Moeder eisdit het beste voor haar geM,..
ZATERDAG 9 FEBRUARI 1935
DE LEIDSCHE COURANT
VIERDE BLAD. - PAG. 13
IMTERPAROCHIEELE
VOOR KOLPING'S ZALIG
VERKLARING.
Het verzamelen van handteekeningen is
begonnen. Alle leden teekenen natuurlijk.
In alle landen, waar het Kolpingswerk
groeit, is men er mee bezig. Holland zal
niet achterblijven. En in Leiden en om
geving zullen duizenden katholieken met
de Gezellen bidden en werken voor de za
ligverklaring van onzen Stichter.
Ook huisgenooten van onze Gezellen mo
gen hun handteekening plaatsen. Het
„trouw aan Kolping" zij vóór alles daad!
NUMMER ééN.
Die Kolping was toch wel een echt
mensch met open blik voor de werkelijk
heid, een markante figuur, die hoog oprijst
boven de levenvervlakkers uit dien tijd.
Een fijnbesnaarde priesterziel, een held.
Op een goeden dag haalt hij het in zijn
hoofd om wat jonge menschen bijeen te
roepen in een schoollokaal. En daar ver
telt hij van hun moeilijkheden en van hun
leed, daar toont hij te begrijpen de betee-
kenis van een organisatie, die opheft en
beschermd, die leiding geeft in liefde. En
uit Kolping's leven is bekend zijn ant
woord aan die eerste Gezellen, die de de
viezen samenstelden, dat „Godsdienstzin"
nummer één moest zijn.
Ziezoo, nu weet u waar we het ditmaal
over zulen hebben: Kolping en het eerste
devies van zijn organisatie.
Het is geen toeval der omstandigheden,
dat een priester begon met het organüsee-
ren; het is zonder twijfel het werk geweest
van de Goddelijke Voorzienigheid. Wat
Kolping zelf in de eerste Gez.-Ver. betee-
kende. diezelfde plaats neemt een Praeses
in. En schuilt hierin niet de ongekende
kracht van onze beweging? Dat een Pries
ter, de gezalfde des Heeren, de leider is in
een vereeniging, heeft heel wat pennen
reeds in beroering gebracht. Maar nooit
heeft men aan kunnen toonen, dat de ziens
wijze van Kolping fout was. Nooit men
gelde zich de moeilijkheden zoo tot een
chaos, als waar elk bestuurslid zich dic
tator waande.
Hoorden we nog niet onlangs de bewe
ring uiten, dat de Priester alleen baas mag
zijn in de kerk? Maar zijn we dan alleen
maar roomsch in de kerk? Als de Priester
het recht en den plicht heeft om op huis
bezoek te gaan, dus zielzorg uit te oefe
nen ook buiten de kerk, dan ook mag en
moet hij op de wijze door Kolpig gewild
zielzorg uitoefenen in de vereeniging. Als
zielzorger allereerst, zoo zien wij den
Praeses in de Gezellen vereeniging. En als
daarnaast zijn leiding op profaan gebied
nuttig is, dan gaat er geen leek op die
plaats zitten. De groote erfenis van onzen
Stichter is de Gezellenvader, die met pries
terlijk gezag in het Kolpingsgezin leiding
geeft.
En onze godsdienstzin? Is onze stelregel
de veelvuldige H. Communie? Wonen wij
de H. Mis en ook wel eens het Lof bij?
Is ons bidden ernstig en gemeend? Weet
jij wel, jij met je gevaarlijk-gemakkelijke
opvatting, dat je eens de belofte hebt ge
daan om de rechten van je lidmaatschap
te aanvaarden? En je plichten? Dat zijn
ernstige vragen, doch geen overbodige.
In de persoonlijke beleving van
ens geloof steekt de grootste kracht!
Ook in gemeenschappelijke beleving, in
en door het clubwerk, is winst te behalen.
