HULP IN NOOD
ZATERDAG 13 APRIL 1935
DE LEIDSCHE COURANT
VIERDE BUD. - PAG. 14
AFDEELING LEIDEN R. K DIOC. VROUWENBOND.
Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en
mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mejuffrouw LAURA WERY,
Pieterskerkkoorsteeg 15, Leiden; Zr. L VAN DEN ABEELEN, Willem de Zwijger-
wan 23, Oegstgeest; Mevr. FEHMERSBOER KNOTTNERUS, Warmonderweg 37.
DE DOORBOORDE HANDEN.
Er is iets, waar ik telkenmale mijn oogen
op laat rusten, als ik in mijn kamer voor
het oude kruisbeeld sta: het zijn de door
boorde handen!
Ze wekken zoovele gedachten op! Eens
waren het kleine zachte kinderhanden, ge
heel gelijk aan die, welke men op een plaat
afgebeeld ziet, die midden tegenover het
kruisbeeld hangt.
Het kindje Jezus ligt op een timmermans-
schaafbank. Met blonde haren en roode
wangen slaapt het. Naast Hem zit Zijn
Moeder en drukt die kleine handen aan
haar lippen, maar Zij staart voor zich uit
met een ongeruste, bijna angstige uitdruk
king in haar oogen en een traan biggelt
over haar wang.
Zoo hebben ze er eens uitgezien, die han
den, welke ik nu aan het kruis zie, door
boord met groote grove nagels, stuk ge
scheurd en bloedende.
Ze waren even zacht en fijn als de hand
jes, die gij kust, als ge bij de wieg zit van
uw slapend kind.
En toen de handen van het kindje Jezus,
de handen waren geworden, van een groo
te sterke man: hoe werden ze toen niet ge
bruikt tot alle goed, gewijd als ze waren,
al van het begin af, tot den dienst van God
en van de menschen! Hoe stilden ze niet
de storm op het meer en de zwellende ba
ren, hoe verdreven ze niet. de onreine gees
ten uit de lichamen der gekwelde menschen
en reinigden met herhaalde geeselslagen
Gods tempel van alles, wat dien ontheiligde.
Hoe dikwijls werden die handen niet tot
God verheven onder het nachtelijk gefonkel
der sterren, wanneer de Meester waakte
en bad, terwijl al het andere sliep!
Hoe dikwijls werden ze niet genezende
en troostende op het hoofd gelegd van arme
menschen, zoodat deze van hun ziekte be
vrijd werden en hun smarten verdwenen!
Hoe streelden ze niet de wangen der kinde
ren en droogden ze de tranen der weduwe,
hoe richtten ze niet de zondaars op uit het
stof en openden voor de moordenaar de deur
van het paradijs! En hoe werden ze niet ze
genend opgeheven over.de aarde de laatste
maal dat ze gezien werden in de hemelse he
wolk, zoodat wij, waar we gaan, onder de
gezegende handen kunnen wandelen.
Waarom werden dan die handen zoo
wreed doorboord, daar ze toch nooit iets
anders deden dan goed? O, het was voor
al het kwaad, dat wij menschen met' onze
handen hebben bedreven. Het was, omdat
wij onze handen niet gewijd hadden aan
den dienst van het goede maar van het
kwade; het was, omdat wij ze niet in gebed
hebben opgeheven tot God, maar in trots
tegen Zijn Wil, ze opgeheven om onze broe
der te vermoorden en onze gevallen zuster
te steenigen, om onkruid te zaaien op den
akker van onzen buurman en zijn bezittin
gen te rooven. Het was, omdat wij tot aan
den rand, met bitteren drank den beker
vulden, dien wij aan dorstige lippen boden
en onze deur gesloten hielden voor den ver
moeiden wandelaar op den landweg; het
was omdat we zoo menig bloeiende tak ge
broken. en zoo menig verbodene vrucht ge
plukt hebben. Het was voor dat alles, dat
Jezus' handen aan het kruis werden vast
geklonken en de groote grove nagels er met
hamerslagen werden ingedreven, wier
klank dreunen blijft door de eeuwen heen
en waarvan de echo nog gehoord zal wor
den op den jongsten dag. De nagels, de na
gels, dat waren onze zonden!
