ZATERDAG 30 MAART 1935 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD. - PAG. 14 AFDEEUNG LEIDEN R. K. D10C. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mejuffrouw LAURA WERY, Pieterskerkkoorsteeg 15. Leiden; Zr. 1. VAN DEN ABEELEN, Willem de Zwijger- laan 25. Oegstgeest; Mevr. FEHMERS—BOER KNOTTNERUS, Warmonderweg 37. HET FEEST VAN MAR1A-BOODSCHAP. April des morgens te 9 uur door den Geest. Adviseur prof. Cleophas, een gezongen H. In de weken van den heiligen Vastentijd komt altijd 25 Maart als een bijzonder blij de dag de ernstige voorbereidingstijd even breken. De dag, waarop we gedenken, dat de menschwording van onzen Zaligmaker een aanvang nam. Die dag moet door ons, christenen, als een der gelukkigste dagen worden bezien. Dit is ook reeds door de eeuwen heen bewezen. In de middeleeuwen werd het feestgeheim op een meer drama tische wijze voorgesteld. Het evangeliever haal leent zich als van zelf voor een aan schouwelijke voorstelling. Hierover lezen we b.v. in het 2e deel van „Maria's Heer lijkheid in Nederland" door Kronenburg. Hy beschrijft een voorbeeld hoe het toe ging in dien tijd onder de H. Mis op dezen feestdag: „Twee jongelingen, of ook wel een koorknaap en een jeugdig bruidje, zet ten zich ieder op een verheven plaats in de nabijheid van het altaar, terwijl een duif, den H. Geest verbeeldende, aan het gewelf was opgehangen. Het rijk uitgedoste bruidje stelde Maria voor en zit in biddende houding op een knielbank; de koorknaap daarentegen, die, in een rijk kleed gehuld en een gouden scherpter in de hand, den Aartsengel ver beeldde, bleef overeind staan. Wanneer de H. Mis tot aan het Evange lie gevorderd was, zong de diaken: „De En gel Gabriël werd van God gezonden naar eene stad van Galilea" enz., maar alle woorden door den Engel tot Maria gespro ken werden door den koorknaap, en de vra gen en antwoorden der H. Maagd door het jeugdig bruidje gezongen. Wanneer de koorknaap de woorden des Engels herhaal de: „De H. Geest zal over u komen", wees hij met zijn gouden schepter naar de duif; deze werd dan langzaam afgelaten tot bo ven het hoofd van haar, die de Moeder maagd verbeeldde, en bleef daar hangen tot na het Agnus Del Bij dit alles bleef het bruidje op haar bank knielen; maar voor dat zij de zegenrijke woorden zong: „Zie hier de dienstmaagd des Heeren; mij ge schiedde naar uw woord", stond het kind op, keerde zich naar het altaar, en stak, als deelde het in het gevoel, dat Maria op dat oogenblik ontwaarde, wijd en breed zijn armpjes uit. Na de H. Mis keerden Maria en de Engel stil en zedig naar de sacristie terug". We zien hieruit dat de Kerk in de mid deleeuwen de nadruk legde op de aankon diging zelf, terwijl thans in de liturgische gebeden en gezangen het geheim, reeds als voltrokken beschouwd wordt „SANCTA VERONICA". A.s. Donderdag is weder de le Donder dag in de nieuwe maand, dus is er zitting van 35 uur in 't Vincentiusgebouw. Wij hebben een groote hoeveelheid res ten wol gekregen,; wie zou hiervan een deel willen komen halen, om voor ons sokjes, wantjes, sportkousen e.d. te breien? Ook ligt er weder geknipt goed te wach ten en rekenen wij op een groote opkomst, want daar er voortdurend uit de kast ge geven wordt moet er hard gewerkt wor den, willen er geen leege plaatsen komen. Wij hebben echter over medewerking niet te klagen, er werden in het eerste trimester van dit jaar reeds ruim 250 stuks klee ding vervaardigd. Ook de dames van de Vrijdagavondzitting droegen 't hare