Daar is allereerst onze kernvorming in
„De Paladijnen". Er is inderdaad wils
kracht voor noodig om daarin aan de
eischen te voldoen. Maar gelukkig de ver
eeniging, die alzoo kan krijgen overtuigde
Gezellen, die meer willen zijn dan de
groote massa.
Pi us XI heeft voor enkele jaren een En
cycliek uitgegeven over dat bij uitstek
groote middel: de retraite. Daarmede wordt
bereikt, dat het apostelvuur in onze har
ten ontbrandt, om uit de vergankelijkheid
van het leven ons te richten tot God. Tien
tallen hebben in den loop der jaren de
genadekracht van een retraite ondervon
den en nog meer dan vroeger zal er aan ge
werkt moeten worden, om dat cijfer hooger
©- te voeren. Wie dan ook als Gezel zijn
plicht wil doen moet ter retraite gaan.
Er is nog meer op het gebied van gods
dienstige vorming, maar we meenden deze
drie: den priester, de persoonlijke vorming
en de retraite aan te morgen duiden als
d e middelen tot het beleven van nummer
één, den godsdienst. S. M
HET GROOTE TEKORT.
Schrik niet, waarde lezer, want we zul
len u niet vermoeien met allerlei gegevens
over begrootingen met groote tekorten. Al
is het nog zoo beroerd voor de betrokke
nen zelf, er valt toch niet veel aan te ver
anderen. Die tekorten zjjn niet gemakke
lijk te dekken.
Het groote tekort, daarmee bedoelen wij
daarom vraagt ze altijd
Nederlandsch product
Maggi's Bouillon
in kwaliteit aan de spits
het gemis aan eenvoud. Een kwaal, die
elke bevolkingsgroep aangetast heeft. Een
kwaal, die in katholieke kringen veel
kwaad sticht en verwijdering brengt. En
dit tekort is wel weg te werken, als we
slechts denken en willen.
Als we slechts denken en ernstig ons
bezinnen op de beteekenis van het katho
licisme voor welvaart en vrede. Er zijn
menschen, die zich suf prakkizeeren op de
Encyclieken, maar de feitelijke beteekenis
en de diepe zin voor de katholieken zelf
niet kunnen vatten. Zegt de Paus niet, dat
vóór alles noodig is de bezinning op onze
beginselen? Zij, die diep godsdienstig en
als eenvoudige, werkzame menschen hun
levensweg gaan zijn nog altijd de beton-
palen van het huis der samenleving. Zij
hebben meer verdiensten dan de crrtiek-
zuchtigen. die zelf niets doen.
En ook willen. Niet uit het oogpunt
van wat meer geld of wat meer ontwik
keling zich laten voelen aan de minder
bedeelden. 't Is als een ramp te beschou
wen, dat heel wat jonge menschen alleen
maar oor hebben voor dancing, cabaret en
bioscoop. Voor de meest onbeschaafde din
gen geeft men tijd en geld,'voor de mede-
menschen niets. In hoogmoed wordt de lee
ring van ouderen verworpen, bij gebrek
aan eenvoud durft men thans een opstand
te prediken tegen de eigen Bisschoppen.
Het groote tekort onzer dagen is het ge
mis aan eenvoud. Denken en willen
zijn in staat dat groote tekort te dekken
en glansrijk weg te werken. Ligt hierin
niet een taak, speciaal voor de Gezellen?
SEVERUS.
RETRAITE CL UB „ST. CLEMENS".
Het bestuur herinnert de leden aan den
afspraak, om te gaan sparen voor de re-
traite. Wel is het aantal spaarders reeds
iets grooter dan verleden jaar, maar het
kan nog veel beter. Met wekelijks een
kleinigheid te sparen komt men ongemerkt
aan het noodige bedrag. Dus sparen van
nu af aan! De penningmeester wacht u.
Denkt ook aan de recollectie op as.
Donderdag en komt trouw op.
VASTENAVONDFEEST.
