, waarop on
derzoek moet plaats hebben om de waar
heid te naderen, welbewust buiten haar
onderzoek laten. Veel minder kan hij, die
dit toch heeft gedaan, zich een oordeel aan
matigen over hetgeen hij niet heeft onder
zocht. Hiermede is het standpunt veroor
deeld van hen, die buiten hun onderzoek
en buiten hun denken laten al hetgeen
bovenzinnelijk is. Wel verre, dat in het
bovenzinnelijke de rede onmachtig zou we
zen, voert zij ons tot het geloof. De hulp
middelen van den menschelijken geest
moet men nimmer en nergens op non-acti
viteit stellen. Als men van de katholieken
beweert, dat zij van dezen regel afwijken,
waar zij het leergezag van den Paus aan
vaarden, dan is dat een vergissing, voort
gekomen uit het vrije onderzoek. De his
torie van het christendom doet dit dade
lijk begrijpen.
Het leergezag der katholieke kerk zoekt
men tevergeefs bij de protestanten. Men
zou trouwens niet weten waar jnen de
waarheid zou moeten vinden. Zij, die den
weg zijn gegaan van de katholieke kerk
I af, zijn een weg omlaag gegaan, naar be-
neden en niet omhoog en htm gids is niet
geweest de kostelijke gave van God, de
rede.
Spr betoogde verder, dat het gelukkig
was, dat ook aan de rijksuniversiteit ka
tholieke studenten blijven studeeren, maar
dat het goed en noodzakelijk is, dat zij een
eigen vereenigingspunt en een eigen huis
hebben,1 want aldus loopen zij geen ge
vaar te vergeten, dat zij katholiek zijn
door volledige geestelijke assimilatie aan
anderen met wie zij dagelijks omgaan,
maar dit moet vooral niet tot gevolg heb
ben, dat zij die anderen mijden. Dat zou
niet goed zijn voor hen noch voor de an
deren.
Daarom blijft het noodig, dat de stu
dent zich behalve in zijn vak ook verdiept
in het wezen van het katholiek geloof, dat
hij vraagt wat hem niet duidelijk is. Deze
vragen leveren niet het bewijs van onze
kerheid of van twijfel, doch getuigen in
tegendeel van een actief geloofsleven.
Als men in dit verband spr. vroeg, waar
om zoo weinig belangstelling wordt ge
toond voor het protestantisme, dan stelt
hij hier tegenover de vraag: waar is het
protestantsche Schild, zooals wij katholie
ken hebben? Wie toch op het vragenbu-
reau van het protestantisme moet wezen,
moet zich tot talrijke bureaux richten. En
als hij dan antwoord heeft, zal het hem
groen en geel voor de oogen worden.
Tenslotte wyst spr. er nog op, dat wat
katholiek is, niet wordt gelezen, omdat
zulks wel eens zou kunnen leiden tot ka
tholiek worden! Het is een stand punt, doch
wie het inneemt, moet zich niet boven den
katholiek willen verheffen als geestelijk
superieur. Spr. besluit dan met den raad:
onderzoekt alle dingen doch behoudt het
goede. (Applaus).
Nadat praeses van der Lugt mr. Mar
chant hartelijk had dank gezegd voor zijn
begeesterende rede, volgde tot slot de uit
reiking van avunculaats-insignes aan de
oud-bestuursleden, natuurlijk vergezeld
van de gebruikelijke speeches.
INAUGITREELE REDE PROF. DR.
P. N. VAN EYCK..
De inaugureele rede van prof. dr. P. N.
van Eek, benoemd hoogleeraar in de Ne-
derlandsche Letteren, is nader vastgesteld
op Vrijdag 8 November des middags 4 uur
in het groot-auditorium der Universiteit.
LEIDSCH CRISIS-COMITé.
De 3 October-collecten.
Het Crisis-Comité bericht, dat de collec
ten, gehouden op 2 en 3 October, tezamen
met giften per giro ontvangen, in totaal be
dragen hebben 1901.71.
Aan hen, die nog verzuimd hebben eene
bijdrage te geven, wordt verzocht dit als
nog te doen op postrekening Nr. 188690.
DE UTRECHTSCHE BRUG.
De nieuwe Utrechtsche brug tusschen de
Plantage en Hooge Rijndijk is zoo goed als
gereed. Hier is een prachtige verkeersver-
betering tot stand gekomen, welke eerst ten
volle tot haar recht zal komen als de nieu
we weg naar het gedempte Levendaal ge
reed zal zijn. De stadstram, die tijdens den
nieuwbouw van de brug niet verder kon
rijden dan tot het einde der Plantage zal
vanaf morgen weer haar geheele traject
tot het eind op den Hooge Rijndijk kun
nen rijden.