hiertoe bij en mogen wij wel even onze dank betui gen voor de dit jaar reeds ontvangen daad werkelijke steun. Laat uw ijver niet verflauwen, want u weet allen, dat 't werkeloozencijfer helaas nog steeds stijgende is en is de nood ook onder de Leidsche ingezetenen schrikba rend groot. Wij ontvingen nog verschillende pakjes; onder meer, keurig gedragen kleedingstuk- ken en een doos met aardige gebreide en gehaakte stukjes en zeggen hiervoor harte lijk dank. Tevens verzoeken wij de nog in omloop zijnde prikkaarten te willen inleveren, daar de termijn van geldinzameling bijna ver streken is en 't geld ons zóó goed van pas komt! Op 23 April a.s. (3e Paaschdag) zal er ten bate van onze kas een liefdadigheids uitvoering gegeven worden door de Mesa Club onder leiding van mevr. Steyger-As- perslagh. Nadere bijzonderheden hierover volgen nog; wij willen u nu echter reeds aansporen, bij aanbieding één of meer kaar ten te koopen! De netto-opbrengst komt geheel ten goe de aan de Ver. „Sancta Veronica"! MISSIE NAAI-VEREENIGING ..ST. FRANCISCUS XAVERIUS". De missie-naaivereeniging „St. Franciscus Xaverius" zal begin April haar 9-jarig be staan herdenken. Bij deze gelegenheid zal op Zondag 7 Mis van dankbaarheid worden opgedra gen in de Kapel van het St. Jacobus-ge- sticht op de Jacobsgracht. j Het bestuur noodigt gaarne alle belang- I stellenden in het missiewerk uit, bij deze H. Mis tegenwoordig te willen zijn. Het Bestuur. Jaarverslag over Rubriek van de R.K. Vrouwenbond, welke om de 14 dagen in „De Leidsche Courant" ver schijnt 1934—1935. J De redactieleden, drie in getal, beijver- I den zich, het Bondsnieuws zooveel mogelijk j tijdig in de Rubriek te plaatsen, zoodat I ieder Bondslid, lezeres van „De Leidsche j Courant", de werkzaamheden van onzen Vrouwenbond kon volgen, zich op de hoog- I te kon stellen van den ijver, waarmede in de onderafdeelingen gewerkt wordt, waar door een band tusschen Bond en leden ge vormd wordt en deed zoo nu en dan aan vullend werk, wanneer bleek, dat wetens waardigheden buiten het Bondsleven ook de belangstelling van onze leden hadden. Over de samenwerking met den Bond en zijn onderafdeelingen zeer tevreden, meent de Redactie, dat een nauwer contact met de leden, waardoor de belangstelling in het werk zeer zal stijgen, toch wel gewenscht is, en zou zij dit contact het liefst zien in den vorm van een eigen blaadje, wat eens per maand aan de leden zou kunnen wor den toegezonden. Waar we het nieuwe jaar toch met goede wenschen mogen beginnen, spreken/we de hoop uit, dat de afdeeling Leiden van den R.K. Vrouwenbond nog in 1935 haar eigen bescheiden blad zal mogen bezitten. Het bovenstaande wijst niet op ondank baarheid tegenover de gastvrijheid die we ook in 1934 weer in „De Leidsche Courant" mochten ondervinden, maar in een lofwaar dig natuurlijk streven naar een groeiende afdeeling, die we in 1935 een verdubbeld aantal leden wenschen, wier medewerking wij ook in dit jaar weer dankbaar zullen aanvaarden. Alhoewel iedere geschiedenis kan aan vangen met „er was eens", is echter die term ten opzichte van onze geschiedenis ietwat onjuist. Er was eens, dat doet ver onderstellen een heele tijd teruggaan in de historie, zooiets van een paar eeuwen. Maar de geschiedenis van de groei v. d. ka tholieken invloed is nog betrekkelijk jong. Dat begint pas in 1853, dus nog maar ruim tachtig jaar geleden. Voor dien tijd hadden de katholieken weliswaar weer meer vrij heid bekomen, hier en daar durfden zij wat