UIT DE RADIO-WERELD
UED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 8 DECEMBER 1934
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD. - PAG. 7
Programma's voor Zondag 9 December.
Huizen, 1875 M.
8.30 Morgenwijding.
9.30 Gewijde muziek.
9.50 Kerkd. u. L Geref. Kerk te A'dam.
Hierna orgelspel.
1-2.15 Schlagermuziek.
1.00 Pater H. Breukers over „Op de vleu
gels der techniek naar de Wijngaard des
Heeren".
I.20 Schlagermuziek.
2.00 Gramofoonpl.
2.10 Causerie.
2.30 Orkestconcert en gramofoonpl.
4.15 Ziekenlof uit de kapel van de
Kweekschool „Concordia" te Den Bosch.
5.00 Gewijde muziek.
5.50 Kerkd. u. d. Ned. Herv. Kerk te
Utrecht. Hierna gewijde muziek.
7.45 Voetbalnieuws.
7.50 Dr. A. W. Ausems over de maat
schappelijke beteekenis van de verzorging
van moeder en zuigeling.
8.10 Vaz Dias.
8.15 Schlagermuziek.
8.30 A. Viruly houdt een microfoon-
vraaggesprek met J. Hondong over de
Kerstvlucht van de „Snip".
8.50 Schlagermuziek.
9.15 Gramofoonpl.
9.45 Orkestconcert.
10.30 Vaz Dias.
10.35 Gramofoonpl.
10.40—11.00 Epiloog.
Hilversum, 301 M
9.00 Gramofoonpl.
9.05 Voetbalnieuws.
9.08 Tuinbouwpraatje.
9.35 Gramofoonpl.
9.45 Causerie.
10.00 Kerkd. u. d. Rem. Kerk te Utrecht.
II.15 Orgelconcert.
12.00 Uurslag en klokkenspel v. d. Euse-
bius-toren te Arnhem.
12.01 Filmpraatje.
12.30 Barnabas von Geczy en zijn or
kest.
I.30 Disco-nieuws.
2.00 Boekbespreking.
2.30 Gramofoonpl.
3.00 Pianorecital.
3.25 Gramofoonpl.
3.45 Omroeporkest m. m. v. F. Lamond
(piano).
4.30 Gramofoonpl.
Om 4.45 Vaz Dias.
5.00 „De Zonnekloppers".
6.00 Voetbalpraatje.
6.20 „Orvitropia".
7.00 Declamatie.
8.15 Barnabas von Geczy en zijn orkest.
9.15 Radio-Journaal.
9.30 Omroeporkest. M. m. v. A. Piccaver
(tenor).
10.3012.00 Uit Carlton, A'dam: Ray
Binder en zijn orkest, en het Francis Ketn-
Ensemble, afgew. door rep, v. d. Ushockey-
wedstrijden te A'dam. (11.0011.10 Vaz
Dias).
Droitwich, 1500 M.
II.2012.35 Kerkdienst uit Wales.
12.50 Schotsoh Studio Orkest.
I.50 Orkestconcert.
2.50 Gramofoonpl.
3.20 Het Belfaster Omroeporkest.
4.20 Cellorecital.
4.50 Kinder-Kerkdienst.
5.20 en 5.35 Lezingen.
5.50 Kamermuziek door Strijkkwartet
7.05 Lezing.
7.25 Bridge water-Kwintet.
8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Berichten.
9.25 Sted. Orkest Hastings.
10.20 Serge Krish Septet.
II.05 Epiloog.
„R a d i o-P a r'i s". 1648 M.
7.20 en 8.20 Gramofoonpl.
11.50 Orgelconcert.
12.40 en 1.05 Gramofoonpl.
I.20 Pascal-orkest.
3.20 Orkestconcert.
5.20 Radiotooneel, zang en vioolrecital.
8.20 „Mam'zeLle Nitouche", van Hervé.
M. m. v. orkest.
Kalundborg, 1261 UL
II.2012.20 Omroeporkest.
I.20 Harmonicamuziek.
2.45 Concert m. m. v. solisten, koor en
orkest.
7.20 Concert door Harmonie-orkest.
9.40 Viool en piano.
9.55 Vervolg orkestconcert
10.2011.50 Dansmuziek.
Keulen, 456 M.
