•it zaterdag 22 juni 1935 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD. PAG. 14 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC VROUWENBOND. Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mejuffrouw LAURA WERY, Pieterskerkkoorsteeg 15, Leiden; Zr. I. VAN DEN ABEELEN, Willem de Zwyger- laan 25, Oegstgeest; Mevr. FEHMERSBOER KNOTTNERUS, Warmonderweg 37. SACRAMENTSDAG. In het begin van de tweede helft van het Kerkelijk Jaar stelt ons de Heilige Kerk het wondere geheim van het Altaarsacra ment voor oogen. Waar Witte Donderdag zich door het her denken van het lijden des Heeren niet leent voor een feestelijk herdenken, plaatste de Kerk dit feest op Donderdag na Drievuldigheidszondag, opdat wij, geleid door het licht van den Heiligen Geest, de groote waarde hiervan diep zouden voelen. Zal ook in de vroegste tijden de herden king van de instelling van het H. Sacra ment in hooge eere gehouden zijn, alge meen is het feest eerst geworden in 1246, toen aan de Zalige Juliana van Komeliën- berg bij Luik, door middel van een ver schijning, door God werd bevolen, Zijn wensch tot instelling van dezen feestdag aan den Bisschop van het Diocees bekend te maken. Paus Urbanus IV, vroeger diaken in Luik, stelde nog in het zelfde jaar dit feest verplichtend voor de geheele Kerk en gaf den H. Thomas van Aquino opdracht hier voor een office in een Mis samen te stel len. Bij het verdwijnen van zoovele Kerke lijke feesten, te vieren als Zondag, behoor de ook de Sacramentsdag. In Duitsohland, waar men zeer gehecht is aan dezen mooien feestdag, kon men er geen afstand van doen en wordt tot op heden deze dag met grooten luister ge vierd, ziet men allerwege de schoone pro cessies uittrekken, om door dit feestelijk vertoon een ieder te doordringen van het groote en machtige geschenk, ons door Jezus in het Laatste Avondmaal gegeven. Moge deze herdenking in deze Juni maand sterken en troosten en ons in staat stellen onze groote en kleine plichten met een blij hart te vervullen. DIOCESANE KATHOLIEKENDAG. De dames, die kaarten besteld hébben voor den Dioc. Katholiekendag, worden vriendelijk verzocht, deze af te halen bij Mevr. J. MandersVermeulen, Oegstgees terlaan 12, alwaar ook verdere inlichtin gen verstrekt worden. Tot 20 Juni kunnen nog kaarten besteld worden, na dien datum niet meer. De prij zen der plaatsen zijn: overdekte tribune 75 cent, zitplaatsen 40 cent en staanplaat sen 20 cent. De reiskosten bedragen retour Leiden den Haag per trein 0.40. EXCURSIE. De leden, die nog deel willen nemen aan de excursies van de Unilever-Verkoopcen- trale op de Woensdagen 10 en 17 Juli, kun nen zich nog opgeven tot 5 Juli bij Mevr. J. MandersVermeulen, Oegstgeesterlaan 12, of bij Mej. S. v. Deene, Breestraat 12. Kosten 1.50. RETRAITE. Nog niet zoo lang geleden aan de hand gehad: „Gaat U naar de retraite?" „Ik???" Denk die i van ik tienmaal zoo lang als ik hem hier kan uitteekenen, maak die rij van vraagteekens eens zoo lang, zooals ze zich afteekenen in de oogen en wij komen zoo langzamerhand de werkelijkheid nabij van verbazing en vooral van schrik, die uit dit enkele woordje sprak. Gevolg bleef niet uit: algemeene hilari teit, waarom ook niet, laten wij in dezen tijd iedere gelegenheid om eens hartelijk te lachen met beide handen aangrijpen. Maar ik kon het niet helpen, in mijn ge dachte kwam weer dat ondeugende: kijk, nooit op retraite geweest. Ik kan het niet heipen, dat zulke gedachten dergelijke uitingen bij mij onmiddellijk volgen. Maar nu ter zake. Wij schrikken niet allen zoo van dat woord retraite. Nu moet er echter gewerkt worden en er moet een flinke groep van de leden van den Vrou wenbond