pittiger al op te treden, maar pas bij de we deroprichting van onze bisdommen (in 1853) kwam aan veel zorg en onzekerheid een gelukkig einde. Voor een goed geheel mogen we wel en kele personen van voor dien tijd wat nader belichten, om hun werk en de daardoor be reikte resultaten naar waarde te schatten. Wie een klein beetje vaderlandsche ge schiedenis van school tot nu toe heeft be waard, die mag eerst bedenken hoe de toestand was, sinds het calvinisme en an dere stroomingen hier hoogtij vierden. De massa van katholieken (toen nog cir ca 70 pet.) 1) konden voor zoover zij bo ven de Moerdijk woonden hlxn godsdienst plichten in schuren en op zolders vervul len. In* Amsterdam b.v. waren heel wat zolders boven pakhuizen, die 's Zondags dienst deden als kerken. Ook in onze Sleu telstad zijn nog huizen te vinden,, die des tijds de katholieken heelemaal of half ge heim als kerk gebruikten. Dat zoodoende onderwijs, vereenigingsleven, staatkundige invloed etc. van geen waarde waren, be hoeft wel geen nader betoog. In die zeer moeilijke omstandigheden waren bij het rijk, de provincies en de ge meenten katholieke ambtenaren zwarte ra ven. Katholieke burgemeesters vormden zeldzaamheden, katholieke gouverneurs en ministers waren destijds een unicum. Zoo doende waren de katholieken op handel en nijverheid aangewezen, waardoor ook thans nog zeer vele katholieken in handel en in dustrie werkzaam zijn. Op godsdienstig terrein dus een niet kun nen beleven van ons geloof, op maatschap pelijk terrein bijna geen kans op betrek-' kingen, of het moest, zooals gezegd, in den handel zijn. Had reeds Koning Willem I, steunend op de nieuwe grondwet, vrijheid kunnen toestaan aan de katholieken, zijn „verlicht despotisme" (Aug. Commissaris) zocht naar staatsalmacht, zelfs op godsdienstig gebied. De grondwet, als resultaat van den Franschen vrijheidsgeest, waarborgde vrij heid van godsdienst, maar nog was de tijd van achteruitzetting niet voorbij. Willem I en zijn ministers regeerden op een gebied met een overwegend katholieke bevolking; België en Nederland waren nog één; volop werd zonder ons en over ons geregeerd, omdatde ultra-montanen voor de een heid der natie een gevaar waren! Maar een beginsel laat zich wel verne deren, doch niet vermoorden. En zoo groei de in taaie volharding het verzet. Geen kerken, geen kloosters, geen scholen, geen volksinvloed op de regeering, geslagen door het besef van onmacht, zie daar de toe stand in het begin der vorige eeuw. Een toestand, welke grondig gewijzigd zou worden door een man als Willem II en door de kloeke diplomatie van leidende krach ten der katholieken. Toen bovendien in 1830 België zich vrij vocht was de toestand nog wat zwaarder geworden. Nu waren we een derde der na- I tie en blijkbaar alleen maar goed om belas- J ting te betalen. 1) België en Holland waren toen één. S. M. groeien door offers. Reeds in prille jeugd wordt ons geleerd te offeren. Het is de H. Kerk zelf, die de volle nadruk legt op „het offer". Door de offers van het dagelijksch leven groeien wij tot gave menschen. Wie als kind niet leert zich iets te ont zeggen, zal als jonge mensch zonder wils kracht zijn. Die geen offer ontloopt, hij is christen; die gehoorzaamt, zonder hoog moedig protest; die zijn wil buigt, zonder te morren; die bidt en werkt, zonder haat op zijn evennaasten'. Zoo alleen groeit de mensch tot een vol waardig christen. Wij moeten offeraars zijn, ook in ons vereenigingsleven. De leiding bij ons is, zonder