Maar gelukkig voor ons, dat Jezus uit Zijn
vrije wil, Zijn handen aan het kruis liet
doorboren, want juist omdat dit geschiedde,
kunnen ze voor ons tot zoo'n groote zegen
worden. Nu dienen ze niet langer enkel
voor zulke handelingen, als Hij er geduren
de Zijn korte wandel hier beneden verricht
te. Nu dienen ze tot het heil en de zalig
heid van de geheele wereld- En hare macht
kent geen grenzen.
Uit „Voor Gods Aanschijn" van
Nils Beskow.
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN.
De sluitingsavond van dit seizoen zal ge
houden worden op Donderdag 25 April in
de kleine Stads zaal, ingang Aalmarkt, aan
vang 's avonds 8 uur. Eén van de voornaam
ste gebeurtenissen van dezen avond zal zijn
het onthullen, wijden en uitreiken van de
vlaggen aan de onder af deelingen. Daarna
zal het zangkoor „Ruim Baan" het verdere
gedeelte opvroolijken, niet zooals op 't pro
gramma vermeld staat, onder leiding van
mej. Timmerman, die wegens werkzaamhe
den en studie ontslag nam, maar onder lei
ding van mevr. Boyen-Kettler. We hopen,
dat zeer veel van onze leden dezen avond
present zullen zijn. Het programma van de
verschillende zangnummers wordt in de
zaal bekend gemaakt, 't Wordt een bonte
avond, geen kunstavond, maar een gezel-
1 i'g e avond, waarin we ook met elkaar
de vroolijke Hollandsche liedjes zullen mee
IMTERPAROCHIEELE
zingen. „Zingen is de lust van 't leven". In
dezen tijd hebben we echt noodig, dat we,
al is 't maar een avond, de vele „zorgen des
levens" vergeten. Daarom, dames, het Be
stuur rekent opu, u zult geen spijt hebben,
als u dezen avond voor 't laatst in dit sei
zoen, nog eens „uitbreekt" uit uw huishou
den, en wellicht ook „uit de schoonmaak".
ROOMSCHE VROUWEN!
Op 29 April as. gaat er weer een proces
sie uit Leiden naar Schiedam, ter eere van
de H. Lidwina.
Twee jaar geleden, bij gelegenheid van
het 5e eeuwfeest van haar zalig afsterven
was de naam St. Lidwina en Schiedam op
ieders lippen. Dagelijks stonden er artikelen
in de couranten, ofwel over haar wonder
baarlijk leven en sterven, ofwel over de
feestviering zelve.
Hier in Leiden zelve heeft professor dr.
Steger door een lezing met lichtbeelden
zeer veel bijgedragen tot meer bekendheid
van een en ander.
Groot was dan ook het aantal processies.
Op initiatief van Pastoor Beukers gingen
uit Leiden ruim 400 deelnemers ter bede
vaart, de Maagd van Schiedam ter eere,
en aangemoedigd door dat eerste welslagen
heeft het comité het vorige jaar weer een
processie gearrangeerd, echter met minder
sucoes wat het aantal deelnemers betreft.
Dat moet dit jaar anders worden, want
jammer zou het zijn als een devotie als
deze door te weinig deelnamen zou moeten
worden opgegeven.
Te hooge kosten kan de meesten niet af
schrikken, voor 2.40 is men uit en thuis,
spoor, toegang tot de kerk, lunch en voor
stelling, alles inbegrepen.
Men heeft wel den Briel met zijn Mar
telaren van Gorkum, doch dezen kwamen
meest uit een ander Bisdom.
Hier heeft men te doen met een Zuid-
Hollandsche heilige. St. Lidwina werd ni.
geboren 18 Maart 1380 in Schiedam, over
leed daar in geur van heiligheid 15 April
1433, en is heilig verklaard 14 Maart 1890.