TOONEEL.
FRITZ HIRSCH OPERETTE.
„Alles für mein Madschen".
De Abonnementsvoorstellingen volgen
elkaar in „Strum und Drang" op; gisteren
was het reeds de tweede van de reeks
van acht. De abonné's zullen er echter geen
spijt van gehad hebben, want het was Fritz
Hirsch met zijn gezelschap, die een avond
van vroolijke kunst bracht en tevens van
van de gelegenheid gebruik maakte om
zijn trouwen medewerker Paul Harden
zijn 25-jarigen tooneelloopbaan te doen
vieren in de Sleutelstad.
De operette, welke werd opgevoerd, was
het reeds van opvoeringen elders bekende
„Alles für mein Madschen", een operette,
die niet de sterkste is van de vele Fritz
Hirsch-Operettes, welke wij reeds in Lei
den zagen.
Het eigenlijke gegeven is vrij mager:
Cavalliere di Torelli is een knap ruiter en
tevens een onverbeterlijke don Juan. Ma
rietta, prinses van Ravarna, wil hem eens
een lesje geven en maakt het plan, al
le operette-prinsessen komen op een derge
lijk idee om zich als sinaasappelenver
koopster te vermommen en haar begeleider
markies Paolo Arancini als gewoon man
van de straat. Voordat zij echter als zoo
danig vermomd de „Herren reiterclub"
binnendringt, is het plannetje al uitgelekt,
dank zij den piccolo, en worden een echte
sinaasappelenverkoopster, die toevallig ook
Marietto heet, met haar Nicolo (Paul Har
den) voor de prinses en den markies aan
gezien Komische situaties volgen, dan de
ontmaskering en ten slotte vallen de gelie
ven in eikaars armen.
Dit weinig oorspronkelijke en magere
gegeven, heeft veel vulsel noodig en als de
operette alles bijeen genomen toch nog ge
slaagd mag heeten, dan komt de eer daar
van bijna geheel toe aan de onnavolgba
re wijze waarop het Fritz Hirsch Gezel
schap stemming weet te maken en aan den
heerlijken „Schwung" die elk der operet
tes van dit gezelschap kenmerkt.
Paul Harden, de jubilaris, had hier weer
echt een kolfje naar zijn hand in den rol
van Nicolo, die een avond markies is; hij
kon zijn blunders slaan en zijn liedjes zin
gen tezamen met Hilde Harmath als de
echte sinaasappelenverkoopster en pseu-
do-prinses.
Hoewel Fritz Hirsch voortdurend be
weerde, dat dit „keine Rolle für ihm" was,
was het publiek toch zeer met zijn „creatie"
van markies ingenomen.
Claire Clairy zorgde als piccolo natuur
lijk weer voor een klein maar zeer vroo-
lijk nootje, gesecondeerd door haar tegen
pool der langen Arpad Latabar.
Twee nieuwe gezichten zagen wij in
Eman Silten, als di Torelli en Martha Wag
ner als prinses van Lavarna, beiden een
goede versterking vormend van het gezel
schap.
Na afloop van de voorstelling betrad
prof. mr. E. M. Meyers het tooneel om
Paul Harden namens het Schouwburgbe
stuur te huldigen. Spr. heeft zulke toespra
ken reeds vele malen gehouden, maar thans
is het echt een „Rolle für mich", verklaart
hij met Fritz Hirsch. Spr. huldigde den
jubilaris omdat hij het publiek steeds weer
kan doen lachen in die echte opgewekte
stemming, die eigen is aan de Weensche
operette. Het geheim van het succes van
het Fritz Hirsch Gezelschap zag hij in den
sterken band, die zeldzaam is in zulk een
gezelschap. Men zegt wel eens, dat Leiden
een stad is met een koele bevolking, natte
straten en droge professoren. Afgezien van
de mogelijkheid, dat de jubilaris wel eens
droge Leidsche straten en natte professoren
heeft gezien, heeft hij toch zeker van de
koelheid der Leidsche bevolking nooit iets
kunnen merken.
Als herinnering aan Leiden bopd spr.
hem een tweetal prenten van oud-Leiden
aan alsmede een krans.
Ook de Schouwburgcommissie van het
L. S. C. bood een krans aan, waarna nog
een krans werd aangedragen.
Aldus staande te midden zijner lauweren
dankte Paul Harden met eenige woorden
en besloot zijn toespraak met een toepas
selijk versje in het Hollandsch, wat zeer in
den smaak viel.