vergoeding, uitgegroeid tot een of fer. Alleen reeds in onze Gezellen-Vereeni- gingen staan ruim 200 priesters en 1000 leeken als leiders van duizenden ouderen en jongeren. Zij vragen niets en zijn de eerst-geroepenen om te geven; hun vrijen tijd na het dagelijksch werk geven zij aan die hun leiding aanvaarden; zij hebben zichzelf weg te cijferen om alles voor de anderen te zijn. De Gez. Ver. van Ad. Kolping is groot geworden door veler offers. In feite offeren wij nog niet genoeg. Het hapert bij ons, roomschen, nog te veel. Er is een percentage, dat zich vele offers ge troost. Maar de door hoogmoed kleinen, de 20 pet. katholieken, die breken ons huis af. Treuren daarover geeft niets. Veeleer, vasthouden in offerzin. Dan bouwt de christén aan eigen leven en vormt ook an deren nog. De wereld schokt, ér hangt kruitdamp in de lucht. En met daverend geweld stam pen de vijanden der Kerk. Daarom snoeren wij ons aaneen, in trouw aan Kolping, door offers. SEVERUS. keulsche reis 1935. Hoewel al velen zich als deelnemers hebben gemeld, kan toch het comité niet stil zitten. U krijgt dan ook binnenkort een uitvoerig schrijven, dat aller aandacht waard is. Nog meer gehuwden zoowel als Gezellen kunnen mee. Geeft u nu vlug op bü den huismeester of den senior! En spaart er voor! maandvergaderingen. De afd. Gehuwden heeft a.s. Dinsdag avond haar verplichte bijeenkomst. Elk lid kent zijn plicht en is aanwezig. De afd. Gezellen heeft de verplichte ver gadering op Maandag 8 April. Pater Nico- laas Schneiders zal dien avond een en an der vertellen over zijn missionaris-leven in China. studieclub. De Canisianen, die belang stellen in ve lerlei vragen van het leven, worden Maan dagavond in de bovenzaal verwacht. Als a 11 e n nu eens komen district-leiden. Vrijdag 5 April komen de Senioren bij een in het Gezellenhuis te Leiden. Wie niet kan, sture een plaatsvervanger of anders een kort bericht. Maar zelf komen is be ter! studie- en debatingclub „st. petrus canisius". Maandag 1 April a.s. bijeenkomst voor de leden; onderwerp een „Vraagavond". Men gelieve de toegezonden vragen zoo volledig mogelijk te beantwoorden. Aanvang half negen op de bovenzaal. HET BESTUUR. UIT DE RIJNSTREEK BODEGRAVEN Volksbond. Vrijdagavond hield de R. K Volksbond een ontwikkelingsvergade ring in het Parochiehuis. Te 8 uur opende de voorzitter, de heer S. Steenbergen, de vergadering. Er waren 25. leden aanwezig. De notulen, welke waren verzorgd door den secretaris, den heer C. J. van Dijk, worden onveranderd vastgesteld. De geestel. adviseur, kapelaan van Teij- lingen spreekt een ernstig woord over de dalende lijn, welke zich vertoont in de op komst op de vergaderingen en ontwikke lingsavonden. Spr. doet een ernstig beroep op de aanwezigen, vooreerst om trouw de vergaderingen te blijven bezoeken, en ver volgens om hiernaast actief propagandist te zijn onder collega's. Vervolgens be spreekt spr. de mogelijkheid en noodzake lijkheid van een retraiteclub. Vanuit Noord- wijkerhout worden spaarkaarten verstrekt, hetgeen de betaling ten zeerste vergemak kelijkt. Een drietal leden zullen bij huis bezoek trachten, leden te werven voor deze club. De heer Steinmetz, lid van de Tweede Kamer,, behandelde hierna de sociale taak van den katholiek op 't gebied der staat kunde, en hoe men ieders taak ziet uitge stippeld in de R.K. Staatspartij. In den breede gaat spr. in op de nieuwe partij, welke wordt gepropageerd, n.l. de N.S.B, de gevaarlijke volksmisleiding ofwel de magogie, en