5.55 Havenconcert.
9.20 Pianorecital.
9.50 Cembalorecital.
10.50 Bach-oantate.
II.20 Omroepkleinorkest.
I.20 Gramofoonpl.
3.20 Uit MJiinchen: Omroepkleinorkest.
5.10 Viool en piano.
5.45 „Marchen und Musik", literair-mu
zikaal programma.
7.20 Uit Berlijn: Omroeporkest, -koor en
zang.
8.50 Omroeporkest.
9.50 Dansmuziek.
II.2012.20 Gramofoonpl.
Rome, 421 M
8.05 Orkestconcert
9.20 Variété-programma.
Brussel 322 en 484 M.
322 M.: 9.50 Hoogmis.
11.20 Gramofoonpl.
12.20 Salonorkest.
1.302.20 L. Langlois* orkest.
5.20 Salonorkest.
6.20 GramofocmpL.
6.35 Vervolg concert
8.20 Symphonieconcert.
10.3012.20 Dansmuziek.
484 M.: 9.50 Hoogmis.
11.20 Gramofoonpl.
12.20 L. Langlois' orkest.
I.302.20 Gramofoonpl.
5.20 L. Langlois' orkest.
6.20 Gramofoonpl.
8.20 Omroeporkest.
10.3012.20 Dansmuziek.
Deutschlandsender, 1571 M.
7.05 „Als wennste schwebst.dans
muziek.
8.50 Zie Keulen.
9.35 Berichten.
9.50 IJshockey-nieuws.
10.05 Weerbericht
10.2011.50 Dansmuziek uit Breslau.
Gemeentelijk Radiodistributiebedrijf
en de R.O.V. Radio-centrale.
8.30—14.20 Keulen.
14.2016.20 Parijs Radio.
16.20—17.00 Keulen.
17.0019.20 Luxemburg.
19.20—21.35 Keulen.
21.3523.05 Luxemburg.
22.05afloop Stuttgart.
Vierde Programma.
8.208.50 Parijs Radio.
9.5013.00 Brussel Fr.
13.0016.50 Droitwich.
16.5019.05 Londen Reg.
19.0520.50 DeutsohLsender.
20.5021.20 Luxemburg.
21.2023.00 Droitwich.
23.00afloop Brussel Fr.
Programma's voor Maandag 10 Dec.
Huizen, 1875 M.
NCRV-uitzending
8.00 Schriftlezing en medidatie.
8.159.30 Gramofoonpl.
10.30 Morgendienst.
II.00 Chr. Lectuur.
11.30 Gramofoonpl.
12.15 Dito.
12.30 Orgelconcert
2.00 Voor de scholen.
2.35 Causerie.
3.153.45 Kniples.
4.00 Bijbellezing.
5.00 Gramofoonpl.
5.30 Vioolrecital.
6.30 Vragenhalfuur.
7.15 Ned. Chr. Persbureau.
7.30 Vragenhalfuur.
8.00 Gramofoonpl.
8.15 Causerie.
9.15 Concert en solisten.
10.15 Vaz Dias.
10.2512.00 Gramofoonmuziek.
Hilversum, 302 M
Algemeen programma
verzogd door de VARA
8.00 Gramofoonpl.
10.00 Morgenwijding VPRO.
10.15 Declamatie.
10.35 Gramofoonpl.
11.20 Vervolg declamatie.
11.45 Gramofoonpl.
12.30 „Orvitropia",
1.15 Gramofoonpl.
I.30 Vervolg concert.
2.00 Zenderverzorging.
2.15 Gramofoonpl.
2.30 Trioconcert.
3.00 Voor de vrouw.
3i30 Hobo en piano.
3.45 Gramofoonpl.
4.00 Piano en zang.
4.20 Gramofoonpl.
4.30 Kinderuur.
5.0Ö De Notenkrakers.
5.45 Saxofoon en piano.
6.00 E. Walis en zijn orkest.
6.30 Muzikale causerie.
7.00 Literaire causerie.
7.20 Viola en piano.
7.40 Artistieke causerie.
8.00 S.O.S.-berichten.
8.03 Uit het Concertgebouw te Amster
dam: Gem. koor „De Stem des Volks",
Concertgebouworkest en solisten.
