BRIEVEN OVER ONS GELOOF VRIJDAG 12 JULI 1935 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD. - PAG. 6 DE ONFEILBAARHEID VAN DEN PAUS 2. Hoe men zich den Goddelijke® bij stand, op welke de onfeilbaarheid van den Paus berust, moet voor stellen. Getuigenissen uit de Overlevering. De Pausen zelf hebben altijd de onfeilbaarheid van Him leergezag voor zich opgeëischt en dat leergezag als onfeilbaar uit geoefend. Gelukkig, Paul, dat de gesprekken, welke je naar aanleiding van onzen vorigen brief imet je Protestantschen vriend over de on feilbaarheid van den Paus hebt gehouden, tenminste dit succes hebben gehad, dat zijn verkeerde vóóroordeelen tegen dat ge loofspunt nu zijn weggenomen! Wel was hij niet zóó weinig op de hoog te, dat hij als vele niet-katholieken meende, dat de Paus volgens ons niet kon zondigen, maar toch dacht hij bijv. eerst, dat de Paus elk oogeniblik „onfeilbare uit spraken" deed. Nü weet hij, dat er van Zijn onfeilbaarheid in werkelijkheid alléén sprake is in de betrekkelijk zeldzame ge vallen dat de Paus: als Hoofd der Kerk een beslissende uitspraak doet over geloof en zeden en alle Christenen verplicht die uitspraak aan te nemen, en je hebt hem ook uitgelegd, wat die vier voorwaarden voor een z.g. uitspraak „ex cathedra" precies beteekenen. Maar vooral het wegnemen van. zijn grootste misverstand gaf hem, schreef je tme, een geheel anderen kijk op dit geloofs punt. Hij dacht, dat de Paus door zijn plech tige uitspraken de katholieken verplichten wil tot het als onfeilbaar-waar aannemen van nieuwe leerstukken! Je hebt hem er toen op gewezen, dat de taak van het Kerkelijk leergezag niet is, als die der profeten en apostelen n.l. nieuwe God delijke openbaringen te ontvangen en te verkondigen, maar slechts: die openba ringen, welke God vroeger door de Aartsvaders en de Profeten en ten slotte vooral door Christus en de Apostelen gegeven heeft, zuiver te bewaren to.t het einde der tijden en ze aan alle ge slachten onvervalscht te verkondigen. Door een uitspraak „ex cathedra" wordt dus alléén verkondigd, dat een leerstuk on feilbaar zeker behoort tof de Goddelijke openbaring en dat het daarom door alle leden der Kerk moet worden geloofd. Nieuwe openbaringen over geloofs- of zede- leer doet God niet meer; het tijdvak der Openbaringen immers is bij den dood van den laatsten Apostel afgesloten. Dat was voor je vriend een geheel nieuw gezichtspunt! Verder heeft hij tot nu toe schreef je mij over deze zaak niet veel meer gezegd: de argumenten uit de H. Schrift bestreed hij niet, maar hij „gaf zich óók nog niet gewonnen". Dat is een goed teeken. Met Gods genade zal de waarde dier Schriftuur be wij zen hem dui delijk zijn geworden: hij moet nu eerst den tijd hebben tot nadenken! ,3ij bestreed ize niet": dat is al heel veel voor een vurig debater als hij is! Eén ding vroeg hij wél (en je schrijft, dat het je speet, dat je hem niet behoorlijk kon antwoorden) n.l. hoe men zich den God del ij ken bij. s.tandwelkedePausalsop volger van St. Petrus met betrekking tot Zijnuitspraken „excathedra" ontvangt, eigenlijk moet voor stellen. Krijgt de Paus visioenen, of bij zondere inspraken, doet God een wonder, of hoe? Neen, Paul, niets van dat alles! Je moet vooral niet denken en het dus ook vooral niet zoo aan je Protestant schen