MARKTBERICHTEN
ROTTERDAM, 15 Oct. Vee. Totale aan
voer 5292 stuks, 139 paarden, 2146 magere
runderen, 918 vette runderen, 170 vette
kalveren, 549 graskalveren, 908 nuchtere
kalveren, 526 schapen en ilammeren. 2 var
kens, 43 bokken of geiten. Prijzen per kg.:
vette koeien 48, 44 en 2832 cent, vette os
sen 46, 42 en 3436 cent, stieren 44, 40, en
3436 cent, vette kalveren 75, 65 en 4045
cent, schapen 40, 38 en 32 cent, lammeren
39, 37 en 32 cent, graskalveren 38 en 30
cent, nuchtere kalveren 2720 cent, slacht-
paarden 40, 36 en 32 cent. Prijzen per stuk:
schapen f 191510, lammeren f 128,
nuchtere slachtkalveren f 754, nuchtere
fokkalveren f 15128, slachtpaarden f 160
12090, werkpaarden f 25014080, hit
ten f 1007060, stieren f 200150100,
kalfkoeien f 19514595, melkkoeien f 205
14590, vaarzen f 1107560, pinken
f 8570—60, graskalveren f 302014.
Overzicht: Vette koeien en ossen, aanvoer
iets korter, hhandel traag, prijzen koeien
als vorige week, ossen als gisteren, prima
koe 52, os 48. Stieren, aanvoer korter, han
del matig, prijzen iets hooger. Vette kalve
ren, aanvoer als vorige week, handel tame
lijk, prijze als gisteren, prima 80 cent, Scha
pen en lammeren, aanvoer ruimer, handel
matig, prijzen iets minder. Nuchtere slacht
en fokkalveren, aanvoer iets ruimer, handel
relijk, prijzen v. d. fok overanderd, v. d.
slacht iets lager, paarden, aanvoer korter,
handel stil, prijzen stabiel, late kwaliteit
iets lager, kwaliteit iets lager, tweede kwa
liteit stabiel, 3de kwaliteit iets hooger.
Kalf- en melkkoeien, aanvoer aanmerkelijk
ruimer, handel kalm, prijzen kalfkoeien
prijshoudend, melkkoeien iets stijver. Vaar
zen en Pinken, aanvoer groot, handel slee-
pend, prijzen iets duurder. Graskalveren,
aanvoer als vorige week, handel kalm,
prijzen onveranderd.
ROTTERDAM, 14 October. Buitenl. Gra
nen. Stemming flauw.
Rogge 74-75 kg. Bahia Blanca, oude
oogst disponibel f 8.45, 74-75 kg. Bahia
Blanca nieuwe oogst f 3.40, 74-75 kg. Pool-
sche disponibel f 7.55, 74-74 kg. Poolsche
gedenatuleerd disp. f 4.65, 73-74 kg. Li-
tausche disp. f 7:60, 73-74 kg. Litausohe ge-
denalueerd disp. f 4.70.
Gerst 71-72 kg. La Plata aangekomen
f 112 68-69 kg. La Plata disponibel f 111,
69-70 kg. La Plata stoomend f 110, 64-65
kg. Zuid-Russische aangekomen f 106.50
106, 6465 kg. Zuid-Russische stoomend
106.—.
Mais per 2000 kg. Gele La Plata dispo
nibel f 98.55098, gele La Plata stoomend
98, La Plata cinquantine disp. f 103, La
Plata cinquantine stoomend f '103, witte
Zuid-Russische disp. f 101.
Binnenl. Granen en Peulvruchten.
Gerst: chevalier f 5.005.80.
Erwten, kleine groene f 8.009.10.
Schokker erwten f 811.
Bruine boonen f 1415, alles per 100 kg.
AMSTERDAM, 14 Oct. Buitenl. Granen
Mais La Plata gele, aangekomen, ver
wacht 19 Oct. per Zaanland, 4 Nov. per
Eemland en per Jevington Court, 10 Nov.
per Galvin, 16 Nov. per Salland en 30 Nov.
per Montferland, alsmede ladend per
Southgate f 98.
Gerst La Plata 6465 verwacht 4 Nov.
per Jevington Court 108.
Lijnkoeken N. Amerikaansche disponi
bel, boord-spoorvrij f 6.40.
Binnenl. Granen. Rogge f 6.507.00,
Chevaliergerst f 5.005.25, wintergerst
f 4.505.00, haver f 6.506.75, duiveboo-
nen f 8.509.00, paardeboonen f 5.255.75,
groene erwten f 89, vale erwten f 14
16.50, alles per 100 kg. Karwijzaad f 11
11.25, en blauw maanzaad f 9.009.75 per
50 kg.
DEN HAAG, 14 Oct. Haagsche Veiling.