9.35 Vaz Dias. VARA-varia. Gramofoon-
platen.
10.00 Vervolg concertgebouw-uitzending.
10.4512.00 Gramofoonmuziek.
Droitwich, 1500 M.
10.20 Kerkdienst.
II.40 Gramofoonpl.
11.50 Voor de scholen.
12.05 Gramofoonpl.
1.00 Orgelconcert.
I.30 BBC-Northern-orkest.
2.25 Voor de scholen.
3.10 Gramofoonpl.
3.55 Voor de scholen.
4.20 Celle-recital.
4.50 BBC.-Midland-orkest.
5.35 BBC-dansorkest.
6.20 Berichten.
6.50 en 7.05 Lezingen.
7.25 Oude muziek voor strijkkwartet.
8.20 „Show Boat", revue met muziek.
9.35 Pianorecital.
9.50 Berichten.
10.20 Londensch Symphonieorkest.
II.30 Voordracht.
11.3512.20 Jack Jackson en zijn band.
„Radio-Pari 1648 M.
7.20 en 8.20 Gramofoonpl.
12.20 Pascal-orkest.
8.20 „Lalla-Roukh", operette van David.
10.50 Dansmuziek.
Kalundborg, 1261 M.
11.201.20 Strijkorkest.
2.504.50 Omroeporkest.
8.05 Radio-Kamerorkest.
9.00 Zang en piano.
9.35 Omroeporkest.
10.2011.50 Dansmuziek.
K e u 1 e n, 456 M.
5.20 Gramofoonpl.
6.35 Orkestconcert.
11.20 Weragkamerorkest.
1.35 Bioscooporgelconcert.
3.20 Uit Berlijn: Omroepkleinorkest.
4.50 Lit.-muz. programma.
5.40 Gramofoonpl.
6.50 Harmonicarecital.
9.4011.20 Omroepkoor, Boerenkapel,
Schrammelkwartet en solisten.
Rome, 421 M.
8.05 Gramofoonpl.
9.20 Gevar. programma.
Brussel, 322 en 484 M.
322 M.: 12.20 Omroeporkest.
1.302.20 Gramofoonpl. en Harmonica
muziek.
6.50 en 7.35 Gramofoonpl.
8.20 Omroeporkest.
9.05 Gramofoonpl. 1
9.20 Dansmuziek.
10.3011.30 Gramofoonpl.
484 M.: 12.20 Gramofoonpl.
I.302.20 Gramofoonpl.
5.20 Dansmuziek.
6.35 Gramofoonpl.
8.20 Kamermuziek.
9.05 Reportage.
9.35 Max Alexys' orkest.
10.3011.20 Max Alexys' orkest.
Deutschlandsender 1571 M.
7.30 Mozart-Beethovenconcert.
8.50 Radiotooneel.
9.20 Berichten.
9.50 Causerie.
10.05 Weerbericht.
10.2011.50 Dansmuziek (gr. pl.).
Gemeentelijk Radiodistrlbutfebedrljf
en de R.O.V. Radio-Centrale.
3e Programma.
8.0012.20 Een der Duitsche zenders.
12.2(7—14.20 Brussel (Fr.)
14.50—15.20 Kalundborg.
15.2017.20 Deutschl. sender.
17.20—19.20 Brussel (Fr.)
19.3020.50 Deutschl. sender.
20.50—22.20 Stuttgart.
22.20afl. Weenen.
4e Programma.
8.05 Luxemburg.
8.208.50 Parijs Radio.
II.0512.05 Londen (Reg.)
12.05—14.20 Droitwich.
14.20—17.35 Londen (Reg.)
17.35—18.20 Droitwich.
18.20—19.20 Stuttgart.
19.2020.30 Luxemburg.
20.30afl. Londen (Reg.).
RECHTZAKEN
DOODSLAG TE HOOFDDORP.
Dinsdag voor de Haarlemsche Rechtbank.
Donderdag 6 Sept. werd Hoofddorp op
geschrikt door het bericht, dat de 43-ja-
rige electricien Van Br. aldaar dood in zijn
werkplaats was gevonden en dat uit de
sectie op het lijk was komen vast te staan,
dat hier een moord had plaats gehad.