vriend vertellen! dat de Paus op een goeden dag meent: „dit kon ik wel eens „ex cathedra" gaan afkondigen: 't lijkt (mij wel juist en God behoedt mij toch voor dwaling". Zoo eenvoudig is het niet! Als het den Paus om een of meer redenen wen- schelijk lijkt een leerstuk tot bindend ge loofspunt te verklaren, dan laat Hij dat leerstuk nauwkeurig onderzoeken. Met de uiterste vlijt en nauwgezetheid wordt het eerst door de meest deskundige Godgeleerden bestudeerd, er wordt over beraadslaagd, kortom het voorrecht der onfeilbaarheid sluit voorafgaande mensche- lijke studiearbeid volstrekt niet uit, integendeel, éérst worden alle (mogelijke menschelijke wetenschap en ver nuft aangewend, om in de H Schrift en de Overlevering te onderzoeken óf zulk een •leerstuk volgens het nauwkeurigst mensche- lijk oordeel wel tot de Goddelijke Open baring kan behooren. En èls dan, na dezen voorafgaanden moeizamen arbeid, de Paus tot het besluit komt: ja, dit behoort tot de Openbaring en er zijn thans redenen om alle leden der Kerk te verplichten, dit te gelooven, dan weet de Paus zeker en weten ook wij zeker: de bijstand, beloofd door den Godmensch aan Petrus en Zijn Opvol gers, die Goddelijke bijstand, is een absolute waarborg, dat 's Pausen 'beslissing onfeil baar juist is en Zijn plechtige uitspraak on feilbaar waar zal zijn. Dan was er nog iets, dat je Protestant- sche vriend beweerde en waarop je hem niet dadelijk volledig van antwoord kon dienen, (wat in dit geval niemand je kwa lijk kan nemen!) Hij zeide: „die „Pause lijke onfeilbaarheid" is iets nieuws in jullie Kerk; pas in 1870 (heeft een algemeene Kerkvergadering, ge naamd „het Vaticaansche Concilie" die on feilbaarheid plechtig tot geloofsartikel ver klaard!" Paul, het antwoord hierop heb ik hierboven eigenlijk al gegeven. Toen het onfeilbaar Kerkelijk leergezag Paus en Bisschoppen in -vergadering bijeen die plechtige uitspraak deed, verklaarde 't ook slechts, dat de Pauselijke onfeilbaarheid opgesloten was in de bronnen der Open baring: de H. Schrift en de Overlevering. Ook toen verkondigde het Kerkelijk leer gezag dus géén nieuw geloofsartikel, maar het stelde vast èn dat de bewijzen voor de Pauselijke onfeilbaarheid te vin den zijn in de H. Schrift èn dat zij ten alle tijde in de Kerk is erkend, m.a.w. dat óók de Overlevering haar bewijst! En ik ver zeker je, dat aan die plechtige verklaring een geweldige studie-arbeid en zeer uit voerige beraadslagingen zijn voorafgegaan! De bewijzen uit de H. Schrift hebben wij in onzen vorigen brief bekeken. Ik wil je nu nog een paar argumenten geven uit de Overlevering. Nu moet je goed be grijpen, dat de kennis van dit geloofs punt in de Kerk feitelijk pas volledig is geworden door het Vaticaansche Con cilie in 1870. Van 't begin af lag dit geloofs punt natuurlijk in de openbaring opgeslo ten maar eerst in den loop der eeuwen, naarmate het bestreden werd en verdedigd en toegepast op afzonderlijke gevallen, werd de leer hieromtrent steeds duidelijker om lijnd, tot in 1870 het Leergezag het oogen- •blik gekomen achtte plechtig te verklaren, dat de onfeilbaarheid van den Paus een ge loofspunt is en wat dat geloofspunt inhoudt. Zoo komt het, dat wij in de Overleve ring niet met uitdrukkelijke woor den kunnen vinden: de Paus is onfeilbaar, maar wèl de zaak, waar