daar tegenover de vermanende woorden van de bisschoppen. De voorz. dankt den spreker voor zijn leerzame inleiding. Hierna sluiting. Krik tegen het hoofd. Gistermorgen had op de Noordzijde een ernstig ongeluk plaats, nabij den heer K. Op genoemde plaats was men bezig een band van een auto te repareeren. Daar de krik waar schijnlijk niet goed stond, schoot deze on der de as uit, met het gevolg, dat de hef boom met kracht tegen het hoofd van den autobestuurder sloeg, zoodat deze bewuste loos met een gapende hoofdwonde bij K. werd binnengedragen. Dr. B. verleende eerste hulp. Na verbonden te zijn, is hij naar zijn woning vervoerd. BOSKOOP. Staatspartij. Dinsdag 2 April des avonds 8 uur zal in het R.-K. Vereeni- gingsgebouw alhier een algemeene verga dering worden gehouden. Punt van behandeling: Vaststelling van de groslijst der candidaten voor de as. gem een teraads verkiezing. Candidaten kunnen worden ingediend bij het bestuur voor 1 April of op de ver gadering (zie art. 17 van het reglement). HAZERSWOUDE Hanze. Donderdag 28 Maart hield de R.K. Middenstandsvereeniging haar jaar vergadering in café Boers onder voorzit terschap van den heer F. Kouwenhoven. De penningmeester bracht financieel ver slag uit, hetwelk met een klein batig saldo sloot. De secretaris las vervolgens het jaar verslag. Het aftr. bestuurslid, de heer P. Brugman, werd met algem. st. herkozen. Hierna werden de ingekomen stukken en bondscirculaires behandeld, welke zeer breedvoerig werden besproken. Ook zal het bestuur medewerken met de te houden actie-maand, om de nog niet ge organiseerde middenstanders van Hazers- woude te trachten lid onzer vereeniging te maken. Het nieuwe model „Statuten en Regle ment" van het hoofdbestuur werden be handeld. Besloten werd naar deze gege vens de Statuten en Reglementen samen te stellen. De heer P. Brugman werd be noemd als afgevaardigde naar den Centra- len Raad. Hierna sluiting der vergadering. Speldjesdag. A.s. Zondag zal na de H.H Missen aan de kerkdeur door eenige leden der Congregatie speldjes ten verkoop worden aangeboden, ten bate van de Pa rochiale Jeugdvereenigingen. Wij rekenen op de volle medewerking van alle ingeze tenen. Deze speldjesverkoop wordt gehou den in de beide parochies zoowel in Groe nendijk als Rijndijk. WOERDEN. Diefstal. Sedert eenigen tijd werden een 9-tal bij de in werkverschaffing in ge bruik zijnde schoppen en andere werktui gen vermist. De politie was geruimen tijd druk bezig om deze diefstallen op te hel deren. Zij mocht het succes smaken dezer dagen een verdachte te arresteeren. Een der werktuigen werd reeds opgespoord. Op een overweg die onbewaakt is. blijkt dat de wereld nooit volmaakt is. KALENDER DER WEEK ZONDAG LAETAKB. In deze week geen Gloria en geen Credo, tenzij anders aangegeven. In de Mis van de Heilige 2e gebed en laatste Evange lie van den respectievelijken dag in de 4e week v. d. Vasten. In de Mis v. d. dag 2e gebed v. d. Heilige, wiens feest op dien dag gevierd wordt. Prefatie v. d. Vasten. ZONDAG 31 MAART. Vierde Zondag v. d. Vasten. Mis: Laetare. 