Roomsche vrouwen, leden van den Vrou
wenbond, gaat op Maandag 29 April a.s.
in groote ge tal en mee naar Schiedam, om
bij de relequiën van deze groote heilige
vrouw Gods onmisbare zegen af te smeeken,
opdat door Hare voorspraak bij vele an
deren soms eigen intenties de benarde tijds
omstandigheden waarin wij leven moge vér-
beteren. H. A. M. C.—H.
RJL VER. „HULP IN DE HUISHOUDING
EN DE BABY".
U kent toch allen onze vereeniging „Hulp
in de Huishouding en de Baby" en 't mooie
doel om arme kraamvrouwtjes wieg met
uitzetje te geven, hulp aan te stellen, waar
dit noodig blijkt en waschbehandeling te
geven.
Maar wat kost dit alles geen handen met
geld en de bodem van onze kas is al dui
delijk zichtbaar, waarom is er een loterij
op toutfr gezet en moeten er 4000 loten ver
kocht worden. Juist in den Vastentijd krijgt
men een mooie gelegenheid weer eens goed
te doen en een aalmoes te geven, offer dan
eens spontaan. Kunt u niet veel missen, de
loten kosten slechts 10 cent en vele klein
tjes maken ook één groot.
Is er nog niemand bij u geweest of vindt
u dat u te weinig loten genomen heeft, dan
kunt u ze nog graag krijgen bij de navol
gende adressen, of stort u 't bedrag op 't
girono. 173307 en vermeld u er dan bij voor
loten Hulp in de Huish., dan worden ze u
graag thuis bezorgd. Bij voorbaat onze har
telijke dank. God zegene u.
Loten verkrijgbaar bij de dames der Ver
eeniging: Mevr. A. Bergers, de Laat de
Kanterstraat 28; mevr. H. Colla, Mare 51;
mevr. C. Creyghton, Rijnsburgerweg 149;
mej. A. v. Deene, Hooge Rijndijk 76; mej.
Th. Elshof, Hooge woerd 86a; mej. V. Hol-
lants, Vischmarkt 3; mevr. J. v. Kampen
hout, Haarl.str. 125; mevr. J. Manders,
Oegstgeesterlaan 12; mevr. B. Simonis,
Haar 1 straat 138a; mej. E. Timmerman.
Kort Gal ge water 4; mevr. A. V7 ij ten burg,
de Laat de Kanterstraat 3.
Gironummer van de R.K. Ver. Hulp in de
huishouding en de Baby is, let wel: 173307.
LIEFDADIGHEIDS UITVOERING TEN
BATE VAN „SANCTA VERONICA'.
Op 3en Paaschdag zal er ten bate van onze
kas een liefdadigheidsuitvoering gegeven
worden, door dames en heeren van de
Mesa-club, regie mevr. Steyger Asperslagh.
Opgevoerd wordt „Zonsopgang", tooneelspel
in drie bedrijven van Joh. v. Eekelen.
't Belooft een heel aardige avond te wor
den en wij sporen dan ook een* ieder aan.
zich tijdig van plaatsbewijzen te voorzien.
U behoeft nu eens niet te geven, zonder er
direct iets voor te krijgen; integendeel u
krijgt „waar' voor uw geld en doet er te
vens nog eens goed werk mede, want de
HOE ONS RECHT ZEGEVIERDE.
3.
Mgr. Zwijsen was dan verheven tot de
Bisschoppelijke waardigheid. Hiermee steeg
zijn invloed niet alleen in ons land, maar
ook in Rome genoot hij een algemeen ver
trouwen en daar sinds eenigen tijd de post
van Internutius te 's Gravenhage vacant
was, werd Mgr. Zwijsen met de waarneming
ervan belast. Holland was echter in die da
gen nog een missiegebied en Zwijsen kreeg
nog een derde taak n.l. Vice-Superior der
Hollandsche Missie.
Zoo stond dan de vertrouweling van Ko
ning Willem II als hoofd over bijna heel
ons landelijk katholicisme. In zijn degelijke
vastberadenheid, resultaat vari ernstig den
ken en degelijk willen, bestuurde deze man
de Kerk in ons vaderland en daardoor viel
op Zwijsen het lot om in 1853 de hooge
waardigheid van Aartsbisschop te ontvan
gen.