Voor de opvoering van ..Jim de Schrij
ver", bij ons vastenavondfeest op 24 en
25 Febr. a.s., is de kaartverkoop met kracht
aangevat. De bekende adressen, alsmede
de propagandisten zijn ruim voorzien. Men
schenkt zichzelf een genoeglijken avond
en de Gez. Ver. een goeden steun.
In de komende week zullen de leden en
de donateurs hun kaarten ontvangen. Ge
zellen beneden de 21 jaar moeten echter
hun kaarten halen in het Gezellenhuis,
Maandag 18 Febr., na de maandvergade
ring.
SPORT-PROPAGANDA-FEESTAVOND.
Zoo als de Gezellen reeds uit de berich
ten en advertenties in de „Leidsche Cou
rant" hebben vernomen wordt Maandag
avond in de Stadsgehoorzaal een groote
Sport-Propaganda-Feestavond gehouden.
Vanzelfsprekend wonen alle Kolpings-
Boys en Gezellen die lid zijn van Leiden of
De Bataven dezen avond bij.
Het is van groot belang voor alle sport -
vereenigingen, dat de Sportbeweging in
Leiden stevig in kracht toeneemt, die
kracht komt vanzelf aan de afzonderlijke
vereen igingen ten goede.
Alle Gezellen worden dan ook dringend
verzocht Maandagavond de Sportavond bij
te wonen. De entreeprijs is laag en het
programma zal ook de Gezellen, die nu
niet tot de „sportman" gerekend kunnen
worden, veel aantrekkelijks bieden.
In verband met deze sportavond is de
verplichte maandvergadering van 11 Febr.
verplaatst naar Maandag 18 Febr.
Vrijdagavond gecombineerde vergade
ring voor de comm. van de afd. Gehuwden
en Gezellen.
DAMWEDSTRIJD.
A.s. Zondag voortzetting van den dam-
wedstrijd. Aanvang half negen.
Deelnemers worden verzocht hun nog te
spelen partijen af te werken.
De stand van Zondag IJ. was als volgt:
gesp. gew, verL rem. pnt.
K. Zijlstra 8 7 1 14
W. Lovinck 7 6 1 12
H. Heuzen 7 5 2 10
St. Tettero 6 4 2 8
B. Visser 6 3 3 6
A. van Remundt 4 2 2 4
G. Carbier 6 2 4 4
H. Nijhuis 2 11—2
Th. Lovinck 3 12 2
R. Visser 33 3 0
v. Zon. 4 4 0
H. v. Egmond 5 5 0
STUDIE- EN DEBATINGCLUB
„ST. PETRUS CANISIUS".
Tot Zondagavond 10 Februari is- er ge
legenheid zich op te-geven voor deelname
aan de excursie „Zeiss Planetarium". Na
deze datum kunnen geen deelnemers meer
aangenomen worden.
GEMEENTERAAD VAN WOUBRUGGE
Jl. Donderdag kwam de Raad dezer ge
meente in openbare vergadering bijeen ten
gemeentehuize onder voorzitterschap van
den loco-burgemeester C. W. Lieverse. Met
hem waren alle leden tegenwoordig..
Na opening met gebed werden de notu
len door den secretaris voorgelezen en on
veranderd goedgekeurd.
De voorzitter deelt mede, dat een verzoek
is ingekomen van D. Vervoom om zijn, bij
raadsbesluit van 19 Juni 1934 onbewoon
baar verklaarde woning nog niet te doen
ontruimen. Reeds eerder heeft de Raad de
zen termijn verlengd tot 19 Maart 1935. Uit
het destijds door den gemeente-opzichter
uitgebracht rapport bljj-kt, dat het voor de
veiligheid der bewoners wenschelijk is de
woning te doen ontruimen. B. en W. moe
ten dan ook voorstellen afwijzend op het
verzoek te beschikken.
Over een onbewoonbaar verklaarde
woning.
De heer Noordam is er echter voor dat de
termijn van ontruiming verlengd wordt.
De heer Boot wethouder) licht deze zaak
nader toe. Spr. is van meening, dat het ad
vies van den gemeente-opzichter gehand
haafd moet worden. Zelf heeft spr. de wo
ning gecontroleerd en hij kan zich bij de
zienswijze van den opzichter geheel neer
leggen.