naar de retraite. Waarom werken wij anders aan de gods dienstige en cultureele vorming van onze Roomsche vrouwen. Dit is het bekronings- werk van onzen Vrouwenbond: de leden smaak doen krijgen in de hoogste schoon heid, die wij hébben, n.l. de volle rijkdom van ons Roomsche leven. Ja, wij vinden het allen mooi, maar aan de buitenkant, wat moet de diepere beleving dan niet vol schoonheid zijn en daartoe hebben wij nu eenmaal de gesloten retraite noodig, waar bij wij ons uit onze gewone beslommeringen even terugtrekken, om in de stilte de stem van OIR. te vernemen. Toen St. Paulus na zijn bekeering een groot werk voor God moset beginnen, moest hij zich ook eerst in dc woestijn terug trekken. Lees maar welk heiligenleven ook (de eenige sport, die nog te weinig be oefend. wordt!), en daar zullen wij altijd een tijd van ingetogenheid ontdekken en dan beginnen ze eerst goed. Welnu, dit alles ter inleiding van het feit, dat enkele retraite worden aangekondigd, waaraan de leden van onzen Vrouwenbond kunnen deelnemen: wij laten nog keuze tusschen verschillende retraites, hopende, dat wij het volgend jaar allen bijeen krij gen in 1 of 2 retraites. Retraitenhuis Noordwijkerhout: Dinsdag 2528 Juni, geh. Dames v. d. Middenstand 10). Dinsdag 912 Juli, gehurwde vrouwen 6.50). De Thabor te Rotterdam: Maandag 2427 Juni: Gehuwde Dames 8.50). Maandag 59 Aug. Dames 10). U ziet, wij laten U nog de gelegenheid om aan de Leidsche feestelijkheden deel te nemen. Maar nu spoedig opgeven bij de volgen de dames: Mw. J. MandersVermeulen, Oegstgees- terlaan 12. Mw. W. G. LangeveldHoogéboom, Aloë- laan 20a. Mw. A. SlootjesMeijers, Maresingel en Mw. M. KluijtmansBerger, Oranjelaan 16, te Oegstgeest. INTERPAROCHIEELE HOE ONS RECHT ZEGEVIERDE. Er is ongetwijfeld veel moed voor noo dig geweest om temidden van een over- heersohing, die meer vijandig was dan ve len denken, een krant te doen verschijnen om de katholieke beginselen uit te dragen. En een groot deel der katholieken was zoo gewend om aan te leunen tegen liberalisme en protestantisme, dat zelfs van katholieke zijde met een zekere eigenzinnigheid de anti-katholieke pers werd gesteund; zulks ten nadeele van eigen werk. Reeds hadden Cramer en Thijm de klok geluid, maar toen „De Tijd" verscheen (2 Juli 1846) trok Smits het klokketouw en ging de wekroep over Holland. De katho lieken waren ingedommeld, maar nu ook moesten ze gewerkt worden, nu het nog tijd was. En hij schreef: „Er staat voor den katholiek tweederlei toekomst open, welke hij zich zelf zal voor bereiden. De eene: dat hem van de rech ten, die hem gelijkelijk toekomen, slechts de doode letter van een ontdok ene wet zal overblijven; daarvoor is niets anders noo dig dan dat hij met overeen geslagen armen toeschouwer blijve, dat hij zich miskenning en verguizing late welgevallen zonder een woord te uiten; dat hij, betrouwend op zijn goed recht, werkeloos inslape op het boek, dat men de grondwet van Nederland noemt. Maar een andere weg wordt htm aangewe zen, die tot een betere toekomst zal voe ren: O, dat ieder beseffe wat recht hij heeft in den staat te zijn en er naar streve om dit te worden; dat die duizenden onder scheidene pogingen zich tot ééne vereeni gen, dan zoude ons een andere toekomst wachten, die vrijheid en gelijkheid in toe passing brengt en die verhinderen zal, dat de wet voor den katholiek een doode letter blijft". Deze klare taal teekende de toestand van dat oogenblik duidelijk. Bleef men werke loos toezien, dan zouden op alle terreinen van 't openbaar leven de katholieke begin selen nooit tot gelding komen. Wilde men zulks verhinderen, dan bouwen en offeren voor godsdienstig leven, voor