Kort daarna werden de 23-jarige pleeg
zoon K. en de 37-jarige echtgenoote van
den vermoorde gearresteerd.
Tusschen man en vrouw heerschte geen
goede harmonie en het was bekend, dat
de pleegzoon steeds partij voor de vrouw
trok. In den móordnacht vertoefde de
vrouw in Bilthoven, ter-wijl alles er op
j wijst, dat de verdachte K. den nacht in
I de woning van v. Br. heeft doorgebracht.
De vrouw werd tijdens het verdere on
derzoek in vrijheid gesteld. De pleegzoon
zal echter Dinsdag a.s. 's middags half
twee, voor de Haarlemsche Rechtbank te
recht staan.
Daar de bewijsconstructie in deze zaak
niet gemakkelijk is op te bouwen, zijn niet
minder dan twintig getuigen gedagvaard,
onder wie dr. J. P. L. Hulst als deskundige.
Verdediger van verdachte is mr. J. A. P.
C. ten Bokkel te Haarlem.
De dagvaarding luidt als vilgt:
Verdachte staat terecht, omdat hij in
den voormiddag van 6 Sept. of daarom
trent te Haarlemmermeer opzettelijk J. F.
van Br. van het leven heeft beroofd door
hem, met het oogmerk om hem te doo-
den, met een hamer of ander zwaar en
hard voorwerp gewelddadig op het hoofd
te slaan, zoodat diens schedel is verbrij
zeld en de beenstukken in de hersens zijn
gedrukt, waardoor deze ten deele zijn ge
schonden, ten gevolge van welke verwon
dingen Van Br. voornoemd kort daarna is
overleden;
althans op tijd en plaats opzettelijk ge
noemden Van Br. zwaar lichamelijk let
sel heeft toegebracht, althans mishandeld
door hem opzettelijk met een zwaar en
hard voorwerp met kracht op het hoofd
te slaan, ten gevolge waarvan deze een
schedelbreuk heeft bekomen en korten tijd
daarna is overleden.
FILMNIEUWS.
EEN RHAPSODIE IN STAAL.
Het Ford-bedrijfsleven in beeld.
Op uitnoodiging van de N.V. „Het Motor
huis" woonden we gistermiddag een vertoo-
ning bij van de Ford-bedrijfsfilm, dat niet
zoozeer als reclamefilm voor 'n bepaalde
firma dan wel als reclame voor de cinema
tografie mag genoemd worden.
De heer Uges, directeur van het Luxor-
Theater, die deze film in het buitenland
had gezien, vestigde de aandacht er op van
de heeren Boon, die de film hierheen wis
ten te brengen.
De „Rhapsodie in Staal" is 'n Ford-bedrijfs
film, waarbij de cineast, die van het mach
tig bedrijfsleven in de Fordfabrieken een
film moest vervaardigen, geheel vrij is ge
laten. Wij zien de fabriek dan ook als de
onbevangen, ondeskundige bezoeker, die 'n
onnoemelijk aantal stoomhamers, gietke-
tels, loopende banden enz. voor het oog
ziet mixen, tot er een potpourri ontstaaet,
waaruit men geen weg meer weet.
Door de geheele film is de geest van den
technicus Henry Ford merkbaar. Zijn oogen
zien alles, zij verdwijnen in de film zelfs
af en toe in het gietstaal. Vol bewondering
volgen we de fraaie fotografische opname
in deze monster-fabriek, waar de auto's
bij honderdtallen tegelijk de fabriek ver
laten.
Van geheel anderen aard is de tweede
helft van de film, welke gedragen wordt
door een poppetje dat ontstaat uit de V-8
figuur op de Fordradiatoren. Deze toove-
naar brengt bezieling in de onderdeelen
magazijnen, laat de werktuigèn weer on
der stroom komen nadat de fabriek geslo
ten is en aan het dagprogramma nog slechts
één enkele wagen ontbreekt.
In lange reeksen (netjes in het gelid en
af en toe een dansje uitvoerend) komen
zuigers, drijfstangen, krukassen, differen-
tieelhuizen, spatschermen kortom alle
onderdeelen te voorschijn, alle zoeken ze
op eigen gelegenheid den loopenden band
op, de complete V-8 motor komt met
als propeller den ventilator aangevlo
gen en zoo ontstaat (zonder dat één men-
schenhand iets aanraakt) als in een droom
de complete wagen. Deze trucfilm is bij
zonder aardig.