het om gaat, n.l. dat het geloof, 't welk de Kerk van Rome leert, de alles beslissende norm, de regel is, waarnaar alle katho lieken zich hebben te richten, dat, m.a.w. de geloofsleer van Rome de eenige, onfeil baar ware is. Een paar getuigenissen uit de eerste eeuwen dus. De Bisschop-martelaar van Lyon, de H. I r e n a e u s, die- onderricht was door Polycarpus, een leerling van den Apostel Joannes, schreef reeds omstreeks 't jaar 170: „Met deze kerk van Rome moet ter wille van haar bij zonderen voorrang, geheel de Kerk overeenstemmen, in haar bleef alt ij dde'overleveringder Apostelen bewaard" (adv. Haer. III 3, 2). De H. C y p r i a n u s, bisschop-marte laar van Carthago (geb. omstreeks 200) schrijft in zijn brief „over de eenheid der Kerk", dat de Paus het fundament, de wortel, de bron dier eenheid is en hij con cludeert: „Wie de Kerk weerstaat, wie den stoel van Petrus, waarop Zij gegrondvest is, verlaat, hoe kan hij meenen, nog tot de ware Kerk te behooren" en verder dat „tot de Kerk van Rome de trouweloosheid (ketterij) geen toegang heeft". (Epist. 49). En in de 4e eeuw verklaarde de H. Am- brosius over den Paus: „Hij is Petrus, tot wien Christus gezegd heeft: gij zijt de Steenrots! Waar dus Petrus is, daar is de Kerk; waar de Kerk is, daar is geen dood (der ziel door dwaling) maar eeuwig le ven" (In Ps. 4:30) en de H. Hieronymus getuigde dat, alléén bij den Stoel van Pe trus het erfdeel der Vaderen (het aposto lisch geloof) onbedorven wordt bewaard (Ep. 15 ad Dam!). Ook voor den grooten, geleerden kerk vader Augustinus (geb. 354) was het woord van den Paus de allesbeslissende norm. Toen de Paus een in dien tijd heerschende dwaling van Pelagius veroordeeld had schreef hij: „De antwoorden uit Rome zijn gekomen; nu is de zaak beëindigd!" Van de vroegste tijden af hebben de Pausen van Rome het onfeilbaar leergezag voor zich opgeëischt en uitgeoefend en de geloovigen hebben zich er aan onderwor pen. De Pausen waren het, die nieuwe ket terijen verwierpen, beslissingen gaven in strijdvragen over geloofs- en zedeleer. Hun sanctie verleenden zij aan de besluiten der kerkvergaderingen, door Hen bijeengeroe pen en dooi; Hen in Persoon of door Hun gemachtigden gepraesideerd, anders wer- de die vergaderingen niet als wettig er kend. In het bestek van dezen brief, Paul, kan ik natuurlijk dit alles niet door voorbeel den uit de kerkelijke geschiedenis staven. Maar - uit bovenstaande getuigenissen zal het je vriend reeds duidelijk blijken dat de verklaring van het Vaticaansche Con cilie niet „iets nieuws" was. Vanaf het oogenblik dat Christus Petrus noemde de Steenrots, waarop Hij zijn Kerk zou bou wen, is de Pauselijke onfeilbaarheid neer gelegd in de H. Schrift en is zij bevestigd door de practijk der Kerk! Correspondentie-adres: Mr. A. DIEPEN- BROCK, Seminarie Hageveld, Heemstede. SAMENWERKING langs den weg, daar gaat het oml Niet aHeen om de etgen auto of fiets denken, maar ook reke ning houden met ande ren. Dan xal het ver keer vlotter worden. Dan wordt de verkeersveilig- jk he:d grooter. Helpt allen rr.ee: meer samenwerking LANGS DEN WEG BUITENLAND BELGIE. EEN KINDERRIJKE REGEERING. Minister De Schrijver houdt het record. Terwijl in Frankrijk de meeste minis ters gewoonlijk kinderloos zijn of slechts een of ten hoogste twee