Het spreekt, da<t het herstel der Bisschop
pelijke Hiërarchie zoo maar niet voor elkaar
was. Reeds langen tijd leefde, vooral boven
den Moerdijk, het verlangen, om Rome te
overtuigen van noodige herziening en het
stichten der Nederlandsche kerkprovincie.
Het concordaa+ van 1827 moest vervallen
en degelijke plannen werden opgestuurd
naar de eeuwig stad om in ons land te krij
gen een vaste hiërarchische indeeling. En
ziet, de eenvoudige Zwijsen wordt dan de
eerste Aartsbisschop van Utrecht na de her
vorming.
Overal was by de katholieken vreugde
te bespeuren, maar April bracht den storm
van verzet der andersdenkenden. Een ner
veuze stemming hangt dan in regeerings-
kringen, men wil zelfs eenigszins toegeven
aan hun eischen door veranderingen aan te
brengen, maar dan toont Mgr. Zwijsen de
onneembare krachtpositie van zijn hooge
functie en.... hij won het. De wind ging
liggen!
Zware zorgen rusten alsdan op zijn
schouders. Daar moest gemaakt worden
een dekenale- en paroehieele indeeling,
aandacht moest geschonken worden aan ar
menzorg en scholenbouw, nieuwe kerken
moesten gebouwd worden en alles wat sa
menhangt met het brengen en behouden
der katholieke gedachten in alle lagen van
het volk, het moest van den grond af wor
den opgetrokken. O neen, de Aartsbisschop
stond niet alleen, want overal groeide toch
het bewustzijn der vrijheid, hoewel nog
langen tijd de massa der katholieken angst
vallig bleef. Men denke zich eens in, hoe
in die dagen onze voorouders hebben ge
werkt op den vaderlandschen grond van
Willibrord en Bonifacius, van Jeroen en
Sint Servaas, op dezen bodem, gedrenkt
door martelaarsbloed. De striemslag van
geloofsvervolging en loeiende beeldenstorm
was van geslacht op geslacht overgegaan,
drie eeuwen waren wij gebruikt als derde
rangs-vaderlanders. En niets en niemand
was gespaard in al die jaren. Maar dan,
in 1853, begint de ware opbouw in sterk
Godsvertrouwen.
Mgr. Zwijsen, de stuwer en baanbreker,
heeft zijn leven lang gezwoegd. Hij ook is
de stichter van de groote zusters- en fra
terscongregaties van O. L. Vrouw, Moeder
van Barmhartigheid, die in alle wereldoor
den en ook in eigen land zoo zegenrijk aan
het onderwijs werken.
In 1877 is deze groote vaderlander ge
storven, maar het nageslacht heeft voort
gebouwd aan een katholiek Nederland,
waarvan Zwijsen de bogen spande en de lij
nen trok. Deze groote en heilige Prins der
Kerk is voor ons een lichtend voorbeeld
van sterk geloof en moedigen strijd.
S. M.
Toen de Christus op aarde rondging
leeraarde Hij het al aan de menschen;
want altoos is het een onmogelijkheid ge
bleken om aan twee menschen met tegen
over elkaar staande meeningen gehoor
zaam te zijn. Stoor je je aan den een, dan
krijg je ruzie met den ander.
Zoo is het in elk menschenleven, zoo
openbaart het zich in de huisgezinnen en
in elk organisme; waar menschen te
KALENDER DER WEEK
DE GOEDE WEEK.
ZONDAG 14 April Palmzondag. In de
palm wij ding en processie, welke evenals
het uitdeelen der palmen behooren plaats
te hebben voor de Hoogmis, viert de H.
Kerk Jehus' triomf. Voor een oogenfolik
vergeet zij hare boetestemming om Chris
tus als haar Koning te huldigen door het
herdenken en voor oogen stellen van Zijn
glorievolle intocht binnen Jeruzalem.
Voor ons is de processie een opwekking
om aan Jesus' strijd en lijden deel te
nemen, om eenmaal deel te hebben ook
aan Zijn zegepraal.