2e gebed A Cunc- tis (om de voorbede der Heiligen); 3e Omnipotens (voor levenden en dooden). Credo. Kleur: Paars. Het is half-Vasten. De verlossing is in het zicht. Bij voorbaat verheugt zich de H. Kerk reeds daarover. (Introitus) Van deze vreugdestemming is geheel de Liturgie van deze dag doordrongen. Wij zijn geen slaven van Satan, maar, dank zij Christus kruis- door, vrije kinderen Gods (Epistel). God is onze Vader. Op Hem is onze hoop. Hij voedt Zijn kinderen met een allerzuiverste Spijze, een voedzaam Brood, dat een on derpand is van onze toekomstige heerlijk heid. (Evangelie). Voortdurend genieten wij Zijn bescherming en wij mogen vast vertrouwen na dit leven in te gaan in de hemel, waar ware vrede aller overvloedig deel is en wij Gods H. Naam zullen loven (Tractus; Graduale; Communio). Ja, waar lijk. het is passend in heilige blijdschap den Heer te loven, Zijn H. Naam te prijzen, want Hij is goed. (Offertorium). MAANDAG 1 APRIL. Maandag v. d. 4e week v. d. Vasten: Deus. Gebeden als gisteren. Kleur: Paars. DINSDAG 2 APRIL. Mis v. d. H. Fran ciscus van Paula, Belijder: Justus. Gloria. Of de Mis v. d. Dinsdag: Exaudi. Kleur: Paars. Franciscus werd te Paula in Calabrië ge boren uit arme ouders. Op vijftien-jarigen leeftijd werd hij kluizenaar en verbleef in een grot bij Reggio. Na verloop van tijd verzamelde zich anderen rondom hem. Francicus vereenigde allen in een Orde, naar de regel v. d. H. Ffanciscus, waaraan hij nog strengere voorschriften toevoegde. Aan de Orde gaf Franciscus de naam van: „Minimen" d.wz de Minsten. WOENSDAG 3 APRIL. Mis v. d. Woens dag v. .d. 4e week v. d. Vasten: Cum sanc- tificatus. Gebeden als op Zondag. Kleur: Paars. DONDERDAG 4 APRIL. Mis v. d. H. Isi- dorus, Bisschop, Belijder en Kerkleeraar: In medio. Gloria. Credo. Kleur: Wit. Of: De Mis v. d. Donderdag :Laetetur. Kleur: Paars: De H. Isidorus, bisschop van Sevilla in Spanje (7e eeuw) is één der meest beken de Spaansche bestrijders geweest van de ketterij van Arius. Ook heeft hij groote verdiensten voor de kerkelijke tucht. VRIJDAG 5 APRIL. Mis v. d. H. Vin- centius Ferrerius, Belijder: Os Justi. Glo ria. Kleur: Wit. Of: De Mis v. d. Vrijdag: Meditatio. Kleur: Paars. Door zijn voortdurende prediking over het laatste oordeel heeft de H. Vincentius, van de Orde der Domincanen, vele bekee ringen bewerkt. N.B. Wegens de eerste Vrijdag is geoor loofd een gezongen Votiefmis v. h. H. Hart. Mis: Cogitationes. Gloria. 2e gebed en laat ste Evangelie v. d. Vrijdag Prefatie v. h. H. Hart. Kleur: Wit ZATERDAG 6 APRIL. Mis v. d. Zater dag in de 4e week v. d. Vasten:Sitientes. 2e Gebed A Cunctis; 3e Omnipotens; 4e voor den Paus. Kleur: Paars. In Kerken der E.E.P.P. Franciscanen, Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: DINSDAG. Mis v. d. Z. Leopoldus van Gaichis, Belijder: Os Justi. Gloria. 2e ge bed v. d. H. Franciscus van Paula; 3e v. d. Dinsdag. Kleur: Wit WOENSDAG: v. d. Z.Z. Gangulphus van Binasco en Joannes van Pinna, Belijders: Confiteantur. Gloria. 2e gebed v. d Woens dag; 3e A Cunctis. Kleur: Wit DONDERDAG. Mis v. d. H. Benedictus van San Philadelpho, Belijder: Justus. 2e gebed v. d. H. Isidorus; 3e v. d. Donderdag. ZATERDAG. Mis v. d. Z. Maria-Crescen- tia Hoss, Maagd: Dilexisti. Gloria. 2e ge bed v. d. Zaterdag; 3e voor den Paus. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. WILT U IETS WETEN? Vraag: P. L. K. te N. inzake pelenteelt. Antwoord: Aardappelen zijn nooit onderworpen geweest aan omzetbelasting. Vraag: inzake het opz*. g ai van een betrekking bij een bakker. Antwoord: U moet een opzegtermijn van minstens een week in acht j Vraag inzake success ïerechten van een verzekering. Antwoord: U kunt daarvan een af zonderlijke schriftelijke aangifte doen ten kantore der successierechten, Rapenburg 1 19, Leiden. De termijn van aangifte is 2 maanden na het overlijden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 14