kinderen hebben, spant het huidige Belgische kabinet onge twijfeld de kroon wat betreft den kinder rijkdom van zijn leden. Een maand gele den werd het gezin van den 42-jarigen mi nister-president, mr. van Zeeiande met een vierde kindje verrijkt. Deze week was het de beurt aan den nog jongeren minis ter van landbouw, mr. De Schrijver, om zijn collega's de geboorte van een zoon aan te kondigen. Mevrouw De Schrijver beviel in de ministerieele ambtswoning wat sedert menschenheugenis niet meer was gebeurd. De heer en mevr. De Schrij ver hebben thans vijf zoontjes en vier dochtertjes. Minister Rubbens, van het departement van koloniën, heeft acht kinderen; de mi nister van binnenlandsche zaken du Bas de Warnaffe heeft er zeven; de minister van oeconomische zaken Van Lsacker vier; burggraaf Foulette drie en de heeren Bo- vesse (openbaar onderwijs) en Spaak (transportwegen en P.T.T.) ieder eveneens drie. Alles bij elkaar tellen de leden van het kabinet Van Zeeland 37' kinderen wat ongetwijfeld in de Europeesche politiek een recordcijfer is. DUITSCHLAND. UNIFORMVERBOD VOOR KATHOLIEKE JEUGD VEREENIGINGEN. De senator voor binnenlandsche economi sche aangelegenheden Laue te Bremen heeft een uniformverbod afgekondigd voor de katholieke jeugdvereenigingen waarin o.a. verklaard wordt dat de Hitier-Jugend de draagster is van de opvoeding van de DUitsche jeugd en het daarom alleen aan haar is een uniform te dragen. DE VERKIEZING VOOR EEN VERTROUWENSRAAD IN EEN FABRIEK. Bij de firma 'Feldmann te Hof in Bre men, moest het gezamenlijke personeel zes vertrouwensraadsleden kozen. Van de op de officieele lijst staande candidaten verkre gen de: le candidaat 6 ja-, 35 neen-stemmen 2e candidaat 18 ja-, 23 neen-stemmen 3e candidaat 13 ja-, 28 neen-stemmen 4e candidaat 12 ja-, 29 neen-stemmen 5e candidaat 11 ja-, 30 neen-stemmen 6e candidaat 10 ja-, 31 neen-stemnjen Hierna werd op den avond van den ver kiezingsdag een verplichte personeelsver gadering uitgeschreven. Na het sluitings uur moesten alle leden van het personeel ter vergadering komen. Hier sprak de lei der van het Duitsche Arbeidsfront te Hof, Witzgall, o.m. de volgende woorden: „Het resultaat van de stemming is jullie bekend. De vertrouwensraad werd door jullie geweigerd. Waarom hebben jullie dat gedaan?" Natuurlijk gaf niemand antwoord, want mijnheer Witzgall had even goed kunnen vragen: Wie wil naar het Concentratie kamp van Dachau? Na eenig zwijgen ging Witzgall verder: „Ik kan zulk een resultaat onmogelijk naar Berlijn doorgeven. Ik benoem bij deze Klaus Ritter als commissaris van den vertrouwensraad. Ik zal te Berlijn melden, dat deze vertrouwensraad met algemeene stemmen is aangenomen." KLOOSTERGOEDEREN IN BESLAG GENOMEN. Deviezenkwestie in het Derde Rijk. Het Amtsgericht te Keulen heeft be slag gelegd op alle roerende en onroeren de goederen, zoomede op het bij de post giro te Keulen tegoed zijnde bedrag en de daarop nog binnenkomende gelden van de Congregatie van de „Armen Brüder vom H. Franziskus", gevestigd te Aachen. Het beslag zal worden opgeheven Indien een bedrag van Mk. 75.000 wordt gestort. Rechtskundige bijstand is aangezocht. Getracht zal worden het beslag opgehe ven te krijgen. Het geldt hier een oude deviezenkwes tie. Indien de beslaglegging niet spoedig wordt opgeheven, zal