Mis: Domine. Geen Gloria. In de stille
H.H. Missen het laatste Evangelie v. d.
palmwijding. Credo. Prefatie v. h. H. Kruis.
Kleur: Paars.
N.B. Tot en met Witte Donderdag blijft
de PsaLra „Judica" in de voetgébeden weg.
Ook het „Gloria Patri" na de Introïtus en
achter de „Lavabo" (gefbed bij de hand-
De H. Mis vormt een schrille tegenstel
ling met de Hosanna-jubed uit de palm
wijding. De Introïtus stelt ons voor oogen
den verlaten Heiland in diepe vernedering
en gehoorzaamheid aan het kruis. Zijn Va
der om hulp smeekend. Gehoorzaamheid,
nederigheid en geduld moeten ook onze ge
voelens zijn (Epistel), waarom wij dan ook
vragen in het gebed. Het is de wil des Va
ders, dat de Zoon zoo machteloos is tegen
over Zijn vijanden. Daarom berust de
Heiland daarin. Het loon, de opname in de
hemel, zal niet achterblijven. Een aanmoe
diging voor ons, als wij zien, hoe- dikwijls
de braven door God gekastijd en de zon
daars tevredenheid geschonken wordt (al
thans uiterlijk) (Graduale). In het Offer
torium klaagt de van alle troost verstoken
Heiland, hoe zij Hem sipijzigen met gal en
met azijn Zijn dorst lessen. Maar, hoe bit
ter de lijdenskelk ook is, als de Vader wil,
dat Hij die drinke. Zijn H. Wil ge
schiede. (Communio). Geven ook wij ons
geheel over aan de H Wil van God, dan
zullen door ons kruisoffer onze fouten ge
delgd worden. (Postcommunio).
MAANDAG 15 April. Mis v. d. Maan
dag: Judica. Geen Gloria. 2e gebed voor
Kerk of Paus. Geen Credo. Prefatie v. h.
H. Kruis. Kleur: Paars.
DINSDAG 16 April. Mis v.d. Dinsdag:
Nos autem. Verder alles als gisteren.
WOENSDAG 17 Aprü. Mis v. d. Woens
dag: In Nomine. Geen Gloria, 2e gebed v.
d. H. Anicetus, Paus en Martelaar. Verder
alles als op Maandag.
DONDERDAG 18 April. Witte Donder
dag. Gedenkdag van de instelling v. h. Al-
lerh. Sacrament. Mis: Nos autem. Gloria en
Credo. Prefatie v. h. H. Kruis. Kleur: Wit.
N.B. Men lette op de veranderingen in de
Canon (vaste lijst van gebeden) v. d. H.
Mis, zooals aangegeven op de Witte Don
derdag.
De Liturgie van deze dag spreekt van
vreugde en droefheid. Het kruisbeeld op
het altaar is met een witte doek bedekt.
Het orgel wordt gespeeld tot en met de
Gloria v. d. H. Mis, onder het zingen waar
van de altaarschellen en de kerkklokken
luiden. De priester is gekleed met witte
vreugdekleederen, want vandaag herden
ken wij de instelling van het Allerh. Sa
crament, de eerste H. Communie der Apos
telen en hun priesterwijding.
Maar het afscheid des Heeren en het
droevig verraad van Judas maken dezen
dag tot een droevigen dag en daarom wordt
de altaarschel vervangen door de ratel, het
orgel zwijgt evenals de kerkklokken tot
aan de Gloria van de Paaschmis op Paasch-
AUTOM AATi
ROLFILMS
Breestraat 79 hoek Diefsteeg
Ontwikkelen en afdrukken
voor Amateurs
zaterdagmorgen. Nu Christus gaat lijden,
verstommen alle vreugdeklanken. Alleen
het kruisbeeld blijft staan voor het geopen
de tabernakel. De ontblooting van het- al
taar wijst ons er op, uat het onbloedig Of
fer tijdelijk heeft opgehouden en het ont-
kleede altaar is een treffend beeld van de
verlaten Christus aan het kruis.