charitas, voor onderwijs, voor staatkundige invloed, voor kunst, wetenschap en economie. Doch er moest danig gewerkt worden om de katho lieken tot dat bewustzijn te brengen. In dat eerste nummer schreef Smits dan ook: „Er bestaat bij vele katholieken een meening welke eerst en vooral moet wor den uitgeroeid, zij is die van moedeloos heid. De katholieken van Nederland heb ben, gedurende zooveel eeuwen, den druk der vervolging met een voorbeeldelooze lijdzaamheid gedragen, dat deze bij hen als een tweede natuur is geworden. Het zal moeite kosten om die lijdzaamheid, die on der een constrtutioneele regeering geen deugd meer is, maar vreesachtigheid moet genoemd warden, te overwinnen. Zij is de voornaamste hinderpaal, die den katholiek tot het verkrijgen van zijn rechtmatige vor deringen in den weg staat. Als die vrees weg is, dan is de helft der moeilijkheden weg. Maar, men denke niet, dat de verove ring van de ons onthouden rechten het werk is van één dag". Zoo wierp Smits zich in den strijd. Zelf- beheersohing en energie gingen bij hem sa men, om ons volk den weg te wijzen. Niet door felle, knallende woorden, maar door het stellen van den katholieken schijnwer per op de vraagstukken van dien tijd. En in de stralenbundel van dat lacht ontwaar de het katholieke Nederland zijn roeping, om zichzelf vrij te maken en in eenmaal herwonnen vrijheid 'bij te dragen aan de kerstening van ons volk. S. M. ORDENING. Is er één woord zoo actueel als het bo venstaande? Overal klinkt de roep om or de, nu men in de wanorde hopeloos vastzit. De staat, de economie, de kunst en al wat leeft in de wereld roept om ordening. En zelfs de liefhebbers van Wanorde, zoo als de marxisten, staan tegenwoordig te spreekkoren over bouwen en ordenen, dat men zich afvraagt of ze het wel meenen. We praten er over en we roepen erom, alsof het vandaag of morgen ons wel gele verd zal worden. Maar bidden we er ook voor? En werken wij er ook ernstig aan mee? Dat is toch wel urgent, dat wij er aller eerst voor bidden! Als christenen weten wij, dat niets gedijt zonder Gods zegen en dat we doelloos werken, indien we niet als zuivere intentie van ons werk hebben de eer van God en het heil van onsterfelijke zielen. En daarom ga aan de roep om or dening vooraf het gebed, daarnaast zetten we er met te meer vrucht onze schouders onder. Kolping zag het zoo goed. „Willen wij, zoo sprak hij, een betere maatschappij, dan moeten we eerst betere menschen en betere gezinnen hébben". Beginnen we dus ons eigen leven te ordenen. En alle uitingen van katholiek leven te houden binnen de grenzen van orde en discipline. Want het is toch een bespottelijk verschijnsel, dat katholieken dusdanig krakeelen, dat er op wat gebied ook verliezen geleden worden. Als er „geordend" moet worden, dan wij eerst. Als er tucht noodig is, dan wij voor op. En niet zoo kleinzielig breken. Ordening, het is de roep van onzen tijd. Verstaan wij dat? En leven wij er naar? SEVERUS. TOONEELCLUB „AD. KOLPING". De tooneelisten hielden Donderdag 13 Juni hun jaarvergadering, die te half ne gen geopend werd door den Vice-Praeses. De waarnemend secretaris las hierna de notulen, die goedgekeurd werden. De jaarverslagen getuigden van een goe den clubgeest. De twee groote uitvoeringen bij Stichtingsfeest en Vastenavondfeest wa ren goed geslaagd. Gememoreerd werd ook het succesvol optreden van de „jongeren", waarop de club zal moeten voortbouwen. De penningmeester had niet slecht „ge boerd". Een flinke kas is wel wat waard, want allerlei plannen kwamen naar voren om het geld nuttig te verbruiken. Het be stuur heeft keus! Bij de bestuursverkiezing werden de af tredenden, J. Mank