naar wij vernemen, de Congregatie in faillissement moeten gaan. Zij heeft hier te lande twee obliga- tieleeningen te haren laste loopen. FRANKRIJK. LANDBOUWCONTINGENTEN WORDEN GEHANDHAAFD. Verklaring van Laval. Een gistermiddag gepubliceerd commu niqué van het ministerie van Landbouw deelt mede, dat de Fransche invoercontin genten voor landbouwproducten zullen worden gehandhaafd. Eventueele wijzigin gen zouden dus slechts betrekking hebben op bepaalde continenten voor industrieele producten. Het communiqué waarin deze belangrij ke verklaringen waren vervat, werd ge publiceerd nadat Laval gistermiddag een onderhoud had gehad met het bestuur der vereeniging van voorzitters der Kamers van Landbouw en wijst er op, dat de re geering ijvert voor de bescherming van den landbouw. In het belang van het nationale economische leven is het noodig, aldus verklaart het communiqué, dat de politiek van deflatie wordt vervangen door een po litiek van revalorisatie. ZWEDEN. LEVENDIGHEID IN HET BOUWBEDRIJF. Tekort aan metselaars. Er heerscht in het Zweedsche bouwbe drijf thans zulk een groote bedrijvigheid, dat er een tekort is ontstaan aan metse laars. Te Gothenburg wil men in dit tekort voorzien door 30 metselaars uit Noorwegen te laten komen. Er zijn hiervoor reeds stap pen gedaan met goedkeuring van de betrok ken vefeenigingen van patroons en arbei ders. ITALIË. FASCISTISCHE ZATERDAG EN ZONDAGSVIERING. Volgens de bepalingen van de nieuwe ar beidswet, die verleden week in werking is getreden hebben de Italiaansche ambtena ren en aiibeiders j.l. Zaterdag voor de eerste maal een „Sabato Fascista" een Fascistische Zaterdag gevierd. „In het belang van de kultuxeele, politieke en militaire ontwikkeling van het volk" wordt op alle kantoren, fabrieken en werk plaatsen na 12 uur vrij'gegeven. Ongeveer 400.000 arbeiders, zoo schrijven de Italiaan sche bladen, hebben met lofwaardigen ijver deelgenomen aan de manifestaties op het Forum Mussolini, Deze trouw aan de Fas cistische organisatie, deze discipline vormen een onderpand voor het' geluk van het Va derland. De „Osservatore" is minder in de wolken over het nieuwe regeeringsbesluit. „Het schouwspel van deze fascistische dis cipline" schrijft het blad, „vormt een droe vig contrast met de tuchteloosheid, waar mee de geboden van God en de H. Kerk worden overtreden in het bijzonder door Rijks- en Gemeente-instellingen, waar den geheelen Zondag wordt gewerkt van den morgen tot den avond. Wij hopen, dat de autoriteiten en leiders van deze instellingen zullen wijzen op hunne verplichting inzake de Zondagsviering, vooral nu de vrijheid van de Sabato Fascista door sommigen wordt aangegrepen als een motief om de Zondagsrust af te schaffen. HET CONFLICT MET ABESSYNIë. Een Fransch-Engelsch accoord? De Parijsche correspondent van de „Tri bune" meent te weten dat een overeen stemming tusschen het Engelsche Foreign Office en de Fransche Quai d'Orsay tot stand is gekomen over de verdere behan deling van het Abessynisch conflict. Volgens het door de „Tribuna" gepubli ceerde plan zou getracht worden: lo. den Volkenbond zooveel als maar eenigszins mogelijk is een openlijke uit spraak over het geschil te besparen; 2o. een militair optreden in Abessinië te voorkomen door de Italiaansche regeering een verstandige genoegdoening te geven. 