VRIJDAG 19 April. Goede Vrijdag. Sterf
dag van onzen Heer Jesus Christus. Van
daag wordt geen H. Mis opgedragen. Al
onze aandacht dient gevestigd op het bloe
dig kruisoffer. Onder de plechtigheden:
kleur: Zwart.
In de zinrijke en hoogst indrukwekkende
plechtigheden op Goeden Vrijdag bedoelt
de H. Kerk ons voor oogen te stellen: Jesus
aan het kruis, opdat wij, tot leedwezen ge
stemd, ons hart zoo bereiden, dat wij de
vrucht der verlossing deelachtig worden.
Doordringen wy ons diep van onze schuld,
- van Gods rechtvaardigheid en bidden wij
om vergiffenis als vrucht van Christus'
Lijden.
j ZATERDAG 20 April. Paaschzaterdag.
Bij de plechtigheden kleur: Paars. Bij de
wijding van de paaschkaars: Kleur: WiL
De plechtigheden en de H. Mis spreken
ons van het Geheim der Verrijzenis van
Christus, ons Hoofd en van de geestelijke
verrijzenis van Christus* Lichaam (wijding
van het nieuwe vuur en de paaschkaars)
en ledematen (wijding van doopwater). In
de twaalf profetiën wordt het tijdperk ons
voor oogen gesteld, waarin de Aartsvaders
verlangend uitzagen naar het nieuwe Rijk,
dat Christus, de Messias, stichten zou en
het menschdom nog niet deelachtig was aan
de genade der verlossing. Aldus bereidt de
H. Kerk ons voor opde hernieuwing van
leven, welke zij viert in de heerlijke
Paaschmis. (Epistel).
Deze H. Mis werd vroeger opgedragen in
de nacht van Zaterdag op Zondag. (Zie ge
bed en Prefatie van Paaschen, waar moet
worden ingevuld: „vooral in deze nacht").
„Alleluja! Lof aan God voor Zijn goed
heid, uitstralend in de weldaad der verlos
sing". (Tractus).
N.B. In de H. Mis weer de Psalm „Ju
dica" bij de voetgebeden. Geen Introïtus.
Onder de Gloria luiden de altaarschel en
de kerkklokken. Geen Credo. Geen Offer-
toriumzang. Achter de „Lavabo" (gebed bij
de handwassching) weer de „Gloria Patri".
Men lette ook op de veranderingen in de
Canon der H. Mis, zooals die staan aange
geven op Paaschzaterdag. Geen Agnus Dei.
Geen Postcommunio. Na de nuttiging de
IN DE KERKEN DER E.E.P.P.
FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
«Bisdom, behalve:
DINSDAG. 2e gebed v. d. H. Franciscus;
3e v. d. H. Benedictus-Jozef Lalbre.
ALB. M. KOK, pr.
netto opbrengst komt ten goede aan de
Stille Armen voor St. Veronica.
De toegangsprijs is uiterst laag gesteld
n.L 75 ct. en 50 ct.; dit bewijs van toegang
is tevens programma, dus zijn er verder
geen kosten aan verbonden.
t' Is wel eens goed, na de Vasten een
avondje uit te gaan; w ij hopen, dat u er
deze avond voor houdt en kunnen u ver
zekeren, dat u er geen spijt van zult heb
ben. Wij zijn er u dankbaar voor!
Kaarten zijn verkrijgbaar bij: mevr. Poll-
mann, N. Rijn 1; mevr. Jongmans, de Mey
van Streefkerkstr. 17; mej. Bayer, Hooge-
woerd 86; mej. v. d. Hart, W. Rozenstr. 16;
mevr. v. Eisen, Regentesselaan 13, Oegst
geest; Em. Aalders, Mare 23.
zijn. Als b.v. in onze Gez.Ver. niet zou zijn
een Praeses, dan misten wij een topleiding
met als gevolg een disorde. Zeker, leiding
geven is mooi, maar leiding aanvaarden is
mooier. Dan wordt op tijd gesproken en
gezwegen en biedt het vereenigingsleven
een beeld van harmonise hen groei.