De heer Tondu betoogt, dat het rapport
van den gemeente-opzichter weliswaar
spreekt van een slechte woning, doch dat
dit niet uitsluit, dat de woning noodzake
lijk afgebroken moet worden. Spr. is ter
oore gekomen, dat binnen afzienbaren tijd
een aanvang gemaard wordt met den bouw
van een nieuwe woning. De opzichter moge
dan wel gelijk hebben, dat het opruimen
van oude woningen gewenscht is, doch de
bewoners zijn de gedupeerden! De eigenaar
der woning heeft de toezegging gedaan, dat
er een nieuwe woning zal komen en met
die wetenschap wil spr. het de bewoners
niet lastig maken. Het grootste gevaar
school in de veestalling en hierin is op af
doende wijze voorzien. Spr. verzoekt B. en
W. de maatregel van ontruiming meer als
een noodmaatregel te aanvaarden en zich
met den eigenaar in verbinding te stellen
over den nieuwbouw.
Wethouder Boot zegt, dat hij het de men
schen geenszins moeilijk wil maken, doch
het College van B. en W. houdt zich aan het
advies van den gemeente-opzichter en aan
vaardt hiermede de verantwoordelijkheid
van den te stellen daad.
De heer v. Ruiten zegt dat de eigenaar
toch accoord gegaan is met het onbewoon
baar verklaren! Wat weerhoudt den Raad
dan om zijn beslissing te nemen? Met het
advies van een deskundige gemeente-op
zichter mag toch zeker wel rekening ge
houden worden.
Na eenige discussie wordt besloten de ter
mijn van ontruiming onder goedkeuring
van Ged. Staen te verlengen tot 1 Juni a.s.
onder voorwaarde dat de eigenaar de toe
zegging doen zal, dat met den bouw van
een nieuwe woning wordt begonnen.
De begrooting.
Bij de behandeling der begrootingen voor
den dienst 1935 wordt door den secre'aris
voorlezing gedaan van het door de commis
sie uitgebrachte rapport. In dit rapport
heeft de commissie aandacht geschonken
aan de presentie-gelden voor de leden der
stembureaux welks voor deze gemeente
lager gesteld zijn door Ged. Staten dan in
andere omliggende gemeenten. De commis
sie betreurt het eenerzyds, dat B. en W.
hun voorstellen tot verlaging der belastin
gen niet geaccepteerd gekregen hebben door
Ged. Staten, doch anderzijds zijn zij vol
over de bereikte resultaten om geen straait-
belasting te heffen.
Bij de algemeene beschouwingen infor
meert de heer v. Ruiten naar het verzoek,
dat vorig jaar binnengekomen is van de
caféhouders om verlaging van de perso-
neele heffing op biljarts.
De voorzitter antwoordt, dat deze zaak
vorig jaar afgehandeld is en nu geen on
derwerp van bespreking meer behoeft uit
te maken. De bepalingen der personeele be
lastingwet maken invoering met 1 Januari
1935 van een gewijzigd tarief der grond
slagen onmogelijk.
Bij den post „inkomsten uit huisvesting
van veldwachterwoningen" vraagt de heer
Tondu het woord. Het bevreemdt spr., dat
B. en W. hier met een salarisverlaging ko
men. Spr. zegt, dat wij geen vergelijking
behoeven te trekken met de salarissen der
rijksveldwachters doch zelf wel kunnen
beoordeelen hoe de jaarwedden geregeld
moeten worden Men moet het gezag hand
haven en dan past het niet op de salarissen
te bezuinigen. Het Rijk houdt zijn veld
wachters en de marechaussee ook wel de
handen boven het noofd. Dat Ged. Staten
de in de begrooting verwerkte cijfers heb
ben goedgevonden is voor spr. nog geen mo
tief om zich bij het voorstel van Burge
meester en Wethouders neer te leggen. In
dien dat College wordt medegedeeld, hoe de
Raad er over denkt, dan gelooft hij, dat
men wel op andere wijze kan komen tot
opvoering der inkomsten. Ged. Staten zul
len zich volgens spr. wel niet begeven in
een beoordeeling van elk cijfer. Voor hen
is het alleen maar zaak geweest, dat de re
serve werd opgevoerd en hierin zijn B. en
W. geslaagd. Andere posten kunnen voor
verlaging in aanmerking komen en spr.
noemt hier o.a. het subsidie aan de burger
wacht en de B. V. L.