3o. Een vertrouwelijke en hartelijke sa menwerking tusschen Londen, Prijs en Rome weder in te stellen om het vraag stuk tot organiseering van den vrede tot oplossing te brengen, daar een verdere op schorting daarvan te gevaarlijk zou wor den. WEER EEN TOEPRAAK VAN MUSSOLINI In een rede tot 120 generaals en lagere officieren, die op het punt staan naar Afrika te vertrekken, zeidè Mussolini, dat Italië besloten is, het Italiaansch-Abessynisch con flict te regelen volgens het Italiaansch na tionaal prestige en het Italiaansch natio naal belang. „Italië kan niet overgeleverd blijven aan de genade van een ongeregelden staat als Abessynië en aan diens woeste uitdagin gen". AFRIKA. AMERIKAAN SC HE MISSIONARISSEN VERLATEN HET LAND. Het honderdtal Amerikaansche missio narissen, dat eerst weigerde het land te ver laten, heeft thans volgens mededeeling van de Amerikaansche legatie den goeden raad der legatie gevolgd en maakt z>ich gereed heen te gaan. ZUID-AFRIKA. EMIGRATIE UIT NEDERLAND. De stroom houdt nog aan. Men schrijft uit Kaapstad aan de „N. R. Crt.": De stroom van emigranten uit Nederland houdt nog aan; meest allen vakmenschen, jonge mannen, geschoold in de harde le venservaring van het laatste jaar (en lan ger) in het oude vaderland, een tijd van wanhopig zoeken, sukkelen en „kromlig gen". Dit heeft hun taaiheid gegeven, die hier te pas zal komen. Lastig voor hen is hun gebrek aan kennis van het Engelsch, dat hier nog altijd overheerschend is, be halve dan in den openbaren dienst. JAPAN. GROOTE CREDIETEN VOOR DE VLOOT GEVRAAGD. Volgens berichten in de bladen heeft de marine-leiding voor de nieuwe begrooting het ongewoon hooge bedrag van 710 mil- lioen yen (vorige begrooting 530 millioen yen) gevraagd. Voor een zoodanige verhoo ging van uitgaven voor de Japansche oor logsmarine bestaat geen precedent. BUITENLANDSCHE BERICHTEN. TREINBOTSING BIJ KASSEL. Twintig passagiers licht gewond. Op de spoorlijn tusschen Melsungen en Beisefoerth zijn gistermorgen een goede rentrein en een sneltrein met elkaar in botsing gekomen. Volgens een officieel rapport is de goederentrein door het sig naal gereden. Ongeveer twintig passagiers uit den sneltrein zijn licht gewond. Zij zijn ter plaatse verbonden en voor een deel naar het ziekenhuis te Melsungen overge bracht. Van den goederentrein zijn enkele wafiens ontspoord en beschadigd. AARDBEVING IN JAPAN. Vele dooden en gewonden. Volgens de tot nu toe ontvangen berich ten zijn bij de aardbeving van Sjizoeoka 24 menschen om het leven gekomen en 58 gewond. Er zijn omstreeks 50 huizen ingestort. In het plaatsje Sjimizoe is een persoon omgekomen en zijn er 55 gewond. Het spoorwegverkeer met Osaka is ver broken en in de telegrafische en telefoni sche verbindingen treden storingen op. AARDSCHOK IN ITALIë. Te Crostone is gisterochtend vroeg, naar uit Catanzaro gemeld wordt, een paniek onder de bevolking ontstaan, tengevolge van een korte, doch krachtige aardbeving. Schade werd evenwel niet aangericht. GROOTE BRAND OP EEN LANDGOED. Reuter meldt uit Stralsund (Duitsch- land): In den afgeloopen nacht is brand uitgebroken in den veestal van het land goed Middelhagen nabij Brandshagen, in het district Grimmen. 