en H. Uphoff herko zen; terwijl tot kasnazieners benoemd wer den de leden C. Otte en A. Uphoff. Het punt „jongeren" braebt vele ideeën naar voren, waarbij ook botsende meerlin gen waren. Maar uit de bespreking bleek, dat er iets goeds zal gebeuren ten bate vooral van de club zelf. In een bestuurs vergadering zal het geheel bezien worden en geregeld. Nog werd besproken het 25-jarig bestaan der club, hetgeen volgend jaar een feit zal zijn engevierd moet worden. Van den rondvraag werd een nuttig gébruik ge maakt, waarna de Vice-Praeses dankte voor goed en nuttig clubwerk en met gebed sloot. WIE VERGADEREN KOMENDE WEEK? Maandag jaarvergadering van Kolping Boys, Senioren en Junioren allen dienen te komen. Dinsdag te 20.30 uur jaarvergadering van de Studieclub. Zooals steeds zijn ook nu weer alle Camisdanen present. Daar re kent men op. Vrijdag jaarvergadering van 't Muziekge zelschap. SPAARKAS „ST. JOSEPH". In de jongste maandvergadering der Ge zellen heeft de Senior verslag uitgebracht namens de kascammissie, die o.m. rappor teerde, dat alles goed in orde bevonden was en bijzondere dankwoorden uitte voor het solide beheer van den Raad van Be stuur. Hier volgen enkele cijfers over 1934. ingelegd 1928. Terugbetaald 3749. Meer terugbet1821. Gekweekte rente, uit te keeren aan de spaarders 177.15 Onkosten 7.40 Totaal184.56 Op effecten etc, werd een zoodanige wist verkregen, dat na aftrek van rente en onkosten een bedrag van 186.naar de reserve kon worden overgeboekt. Waar onze spaarkas kerngezond is, willen wij tenslotte gaarne elk lid der Gez.-Ver. aansporen van deze nuttige instelling ge- bhuik te maken. Jong geleerd is oud ge daan. Spaarzin bij jonge menschen behoort bij een goed opvoeding ontwikkeld te wor den. Wie sparen kan, hij doet het op onze spaarkas! Zoo hoort het! LAND- EN TUINBOUW Uitvoer-controle van uien. De directeur-gen. v. d. Landbouw heeft aan de drie centrale landbouworganisaties toegegeven, dat de belanghebbende telers niet voldoende medezeggenschap hebben in het Uitvoer Controle Bureau, voor wat be treft uien. Hij stelt daarom voor, dat de uien-oontrole zal worden opgedragen aan een commissie, die den vorm zal krijgen van een stichting en zal bestaan uit 4 ex porteurs, 1 producent, allen aan te wijzen door het U.C.B., benevens 3 producenten, te benoemen door de landbouworganisaties. WILT U IETS WETEN? Vraag. Op welke wijze kan men regen druppels verwijderen van een velourhoed? A n t w o or d. Houd de hoed boven de stoom van kokend water en borstel ze ondertusschen voorzichtig af. Vraag. Hoe kan men vliegenvuil ver wijderden van brons? Antwoord. Behandel de voorwerpen met een weinig slaolie of wat verdunde ammonia of een weinig stijf geklopt eiwit. Vraag. Hoe kan men ketelsteen ver wijderen uit een fluitketel? Antwoord. Zet de ketel eenigen tijd weg met water en azijn. Maak hiervoor een vrij sterke oplossing. Vraag Op welke wijze kan men mie ren verwijderen zoowel buiten- als bin nenshuis. Antwoord. Buitenshuis kan men de mieren overgieten met kokend water of petroleum. Binnenshuis zal men dit mid del moeilijk kunnen toepassen. Raadpleeg voor dit geval een drogist, wellicht kan deze een geschikt middel noemen. Vraag: Over steunregeling te Sassen- heim. A n t w o o o rd. Verleden jaar heeft de Raad bepaald, dat ongeorganiseerde werk- loozen (man en vrouw) als steunbedrag ontvangen de steun, welke uitgekeerd wordt aan z.g. dubbel-uitgetrokkenen, te weten ƒ8.50, verminderd met ƒ1. Voor dat de Raad dat besluit nam, werd wegens het niet-georganiseerd zijn afgetrokken 50 cent. U kunt zich om inlichtingen wenden tot het steun-comité, dat eiken Vrijdag avond van 78 uur zitting houdt ten ge meentehuize. Vraag. Hoe moet men van de navol gende vruchten jam maken, ten einde die voor de wintermaanden te gebruiken, zon der in te wekken: aardbeien, aalbessen, klapbessen en zwarte bessen. Antwoord. Jam. Vruchten. 