Spr. zegt, dat hij een voorstel zal indie
nen om het emolument vrij wonen te hand
haven, indien B. en W. hun voorstel hand
haven.
De voorzitter zegt, dat het voor B. en W.
zeer moeilijk was om aan de wenschen van
Ged. Staten tegemoet te komen. Men was
wel gedwongen in de door hem ingeslagen
weg te gaan. Spr. neeft alle waardeerxng
voor de werkzaamheden der veldwachters,
doch deze salarisverlaging is niet onbillijk
te achten. De salarissen der hoogere amb
tenaren zijn voor deze gemeente zelfs ge
kort tot 21% en raken bedenkelijk de grens,
welke voor de veldwachters als maximum
is aangegeven. Spr. vindt het niet onrecht
vaardig als het emolument vrij wonen op
geheven wordt. B. en W. hebben de huur
bepaald op 2.50 per week.
Wethouder Boot merkt op, dat toch ook
wel eens gekeken mag worden naar de be
lastingbetalers, die een zuinig beheer van
de gemeente zeer zullen toejuichen. Als
men de salarissen bekijkt, dan springt de
onbillijkheid van betaling van huur geens
zins in het oog.
De heer Noordam vindt 't door den secre
taris voorgelezen rapport van den pod de-
bond in tijden van hoogconjunotuur, doch
in dezen malaisetijd moet een ander geluid
gehoord worden. Als men bedenkt, dat in
de beschutte bedrijven hooge uitkeeringen
plaats hebben, terwijl dit in het particuliere
bedrijf treurig is dan kan met het voorstel
van B. en W. respecteeren. Volgens spr.
moet men niet gaan berekenen, wat men m
handen krijgt; ook de verschillende voor-
deelen, als vrij wonen, vrije kleeding, enz.
vormen een daadwerkelijk onderdeel van
het salaris. In dit verband merkt spr. nog
op, dat een rijwieltoelage van 40.te
hoog is. Voor dit geld koopt men tegen
woordig een nieuwe fiets.
Het voorstel van den heer Tondu wordt
niet voldoende ondersteund. Het voorstel
van B. en W. wordt daarna z.h.st. aange
nomen.
De weg naar Hoog-made.
Bij den post „aandeel in de kosten van
onderhoud van provinciale wegen" spreekt
de heer Noordam zijn verwondering uit,
dat nog steeds geen uitvoering is gegeven
aan de reconstructie van den weg Wou-
bruggeHoogmade. De gemeente betaalt
sinds enkele jaren een niet onbelangrijk be
drag, doch telkenmale wordt de gemeente
met een kluitje in het riet gestuurd.
Wethouder Boot releveert nog eens het
onderhoud dat hij enkele jaren geleden
gehad heeft met Ged. Staten. Toen is be
loofd dat met de uitvoering zou worden
begonnen, doch er is sindsdien nog bitter
weinig gebeurd. Spr. kan zijn misnoegen
hierover niet verhelen. Hjj voelt er niets
voor te blijven betalen krachtens overeen
komst als van de zijde der provincie de
bepalingen derzelfde overeenKomst met
voeten getreden worden. De motieven, wel
ke worden aangevoerd om het werken niet
uit uit te voeren, houden, volgens spr. geen
steek. B. en W. zullen evenwel actief blij
ven en alle zeilen bijzetten om in den on-
houdbaren toestand van dien weg op kor
ten termijn verbetering te brengen.