Appelen: Ster 515, Goudreinet 4.5014,
Provincialen le 79,50, 2e 24; Benderzoet
3.507.00, Bellefleur 25.50; Cox Oranje
Pippeling 1317; Lentsche Roodjes 57;
Uilen 34; Gron. Kroon 47; Kaf appel 2.50
5.00; Princes Noble 36; Ossekoppen
58; Miss Cavel 612; Present of England
67; Peren: IJsbouten 56; Min. Dr. Lu
cius 46; Winterjannen 36; BI. Bezie
34; Joden peer 57; Doyenné de Com-
mice 2123; Nouveau Poiteau 4.5010.00;
Leghiponts 722; Beurré Clairgeau le 13
17; 2e 47; idem d'Anjou 1015, St.
German 3.504.50; Wintervijgen 45;
Maagdeperen 411; Giezemannen 79;
Comtesse de Paris 45, Herfstpeer 45.
Maiskolven: 3.303.50 p. stuk. Overige prij
zen per kg.
ALPHEN ad. RIJN, 14 Oct. Groenten-
veiling. Per 100 kg.: spinazie f 8.2018.50,
heerenboonen f 12.0015.30, snijboonen f 20
35, postelein f 12.6013.10, uien f 2.30
2.70, per 100 bos: radijs f 3.40, selderie
f 0.201.00, peen f 4.008.20, kroten f 2.30
3.00, andijvie f 0.602.10, per 100 stuks:
bloemkool I f 610, idem II f 25, savoije-
kool f 6.00—9.20, roodekool f 4.10—10.00,-
wittekool f 5.207.20, meloenen f 811.
BOSKOOP, 14 Oct. Bloemenveiling.
Rozen per bos van 10 stuks: Golden Ophe
lia 1016 cent, Marcel Rouyer 1015 cent,
Hadley 2050 cent, Claudius Pernet 30
52 cent, Columbia 1025 cent. Butterfly 13
30 cent, Mac. Keiler 1017 cent, Wilh.
Kordes 1532 cent, Mme Jules Bouché
1525 cent, Rosalandia 1830 cent, Florex
2035 cent, Phoebe 2540 cent, Wendland
5081 cent, Chas. P. Kilham 1220 cent,
Edith Helen 3065 cent, Aug. Noack 10
25 cent, Else Poulsen 2038 cent, Gloria
Mundi 4060 cent, Kraus 6085 cent, In-
gar Ohlson 3045 cent, Briarcliff 2035
cent, Ellen Poulsen 1525 cent, Hoover 15
25 cent, Chrysanten, grootbloemig f 70
120, idem tros 1015 cent, Asparagus 12
20 cent, Physalis Franchetti 1018 cent,
Clematis Prins Hendrik f 1.201.50, Cle
matis l'Azurstem f 1.10, Tritoma 48 cent,
Peurettia 40—60 cent.
ROELOFARENDSVEEN, 14 Oct. Groen-
tenveiling. Druiven 89 cent per pond,
tomaten A 4065 cent, B. 6085 cent, C
3840 cent per bak van 25 pond, andijvie
f 1.30—1.40, sla f 0.60—5.20. per 100 krop,
kassnijboonen f 2.052.65, idem stek f 1.65
1.95 per 10 kg.
KATWIJK a. d. RIJN, 14 Oct. Groenten-
veiling. Per 100 stuks: Bloemkool I f 7.60
13.80, idem II f 1.705.40, roodekool f 10
12.10, gelekool f 10.5012.50, groenekool
f 3.305.10, bospeen f 4.207.10, per 100
kg.: Eigenheimers f 1.70—3.60, Drielingen
f 1.20—1.40, uien f 1.70—2.30, peen f 4.60—
6.70.
VINKEVEEN, 14 Oct. Groentenveiling.
Kassnijboonen le soort 2730 cent, 2e soort
1620 cent, kasspekboonen 21 cent per kg.,
tomaten 14 cent per pond, bloemkool 2
13 cent per stuk, kropsla 530 cent per 10
krop, postelein 1011 cent per kg., bleek-
selderie 37 cent per struik, peen 28 cent
per bos, witte kool 1214 cent per stuk,
andijvie 520 cent per 10 stronk.
HET ZEEMONSTER VAN NAGASAKI.
267.'s Avonds lazen Drein en Piet in de krant dat ze 268. Den volgenden dag gebeurde er iets vreeselijks. Het
beiden benoemd waren tot eerelid van het natuurkundig zeemonster was losgebroken. Radeloos holde de directeur
genootschap, doordat ze alle moeilijkheden en gevaren zoo van den dierentuin de deur uit om het béést te zoeken. Aan
dapper hadden doorstaan. Gelukkig lachend keken beiden Piet en Drein werd een telegram gezonden,
elkaar aan.