Nog 'n merkwaardige bijzonderheid over
deze boeiende bedrijfsfilm. Henry Ford
kon door welke omstandigheden weten
we niet niet meedoen aan een groote
tentoonstelling te Chicago, waar een an
dere groote autofabriek demonstreerde.
Toen het bezoek aan de tentoonstelling
zoo groot was, dat Ford meende er scha
de van te zullen ondervinden, liet hij deze
film vervaardigen en vroeg en verkreeg
toestemming om haar op de expositie te
doen draaien. Gevolg: zes millioen bezoe
kers waren vol bewondering voor „Rhap
sodie in Staal" en de andere demonstree-
rende autofabriek kreeg maar weinig be
langstelling meer.
WILT U IETS WETEN?
Vraag: over het huwelijk van Prins
George en Prinses Marina volgens de
Anglicaansche en Grieksche ritus.
Antwoord: Prins George belijdt de
Anglicaansche godsdienst, Prinses Marina
de „Orthodox" Grieksoh-Katholieke.
De Anglicaansche (Engelsche) Kerk is
Protestantseh-Calvinistisch in haar meeste
leerstellingen, doch heeft de oude Katho
lieke gewaden en enkele andere Katholieke
gebruiken behouden. Daardoor maakte de
huwelijksplechtigheid in de Westminster
Abdij op ons een zeer „Roomschen" indruk.
Doch dit in slechts schijn. Er is echter een
richting in de Anglicaansche Kerk de
zoogenaamde High Church-beweging
welke ook wat leerstellingen betreft zeer
veel overeenkomst vertoont met de Katho
lieke.
De Grieksch-Katholieke Kerk heeft zich
in 1054, onder leiding van den Patriarch
van Constantinopel, van de Eéne Kerk af
gescheiden. Ofschoon aanvankelijk het op
pergezag van de Pausen en enkele kleinere
dogmatische kwesties het eenig onderscheid
uitmaakten tusschen de leer van de Ka
tholieke en van de Afgescheiden Kerk, zijn
in den loop der eeuwen de Orthodox
Grieksoh-Katholieke op vele punten van
de ware leer afgeweken. Men moet onder
scheid maken tusschen Geünieerd en
z.g. Orthodox Grieksch-Katholieken.
De Geunieerden zijn, om het kortweg te
zeggen „Roomsch", doch volgen bij het op
dragen der H. Mis enz. de Grieksche ritus.
De Orthodoxen dragen de H. Mis op vol
gens dezelfde ritus, doch hebben zich van
den Paus van Rome afgescheiden.
Prinses Marina is Orthodox- Grieksch
Katholiek, en trouwde na het Protes-
tantsche huwelijk in de Westminster Ab
dij nog eenmaal volgens de Grieksche
ritus.
WEEK-END
LIEFDE IN HET MORSCH-
KW ARTIER.
Ergens midden in het groene land, waar
nog maar kort geleden het koebeest graas
de en een nomadenvolk zijn nederzetting
had, zijn aardige huisjes neergezet. Indien
ik revolutionaire neigingen had zou ik zeg
gen, dat die huisjes daar gebouwd zijn
door den een of anderenverdorven kapi-
list met het doel wat kleine menschen uit
te zuigen. Meneer Ankersmit zal als des
kundig beoordeelaar kunnen zeggen of
deze stijl de juiste is, d e stijl, waarmee het
volk moet worden opgevoed.
Daar in die wijde vlakte dan temidden van
wind en wolken, even buiten de stad en
eigenlijk daartoe niet behoorend, staan
die nieuwe huisjes, langzamerhand aan-
eengerijd, een kwartier nu, een wijk.
Die huisjes zijn lief. Vriendelijke bak
steen, een tuintje met een deurtje, dat
klept, van buiten.
Van binnen is het nog liefelijker. Twee
kamers en suite, zij zijn niet groot, maar
er is voldoende lucht om in één keer genoeg
adem te kunnen halen.