De begrooting wordt hierna met alge
meene stemmen vastgesteld.
De voorzitter deelt mede, dat Ged. Staten
aanvulling wenschen van het ambtenaren
reglement in verband met een in de be
staande verordening voorkomende bepalin
gen wie onder dat reglement komen te val
len. Eveneens wordt het noodig geoordeeld
het reglement aan te vullen met enkele
voorschriften betreffende verbod dragen
van insignes, verbod aanbrengen van uiter
lijke niet-nationale icenteekenen aan ambts
woningen, ontslag wegens revolutionnaire
gezindheid, ontslag huwende ambtenares,
ontslag vrouwelijke ambtenear, die in con
cubinaat leeft, gelijktijdig genot van be
looning in burgerlijken en militairen dienst.
Met algemeene stemmen wordt tot deze
wijzigingen besloten.
Het voorstel van B. en W. tot het aan
brengen van enkele wijzigingen in de ver
ordening op de heffing van besmettelijke
ziektegelden wordt z.h.st. aangenomen.
Bij de de rondvraag informeert de heer
Tondu naar de bestelling van materialen.
Noodgedwongen worden vele werken uit
gevoerd in werkverschaffing en niet opdra
gen aan particulieren, doch spr. zóu het
dan op prijs stellen indien de voor de uitte-
voeren werken benoodigde materialen wer
den gekocht bij de plaatselijke ambachts
lieden.
De voorzitter deelt de meening van den
heer Tondu en zegt, dat B. en W. ook steeds
met de belangen van de ingezetenen reke
ning houden.
Niets meer aan de orde zynde, sluit de
voorzitter de vergadering.
KALENDER DER WEEK
VERSCHIJNING DER H. MAAGD AAN
BERNADETTE
Als niet anders wordt aangegeven dage
lijks Gloria, geen Credo. De gewone Pre
fatie.
ZONDAG, 10 Febr. Vijfde Zondag na
Driekoningen. Mis: Adorate. 2e gebed v. d.
H. Scholastica, Maagd. Credo. Prefatie v.
d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Groen
Tarwe en onkruid grqe^t er in het Rijk
van Christus. D.w.z. in Zijn Kerk zijn
goede en slechte menschen (Evangelie).
De goeden moeten de slechten verdragen
en hebben in hen een gelegenheid de naas
tenliefde te beoefenen (Epistel). De slech
ten trachten dikwijls het goede voorbeeld
der deugdzamen te verstikken gelijk het
onkruid de tarwe. Bidden wij daarom Gods
zegen af in den strijd tegen het slechte
voorbeeld (Gebed, Stilgebed). De heilige
Geheimen, door ons gevierd, mogen ons
een waarborg zijn (Postcommunio), dat
God ons zal helpen.
MAANDAG, 11 Febr. Feestdag van de
verschijning van de Onbevlekte Maagd aan
Bernadette te Lourdes. Mis: Vidi. Credo.
Prefatie van Maria (invullen: En U om de
onbevlekte Ontvangenis). Kleur: Wit.
DINSDAG, 12 Febr. Mis van de zeven
heilige Stichters van de Orde der Dienst
knechten van Maria: Justi. 2e gebed voor
den Paus (wegens de verjaardag zijner
kroning). Kleur: Wit.
De Orde der Dienstknechten van Maria
dankt haar ontstaan aan een verschijning
der Allerheiligste Maagd aan de zeven
voornaamsten van de oude Adel te Flo
rence. Maria spoorde hen aan zich op de
volmaaktheid toe te leggen. Aanstonds
was hun besluit benomen en zij begonnen
in een eenzaamheid een leven van gebed
en versterving. Na zich gevestigd te heb
ben op de berg Senario in Toscane, ver
scheen Maria hun wederom en vermaande
hen het lijden van haar Zoon en haar
smarten te vereeren. Ook bepaalde Maria
het Ordeskleed, dat zij moesten dragen als
een teeken, dat zij aan Maria's smarten
deelnamen en zich de bedroefde Moeder
toeheiligden.