3/4 van het gewicht der vruchten aan suiker. De vruchten schoonmaken en met weinig wa ter gaarkoken in een wijde pan met dek sel. Daarna de deksel van de pan nemen en de massa tot plm. 2/3 van het oorspron kelijke volume inkoken. De suiker toevoe gen, de massa onder roeren aan den kook brengen en vlug inkoken tot jamdikte (een kleine hoeveelheid jam op een bord koud geworden, mag niet uitvloeien). Tij dens het koken af en toe roeren, maar het schuim er niet doorroeren. Dit afscheppen en de jam zoo warm mogelijk in. jampot ten doen, die met sodawater schoongemaakt en met koud water nagespoeld zijn. De jam heet afsluiten door er wat vloeibare parafine op te gieten of na bekoeling slui ten met vochtig perkament papier. Aardbeien leenen zich alleen niet ge makkelijk om stijve jam te maken. Ge bruik ze Mever in combinatie met zure vruchten zooals rabarber of gebruikt voor de bereiding pectine (in den handel onder de namen opekta en pen-jel). In dit geval staat de bereidingswijze op de verpakking. Ook andere jams kunnen met deze pectrine preparaten gemaakt worden; de bereiding gaat sneller, de geur en kleur mooier en de hoeveelheid jam grooter dan zonder pec tine toevoeging. De prijs is echter iets hooger. Vraag: Kunt u mij zeggen, of de re vue van Buziau ook in Juli nog gaat in Den Haag. Antwoord: Ja. V r a a g G. v. D. te S. inzake verwant schap tusschen raadsleden. Antwoord: Art. 23 der Gemeentewet bepaalt: Bloedverwantschap of zwager schap in den eerste of tweeden graad of huwelijk mag niet bestaan tusschen den burgemeester en de leden van den raad, noch tusschen de leden onderling. 0.i. is deze graad van zwagerschap niet aanwezig in het door u genoemde geval. Vraag: inzake van Lear Black. Antwoord: Deze millionair is op een pleiziervaart van zijn jacht in zee gevallen en verdronken. Hij heeft groot vluchten gemaakt met den bekenden Nederlandschen piloot Geysendorffer. Zij en hij Zij aan zij Op de hei... ÏAaar hij er niet bij 1 KALENDER DER WEEK FEEST VAN HET ALLERHEILIGSTE HART VAN JEZUS. N.B. Indien niet anders wordt aangege ven dagelijks Gloria en Credo. Prefatie van Kerstmis. Kleur: Wit. ZONDAG, 23 Juni. Zondag onder het oc taaf van H. Sacramentsdag. Tweede Zon dag na Pinksteren. Mis: Factus est. 2e gebed v. h. octaaf van H. Sacramentsdag. Door een voortdurend herhalen van de groote levenslessen, welke de LeeraaT der Waarheid, de groote Menschenkenner en Zijn Apostelen hebbe nagelaten, tracht de H. Kerk het door den H. Geest ingestor te genadeleven tot bloei te brengen. Van daag wijst zij ons op de liefde," het eerste en het voornaamste gebod in de Wet". Uit liefde heeft de Heer ons verlost uit de gees telijke nood en ons geschonken het boven natuurlijke zieleleven (Introitus, Epistel), om dat leven te voeden, wil Hij zelf onze Spijze zijn in het Allerheiligst Sacrament en hoe verlangt Hij, dat wij die Spijze zul len nuttigen! (Evangelie). Geven wij ge hoor aan die liefdevolle aandrang door als aanzittenden aan de Goddelijke liefdemaal tijd Zijn Huis te vullen! Daar zullen wij genezen worden van onze gebreken (Gra duale, Alleluja-vers, Offertorium). Daar zal ons gebed verhoord worden: „Wij wil len U voortdurend beminnen, O Heer" (In troitus). Geef ons Uw altijddurende liefde" (Gebed). Daar zullen wij leeren beoefenen de zoo daadwerkelijke naastenliefde, waar toe ons de H. Apostel der liefde opwerkt. (Epistel). MAANDAG, 24 Juni. Feestdag v. d. H. Joannes de Dooper. Mis: De ventre. 