26 paarden, 2 stie ren, 68 varkens, 17 kalveren en een zeug met biggen, alsmede 100 voer hooi werden een prooi der vlammen. WAANZINNIGE VERMOORDT ZIJN GEZIN. Vrouw en vier kinderen met een bijl het hoofd afgehakt. Een ontzettend drama heeft zich afge speeld te Lichtervelde, een dorpje in West- Vlaanderen. De 57-jarige gemeente-secretaris B. meldde zich Donderdagmorgen bij de po litie met de mededeeling, dat er bij hem thuis iets vreeselijks was gebeurd. In zijn huis ontdekte de politie de vree- selijk verminkte lijken van zijn vrouw en vier kinderen, twee jongens en twee meis jes van zes tot dertien jaar. Bij nader on derzoek bleek, dat de gemeente-secretaris in een vlaag van waanzin zijn geheele ge zin vermoord had. Hij had deze daad vol bracht met een kleine bijl, waarmee hij vrouw en kinderen het hoofd had afge hakt. Na zijn daad had hij de handen van de kinderen over hun borst gekruist. De man kon zich niets meer herinneren. Enkele uren voor de daad had hij nog een vergadering bijgewoond, waarop hij nog normaal was geweest. De man vertelde dien nacht zeer slecht geslapen te hebben. DE FOLTERKAMER VAN IWAN DEN VERSCHRIKKELIJKE. Te Moskou opgegraven. De geheimzinnige onderaardsche martel kamer van Iwan den verschrikkelijke, waarnaar men vier eeuwen lang tever geefs gezocht heeft, is eindelijk door ar beiders van de Moskousche ondergrond- sche ontdekt. Deze plaats der verschrik kingen in vroeger eeuwen is niet ver van de kelders van de centrale kantoren van de Komintern gelegen. In deze martelkamer liet eertijds de stichter van het Russische tsarenrijk de politieke gevangenen door de politie on dervragen. Ook hadden hier de executies plaats en liet men bij wijze van vermake lijkheid de politieke gevangenen met beren vechten. Wel is waar werden er aanvankelijk ^een voorwerpen gevonden, welke erop wezen, dat de gevonden ruimte Iwan's „kamer der verschrikkingen" was, maar thans hebben geologen uit Moskou vast gesteld, dat men hier inderdaad met die folterkamer te doen heeft. Men heeft er namelijk wit zand gevonden, dat Iwan de Verschrikkelijke eertijds van grooten af stand had laten aanvoeren om den grond van zijn folterkamer daarmede te laten bedekken. Ook heeft men thans de onderaardsche gang ontdekt, die Iwan in 1565 van het Kremlin naar de folterkamer heeft laten aanleggen. De ontdekking van dit oord der verschrikkingen, waarin zelfs de fol- terwerktuigen niet meer aanwezig waren, schijnt voorts eens en voor al een einde te hebben gemaakt aan het in omloop zijnde sprookje, dat in deze onderaardsche ge welven een groote schat verborgen zou liggen, waarnaar men eeuwen heeft ge zocht. MERKWAARDIG RECORD. Maar zulke typen zijn er meer! Een merkwaardig record is behaald door Svetozar Praljitsj, een oude man uit het dorp Jezevitza in Joego-Slavië. In de afgeloopen 67 jaren heeft hij 147 aanklach ten ingediend tegen plaatselijke autori teiten, en heeft hij 48 commissarissen van politie doen overplaatsen, en legde daar voor een afstand van 32.000 mijl af. In 1868 diende Svetozar zijn eerste aanklacht in. Sindsdien is hij minstens twee maal per jaar naar de stad Tsjatsjak gegaan met zijn grieven zomer en winter, oorlog of vrede en steeds met succes. „Als ik vijftig com missarissen van politie heb doen verwijde ren", zoo zeide hij tot een interviewer, „kan ik rustig sterven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 6