WOENSDAG, 13 Febr. Mis v. d. H.
Amandus, Bisschop en Belijder: Sacerdo-
tes. (Zie in het Feesteigen v. h. Bisdom).
2e gebed A Cunctis (om de voorbede der
Heiligen af te smeeken); 3e naar keuze v.
d. priester. Kleur: Wit.
Deze onvermoeide en onverschrokken
Apostel van de lage landen aan de zee
werd in het jaar 594 geboren uit hoog-
adelijke ouders. Nog jong zag hij duidelijk
in de ij delheid der wereld. Hij trok zich
dan ook uit de wereld terug en ging naar
het klooster. En toen zijn vader hem dreig
de te onterven, antwoordde Amandus:
„Jezus Christus is mijn erfdeel".
Bisschop gewijd, predikte de heilige aan
de westelijke volksstammen van het hui
dige België, later ook onder de Friezen.
Daarom wordt de H. Amandus ook in het
Bisdom Haarlem vereerd. Hij had ook een
gewichtig aandeel in de bekeering en de
verdere geestelijke vorming van den H.
Bavo.
DONDERDAG, 14 Febr. Mis v. d. H.
Valentin us, Martelaar: In virtute. 2e ge
bed A Cunctis; 3de naar keuze v. d. pries
ter. Kleur: Rood.
Valentinus was een der heiligste pries
ters, die in de tweede helft der derde
eeuw aan het hoofd stonden van de Chris
tengemeenten te Rome. Met andere chris
tenen bewees hij alle mogelijke diensten
aan de Martelaren. Hij bezocht hen in de
gevangenis, troostte en beurde hen op en
bracht hun de H. Communie. Onder kei
zer Claudius werd hij gevangen genomen
en onthoofd.
VRIJDAG, 15 Febr. Mis v. d. H. H.
Faustinas en Jovita, Martelaren: Salus
autem. 3e gebed A Cunctis; 3e naar keuze
v. d. priester. Kleur: Rood.
Deze twee broeders uit Brescia hebben
in hun jeugd een godsdienstige en weten
schappelijke opvoeding genoten. Faustinus
werd priester, Jovita, de jongste, Diaken.
Beiden ontvingen van hun bisschop de
opdracht het H. Evangelie te gaan predi
ken in de Alpen. Door den stadhouder van
Italië aangeklaagd, werden zij gebracht
voor keizer Hadrianus. Deze veroordeelde
hen tot de leeuwen. Maar de uitgehon
gerde wilde dieren lieten de heiligen met
rust. Daarna werden zij veroordeeld tot
de brandstapel, maar het vuur deerde hen
riet. In de gevangenis opgesloten om te
verhongeren, bleven zij gezond en krach
tig. Tenslotte zijn zij gevoerd naar Mi
laan, Rome, Napels, terwijl zij vele folte
ringen moesten verduren. Naar Brescia
teruggezonden zijn zij daar onthoofd.
ZATERDAG, 16 Febr. Mis v. d. zesde
Zondag na Driekoningen: Adorate. 2e ge
bed A Cunctis; 3e (naar keuze v. d. pries
ter; 4e) voor den Paus. Credo. Prefatie v.
d. Allerheiligste Drieëenheid. Kleur: Groen
IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRAN
CISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
WOENSDAG, Mis v. d. Z. Joannes van
Triora, Martelaar: In virtute. Kleur: Rood.
DONDERDAG, Mis v. d. Z. Joanna van
Valois, Weduwe: Cognovi. 2e gebed v. d.
H Valentinus. Kleur: Wit.
VRIJDAG, Mis v. d. Z. Andreas van
Segni, Belijder: Os Justi. 2e gebed v. cL
H.H. Faustinus en Jovita; 3e v. d. over
brenging van het lichaam v. d. H. Anto-
nius. Kleur: Wit
ZATERDAG, 2e gebed v. d. Philippa
Mareria, Maagd; 3e A Cunctis; 4e voor
den Paus.
Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.