2e ge bed v. h. octaaf van H. Sacramentsdag. Als algemeene regel viert de H. Kerk niet de gebóortedag, maar de sterfdag van een heilige als zijn feestdag. Vandaag even wel maakt de H. Kerk hierop een uitzonde ring. Zij viert het Geboortefeest v. d. H. Joannes de Dooper, omdat Joannes reeds vóór zijn geboorte gezuiverd werd van de smet der erfzonde en dus bij zijn geboorte niet was in die toestand van „afgekeerd zijn van God" waarin de mensch, komende in deze wereld zich bevindt tengevolge van de zonde van Adam. „De andere Profeten hebben den Verlosser slechts voorspeld. Gij, echter, Joannes, wijst met de vinger aan het „Lam Gods, dat wegneemt de zonden der wereld". „Wegbereider* des Heeren, richt onze schreden op den weg naar het eeuwig heil". DINSDAG, 25 Juni. Zesde dag v. h. H. Sacramentsoctaaf. Mis: Cibavit. (als op het feest). 2e gebed v. d. H. Albertus, Belijder. (Zie in het feesteigen v. h. Bisdom); 3e v. d. H. Gulielmus, Belijder; 4e v. h. octaaf v. d. H. Joannes. De Segulier „Lauda Sion" verplichtend alleen in gezongen Hh. Mis- De H. Adelbertus, door den H. Willibror- dus aan zijn gezellen toegevoegd, predikte het H. Evangelie in Kennemerland. Bekend is de St. Adelbertsput bij Egmond-binnen, welks water aan velen de gezondheid heeft teruggegeven en is ontdekt na de opgra vingen en verheffing v. d. heilige over blijfselen van St. Adelbert. WOENSDAG, 26 Juni. Zevende dag v. h. H. Sacramentsoctaaf. Mis: Cibavit. 2e ge bed v. d. H.H. Joannes en Paulus, Marte laren; 3e v. h. octaaf v. d. H. Joannes, Se- gulus als gisteren. De heilige Joannes en Paulus, twee broers zijn onthoofd, omdat zij weigerden te be- hooren tot de hofhouding van keizer Ju- liaan de Afvallige. Zij wilden niet zijn bij hem, die Jesus Christus afvallig was ge worden. DONDERDAG, 27 Juni. Octaafdag van het H. Sacramentsfeest. Mis: Cibavit. 2e gebed v. h. octaaf v. d. H. Joannes de Doo per. De Sequens „Lauda Sion" in alle H.H. Missen. VRIJDAG, 28 Juni. Feestdag v. h. Aller heiligst Hart van Jesus. Mis: Cogitationes. Prefatie v. h. H. Hart. Met een eeuwige liefde heeft God ons lief gehad. En daarom heeft God, mensch ge worden en hangende aan het kruis, ons in medelijden getrokken tot Zijn Goddelijk Hart. En daarom moeten wij gaan, wij allen, tot Jesus' H. Hart. Het zal ons een verkwik king zijn. Wij allen moeten als echte kin deren Gods ons hart, onze wederliefde, ge ven. (Vrij naar de kerkelijke Getijden). ZATERDAG, 29 Juni. Feestdag v. d. H.H. Apostelen Petrus en Paulus. Mis: Nunc scio. 2e gebed v. h. Octaaf v. h. H. Hart. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood. Simon, de eenvoudige, ongeletterde vis- scher, door Christus genoemd: „Petrus", d. i. Steenrots, bestuurde, bezield met den H. Geest, gedurende vier en dertig jaar, waarvan vijf en twintig te Rome, als eerste Opperherder de Kerk Gods. Onder de christenvervolging van keizer Nero gevan gen genomen, werd Petrus na een ver schrikkelijke gevangenschap van negen maanden wreedaardig gekruisigd. Uit eer bied voor zijn Meester vroeg en verkreeg Petrus om met het hoofd omlaag gekruisigd te worden. „Gelukzalige Herder, Petrus, verhoor goedgunstig onze smeekbode; verbreek door uw machtwoord onze zondeboeien." IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRAN CISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: ZONDAG. 3e gebed v. d. Z. Joseph Ca- fasso, Belijder. DINSDAG. 2e gebed v. d. H. Gulielmus; 3e v. h. octaaf v. d. H. Joannes. DONDERDAG, 2e gebed v. d. Z. Benve- nutus van Gubbio; 3e v. h. octaaf v. d. H. Joannes. Amsterdam. ALB. M. KOK, pr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 14