In het midden schuifdeuren en achter
een tuintje van 17 c.M.2 Daar teelt de jonge
huisheer sla en worteltjes, dat spaart per
week aan groenten 36 ct. Boven is een
gang, een slaapkamer en een logeerkamer.
De laatste is wat klein, zoodat je je beenen
uit het raam moet steken om je broek aan
te trekken. Daarboven is een dak, rood of
grijs, de bescherming des hemels over de
bewoners.
In die huizen daar wonen dikwijls jeug
dige gehuwden als onbezorgde kinderen.
Als zij de kopjes wascht, is dat in zijn
oogen niet maar een doodgewone dagelijk-
sche bezigheid.
Neen, mijn geachte lezeressen, .dan ver
richt daar aan de gootsteen een prinses
bovenaardsche arbeid, en als hij werkt in
zijn tuintje, dat met precies zes steken is
omgespit, dan is hij in haar oogen een too-
venaar, die straks voor haar malsche
groenten te voorschijn zal roepen.
Ik meen, dat vele zulke zorgelooze jonge
menschen daar wonen, zonnig blij, in hun
eigen zorgelooze wereld.
Maar ay, sinds korten tijd zijn er zorgen
gekomen over deze blijde, onbezorgde
menschen. Snoode lieden zijn op rooftocht
uitgegaan en bedreigen des avonds, wan
neer slechts spaarzaam licht hun stille hui
zen beschijnt, deze wittebroodswijk.
Als roofzuchtige dieren sluipen zij rond
deze aanminnige woningen, waar zooveel
geluk en vrede heerscht. Zij weten, de
snoodaards, dat geluk de vijand is der
waakzaamheid. En in het avond'lijk uur
sluipen zij naar binnen om te stelen van
dat jong geluk, dat zij zelf tóch niet ge
nieten kunnen.
Nu klagen deze tortelduifjes over de al
te onverzorgde politiebewaking, zich be
dreigd voelend in hun geluk. Het moeten
een paar rywiel-agenten zijn, die zoo nu
en dan door dit paradijs der liefde dwa
len.
O, ik begrijp heel goed, dat deze agen
ten op een rijwiel gezeten zijn. Ook voor
hen dreigt daar gevaar. Zij moeten zich
uit de voeten kunnen maken, als een in
breker hun pad kruist.... om hulp te
gaan halen.
Maar ik zou smeeken op mijn knieën om
deze tuin van jong geluk toch ongerept te
bewaren.
DANIEL.
GLORIA MUNDI.
Verzuchting van een twcede-
handsch auto.
Ik werd nu ruim een jaar geleden
Geboren in een heel groot huis,
Van toen' af was ik geen minuutje
Zelfs geen seconde ook meer thuis.
Eerst werd er met mij proefgereden
Op een heel snelle autobaan,
Toen ben ik naar een expositie
Van nieuwe auto's toegegaan.
Vervolgens kwam ik bij een dealer,
Die poetste mij tot 'k glimmend zag,
En zette mij toen voor de ramen
Daar stond ik pronkend dag aan dag.
Ik droeg een kaartje op mijn voorruit
Dat was de prijs voor mijn bezit
Ik kostte zevenduizend gulden
En wachtte op de eerste rit.
Toen kwam er een heel rijke kooper,
Die vond mij heelemaal niet duur,
Hij veerde op mijn zachte kussens
En zat verwaand achter het stuur.
En hij betaalde in contanten,
Nam bovendien nog een chauffeur,
En als de rijke uit zou stappen
Dan stond zijn dienaar aan de deur.
Dat was nog eens een prachtig leven
'k Reed van partij maar naar partij,
Zoo nu en dan was er ook wel eens
Een stil verzwegen slipper bij.
Ik ging geruischloos langs de wegen,
Toen kwam het einde van het lied,
Want deze rijke was te dartel,
En ging dus eindelijk failliet.
Toen brak een tijd aan van ellende
'k Werd niet verzorgd en had het koud,
'k Was maar tienduizend kilometer
En zevenhonderd meter oud.
'k Werd niet gepoetst meer en gewas-
schen,
'k Was vuil en stond in stank en tocht,
Nu ben ik en dat is het einde
Voor vijftig guldentjes verkocht!
TROUBADOUR.