Zoo is het ook in de Kerk, waar de Bis
schoppen leiding geven. Meerdere katholie
ken hebben weinig idee van de indeeling
der Kerk en zeggen somtijds: aan den Paus
wil ik wel gehoorzamen, maar aan den Bis
schop niet. Echter, de Katholieke Kerk is
ingedeeld in Bisdommen en de Paus is Bis
schop van Rome. Alleen, zooals Petrus was
de voornaamste der Apostelen, zoo is de
Paus de voornaamste der Bisschoppen. De
Kerk is ingedeeld in Bisdommen en dus:
behoort elk Diocesaan te gehoorza
men aan den Leider van een Diocees, den
Bisschop. Dat alleen is waar katholicisme.
Toen in de middeleeuwen de hervorming
als een orkaan over Europa ging, toen had
men te kiezen tusschen den Bisschop en de
hervormers. De massa koos den eerste,
ook al bracht dit smaad en hoon.
Toen op het einde der negentiende eeuw
Marx zijn socialisme preekte, toen had men
weer te kiezen. En in verregaande kortzich
tigheid kozen er de zijde van den geloofs
vijand. De Bisschoppen hebben ook toen
goed gezien.
Tusschen twee roepstemmen staat nu
weer de katholiek. Er wordt volop gewaar
schuwd door de Bisschoppen en Hun stem
is de waarheid.
Niemand kan twee heeren dienen, ook al
zijn de „beloften" nog zoo mooi.
SEVERUS.
CRISIS.
Crisis is tegenwoordig een algemeen ver
schijnselzelfs in onze Bibliotheek. U
zult zich afvragen, hoe kan dat nu? Och, 't
is zoo eenvoudig: We zien zoo weinig gezel
len in onze Bibliotheek. Vragen we, waar
om of zij niet bij ons lezen, dan krijg je als
antwoord: „Er zijn zoo weinig moderne
boeken Zijn dan alleen moderne boeken
mooi? Dat is toch heel moeilijk te gelooven.
Ge vraagt lectuur van Anton Coolen,
Packard, Willy Wood, Benson, Dickens,
Emil Fiedler, Dr. Toth Tihamèr, enz. Ge
vindt ze bij ons, en: ge kunt er van over
tuigd zijn, dat, wanneer we weer nieuwe
boeken aanschaffen de modernste schrij
vers de voorkeur genieten.
Conclusie: Alle gezellen lezen uit hun
eigen Bibliotheek, dat brengt.in 't laad-
je, waarvoor we weer nieuwe moderne boe
ken kunnen koopen.
Bibliothecaris.
DISTRICT LEIDEN.
De Leidersdag voor Seniores en commis
sarissen is vastgesteld op Zondag 5 Mei in
het Retraitenhuis te Noord wij kerhout. Deze
voor de leekenleiders zoo belangrijke dag
begint te 8 uur met een H. Mis, die gemeen
schappelijk wordt gezongen. Tevens alge-
meene H. Communie.
In den ochtend en 's middags worden
„werk-vergaderingen" belegd. Reeds heeft
de Centraal-Praeses toegezegd te komen
spreken, terwijl voor de middagvergadering
een alleszins bekwame leek gevraagd is.
Met een Lof zal die dag eindigen.
Er wordit op gerekend, dat alle Senioren
en commissarissen deelnemen, opdat deze
Leidersdag de voorgaanden zal overtreffen.
Het heele Districts telt ruim 1000 Gezellen
met bijna 100 leekenleiders; 100 jonge ke
rels met een verantwoordelijke taak. Die
leekenleiders komen 5 Mei allen bijeen.
Laat elke vereeniging in die richting wer
ken!
DE ZAAL GESLOTEN.
Het spreekt van zelf, dat in de goede
week het vereenigingsleven stil staat. Daar
toe ook zy'n Woensdag-, Donderdag- en
Vrijdagavond geen bijeenkomsten noch ver
gaderingen en is de zaal gesloten.
SPAARKAS „ST. JOSEPH".
Zondagmiddag van 1 tot 2 uur houdt de
spaarkas zitting. Alsdan kan irn de boekjes
de rente over 1934 worden bijgeschrev**"